Fremsat den 23. marts 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af fusionsskatteloven
(Beskatning af løbende
indtægter ved grænseoverskridende
omstruktureringer)
§ 1
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, som
ændret ved § 5 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, § 1 i
lov nr. 1557 af 13. december 2016, § 4 i lov nr. 1375 af 4.
december 2017 og § 12 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Fusionerer et her i landet hjemmehørende selskab med et i
udlandet hjemmehørende selskab som modtagende selskab, kan
som skattemæssig fusionsdato tidligst anvendes den dag, hvor
fusionen er vedtaget i alle de fusionerende selskaber. Det
kræves ikke, at de fusionerende selskaber har samme
skattemæssige fusionsdato. 1. og 2. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis det modtagende selskab både før og
efter fusionens vedtagelse indgår i en international
sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A, og denne
internationale sambeskatning frem til fusionens vedtagelse omfatter
det her i landet hjemmehørende selskab.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Loven har
virkning for selskabsmæssige omstruktureringer, hvor den
selskabsmæssige omstrukturering er vedtaget i ét eller
flere af de deltagende selskaber den 23. marts 2018 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Det er et grundlæggende princip bag hele
selskabsbeskatningen, herunder reglerne om beskatning i forbindelse
med ophør af skattepligt til Danmark, at indtægter,
der er optjent her i landet, også skal beskattes her i
landet. Lovforslaget har til hensigt at justere fusionsskattelovens
regler, fordi det har vist sig, at de gældende regler for
grænseoverskridende omstruktureringer i visse tilfælde
utilsigtet giver mulighed for at undgå dansk beskatning af
indtægter optjent her i landet.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Lovforslaget har til formål at
afskære en utilsigtet mulighed for at anvende
fusionsskattelovens regler om grænseo?verskridende
fusion, spaltning og tilførsel af aktiver til at undgå
beskatning af indkomst optjent her i landet.
Det tidspunkt, hvorfra en skattefri fusion har
skattemæssig virkning (fusionsdatoen), kan efter
gældende regler ligge forud for det tidspunkt, hvor fusionen
endeligt vedtages i de fusionerende selskaber. Østre
Landsret har således ved en dom af 27. oktober 2017
fastslået, at dette var tilfældet i en sag, hvor et
dansk selskab i en multinational koncern var indskydende selskab i
en grænseoverskridende fusion med et udenlandsk
søsterselskab. I den konkrete sag indebar det, at en
indkomst på ca. 140 mio. kr., som det danske selskab havde
opnået i perioden mellem fusionsdatoen og tidspunktet for
fusionens vedtagelse, ikke blev undergivet beskatning i
Danmark.
Ved grænseoverskridende fusioner, hvor
et udenlandsk selskab er det modtagende selskab, bør
indkomst optjent i et indskydende dansk selskab før
fusionens vedtagelse undergives beskatning her i landet, og dette
bør ikke kunne undgås ved, at de deltagende selskaber
har mulighed for at gennemføre fusionen med tilbagevirkende
kraft i skattemæssig henseende.
Med henblik på at sikre dette
foreslås det, at fusionsdatoen for et dansk selskab, der
deltager i en skattefri grænseoverskridende fusion, hvor et
udenlandsk selskab er det modtagende selskab, ikke kan ligge forud
for det tidspunkt, hvor fusionen er vedtaget i alle de fusionerende
selskaber.
Forslaget vil også få betydning
for spaltning af et her i landet hjemmehørende selskab,
når det modtagende selskab er hjemmehørende i
udlandet, samt for grænseoverskridende tilførsel af
aktiver fra et dansk indskydende selskab.
Da muligheden for at undgå dansk
beskatning ved gennemførelse af grænseoverskridende
selskabsmæssige omstruktureringer efter fusionsskatteloven er
utilsigtet, foreslås det, at loven skal have virkning for
grænseoverskridende fusioner m.v., hvor de først er
vedtaget af alle de deltagende selskaber den 23. marts 2018 eller
senere.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
I skattemæssig henseende indebærer
en fusion mellem to selskaber, at det indskydende selskab betragtes
som ophørt.
Såfremt en fusion gennemføres som
en skattepligtig fusion, reguleres spørgsmålet om det
tidspunkt, hvorfra fusionen har skattemæssig virkning, af
bestemmelsen i selskabsskattelovens § 8 A. Denne bestemmelse
giver ikke mulighed for med tilbagevirkende kraft at lade aktiver
og passiver udgå af dansk beskatning, og den giver heller
ikke mulighed for at undgå beskatning af indkomst optjent her
i landet inden fusionens vedtagelse.
Såfremt en fusion gennemføres som
en skattefri fusion efter fusionsskatteloven, følger det af
fusionsskattelovens § 7, stk. 1, at indkomsten i det
indskydende selskab ansættes for perioden fra udløbet
af sidste sædvanlige indkomstår frem til fusionsdatoen,
som er den dato, hvorfra fusionen har skattemæssig virkning.
Efter fusionsskattelovens § 7, stk. 2, er det det modtagende
selskab, som har pligt til at indgive selvangivelse for det
indskydende selskabs indkomst frem til fusionsdatoen, og det
modtagende selskab indtræder efter bestemmelsen generelt i de
rettigheder og forpligtelser, som det indskydende selskab har i
forhold til skattemyndighederne.
Regler om fastlæggelse af fusionsdatoen
fremgår af fusionsskattelovens § 5. Efter hovedreglen i
bestemmelsens stk. 1 anses datoen for den i forbindelse med
fusionen udarbejdede åbningsstatus for fusionsdato, idet
fusionsskattelovens regler dog kun kan anvendes, når datoen
for fusionens åbningsstatus er sammenfaldende med
skæringsdatoen for det modtagende selskabs regnskabsår.
Bestemmelsen giver mulighed for at fastsætte en fusionsdato,
der ligger forud for det tidspunkt, hvor fusionen endeligt vedtages
i de fusionerende selskaber.
Såfremt fusionen medfører, at en
koncernforbindelse ophører eller etableres, og at et
deltagende selskab som følge heraf enten indtræder i
eller udgår af en national sambeskatning, er fusionsdatoen
for det pågældende selskab dog tidspunktet for
sambeskatningens etablering eller ophør, jf.
fusionsskattelovens § 5, stk. 3. I så fald foretages der
efter selskabsskattelovens § 31, stk. 5, en særskilt
indkomstansættelse for den periode af det
pågældende indkomstår, der er forløbet
indtil det tidspunkt, hvor koncernforbindelsen etableres eller
ophører. Denne indkomstopgørelse foretages, som om
perioden udgør et helt indkomstår.
Når der foretages en særskilt
indkomstansættelse efter selskabsskattelovens § 31, stk.
5, vil indkomst optjent frem til det tidspunkt, hvor fusionen er
endeligt vedtaget i de deltagende selskaber, altid blive beskattet
her i landet. Det kan altså i disse tilfælde ikke ved
gennemførelse af en fusion med tilbagevirkende kraft
opnås, at der ikke sker beskatning af indtægter, der
allerede er realiseret på det tidspunkt, hvor fusionen
endeligt vedtages.
Det blev ved en Østre Landsrets dom af
27. oktober 2017 (SKM2017·683·ØLR) fastslået,
at to selskaber i en grænseoverskridende koncernintern
fusion, hvor det modtagende selskab var udenlandsk, kunne
kræve fusionsdatoen fastlagt med tilbagevirkende kraft i
medfør af fusionsskattelovens § 5, stk. 1, selv om det
indskydende danske selskab ved fusionen udtrådte af en
sambeskatning med andre danske selskaber. Østre Landsret
lagde vægt på, at fusionen ikke indebar, at en
koncernforbindelse blev etableret eller ophørte, og at der
derfor ikke var grundlag for kræve bestemmelsen i
fusionsskattelovens § 5, stk. 3, anvendt.
Såfremt der i medfør af reglerne
i fusionsskattelovens § 5 er fastsat en fusionsdato, der
ligger forud for det tidspunkt, hvor fusionen endeligt er vedtaget,
betyder det, at det indskydende selskabs indkomst fra og med
fusionsdatoen indregnes i det modtagende selskabs
indkomstopgørelse. Fusionen sker således med
tilbagevirkende kraft både selskabsretligt og
skatteretligt.
Hvor de deltagende selskaber i en sådan
fusion er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, vil
det modtagende selskab ved sin danske indkomstopgørelse
skulle medregne indkomsten i det indskydende selskab i perioden
mellem fusionsdatoen og datoen for fusionens vedtagelse.
Såfremt det modtagende selskab er hjemmehørende i
udlandet, vil en eventuel indkomst i det indskydende selskab i
perioden mellem fusionsdatoen og fusionens endelige vedtagelse
derimod kun være undergivet beskatning her i landet,
såfremt denne indkomst som følge af fusionen vil
skulle henføres til et fast driftssted, som det modtagende
selskab har her i landet.
For så vidt angår de aktiver og
passiver, der tilhører et indskydende selskab i en
grænseoverskridende fusion, følger det af
fusionsskattelovens § 15, stk. 4, at bestemmelserne i §
8, stk. 1-4, finder anvendelse vedrørende de aktiver og
passiver, der både før og efter fusionen er omfattet
af dansk beskatningsret. Det modtagende selskab succederer
således i det indskydende selskabs anskaffelsestidspunkt,
anskaffelsessum og anskaffelseshensigt i relation til aktiver og
passiver, der efter fusionen skal henføres til et fast
driftssted i Danmark.
De aktiver og passiver, der udgår af
dansk beskatningsret i forbindelse med fusionen, anses derimod for
afstået på fusionstidspunktet, og fortjeneste eller tab
på disse aktiver beskattes med udgangspunkt i
handelsværdien, jf. fusionsskattelovens § 15, stk. 4, 3.
pkt., og selskabsskattelovens § 5. Efter selskabsskattelovens
§ 5 fortsætter skattepligten indtil tidspunktet for
opløsningen, og beskatningstidspunktet for de aktiver og
passiver, der udgår af dansk beskatningsret, kan derfor ikke
ligge forud for datoen for fusionens endelige vedtagelse.
Reglerne i fusionsskattelovens § 5 finder
også anvendelse i forbindelse med grænseoverskridende
spaltning af et her i landet hjemmehørende selskab, jf.
fusionsskattelovens § 15 b, stk. 2, og i forbindelse med
grænseoverskridende tilførsel af aktiver, hvor det
indskydende selskab er hjemmehørende her i landet, jf.
fusionsskattelovens § 15 d, stk. 2.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at fusionsdatoen for et
dansk selskab, der deltager i en grænseoverskridende
skattefri fusion, hvor et udenlandsk selskab er det modtagende
selskab, ikke skal kunne ligge forud for det tidspunkt, hvor
fusionen er vedtaget i alle de fusionerende selskaber. Dette skal
efter forslaget dog ikke gælde, såfremt det udenlandske
modtagende selskab både før og efter fusionens
vedtagelse indgår i en international sambeskatning efter
selskabsskattelovens § 31 A, og denne sambeskatning frem til
fusionens vedtagelse har omfattet det indskydende selskab.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at der i relation til denne type af fusioner m.v.
ikke for det danske indskydende selskab vil være mulighed for
i skattemæssig henseende at tillægge fusionen
tilbagevirkende kraft i forhold til det tidspunkt, hvor fusionen
vedtages, medmindre en sådan tilbagevirkende kraft som
følge af anvendelsen af reglerne om international
sambeskatning er uden betydning for den danske
indkomstopgørelse.
Den ansættelse, der efter
fusionsskattelovens § 7, stk. 1, skal foretages af indkomsten
i det indskydende selskab for perioden fra udløbet af sidste
sædvanlige indkomstår frem til fusionsdatoen, vil i de
af forslaget omfattede tilfælde skulle omfatte samtlige
skattepligtige indtægter og udgifter frem til datoen for
fusionens vedtagelse. Det modtagende selskab vil fortsat efter
fusionsskattelovens § 7, stk. 2, have pligt til at indgive
selvangivelse for det indskydende selskabs indkomst frem til
fusionsdatoen, og det modtagende selskab vil også fortsat
hæfte for skattens betaling.
Da reglerne om fusionsdatoen i
fusionsskattelovens § 5 finder tilsvarende anvendelse i
forbindelse med grænseoverskridende spaltning af et her i
landet hjemmehørende selskab, jf. fusionsskattelovens §
15 b, stk. 2, og i forbindelse med grænseoverskridende
tilførsel af aktiver, hvor det indskydende selskab er
hjemmehørende her i landet, jf. fusionsskattelovens §
15 d, stk. 2, vil den foreslåede bestemmelse sikre, at der
heller ikke i forbindelse med sådanne transaktioner er
mulighed for at undgå dansk beskatning af indtægter
optjent her i landet.
Dansk beskatning af løbende
indtægter optjent her i landet i perioden frem til den
endelige vedtagelse af fusionen m.v. vil desuden sikre, at den
skæringsdato, der vil skulle anvendes i relation til
beskatningen af disse indtægter, svarer til den, der anvendes
i relation til afståelsesbeskatningen af aktiver og passiver,
der udgår af dansk beskatningsret i forbindelse med fusionen
m.v.
Den foreslåede bestemmelse vil forhindre
en utilsigtet mulighed for i forbindelse med
grænseoverskridende fusioner m.v. at undgå dansk
beskatning af indtægter optjent her i landet. Det
foreslås derfor, at loven tillægges virkning for
fusioner m.v., der vedtages fra og med datoen for lovforslagets
fremsættelse. Det bemærkes, at de gældende regler
kan give mulighed for, at indtægter optjent i Danmark helt
kan unddrages beskatning, hvis indtægterne heller ikke
beskattes i udlandet. Dette vil kunne øge risikoen for, at
der spekuleres i at undgå dansk beskatning af den her i
landet optjente indkomst.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med forslaget forhindres en utilsigtet
mulighed for i forbindelse med grænseoverskridende fusioner
m.v. at undgå dansk beskatning af indtægter optjent her
i landet. Herved forhindres det, at der fremadrettet potentielt kan
opstå et ikke uvæsentligt mindreprovenu som
følge af spekulation i reglerne.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med forslaget forhindres en utilsigtet
mulighed for i forbindelse med grænseoverskridende fusioner
m.v. at undgå dansk beskatning af indtægter optjent her
i landet.
Hvis der sker beskatning i udlandet af de
pågældende indtægter, vil det umiddelbart
indebære en dobbeltbeskatning. Da indtægterne er
optjent her i landet, bør de imidlertid også beskattes
her, og det er derfor beskatningen i udlandet, der i givet fald
bør frafaldes eller nedsættes for at eliminere
dobbeltbeskatningen. En eventuel risiko for dobbeltbeskatning
må endvidere antages at kunne imødegås ved, at
virksomhederne tilrettelægger de selskabsmæssige
omstruktureringer således, at de ikke gennemføres med
tilbagevirkende kraft i forhold til vedtagelsestidspunktet.
Forslaget vurderes på den baggrund ikke
at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Fusionsskattelovens § 15, stk. 4, der
giver mulighed for at anvende regler om skattemæssig
succession ved grænseo?verskridende fusioner, hvor det
danske selskab er indskydende selskab og dermed i
skattemæssig henseende ophører ved fusionen,
implementerer bestemmelser i direktiv 2009/133/EF om en
fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel
spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier
vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved
flytning af et SE's eller SCE's vedtægtsmæssige
hjemsted mellem medlemsstater (fusionsskattedirektivet).
Fusionsskattedirektivet indeholder ikke regler om det tidspunkt,
hvorfra en fusion skal tillægges virkning i
skattemæssig henseende.
Den foreslåede ændring
vedrørende fastsættelse af fusionsdatoen for visse
fusioner og andre selskabsmæssige omstruktureringer vil
muligvis kunne anses for at udgøre en restriktion i den frie
etableringsret, fordi den specifikt regulerer
grænseoverskridende fusioner m.v. Forslaget har til hensigt
at sikre, at indtægt optjent her i landet også faktisk
beskattes her i landet. Dette er i overensstemmelse med hensynet
til den afbalancerede fordeling af beskatningskompetencen mellem
medlemsstaterne, som efter EU-Domstolens faste praksis er et
tvingende alment hensyn, der kan begrunde restriktioner i den frie
bevægelighed. Den foreslåede regel er nødvendig
for at varetage det nævnte hensyn, og den rækker ikke
videre end, hvad hensynet kræver.
Forslaget vurderes derfor at være i
overensstemmelse med EU-retten.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i
høring forud for fremsættelsen, idet der er tale om et
forslag, der skal have virkning fra forslagets fremsættelse,
da det er vurderingen, at der ellers ville være risiko for
spekulation. Lovforslaget vil derfor blive sendt i høring
samtidig med fremsættelsen til følgende:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Rederier, DI, DVCA,
Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension,
IBIS, Justitia, Kraka, Landbrug og Fødevarer,
Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Olie Gas Danmark,
SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angiv
»ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angiv
»ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ja, ikke nævneværdige | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har til hensigt at sikre, at
indtægt optjent her i landet også faktisk beskattes her
i landet. Dette er i overensstemmelse med hensynet til den
afbalancerede fordeling af beskatningskompetencen mellem
medlemsstaterne, som efter EU-Domstolens faste praksis er et
tvingende alment hensyn, der kan begrunde restriktioner i den frie
bevægelighed. Lovforslaget vurderes derfor at være i
overensstemmelse med EU-retten. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Efter fusionsskattelovens § 5, stk. 1,
anses datoen for den i forbindelse med fusionen udarbejdede
åbningsstatus for fusionsdato, dvs. den dato hvorfra fusionen
tillægges virkning i skattemæssig henseende. Det er dog
efter bestemmelsen en betingelse for anvendelse af
fusionsskattelovens regler, at datoen for fusionens
åbningsstatus er sammenfaldende med skæringsdatoen for
det modtagende selskabs regnskabsår. Såfremt fusionen
medfører, at en koncernforbindelse ophører eller
etableres, og at et deltagende selskab som følge heraf enten
indtræder i eller udgår af en national sambeskatning,
er fusionsdatoen for det pågældende selskab dog
tidspunktet for sambeskatningens etablering eller ophør, jf.
fusionsskattelovens § 5, stk. 3.
Uden for de tilfælde, der er omfattet af
fusionsskattelovens § 5, stk. 3, vil der være mulighed
for at fastsætte fusionsdatoen til en dato, der ligger forud
for datoen for fusionens vedtagelse i de deltagende selskaber.
Fusionsskattelovens § 5 giver mulighed for at
tilrettelægge en fusion således, at løbende
indtægter oppebåret i Danmark før fusionens
vedtagelse ved visse grænseoverskridende fusioner ikke
undergives beskatning her i landet. Der henvises om de
gældende regler og konsekvenserne heraf i øvrigt til
afsnit 2.1.
Det foreslås i bestemmelsens 1. pkt., at
fusionsdatoen for et dansk selskab, der er indskydende selskab i en
grænseo?verskridende fusion, der behandles efter
fusionsskattelovens regler, ikke kan fastsættes til et
tidspunkt, der ligger forud for den dato, hvor fusionen er vedtaget
i alle de selskaber, der deltager i fusionen.
Ved en grænseoverskridende fusion, hvor
et dansk selskab er indskydende selskab, jf. fusionsskattelovens
§ 15, stk. 4, er fusionsdatoen den skæringsdato, der som
udgangspunkt er afgørende for, i hvilket omfang
indtægter og udgifter i det indskydende selskab skal
medregnes ved den danske indkomstopgørelse. Fusionsdatoen er
også den relevante skæringsdato i relation til
beskatning af kapitalgevinster på aktiver og passiver, der
som følge af fusionen udgår af dansk
beskatningskompetence. Denne beskatning gennemføres efter
bestemmelserne i selskabsskattelovens § 5.
Ifølge det foreslåede 2. pkt. i
bestemmelsen, kræves det ikke, at de fusionerende selskaber
har samme skattemæssige fusionsdato. Det vil sige, at det
ikke er et krav, at den dato, hvorfra fusionen tillægges
virkning i skattemæssig henseende for det danske indskydende
selskab, er sammenfaldende med det modtagende selskabs
regnskabsår.
Det følger af 3. pkt. i den
foreslåede bestemmelse, at der dog fortsat vil kunne
fastsættes en fusionsdato med tilbagevirkende kraft,
såfremt det modtagende udenlandske selskab både
før og efter fusionen indgår i en international
sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A, og denne
internationale sambeskatning frem til fusionen har omfattet det
indskydende danske selskab. Undtagelsen skal ses i lyset af, at
koncerninterne grænseoverskridende fusioner ikke
indebærer nogen ændring i relation til, i hvilket
omfang indkomst er undergivet beskatning her i landet, når
den pågældende koncern har valgt international
sambeskatning. I sådanne tilfælde kan hensynet til at
sikre, at indtægt optjent her i landet også beskattes
her i landet, derfor ikke begrunde, at en fusion i
skattemæssig henseende ikke kan tillægges
tilbagevirkende kraft.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse
heller ikke fremover være noget til hinder for, at der ved
grænseoverskridende fusioner, hvor et dansk selskab er
indskydende selskab og dermed ophører, fastsættes en
fusionsdato, der ligger efter den dato, hvor fusionen er vedtaget.
Fusionsdatoen skal dog fastsættes i overensstemmelse med
reglerne i fusionsskattelovens § 5, stk. 1-3.
Den foreslåede bestemmelse vil som
beskrevet ovenfor i afsnit 2.2. sikre, at løbende
indtægter oppebåret i Danmark før fusionens
vedtagelse også beskattes her i landet.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2018.
Det foreslås i stk.
2, at loven skal have virkning for selska?bsretlige
omstruktureringer fra datoen for lovforslagets fremsættelse.
Dette skal ses i lyset af, at bestemmelsen i lovforslagets § 1
skal hindre en utilsigtet mulighed for at opnå, at
indtægt, der er optjent i Danmark, som følge af
grænseo?verskridende fusioner, spaltninger eller
tilførsler af aktiver ikke kan beskattes her i landet.
Lovforslagets § 1 indebærer
skærpende ændringer, som undtagelsesvist foreslås
tillagt virkning allerede fra fremsættelsesdagen. Det tidlige
virkningstidspunkt skal forhindre spekulation, der kunne modvirke
formålet med bestemmelserne i tidsrummet fra lovforslagets
fremsættelse og indtil lovens ikrafttræden. Der ville
således være risiko for yderligere utilsigtede
provenutab ved et senere virkningstidspunkt. Det er ikke muligt at
skønne over størrelsen af disse yderligere
potentielle provenutab, men de kan være betydelige.
Det bemærkes, at det land, hvor det
modtagende selskab er hjemmehørende, ikke
nødvendigvis vil beskatte de indtægter i det danske
indskydende selskab, der er optjent forud for vedtagelsen af den
skattefrie omstrukturering. De gældende regler skaber
altså en mulighed for, at sådanne indtægter helt
kan unddrages beskatning, hvilket vil kunne øge risikoen
for, at der spekuleres i at undgå dansk beskatning af den her
i landet optjente indkomst.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte
loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, som
ændret ved § 5 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, § 1 i
lov nr. 1557 af 13. december 2016, § 4 i lov nr. 1375 af 4.
december 2017 og § 12 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
foretages følgende ændring: | | | | § 5.
--- Stk. 2-3.
--- | | 1. I § 5 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Fusionerer et her i landet hjemmehørende selskab med et i
udlandet hjemmehørende selskab som modtagende selskab, kan
som skattemæssig fusionsdato tidligst anvendes den dag, hvor
fusionen er vedtaget i alle de fusionerende selskaber. Det
kræves ikke, at de fusionerende selskaber har samme
skattemæssige fusionsdato. 1. og 2. pkt. finder ikke
anvendelse, såfremt det modtagende selskab både
før og efter fusionens vedtagelse indgår i en
international sambeskatning efter selska?bsskattelovens §
31 A, og denne internationale sambeskatning frem til fusionens
vedtagelse omfatter det her i landet hjemmehørende
selskab.« |
|