Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Justitsministeren (Søren Pape
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i
straffesager)
(Lovforslag nr. L 204)
1.
Formålet med lovforslaget er at nedbringe
sagsbehandlingstiden i straffesager.
Sagsbehandlingstiden i straffesager
må ikke være unødig lang. Det er vigtigt for
retssamfundet generelt og for både forurettede og sigtede, at
hver enkelt straffesag behandles rigtigt, effektivt og med den
fornødne hurtighed, fra anmeldelse modtages, til en eventuel
straf afsones.
Justitsministeriet har de senere år
løbende haft fokus på at nedbringe den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i straffesager. Justitsministeriet
iværksatte i forlængelse heraf i december 2016 en
analyse af straffesagskæden (dvs. processen fra anmeldelse
til politiet af en lovovertrædelse frem til en eventuel
strafafsoning) med henblik på at kortlægge sagsgangene
i retssystemet og identificere, hvor de væsentligste
udfordringer opstår.
Det skal således løbende
sikres, at behandlingen af straffesager fungerer så effektivt
som muligt og på en retssikkerhedsmæssig forsvarlig
måde, så sagerne kan afsluttes inden for en rimelig tid
af hensyn til både forurettede og sigtede. Det er herudover
væsentligt, at ressourcerne hos politiet, anklagemyndigheden
og domstolene anvendes på en hensigtsmæssig måde,
herunder at teknologiens muligheder anvendes til at gøre
arbejdsgange tidssvarende.
Det er også vigtigt, at
strafferetsplejen løbende tilpasses på baggrund af de
erfaringer med reglernes anvendelse i praksis, som alle relevante
aktører gør i forbindelse med behandlingen af
straffesager, samt den teknologiske udvikling, som letter og
smidiggør arbejdet.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund en række ændringer af retsplejeloven, der har
til formål at tilpasse dele af strafferetsplejen med henblik
på at nedbringe sagsbehandlingstiden i straffesager og at
sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af politiets,
anklagemyndighedens og domstolenes ressourcer.
2. Lovforslaget
indeholder følgende hovedpunkter:
2.1. Det
foreslås at indskrænke sigtedes muligheder for at
ønske en bestemt advokat som forsvarer, sådan at
hensynet til sagsbehandlingstiden tillægges betydeligt
større vægt end i dag. Sigtede skal efter forslaget
ikke kunne vælge en forsvarer, hvis medvirken vil
medføre en væsentlig forsinkelse i forhold til, at en
anden beskikkes til forsvarer. Hvornår en forsinkelse er
så væsentlig, at sigtedes ønske om at få
en bestemt forsvarer skal tilsidesættes, afhænger efter
forslaget navnlig af, om sagen vedrører vold, voldtægt
eller våbenbesiddelse på offentligt tilgængeligt
sted (vvv-sag), og om spørgsmålet angår
nybeskikkelse eller afbeskikkelse.
I vvv-sager går lovforslaget ud
på, at der ved nybeskikkelse fremover ikke accepteres mere
end 2 ugers forsinkelse i forhold til, at en anden beskikkes til
forsvarer, såfremt retten har foreslået et passende
antal tidspunkter for hovedforhandlingen, og den ønskede
forsvarer hverken kan møde på disse tidspunkter eller
på et tidligere tidspunkt. Hvis forsvareren ikke kan
møde på de af retten foreslåede tidspunkter, men
dog kan møde på et tidligere tidspunkt, accepteres
ikke mere end 3 ugers forsinkelse i forhold til, at en anden
beskikkes til forsvarer. I andre sager er fristerne som
udgangspunkt 4 uger og 6 uger, men fristerne vil ikke være
lige så absolutte som i vvv-sager.
Ved afbeskikkelse af den nuværende
forsvarer, som i en periode under sagen har bistået sigtede,
skal der efter lovforslaget mere til, for at man kan
tilsidesætte sigtedes valg af forsvarer og beskikke en ny
forsvarer af hensyn til sagsbehandlingstiden. Der lægges op
til, at hvis et forsvarerskift eksempelvis kan forkorte tiden fra
berammelsen til hovedforhandlingens afslutning fra 3 måneder
til 1 måned, vil det i sig selv være nok til, at retten
kan afbeskikke den nuværende forsvarer. Dette vil også
gælde i ankesager, hvor forsvareren har repræsenteret
sigtede i foregående instans.
I tillæg til disse stramninger, som
vil gælde ved alle forsvarerbeskikkelser, foreslås der
yderligere begrænsninger, når sigtede ønsker at
skifte fra en forsvarer til en anden. Når sigtede har haft
mulighed for at ønske en bestemt forsvarer, vil sigtede
efter forslaget fremover kun kunne skifte forsvarer, hvis sagen
overhovedet ikke forsinkes på grund af forsvarerskiftet. I
sådanne tilfælde får den nye forsvarer efter
forslaget endvidere ikke vederlag for merarbejde, som skyldes
forsvarerskiftet. Disse forslag gør tilsammen, at
forsvarerskift efter sigtedes ønske fremover hverken kan
forlænge sagsbehandlingstiden eller forøge statens
udgifter til beskikkede forsvarere.
Det må forventes, at det vil kunne
blive vanskeligt og eventuelt i nogle sager umuligt for sigtede at
finde en advokat, der kan og vil påtage sig at indtræde
som ny forsvarer i en verserende sag på de foreslåede
vilkår. Sigtede vil i så fald i praksis kunne
være henvist til at beholde sin nuværende
forsvarer.
2.2. Det
foreslås at lovfæste, at sigtede skal have lejlighed
til at angive, hvem sigtede ønsker som forsvarer. Der
lægges med forslaget op til, at fristen i almindelighed kan
fastsættes til 5 hverdage. Forslaget giver retterne mulighed
for at tilrettelægge processen med beskikkelse af forsvarer
sådan, at det tidligt under sagen afklares, om sigtede
ønsker en bestemt forsvarer og i givet fald hvem. Som
nærmere beskrevet ovenfor, foreslås det samtidig, at
når sigtede har haft lejlighed til at ønske en bestemt
forsvarer, kan sigtedes senere anmodning om forsvarerskifte kun
imødekommes, hvis sagen derved hverken forsinkes eller
fordyres.
2.3. Det
foreslås, at beskikkelse af en beneficeret forsvarer bl.a.
skal ske under hensyn til de ledige mødetidspunkter, de
beneficerede forsvarere har oplyst til retten.
Det foreslås desuden, at hvis sigtede
anmoder om beskikkelse af en advokat, der ikke er beneficeret
forsvarer, skal advokaten oplyse retten om ledige
mødetidspunkter, hvis sagen allerede er berammet eller
forventes berammet i forbindelse med beskikkelsen.
Disse forslag har til formål at
fremskynde og forenkle rettens administrative arbejde med
beskikkelse af forsvarer og berammelse af hovedforhandling.
2.4. Det
foreslås at lovfæste, at rettens formand kan tillade,
at en beskikket forsvarer ikke er til stede i retten under en
bestemt del af hovedforhandlingen, hvis der under denne del af
hovedforhandlingen skal behandles forhold, der klart ikke
angår den pågældende forsvarers klient.
2.5. Det
foreslås at ændre retsplejelovens regel om rettens
berammelse af hovedforhandlingen i en straffesag, så det
klart fremgår, at hovedforhandlingen under alle
omstændigheder skal berammes hurtigst muligt efter
anklagemyndighedens indlevering af anklageskrift til retten ved
digital kommunikation.
2.6. Det
foreslås, at sigtede skal erstatte det offentlige de
nødvendige udgifter, som er medgået til behandlingen
af et retsmøde, hvis sigtede er udeblevet trods lovlig
indkaldelse og uden oplyst lovligt forfald, og hovedforhandlingen
ikke fremmes til dom i tiltaltes fravær. Forslaget vil i
praksis omfatte vederlag til den beskikkede forsvarer for det
udsatte retsmøde.
2.7. Det
foreslås, at retten uden sigtedes tilstedeværelse skal
kunne bestemme, at sigtede skal underkastes
mentalundersøgelse, såfremt sigtede trods lovlig
indkaldelse og uden oplyst lovligt forfald udebliver fra
retsmødet.
2.8. Det
foreslås at forhøje den gældende
beløbsgrænse på 3.000 kr. for tiltaltes anke af
en byretsdom i en straffesag, så den fremover bliver på
6.000 kr. Forslaget er begrundet i, at beløbsgrænsen
ikke er blevet reguleret med pris- og lønudviklingen siden
1990.
2.9. Der
lægges op til, at sigtede, der i umiddelbar forbindelse med
en lovovertrædelse får et bødeforelæg,
generelt skal have mulighed for straks at vedtage bøden. For
at understøtte dette foreslås, at hvis sigtede i
umiddelbar forbindelse med lovovertrædelsen har vedtaget en
bøde og eventuelt konfiskation, er vedtagelsen ikke til
hinder for, at anklagemyndigheden efter anmodning nedsætter
bøden som følge af sigtedes særligt lave
indtægt. Det foreslås desuden, at sigtede i disse
tilfælde inden 14 dage fra vedtagelsen kan tilbagekalde sin
vedtagelse ved meddelelse til politiet.
2.10. Det
foreslås at ændre reglen om, at justitsministeren ved
antagelse af en beneficeret advokat ved en byret kan bestemme, at
der ikke tilkommer advokaten godtgørelse for rejseudgifter
ved møde inden for retskredsen, til en fast lovregel herom.
Fremover vil det således følge direkte af loven, at
beneficerede advokater ved en byret ikke kan få dækket
rejseudgifter inden for retskredsen.
Det foreslås endvidere at ændre
reglen om, at retten ved beskikkelse af en advokat, som sigtede har
ønsket, kan bestemme, at der ikke tilkommer advokaten
godtgørelse for rejseudgifter, til en regel om, at der i
sådanne tilfælde ikke tilkommer advokaten
godtgørelse for rejseudgifter ud over, hvad en advokat, der
er antaget ved den pågældende ret, ville være
berettiget til, medmindre retten bestemmer andet. Forslaget bringer
lovens udgangspunkt i overensstemmelse med praksis og
lovfæster samtidig princippet om det såkaldte
begrænsede rejseforbehold. Der er ikke tilsigtet
ændringer med hensyn til, i hvilket omfang beskikkede
advokater og offentlige forsvarere kan få dækket
rejseudgifter.
3. Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.