Ændringsforslag stillet den 28. maj
2018
Til § 1
Af Roger Courage
Matthisen (ALT):
1) Nr. 7
udgår.
[Forslaget om statens
opkrævning af differensrente hos Landsbyggefonden
udgår, så Landsbyggefondens sparede beløb som
følge af statsgaranterede lån bliver i
Landsbyggefonden]
2) Nr.
10 udgår.
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 1]
3) Nr.
19 affattes således:
»19. I §
173, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »og
statslige garantier«: », herunder garanti- og
aflønningsprovision og statsgaranti for visse obligationer
udstedt i forbindelse med finansiering af almene
boliger«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Landsbyggefonden kan efter almenboliglovens
§ 91 give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til
finansiering af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring
m.v. Efter almenboliglovens § 98 a, stk. 5, kan fonden give
tilsagn om ydelsesstøtte til lån til frikøb af
tilbagekøbsklausul for kommunen.
Lovforslagets bestemmelser om at anvende
lån med 100 pct.s statsgaranti til at finansiere
renoveringsarbejder og frikøb af tilbagekøbsklausuler
vil som udgangspunkt indebære besparelser for
Landsbyggefonden på udgifter til ydelsesstøtte. De
lavere udgifter til ydelsesstøtte for fonden opstår,
fordi der anvendes lån, hvor der stilles en statsgaranti
på 100 pct. Af lovforslaget fremgår, at denne
besparelse skal tilfalde staten som en differensrentebetaling.
I lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås således i et nyt § 94 a i
almenboligloven, at staten opkræver en differensrente hos
Landsbyggefonden af lån med statsgaranti. Differensrenten
udgør forskellen mellem renten på lån med og
uden statsgaranti på 100 pct.
Med ændringsforslaget udgår
lovforslagets § 1, nr. 7. Det indebærer, at
Landsbyggefondens besparelser som følge af lavere udgifter
til ydelsesstøtte ikke tilfalder staten, men bevares i
Landsbyggefonden. Ændringsforslaget må endvidere
antages at medføre administrative lempelser for det
offentlige, da det ikke længere vil være
nødvendigt at administrere et system med beregning og
opkrævning af differensrenter.
Ændringsforslaget berører ikke
statens provenu ved lovforslaget som følge af statens
sparede udgifter til ydelsesstøtte til statsstøttede
realkreditlån, idet renten på de statsgaranterede
lån vil være lavere end renten på de
nuværende ikkestatsgaranterede lån.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås ved en ændring af almenboliglovens § 102,
stk. 1, 1. pkt., at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om beregning og
opkrævning af differensrente efter § 94 a.
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 10, udgår som en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1, hvor lovforslagets § 1, nr. 7, om mulighed for at
opkræve differensrente hos Landsbyggefonden efter et nyt
§ 94 a, udgår.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslås ved en ændring af almenboliglovens § 173,
stk. 2, 1. pkt., at Udbetaling Danmark bl.a. skal varetage den
efterfølgende administration af differensrente.
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 19, ændres som en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1, hvor lovforslagets § 1, nr. 7, om mulighed for at
opkræve differensrente hos Landsbyggefonden efter et nyt
§ 94 a, udgår.