Fremsat den 23. marts 2018 af Martin Henriksen (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven,
ferieloven og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.
(Afskaffelse af au pair-ordningen)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 9 h,
stk. 1, nr. 6, ophæves.
Nr. 7-16 bliver herefter nr. 6-15.
2. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 13,
ændres »nr. 4-10« til: »nr. 4-9«.
3. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 15,
ændres »nr. 1-10« til: »nr. 1-9«.
4. I
§ 9 h, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »nr. 4-10, 13 og 14« til: »nr. 4-9,
12 og 13«, i 2. pkt. ændres
»11 og 12« til: »10 og 11«, og i 3. pkt. ændres »nr. 15 og
16« til: »nr. 14 og 15«.
5. I
§ 9 h, stk. 7, udgår
»§ 9 j, stk. 2 og 3,«.
6. § 9 h,
stk. 10, 11 og 12,
ophæves.
Stk. 13 og 14 bliver herefter stk. 10 og
11.
7. I
§ 9 h, stk. 13, 2. pkt., der
bliver stk. 10, 2. pkt., ændres »nr. 4-10, 13 og
14« til: »nr. 4-9, 12 og 13«, og »og stk.
10« udgår, og i 3. pkt.,
ændres »11, 12, 15 og 16« til: »10, 11, 14
og 15«.
8. I
§ 9 h, stk. 14, der bliver stk.
11, udgår »og stk. 10,«, og »og stk. 7, 8
og 11« ændres til: »og stk. 7 og 8«.
9. § 9 j,
§ 19, stk. 1, nr. 14, og § 21
a ophæves.
10. I
§ 33, stk. 5, udgår
»§ 9 j, stk. 2 og 3,«.
11. I
§ 46, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »nr. 4-10, 13 og 14,« til: »nr. 4-9,
12 og 13,«.
12. I
§ 52 b, stk. 1, nr. 12,
ændres »10, 11, 14 og 15« til: »9, 10, 13
og 14«.
13. I
§ 52 b, stk. 2, nr. 3, udgår
»§ 9 j, stk. 2 og 3,«.
14. § 52
b, stk. 2, nr. 7, ophæves.
Nr. 8 og 9 bliver herefter nr. 7 og
8.
15. I
§ 52 b, stk. 2, nr. 8, der bliver
nr. 7, ændres »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 12 og
13« til: »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-8, 11 og
12«.
§ 2
I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1177 af 9. oktober 2015, som ændret ved § 5 i lov nr.
1868 af 29. december 2015 og §§ 47 og 49 i lov nr. 60 af
30. januar 2018, foretages følgende ændringer:
1. § 2 a,
stk. 8 og 9, ophæves.
Stk. 10 bliver herefter stk. 8.
2. § 47,
stk. 5, ophæves.
§ 3
I lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften før § 43 udgår »og au
pair-personer«.
2. § 43,
stk. 2, ophæves.
3. § 46,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
§ 4
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af
13. oktober 2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1690 af
26. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 d, stk. 1, nr. 2, ændres
»9 j« til: »9 k«.
2. § 14,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
§ 5
Stk. 1 Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2 Loven finder ikke
anvendelse på eksisterende opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 9 j, ansøgninger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovforslagets vedtagelse og ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j. For sådanne ansøgninger eller
opholdstilladelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er at
afskaffe udlændinges adgang til at tage ophold i Danmark som
au pair-person. Det er forslagsstillernes opfattelse, at au
pair-reglerne for ofte bliver misbrugt, og at ordningen generelt
ikke fungerer efter hensigten.
Det oprindelige formål med au
pair-ordningen var kulturudveksling mellem en værtsfamilie og
en au pair, men i praksis har ordningen udviklet sig til at
være en adgang til billig hushjælp. Au pair betyder
på lige fod, og tanken med et au pair-ophold var, at au
pair-personen hjælper til med lettere husarbejde mellem 3 og
5 timer dagligt, så der er tid til sprogskole og kulturel
fordybelse.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at au
pair-ordningen bidrager til løndumping og sort arbejde,
hvilket er uholdbart for både Danmark og de personer, som
får ophold i Danmark som au pair. Der er således
adskillige eksempler på, at au pair-personer arbejder mere
end de tilladte 30 timer om ugen hos værtsfamilien, eller at
de tager sort ekstraarbejde for at tjene flere penge. Nogle au
pair-personer oplever, at værtsfamilierne tilbageholder deres
pas og løn, og nogle bliver tilmed udsat for fysiske
overgreb. Det er dog sjældent, at au pair-personer anmelder
lovbrud og overgreb, da de frygter, at en klage vil medføre,
at de mister sin opholdstilladelse i Danmark. Nogle au
pair-personer forsvinder for de danske udlændingemyndigheder
efter deres ophold og bliver i Danmark uden lovligt ophold.
Folketinget har tidligere strammet reglerne
vedrørende au pair, men det er forslagsstillernes
opfattelse, at lovændringerne ikke for alvor har løst
problemerne med ordningen. Au pair-ordningen foreslås derfor
afskaffet.
2. Gældende
regler
Ifølge udlændingelovens § 9
j, stk. 1, kan en udlænding få ophold i Danmark med
henblik på au pair-ophold. Det er en betingelse for at
få opholdstilladelse som au pair-person, at udlændingen
ikke venter barn på ansøgningstidspunktet. Dette
omfatter dog ikke udlændinge, som allerede opholder sig i
Danmark som au pair-person, og som søger om en
forlængelse af opholdet, jf. § 9 j, stk. 4. Det er
desuden en betingelse for at kunne få ophold, at
udlændingen ikke har stiftet familie, jf. § 9 j, stk.
5.
En udlænding, der har opholdstilladelse
som au pair, kan udføre ulønnet frivilligt arbejde,
jf. § 9 j, stk. 10.
Personer, som ønsker at være
værtsperson for en au pair, skal betale 5.000 kr. til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, jf. §
9 j, stk. 6. Beløbet dækker en del af statens udgifter
til danskundervisning for au pair-personen. Beløbet
reguleres en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes dog til det nærmeste beløb,
som er deleligt med 5 kr.
Der kan ikke gives opholdstilladelse med
henblik på au pair-ophold, medmindre særlige grunde
taler derfor, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter inden for
en periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 7.
Forholdet skal være begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, og
vedrøre straffelovens § 216, stk. 1 (voldtægt),
§ 225, jf. § 216, stk. 1 (opnåelse af andet
seksuelt forhold end samleje ved tvang), § 233, stk. 1 og 2
(rufferi), § 233 a (om at forlede nogen til prostitution),
§ 237 (drab), § 244-246 (vold, grov vold m.v.), §
250 (hensættelse af en anden i hjælpeløs
tilstand), § 260 (ulovlig tvang), § 261 (ulovlig
frihedsberøvelse), § 262 a (menneskehandel) eller
§ 266 (trusler).
Der kan heller ikke gives opholdstilladelse
med henblik på au pair-ophold, hvis værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode
på 5 år er dømt ved endelig dom for
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 5, som
følge af ulovlig beskæftigelse af en udlænding,
der på gerningstidspunktet var au pair hos den
domfældte, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 8.
En værtsperson eller dennes
ægtefælle eller samlever kan udelukkes fra at
være værtsfamilie for en au pair-person i en
2-årig karensperiode, jf. udlændingelovens § 21 a.
Udelukkelse kan ske, hvis
1) en au
pair-person har udført pligter hos værtsfamilien i
mere end det tidsmæssige maksimum for den meddelte tilladelse
eller udført andet end huslige opgaver for
værtsfamilien,
2)
lommepengebeløbet, som en au pair-person har modtaget fra
værtsfamilien, er mindre end det
minimumslommepengebeløb, som udlændingemyndighederne
har fastsat,
3) au pair-personen
ikke har fået stillet et separat værelse til
rådighed i værtsfamiliens bolig,
4)
værtsfamilien ikke har betalt for au pair-personens rejse fra
hjemlandet til Danmark, for så vidt angår au
pair-personer fra andre lande end EU-/EØS-lande eller
Schweiz,
5)
værtsfamilien ikke har betalt for au pair-personens hjemrejse
efter au pair-opholdets ophør, for så vidt angår
au pair-personer fra andre lande end EU-/EØS-lande eller
Schweiz, eller
6)
værtsfamilien ikke har tegnet en arbejdsskadeforsikring, en
fritids- og ulykkesforsikring og en forsikring, der dækker
omkostningerne til hjemtransport i tilfælde af en au
pair-persons død, alvorlige sygdom eller ulykke.
Udlændinge- og integrationsministeren
har i medfør af udlændingelovens § 9 j, stk. 11,
udstedt bekendtgørelse nr. 1769 af 29. december 2017 om
meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold
(au pair-bekendtgørelsen).
Au pair-bekendtgørelsens § 3
fastlægger en række betingelser for, at en au
pair-person kan få ophold i Danmark efter
udlændingelovens § 9 j, stk. 1. Au pair-personen skal
på ansøgningstidspunktet være mellem 18 og 30
år. Au pair-personen må ikke leve eller have levet i
fast samlivsforhold eller have eller have haft indgået
ægteskab eller registreret partnerskab, og au pair-personen
må ikke have børn eller være gravid, medmindre
au pair-personen allerede opholder sig i Danmark som au pair.
Au pair-opholdet skal være egnet til at
give au pair-personen et udbytte i forhold til at forbedre
vedkommendes sproglige og faglige kundskaber og at opnå et
bedre kendskab til Danmark gennem øget kulturel indsigt. Ved
vurderingen af au pair-opholdets mulige udbytte kan der bl.a.
lægges vægt på begrundelsen for at søge
opholdstilladelse som au pair-person, ansøgerens eventuelle
familierelation til værtsfamilien, tidligere ophold i Danmark
eller i et EU-land/EØS-land eller Schweiz, tidligere
ansøgninger om opholdstilladelse i Danmark,
sprogfærdigheder i dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk,
uddannelse, baggrund og opvækst i øvrigt, samt
hvorvidt au pair-personen har samme nationalitet som et eller flere
af værtsfamiliens medlemmer.
Au pair-bekendtgørelsens § 4
opstiller en række betingelser til værtsfamilien,
herunder krav vedrørende værtsfamiliens tilknytning
til Danmark, selvforsørgelse, besiddelse af en passende
bolig, forsikringer og indbetaling af beløb.
Værtsfamilien skal desuden bestå af mindst en
forælder og et hjemmeboende barn under 18 år og
må ikke være karensregistreret efter
udlændingelovens § 21 a.
Au pair-bekendtgørelsens §§ 5
og 6 kræver, at au pair-personen og værtsfamilien har
indgået en skriftlig kontrakt, som indeholder vilkår om
fri kost og separat beboelsesrum, udbetaling af et månedligt
mindstebeløb som lommepenge, betaling af indrejse- og
hjemrejsebillet, au pair-personens pligter, arbejdstid, fritid og
ferie.
Et au pair-ophold kan højst gives for 2
år, jf. au pair-bekendtgørelsens § 8. En
opholdstilladelse kan dog ikke gives for en længere periode
end au pair-kontraktens gyldighedsperiode eller til
værtsfamiliens yngste hjemmeboende barns fyldte 18. år.
Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over 2 år.
3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at
ophæve udlændingelovens regler vedrørende
opholdstilladelse til udlændinge med henblik på au
pair-ophold i Danmark. Hvis lovforslaget vedtages, vil det
således fremadrettet ikke være muligt at tage ophold i
Danmark som au pair-person.
Lovforslaget vil ikke finde anvendelse for
eksisterende opholdstilladelser til au pair-personer eller
ansøgninger om opholdstilladelse som au pair-person, som var
indgivet før lovforslagets vedtagelse. Endelig finder
lovforslaget ikke anvendelse, for så vidt angår
ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse. For
sådanne ansøgninger eller opholdstilladelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Bekendtgørelse nr. 1769 af 29. december
2017 om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold er udstedt i medfør af udlændingelovens
§ 9 j, stk. 11. Med vedtagelsen af lovforslaget bortfalder
bekendtgørelsen, da bemyndigelsesbestemmelsen i
udlændingelovens § 9 j, stk. 11, også
ophæves.
Vedtagelse af lovforslaget vil desuden
gøre det nødvendigt at foretage ændringer til
en række bekendtgørelser som konsekvens af
ophævelsen af en række bestemmelser:
1)
Bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016 om
udlændinges adgang her til landet, § 20, stk. 7.
2)
Bekendtgørelse nr. 950 af 5. juli 2017 om forretningsorden
for Udlændingenævnet, § 9, stk. 1, nr. 12, og stk.
2, nr. 3, 7 og 8.
3)
Bekendtgørelse nr. 737 af 12. juni 2017 om brug af
obligatorisk selvbetjening for indgivelse af ansøgning til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration i henhold
til udlændingeloven, § 2, stk. 15.
4)
Bekendtgørelse nr. 1128 af 13. oktober 2017 af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., § 2 d, nr.
2, og § 14.
5)
Bekendtgørelse nr. 1524 af 15. december 2017 om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., § 13.
6)
Bekendtgørelse nr. 1766 af 29. december 2017 om indbetaling
og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og
klager på områderne vedrørende
familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse
og religiøse forkyndere m.v., § 4, stk. 6.
7)
Bekendtgørelse nr. 1768 af 29. december 2017 om indbetaling
og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og
klager på studie- og erhvervsområdet, § 4, §
5, stk. 4, nr. 1, stk. 10, 11 og 12, og §§ 12, 13 og
14.
4. Forholdet til
Danmarks internationale forpligtelser
4.1. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
afskaffelse af muligheden for at tage ophold i Danmark som au
pair-person vil være i overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). EMRK, artikel
8, beskytter bl.a. retten til respekt for privat- og familieliv.
Der kan gøres indgreb i retten til respekt for privat- og
familieliv, hvis betingelserne i EMRK, artikel 8, stk. 2, er
opfyldt. Et indgreb skal således ske i overensstemmelse med
dansk lovgivning, varetage et legitimt formål og være
nødvendigt i et demokratisk samfund. At et indgreb er
nødvendigt i et demokratisk samfund, indebærer, at
indgrebet skal varetage et samfundsmæssigt behov og der skal
være proportionalitet mellem indgrebet og formålet med
indgrebet. EMRK, artikel 8, kan desuden indebære en positiv
forpligtelse for staten til at sikre en effektiv opfyldelse af
retten til privat- og familieliv.
Det er et almindeligt folkeretligt princip, at
stater har en suveræn ret til at kontrollere
udlændinges indrejse og mulighed for ophold. Denne ret skal
imidlertid ifølge Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis forvaltes i overensstemmelse med
EMRK, artikel 8. I forhold til EMRK er det klare udgangspunkt, at
Danmark har ret til at fastlægge reglerne for
udlændinges ophold i Danmark, herunder opholdstyper og
betingelser for ophold.
EMRK, artikel 8, giver udlændinge ret
til at kunne udøve sit privat- og familieliv, men dette
indebærer ikke en ret til at kunne udøve sit privat-
og familieliv i et bestemt land. Det kan rejse
spørgsmål i forhold til EMRK, artikel 8, hvis de
danske regler reelt forhindrer en udlænding i at udøve
sit privat- og familieliv. EMRK, artikel 8, indeholder imidlertid
ikke en ret for udlændinge til at opnå en bestemt type
af ophold i Danmark, og der kan således ikke udledes en ret
af artikel 8 til at kunne tage ophold i Danmark som au pair-person.
Det bemærkes desuden, at reglerne om ophold som au
pair-person har haft til formål at fremme kulturudveksling og
ikke at sikre muligheden for at udøve familieliv i Danmark.
En udlænding, som måtte have en ret til at kunne
udøve sit familieliv i Danmark, vil således kunne
søge andre typer af ophold i Danmark end au pair-ophold,
herunder f.eks. familiesammenføring efter
udlændingelovens § 9 eller ophold efter
udlændingelovens § 9 c om ophold af ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed.
4.2. Europarådets overenskomst om au
pair-ansættelse
Danmark har tiltrådt Europarådets
overenskomst af 24. november 1969 om au pair-ansættelse (au
pair-overenskomsten). Formålet med au pair-overenskomsten er
bl.a. at yde au pair-personer en tilstrækkelig social
beskyttelse. Au pair-overenskomsten fastlægger således
en række rettigheder og pligter for au pair-personer og
værtsfamilier.
Ifølge overenskomstens artikel 1 skal
en medlemsstat inden for sit territorium i videst muligt omfang
arbejde for gennemførelsen af overenskomstens
bestemmelser.
Artikel 2 fastslår, at en au
pair-ansættelse består i midlertidig modtagelse inden
for en familie til gengæld for visse tjenesteydelser af unge
udlændinge, der er kommet for at forbedre deres sproglige og
eventuelt tillige deres faglige kundskaber samt udvide deres
kulturelle horisont gennem opnåelse af et bedre kendskab til
opholdslandet.
Ifølge au pair-overenskomstens artikel
3 må et au pair-ophold til at begynde med ikke overstige 1
år, men opholdet kan udstrækkes til en varighed af op
til 2 år.
Ifølge artikel 4 skal en au pair-person
i udgangspunktet være mellem 17 og 30 år gammel. Der
kan dog i konkrete tilfælde dispenseres fra den øvre
aldersgrænse.
Ifølge au pair-overenskomstens artikel
5 skal en au pair-person være forsynet med en
lægeerklæring, som er udstedt inden for 3 måneder
før ansættelsen. Lægeerklæringen skal
angive den pågældendes almindelige
helbredstilstand.
Artikel 6 bestemmer, at en au pair-person og
værtsfamilien skal indgå en skriftlig aftale, som
fastlægger begge parters rettigheder og forpligtelser,
sådan som de er defineret i au pair-overenskomsten. Aftalen
skal så vidt muligt indgås, inden au pair-personen
forlader sit hjemland, og aftalen skal senest indgås i
løbet af den første uge efter au pair-personens
tiltrædelse. Ifølge artikel 7 skal den skriftlige
aftale desuden indeholde en beskrivelse af, hvordan au
pair-personen skal deltage i værtsfamiliens liv, samtidig med
at au pair-personen nyder en vis grad af uafhængighed.
Au pair-overenskomstens artikel 8
fastslår, at en au pair-person skal have gratis kost og logi
hos den modtagende familie og om muligt skal have sit eget
værelse. Au pair-personen skal desuden have
tilstrækkelig fritid til at følge sprogkurser samt
dyrke kulturelle og faglige interesser, og arbejdstiden skal
tilrettelægges under hensyntagen hertil. Au pair-personen
skal desuden have mindst én hel fridag om ugen, herunder
mindst én søndag om måneden, og au
pair-personen skal have fuld adgang til at tilfredsstille sine
religiøse behov. Au pair-personen skal desuden modtage et
vist beløb af værtsfamilien som lommepenge.
Størrelsen og hyppigheden af de udbetalte lommepenge skal
fastsættes i den skriftlige aftale, som fremgår af au
pair-overenskomstens artikel 6.
Artikel 9 fastslår, at en au pair-person
skal yde den modtagende familie tjenesteydelser, der består i
deltagelse i det daglige arbejde i huset. Den effektive daglige
arbejdstid må som regel ikke overstige 5 timer.
Au pair-overenskomstens artikel 10
pålægger medlemsstater til overenskomsten at oplyse de
ydelser, som en au pair-person er berettiget til inden for statens
territorium i tilfælde af sygdom, moderskab eller
ulykkestilfælde.
Ifølge artikel 11 skal en skriftlig
aftale, som fremgår af artikel 6, kunne opsiges af begge
parter med 2 ugers varsel. I tilfælde af alvorlig
misligholdelse fra den ene parts side kan den anden part bringe
aftalen til ophør med øjeblikkelig virkning.
Forslagsstillerne bemærker, at au
pair-overenskomsten fastlægger en række rettigheder og
pligter for au pair-personer og værtsfamilier med det
formål at yde social beskyttelse til personer, som tager
ophold som au pair-person. Au pair-overenskomsten indeholder
imidlertid ikke en pligt for medlemsstaterne til at give mulighed
for au pair-ophold i medlemsstaten. Det er således
forslagsstillernes opfattelse, at det ikke vil være i strid
med Europarådets au pair-overenskomst at ophæve de
danske regler om ophold som au pair-person. Ifølge
overenskomstens artikel 20 kan medlemsstater opsige overenskomsten
ved at give meddelelse til Europarådets
generalsekretær. Såfremt en ophævelse af de
danske regler vedrørende ophold som au pair-person vurderes
at være i strid med au pair-overenskomsten, forudsætter
forslagsstillerne, at den danske regering vil tage initiativ til at
udtræde af au pair-overenskomsten.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en
administrativ lettelse for de sagsbehandlende myndigheder, dvs.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration samt
Udlændingenævnet, som følge af et fald i
antallet af ansøgninger og klagesager. Lovforslaget ventes
endvidere som følge deraf at medføre en besparelse
for det offentlige i form af den reducerede mængde sager.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Med lovforslaget ophæves
udlændinges mulighed for at søge opholdstilladelse som
au pair, og danske værtsfamilier mister muligheden for at
modtage en au pair.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring forud for fremsættelsen, men vil blive sendt i
høring efterfølgende.
11.
Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget ventes at medføre en
besparelse i form af en reduceret sagsmængde. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget ventes at medføre en
administrativ lettelse for de sagsbehandlende myndigheder. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Med lovforslaget ophæves
udlændinges mulighed for at søge opholdstilladelse som
au pair. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | |
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr.
6, vedrørende betaling af gebyr for indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse som au pair-person
foreslås ophævet. Bestemmelsen foreslås
ophævet som konsekvens af forslaget om ophævelse af
§ 9 j om opholdstilladelse til en udlænding med henblik
på au pair-ophold.
Til nr. 2
I udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 13, foreslås henvisningen til nr. 4-10 ændret som
konsekvens af ophævelsen af § 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til nr. 3
I udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 15, foreslås henvisningen til nr. 1-10 ændret som
konsekvens af ophævelsen af § 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til nr. 4
I udlændingelovens § 9 h, stk.
4, foreslås en række
henvisninger til stk. 1, nr. 7-16, ændret som konsekvens af
ophævelsen af § 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til nr. 5
I udlændingelovens § 9 h, stk. 7,
foreslås henvisning til § 9 j, stk. 2 og 3, slettet som
konsekvens af forslaget om ophævelse af § 9 j om
opholdstilladelse til en udlænding med henblik på au
pair-ophold.
Til nr. 6
Udlændingelovens § 9 h, stk. 10, 11
og 12, foreslås ophævet som konsekvens af forslaget om
ophævelse af § 21 a om karensperiode ved meddelelse af
opholdstilladelse efter § 9 j med henblik på au
pair-ophold. § 9 h, stk. 10, vedrører betaling af gebyr
ved ansøgning om genoptagelse af en sag, hvor Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse efter § 21 a. Stk. 11 vedrører
tilbagebetaling af gebyr, hvis ansøgningen om genoptagelse
imødekommes, og stk. 12 vedrører afvisning af en
ansøgning om genoptagelse.
Til nr. 7
I udlændingelovens § 9 h, stk. 13,
der bliver stk. 10, foreslås en række henvisninger til
stk. 1, nr. 7-16, ændret som konsekvens af ophævelsen
af § 9 h, stk. 1, nr. 6. Desuden foreslås henvisningen
til stk. 10 slettet som konsekvens af forslaget om ophævelse
af stk. 10.
Til nr. 8
I udlændingelovens § 9 h, stk. 14,
foreslås det, at henvisningerne til stk. 10 og 11 udgår
som konsekvens af ophævelsen af stk. 10 og 11.
Til nr. 9
Udlændingelovens § 9 j, § 19,
stk. 1, nr. 14, og § 21 a foreslås ophævet. §
9 j vedrører opholdstilladelse til en udlænding med
henblik på au pair-ophold her i landet. § 19, stk. 1,
nr. 14, vedrører inddragelse af en tidsbegrænset
opholdstilladelse til en au pair-person, når
opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingen ikke har
stiftet familie, og udlændingen har stiftet familie. §
21 a vedrører muligheden for at meddele en karensperiode til
værtsfamilier, som har misbrugt au pair-ordningen.
Ophævelsen af § 19, stk. 1, nr. 14, og § 21 a er en
konsekvens af forslaget om at ophæve § 9 j.
Til nr. 10
I udlændingelovens § 33, stk. 5,
foreslås henvisningen til § 9 j, stk. 2 og 3, slettet
som konsekvens af forslaget om ophævelse af § 9 j.
Til nr. 11
I udlændingelovens § 46, stk. 2,
foreslås henvisningen til § 9 h, stk. 1, nr. 4-10, 13 og
14, ændret som konsekvens af forslaget om ophævelse af
§ 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til nr. 12
I udlændingelovens § 52 b, stk. 1,
nr. 12, foreslås henvisningen til § 9 h, stk. 1, nr.
1-3, 10, 11, 14 og 15, ændret som konsekvens af forslaget om
ophævelse af § 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til nr. 13
I udlændingelovens § 52 b, stk. 2,
nr. 3, foreslås henvisningen til § 9 j, stk. 2 og 3,
slettet som konsekvens af forslaget om ophævelse af § 9
j.
Til nr. 14
Udlændingelovens § 52 b, stk. 2,
nr. 7, foreslås ophævet som konsekvens af forslaget om
ophævelse af § 9 j og § 21 a. Bestemmelsen
vedrører Udlændingenævnets kompetence til at
behandle klager over afgørelser truffet af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration efter § 9 j, jf.
§ 21 a.
Til nr. 15
I udlændingelovens § 52 b, stk. 2,
nr. 8, som bliver nr. 7, foreslås henvisningen til § 9
h, stk. 1, nr. 4-9, 12 og 13, ændret som konsekvens af
forslaget om ophævelse af § 9 h, stk. 1, nr. 6.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1177 af 9. oktober 2015, foreslås § 2 a, stk. 8 og
9, og § 47, stk. 5, ophævet. Ændringerne er
konsekvensrettelser som følge af forslaget om
ophævelse af udlændingelovens § 9 j.
Til § 3
Til nr. 1-3
I lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie
foreslås overskriften før § 43 ændret.
Desuden foreslås § 43, stk. 2, og § 46, stk. 1, 2.
pkt., ophævet. Ændringerne er konsekvensrettelser som
følge af forslaget om ophævelse af
udlændingelovens § 9 j.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Ændringerne er konsekvensrettelser som
følge af forslaget om ophævelse af
udlændingelovens § 9 j.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018.
I stk. 2 præciseres det, at loven ikke
finder anvendelse for udlændinge, der har en eksisterende
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j eller
inden den 1. juli 2018 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i henhold til udlændingelovens § 9 j.
Loven finder heller ikke anvendelse for ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 9 j. For disse udlændinge
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Personer, som søger om
forlængelse af en tidligere meddelt opholdstilladelse som au
pair-person, kan fortsat få forlænget
opholdstilladelsen, såfremt betingelserne for den oprindelige
opholdstilladelse stadig er opfyldt.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed og fastslår, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | § 9 h.
Udlændingen skal senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, betale et gebyr for indgivelse
af ansøgning om 1)-5) --- 6) opholdstilladelse efter § 9 j,
stk. 1, 7)-12) --- | | 1. § 9 h, stk. 1, nr. 6,
ophæves. Nr. 7-16 bliver herefter nr. 6-15. | 13) forlængelse af opholdstilladelse
efter nr. 4-10, 14) --- | | 2. I § 9 h, stk. 1, nr. 13, ændres
»nr. 4-10« til: »nr. 4-9«. | 15) tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, hvis udlændingen har
opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i
nr. 1-10, og 16) --- | | 3. I § 9 h, stk. 1, nr. 15, ændres
»nr. 1-10« til: »nr. 1-9«. | Stk. 4.
Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 4-10, 13 og 14,
fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling
af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr.
1-3, 11 og 12, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Udlændingestyrelsens behandling af
ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr.
15 og 16, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved behandlingen af ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse. Størrelsen af
gebyrerne efter stk. 3 fastsættes således, at de svarer
til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om certificering og
forlængelse af certificering. | | 4. I § 9 h, stk. 4, 1. pkt., ændres
»nr. 4-10, 13 og 14« til: »nr. 4-9, 12 og
13«, i 2. pkt. ændres
»11 og 12« til: »10 og 11«, og i 3. pkt. ændres »nr. 15 og
16« til: »nr. 14 og 15«. | Stk. 7. Hvis en
ansøgning, der er omfattet af stk. 1, afvises på andet
grundlag end manglende gebyrbetaling, jf. § 9, stk. 21, §
9 a, stk. 5-7, § 9 c, stk. 6, § 9 f, stk. 9, § 9 g,
stk. 3 og 4, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j, stk. 2 og 3,
§ 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, § 9 m, stk. 6 og 7,
§ 9 n, stk. 2 og 3, § 11, stk. 10, § 47 b og regler
udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1 og 2, skal gebyret
tilbagebetales fratrukket et beløb på 750 kr. Stk.
8-9. --- | | 5. I § 9 h, stk. 7, udgår »§
9 j, stk. 2 og 3,«. | Stk. 10. For
indgivelse af ansøgning om genoptagelse af en sag, hvor
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse efter § 21 a, skal værtspersonen senest
samtidig med indgivelsen af ansøgningen om genoptagelse
betale et gebyr på 805 kr. For indgivelse af klage over en
afgørelse truffet af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration efter § 21 a skal klageren senest
samtidig med indgivelsen af klagen betale et gebyr på 805 kr.
For indgivelse af ansøgning om genoptagelse af en klagesag
omfattet af 2. pkt. skal klageren senest samtidig med indgivelsen
af ansøgningen om genoptagelse betale et gebyr på 805
kr. Stk. 11. Gebyr
efter stk. 10, 1. pkt., tilbagebetales, hvis ansøgningen om
genoptagelse imødekommes. Gebyr efter stk. 10, 2. pkt.,
tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvis medhold i
klagen. Gebyr efter stk. 10, 3. pkt., tilbagebetales, hvis
ansøgningen om genoptagelse imødekommes. Stk. 12.
Ansøgningen om genoptagelse afvises, hvis betingelsen i stk.
10, 1. pkt., ikke er opfyldt. Klagen afvises, hvis betingelsen i
stk. 10, 2. pkt., ikke er opfyldt. Ansøgningen om
genoptagelse af klagesagen afvises, hvis betingelsen i stk. 10, 3.
pkt., ikke er opfyldt. | | 6. § 9 h, stk. 10, 11 og 12, ophæves. Stk. 13 og 14 bliver herefter stk. 10 og
11. | Stk. 13. De
beløb, der er angivet i stk. 5 og 7, reguleres fra og med
2012 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 4-10, 13 og 14, og stk. 3 og
de beløb, der er angivet i stk. 8, 1. pkt., og stk. 10
reguleres fra og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 1-3, 11, 12, 15 og 16,
reguleres fra og med 2017 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De
regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr. | | 7. I § 9 h, stk. 13, 2. pkt., der bliver stk.
10, 2. pkt., ændres »nr. 4-10, 13 og 14« til:
»nr. 4-9, 12 og 13«, og »og stk. 10«
udgår, og i 3. pkt. ændres
»11, 12, 15 og 16« til: »10, 11, 14 og
15«. | Stk. 14.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter regler om indbetaling af gebyrer fastsat efter
stk. 1 og 3 og stk. 5, jf. stk. 1 og 3, og stk. 10, og om
tilbagebetaling af sådanne gebyrer, herunder om
tilbagebetaling efter stk. 6, jf. stk. 5, jf. stk. 1 og 3, og stk.
7, 8 og 11 og stk. 4, jf. stk. 1, nr. 1-9, 11-14 og 16. | | 8. I § 9 h, stk. 14, der bliver stk. 11,
udgår »og stk. 10,«, og »og stk. 7, 8 og
11« ændres til: »og stk. 7 og 8«. | § 9 j. Der
kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding med henblik på au pair-ophold her i
landet. Stk. 2.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives
her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i
medfør af §§ 1-3 a eller 4 b eller § 5, stk.
2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, og
hvis ingen særlige grunde taler herimod. Hvis
udlændingen ikke har lovligt ophold, jf. 1. pkt., kan
ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 ikke indgives
her i landet, medmindre opholdet skyldes omstændigheder, der
ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der
foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks
internationale forpligtelser kan tilsige det. Hvis
udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, eller
hvis udlændingen har en anden ansøgning under
behandling, kan ansøgning efter stk. 1 ikke indgives her i
landet, medmindre Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det. Stk. 3. En
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
stk. 1 skal indgives før tilladelsens udløb, for at
udlændingen kan anses for at have lovligt ophold efter stk.
2, 1. pkt. Stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Stk. 4.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
udlændingen ikke på ansøgningstidspunktet venter
barn, medmindre udlændingen på
ansøgningstidspunktet allerede opholder sig i Danmark
på baggrund af en opholdstilladelse efter stk. 1. Stk. 5.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
udlændingen ikke har stiftet familie. Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever betaler et beløb på 5.000 kr. til Styrelsen
for International Rekruttering og Integration. Beløbet
reguleres fra og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr. Stk. 7.
Opholdstilladelse efter stk. 1 kan, medmindre særlige grunde
taler derfor, ikke gives, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller
flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 216,
stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og
2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266. Stk. 8.
Opholdstilladelse efter stk. 1 kan ikke gives, hvis
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 5 år inden tidspunktet
for afgørelsen ved endelig dom er dømt for
overtrædelse af § 59, stk. 5, som følge af
ulovlig beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller har
vedtaget en bøde for en sådan overtrædelse af
§ 59, stk. 5. Stk. 9.
Opholdstilladelse efter stk. 1 kan ikke gives, hvis
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever er omfattet af en karensperiode, jf. § 21 a. Stk. 10. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 1, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde. Stk. 11.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af
opholdstilladelse efter stk. 1. | | 9. § 9 j, § 19, stk. 1, nr. 14, og
§ 21 a ophæves. | § 19. En
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages: 1)-13) --- 14) Når opholdstilladelsen er
betinget af, at udlændingen ikke har stiftet familie, jf.
§ 9 j, stk. 5, og udlændingen har stiftet familie. | | | § 21 a.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
træffer afgørelse om, at der i en periode på 2
år fra afgørelsen herom ikke kan meddeles
opholdstilladelse efter § 9 j med henblik på au
pair-ophold hos en værtsperson, når 1) en au pair-person hos
værtsfamilien har udført pligter i mere end det
tidsmæssige maksimum for den meddelte tilladelse eller
udfører andet end huslige opgaver for
værtsfamilien, 2) det lommepengebeløb, som en au
pair-person har modtaget fra værtsfamilien, er mindre end det
af udlændingemyndighederne fastsatte
minimumslommepengebeløb, 3) der ikke i værtsfamiliens bolig
er blevet stillet et separat værelse til rådighed for
en au pair-person, 4) en au pair-person ved au pair-opholdets
begyndelse rejser til Danmark fra hjemlandet eller opholdslandet og
hjemlandet eller opholdslandet ikke er et EU-/EØS-land eller
Schweiz og værtsfamilien ikke har betalt for rejsen, 5) en au pair-person efter au
pair-opholdets afslutning rejser tilbage til hjemlandet eller det
tidligere opholdsland og hjemlandet eller opholdslandet ikke er et
EU-/EØS-land eller Schweiz og værtsfamilien ikke har
betalt for rejsen eller 6) værtsfamilien ikke har tegnet en
arbejdsskadeforsikring, en fritids- og ulykkesforsikring og en
forsikring, der dækker omkostningerne til hjemtransport i
tilfælde af en au pair-persons død, alvorlige sygdom
eller ulykke. | | | § 33. Stk. 1-4.
--- Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse, som tillades indgivet her i
landet, jf. § 9, stk. 21, § 9 a, stk. 5-7, § 9 c,
stk. 6, § 9 f, stk. 9, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j,
stk. 2 og 3, § 9 k, stk. 2 og 3, § 9 l, stk. 2 og 3,
§ 9 m, stk. 6 og 7, § 9 n, stk. 2 og 3, og § 9 p,
stk. 2 og 3, og ansøgning om opholdstilladelse efter §
9 d tillægges opsættende virkning med hensyn til
udrejsefristen. Stk.
6-15. --- | | 10. I § 33, stk. 5, udgår »§
9 j, stk. 2 og 3,«. | § 46. Stk.
1. --- Stk. 2.
Afgørelser efter § 9 a, § 9 h, stk. 1, nr. 4-10,
13 og 14, § 9 h, stk. 8, 1. pkt., jf. § 9 h, stk. 1, nr.
4-10, 13 og 14, og stk. 3, §§ 9 i-9 n og 9 p,
afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og
inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter §§ 9 a, 9
i-9 n og 9 p, bortset fra afgørelser om bortfald efter
§ 21 b, og afgørelser efter § 33 i forbindelse med
sådanne sager træffes af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Det samme gælder
afgørelser efter § 4 a, stk. 2, i forlængelse af
at en udlænding er meddelt opholdstilladelse efter § 9
a, §§ 9 i-9 n eller 9 p, og afgørelser efter
§ 25 b, stk. 2, når Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har pålagt udlændingen at
udrejse straks, eller når udlændingen ikke udrejser i
overensstemmelse med en udrejsefrist, der er fastsat af Styrelsen
for International Rekruttering og Integration. Stk.
3-6. --- | | 11. I § 46, stk. 2, 1. pkt., ændres
»nr. 4-10, 13 og 14,« til: »nr. 4-9, 12 og
13,«. | § 52 b. For
Udlændingenævnet kan indbringes klager over
følgende afgørelser, som Udlændingestyrelsen
har truffet: 1)-11) --- 12) Afgørelser om betaling af
gebyrer efter § 9 h, stk. 1, nr. 1-3, 10, 11, 14 og 15. 13)-17) --- | | 12. I § 52 b, stk. 1, nr. 12, ændres
»10, 11, 14 og 15« til: »9, 10, 13 og
14«. | Stk. 2. For
Udlændingenævnet kan endvidere indbringes klager over
følgende afgørelser, som Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har truffet: 1)-2) --- 3) Afgørelser om afvisning af
indgivelse af ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 a, stk. 5-7,
§ 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j, stk. 2 og 3, § 9 k, stk.
2 og 3, § 9 l, stk. 2 og 3, § 9 m, stk. 6 og 7, § 9
n, stk. 2 og 3, og § 9 p, stk. 2 og 3, og afgørelser om
afvisning af en ansøgning om opholdstilladelse, jf. §
47 b. 4)-6) --- | | 13. I § 52 b, stk. 2, nr. 3, udgår
»§ 9 j, stk. 2 og 3,«. | 7) Afgørelser om, at der i en
periode på 2 år fra afgørelsen herom ikke kan
meddeles opholdstilladelse efter § 9 j, jf. § 21 a. | | 14. § 52 b, stk. 2, nr. 7,
ophæves. Nr. 8 og 9 bliver herefter nr. 7 og 8. | 8) Afgørelser om betaling af
gebyrer efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 12 og 13. 9) Afgørelser om
identitetsfastlæggelse, tilbagerejsetilladelse og
laissez-passer, medmindre udlændingen tidligere har
været asylansøger, har en verserende
asylansøgning under behandling eller ansøger om asyl,
inden Udlændingenævnet træffer
afgørelse. Stk. 3-7.
--- | | 15. I § 52 b, stk. 2, nr. 8, der bliver nr. 7,
ændres »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 12 og 13«
til: »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-8, 11 og 12«. | | | § 2 I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1177 af 9. oktober 2015, som ændret ved § 5 i lov
nr. 1868 af 29. december 2015 og §§ 47 og 49 i lov nr. 60
af 30. januar 2018, foretages følgende
ændringer: | § 2 a. Stk. 1-7.
--- Stk. 8. Au
pair-personer med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j kan holde ferie med løn, efterhånden som
ferien optjenes, jf. stk. 9. Ved løn forstås de
lommepenge, som au pair-personen har krav på fra
værtsfamilien, og værdien af kost. Ferien skal aftales
skriftligt med værtsfamilien. Stk. 9. Au
pair-personer med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j, som udfører huslige opgaver 6 dage om ugen,
optjener ret til 2,5 dages betalt ferie for hver måneds
ophold med opholdstilladelse hos værtsfamilien. Au
pair-personer med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j, der udfører huslige opgaver 5 dage om ugen,
optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds
ophold med opholdstilladelse hos værtsfamilien. Au
pair-personer med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j er omfattet af stk. 3 og 6, § 12, stk. 3, og §
13. Au pair-personens værtsfamilie er omfattet af § 47,
stk. 5. Stk. 10.
--- | | 1. § 2 a, stk. 8 og 9, ophæves. Stk. 10 bliver herefter stk. 8. | § 47. Stk. 1-4.
--- Stk. 5. En au
pair-persons værtsfamilie, jf. § 2 a, stk. 8 og 9, kan
pålægges bøde efter stk. 1. | | 2. § 47, stk. 5, ophæves. | | | § 3 I lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie
foretages følgende ændringer: | Privat hushjælp
og au pair-personer | | 1. I
overskriften før § 43 udgår »og au
pair-personer«. | § 43. Stk. 1. -
-- Stk. 2. En au
pair-person med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j får løn under ferie. Ved løn
forstås for au pair-personer de lommepenge, som au
pair-personen har krav på fra værtsfamilien, og
værdien af kost. Ferien skal for en au pair-person aftales
skriftligt med værtsfamilien. Værtsfamilien skal med et
rimeligt varsel meddele au pair-personen, hvornår ferien skal
holdes. Der skal i videst muligt omfang tages hensyn til au
pair-personens ønsker. Tilgodehavende løn for ferie,
der ikke er holdt, udbetales ved fratræden. | | 2. § 43, stk. 2, ophæves. | § 46. Med
bøde straffes den arbejdsgiver, der trods påkrav uden
rimelig grund undlader at betale skyldig feriebetaling. Tilsvarende
straffes en au pair-persons værtsfamilie, jf. § 43, stk.
2. | | 3. § 46, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | § 4 I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af
13. oktober 2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1690 af
26. december 2017, foretages følgende ændringer: | § 2 d. Ved
en selvforsørgerkursist (S-kursist) forstås i denne
lov en udlænding, der henvises til danskuddannelse som led i
et introduktionsforløb efter integrationslovens § 24 c,
herunder 1) --- 2) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændinge- lovens § 9 i, jf.
dog § 2 b, §§ 9 j-9 l eller 9 p, 3)-8) --- | | 1. I § 2 d, stk. 1, nr. 2, ændres
»9 j« til: »9 k«. | § 14. Stk. 1-3.
--- Stk. 4. Udbydere
af danskuddannelse opkræver S-kursister et depositum på
1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1. 1. pkt. finder dog ikke
anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j. | | 2. § 14, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. | | | § 5 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på eksisterende opholdstilladelser
efter udlændingelovens § 9 j, ansøgninger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovforslagets vedtagelse og ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j. For sådanne ansøgninger eller
opholdstilladelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | § 6 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|
?
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, ferieloven og lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af au
pair-ordningen).
(Lovforslag nr. L 215)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.