Fremsat den 23. marts 2018 af ældreministeren (Thyra Frank)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Forebyggelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 91 indsættes:
Ȥ 92.
Kommunalbestyrelsen skal have en skriftlig beredskabsplan med
retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen håndterer
konkurser hos private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp, som kommunalbestyrelsen indgår kontrakt
med, jf. § 91, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med kontraktindgåelse
med private leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp stille krav om følgende:
1) Den private
leverandør skal inden kontraktindgåelse og én
gang årligt i kontraktperioden sende skattemæssige
årsregnskaber til kommunen.
2) Den private
leverandør, der i medfør af årsregnskabsloven
er omfattet af krav til at udarbejde regnskab og krav om at lade
regnskabet revidere, skal inden kontraktindgåelse og
én gang årligt i kontraktperioden sende revideret
regnskab til kommunen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet
kan findes på www.cvr.dk. Hvis leverandøren endnu ikke
har aflagt regnskab efter årsregnskabsloven, kan
kommunalbestyrelsen fastsætte krav om anden passende
dokumentation.
3) Den private
leverandør skal dokumentere, at der ikke ved
kontraktindgåelse er forfalden gæld på 50.000 kr.
eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter,
afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til
dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor
ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde fravige
kravet i stk. 3, nr. 3.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence,
skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende
efter behov og mindst én gang årligt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. § 92, stk.
2-5, i lov om social service, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, finder ikke anvendelse på konkurrenceudsatte opgaver
og aftaler under en godkendelsesordning, der er iværksat
før lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning og
baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Beredskabsplan | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Bankgaranti eller
tilsvarende garantistillelse | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Krav
vedr. leverandørernes
økonomi | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | | 2.3.1.1. | Skattemæssigt
årsregnskab | | | | 2.3.1.2. | Revideret
regnskab | | | | 2.3.1.3. | Forfalden gæld
til det offentlige | | | 2.3.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | | | | 2.3.3.1. | Skattemæssigt
årsregnskab | | | | 2.3.3.2. | Revideret
regnskab | | | | 2.3.3.3. | Forfalden gæld
til det offentlige | | 2.4. | Efterberegning af
afregningspriser | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | | | 2.4.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at
forpligte kommunalbestyrelsen til at arbejde mere systematisk for
at undgå konkurser hos private leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp samt at have det
nødvendige beredskab, hvis en konkurs indtræffer.
Siden 2013 har der været en kraftig
stigning i antallet af konkurser på
hjemmehjælpsområdet. En opgørelse fra Danmarks
Statistik viser, at 40 private leverandører af personlig
pleje og praktisk hjælp er gået konkurs i perioden
2010-2016. 33 af konkurserne er indtruffet i årene 2013-2016.
Opgørelsen fra Danmark Statistik viser desuden, at der siden
2013, hvor der var 217 private leverandører af personlig
pleje og praktisk hjælp, er blevet færre
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp, og
at der i 2016 var 166 private leverandører af personlig
pleje og praktisk hjælp.
Konkurserne hos private leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp skaber utryghed for
borgere, der bliver usikre på, om de fortsat kan få
deres hjælp og pleje, og som ofte skal have nye medarbejdere
i hjemmet. Konkurserne berører endvidere medarbejdere ansat
hos private leverandører, der skal finde en ny arbejdsplads,
ligesom kommunalbestyrelsen med kort varsel står med den
udfordring at skulle sikre personlig pleje og praktisk hjælp
til de berørte borgere. Kommunalbestyrelsen har i dag en
forsyningsforpligtelse og skal således sikre, at de
ældre får den nødvendige hjælp.
I august 2015 formulerede KL sammen med Dansk
Industri og Dansk Erhverv et fælles sæt anbefalinger
til virksomheder og kommuner med det formål at forebygge
konkurser hos leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) har den 5. oktober 2017 indgået
aftale om forebyggelse af konkurser med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti. Aftalepartierne er enige om, at det for at
sikre robuste leverandører er vigtigt, at der er krav til
private leverandørers adgang til markedet. Det fremgår
af aftalen, at de private leverandører kun skal påtage
sig opgaver, som de har de fornødne kvalifikationer og
ressourcer til at udføre fagligt korrekt. Det fremgår
endvidere, at kommunerne skal blive bedre til at lære af
hinandens erfaringer i forhold fx til kontraktindgåelse og
leverandørstyring.
Lovforslaget udmønter den
lovgivningsmæssige del af aftalen af den 5. oktober 2017 om
forebyggelse af konkurser i ældreplejen.
Med lovforslaget forpligter Folketinget
kommunalbestyrelsen til at:
- Have
beredskabsplaner (afsnit 2.1)
- Stille krav om
bankgaranti eller tilsvarende garanti (afsnit 2.2)
- Stille krav vedr.
leverandørernes økonomi (afsnit 2.3)
- Foretage
efterberegninger af afregningspriser mindst én gang om
året ved anvendelse af godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp (afsnit 2.4).
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Beredskabsplan
2.1.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen har i dag en
forsyningsforpligtelse til at levere personlig pleje og praktisk
hjælp efter § 83 i lovbekendtgørelse nr. 102 af
29. januar 2018 om social service (i det følgende:
serviceloven). Forsyningsforpligtelsen gælder uanset, om
hjælpen leveres af en kommunal eller privat
leverandør, jf. servicelovens § 4, stk. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen er dog ikke forpligtet til
at have en skriftlig beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan
kommunalbestyrelsen håndterer konkurser hos private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
KL anbefalede sammen med Dansk Erhverv og
Dansk Industri i 2015, at kommune og leverandør allerede fra
begyndelsen af samarbejdet har lagt en konkret plan for
håndtering af en eventuel konkurs eller konkurslignende
situation (beredskabsplan).
En undersøgelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet, som blev gennemført i 2017,
viste, at 50 pct. af kommunalbestyrelserne ikke havde en
beredskabsplan eller anden form for nedskrevet retningslinje for at
håndtere konsekvenser af konkurser hos private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
Aftalepartierne bag aftalen af den 5. oktober
2017 om forebyggelse af konkurser er enige om, at
kommunalbestyrelsen for at være forberedt på en
eventuel konkurs allerede fra begyndelsen af samarbejdet med en
privat leverandør skal forpligtes til at have udarbejdet en
skriftlig beredskabsplan for håndtering af en konkurs.
En beredskabsplan kan fx indeholde procedurer
for interne arbejdsgange, information til berørte borgere,
samt for overlevering af information fra den konkursramte
leverandør til kommunen om fx kørelister og
vagtplanlægning. Beredskabsplanen er en skriftlig plan, og
kommunalbestyrelsen forpligtes således ikke til at have et
fysisk beredskab stående. Yderligere kan beredskabsplanen
indeholde procedurer for, hvordan kommunalbestyrelsen forholder sig
til eventuel overtagelse af medarbejdere fra den konkursramte
leverandør. Beskæftigelsesministeriets vejledning om
reglerne om virksomhedsoverdragelse vil kunne anvendes i
udarbejdelsen af en beredskabsplan.
Udarbejdelse af en skriftlig beredskabsplan
skal sikre, at kommunalbestyrelsen er forberedt, og at borgerne
dermed i mindst muligt omfang berøres af en eventuel
konkurs. Beredskabsplanen kan udarbejdes i samarbejde med de
private leverandører og dermed bidrage til en god
leverandørdialog. De private leverandører kan
således indgå i varetagelsen af det fysiske
beredskab.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget indføres en
forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at have en skriftlig
beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen
håndterer konkurser hos private leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp, som kommunalbestyrelsen
indgår kontrakt med.
Beredskabsplanen vil løbende efter
behov skulle opdateres, fx i forbindelse med
kontraktindgåelse med ny leverandør.
I tilfælde hvor kommunalbestyrelen har
opfyldt deres forpligtelse til at tilvejebringe det frie valg, jf.
§ 91, stk. 1 og 2, ved at tilbyde modtagerne et
fritvalgsbevis, som giver borgere, der er visiteret til hjælp
efter § 83, adgang til, at de pågældende borgere
selv indgår aftale med en cvr-registreret virksomhed om
hjælpens udførelse, vil kommunalbestyrelsen ikke
være forpligtet til at have en skriftlig beredskabsplan.
2.2. Bankgaranti
eller tilsvarende garantistillelse
2.2.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret ikke forpligtet til at stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
Det følger af nr. 154 i vejledning 2
til serviceloven (VEJ nr. 9341 af 08/05/2015), at
kommunalbestyrelsen for at sikre levering af ydelserne i
tilfælde af helt uforudsete forhold (konkurs eller lignende)
kan stille krav om, at leverandøren stiller en form for
sikkerhed i forbindelse med kontraktindgåelsen.
Sikkerhedsstillelsen, der f.eks. kan være en indefrysning af
et beløb, garantistillelse, en aftale med et vikarbureau
eller lignende, skal være proportionel med den forventede
ydelse, dvs. proportionalt med størrelsen af den private
leverandørs opgaver, og således stå i et
rimeligt forhold til leverandørens forventede
omsætning ved levering af personlig pleje og praktisk
hjælp.
2.2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
KL anbefalede sammen med Dansk Erhverv og
Dansk Industri i 2015, at kommunerne som udgangspunkt bør
stille krav om en økonomisk garanti- eller
sikkerhedsstillelse af private leverandører af personlig
pleje og praktisk hjælp.
En undersøgelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet, som blev gennemført i 2017,
viste, at 74 pct. af kommunerne havde stillet krav om bankgaranti
eller tilsvarende garanti ved tildelingen i deres seneste udbud
eller ved seneste tildeling efter en godkendelsesordning.
Aftalepartierne bag aftalen af den 5. oktober
2017 om forebyggelse af konkurser er enige om, at
kommunalbestyrelsen skal stille krav til private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp,
herunder ved at stille krav om bankgaranti eller tilsvarende
garanti, og dermed medvirke til, at kommunalbestyrelsen
indgår kontrakter med robuste leverandører.
En bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse vil kunne dække udgifter i forbindelse med
en eventuel konkurs, herunder til fx ekstraordinær
vikardækning, merarbejde m.v. En bankgaranti eller
tilsvarende garantistillelse skal ikke dække en kommunes
eventuelle manglende effektiviseringsgevinst som følge af en
konkurs.
Krav om bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse vil samtidig være med til at
efterprøve de private leverandørers
kreditværdighed. Krav om bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse vil samtidig begrænse adgangen til markedet
for de leverandører, som ikke er økonomisk robuste og
bidrager dermed til at forebygge konkurser hos de private
leverandører, som kommunalbestyrelserne indgår
kontrakt med.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget indføres en
forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at stille krav om
bankgaranti eller tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse
med private leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp.
Forpligtelsen gælder både,
når kontrakten indgås på baggrund af et udbud, en
godkendelsesordning eller en kombination heraf. Hver
leverandør som kommunalbestyrelsen indgår kontrakt
med, skal stille med en bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse. Tilsvarende garantistillelse kan f.eks.
være en indefrysning af et beløb, en aftale med et
vikarbureau eller lignende.
I fastsættelsen af
garantistørrelse kan der hentes inspiration i de
retningslinjer for garantistillelse i ældreplejen, som Dansk
Erhverv, Dansk Industri og KA Pleje har udarbejdet i juni 2017
på baggrund af erfaringer fra Odense Kommune.
Retningslinjerne anbefaler, at størrelsen på
bankgarantien afhænger af antallet af borgere, der modtager
hjemmehjælp fra den pågældende leverandør,
og at der samtidig skelnes mellem leverandører, der leverer
henholdsvis personlig pleje og praktisk hjælp.
Der skal være en sammenhæng mellem
størrelsen på bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse og kommunens forventede udgifter i forbindelse med
en eventuel konkurs. I forbindelse med fastsættelsen af
størrelsen af bankgaranti eller tilsvarende garantistillelse
skal navnligt proportionalitetsprincippet iagttages.
2.3. Krav
vedr. leverandørernes
økonomi
2.3.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret ikke forpligtet til at opstille specifikke krav om, at en
privat leverandør af personlig pleje og praktisk hjælp
skal sende skattemæssige årsregnskab og revideret
regnskab. Kommunalbestyrelsen er ej heller forpligtet til at stille
krav om, at private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp ikke må have forfalden gæld til
det offentlige på over 50.000 kr.
Kommunalbestyrelsen skal i dag overholde
udbudsreglerne gældende for de heraf omfattede kontrakter og
de forvaltningsretlige principper, herunder forbuddet mod
varetagelse af private hensyn, ligebehandlingsprincippet, kravet om
forsvarlig økonomisk forvaltning og
proportionalitetsprincippet.
2.3.1.1. Skattemæssigt årsregnskab
Et skattemæssigt årsregnskab er et
regnskab, der indeholder skattemæssige oplysninger til brug
for erhvervsdrivende virksomheders selvangivelse. Et
skattemæssigt årsregnskab giver indblik i en
virksomheds resultatopgørelse, balance samt
bevægelserne i egenkapitalen. Det skattemæssige
årsregnskab kan derfor anvendes til at give
kommunalbestyrelsen indblik i en privat leverandørs
økonomiske robusthed.
Det følger af skattekontrollovens
§ 3, stk. 1, at alle erhvervsdrivende virksomheder samt
erhvervsdrivende interessenter m.fl. skal udarbejde et
skattemæssigt årsregnskab én gang årligt i
forbindelse med, at virksomheden skal indsende sin selvangivelse
til SKAT.
Det følger af skattekontrollovens
§ 4, stk. 1, at alle virksomheder skal indsende selvangivelse
til SKAT senest den 1. juli hvert år, dvs. seks måneder
efter skatteårets udløb. Der gælder herudover
forskellige krav til indsendelse af det skattemæssige
årsregnskab for virksomheder med en nettoomsætning
på under 100 mio. kr. årligt og større
virksomheder med en nettoomsætning på over 100 mio. kr.
årligt. Større virksomheder skal aktivt sende et
skattemæssige årsregnskab til SKAT i forbindelse med
indsendelse af selvangivelsen. Har virksomheden ikke udarbejdet og
indsendt sin selvangivelse og det skattemæssige
årsregnskab, kan det sanktioneres af SKAT.
For så vidt angår de mindre
virksomheder, skal disse ikke, modsat de større
virksomheder, aktivt indsende et skattemæssigt
årsregnskab til SKAT. Det indebærer ikke, at de mindre
virksomheder er undtaget fra at udarbejde et skattemæssigt
årsregnskab. SKAT kan således altid anmode om at
få det skattemæssige årsregnskab tilsendt. Hvis
SKAT anmoder om det, skal den mindre virksomhed inden én
måned indgive det skattemæssige årsregnskab til
SKAT. Hvis virksomheden ikke overholder denne frist, kan SKAT
sanktionere dette på tilsvarende vis, som de større
virksomheder kan sanktioneres.
2.3.1.2. Revideret
regnskab
Det følger af årsregnskabsloven
§ 3, at følgende virksomhedsformer har pligt til at
udarbejde en årsrapport: aktieselskaber, partnerselskaber,
anpartsselskaber, herunder iværksætterselskaber,
virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder samt visse interessentskaber og
kommanditselskaber. Også erhvervsdrivende fonde,
medarbejderinvesteringsselskaber og europæiske
andelsselskaber har pligt til at udarbejde en årsrapport. Det
er således primært personlige virksomheder, der ikke er
regnskabspligtige i henhold til årsregnskabsloven.
Nogle af de ovenfor nævnte virksomheder
kan i særlige situationer være undtaget fra at
udarbejde årsrapport. Dette gælder primært
virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder samt visse interessentskaber og
kommanditselskaber.
Virksomheder, der har pligt til at udarbejde
årsrapport i henhold til årsregnskabsloven, skal som
udgangspunkt lade deres årsregnskab revidere. Der er dog
følgende modifikationer/undtagelser hertil.
En virksomhed, der i to år i træk
ikke overskrider to af de tre følgende grænser, kan
vælge, at virksomhedens årsregnskab ikke skal
revideres: 1) En balancesum på 4 mio. kr., 2) en
nettoomsætning på 8 mio. kr. og 3) et gennemsnitligt
antal ansatte i regnskabsåret på 12.
Virksomheder, der i årsregnskabsloven er
defineret som små virksomheder kan vælge at lade
revisionen udføre efter særlige regler
(Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard), som er en
revisionsstandard, der er særligt tilpasset disse
virksomheders størrelse og kompleksitet. Det drejer sig om
virksomheder, der fx har en nettoomsætning under 89 mio. kr.
og en balancesum under 44 mio. kr.
2.3.1.3. Forfalden
gæld til det offentlige
Det følger i dag af udbudslovens §
135, stk. 3, at kommunalbestyrelsen skal udelukke en ansøger
eller en tilbudsgiver, der har forfalden gæld på
100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder
vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale
sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen
i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er
etableret, hvis et udbud er omfattet af udbudslovens afsnit II. Er
udbuddet i stedet omfattet af udbudslovens afsnit III, kan
ordregiver vælge at benytte denne udelukkelsesgrund.
Endvidere fremgår det af udbudslovens
§ 137, stk. 1, nr. 7, at ordregiveren kan udelukke en
ansøger eller tilbudsgiver, der har forfalden gæld
på under 100.000 kr. til offentlige myndigheder
vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale
sikringsordning i henhold til dansk lovgivning eller lovgivning i
det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Såfremt denne mulighed benyttes, skal det fremgå af
udbudsbekendtgørelsen. Denne mulighed fremgår
også af afsnit II i udbudsloven, men kan ligeledes benyttes
inden for udbud omfattet af afsnit III.
Det følger endvidere af udbudslovens
§ 135, stk. 4, og udbudslovens § 137, stk. 2, at
ordregiveren kan undlade at udelukke en ansøger eller en
tilbudsgiver, der er omfattet af udbudslovens § 135, stk. 3,
og § 137, stk. 1, nr. 7, hvis 1) alle ansøgere eller
tilbudsgivere er omfattet af stk. 3, 2) ansøgeren eller
tilbudsgiveren stiller sikkerhed for betaling af den del af
gælden, der er på 100.000 kr. eller derover, eller 3)
ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået aftale med
inddrivelsesmyndigheden om en afviklingsordning og denne ordning er
overholdt.
2.3.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
KL anbefalede sammen med Dansk Erhverv og
Dansk Industri i 2015, at kommunerne med fordel kan stille en
række krav til leverandørernes økonomi i
forbindelse med udbud og dermed tilstræbe, at de valgte
leverandører har en sund økonomi. Konkurrencen om at
levere ældrepleje bør ifølge KL, Dansk Erhverv
og Dansk Industri foregå mellem virksomheder med en robust
økonomi. De konkrete redskaber vil bl.a. være krav til
virksomhedens soliditet og egenkapital. De økonomiske krav
vil - på linje med øvrige udbudsvilkår - skulle
være proportionale med den opgave, der skal løses.
Aftalepartierne bag aftalen af den 5. oktober
2017 om forebyggelse af konkurser er enige om, at
kommunalbestyrelsen skal stille krav til private
leverandører, der skal levere personlig pleje og praktisk
hjælp, herunder opstille krav vedr. private
leverandørers økonomi og dermed sikre, at den
indgår kontrakter med robuste leverandører.
Ved at opstille krav om fremsendelse af
skattemæssigt årsregnskab og revideret
årsregnskab, samt at den private leverandør ikke
må have en større forfalden gæld til det
offentlige, som private leverandører skal opfylde ved
kontraktindgåelse, sikres der et bedre grundlag for, at
kommunalbestyrelsen kan medvirke til, at der indgås
kontrakter med private leverandører, som er mere
økonomisk robuste, hvilket kan forebygge konkurser hos de
private leverandører, som kommunalbestyrelserne indgår
kontrakt med.
En undersøgelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet, som blev gennemført i 2017,
viste, at der samlet set for hjemmehjælpsområdet er
knap 16 pct. af leverandørerne - for hvilke der forefindes
regnskabsoplysninger, og som er aktive leverandører i 2017 -
som har fået en revisionsanmærkning i regnskabet.
Samtidig viser gennemgangen af regnskaberne, at knap 55 pct. af de
leverandører, der er gået konkurs i perioden 2012 til
2016 har fået en revisionsanmærkning i regnskabet
året forud for konkursen.
Undersøgelsen peger således
på, at kommunalbestyrelsen kan bruge virksomhedernes
reviderede regnskaber til løbende at vurdere
økonomien hos de private leverandører og dermed
bidrage til at forebygge konkurser hos de private
leverandører, som kommunalbestyrelserne indgår
kontrakt med.
Aftalepartierne ønsker at skærpe
krav til forfalden gæld, så en privat leverandør
af personlig pleje og praktisk hjælp ikke må have en
forfalden gæld til det offentlige på mere end 50.000
kr.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget indføres en forpligtelse
for kommunalbestyrelsen til i forbindelse med
kontraktindgåelse med private leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp at stille krav om
følgende:
1) Den private leverandør skal inden
kontraktindgåelse og én gang årligt i
kontraktperioden sende skattemæssige årsregnskaber.
2) Den private leverandør, der i
medfør af årsregnskabsloven er omfattet af krav til at
udarbejde regnskab og krav om at lade regnskabet revidere, skal
inden kontraktindgåelse og én gang årligt i
kontraktperioden sende revideret regnskab til kommunen eller
henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes på
www.cvr.dk. Hvis leverandøren endnu ikke har aflagt regnskab
efter årsregnskabsloven, kan kommunalbestyrelsen
fastsætte krav om anden passende dokumentation.
3) Den private leverandør skal dokumentere,
at der ikke ved kontraktindgåelse er forfalden gæld
på 50.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder
vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale
sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen
i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er
etableret. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde
fravige kravet i stk. 3, nr. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til de
fremsendte skattemæssige årsregnskaber og reviderede
regnskaber. Disse udgør dokumentation for virksomhedens
økonomiske og finansielle formåen. Såfremt
kommunalbestyrelsen stiller minimumskrav til ansøgers eller
tilbudsgivers egnethed, skal kriterierne overholde principperne om
ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet. Det bør
endeligt fremgå af kontrakten og betingelserne, hvilke
konsekvenser det vil medføre, hvis leverandøren ikke
lever op til de stillede egnethedskriterier.
Kravene, der stilles til den private
leverandør, skal fremgå af det fremsendte eller
offentliggjorte materiale - f.eks. udbudsmaterialet.
2.3.3.1. Skattemæssigt årsregnskab
Kommunalbestyrelsen skal inden
kontraktindgåelse med private leverandører stille krav
om, at leverandøren sender det seneste skattemæssige
årsregnskab til kommunen med henblik på, at kommunen
kan vurdere leverandørens økonomi.
Kommunalbestyrelsen skal samtidig forpligte
den private leverandør, som der indgås kontrakt med,
til én gang årligt i kontraktperioden at sende
skattemæssigt årsregnskab til kommunen med henblik
på, at kommunen løbende kan vurdere
leverandørens økonomi.
2.3.3.2. Revideret
regnskab
Kommunalbestyrelsen skal inden
kontraktindgåelse med private leverandører stille krav
om, at leverandøren, der i medfør af
årsregnskabsloven er omfattet af krav til at udarbejde
regnskab og krav om at lade regnskabet revidere, endvidere sender
det seneste reviderede årsregnskab til kommunen med henblik
på, at kommunen kan vurdere leverandørens
økonomi. Den private leverandør kan opfylde sin
forpligtelse enten ved at sende det reviderede årsregnskab
til kommunen eller ved at oplyse kommunen om den URL-adresse, hvor
regnskabet er offentliggjort. Med URL-adressen menes den
internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til
regnskabet.
Kommunalbestyrelsen skal samtidig forpligte
private leverandører, som der indgås kontrakt med, og
som i medfør af årsregnskabsloven er omfattet af krav
til at udarbejde regnskab og krav om at lade regnskabet revidere,
til én gang årligt i kontraktperioden at sende
revideret regnskab til kommunen med henblik på, at kommunen
løbende kan vurdere leverandørens økonomi.
Når der foreligger et nyt revideret regnskab, der er godkendt
af generalforsamlingen, kan den private leverandør opfylde
sin forpligtelse ved enten at sende det reviderede regnskab til
kommunen eller ved at oplyse kommunen om den URL-adresse, hvor
regnskabet er offentliggjort.
De foreslåede regler stiller krav om, at
virksomheder, der i henhold til årsregnskabsloven er omfattet
af pligt til at udarbejde et årsregnskab og lade dette
revidere, skal indsende virksomhedens reviderede regnskab. Herved
skal forstås det seneste reviderede regnskab, som er godkendt
af virksomhedens generalforsamling.
Virksomheder, der endnu ikke har aflagt - og
fået godkendt - en årsrapport, fordi virksomheden er
nystartet, skal i stedet indsende anden dokumentation for, at
virksomheden har den fornødne økonomiske og
finansielle formåen. En ansøger eller en tilbudsgiver
kan således godtgøre sin økonomiske og
finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som
ordregiveren vurderer passende, hvis ansøgeren eller
tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at
fremlægge de dokumenter, som ordregiveren forlanger.
2.3.3.3. Forfalden
gæld til det offentlige
Kommunalbestyrelsen skal inden
kontraktindgåelse stille krav om, at den private
leverandør, som kommunalbestyrelsen har til hensigt at
tildele kontrakten til, fremlægger dokumentation for, at
leverandøren ikke har forfalden gæld på 50.000
kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende
skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i
henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor
ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i det omfang,
det sker i overensstemmelse med udbudslovens principper om
ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet. Ordregiver kan
undlade at udelukke ansøgere eller tilbudsgivere, der er
omfattet af udbudslovens § 135, stk. 4, dog hvor § 135,
stk. 3, jf. § 135, stk. 4, nr. 1 og nr. 2, ændres til en
forfalden gæld på 50.000 kr. eller derover.
Kommunalbestyrelsen skal inden
kontraktindgåelse med den private leverandør stille
krav om, at leverandøren fremlægger dokumentation fx i
form af tro og love-erklæring for, at leverandøren
ikke har forfalden gæld på 50.000 kr. eller derover til
offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller
bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning
eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller
tilbudsgiveren er etableret.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte en
passende tidsfrist for leverandøren til at fremlægge
dokumentationen.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde kan fravige kravet i stk. 3, nr. 3.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at udelukke en ansøger eller
en tilbudsgiver, der er omfattet af § 92, stk. 3, nr. 3, hvis
et af følgende forhold gør sig gældende:
1) Alle ansøgere eller tilbudsgivere er
omfattet af stk. 3, nr. 3,
2) Ansøgeren eller tilbudsgiveren stiller
sikkerhed for betaling af den del af gælden, der er på
50.000 kr. eller derover, eller
3) Ansøgeren eller tilbudsgiveren har
indgået aftale med inddrivelsesmyndigheden om en
afviklingsordning og denne ordning er overholdt.
Hvis den forfaldne gæld til det
offentlige overstiger 50.000 kr., må kommunalbestyrelsen som
udgangspunkt ikke indgå kontrakt med leverandøren. Da
udelukkelse skal ske i overensstemmelse med udbudslovens principper
om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet, vil
spørgsmålet om, hvorvidt der skal ske udelukkelse
derfor bero på en konkret vurdering af det enkelte udbud og
aftale under en godkendelsesordning.
2.4. Efterberegning
af afregningspriser
2.4.1. Gældende ret
Det følger af § 91, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen skal for at opfylde forpligtelsen i
medfør af stk. 1 som minimum indgå kontrakt med to
eller flere leverandører, eller tilbyde modtagerne et
fritvalgsbevis.
Ifølge bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser, jf. Folketingstidende 2012-13,
A, L 121 som fremsat den 24. januar 2013, side 18-19 gælder,
at anvender kommunalbestyrelsen en godkendelsesordning, hvormed at
prisen fastsættes uden priskonkurrence, fastsættes
afregningsprisen på markedsvilkår i den forstand, at
afregningsprisen fastsættes på baggrund af de
gennemsnitlige, langsigtede omkostninger, som den kommunale
leverandør har ved at producere og levere tilsvarende
ydelse. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at afregningsprisen
justeres løbende, når den bliver bekendt med, at
omkostningerne ikke længere stemmer overens med
afregningsprisen. Der er således behov for, at
kommunalbestyrelsen med passende mellemrum foretager en
efterberegning heraf ved en omkostningskalkulation.
For så vidt angår efterberegning
ved omkostningskalkulation henvises der til vejledningen om
omkostningskalkulationer, der kan findes i "Budget- og
regnskabssystem for kommuner", der er bilag til
bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v. nr. 952 af 5. juli 2017.
2.4.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
En undersøgelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet, som blev gennemført i 2017,
viste, at 29 pct. af kommunerne, der anvendte en
godkendelsesordning hvormed prisen fastsættes uden
priskonkurrence, i 2016 ikke havde foretaget en prisregulering af
afregningsprisen på baggrund af efterberegning.
Det statsautoriserede revisionsaktieselskab
BDO, som gennemførte undersøgelsen af konkurser
på hjemmehjælpsområdet for regeringen i 2017,
vurderede i forbindelse med gennemførslen af
undersøgelsen, at der ofte er ændringer i den
kommunale hjemmeplejeenheds økonomiske grundlag, hvorfor det
var bemærkelsesværdigt, at 29 pct. af kommunerne, der
anvendte en godkendelsesordning i 2016, ikke regulerede
afregningspriserne. Der vurderes således at være en
risiko for, at private leverandører, der har leveret
personlig pleje og praktisk hjælp under en
godkendelsesordning, har modtaget en ukorrekt afregning. Det
bemærkes, at afregningen ved mangelfuld efterberegning af
afregningsprisen både kan have været for høj og
for lav.
Aftalepartierne bag aftalen af den 5. oktober
2017 om forebyggelse af konkurser er enige om, at
kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence,
skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende
efter behov og mindst én gang årligt.
For at sikre korrekte afregningspriser til
private leverandører, der leverer personlig pleje og
praktisk hjælp under en godkendelsesordning, er det
aftalepartiernes vurdering, at der er behov for at forpligte
kommunalbestyrelsen til at foretage efterberegning løbende
og mindst én gang årligt.
2.4.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget indføres en forpligtelse
for kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence,
til at foretage efterberegning af afregningspriser løbende
efter behov og mindst én gang årligt.
Efterberegningen vil fx kunne finde sted i
forbindelse med aflæggelse af kommunens regnskab i
foråret, hvormed beregningen kan tage udgangspunkt i seneste
års regnskabstal, samt løbende hvis
kommunalbestyrelsen bliver bekendt med, at de gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger ikke længere stemmer overens med
afregningsprisen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget forpligtes
kommunalbestyrelsen til at gennemføre en række tiltag,
som skal forebygge konkurser hos private leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp, samt en beredskabsplan i
tilfælde af, at der alligevel opstår en konkurs.
De økonomiske konsekvenser af
ændringerne skønnes at udgøre i alt 8,7 mio.
kr. årligt. Der er afsat midler til finansiering heraf med
satspuljeaftalen for ældreområdet for 2018-2021.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget forpligtes
kommunalbestyrelsen til at stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garantistillelse ved kontraktindgåelse med
private leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp. En undersøgelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet, som blev gennemført i 2017,
viste, at 74 pct. af kommunerne stiller krav om bankgaranti ved
indgåelse af kontrakt med private leverandør. For
private leverandører i de resterende 26 pct. af kommunerne
vil lovforslaget medføre en mindre udgift til
tilvejebringelse af bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse.
Det forventes, at udgiften overvæltes
til kommunerne ved marginalt dyrere tilbud, hvilket er indregnet i
de økonomiske konsekvenser for kommunerne oven for. Der
vurderes således ikke at være væsentlige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Team Effektiv Regulering i Erhvervsstyrelsen
har vurderet, at der vil være administrative konsekvenser ved
lovforslaget, dog ikke af væsentligt omfang. Konsekvenserne
består af administrative aktiviteter forbundet med
indhentning af bankgaranti, samt indsendelse af det
skattemæssige årsregnskab og, såfremt den private
leverandør er omfattet af lovpligtigt regnskabskrav og
revisionskrav, det reviderede regnskab. Det er for så vidt
angår det skattemæssige årsregnskab og det
reviderede regnskab lagt til grund for vurderingen, at regnskaberne
allerede er udarbejdet og - for så vidt angår
regnskabet i henhold til årsregnskabsloven - revideret og
blot skal fremsendes.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. januar 2018 til den 8. februar 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Center for
Sund Aldring, KU, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer,
Danske Ældreråd, DemensKoordinatorer i Danmark, De
Samvirkende Menighedsplejer, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Ensomme
Gamles Værn, Ergoterapeutforeningen, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FOA, Frivilligrådet, FSR -
danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), KA Pleje, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost &
Ernæringsforbundet, Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende forebyggende hjemmebesøg (SUFO), LOs
Faglige Seniorer, Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for
Demens, OK-Fonden, PLO, Rådet for frivilligt socialt arbejde,
Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund, VIVE - Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og
Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
kommunerne vurderes at være i størrelsesordenen 8,7
mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De administrative konsekvenser for
kommunerne indgår i beregningen af de økonomiske
konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Lovforslaget vedrører
kommunalbestyrelsens samarbejde med private leverandører af
både personlig pleje og/eller praktisk hjælp efter
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret ikke forpligtet til at have en skriftlig beredskabsplan med
retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen håndterer
konkurser hos private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen efter § 92, stk.
1, forpligtes til at have en skriftlig beredskabsplan med
retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen håndterer
konkurser hos private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp, som kommunalbestyrelsen indgår kontrakt
med. Beredskabsplanen skal løbende opdateres efter behov, fx
i forbindelse med kontraktindgåelse med ny
leverandør.
I tilfælde hvor kommunalbestyrelen har
opfyldt deres forpligtelse til at tilvejebringe det frie valg, jf.
§ 91, stk. 1 og 2, ved at tilbyde modtagerne et
fritvalgsbevis, som giver borgere, der er visiteret til hjælp
efter § 83, adgang til, at de pågældende borgere
selv indgår aftale med en cvr-registreret virksomhed om
hjælpens udførelse, vil kommunalbestyrelsen ikke
være forpligtet til at have en skriftlig beredskabsplan.
Dette da, der ikke er et kontraktsretligt forhold mellem
kommunalbestyrelsen og leverandøren, men alene mellem borger
og leverandør.
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret ikke forpligtet til at stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen efter § 92, stk.
2, forpligtes til at stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
Bankgaranti eller tilsvarende garantistillelse skal stilles af de
private leverandører, der tilsigtes at indgå kontrakt
med i forbindelse med kontraktindgåelse, og ikke i
forbindelse med fremsendelse af den private leverandørs
tilbud eller ansøgning.
I forbindelse med fastsættelsen af
størrelsen af bankgaranti eller tilsvarende garantistillelse
skal navnligt proportionalitetsprincippet iagttages, så
størrelsen på garantien afhænger af antallet af
borgere, der modtager hjemmehjælp fra den
pågældende leverandør, og at der samtidig
skelnes mellem leverandører, der leverer henholdsvis
personlig pleje og praktisk hjælp. Tilsvarende
garantistillelsen kan f.eks. være en indefrysning af et
beløb, en aftale med et vikarbureau eller lignende.
Krav om bankgaranti eller tilsvarende
garantistillelse skal således skrives ind i kontrakten og
gælde for hele aftaleperioden. Størrelsen på
bankgaranti eller tilsvarende garantistillelse kan eventuelt
justeres i kontraktperioden afhængig af antallet af borgere,
der modtager personlig pleje og praktisk hjælp fra den
pågældende leverandør.
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret ikke forpligtet til at opstille specifikke krav om, at private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp skal
sende skattemæssige årsregnskaber og revideret
regnskab. Kommunalbestyrelsen er ej heller forpligtet til at stille
krav om, at private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp ikke må have forfalden gæld til
det offentlige på over 50.000 kr.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen efter § 92, stk.
3 forpligtes til i forbindelse med kontraktindgåelse
med private leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp at stille nedenstående krav, nr. 1-3.
Det foreslås i nr. 1, at den private
leverandør inden kontraktindgåelse og én gang
årligt i kontraktperioden skal sende skattemæssige
årsregnskaber.
Kommunalbestyrelsen skal stille krav om, at
den private leverandør inden kontraktindgåelsen sender
seneste skattemæssige årsregnskab, samt at den private
leverandør, som der indgås kontrakt med, én
gang årligt i kontraktperioden sender skattemæssigt
årsregnskab.
Det foreslås i nr. 2, at den private
leverandør, der i medfør af årsregnskabsloven
er omfattet af krav til at udarbejde regnskab og krav om at lade
regnskabet revidere, skal inden kontraktindgåelse og
én gang årligt i kontraktperioden sende revideret
regnskab til kommunen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet
kan findes på www.cvr.dk. Hvis leverandøren endnu ikke
har aflagt regnskab efter årsregnskabsloven, kan
kommunalbestyrelsen fastsætte krav om anden passende
dokumentation.
Kommunalbestyrelsen skal stille krav om, at
den private leverandør sender seneste revideret regnskab,
samt at den private leverandør, som der indgås
kontrakt med, én gang årligt i kontraktperioden sender
revideret regnskab. Den private leverandør kan opfylde sin
forpligtelse enten ved at sende det reviderede årsregnskab
til kommunen eller ved at oplyse kommunen om den URL-adresse, hvor
regnskabet er offentliggjort. Med URL-adressen menes den
internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til
regnskabet.
De foreslåede regler stiller krav om, at
virksomheder, der i henhold til årsregnskabsloven er omfattet
af pligt til at udarbejde et årsregnskab og lade dette
revidere, skal indsende virksomhedens reviderede regnskab. Herved
skal forstås det seneste reviderede regnskab, som er godkendt
af virksomhedens generalforsamling. Undtagelsen om, at
leverandører, der ikke har aflagt årsrapport er
tiltænkt virksomheder, der endnu ikke har aflagt - og
fået godkendt - en årsrapport, fordi virksomheden er
nystartet, skal i stedet for indsende anden dokumentation for, at
virksomheden har den fornødne økonomiske og
finansielle formåen. Leverandører som endnu ikke har
aflagt regnskab efter årsregnskabsloven kan således
godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen
ved ethvert andet dokument, som ordregiveren vurderer passende,
hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke
er i stand til at fremlægge de dokumenter, som ordregiveren
forlanger.
Det foreslås i nr. 3, at den private
leverandør skal dokumentere, at der ikke ved
kontraktindgåelse er forfalden gæld på 50.000 kr.
eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter,
afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til
dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor
ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde fravige
kravet i stk. 3, nr. 3.
For så vidt angår krav om
forfalden gæld gælder, at den private leverandør
på tidspunkt for tildeling af kontrakt ikke må have
forfalden gæld på 50.000 kr. eller derover til
offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller
bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning
eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller
tilbudsgiveren er etableret.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen efter § 92, stk.
4, i særlige tilfælde kan fravige kravet i stk.
3, nr. 3. Kommunalbestyrelsen kan undlade at udelukke en
ansøger eller en tilbudsgiver, der er omfattet af § 92,
stk. 3, nr. 3, hvis et af følgende forhold gør sig
gældende:
1) Alle ansøgere eller tilbudsgivere er
omfattet af stk. 3, nr. 3
2) Ansøgeren eller tilbudsgiveren stiller
sikkerhed for betaling af den del af gælden, der er på
50.000 kr. eller derover, eller
3) Ansøgeren eller tilbudsgiveren har
indgået aftale med inddrivelsesmyndigheden om en
afviklingsordning og denne ordning er overholdt.
Hvis den forfaldne gæld til det
offentlige overstiger 50.000 kr., må kommunalbestyrelsen som
udgangspunkt ikke indgå kontrakt med leverandøren. Da
udelukkelse skal ske i overensstemmelse med udbudslovens principper
om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet, vil
spørgsmålet om, hvorvidt der skal ske udelukkelse
derfor bero på en konkret vurdering af det enkelte udbud og
aftale under en godkendelsesordning.
Kommunalbestyrelsen er efter gældende
ret forpligtet til at sikre, at afregningsprisen justeres
løbende, når den bliver bekendt med, at de
gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ikke længere stemmer
overens med afregningsprisen. Der er således behov for, at
kommunalbestyrelsen med passende mellemrum foretager en
efterberegning heraf ved en omkostningskalkulation.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence,
efter § 92, stk. 5 skal foretage
efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og
mindst én gang årligt.
Efterberegningen vil fx kunne finde sted i
forbindelse med aflæggelse af kommunens regnskab i
foråret, hvormed beregningen kan tage udgangspunkt i seneste
års regnskabstal, samt løbende hvis
kommunalbestyrelsen bliver bekendt med, at de gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger ikke længere stemmer overens med
afregningsprisen.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Ikrafttrædelsesdatoen indebærer,
at kommunalbestyrelsen fra 1. juli 2018 er forpligtet til at have
en skriftlig beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan
kommunalbestyrelsen håndterer konkurser hos private
leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp, jf.
§ 92, stk. 1.
Det indebærer endvidere, at
kommunalbestyrelsen fra 1. juli 2018 er forpligtet til at stille de
krav ved kontraktindgåelse, som følger af § 92,
stk. 2-3.
Endvidere indebærer det, at
kommunalbestyrelsen fra 1. juli 2018 er forpligtet til at foretage
efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og
mindst én gang årligt, jf. § 92 stk. 5.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at
§ 92, stk. 2-5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ikke finder anvendelse på konkurrenceudsatte opgaver og
aftaler under en godkendelsesordning, der er iværksat
før lovens ikrafttræden.
Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis
tilrettelægge borgernes frie valg af leverandør ved en
udbuds- eller en godkendelsesordning. Ved konkurrenceudsatte
opgaver forstås opgaver vedr. personlig pleje og praktisk
hjælp, der er skabt konkurrence om fx gennem udbud, mens
aftaler under en godkendelsesordning er, når
kommunalbestyrelsen godkender en række leverandører af
personlig pleje og praktisk hjælp (private som offentlige),
som de visiterede borgere herefter kan vælge imellem, jf.
pkt. 136 i vejledning 2 til serviceloven (VEJ nr. 9341 af
08/05/2015).
Ved iværksat skal forstås
tidspunktet for kommunalbestyrelsens offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse. Ved annoncering af kontrakter under
EU-tærskelværdierne, men med klar
grænseoverskridende interesse er det tidspunktet for
offentliggørelse af annonce. Ved kontrakter under
EU-tærskelværdierne uden klar grænseoverskridende
interesse anses indkøbet iværksat på tidspunktet
for ordregiverens fremsendelse af opfordring til at afgive tilbud
eller offentliggørelse af annonce. Annullerer en ordregiver
et udbud, som er iværksat inden lovens ikrafttrædelse
og genudbyder kontrakten efter lovens ikrafttræden, finder
denne lov anvendelse på genudbuddet.
Ved anvendelse af en aftale under en
godkendelsesordning skal iværksat forstås som
tidspunktet, hvor kommunalbestyrelsen offentliggør
godkendelseskriterier og øvrige betingelser for betaling for
den udførte ydelse efter den fælles
afregningsmodel.
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da serviceloven hverken
gælder Færøerne eller Grønland, jf.
servicelovens § 196, stk. 1.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
91 indsættes: | | | »§ 92.
Kommunalbestyrelsen skal have en skriftlig beredskabsplan med
retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen håndterer
konkurser hos private leverandører af personlig pleje og
praktisk hjælp, som kommunalbestyrelsen indgår kontrakt
med, jf. § 91, stk. 2, nr. 1. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal stille krav om bankgaranti eller
tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med private
leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med kontraktindgåelse
med private leverandører af personlig pleje og praktisk
hjælp stille krav om følgende: 1) Den private leverandør skal inden
kontraktindgåelse og én gang årligt i
kontraktperioden sende skattemæssige årsregnskaber til
kommunen. 2) Den private leverandør, der i
medfør af årsregnskabsloven er omfattet af krav til at
udarbejde regnskab og krav om at lade regnskabet revidere, skal
inden kontraktindgåelse og én gang årligt i
kontraktperioden sende revideret regnskab til kommunen eller
henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes på
www.cvr.dk. Hvis leverandøren endnu ikke har aflagt regnskab
efter årsregnskabsloven, kan kommunalbestyrelsen
fastsætte krav om anden passende dokumentation. 3) Den private leverandør skal
dokumentere, at der ikke ved kontraktindgåelse er forfalden
gæld på 50.000 kr. eller derover til offentlige
myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til
sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller
lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren
er etableret. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde fravige
kravet i stk. 3, nr. 3. Stk. 5.
Kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning ved
tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje og praktisk
hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence,
skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende
efter behov og mindst én gang årligt.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018. Stk. 2. §
92, stk. 2-5, i lov om social service, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på konkurrenceudsatte
opgaver og aftaler under en godkendelsesordning, der er
iværksat før lovens ikrafttræden. |
|