Fremsat den 11. april 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og senest ved lov nr. 673 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2017-18« til: »2018-19«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler justitsministeren i folketingsåret
2017-18 at fremsætte lovforslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4, der fastsætter en pligt
for teleudbyderne til at registrere og opbevare (logge) oplysninger
om tele- og internettrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold, jf. § 8 i lov nr.
378 af 6. juni 2002 om ændring af retsplejeloven mv., som
senest ændret ved lov nr. 673 af 8. juni 2017.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, udgør - sammen med
bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af
elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 660
af 19. juni 2014 (logningsbekendtgørelsen), der er udstedt
med hjemmel i bestemmelsen - de gældende logningsregler.
Logningsreglerne indebærer overordnet set, at en række
oplysninger om tele- og internetkommunikation skal registreres og
opbevares hos teleudbyderne, således at politiet og Politiets
Efterretningstjeneste (PET) til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold kan indhente
nærmere specificerede oplysninger, som de har brug for i
konkrete sager. Det er en betingelse for politiets og PETs
indhentelse af oplysninger, at myndighederne i hvert enkelt
tilfælde indhenter en retskendelse i overensstemmelse med
retsplejelovens almindelige regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition.
Ved lov nr. 673 af 8. juni 2017 om ændring af
retsplejeloven og visse andre love (ændring af
revisionsbestemmelse) udskød Folketinget revisionen af
logningsreglerne til samlingen 2017/18, for at der kunne tages
højde for EU-Domstolens dom af 21. december 2016 om de
britiske og svenske logningsreglers forenelighed med EU-retten
(Tele2-sagen).
Baggrunden for udskydelsen var bl.a., at Justitsministeriet var ved at udrede,
hvordan de danske logningsregler kunne tilpasses i lyset af
Tele2-sagen, at et centralt element i
den udredning var en dialog med de andre EU-lande, at EU-Kommissionen havde tilkendegivet at
ville udarbejde retningslinjer for, hvordan medlemsstaterne kunne
fastsætte nationale logningsregler i lyset af dommen i
Tele2-sagen, og at de gældende
logningsregler i retsplejelovens § 786, stk. 4, og
logningsbekendtgørelsen ikke ville blive ophævet,
før revisionen af logningsreglerne er gennemført.
Kommissionen har imidlertid endnu ikke færdiggjort
arbejdet med de nævnte retningslinjer. Ifølge den
seneste tilkendegivelse fra Kommissionen vil retningslinjerne
foreligge i løbet af 2018.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse afgørende, at
udformningen af nye logningsregler sker på et fuldt oplyst
grundlag, og at udlægningen af Tele2-dommens konsekvenser
sker i fællesskab med de øvrige EU-lande og
EU-Kom?missionen. Den fælles proces er vigtig for at sikre,
at de nye regler holdes inden for EU-rettens rammer, og at politiet
og PET samtidig har de redskaber, der skal til for at bekæmpe
alvorlig kriminalitet. Desuden vil en fælles tilgang i EU
være med til at sikre, at telebranchen ikke
pålægges unødige byrder.
Det foreslås på den baggrund, at revisionen af
logningsreglerne udskydes til folketingsåret 2018/19.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved
§ 2 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejelo?ven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN?s Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det
udbydere af telenet eller teletjenester at foretage registrering og
opbevaring (logning) i 1 år af oplysninger om teletrafik til
brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold. Justitsministeren kan efter forhandling med
erhvervsministeren og energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætte nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 378 af 6. juni
2002 (bemærkningerne til § 2, nr. 2 og 3, i lovforslag
nr. L 35 som fremsat den 13. december 2001, jf. Folketingstidende
2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879), at retsplejelovens
§ 786, stk. 4, indebærer en pligt for udbydere af
telenet og teletjenester til at registrere både tele- og
internetkommunikation.
Det bemærkes, at det i pkt. 1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget er forudsat, at udbyderne alene
skal logge oplysninger om trafikdata og ikke om selve indholdet af
kommunikationen.
De nærmere regler om logning, herunder hvilke oplysninger
udbyderne skal logge, fremgår af
logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom pkt.
2.3.
De nærmere betingelser for, hvornår teleudbyderne
skal udlevere oplysningerne til politiet, fremgår af
retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder bl.a., at
udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde
kræver, at der indhentes en retskendelse.
2.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens §
786, stk. 4, blev det fastsat, at bestemmelsen senere skulle
revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 skulle
justitsministeren således i folketingsåret 2005-06
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder
(pkt. 3.1.3.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 35 som fremsat den 13. december 2001, jf. Folketingstidende
2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 854), at en ordning med
pligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning var en nyskabelse, og at
Justitsministeriet fandt det hensigtsmæssigt at evaluere
ordningen nogle år efter dens iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev revisionen
udskudt til folketingsåret 2009-10. Baggrunden herfor var
ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 217 som fremsat den 31.
marts 2006, jf. Folketingstidende 2005-2006, Tillæg A, side
7217), at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med
anvendelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, som - sammen med
logningsbekendtgørelsen - først blev sat i kraft den
15. september 2007. Logningsbekendtgørelsens regler
gennemførte bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006 om lagring af data genereret
eller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller
elektroniske kommunikationsnet og om ændring af direktiv
2002/58/EF (logningsdirektivet).
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2011-12, således at bl.a. resultatet af
en evaluering af logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i
overvejelserne i forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var
endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med
logningsreglerne med henblik på at vurdere behovet for
eventuelle ændringer. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende
2009-10, A, lovforslag nr. L 180 som fremsat den 24. marts 2010,
side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2012-13. Revisionen blev oprindeligt
foreslået udskudt til folketingsåret 2013-14 under
hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til
offentliggørelsen af en evalueringsrapport om
logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid
ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at
fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger,
jf. Folketingstidende 2011-12, A, lovforslag nr. L 53 som fremsat
den 14. december 2011, side 4, og Retsudvalgets betænkning af
31. maj 2012, B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2014-15. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2012-2013, A, lovforslag nr. L 142 som fremsat
den 6. februar 2013, side 5), at Kommissionens tidligere bebudede
forslag til revision af logningsdirektivet nu først
forventedes fremsat i løbet af 2013 eller eventuelt 2014.
Justitsministeriet tilkendegav endvidere i forbindelse med
behandlingen af forslaget, at reglerne om logning af oplysninger om
internettrafik (sessionslogning) efter ministeriets opfattelse
burde revideres i folketingsåret 2014-15, uanset om
revisionen af logningsdirektivet måtte blive yderligere
forsinket med den konsekvens, at de logningsregler, der byggede
på direktivet, ikke kunne revideres i det
pågældende folketingsår, jf. besvarelsen af
spørgsmål nr. 14 (L 142) fra Folketingets
Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret 2014-15 fremsat lovforslag om at
udskyde revisionen til folketingsåret 2015-16. Baggrunden
herfor var ifølge forslaget (pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A,
lovforslag nr. L 193 som fremsat den 29. april 2015, side 5) at
afvente en afklaring af, om - og i givet fald hvornår -
Kommissionen ville fremsætte forslag om nye EU-regler
på området efter EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i
de forenede sager C-293/12 og C-594/12, Digital Rights Ireland Ltd.
Lovforslaget nåede dog ikke at blive vedtaget på grund
af udskrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
Ved lov nr. 640 af 8. juni 2016 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2016-17. Baggrunden herfor var, at et eksternt
konsulentfirma havde foretaget beregninger vedrørende en
række anbefalinger, som Rigspolitiet var fremkommet med til
brug for revisionen, som pegede på, at
omstillingsomkostninger for udbyderne ved at følge
anbefalingerne var i omegnen af en milliard kr. Det oversteg efter
Justitsministeriets opfattelse grænsen for det acceptable.
Samtidig havde Justitsministeriet indledt en dialog med en
række store udbydere og interesseorganisationer inden for
tele- og internetbranchen, og ministeriet fandt det
hensigtsmæssigt at fortsætte denne dialog, før
revisionen blev foretaget. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, lovforslag nr. L 183 som fremsat den
27. april 2016, side 4).
Ved lov nr. 673 af 8. juni 2017 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2017-18. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, lovforslag nr. L 191 som fremsat den
26. april 2017, side 6-7) navnlig, at
Justitsministeriet var ved at udrede, hvordan de danske
logningsregler kunne tilpasses i lyset af EU-Domstolens dom i
Tele2-sagen, jf. pkt. 2.4 nedenfor, at
et centralt element i den udredning var en dialog med de andre
EU-lande, og at EU-Kommissionen havde
tilkendegivet at ville udarbejde retningslinjer for, hvordan
medlemsstaterne kunne fastsætte nationale logningsregler i
lyset af dommen i Tele2-sagen.
2.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere
af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) er udstedt med
hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september
2007.
Bekendtgørelsen blev ændret ved
bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014, hvorved reglerne om
logning af oplysninger om såkaldt sessionslogning (logning af
en række forbindelsesoplysninger om internettrafik) blev
ophævet.
Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1,
at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, der genereres eller behandles i deres net,
således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Udtrykket »udbyder« skal forstås i
overensstemmelse med samme udtryk i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenesters (teleloven) § 2, nr. 1. Det
betyder, at alle parter, der på kommercielt grundlag stiller
kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for
slutbrugere, skal foretage registrering og opbevaring af en
række oplysninger. Logningsforpligtelsen påhviler
således alene de kommercielle udbydere af kommunikationsnet
mv., hvorfor bl.a. en række offentlige myndigheder og
institutioner ikke er omfattet heraf. Det gælder bl.a.
biblioteker, hospitaler, universiteter og folkeskoler, der på
ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester til
rådighed for eksterne parter (lånere, patienter,
studerende mv.).
Logningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse for
transport af radio- og tv-programmer og for andelsforeninger,
ejerforeninger, antenneforeninger og lignende foreninger eller
sammenslutninger heraf, der inden for foreningen eller
sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om
fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldende og det opkaldte
nummer, tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og -
for så vidt angår mobiltelefoni - den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er
forbundet til på kommunikationstidspunktet, samt oplysninger
om anonyme tjenester (taletidskort). Oplysningerne giver dermed
mulighed for, at politiet kan fastslå, hvem der har
kommunikeret med hvem, hvornår de har kommunikeret, og hvor
de befandt sig på tidspunktet for kommunikationen.
Efter logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne
registrere visse nærmere angivne oplysninger om en brugers
adgang til internettet. Det gælder bl.a. tidspunktet for
kommunikationens start og afslutning og oplysninger om den tildelte
brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende
tidspunkt.
Efter logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om brug
af udbyderens egne e-mail- og internettelefonitjenester, herunder
bl.a. oplysninger om modtagende og afsendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen tilfælde registrere eller opbevare
indholdet af kommunikation, hverken i forbindelse med
telekommunikation, brug af internettet eller brug af udbyderens
egne kommunikationstjenester.
Hvis de i §§ 4-6 nævnte oplysninger kan
registreres af flere udbydere, skal oplysningerne registreres og
opbevares af mindst én af udbyderne, jf.
logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter logningsbekendtgørelsens § 8 kan registrering
og opbevaring af de i §§ 4-6 nævnte oplysninger
efter aftale med udbyderen på dennes vegne foretages af en
anden udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf.
logningsbe?kendtgørelsens § 9.
Manglende iagttagelse af logningspligten efter
bekendtgø?relsen straffes med bøde, jf.
logningsbe?kendtg?ø????r?e?lsens § 10.
2.4. EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. (om de britiske
og svenske logningsregler)
I EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i Tele2-sagen udtalte
Domstolen bl.a., at artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatli?vets fred i den
elektroniske kommunikationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet),
sammenholdt med artikel 7, 8 og 11 samt artikel 52, stk. 1, i EU's
charter om grundlæggende rettigheder (Chartret), skal
fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for en
national lovgivning, der med henblik på bekæmpelse af
kriminalitet fastsætter en generel og udifferentieret lagring
af samtlige trafikdata og lokaliseringsdata vedrørende
samtlige abonnenter og registrerede brugere i forbindelse med
samtlige midler til elektronisk kommunikation (præmis
112).
EU-Domstolen udtalte i den forbindelse, at en sådan
national lovgivning, der navnlig ikke er begrænset til en
lagring, som er rettet mod data vedrørende et tidsrum
og/eller et geografisk område og/eller en personkreds, derfor
overskrider det strengt nødvendige og ikke kan anses for at
være begrundet i et demokratisk samfund, således som
det er påkrævet i henhold til artikel 15, stk. 1, i
e-databeskyttelsesdirektivet sammenholdt med Chartrets artikel 7
(ret til respekt for privatliv og familieliv), 8 (ret til
beskyttelse af personoplysninger) og 11 (ret til ytrings- og
informationsfrihed) (præmis 106 og 107).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at
e-databeskyttelsesdi?rektivets artikel 15, stk. 1, sammenholdt med
Chartrets artikel 7, 8 og 11 derimod ikke er til hinder for, at en
medlemsstat vedtager en lovgivning, der som en forebyggende
foranstaltning muliggør en målrettet lagring af
trafikdata og lokaliseringsdata med henblik på
bekæmpelse af grov kriminalitet, forudsat at lagringen af
disse data begrænses til det strengt nødvendige for
så vidt angår kategorierne af data, der skal lagres, de
omhandlede kommunikationsmidler, de berørte personer og den
fastsatte varighed af lagringen (præmis 108).
EU-Domstolen udtalte, at en sådan national lovgivning for
det første skal fastsætte klare og præcise
regler, der regulerer rækkevidden og anvendelsen af en
sådan foranstaltning om lagring af data, og som opstiller en
række mindstekrav, således at de personer, hvis data er
blevet lagret, råder over tilstrækkelige garantier, der
gør det muligt effektivt at beskytte deres personlige
oplysninger mod risikoen for misbrug. Lovgivningen skal navnlig
angive, under hvilke omstændigheder og på hvilke
betingelser der i forebyggende øjemed kan vedtages en
foranstaltning om lagring af data, hvorved det sikres, at en
sådan foranstaltning begrænses til det strengt
nødvendige (præmis 109).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at en national lovgivning, der
med henblik på forebyggelse, efterforskning, afsløring
og retsforfølgning af grov kriminalitet gør det
muligt i forebyggende øjemed at lagre trafikdata og
lokaliseringsdata, skal opfylde objektive kriterier, som
fastlægger et forhold mellem de data, der skal lagres, og det
forfulgte mål. Navnlig skal sådanne betingelser i
praksis være af en sådan art, at de faktisk kan
afgrænse omfanget af foranstaltningen og følgelig den
berørte personkreds (præmis 110).
For så vidt angår afgrænsningen af en
sådan foranstaltning, udtalte EU-Domstolen, at den nationale
lovgivning skal være baseret på objektive forhold, der
gør det muligt at fokusere målrettet på en
personkreds, hvis data kan afsløre en forbindelse, i det
mindste indirekte, til grov kriminalitet, bidrage til
bekæmpelse af grov kriminalitet på den ene eller den
anden måde eller forhindre en alvorlig fare for den
offentli?ge sikkerhed. En sådan afgrænsning kan
endvidere sikres gennem et geografisk kriterium, når de
kompetente nationale myndigheder på grundlag af objektive
forhold finder, at der i et eller flere geografiske områder
er en forhøjet risiko for, at sådan kriminalitet
bliver planlagt eller begået (præmis 111).
3. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ved lov nr. 673 af 8. juni 2017 om ændring af
retsplejeloven og visse andre love (ændring af
revisionsbestemmelse) udskød Folketinget revisionen af
logningsreglerne til samlingen 2017/18 for, at der kunne tages
højde for EU-Domstolens dom af 21. december 2016 om de
britiske og svenske logningsreglers forenelighed med EU-retten
(Tele2-sagen).
Af pkt. 3 i de almindelige bemærkninger til loven, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, lovforslag nr. L 191 som fremsat den
26. april 2017, side 6-7, fremgår det bl.a. at Justitsministeriet var ved at udrede,
hvordan de danske logningsregler kunne tilpasses i lyset af
Tele2-sagen, at et centralt element i
den udredning var en dialog med de andre EU-lande, at EU-Kommissionen havde tilkendegivet at
ville udarbejde retningslinjer for, hvordan medlemsstaterne kunne
fastsætte nationale logningsregler i lyset af dommen i
Tele2-sagen, og at de gældende
logningsregler i retsplejelovens § 786, stk. 4, og
logningsbekendtgørelsen ikke ville blive ophævet,
før revisionen af logningsreglerne er gennemført.
Kommissionen har imidlertid endnu ikke færdiggjort
arbejdet med de nævnte retningslinjer. Ifølge den
seneste tilkendegivelse fra Kommissionen vil retningslinjerne
foreligge i løbet af 2018.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse afgørende, at
udformningen af nye logningsregler sker på et fuldt oplyst
grundlag, og at udlægningen af Tele2-dommens konsekvenser
sker i fællesskab med de øvrige EU-lande og
EU-Kom?missionen. Den fælles proces er vigtig for at sikre,
at de nye regler holdes inden for EU-rettens rammer, og at politiet
og PET samtidig har de redskaber, der skal til for at bekæmpe
alvorlig kriminalitet. Desuden vil en fælles tilgang i EU
være med til at sikre, at telebranchen ikke
pålægges unødige byrder.
Revisionen af logningsreglerne bør derfor efter
Justitsministeriets opfattelse udskydes til folketingsåret
2018-19.
Det foreslås på den baggrund, at
revisionsbestemmelsen i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af retsplejeloven og visse andre love, som
ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr.
650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni 2012, lov nr. 635 af
12. juni 2013, lov nr. 640 af 8. juni 2016 og lov nr. 673 af 8.
juni 2017, ændres således, at revisionen af
logningsreglerne skal foretages i folketingsåret 2018-19.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Det bemærkes, at de gældende logningsregler i
retsplejelo?vens § 786, stk. 4, og
logningsbekendtgørelsen ikke ophæves, før
revisionen af logningsreglerne er gennemført.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der ikke er nogen
bestemt EU-retlig frist for, hvor hurtigt medlemsstaterne skal tage
højde for en dom fra EU-Domstolen. Efter EU-Domstolens
praksis skal medlemsstaterne blot hurtigst muligt
iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en
dom.
I den foreliggende situation har sagen vist sig at være
for kompliceret til, at arbejdet i EU om konsekvenserne af
T?e?l?e?2?-?s?a?g?e?n har kunnet afsluttes, og at EU-Kommissionen
har kunnet udstede de forudsatte retningslinjer om logning. Der
foreligger derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke et
tilstrækkeligt oplyst grundlag for gennemførelsen af
en revision af logningsreglerne i Danmark på nuværende
tidspunkt.
I forlængelse heraf bemærkes, at Højesteret i
en dom af 19. januar 2017 i en sag om opfølgning på en
dom fra EU-Dom?stolen om ret til erstatningsferie ved sygdom har
fundet, at det var velbegrundet, at de danske myndigheder brugte et
års tid på at udrede dommens nærmere konsekvenser
og tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrundlag,
herunder ved at undersøge opfølgningen i andre lande
på dommen. Først efter at der var udarbejdet et
fyldestgørende beslutningsgrundlag, der pegede på, at
der skulle foretages en ifølge Højesteret
afgrænset og relativ enkel ændring af ferieloven, var
de danske myndigheder forpligtet til at fremsætte et
lovforslag om at ændre ferieloven hurtigst muligt.
Det bemærkes, at EU-Kommissionen er orienteret om, at
Danmark såvel som de øvrige berørte
medlemslande opretholder deres gældende logningsregler indtil
videre, hvilket ikke har givet EU-Kommissionen anledning til
bemærkninger.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte et lovforslag for
Folketinget om tilpasning af de gældende danske
logningsregler.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke i sig selv EU-retlige konsekvenser. Det
bemærkes dog, at det forventes, at der i lyset af
EU-Domstolens dom i Tele2-sagen vil skulle foretages nogle
tilpasninger af de danske logningsregler, jf. nærmere herom
pkt. 2.4 og 3.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. februar 2018
til 9. marts 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigsadvokaten ¸ Foreningen af Offentlige
Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet,
Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske
Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Dansk Journalistforbund, Justitia, Rådet
for Digital Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International,
Retspolitisk Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Energi, HORESTA, Brancheforeningen Teleindustrien,
Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, Foreningen af
Danske Internet Medier, IT-Branchen, DI Digital, PROSA, SAM-DATA
(HK), Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening,
KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark
ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke i sig selv
EU-retlige konsekvenser. Der henvises til pkt. 8. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ifølge § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, som senest
ændret ved lov nr. 673 af 8. juni 2017, skal
justitsministeren i folketingsåret 2017-18 fremsætte
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om
teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
af strafbare forhold.
Med den foreslåede bestemmelse udskydes denne revision til
folketingsåret 2018-19.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger i
lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og senest ved lov nr. 673 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret 2017-18
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres »2017-18«
til: »2018-19«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|