Fremsat den 23. marts 2018 af ældreministeren (Thyra Frank)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Plejehjemsoversigten)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 14 a.
Ældreministeren samler og formidler oplysninger om kommunale
og private tilbud om plejehjem, jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v., plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om boliger for
ældre og personer med handicap, og friplejeboligbebyggelser,
der er omfattet af lov om friplejeboliger, i en landsdækkende
plejehjemsoversigt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Plejehjemsoversigten omfatter ikke tilbud, hvor hjælpen og
støtten til borgerne i tilbuddet i væsentligt omfang
omfatter støtte efter § 85.
Stk. 3. Tilbud,
som er nævnt i stk. 1, kan kun indgå i
kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2, hvis de er
registreret i plejehjemsoversigten.
Stk. 4.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
plejehjemsoversigten, herunder om kommunalbestyrelsernes og private
tilbuds pligt til at give oplysninger til plejehjemsoversigten,
samt om Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den
forbindelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indhold,
formål og baggrund
Med lovforslaget etableres en
plejehjemsoversigt med oplysninger om plejehjem efter § 192 i
serviceloven, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser.
Bebyggelserne skal være fortrinsvis til ældre.
Oversigten vil bl.a. skulle indeholde generelle oplysninger om
hvert enkelt plejehjem, plejeboligbebyggelse og
friplejeboligbebyggelse fx adresse, plejehjemsleder, plejehjemstype
mm. samt informationer om fx tilbuddets værdigrundlag,
tilgang til pårørende, madordning og aktiviteter
mm.
Formålet med plejehjemsoversigten er at
give information om og overblik over alle plejehjem,
plejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre således,
at ældre borgere og deres pårørende kan
træffe et godt og informeret valg, når den ældre
skal på plejehjem. Samtidig vil denne information om og
oversigt over botilbud for svækkede ældre i Danmark
blive lettilgængelig for bl.a. kommunalbestyrelser og andre
aktører på ældreområdet.
Kommunalbestyrelser og private tilbud vil få pligt til at
indberette oplysninger til plejehjemsoversigten.
Lovforslaget udmønter den del af
Aftalen om satspuljen for ældreområdet for 2018-2021,
som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) har indgået med Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det
Radikale Venstre, der vedrører etablering af en
plejehjemsportal (kaldet plejehjemsoversigten).
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
Det fremgår af servicelovens § 14,
stk. 1, at børne- og socialministeren indsamler og formidler
oplysninger om kommunale, regionale og private tilbud omfattet af
§ 4 i lov om socialtilsyn og om kommunale, regionale og
private tilbud efter servicelovens § 32 (særlige
dagtilbud), § 36 (særlige klubtilbud), § 103
(beskyttet beskæftigelse) og § 104 (aktivitets- og
samværstilbud).
Tilbudsportalen indeholder desuden oplysninger
om en række andre typer af tilbud, herunder behandlingstilbud
til alkoholmisbrugere efter § 141 i sundhedsloven, almene
ældreboliger, almene plejeboliger, plejehjem efter § 192
i serviceloven, friplejeboliger efter lov om friplejeboliger samt
visse handicapboliger efter almenboligloven og lov om boliger for
ældre og personer med handicap, jf. bekendtgørelse nr.
1602 af 19. december 2017 om Tilbudsportalen. Indsamlingen og
formidlingen sker i Tilbudsportalen, som er en internetbaseret og
offentligt tilgængelig database.
Formålet med Tilbudsportalen er bl.a. at
sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de
registrerede tilbud, herunder om tilbuddenes målgrupper,
metoder, økonomi herunder takster, resultater samt om
tilsynet med tilbuddene. I de tilfælde, hvor borgeren efter
lovgivningen har frit valg mellem tilbud, kan Tilbudsportalens
oplysninger endvidere understøtte den enkelte borgers frie
valg af tilbud, idet borgeren og dennes pårørende i
Tilbudsportalen kan finde oplysninger om sociale tilbud, deres
indhold, målgruppe, adresse osv. Dermed tjener
Tilbudsportalen også som understøttelse af den lige
konkurrence mellem private og offentlige leverandører.
Tilbud omfattet af Tilbudsportalen skal
registrere en række oplysninger i Tilbudsportalen.
Hovedparten af de registrerede oplysninger er offentligt
tilgængelige. Det gælder bl.a. tilbuddets adresse,
målgruppe, takst og faglige tilgang.
Tilbuddet indberetter oplysningerne digitalt i
Tilbudsportalen. Førend de indberettede oplysninger bliver
offentliggjort i Tilbudsportalen, skal en myndighed godkende
oplysningerne.
Socialstyrelsen kan træffe
afgørelse om at udstede et påbud til et registreret
tilbud, hvis oplysninger ikke er i overensstemmelse med de faktiske
forhold. Socialstyrelsen kan træffe afgørelse om at
markere i Tilbudsportalen, hvis et tilbud ikke har fulgt et
påbud inden 4 uger efter, at afgørelsen om påbud
er truffet.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Tilbudsportalens indhold er ikke
målrettet tilbud til ældre, og dens brugerplatform er
primært designet til at blive brugt i forbindelse med
visitation til tilbud på det specialiserede
socialområde. Tilbudsportalen er derfor ikke målrettet
ældre og deres pårørende, der søger
oplysninger om plejehjem efter § 192 i serviceloven,
plejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre, og
Tilbudsportalen er som følge heraf mindre velegnet til at
understøtte ældres ret til frit plejehjemsvalg.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre
besluttede i forbindelse med indgåelsen af satspuljeaftalen
på ældreområdet for 2018-2021 at etablere en
plejehjemsportal (kaldet plejehjemsoversigten) med det formål
at hjælpe kommende plejehjemsbeboere og deres
pårørende med at træffe et godt og informeret
valg, når den ældre skal på plejehjem. Oversigten
skal være enkel og brugervenlig.
Plejehjemsoversigten vil kunne være med
til at sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de
registrerede plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser. Boligbebyggelserne skal være
fortrinsvis for ældre. Boligbebyggelser fortrinsvis til
borgere med behov for tilbud på det specialiserede
område skal fortsat være registreret på
Tilbudsportalen.
Plejehjemsoversigten skal understøtte
den enkelte ældre borgers frie valg af tilbud. I
plejehjemsoversigten vil borgeren og dennes pårørende
kunne finde oplysninger om værdigrundlag, aktiviteter,
adresse osv. Dermed vil plejehjemsoversigten også kunne tjene
til at understøtte den lige konkurrence mellem private og
offentlige leverandører.
Derudover vil oversigten kunne give oversigt
over og viden om alle plejehjem, jf. § 192,
plejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre i Danmark, som
er lettilgængelig for bl.a. kommunalbestyrelser og andre
aktører på ældreområdet.
2.3. Lovforslagets
indhold
Det foreslås, at der etableres en
internetbaseret plejehjemsoversigt i statsligt regi med oplysninger
om plejehjem efter § 192, plejeboligbebyggelser fortrinsvis
for ældre og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for
ældre. Det drejer sig om de kommunale og private tilbud om
plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet
af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre
og handicappede og friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov
om friplejeboliger. Boligbebyggelserne skal fortrinsvis være
målrettet ældre. Langt hovedparten af beboerne på
tilbuddene er borgere over 65 år, men der kan også bo
yngre borgere under 65 år, der er visiteret til tilbuddet,
det kan eksempelvis være en yngre borger med demens.
Det foreslås derfor, at
plejehjemsoversigten ikke omfatter tilbud, hvor hjælpen og
støtten i væsentligt omfang omfatter støtte
efter § 85.
Det foreslås, at registrering i
plejehjemsoversigten bliver en betingelse for, at plejehjem, jf.
§ 192, plejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre kan være
en del af en kommunalbestyrelses forsyning, jf. servicelovens
§ 4, stk. 2, på samme måde som registrering i
Tilbudsportalen er en betingelse for, at kommunerne kan anvende
tilbud, der er omfattet af pligten til registrering i
Tilbudsportalen, jf. servicelovens § 14.
Den primære målgruppe for
plejehjemsoversigten vil være kommende plejehjemsbeboere og
deres pårørende, som skal kunne søge
oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser i Danmark, således at de kan
træffe et informeret valg, når den ældre skal
på plejehjem.
Oversigten vil bl.a. indeholde generelle
oplysninger om hvert enkelt plejehjem, plejeboligbebyggelse eller
friplejeboligbebyggelse som fx adresse, plejehjemsleder,
plejehjemstype mm. samt fx informationer om eksempelvis
plejehjemmets værdigrundlag, tilgang til
pårørende, madordning, dyr og aktiviteter mm. De
konkrete informationer på plejehjemsoversigten vil blive
fastlagt ved en bekendtgørelse bl.a. på baggrund af en
brugerundersøgelse. Plejehjemsoversigten vil helt
grundlæggende skulle medvirke til at gøre afstanden
mellem borgeren og det individuelt rigtige tilbud for borgeren
mindst mulig.
Det vil være en vigtig del af
plejehjemsoversigtens funktion, at der skabes synlighed og
gennemskuelighed i udbuddet af plejehjem, plejeboligbebyggelser
fortrinsvis for ældre og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis
for ældre, så kommende plejehjemsbeboere og deres
pårørende gives et reelt overblik over bredden og
indholdet i de botilbud, der eksisterer.
Derudover vil oversigten kunne give overblik
over og viden om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser fortrinsvis
for ældre og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for
ældre i Danmark, som er lettilgængelig for bl.a.
kommuner og andre aktører på ældreområdet,
herunder bl.a. det kommende nationale videnscenter for værdig
ældrepleje, jf. satspuljeaftalen på
ældreområdet for 2018-21. Videnscentret vil kunne bruge
plejehjemsoversigtens informationer i dets arbejde med at sikre en
værdig ældrepleje i kommunerne til gavn for både
de ældre og deres pårørende.
For at sikre at plejehjemoversigten kommer til
at indeholde informationer om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser
fortrinsvis for ældre og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis
for ældre i Danmark, foreslås det at give
kommunalbestyrelser og private tilbud pligt til at indberette
oplysninger om det enkelte tilbud til plejehjemsoversigten. Det vil
være op til den enkelte kommunalbestyrelse selv at
afgøre, om indberetningen skal foretages af kommunen eller
det enkelte tilbud.
Det er hensigten, at Sundhedsdatastyrelsen
administrerer de centrale funktioner i forbindelse med
plejehjemsoversigten. Det foreslås, at der i
bekendtgørelsesform fastsættes regler om, at
Sundhedsdatastyrelsen kan følge op i forhold til kommuner og
private tilbud, hvis oplysningerne ikke er indberettet, eller hvis
oplysningerne ikke er i overensstemmelse med plejehjemsoversigtens
systematik.
Endelig er det hensigten at fastsætte
ved bekendtgørelse, at Sundhedsdatastyrelsen kan markere
forhold i plejehjemsoversigten, såfremt kommunalbestyrelsen
eller det private tilbud ikke har indberettet manglende
oplysninger.
Forslaget medfører, at nogle af de
tilbud, som i dag er registreret i Tilbudsportalen fremover i
stedet skal registreres i plejehjemsoversigten.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Driften af plejehjemsoversigten vil være
statsfinansieret. Plejehjemsoversigten er finansieret med Aftalen
om satspuljen for ældreområdet for 2018-2021, som
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) har indgået med Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det
Radikale Venstre.
Forslaget om etablering af
plejehjemsoversigten skønnes at indebære offentlige
udgifter på 3,5 mio. kr. i 2018. De offentlige udgifter til
driften af plejehjemsoversigten vurderes i 2018 at blive på
0,5 mio. kr. og 1,0 mio. kr. årligt fra 2019.
Kommunalbestyrelserne har allerede i dag pligt
til at indberette oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser
fortrinsvis for ældre og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis
til ældre til Tilbudsportalen. Denne forpligtigelse
ændres for disse boligformer til en pligt til at indberette
til plejehjemsoversigten.
Det antages, at en kommune i 2018 i
forbindelse med den første indberetning til
plejehjemsoversigten, ud over hvad den ellers ville skulle have
brugt på at indrapportere oplysninger til Tilbudsportalen,
vil skulle anvende ca. 50 timer pr. kommune til at indrapportere
oplysningerne til plejehjemsoversigten. Den samlede merudgift for
alle 98 kommunalbestyrelser anslås i 2018 at blive på
ca. 2,4 mio. kr.
Herefter vil der løbende være
udgifter i forbindelse med at opdatere informationerne, hvis der
sker ændringer. Det anslås, at kommunalbestyrelserne
årligt skal anvende 20 timer ekstra pr. kommune. Den samlede
merudgift for alle 98 kommunalbestyrelser anslås fra 2019 og
frem at blive på ca. 1,0 mio. kr. årligt.
Merudgifterne finansieres af staten i henhold
til satspuljeaftalen for 2018.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget i sig selv ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Eventuelle administrative konsekvenser vil følge af den
efterfølgende udmøntning af §14a, stk. 4 og vil
bestå af dels omkostninger for de ca. 60
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre ved at blive
oprettet på plejehjemsoversigten og dels de løbende
omkostninger ved opdatering af oplysningerne. De administrative
konsekvenser vil blive vurderet nærmere i forbindelse med den
offentlige høring af den efterfølgende
bekendtgørelse.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. januar 2018 til den 7. februar 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, BL - Danmarks Almene Boliger, Center for Sund
Aldring - KU, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske Dommerforening, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, De
sammenvirkende Menighedsplejere, Domstolsstyrelsen, Det Centrale
Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen, FOA, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark
(FDS), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost
& Ernæringsforbundet, LO's Faglige Seniorer,
Lægeforeningen, National Videnscenter for Demens, OK-Fonden,
PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje
Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO
(Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende
hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej anfør "ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/ Hvis nej anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 3,5 mio. kr. i 2018 for staten. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,5 mio. kr. i 2018 og 1,0 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem for staten. Ekstra udgifter i kommunerne på 2,4
mio. kr. i 2018 og 1,0 mio. kr. i 2019 og frem. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det foreslås efter § 14 a, stk. 1, at ældreministeren
samler og formidler oplysninger om kommunale og private tilbud om
plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet
af lov om almene boliger m.v., plejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om boliger for ældre og personer med
handicap, og friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om
friplejeboliger, i en landsdækkende plejehjemsoversigt.
Plejehjemsoversigten kan være med til at sikre
sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de registrerede
plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelserne og
på den måde understøtte den enkelte borgers frie
valg af tilbud og understøtte den lige konkurrence mellem
private og offentlige leverandører.
Plejehjemsoversigten skal alene indeholde
oplysninger om plejehjem m.v., jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap,
og friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om
friplejeboliger, når de fortrinsvis er målrettet
svækkede ældre.
Plejehjemsoversigten skal indeholde viden om
tilbud til svækkede ældre, der har behov for meget
støtte. Plejehjemsoversigten skal derfor indeholde viden om
alle plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser fortrinsvis
for ældre og friplejebebyggelser fortrinsvis for ældre
i Danmark. Specialiserede tilbud skal fortsat være
registreret i Tilbudsportalen.
Det foreslås efter § 14 a, stk. 2, at plejehjemsoversigten
ikke skal omfatte tilbud, hvor hjælpen og støtten til
borgerne i tilbuddet i et væsentligt omfang omfatter
støtte efter § 85. Støtte efter § 85
omfatter hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder
til personer, der har behov herfor på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
problemer (socialpædagogisk bistand). I afgrænsningen
henvises der til den hjælp og støtte, der gives i
tilbuddet generelt og ikke i forhold til den enkelte beboer.
En mindre del af beboerne på plejehjem,
plejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre og
friplejebebyggelser fortrinsvis for ældre kan være
yngre borgere under 65 år, det kan eksempelvis være
yngre borgere med demens.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at
sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter
serviceloven, jf. § 4, stk. 1. Kommunalbestyrelsen opfylder
sit forsyningsansvar efter § 4, stk. 1 ved brug af egne tilbud
og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
tilbud, jf. § 4, stk. 2. Det fremgår i dag af § 14,
stk. 2., at de typer af tilbud, som er nævnt i § 14,
stk. 1., skal være registreret i Tilbudsportalen, for at
kunne indgå i kommunalbestyrelsens forsyning.
Parallelt hertil foreslås, at de tilbud,
der fremover vil skulle registreres i plejehjemsoversigten i stedet
for Tilbudsportalen, som er kommunale og private tilbud om
plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser målrettet
ældre, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller
lov om boliger for ældre og handicappede samt
friplejeboligbebyggelser målrettet ældre omfattet af
lov om friplejeboliger, kun kan indgå i kommunalbestyrelsens
forsyning, hvis de er registreret i plejehjemsoversigten. Det
foreslås derfor i § 14 a, stk.
3, at tilbud, som er nævnt i stk. 1, kun kan
indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2,
hvis de er registreret i plejehjemsoversigten.
Ældreministeren fastsætter i en
bekendtgørelse nærmere regler om plejehjemsoversigten,
herunder om kommunalbestyrelsers og private tilbuds pligt til at
give oplysninger til plejehjemsoversigten, samt om
Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den forbindelse.
For at sikre at plejehjemoversigten kommer til
at indeholde informationer om alle plejehjem mm. i Danmark,
fastsætter ældreministeren i en bekendtgørelse
nærmere regler om kommunalbestyrelsers og private tilbuds
pligt til at indberette tilbud til plejehjemsoversigten. Det
foreslås derfor i § 14 a, stk.
4, at ældreministeren fastsætter nærmere
regler om plejehjemsoversigten, herunder om kommunalbestyrelsernes
og private tilbuds pligt til at give oplysninger til
plejehjemsoversigten samt om Sundhedsdatastyrelsens
beføjelser i den forbindelse.
Ældreministeren fastsætter i en
bekendtgørelse kommunalbestyrelsens pligt til at sikre, at
tilbud, der er del af den kommunale boligforsyning, indberetter
oplysningerne til plejehjemsoversigten. Det forudsættes, at
kommunalbestyrelsen er i dialog med det enkelte tilbud om, hvilke
oplysninger der indberettes til plejehjemsoversigten.
Kommunalbestyrelsen skal særligt være opmærksom
på at inddrage selvejende institutioner og private
leverandører. I bekendtgørelsen fastsættes
endvidere private tilbuds, der ikke er en del af den kommunale
boligforsyning, pligt til sikre, at tilbuddet er indberettet til
plejehjemsoversigten. I henhold til lov om friplejeboliger §
1, stk. 1, er friplejeboliger udlejningsboliger uden for den
kommunale boligforsyning. Dog følger det af lov om
friplejeboliger § 1, stk. 2, at en
friplejeboligleverandør kan indgå aftale med
kommunalbestyrelsen om, at denne får anvisningsret til en
eller flere boliger i en friplejeboligbebyggelse.
Det bliver muligt både for
kommunalbestyrelsen og det enkelte tilbud at indberette til
plejehjemsoversigten. For tilbud, der er del af den kommunale
boligforsyning, afgør den enkelte kommunalbestyrelse, om det
enkelte tilbud eller kommunalbestyrelsen indberetter til
plejehjemsoversigten.
I Bekendtgørelse om Tilbudsportalen
fastsættes, hvilke oplysninger om bl.a. plejehjem,
plejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre og
friplejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre, der skal
fremgå af Tilbudsportalen. Bekendtgørelse om
Tilbudsportalen vil blive ændret, således at
oplysningerne om disse boformer ikke skal fremgå af
Tilbudsportalen.
På plejehjemsoversigten vil brugerne
kunne finde generelle oplysninger om hvert enkelt plejehjem,
plejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre og
friplejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre som fx adresse,
plejehjemsleder, plejehjemstype mm. samt informationer om
eksempelvis plejehjemmets værdiggrundlag, tilgang til
pårørende, boligernes indretning, madordning,
aktiviteter, om man må have dyr m.m.
Ældreministern vil i en
bekendtgørelse fastsætte, hvilke konkrete oplysninger
om plejehjem, plejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre og
friplejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre, der skal
fremgå af plejehjemsoversigten.
De konkrete informationer på
plejehjemsoversigten vil bl.a. blive fastlagt på baggrund af
en brugerundersøgelse, der belyser, hvilke informationer
ældre og deres pårørende efterspørger i
forbindelse med valg af plejebolig, samt hensyntagen til det
tidsforbrug som kommunalbestyrelsen og private leverandører
forventes at skulle bruge på registrering.
Ældreministeren fastsætter
endvidere i en bekendtgørelse Sundhedsdatastyrelsens
beføjelser i forhold til at sikre, at kommunalbestyrelser og
private tilbud indrapporterer til plejehjemsoversigten.
Sundhedsdatastyrelsen kan følge op i
forhold til kommunalbestyrelser og private tilbud, hvis
oplysningerne om et tilbud ikke er indberettet, eller oplysningerne
ikke er i overensstemmelse med plejehjemsoversigtens
systematik.
Hvis kommunalbestyrelsen eller det private
tilbud ikke følger op, kan Sundhedsdatastyrelsen markere
manglen på plejehjemsoversigten i forhold til det
pågældende tilbud. Markeringen fjernes, når
indberetningen er bragt i orden.
Bestemmelserne skal danne grundlag for en reel
og hensigtsmæssig indsats for at sikre rigtige oplysninger i
plejehjemsoversigten.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Lov om
social service gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Det foreslås derfor, at de ændringer,
der følger af dette lovforslag, heller ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
14 indsættes: »§ 14
a. Ældreministeren samler og formidler oplysninger om
kommunale og private tilbud om plejehjem, jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v., plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om boliger for
ældre og personer med handicap, og friplejeboligbebyggelser,
der er omfattet af lov om friplejeboliger, i en landsdækkende
plejehjemsoversigt, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Plejehjemsoversigten omfatter ikke tilbud, hvor hjælpen og
støtten til borgerne i tilbuddet i væsentligt omfang
omfatter støtte efter § 85. Stk. 3. Tilbud,
som er nævnt i stk. 1, kan kun indgå i
kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2, hvis de er
registreret i plejehjemsoversigten. Stk. 4.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
plejehjemsoversigten, herunder om kommunalbestyrelsernes og private
tilbuds pligt til at give oplysninger til plejehjemsoversigten,
samt om Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den
forbindelse.« |
|