Fremsat den 11. april 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet1)
(Nedsættelse af elvarmeafgiften)
§ 1
I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 308 af 24. marts 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 104 af 13. februar 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, 1. pkt., ændres
»40,0 øre pr. kWh (2020-tal baseret på
2015-niveau)« til: »25,3 øre pr. kWh
(2015-niveau) fra og med den 1. maj 2018 til og med den 31.
december 2019, på 20,4 øre pr. kWh (2015-niveau) fra
og med den 1. januar 2020 til og med den 31. december 2020 og
på 30,2 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1.
januar 2021«.
2. I
§ 6, stk. 1, 2. pkt., ændres
»(2020-tal baseret på 2015-niveau)« til:
»(2015-niveau)«.
3. § 6,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
4. I
§ 11, stk. 3, 7. pkt.,
ændres »med 49,8 øre pr. kWh
(2015-niveau)« til: »nedsat med satsen pr. kWh, der
følger af § 6, stk. 1, 1. pkt., efter regulering
ifølge § 6, stk. 2, 1. pkt.«
5. § 11,
stk. 3, 10. og 11. pkt.,
ophæves.
6. I
§ 11, stk. 3, ændres i 13., 14. og 17.
pkt., der bliver 11., 12. og 15. pkt. »12. pkt.«
til: »10. pkt.«
7. I
§ 11, stk. 3, 15. pkt., der bliver
13. pkt., ændres »13. og 14. pkt.« til:
»11. og 12. pkt.«
8. I
§ 11, stk. 5, 1. og 2. pkt., ændres »12. pkt.«
til: »10. pkt.«, og i stk. 5, 2.
pkt., ændres »13.-16. pkt.« til:
»11.-14. pkt.«
9. § 11,
stk. 9, 9. pkt., ophæves.
10. § 11,
stk. 16, 4. pkt., ophæves.
11. § 11,
stk. 18, 4. pkt., ophæves.
12. § 11
f, stk. 1, 4. pkt., ophæves.
13. Bilag
2 ophæves.
14. Bilag 3
a ophæves.
15. Bilag
4 ophæves.
16. Bilag
5 ophæves.
17. Bilag
8 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 1. maj 2018.
Stk. 3. For
løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden
påbegyndes inden lovens virkningstidspunkt og afsluttes efter
dette tidspunkt, beregnes den ændrede afgift af så stor
en del af leverancen, som tidsrummet fra lovens virkningstidspunkt
til afregningsperiodens afslutning udgør i forhold til den
samlede afregningsperiode.
Stk. 4. Stk. 3 finder
tilsvarende anvendelse for de efterfølgende
afgiftsnedsættelser pr. 1. januar 2020 og 1. januar 2021 og
frem.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har
den 12. november 2017 indgået aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer. Forslaget har til formål
at udmønte en del af denne aftale. Aftaleparterne
ønsker, at det bliver billigere at være dansker, og at
den grønne omstilling fremmes. På denne baggrund
foreslås en nedsættelse af elvarmeafgiften. Af aftalen
fremgår, at elvarmeafgiften nedsættes pr. 1. januar
2019.
Ydermere er der den 2. februar 2018
indgået forståelse mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om at fremrykke nedsættelsen af
elvarmeafgiften til 1. maj 2018. Der blev med Vækstplan DK
afsat en ramme på 300 mio. kr. årligt fra 2016 til
skattemæssig succession til erhvervsdrivende fonde. Det har
taget længere tid at udvikle en model for succession til
erhvervsdrivende fonde end oprindeligt forventet, hvorfor en del af
midlerne udmøntes til at fremrykke nedsættelsen af
elvarmeafgiften.
Med dette lovforslag gennemføres
nedsættelsen og fremrykningen af elvarmeafgiften.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Elvarmeafgiften - dvs. afgiften på
elektricitet anvendt til opvarmning af helårsboliger og
afgiften på elektricitet anvendt til eksempelvis vandvarmere
og varmepumper i momsregistrerede virksomheder, er næsten
dobbelt så høj som energiafgiften på fossile
brændsler til rumvarme.
Med nedsættelsen reduceres udgifterne
til varme for de mange familier, der bruger el som opvarmning i
deres boliger. Forslaget vil derfor være til gavn for helt
almindelige danskere og for dansk erhvervsliv.
Forslaget vil endvidere være til gavn
for den grønne omstilling. Med en nedsættelse af
elvarmeafgiften øges tilskyndelsen til at anvende eldrevne
varmepumper mv. i fjernvarmeproduktionen såvel som i
husholdninger og i erhvervslivet. Det vil også øge
tilskyndelsen til at anvende overskudsvarme. Nedsættelse af
elvarmeafgiften vil dermed fremme elektrificeringen i
varmeforsyningen og styrke den grønne omstilling.
Det er samfundsøkonomisk en god
forretning at lempe afgiften på elvarme, da det minimerer
afgiftsspændet til fossile brændsler og biomasse.
Derved tages et skridt i retning af en mere hensigtsmæssig
indretning af afgiftssystemet.
Med forslaget nedsættes elvarmeafgiften
således pr. 1. maj 2018 fra 40,7 øre pr. kWh
(2018-niveau) til 25,7 øre pr. kWh i 2018 og 2019 - dvs. en
nedsættelse på 15 øre pr. kWh. I 2020
foreslås en nedsættelse på 20 øre pr. kWh,
mens nedsættelsen i 2021 og frem foreslås at
udgøre 10 øre pr. kWh.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Nedsættelse af elvarmeafgiften
2.1.1. Gældende ret
Elvarmeafgiften udgør 40,7 øre
pr. kWh i 2018. Satsen er baseret på et grundbeløb,
der er fastsat i 2015-niveau. Satsen med undtagelse af 4,6
øre pr. kWh reguleres årligt efter udviklingen i
nettoprisindekset, jf. § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. Dette indebærer, at afgiftsniveauet
stiger i takt med øvrige prisstigninger som følge af
inflation. Grundbeløbet udgør 40 øre pr. kWh i
2015-niveau. De fremtidige satser er endnu ikke fastsat.
Den almindelige afgift på elektricitet
udgør 91,4 øre pr. kWh i 2018.
Efter lov om afgift af elektricitet (herefter
elafgiftsloven) findes to forskellige områder, hvor den
nedsatte sats vedrørende elvarme finder anvendelse.
Den nedsatte afgift på elvarme finder
anvendelse på forbrug af elektricitet i helårsboliger,
der opvarmes ved elektricitet, når forbruget af elektricitet
overstiger 4.000 kWh årligt, jf. elafgiftslovens § 6,
stk. 1, 1. pkt.
Derudover finder den nedsatte afgift på
elvarme anvendelse for momsregistrerede virksomheder, idet
nedsættelsen gælder den almindelige rumvarmeafgift m.v.
på el. Momsregistrerede virksomheder kan således efter
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 7. pkt., få tilbagebetalt
nævnte almindelige afgift af elektricitet ned til 40,7
øre pr. kWh i 2018 for en række nærmere
afgrænsede formål. Det gælder bl.a.
afgiftspligtig elektricitet, som forbruges i vandvarmere,
varmepumper til opvarmning af brugsvand, elektriske radiatorer,
strålevarmeanlæg, varmeblæsere, konvektionsovne,
varmepumper og lignende anlæg, der anvendes til fremstilling
af rumvarme, herunder leverancer af fjernvarme.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås at nedsætte
elvarmeafgiften med 15 øre pr. kWh (2018-niveau) fra og med
den 1. maj 2018 til og med den 31. december 2019.
Det foreslås derudover, at
elvarmeafgiften nedsættes med 20 øre pr. kWh
(2018-niveau) fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31.
december 2020.
Det foreslås yderligere, at
elvarmeafgiften nedsættes med 10 øre pr. kWh
(2018-niveau) fra og med den 1. januar 2021 og frem.
Nedsættelsen foreslås at finde
anvendelse for den almindelige rumvarmeafgift, der gælder for
momsregistrerede virksomheder, og for elvarmeafgiften
vedrørende forbrug af elektricitet i elopvarmede
helårsboliger, der overstiger 4.000 kWh årligt.
Afgiftssatsen for elvarme er baseret på
et grundbeløb, der er fastsat i 2015-niveau, og den del af
satsen, der ligger ud over 4,6 øre pr. kWh, reguleres
årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, jf. § 32 a
i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I forslaget
foreslås grundbeløbet, der fastsættes i
2015-niveau ændret. De foreslåede satser i
elvarmeafgiften i 2015-niveau og 2018-niveau fremgår af tabel
1.
Tabel
1. Foreslåede satser i
elvarmeafgiften | Øre pr. kWh | Grundbeløb 2015-niveau | 2018-niveau | Gældende | 40,0 | 40,7 | Foreslåede
ændringer: | | | 1. maj 2018 - 31. december 2019 | 25,3 | 25,7 | 1. januar 2020 - 31. december 2020 | 20,4 | 20,7 | 1. januar 2021 og frem | 30,2 | 30,7 |
|
Det foreslås desuden at foretage enkelte
tekniske ændringer i elafgiftsloven, da elafgiftsloven
indeholder en række bilag, der vedrører satser for
forskellige afgiftsperioder, som er forældede eller ikke er
retvisende som følge af, at satserne reguleres efter
nettoprisindekset. Det foreslås derfor at ophæve disse
bilag.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med forslaget reduceres elvarmeafgiften med 15
øre pr. kWh fra og med den 1. maj 2018, hvilket
medfører et umiddelbart mindreprovenu på 175 mio. kr.
i 2018, jf. tabel 2. I 2019, hvor nedsættelsen er
gældende for hele året, er det umiddelbare
mindreprovenu 285 mio. kr. For 2020 reduceres elvarmeafgiften med
20 øre pr. kWh (2018-niveau), hvilket medfører et
mindreprovenu på 405 mio. kr. Fra 2021 og frem foreslås
elvarmeafgiften reduceret med 10 øre pr. kWh (2018-niveau),
hvilket medfører et mindreprovenu på 215 mio. kr. i
2021.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
af lavere afgift på elvarme | Mio. kr. (2018-niveau) | Varig virkning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Finansår 2018 | Umiddelbart mindreprovenu | 160 | 175 | 285 | 405 | 215 | 225 | 225 | 230 | 235 | 160 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | 160 | 170 | 275 | 390 | 210 | 225 | 225 | 225 | 225 | 155 | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 90 | 145 | 210 | 305 | 115 | 110 | 120 | 125 | 125 | 135 |
|
Grundlaget for elvarmeafgiften forventes at
stige det første par år, hvilket primært skyldes
afviklingen af PSO-afgiften, der medfører et øget
incitament til at anvende elvarme. Da el-varmeforbruget på
længere sigt forventes at udvikle sig langsommere end
væksten i real BNP, skønnes det varige umiddelbare
mindreprovenu at være 160 mio. kr.
Adfærdseffekterne består af to
effekter. En nedsættelse af elvarmeafgiften medfører
et øget forbrug af el. Det ekstra forbrug af el til elvarme,
medfører et øget provenu for staten. Samtidig
reducerer nedsættelsen af elvarmeafgiften omkostningerne ved
at bruge el til opvarmning i forhold til VE og fossile
brændsler. Det øgede elvarmeforbrug medfører,
at der anvendes færre afgiftsbelagte fossile brændsler,
hvilket isoleret set medfører et mindreprovenu. Samlet set
medfører adfærdsvirkningerne dog et positivt
merprovenu, hvilket reducerer den umiddelbare provenuvirkning
ganske betragteligt. De samlede adfærdseffekter slår
gradvist igennem og antages at have fuld effekt efter 5 år,
fra lempelserne er vedtaget.
I 2025 skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre 125 mio. kr. Det
varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd er
skønnet til 90 mio. kr. Arbejdsudbuddet forventes at stige
med godt 5 mio. kr.
Med den varige lempelse af elvarmeafgiften
på 10 øre pr. kWh reduceres omkostningerne til at
anvende elvarme betydeligt. For et parcelhus med et årligt
opvarmningsbehov på 16.000 kWh, hvor der anvendes en
elvarmepumpe, vil lempelsen medføre en årlig
besparelse på godt 650 kr. pr. år inkl. moms. Det er
under forudsætning af, at elvarmepumpen har en virkningsgrad
på 3, dvs. der anvendes 1 kWh el til at fremstille 3 kWh
varme. I 2020, hvor lempelsen udgør 20 øre pr. kWh
elvarme, er besparelsen godt 1.300 kr. inkl. moms.
Forslaget vurderes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det skønnes, at erhvervslivet anvender
cirka 25 procent af den el, der anvendes til elvarme. De lempede
satser for elvarmen medfører en umiddelbar afgiftslempelse
for erhvervslivet på godt 40 mio. kr. i 2018 stigende til
godt 100 mio. kr. i 2020, jf. tabel 3. Fra 2021 opnår
erhvervslivet en umiddelbar afgiftslempelse på godt 50 mio.
kr. årligt.
Tabel
3. Umiddelbare samlede lempelser for
erhvervslivet | Mio. kr. (2018-niveau) | Varig virkning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Umiddelbar lempelse | 40 | 45 | 70 | 100 | 55 | 55 | 55 | 60 | 60 |
|
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Forslaget kan medføre begrænsede
administrative byrder for erhvervslivet m.v. i form af tilretning
af fakturering m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
En nedsættelse af elvarmeafgiften
forventes at øge dansk elforbrug. Med en nedsættelse
øges tilskyndelsen til at anvende eldrevne varmepumper m.v.
i fjernvarmeproduktionen såvel som i husholdninger og
erhvervene. Det vil også øge tilskyndelsen til at
nyttiggøre overskudsvarme, hvor temperaturen ofte skal
hæves ved brug af varmepumper. Nedsættelse af
elvarmeafgiften vil dermed fremme elektrificeringen i
varmeforsyningen og den grønne omstilling.
Det er Skatteministeriets vurdering, at den
permanente lempelse med 10 øre pr. kWh forventes at
øge elforbruget til elvarme med ca. 0,5 mia. kWh.
Vurderingen er forbundet med en vis usikkerhed. Stort set al
elproduktion sker inden for EU's kvotesektor, hvor den samlede
mængde CO2 er begrænset
af mængden af CO2-kvoter. Den
samlede CO2-udledning fra
elproduktion er således bestemt af kvotesystemet. En
højere CO2-udledning fra
Danmark vil give sig udslag i en marginalt højere kvotepris,
hvilket på sigt vil reducere CO2-udledningen tilsvarende andre steder
inden for EU's kvoteområde.
Nedsættelsen af elvarmeafgiften vil
reducere omkostningerne ved at anvende elvarme relativt til
individuel opvarmning med brug af fossile brændsler, der ikke
er omfattet af EU's kvotesektor. Skifte fra ikke-kvoteomfattet
varme til kvoteomfattet elvarme vil reducere CO2-udledningen i ikke-kvotesektoren med ca.
50.000 t CO2. Desuden vil elvarme i
et vist omfang erstatte opvarmning fra brændeovne m.v.,
hvilket vil reducere udledningen af partikler.
Forslaget har således positive
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Loven notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet). Der er tale om en
skattemæssig foranstaltning, hvorfor der ikke gælder
nogen stand still-periode.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. februar 2018 til den 21. marts 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Affald Plus, Akademikerne, Aluminium
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI,
Biobrændselsforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet,
borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Brancheforeningen for
Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Flaskegenbrug,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen
for Skov, have og park forretninger, Bryggeriforeningen, Business
Danmark, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, DAKOFA,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Skibskredit, Danmarks Skibskreditfond, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gasteknisk Center, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Methanolforening, Dansk
Retursystem A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Halmleverandører, DANVA, Det Økologiske Råd,
DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet,
EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi- og Olieforum,
Energiforum Danmark, Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark,
Finansforbundet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring
& Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frie
Funktionærer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF, GAFSAM,
Grafisk Arbejdsgiverforening, Greenpeace Danmark, HK-Kommunal,
HK-Privat, HOFOR, HORESTA, IBIS, InvesteringsFondsBranchen,
Justitia, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt
Samvirke, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Moderniseringsstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Nationalt Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nærbutikkernes
Landsforening, Olie Gas Danmark, Partnerskabet for brint og
brændselsceller, Plastindustrien, Rejsearbejdere.dk,
Rejsearrangører i Danmark, Restaurationsbranchen.dk,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Sammensluttede Danske Energiforbrugere, SEGES, Serviceforbundet,
Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF
Skattefaglig Forening, Søfartens Ledere,
Søfartsstyrelsen, Vedvarende Energi, VELTEK, Vin og Spiritus
Organisationen i Danmark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark,
WWF, Ældre Sagen og Økologisk Landsforening.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget medfører et varigt
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 90
mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen nævneværdige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det skønnes, at erhvervslivet
anvender cirka 25 procent af den el, der anvendes til elvarme. De
lempede satser for elvarmen medfører en umiddelbar
afgiftslempelse for erhvervslivet på godt 40 mio. kr. i 2018
stigende til godt 100 mio. kr. i 2020. Fra 2021 opnår
erhvervslivet en umiddelbar afgiftslempelse på godt 50 mio.
kr. årligt. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget vurderes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Nedsættelse af elvarmeafgiften vil
fremme elektrificeringen i varmeforsyningen og den grønne
omstilling ved at øge tilskyndelsen til at nyttiggøre
overskudsvarme og øge tilskyndelsen til at anvende eldrevne
varmepumper m.v. Nedsættelsen af elvarmeafgiften vil
reducere CO2-udledningen i ikke-kvotesektoren med ca. 50.000 t.
Desuden vil elvarme i et vist omfang erstatte opvarmning fra
brændeovne m.v., hvilket vil reducere udledningen af
partikler. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Loven notificeres i sin helhed som udkast
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet). Der er tale om en
skattemæssig foranstaltning, hvorfor der ikke gælder
nogen stand still-periode. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.,
vedrører afgiftssatserne for elektricitet til opvarmning af
helårsboliger. Det følger af denne bestemmelse, at for
forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i
helårsboliger, som opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift på 40,0 øre pr. kWh i 2015-niveau.
Grundbeløbet på 40 øre pr.
kWh er fastsat i 2015-niveau. Det følger af elafgiftslovens
§ 6, stk. 2, 1. pkt., at satsen med undtagelse af 4,6
øre pr. kWh reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Den del af satsen, der
ligger ud over 4,6 øre pr. kWh, reguleres derfor
årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, som
offentliggøres af Danmarks Statistik. Dette indebærer,
at afgiftsniveauet stiger i takt med øvrige prisstigninger
som følge af inflation. Satsen udgør 40,7 øre
pr. kWh i 2018.
Den almindelige elafgift udgør 91,4
øre pr. kWh i 2018, jf. elafgiftslovens § 6, stk. 1, 2.
pkt. Denne sats gælder således for de første
4.000 kWh årligt forbrug i helårsboliger, som opvarmes
ved elektricitet.
Det følger af den foreslåede
ændring af § 6, stk. 1, 1. pkt., at afgiftssatsen for
afgiftspligtig elektricitet, der bruges til opvarmning af
helårsboliger, og som overstiger 4.000 kWh årligt,
ændres til 25,3 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med
den 1. maj 2018 til og med den 31. december 2019, til 20,4
øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2020 til
og med den 31. december 2020 og varigt til 30,2 øre pr. kWh
(2015-niveau) fra og med den 1. januar 2021.
Nedsættelsen af elvarmeafgiften vil
øge tilskyndelsen til at anvende eldrevne varmepumper m.v. i
fjernvarmeproduktionen såvel som i husholdninger og i
erhvervslivet og øge tilskyndelsen til at anvende
overskudsvarme. Nedsættelsen vil dermed fremme
elektrificeringen i varmeforsyningen og styrke den grønne
omstilling. Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Elafgiftslovens § 6, stk. 1, 2. pkt.,
angiver den almindelige sats for afgift af elektricitet. Satsen er
angivet i 2020-tal baseret på 2015-niveau.
Det foreslås at foretage en
konsekvensændring, så bestemmelsens formulering svarer
til den foreslåede formulering i § 1, nr. 1, hvor
satserne er angivet i 2015-niveau.
Til nr.
3
Det følger af elafgiftslovens § 6,
stk. 2, 2. pkt., at satserne for elafgiftslovens § 6, stk. 1,
i perioden 2015-2019 er som anført i lovens bilag 2.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., som følge af den
foreslåede § 1, nr. 1, hvor det foreslås, at
satserne fremgår direkte af elafgiftslovens § 6 og ikke
af et bilag til elafgiftsloven, som det er tilfældet efter
gældende ret. Bilaget er ikke retvisende som følge af,
at satserne reguleres efter nettoprisindekset, jf. § 32 a i
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Dette
indebærer, at afgiftsniveauet stiger i takt med øvrige
prisstigninger som følge af inflation.
Det vil skabe en større klarhed over
afgiftsniveauet, hvis satserne fremgår direkte af
elafgiftslovens § 6, stk. 1. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 13.
Til nr.
4
Det følger af elafgiftslovens §
11, stk. 3, 7. pkt., der ydes tilbagebetaling af afgift for
afgiftspligtig elektricitet til formål, som er nævnt i
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 1., 3. eller 4. pkt.
Bestemmelsen vedrører muligheden for delvis tilbagebetaling
af elafgift for momsregistrerede virksomheder, der har anvendt
afgiftspligtig elektricitet til eksempelvis vandvarmere,
varmepumper til opvarmning af brugsvand, elektriske radiatorer
m.v.
Efter gældende ret ydes der
tilbagebetaling af elafgift med 49,8 øre pr. kWh
(2015-niveau) for afgiftspligtig elektricitet anvendt til
sådanne formål. Efter gældende ret fremgår
således ikke den endelige afgiftssats, der skal betales, men
det beløb, der kan tilbagebetales.
Ordningen adskiller sig fra den nedsatte sats
for elopvarmede helårsboliger, da der er tale om en
tilbagebetalingsordning og ikke en nedsat sats. Efter
tilbagebetaling vedrørende momsregistrerede virksomheder er
der tale om samme afgift pr. kWh efter begge ordninger.
Det foreslås derfor i § 1, nr. 3,
at ændre bestemmelsens formulering, så der ikke
fremgår et tilbagebetalingsbeløb, men i stedet
henvises til de faktiske satser, der fremgår af § 6. Det
kan give anledning til forvirring, at satserne er formuleret
forskelligt. Formålet med ændringen er at gøre
det mere klart, hvad den faktiske afgiftssats er. Det
foreslås på denne baggrund at ensarte
formuleringen.
Ændringen vil bevirke, at der skabes
større klarhed over den afgiftssats, der skal betales for
afgiftspligtig elektricitet, der anvendes af momsregistrerede
virksomheder til eksempelvis vandvarmere, varmepumper til
opvarmning af brugsvand, elektriske radiatorer m.v.
Til nr.
5
Elafgiftslovens § 11, stk. 3, 10. pkt.,
er en henvisning til lovens bilag 3 a, hvori afgiftssatserne for
elafgiftslovens § 11, stk. 3 i perioden 2012-2014 er
fastsat.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 10. pkt., da bilag 3 a ikke
længere er relevant og derfor foreslås ophævet i
§ 1, nr. 11.
Elafgiftslovens § 11, stk. 3, 11. pkt.,
vedrører indeksering af tilbagebetalingssatsen, der
fremgår af § 11, stk. 3, 7. pkt., i elafgiftsloven.
Det foreslås i § 1, nr. 3, at
ændre bestemmelsens formulering, så der ikke
fremgår et tilbagebetalingsbeløb, men i stedet
henvises til de faktiske satser, der fremgår af § 6.
Det fremgår af elafgiftslovens § 6,
stk. 2, 1. pkt., at satserne med undtagelse af 4,6 øre pr.
kWh reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v.
Det foreslås på denne baggrund at
ophæve elafgiftslovens § 11, stk. 3, 11. pkt., da
bestemmelsen er overflødig som følge af det
foreslåede § 1, nr. 3.
Til nr.
6
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede ophævelse af
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 10. og 11. pkt., i lovens §
1, nr. 4 og 5.
Til nr.
7
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede ophævelse af
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 10. og 11. pkt., i lovens §
1, nr. 4 og 5.
Til nr.
8
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede ophævelse af
elafgiftslovens § 11, stk. 3, 10. og 11. pkt., i lovens §
1, nr. 4 og 5.
Til nr.
9
Elafgiftslovens § 11, stk. 9, 9. pkt., i
elafgiftsloven er en henvisning til lovens bilag 4, hvori
afgiftssatserne for elafgiftslovens § 11, stk. 9, i perioden
2010-2014 er fastsat.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 11, stk. 9, 9. pkt., i elafgiftsloven, da
bilag 4 ikke længere er relevant og derfor foreslås
ophævet i § 1, nr. 12.
Til nr.
10
Elafgiftslovens § 11, stk. 16, 4. pkt.,
er en henvisning til lovens bilag 5, hvori afgiftssatserne for
elpatronordningen i elafgiftsloven i 2014 er fastsat.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 11, stk. 16, 4. pkt., da bilag 5 ikke
længere er relevant og derfor foreslås ophævet i
§ 1, nr. 13.
Til nr.
11
Elafgiftslovens § 11, stk. 18, 4. pkt.,
er en henvisning til lovens bilag 8, hvori afgiftssatserne for
elafgiftslovens § 11, stk. 19, i perioden 2010-2012 er
fastsat.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 11, stk. 18, 4. pkt., da bilag 8 ikke
længere er relevant og derfor foreslås ophævet i
§ 1, nr. 14.
Til nr.
12
Elafgiftslovens § 11 f, stk. 1, 4. pkt.,
er en henvisning til lovens bilag 5, hvori afgiftssatserne for
elpatronordningen i elafgiftsloven i 2014 er fastsat.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens § 11 f, stk. 1, 4. pkt., da bilag 5 ikke
længere er relevant og derfor foreslås ophævet i
§ 1, nr. 13.
Til nr.
13
Elafgiftslovens bilag 2 vedrører
afgiftssatsen for elektricitet, der anvendes til opvarmning af
helårsboliger, samt den almindelige afgiftssats på
elektricitet i perioden fra og med den 1. januar 2015 til og med
den 31. december 2019.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens bilag 2 som følge af det foreslåede
§ 1, nr. 1, hvor satserne foreslås at fremgå
direkte af elafgiftslovens § 6. Bilaget er ikke retvisende som
følge af, at satserne reguleres efter nettoprisindekset, jf.
§ 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Dette indebærer, at afgiftsniveauet stiger i takt med
øvrige prisstigninger som følge af inflation.
Det vil skabe en større klarhed over
afgiftsniveauet, hvis satserne fremgår direkte af
elafgiftslovens § 6, stk. 1.
Til nr.
14
Elafgiftslovens bilag 3 a vedrører
satser for elafgiftslovens § 11, stk. 3, i perioden
2012-2014.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens bilag 3 a, da bilaget er forældet.
Til nr.
15
Elafgiftslovens bilag 4 vedrører satser
for elafgiftslovens § 11, stk. 9, i perioden 2010-2014.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens bilag 4, da bilaget er forældet.
Til nr.
16
Elafgiftslovens bilag 5 vedrører satser
for elpatronordningen i elafgiftsloven i 2014.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens bilag 5, da bilaget er forældet.
Til nr.
17
Elafgiftslovens bilag 8 vedrører satser
for elafgiftslovens § 11, stk. 19, i perioden 2010-2012.
Det foreslås at ophæve
elafgiftslovens bilag 8, da bilaget er forældet.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Elafgift betales senest den
15. måned i den måned, der følger efter
måneden med de afgiftspligtige leverancer. Det er derfor
nødvendigt, at forslaget træder i kraft senest omkring
midten af maj måned for at give de registrerede virksomheder
tilstrækkelig tid til at tilpasse deres fakturering m.v.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi den lov, der ændres, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
en hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra den 1. maj 2018. Det er
forudsat, at lovforslaget vedtages omkring midten af maj
måned. Virkningstidspunktet medfører, at forslaget vil
have tilbagevirkende kraft, idet det også vil finde
anvendelse for afgiftspligtige leverancer, der sker inden
lovforslagets bekendtgørelse. Lovforslaget er dog
udelukkende af lempende karakter.
Det foreslås i stk. 3, at den ændrede afgift for
løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden
påbegyndes inden lovens virkningstidspunkt og afsluttes efter
dette tidspunkt, beregnes af så stor en del af leverancen,
som tidsrummet fra lovens virkningstidspunkt til
afregningsperiodens afslutning udgør i forhold til den
samlede afregningsperiode. Er afregningsperioden eksempelvis
perioden med månederne marts, april, maj og juni i 2018, og
der er leveret 2.000 kWh i afregningsperioden, vil der skulle
betales afgift med 40,7 øre pr. kWh for 1.000 kWh for marts
og april (i alt 61 dage) og med 25,7 øre pr. kWh for 1.000
kWh for maj og juni (i alt 61 dage).
Det foreslås i stk.
4, at stk. 3 finder tilsvarende anvendelse for de
efterfølgende afgiftsnedsættelser pr. 1. januar 2020
og 1. januar 2021 og frem. Såfremt afregningsperioden
eksempelvis påbegyndes inden den 1. januar 2020 og afsluttes
efter dette tidspunkt, beregnes den ændrede afgift af
så stor en del af leverancen, som tidsrummet fra
afgiftsændringen til afregningsperiodens afslutning
udgør i forhold til den samlede afregningsperiode.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 308 af 24. marts 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 104 af 13. februar 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 6. Stk. 1.
Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes ved
elektricitet, betales en afgift på 40,0 øre pr. kWh
(2020-tal baseret på 2015-niveau) af den del af forbruget,
der overstiger 4.000 kWh årligt. Af andet forbrug af
elektricitet betales en afgift på 89,8 øre pr. kWh
(2020-tal baseret på 2015-niveau). Stk.
2-4. - - - | | 1. I § 6, stk. 1, 1. pkt., ændres
»40,0 øre pr. kWh (2020-tal baseret på
2015-niveau)« til: »25,3 øre pr. kWh
(2015-niveau) fra og med den 1. maj 2018 til og med den 31.
december 2019, på 20,4 øre pr. kWh (2015-niveau) fra
og med den 1. januar 2020 til og med den 31. december 2020 og
på 30,2 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1.
januar 2021«. | | | | §
6. - - - | | 2. I § 6, stk. 1, 2. pkt., ændres
»(2020-tal baseret på 2015-niveau)« til:
»(2015-niveau)«. | Stk.
1. - - - | | | Stk. 2. Satserne
i stk. 1 med undtagelse af 4,6 øre pr. kWh reguleres efter
§ 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I
perioden 2015-2019 er satserne dog som anført i bilag
2. | | 3. § 6, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | Stk.
2-4. - - - | | | | | | §
11. - - - Stk.
1-2. - - - Stk. 3.
Tilbagebetalingen kan ikke finde sted for afgiftspligtig
elektricitet og varme, som forbruges i vandvarmere, varmepumper til
opvarmning af brugsvand, elektriske radiatorer,
strålevarmeanlæg, varmeblæsere, konvektionsovne,
varmepumper og lignende anlæg, der anvendes til fremstilling
af rumvarme, herunder varme, som leveres fra virksomheden. Undtaget
er dog forbrug af elektricitet i rumvarmeaggregater, der
midlertidigt placeres i et lokale for at dække et kortvarigt
rumvarmebehov. Endvidere ydes der ikke tilbagebetaling af afgiften
af elektricitet og varme, der direkte eller indirekte anvendes til
fremstilling af kulde, som leveres fra virksomheden.
Tilbagebetaling kan heller ikke finde sted for elektricitet og
varme, der direkte eller indirekte anvendes til fremstilling af
kulde, eller af kulde leveret til virksomheden til køling af
rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hensyn.
Tilbagebetaling kan heller ikke finde sted for elektricitet, der er
medgået til fremstilling af varme, som er leveret til
virksomheden, og som virksomheden forbruger som rumvarme eller
varmt vand eller leverer til andre. Der ydes dog tilbagebetaling
for afgiften af varme, der forbruges i lukkede anlæg til
fremstilling eller forarbejdning af varer, og som indirekte
bidrager til rumopvarmning, såfremt højst 10 pct. af
den energi, der er forbrugt i anlægget, bidrager til
rumopvarmning. For afgiftspligtig elektricitet til formål,
som er nævnt i 1., 3. eller 4. pkt., ydes dog tilbagebetaling
af afgift nævnt i § 6, stk. 1, 2. pkt., med 49,8
øre pr. kWh (2015-niveau), herunder for ydelser omfattet af
stk. 2. For modtagelse af leverancer, som er baseret på
elektricitet, finder 7. pkt. ikke anvendelse. 7. pkt. finder heller
ikke anvendelse for elforbrug, for hvilket der sker tilbagebetaling
af afgift efter denne lovs øvrige regler. I perioden
2012-2014 ydes tilbagebetaling efter 7. pkt. med de satser, som
fremgår af bilag 3 a. Satsen for tilbagebetaling, som er
nævnt i 7. pkt., reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Tilbagebetaling kan desuden ikke finde sted
for afgiftspligtig elektricitet, som forbruges til lagring af
energi i komponenter til fremdrift af registrerede eldrevne
køretøjer. For energi i komponenter som nævnt i
12. pkt., som leveres som elektricitet til det kollektive elnet,
tilbagebetales afgiften dog til virksomheden. For energi i
komponenter som nævnt i 12. pkt., som leveres som
elektricitet til interne elnet i en virksomhed til dens eget
forbrug, tilbagebetales afgiften efter reglerne i denne lov for
tilbagebetaling for forbrug af elektricitet. Anvendelsen af 13. og
14. pkt. forudsætter, at der er foretaget opgørelse
efter måler af den leverede elektricitet. Den målte
elektricitet kan tillægges en forholdsmæssig andel af
energisvindet i forbindelse med lagringen af energien i
komponenten, når omfanget af energisvindet kan dokumenteres
af virksomheden. 12. pkt. finder ikke anvendelse for
reparatører af køretøjer, i det omfang de
oplader komponenter til fremdrift af fremmede eldrevne
køretøjer, i forbindelse med at de reparerer
disse. | | 4. I § 11, stk. 3, 7. pkt., ændres
»med 49,8 øre pr. kWh (2015-niveau)« til:
»nedsat med satsen pr. kWh, der følger af § 6,
stk. 1, 1. pkt., efter regulering ifølge § 6, stk. 2,
1. pkt.« | Stk.
4-22. - - - | | | | | | §
11. - - - Stk.
1-4. - - - Stk. 5. For at
tilbagebetaling kan finde sted efter stk. 1, nr. 1, skal den
elektricitet, som anvendes til lagring af energi i komponenter til
fremdrift af registrerede eldrevne køretøjer, og for
hvilken tilbagebetaling ikke kan finde sted, jf. stk. 3, 12. pkt.,
være opgjort særskilt efter måler eller efter 2.
pkt. Er der ikke foretaget en særskilt opgørelse efter
måler af den elektricitet, som anvendes til lagring af energi
i komponenter til fremdrift af registrerede eldrevne
køretøjer, jf. stk. 3, 12. pkt., kan forbruget
fastsættes til 460 kWh pr. måned for ethvert
registreret eldrevet køretøj, som oplades i
virksomheden, og stk. 3, 13.-16. pkt., finder ikke anvendelse.
Forud for hver kalendermåned, hvori 2. pkt. skal finde
anvendelse, skal der foreligge en oversigt over de omfattede
køretøjer i virksomheden. For at der kan ydes
tilbagebetaling efter stk. 3, 7. pkt., skal den
tilbagebetalingsberettigede mængde elektricitet være
opgjort som den faktiske mængde elektricitet forbrugt i de
nævnte anlæg opgjort efter måler. Et af de
øvrige nedenstående principper kan dog vælges,
såfremt virksomheden kan godtgøre, at den derved ikke
opnår øget tilbagebetaling af afgift efter denne lov,
ud over hvad den kan opnå ved opgørelse efter 4. pkt.
Virksomheder kan vælge mellem følgende principper ved
opgørelsen af den mængde elektricitet, som ikke er
berettiget til tilbagebetaling efter stk. 3: | | 5. § 11, stk. 3, 10. og 11. pkt., ophæves. 6. I § 11, stk. 3, ændres i 13., 14. og
17. pkt., der bliver 11., 12. og 15. pkt. »12. pkt.«
til: »10. pkt.« 7. I § 11, stk. 3, 15. pkt., der bliver 13.
pkt., ændres »13. og 14. pkt.« til: »11. og
12. pkt.« 8. I § 11, stk. 5, 1. og 2. pkt., ændres »12. pkt.«
til: »10. pkt.«, og i stk. 5, 2.
pkt., ændres »13.-16. pkt.« til:
»11.-14. pkt.« | 1) Den faktiske mængde elektricitet
forbrugt i de nævnte anlæg opgjort efter
måler. | | | 2) Den fremstillede mængde varme
opgjort efter måler ganget med 1,1. | | | 3) Den installerede effekt ganget med 350
timer pr. måned eller den målte driftstid. | | | Stk.
6-22. - - - | | | | | | §
11. - - - Stk.
1-8. - - - | | 9. § 11, stk. 9, 9. pkt.,
ophæves. | Stk. 9. I det
omfang en del af det varme vand eller varme, som ikke er omfattet
af stk. 3, efterfølgende nyttiggøres ved
særlige installationer, der er indrettet til indvinding af
varme, nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af naturgas og bygas
m.v. og denne lov med 50,0 kr. pr. gigajoule (GJ) varme
(2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I det omfang varmen
afsættes, udgør nedsættelsen dog højst
33,0 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der kan ydes fuld tilbagebetaling
for efter stk. 13, jf. § 11, stk. 15, i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter mv., sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen. Der skal ikke ske nedsættelse af
tilbagebetalingen for eget forbrug til opvarmning af rum eller
fremstilling af varmt vand i perioden 1. april til 30. september.
Der skal heller ikke ske nedsættelse af tilbagebetalingen af
eget forbrug til opvarmning af rum i perioden 1. oktober-31. marts,
såfremt der indbetales en afgift på 10 kr. pr. m²
pr. måned i denne periode. Afgiften erlægges efter
reglerne i stk. 6, sidste pkt. Såfremt nyttiggørelsen
sker ved varmepumper omfattet af stk. 3, nedsættes
tilbagebetalingen dog kun for den del af den nyttiggjorte varme,
der overstiger 3 gange elforbruget i varmepumpen. Såfremt
nyttiggørelsen har medført et øget forbrug af
elektricitet i de anlæg, hvorfra varmen nyttiggøres,
ydes der ikke tilbagebetaling. I perioden 2010-2014 er satsen
nævnt i 1. pkt. som anført i bilag 4. | | | Stk.
10-22. - - - | | | | | | §
11. - - - Stk.
1-15. - - - | | 10. § 11, stk. 16, 4. pkt.,
ophæves. | Stk. 16.
Varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af
elektricitet til de kollektive fjernvarmenet eller lignende
fjernvarmenet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af
forbrug af afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme
til de samme kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet,
som værkernes kraft-varme-kapacitet vedrører, hvis
virksomheden er et værk, som 1) har kraft-varme-kapacitet
efter stk. 18 eller 2) havde kraft-varme-kapacitet efter stk. 18
den 1. oktober 2005 eller 3) er omfattet af bilag 1 til lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Den del af afgiften, der
overstiger 74,4 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller
26,7 øre pr. kWh varme ab værk (2015-niveau),
tilbagebetales. Såfremt der ved fremstillingen af varme
anvendes både afgiftspligtig elektricitet efter denne lov og
andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 74,4
kr. pr. GJ fjernvarme (2015-niveau) eller 26,7 øre pr. KWh
fjernvarme (2015-niveau) forholdsmæssigt. I perioden
2010-2014 er satserne nævnt i 2. og 3. pkt. som anført
i bilag 5. Satserne i 2. og 3. pkt. reguleres efter § 32 a i
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. | | | Stk.
17-22. - - - | | | | | | §
11. - - - Stk.
1-17. - - - | | 11. § 11, stk. 18, 4. pkt.,
ophæves. | Stk. 18.
Virksomheder, der er momsregistrerede, kan vælge at foretage
særlig opgørelse af tilbagebetaling af afgift. For
elektricitet til fremstilling af varme, for hvilken en
varmeproducent får delvis tilbagebetaling af afgift efter
stk. 17, tilbagebetales den resterende afgift af denne elektricitet
til forbrugeren af varmen. Tilbagebetalingen af den resterende
afgift nedsættes med 2,0 pct. | | | For perioden 2010-2012 nedsættes
tilbagebetalingen af den resterende afgift som anført i
bilag 8. Det er en betingelse for tilbagebetaling, at virksomheden
anvender varmen til formål nævnt i stk. 3, 6. pkt.,
eller stk. 4. En forholdsmæssig del af varmen kan henregnes
til anvendelser, som er nævnt i 5. pkt., i de tilfælde,
hvor samme anlæg forsyner såvel anvendelser, som er
nævnt i 5. pkt., som andre anvendelser i virksomheden,
når en sådan fordeling kan opgøres. Reglerne om
fordeling i § 11, stk. 5, nr. 4, i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. finder tilsvarende anvendelse. | | | Stk.
19-22. - - - | | | | | | § 11
f. - - - | | 12. § 11 f, stk. 1, 4. pkt.,
ophæves. | Stk. 1.
Varmeproducenter, der producerer varme uden samtidig produktion af
elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af
forbrug af afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme
til eget forbrug i virksomheden via interne varmesystemer, hvis
virksomheden er et værk, som 1) har kraft varme-kapacitet
efter stk. 2 eller 2) havde kraft-varme-kapacitet efter stk. 2 den
1. oktober 2005 eller 3) er omfattet af bilag 1 til lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Den del af afgiften, der
overstiger 58,9 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller
21,2 øre pr. kWh varme ab værk (2015-niveau),
tilbagebetales. Såfremt der ved fremstillingen af varme
anvendes både afgiftspligtig elektricitet efter denne lov og
andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 58,9
kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 21,2 øre
pr. kWh varme ab værk (2015-niveau) forholdsmæssigt.
Indtil år 2015 er satserne i 2. og 3. pkt. som anført
i bilag 5. Satserne i 2. og 3. pkt. (2015-niveau) reguleres efter
§ 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. | | | Stk.
2-5. - - - | | | | | 13. Bilag 2 ophæves. | | | | | | 14. Bilag 3 a ophæves. | | | | | | 15. Bilag 4 ophæves. | | | | | | 16. Bilag 5 ophæves. | | | | 17. Bilag 8 ophæves. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).