Skriftlig fremsættelse (23. marts
2018)
Ældreministeren (Thyra Frank):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service og lov om socialtilsyn (Styrket tilsyn på
ældreområdet)
(Lovforslag nr. L 210)
Lovforslaget fremsættes på
baggrund af Aftale om satspuljen på ældreområdet
for 2018-2021, som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik
den 13. november 2017.
Lovforslaget udmønter den del af den
politiske aftale, som omfatter forsøg med et
uafhængigt styrket tilsyn på ældreområdet.
Med lovforslaget skal Styrelsen for Patientsikkerhed i en
forsøgsperiode fra 1. juli 2018 til 31. december 2021
føre et risikobaseret tilsyn med den personlige hjælp,
omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87 på
plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder.
Formålet med lovforslaget er at
udvikle og afprøve et uafhængigt og risikobaseret
tilsyn med den social- og plejefaglige indsats. Der er tale om et
supplerende uafhængigt tilsyn med ældreplejen, som
bygger oven på kommunernes eksisterende tilsyn, som
således fastholdes.
Med lovforslaget forpligter Folketinget
Styrelsen for Patientsikkerhed til at føre både et
planlagt og et reaktivt risikobaseret tilsyn med den personlige
hjælp, omsorg og pleje på plejecentre, midlertidige
pladser og hjemmeplejeenheder. Styrelsen for Patientsikkerhed skal
efter lovforslaget gennemføre tilsyn ud fra en
løbende vurdering af, hvor der kan være størst
risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har
den fornødne kvalitet. Styrelsen for Patientsikkerhed skal
desuden på baggrund af begrundet mistanke gennemføre
tilsyn, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den
fornødne kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og
pleje i en enhed.
Lovforslaget giver Styrelsen for
Patientsikkerhed bemyndigelse til at fastsætte regler om
vurdering af kvaliteten af den personlige hjælp, omsorg og
pleje, herunder i form af opstilling af kriterier og
indikatorer.
Lovforslaget afgrænser de enheder,
som omfattes af tilsynet, og som forpligtes til at lade sig
registrere hos Styrelsen for Patientsikkerhed, som værende
følgende:
- Plejehjem m.v. efter servicelovens §
192
- Plejeboligbebyggelser, der er omfattet af
lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og
personer med handicap
- Friplejeboligbebyggelser, der er omfattet
af lov om friplejeboliger
- Andre tilsvarende boligenheder, herunder
midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra
servicearealer, og der er tilknyttet fast personale
- Leverandører, der leverer
hjælp efter servicelovens § 83, jf. § 91.
Lovforslaget forpligter de kommunale og
private enheder, der med lovforslaget omfattes af Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn, til at give de nødvendige
oplysninger som led i tilsynet. Lovforslaget giver desuden hjemmel
til, at Styrelsen for Patientsikkerhed som led i tilsynet - mod
behørig legitimation og uden retskendelse - har adgang til
de enheder, der med lovforslaget er omfattet af tilsynet.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i
medfør af lovforslaget give påbud om krav til den
social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt helt eller
delvist at indstille driften af den social- og plejefaglige indsats
hos den pågældende enhed, hvis forholdene tilsiger
det.
Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndiges
med lovforslaget desuden til at fastsætte regler om
registrering af de enheder, som omfattes af tilsynet. Lovforslaget
giver endvidere Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndigelse til at
fastsætte regler om offentliggørelse af
tilsynsrapporter og årlige sammenfatninger af observationer
og vurderinger som følge af tilsynene, samt
offentliggørelse af afgørelser truffet som led i
tilsynet.
Endelig indføres en hjemmel til, at
enhederne kan straffes med bøde, hvis de undlader at give de
krævede oplysninger, undlader at registrere sig eller
undlader at efterkomme et påbud. Styrelsen for
Patientsikkerhed bemyndiges med lovforslaget desuden til at
fastsætte regler om straf i form af bøde for
overtrædelser af bestemmelserne i de regler, som Styrelsen
for Patientsikkerhed er bemyndiget til at fastsætte regler om
i forhold til offentliggørelse af tilsynsrapporter og
sammenfatninger samt offentliggørelse af
afgørelser.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.