Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 15. maj 2018
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. marts
2018 og var til 1. behandling den 12. april 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ældreministeren sendte den 12. januar 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 176. Den 23. marts 2018 sendte
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren har den 28. februar
2018 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget. Oplæg fra den tekniske gennemgang er omdelt som
bilag 2 på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til ældreministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 5 og ministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4) Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ældreministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 157 a ændres »Den
registreringspligtige enhed« til »En
registreringspligtig enhed«.
[Ændring til ubestemt
form]
Til § 2
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 4, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det
konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret
tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller af tilsyn efter § 151 i lov
om social service.««
[Ny formulering af lov om
socialtilsyn, § 4, stk. 2, uden den foreslåede
ændring i § 2, nr. 1]
Til § 3
3) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2« til »jf. dog stk. 01«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
§ 2, nr. 01, træder i kraft den 31. december
2021.«
[Ikrafttræden af den under
ændringsforslag nr. 2 foreslåede ændring af lov
om socialtilsyn]
5) I
stk. 2 ændres »§§
1 og 2« til: »§§ 150-150 d, 157 a og 157 b i
lov om social service som affattet ved denne lovs §
1«.
[Ændring af formulering af
lovens ophørsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at henvisningen til den
registreringspligtige enhed i den forslåede § 157 a
ændres til en registreringspligtig enhed.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af formuleringen af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i § 2 i forslag til lov om ændring af lov
om social service og lov om socialtilsyn, hvor § 4, stk. 2, i
lov om socialtilsyn indsættes uden den ændring, som
foreslås i nr. 1.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af formuleringen af bestemmelsen.
Til nr. 3
Den foreslås som en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 2, at der henvises til, jf. dog stk. 01, idet § 2, nr. 01,
jf. ændringsforslag nr. 4, træder i kraft den 31.
december 2021.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 2, nr. 01,
træder i kraft den 31. december 2021, så retstilstanden
for § 4, stk. 2, i lov om socialtilsyn bliver ført
tilbage til gældende ret før ikrafttrædelse af
lov om ændring af lov om social service og lov om
socialtilsyn (Styrket tilsyn på ældreområdet)
(lovforslag nr. L 210).
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af formuleringen af bestemmelsen.
Til nr. 5
Det foreslås at ændre
formuleringen af lovens ophørsbestemmelse, således at
det fremgår, at §§ 150-150 d, 157 a og 157 b i lov
om social service som affattet ved denne lovs § 1
ophæves den 31. december 2021.
Ændringen foreslås for, at
§§ 150-150 d, 157 a og 157 b i lov om social service
ophæves den 31. december 2021, og ikke kun § 1 i
ændringsloven.
Ændringsforslaget indebærer, at
de i § 1 beskrevne ændringer i forslag til lov om
ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(styrket tilsyn på ældreområdet) (lovforslag nr L
210) ophæves i lov om social service den 31. december
2021.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af formuleringen af bestemmelsen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 210
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ældreministeren | 2 | Kopi SUU alm. del - svar på
spørgsmål 630 om oversendelse af oplægget fra
den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov
om social service og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Styrket tilsyn på
ældreområdet), fra ældreministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra
ældreministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 210
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministeren vil sikre, at alle
senior- og ældreråd får en aktiv rolle, f.eks.
får eksplicit adgang til at rette bekymringshenvendelse og
mulighed for at kommentere tilsynsrapporter på lige fod med
den pågældende kommunalbestyrelse, til
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan man vil sikre, at antallet
af nye registreringer mindskes mest muligt og helst undgås,
således at man bruger eksisterende registreringer eller
udskifter eksisterende registreringer med nye i stedet for at
indføre nye, med det formål at begrænse
administrative byrde, til ældreministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil indkalde
aftalepartierne til politiske drøftelser i forlængelse
af de erfaringsopsamlinger, der skal finde sted, efter de 4
års forsøgsperiode for det foreslåede styrkede
tilsyn på ældreområdet er udløbet, til
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan risikoparametre og
målepunkter, som Styrelsen for Patientsikkerhed skal udvikle
frem mod den 1. juli 2018, bliver sammentænkt med de
nationale kvalitetsindikatorer, som satspuljepartierne afsatte
midler til at få udviklet i aftalen indgået i 2016, til
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om uddybelse af den rolle, som det
nationale videnscenter om værdig ældreplejes
videnscenters rejsehold skal spille i forbindelse med de
foreslåede nye, uafhængige tilsyn på
ældreområdet, til ældreministeren, og ministerens
svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 5 og
sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes uddybe den rolle, som det nationale
videnscenter om værdig ældreplejes rejsehold skal
spille i forbindelse med de foreslåede nye, uafhængige
tilsyn på ældreområdet.
Svar:
Som jeg nævnte under førstebehandlingen af
lovforslaget, ser jeg gerne, at det nye nationale videnscenters
rejsehold kan sparre og rådgive i forhold til konkrete
praksisnære udfordringer, som opleves ude på
plejehjemmene eller i hjemmeplejen, og som tilsynet har
påtalt ved deres tilsynsbesøg.
Det fremgår også af lovforslaget, at det nationale
videnscenter og rejsehold for værdig ældrepleje aktivt
vil kunne bidrage til læring i kommunerne, herunder ved
besøg af videnscentrets rejsehold.
Rejseholdet kan således give rådgivning og sparring
på konkrete praksisnære udfordringer, som man oplever
ude på plejecentrene, i hjemmeplejen og midlertidige pladser.
Det gælder både i forhold til kommunale og private
leverandører. Det giver også mulighed for, at
rejseholdet kan hjælpe i forhold til konkrete udfordringer,
der er afdækket i forbindelse med et tilsynsbesøg. Det
kan fx være i forhold til sparring om, hvordan der kan
arbejdes med bestemte forhold, som Styrelsen for Patientsikkerhed
har påtalt i forbindelse med deres tilsynsbesøg.
Jeg synes, det er vigtigt at sikre, at plejecentre, hjemmeplejen
og midlertidige pladser har mulighed for at få
rådgivning og sparring fra rejseholdet, hvis de har
fået et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Jeg
vil derfor gerne drøfte med satspuljepartierne, hvordan der
kan sikres en tættere kobling mellem rejseholdet og Styrelsen
for Patientsikkerheds nye tilsyn på ældreområdet.
For eksempel ved at gøre det til en prioriteret opgave for
rejseholdet at hjælpe de enheder, der henvender sig efter at
have fået et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed i
forbindelse med et socialt- og plejefagligt tilsyn.
Supplerende svar:
I forlængelse af mit svar på SUU L 210
spørgsmål 5 den 2. maj 2018 og den deraf
følgende politisk drøftelse med
satspuljeordførerne på ældreområdet den 8.
maj 2018 fremsendes hermed et supplerende svar på SUU L 210
spørgsmål 5.
Det er min opfattelse, at vi på den baggrund i
satspuljekredsen er enige om, at det nye, styrkede tilsyn på
ældreområdet skal have fokus på en lærende
tilgang. Det er derfor også vigtigt, at der - udover
Styrelsen for Patientsikkerheds generelle lærende tilgang - i
forbindelse med tilsynet og opfølgningen herpå skabes
den fornødne kobling til de forskellige muligheder, som
kommuner og enheder har for at få råd, vejledning og
bistand til forbedring af indsatsen. Fx i forhold til muligheden
for at trække på de såkaldte rejsehold.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil i forbindelse med tilsynet
rådgive den enkelte enhed om, hvor enheden kan henvende sig
for at få bistand og rådgivning til at
gennemføre de nødvendige forbedringer.
Afhængigt af den enkelte enheds behov vil det kunne
være relevant at rådgive enheden om at henvende sig til
f.eks. Nationalt videnscenter for værdig ældrepleje,
Demensrejseholdet, VISO eller andre enheder, som vil kunne dele
deres erfaringer.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil også give en
sådan rådgivning i sager, hvor der konstateres
alvorlige problemer med kvaliteten af ydelserne, og hvor styrelsen
derfor på baggrund af tilsynet giver enheden et påbud
efter lovens § 150 d. Styrelsen for Patientsikkerhed vil i
givet fald stille krav til, at der foretages de fornødne
ændringer for at afhjælpe de konstaterede
overtrædelser eller mangler. Ledelsen af enheden har ansvaret
for at sikre, at påbuddet efterleves, herunder ansvar for at
vurdere, hvilke initiativer der er nødvendige for at sikre,
at enheden kan leve op til de krav, som styrelsen har stillet i
påbuddet. Et påbud kan ophæves, når
styrelsen - ofte efter et opfølgende tilsyn - har
konstateret, at kvaliteten i relation til de stillede krav er
forbedret i tilstrækkelig grad.
Det gøres samtidigt til en prioriteret opgave for
rejseholdet under Nationalt videnscenter for værdig
ældrepleje at hjælpe de enheder, der henvender sig
efter at have fået et påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerhed i forbindelse med et socialt- og plejefagligt
tilsyn, hvis rejseholdet vurderes at være den rigtige
løsning for den pågældende enhed.