Fremsat den 23. marts 2018 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om godtgørelse til
andenhånds-eksponerede asbestofre (Asbestloven)
§ 1.
Personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhånds-eksponering med asbest, har efter
ansøgning, der er indgivet senest den 31. december 2025, ret
til en godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun ydes
godtgørelse én gang, og ansøgere, der allerede
har fået udbetalt godtgørelse, er ikke berettigede til
yderligere godtgørelse.
Stk. 2. For at
opnå godtgørelse efter stk. 1 skal
ansøgeren;
1) være
diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden)
eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve,
2) have
været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre,
3) være
eller have været en del af husstanden til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte udsat for
asbestfibre,
4) have haft en
tidsmæssig relevant og tæt kontakt til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte eksponeret for
asbestfibre, og
5) ikke med
overvejende sandsynligt have været udsat for anden relevant
egen-eksponering, der er årsag til sygdommens opståen,
herunder ved egen direkte erhvervsmæssige eksponering.
Stk. 3. Der
udbetales ikke godtgørelse, hvis ansøgeren er
berettiget til erstatning eller godtgørelse for
lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelhindekræft efter reglerne i lov om
arbejdsskadesikring.
Stk. 4.
Forældelseslovens regler finder ikke anvendelse på den
godtgørelse, der er anført i stk. 1.
§ 2.
Der foretages ikke fradrag i offentlige forsørgelsesydelser
og øvrige offentlige sociale ydelser ved udbetaling af det
godtgørelsesbeløb, der er anført i stk. 1. Der
ses ligeledes bort fra formue i form af det
godtgørelsesbeløb, der er anført i stk. 1.
§ 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager, oplyser og afgør
sager efter denne lov.
Stk. 2. Det er
alene den person, som har været indirekte eksponeret for
asbestfibre, der kan ansøge om godtgørelse.
Afgår ansøgeren ved døden, efter at
ansøgningen er modtaget i Styrelsen for Patientsikkerhed,
træder eventuelle arveberettigede efterladte i
ansøgerens sted.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Styrelsen for Patientsikkerhed kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål
Dette lovforslag implementerer Aftale om
satspuljen på sundheds- og ældreområdet for
2016-2019 af oktober 2015 mellem den tidligere regering (Venstre)
og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om etablering af en
godtgørelsesordning til andenhånds-eksponerede
asbestofre. Lovforslaget implementerer endvidere Aftale om
satspuljen på sundhedsområdet for 2018-2021 af november
2017 mellem regeringen (Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
udvidelse af godtgørelsesordningen.
Formålet med lovforslaget er ved en
særskilt lov at regulere den adgang til at søge om
godtgørelse efter nærmere bestemte
asbestudløste kræftformer, som i dag hviler på
finanslovens § 16.11.23 Erstatning til
andenhånds-eksponerede asbestofre (tekstanmærkning nr.
104).
Efter godtgørelsesordningen kan
personer, som er eller har været en del af husstanden til en
person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre, og som har fået diagnosticeret
asbestudløst kræft som følge af indirekte
udsættelse for asbestfibre, ansøge om
godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun ansøges
om godtgørelse én gang. Det medfører, at
personer, som allerede har fået udbetalt godtgørelse
efter denne godtgørelsesordning, ikke vil kunne opnå
godtgørelse efter reglerne i denne lov.
Det er ikke hensigten at ændre
vilkårene for at opnå godtgørelse, men alene at
sikre, at ordningen, der vil være gældende til og med
2025, af hensyn til de potentielle ansøgere, hviler på
en særskilt lov, der specifikt regulerer og opregner
kriterierne for at opnå godtgørelse.
1.2. Lovforslagets
baggrund
Med Aftale om satspuljen på sundheds- og
ældreområdet for 2016-2019 blev der afsat 10 mio. kr.
til kulancemæssig godtgørelse til
andenhånds-eksponerede asbestofre samt administration af
ordningen i 10 år, dvs. til og med 2025.
Godtgørelsesordningen blev etableret med henblik på at
kompensere ægtefæller/samlevere, tidligere
ægtefæller/samlevere og forældre, der som
følge af andenhånds-eksponering for asbest har
udviklet lungehindekræft (malign pleura mesotheliom).
Følgende fremgår af
satspuljeaftalen af 23. oktober 2015:
»Kvinder, der har fået
lungehindekræft (af typen mesoteliom) på grund af
f.eks. deres mands arbejde med asbest, har i dag ikke reelt
mulighed for at få erstatning, da det vil være yderst
vanskeligt at få et erstatningskrav anerkendt ved domstolene.
I modsætning til mændene er kvinderne ikke omfattet af
arbejdsskadesikringsloven.
Lungehindekræft er en alvorlig og
uhelbredelig sygdom, der i de fleste tilfælde opstår
efter eksponering af asbest. Et år efter sygdommen er
stillet, vil kun halvdelen af patienter med lungehindekræft
være i live.
Antallet af kvinder med lungehindekræft
er lavt, da den typiske patient er en mand, der har været
beskæftiget med asbest igennem sit arbejde. Kvinderne er
potentielt blevet andenhånds-eksponeret, når de
eksempelvis har vasket deres mænds arbejdstøj.
Der er tidligere set eksempler på behov
for kompensation til særlige grupper. Eksempelvis
kompensation til Thulea?rbejderne i 1995.
Aftalen indebærer, at der etableres en
kompensationsordning for de berørte kvinder.
På den baggrund er satspuljepartierne
enige om, at der i 2016 afsættes 10,0 mio. kr. til
kompensation til andenhånds-eksponerede asbestofre, inkl. de
udgifter, der er forbundet med administration af ordningen. Den
estimerede udgift vil i så fald være 850.000 kr. om
året, idet det er lagt til grund, at der gennemsnitligt vil
være 5 tilfælde om året. Med 850.000 kr. pr.
år i 10 år, skønnes ordningen at koste i alt 10
mio. kr.«
Fra den 1. januar 2016 har det således
været muligt at ansøge om godtgørelse, hvis man
som ægtefælle/samlever, tidligere
ægtefælle/samlever eller forælder til en person,
der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre, har været indirekte udsat for asbestfibre og som
følge heraf har udviklet kræft i lungehinderne. Hvis
den pågældende afgår ved døden, mens sagen
behandles hos Styrelsen for Patientsikkerhed, ville en
godtgørelse tilfalde de arveberettigede efterladte.
Der har siden godtgørelsesordningens
indførelse i 2016 vist sig tilfælde, hvor også
børn af samt søskende til personer, der har
været direkte erhvervsmæssigt eksponeret for
asbestfibre, har udviklet lungehindekræft som følge af
indirekte eksponering for asbestfibre. Endvidere har det vist sig,
at asbestudløst kræft ikke alene kan findes i
lungehinden, men også i bughinden og testikelhinden.
Godtgørelsesordningen blev derfor med
virkning fra den 6. oktober 2017 udvidet således, at alle
personer, der er eller har været en del af husstanden til den
person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre, blev omfattet af ordningen, jf. aktstykke nr. 6 af 5.
oktober 2017. Ordningen omfatter dermed ikke længere kun
ægtefæller/samlevere, tidligere
ægtefæller/samlevere eller forældre men
også ansøgere med andre relationer til den person, der
har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre. Det kan bl.a. være personer med andre
familiemæssige relationer, f.eks. børn af eller
søskende til den person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, hvis personerne er
eller har været en del af husstanden. Ordningen er desuden
udvidet således, at den også omfatter personer, der er
blevet diagnosticeret med asbestudløst bughindekræft
og testikelhindekræft.
Intentionen ved den politiske forhandling
under satspuljeaftalerne var, at godtgørelsesudbetalingen
til andenhånds-eksponerede asbestofre ikke skulle medregnes i
den skattepligtige indkomst eller føre til reduktion i
eventuelle sociale ydelser. Det fremgår af aktstykke nr. 71
af 17. marts 2016, at hjemmel til at friholde
godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af offentlige
forsørgelsesydelser, øvrige offentlige sociale
ydelser samt formue sædvanligvis etableres i
regelsættet vedr. den pågældende
godtgørelsesudbetaling. Denne intention blev
videreført i forbindelse med udvidelse af
godtgørelsesordningen.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Godtgørelsesordning for
andenhånds-eksponerede asbestofre
2.1.1. Gældende ret
Godtgørelsesordningen for
andenhånds-eksponerede asbestofre er nærmere normeret
ved finanslovens § 16.11.23. Erstatning til
andenhånds-eksponerede asbestofre, tekstanmærkning nr.
104.
Det fremgår heraf, at sundhedsministeren
bemyndiges til af statskassen at yde godtgørelse per kulance
til andenhånds-eksponerede (indirekte eksponerede)
asbestofre. Der er fastsat, hvilke specifikke kriterier, som skal
være opfyldt, for at en person kan blive berettiget til
udbetaling af godtgørelse. En ansøgning om
godtgørelse vurderes af Styrelsen for Patientsikkerhed ud
fra følgende fastlagte kriterier, som alle skal være
opfyldt:
1) ansøgeren er diagnosticeret med malignt
pleura mesotheliom (lungehindekræft), malignt mesotheliom i
bughinden (bughindekræft) eller malignt mesotheliom i
testikelhinden (testikelhindekræft),
2) diagnosen malignt pleura mesotheliom
(lungehindekræft), malignt mesotheliom i bughinden
(bughindekræft) eller malignt mesotheliom i testikelhinden
(testikelhindekræft) er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve,
3) ansøgeren har været indirekte
eksponeret for asbestfibre,
4) ansøgeren er eller har været en del
af husstanden til en person, der har været
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre,
5) ansøgeren har haft en tidsmæssig
relevant og tæt kontakt til den person, der har været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
6) det er overvejende sandsynligt, at det ikke er
anden relevant egen-eksponering, der er årsag til sygdommens
opståen, f.eks. grundet ansøgerens egen direkte
erhvervsmæssige eksponering.
Det fremgår videre, at der på
baggrund af ovenstående kriterier foretages en individuel
vurdering i hvert af de tilfælde, hvor en person
ansøger om godtgørelse efter nærværende
ordning. Vurderingen foretages primært på grundlag af
de lægelige oplysninger, der medsendes ansøgningen, og
de oplyste personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved
ansøgerens underskrift. Det er alene den, der er indirekte
eksponeret, der kan ansøge om godtgørelse. Hvis
ansøgeren afgår ved døden, mens
ansøgningen behandles i Styrelsen for Patientsikkerhed,
træder eventuelle arveberettigede efterladte i
ansøgerens sted. Der kan kun ansøges om
godtgørelse én gang.
Det fremgår endvidere, at
godtgørelsen udgør et fast beløb på
170.000 kr. pr. ansøger, og at der ikke foretages fradrag i
offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige
sociale ydelser ved udbetaling af
godtgørelsesbeløbet. Der ses ligeledes bort fra
formue i form af selve godtgørelsesbeløbet.
Det fremgår endelig, at
godtgørelse ikke ydes, hvis ansøgeren som
følge af opstået malignt pleura mesotheliom
(lungehindekræft), malignt mesotheliom i bughinden
(bughindekræft) eller malignt mesotheliom i testikelhinden
(testikelhindekræft) er berettiget til erstatning eller
godtgørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 216 af 27. februar 2017. Det er
således ikke muligt at få godtgørelse, hvis
ansøgeren selv har været direkte erhvervsmæssigt
udsat for asbestfibre, og som følge heraf har udviklet
asbestudløst kræft. Er det tilfældet, kan
ansøgeren i stedet anmelde sygdommen som en arbejdsskade.
Det er heller ikke muligt at få godtgørelse, hvis
ansøgeren allerede har fået anerkendt sygdommen som en
arbejdsskade og derved er berettiget til erstatning eller
godtgørelse efter reglerne om arbejdsskadesikring. Det er
Styrelsen for Patientsikkerhed, der behandler sagerne og
træffer afgørelse.
Ansøgning om godtgørelse skal
fremsættes senest den 31. december 2025.
Fordringer på penge eller andre ydelser
forældes efter forældelseslovens regler, medmindre
andet følger af særlige bestemmelser om
forældelse i anden lov. Den almindelige
forældelsesfrist i dansk ret er 3 år, jf.
forældelseslovens § 3, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015. Den
absolutte forældelsesfrist er 10 år, jf.
forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 4.
Der er i overensstemmelse med
satspuljeaftalerne på hhv. sundheds- og
ældreområdet for 2016-2019 og på
sundhedsområdet 2018-2021 i ligningslovens § 7, nr. 30,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1376 af 4. december 2017,
fastsat skattefrihed for danske statslige godtgørelser til
asbestofre og til deres efterladte, hvis asbestofrene er
afgået ved døden under en offentlig myndigheds
behandling af sagen.
Efter gældende ret vil der i vidt omfang
ske fradrag i andre offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser samt ske ændringer i
formueberegning ved udbetaling af godtgørelsesbeløb
efter denne ordning. Der henvises i den forbindelse blandt andet
til formue- og fradragsreglerne i §§ 14 og 33 i lov om
aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21.
marts 2017.
Det fremgår af aktstykke nr. 71 af 17.
marts 2016, at det var intentionen, at
godtgørelsesudbetalingen ikke skal påvirke det
indtægtsgrundlag, som den godtgørelsesberettigede i
øvrigt har. Det fremgår endvidere, at hjemmel til at
friholde godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af
offentlige forsørgelsesydelser, øvrige offentlige
sociale ydelser samt formue sædvanligvis etableres i
regelsættet vedr. den pågældende
godtgørelsesudbetaling.
Det indebærer således, at der
hverken skal foretages fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser eller svares skat af godtgørelse,
der udbetales i henhold til finanslovens § 16.11.23 Erstatning
til andenhånds-eksponerede asbestofre (tekstanmærkning
nr. 104).
Som følge af den ulovbestemte
klageadgang til en højere instans kan Styrelsen for
Patientsikkerheds afgørelser påklages til Sundheds- og
Ældreministeriet. Afskæring af denne klageadgang
kræver udtrykkelig lovhjemmel.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er hensigten med lovforslaget at sikre, at
ansøgerne kan støtte deres ret til godtgørelse
for andenhånds-eksponerede asbestofre på kriterier, der
er fastsat ved særskilt lov. Det er ikke hensigten at
ændre vilkårene for at opnå godtgørelse,
men alene at sikre, at ordningen, der vil være gældende
til og med 2025, af hensyn til de potentielle ansøgere
hviler på en lov, der specifikt regulerer og opregner
kriterierne for at opnå godtgørelse.
I overensstemmelse med satspuljeaftalerne
på hhv. sundheds- og ældreområdet for 2016-2019
og på sundhedsområdet 2018-2021 foreslås det at
fastholde kriterierne for retten til godtgørelse
således, at godtgørelse ydes, når
følgende kriterier er opfyldt:
1) ansøgeren er diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden),
som er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve,
2) ansøgeren har været udsat for
indirekte eksponering med asbestfibre,
3) ansøgeren er eller har været en del
af husstanden til en person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre.
4) ansøgeren har haft en tidsmæssig
relevant og tæt kontakt til den person, der har været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
5) det er overvejende sandsynligt, at det ikke er
anden relevant egen-eksponering, der er årsag til sygdommens
opståen, f.eks. grundet ansøgerens egen direkte
erhvervsmæssige eksponering.
Det foreslås, at det fortsat skal
være Styrelsen for Patientsikkerhed, der modtager, oplyser og
afgør sager efter den foreslåede lov. Det vil
også fortsat alene være den, der er indirekte
eksponeret, der kan ansøge om godtgørelse. Hvis
ansøgeren afgår ved døden, mens
ansøgningen behandles i Styrelsen for Patientsikkerhed,
træder eventuelle arveberettigede efterladte i
ansøgerens sted. Grundet sagernes karakter foreslås
det, at Styrelsen for Patientsikkerhed tilstræber at behandle
ansøgninger om godtgørelse inden for en måned
efter, at styrelsen er i besiddelse af de oplysninger, der er
nødvendige for at kunne afgøre sagen.
Det foreslås, at adgangen til at klage
til Sundheds- og Ældreministeriet over Styrelsen for
Patientsikkerheds afgørelser afskæres ved lov.
Baggrunden herfor er, at sagkundskaben til og erfaringen med at
afveje og vurdere sundhedsfaglige forhold ligger hos Styrelsen for
Patientsikkerhed og ikke Sundheds- og Ældreministeriet.
Afskæringen af klageadgangen vil omfatte
både prøvelse af legalitetsspørgsmål,
udøvelse af skøn samt forvaltningsretslige
spørgsmål m.v. Det bemærkes, at Sundheds- og
Ældreministeriet som overordnet lovgivningsmæssig
ansvarlig myndighed fortsat vil føre et tilsyn med Styrelsen
for Patientsikkerhed og efter omstændighederne har pligt til
at reagere ved ulovlig forvaltning. Det bemærkes ligeledes,
at Styrelsen for Patientsikkerheds afgørelser fortsat vil
kunne indbringes for domstolene.
Godtgørelsen foreslås at
udgøre et fast beløb på 170.000 kr. pr.
ansøger. Administrationsomkostningerne udgør 5.000
kr. pr. godtgørelse.
Det foreslås, at der ikke foretages
fradrag i offentlige forsørgelsesydelser og øvrige
offentlige sociale ydelser ved udbetaling af
godtgørelsesbeløbet. Der ses ligeledes bort fra
formue i form af godtgørelsesbeløbet.
Det indebærer således, at der
hverken skal foretages fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser eller svares skat, jf. ligningslovens
§ 7, nr. 30, af godtgørelser, der udbetales i henhold
til denne lov.
Der udbetales ikke godtgørelse, hvis
ansøgeren som følge af opstået
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden) er
berettiget til erstatning eller godtgørelse efter reglerne i
lov om arbejdsskadesikring.
Det foreslås, at forældelseslovens
regler ikke gælder for godtgørelsesordningen i henhold
til denne lov. Det er ministeriets vurdering, at det ikke har
været hensigten med etablering og udvidelse af
godtgørelsesordningen, at ansøgernes adgang til at
søge godtgørelse begrænses som følge af
den almindelige forældelsesfrist på 3 år.
I overensstemmelse med satspuljeaftalerne
på hhv. sundheds- og ældreområdet for 2016-2019
og på sundhedsområdet 2018-2021 foreslås det, at
ansøgning om godtgørelse skal indgives senest 31.
december 2025.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Godtgørelsen udgør 170.000 kr.
og administrationsomkostningerne pr. godtgørelse
udgør 5.000 kr.
Ved satspuljeaftalen for 2016-2019 blev der
afsat 10 mio. kr. i perioden 2016-2025 til
godtgørelsesordningen for ægtefælle/samlever,
tidligere ægtefælle/samlever eller forælder til
en person, der har været erhvervsmæssigt eksponeret for
asbestfibre og har fået diagnosticeret lungehindekræft.
Beløbet dækker selve godtgørelsen samt de
udgifter, der er forbundet med administration af ordningen.
Ved satspuljeaftalen for 2018-2021 er der
afsat 0,9 mio. kr. årligt i perioden 2018-2025 til at udvide
godtgørelsesordning, der følger af satspuljeaftalen
for 2016-2019, således at målgruppen fremadrettet
omfatter alle andenhånds-eksponerede personer, der er eller
har været i samme husstand som personer, der har været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
således, at ordningen udover asbestudløst
lungehindekræft også kom til at omfatte
asbestudløst bughindekræft eller
testikelhindekræft.
De afsatte midler dækker også
udgifterne til Styrelsen for Patientsikkerheds administration af
ordningen. Styrelsen modtager 5.000 kr. pr. sag til dækning
af de administrative udgifter til behandling af ansøgninger
om godtgørelse.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne og kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Med lovforslaget skabes en mere klar og
gennemsigtig hjemmel ved, at godtgørelsesordningen reguleres
i en selvstædig lov. Klageadgang afskæres, da
sagkundskaben til og erfaringen med at afveje og vurdere
sundhedsfaglige forhold ligger hos Styrelsen for Patientsikkerhed
og ikke Sundheds- og Ældreministeriet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. januar til den 12. februar 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Regioner, KL, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte
Tandlægers Organisation, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De Offentlige
Tandlæger, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af
Speciallæger, Jordemoderforeningen, Landsforeningen af
Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Yngre Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk
Handicap Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Landsforeningen SIND, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen,
Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet, Ansatte
Tandlægers Organisation, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
IT - Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Klinisk
Farmakologi, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension,
Retspolitisk Forening, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, IKAS, Datatilsynet, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Rådet for Digital Sikkerhed og
Rådet for Socialt Udsatte.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ved satspuljeaftalen for 2016-2019 blev der
afsat 10,0 mio. kr. i perioden 2016-2025. Ved satspuljeaftalen for
2018-2021 er der afsat 0,9 mio. kr. årligt i perioden
2018-2025. Ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne og kommunerne. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Godtgørelsesordningen administreres
af Styrelsen for Patientsikkerhed, der modtager 5.000 kr. pr. sag
af Sundheds- og Ældreministeriet til dækning af de
administrative udgifter til behandling af ansøgninger om
godtgørelse. Der forventes at være fem tilfælde
om året. Ingen administrative konsekvenser for
regionerne og kommunerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Med lovforslaget skabes en mere klar og
gennemsigtig hjemmel ved at godtgørelsesordningen reguleres
i en særskilt lov. Klageadgang afskæres. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Formålet med denne lov er at sikre
personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhånds-eksponering med asbest, ret til
godtgørelse.
Personer, som er eller har været en del
af husstanden til en person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og som har fået
diagnosticeret asbestudløst kræft som følge af
indirekte eksponering for asbestfibre, kan ansøge om
godtgørelse. Det er et krav, at ansøgeren er
diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden)
eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden). Derudover er der en række andre kriterier,
der skal være opfyldt for at kunne få
godtgørelse.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at personer, der har
udviklet asbestudløst kræft efter
andenhånds-eksponering med asbest, efter ansøgning,
der er indgivet senest den 31. december 2025, har ret til en
godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun ydes
godtgørelse én gang. Det medfører, at
personer, som allerede har fået udbetalt godtgørelse
efter denne godtgørelsesordning, ikke vil kunne opnå
godtgørelse efter reglerne i denne lov.
Efter § 1, stk.
2, skal ansøgeren opfylde fem kriterier for at
opnå godtgørelse efter § 2, stk.1.
Det første kriterium, jf. det
foreslåede § 1, stk. 2, nr.
1, er, at ansøgeren er diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden), og
at diagnosen er bekræftet ved patologisk undersøgelse
af vævsprøve. Ansøgeren skal vedlægge
ansøgningen kopi af svaret på denne
undersøgelse. Hvis ansøgeren ikke er i besiddelse af
svar på undersøgelsen, indhenter Styrelsen for
Patientsikkerhed dette fra Patobanken, der er en
landsdækkende databank, som indeholder data fra
patoanatomiske undersøgelser, udført af landets
patologiafdelinger.
Det andet kriterium, jf. det foreslåede
§ 1, stk. 2, nr. 2, er, at
ansøgeren har været udsat for indirekte eksponering
med asbestfibre. Ansøgeren skal oplyse, på hvilken
måde ansøgeren har været indirekte udsat for
asbestfibre.
Med udtrykkene »direkte« og
»indirekte« eksponerede personer sondres der mellem den
person, der via sit erhverv har været direkte udsat for
asbestfibre, og den person (ansøgeren), der har været
indirekte udsat for asbestfibre via sin kontakt med den
erhvervsmæssigt direkte eksponerede person i husstanden.
Det tredje kriterium, jf. det foreslåede
§ 1, stk. 2, nr. 3, er, at
ansøgeren er eller har været en del af husstanden til
en person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat
for asbestfibre. Ansøgeren skal oplyse, hvilken relation
ansøgeren har til den person, der har arbejdet med asbest og
derved været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre. Ansøgeren skal i den forbindelse oplyse, om
ansøgeren er ægtefælle/samlever, tidligere
ægtefælle/samlever, forælder, barn af eller
søskende til den person, der erhvervsmæssigt har
været udsat for asbestfibre, eller har anden relation.
Begrebet »husstand« skal fortolkes
bredt, sådan at personkredsen ikke kun omfatter personer med
direkte familiær tilknytning, men også andre med
husstandsmæssig tilknytning, herunder fx logerende og
stedbørn. Begrebet vil også omfatte fx børn,
der har haft bopæl hos fraskilt ægtefælle, men
som har været på ophold i perioder hos den direkte
eksponerede.
Kravet om, at ansøgeren skal være
eller have været en del af husstanden til den direkte
eksponerede person, skal ses i sammenhæng med kravene om, at
ansøgeren skal oplyse at have været udsat for
indirekte eksponering for asbest og at have haft en
tidsmæssig relevant og tæt kontakt til den direkte
eksponerede.
Det fjerde kriterium, jf. det foreslåede
§ 1, stk. 2, nr. 4, er, at
ansøgeren har haft en tidsmæssig relevant og tæt
kontakt til den person, der har været direkte
erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre. Ansøgeren
skal oplyse, hvor og hvornår den person, der tidligere har
arbejdet med asbest, har arbejdet/været ansat og derigennem
har været direkte udsat for asbestfibre. Der er en lang
latenstid (tiden mellem påvirkning til sygdomsudvikling)
på 30-40 år. Det er derfor vigtigt, at ansøgeren
så præcist som muligt oplyser den nøjagtige
tidsperiode (årstal), hvor både den direkte udsatte
person og ansøgeren blev udsat for asbestfibre, også
hvis der er tale om flere perioder. Ansøgeren skal i den
forbindelse oplyse hvilke arbejdsopgaver, den direkte udsatte
person udførte.
Det femte kriterium, jf. det foreslåede
§ 1, stk. 2, nr. 5, er, at det er
overvejende sandsynligt, at det ikke er anden relevant
egen-eksponering, der er årsag til sygdommens opståen,
f.eks. grundet ansøgerens egen direkte erhvervsmæssige
eksponering.
Det er ikke muligt at opnå
godtgørelse, hvis ansøgeren selv har været
direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre og med
overvejende sandsynlighed som følge heraf har udviklet
lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelhindekræft. Er det tilfældet, kan
ansøgeren i stedet anmelde sygdommen som en arbejdsskade.
Det er heller ikke muligt at få godtgørelse, hvis
ansøgeren allerede har fået anerkendt sygdommen som en
arbejdsskade og derved er berettiget til erstatning eller
godtgørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring.
Ansøgeren skal derfor oplyse, om ansøgeren har
anmeldt skaden eller fået erstatning efter reglerne i lov om
arbejdsskadesikring.
Hvis ansøgeren er blevet
undersøgt med røntgenkontrastmidlet thorium dioxid
(Thorotrast), kan det i sjældne tilfælde være
årsag til lungehindekræft, bughindekræft og
testikelhindekræft. Ansøgeren skal derfor - om muligt
- oplyse, om ansøgeren er blevet undersøgt med dette
røntgenkontrastmiddel og hvornår.
Efter § 1, stk.
3, udbetales der ikke godtgørelse, hvis
ansøgeren er berettiget til erstatning eller
godtgørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring.
Det foreslås i § 1, stk. 4,
at forældelseslovens regler ikke finder anvendelse på
den godtgørelse, der er anført i stk. 1. Det
medfører, at krav kan anmeldes til og med den 31. december
2025, uanset hvornår ansøgeren fik eller burde have
fået kendskab hertil.
Til §
2
Efter gældende ret vil der i vidt omfang
ske fradrag i andre offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser samt ske ændringer i
formueberegning ved udbetaling af godtgørelsesbeløb
efter denne ordning. Der henvises i den forbindelse blandt andet
til formue- og fradragsreglerne i §§ 14 og 33 i lov om
aktiv socialpolitik.
Det fremgår af aktstykke nr. 71 af 17.
marts 2016, at det var intentionen, at
godtgørelsesudbetalingen ikke skal påvirke det
indtægtsgrundlag, som den godtgørelsesberettigede i
øvrigt har. Det fremgår endvidere, at hjemmel til at
friholde godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af
offentlige forsørgelsesydelser, øvrige offentlige
sociale ydelser samt formue sædvanligvis etableres i
regelsættet vedr. den pågældende
godtgørelsesudbetaling.
Det fastsattes i §
2, at der ikke foretages fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser ved udbetaling af godtgørelsesbeløbet. Der
ses ligeledes bort fra formue i form af
godtgørelsesbeløbet.
Det indebærer således, at der ikke
skal foretages fradrag som følge af godtgørelse, der
udbetales i henhold til denne lov.
Til §
3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at det er Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager, oplyser og afgør sager efter
denne lov. Styrelsen kan først træffe afgørelse
i sagen, når styrelsen har de lægelige oplysninger, der
dokumenterer, at ansøgeren er diagnosticeret med
lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelhindekræft.
Styrelsen foretager på baggrund af de
kriterier, der er nævnt i § 1, stk. 2, en individuel
vurdering i hvert af de tilfælde, hvor en person
ansøger om godtgørelse efter denne lov. Vurderingen
foretages primært på grundlag af de lægelige
oplysninger, der medsendes ansøgningen, og de oplyste
personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved
ansøgerens underskrift. Grundet sagernes karakter
foreslås det, at styrelsen tilstræber at behandle
ansøgningen inden for en måned efter, at styrelsen har
fået de oplysninger, der er nødvendige for at kunne
afgøre sagen.
Det er alene den person, der har været
indirekte udsat for asbestfibre, der kan ansøge om
godtgørelse. Ansøgeren kan give fuldmagt til, at en
anden skal repræsentere ansøgeren i forbindelse med
sagens behandling. Det kan f.eks. være en
pårørende, advokat, fagforening eller en
interesseorganisation. Det foreslås i § 3, stk. 2, at hvis ansøgeren
dør, mens ansøgningen behandles, træder
eventuelle arveberettigede efterladte i ansøgerens sted. I
så fald kontakter styrelsen den person, som i
ansøgningsskemaet er anført som kontaktperson, for at
få oplyst, om der er arveberettigede efterladte.
Hvis ansøgeren har givet fuldmagt til,
at en anden, f.eks. en pårørende, advokat, fagforening
eller en interesseorganisation, skal repræsentere
ansøgeren i forbindelse med sagens behandling, sender
styrelsen afgørelsen til den, der har fået fuldmagt.
Hvis styrelsen under sagens behandling har spørgsmål
eller har brug for yderligere oplysninger, vil styrelsen også
kontakte den, der har fået fuldmagt.
Det foreslås i § 3, stk. 3, at afgørelser
truffet af Styrelsen for Patientsikkerhed ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed. Det betyder, at Sundheds- og
Ældreministeriet ikke vil kunne behandle klager over
Styrelsen for Patientsikkerheds afgørelser. Den
afskårne klageadgang omfatter både
spørgsmål om fortolkning af reglerne, udøvelse
af skøn, forvaltningsretlige spørgsmål m.v.
Til §
4
Loven træder i kraft den 1. juni
2018.
Til §
5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
For så vidt angår
Færøerne skyldes det, at kompensationsordningen
udspringer af en særlig problemstilling, hvor man
ønskede at hjælpe de kvinder, der var blevet ramt af
asbestudløst lungehindekræft, fordi deres mænd
eller andre familiemedlemmer har båret asbest med hjem fra
deres arbejde på eksempelvis Eternitfabrikken i Aalborg eller
på skibsværfterne i Nordjylland. Denne problemstilling
vurderes ikke at være relevant for Færøerne,
eftersom der efter det oplyste ikke er nogen asbestfabrikker
på Færøerne.
For så vidt angår Grønland,
er sundhedsområdet overtaget af selvstyret.