Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Undervisningsministeren (Merete
Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge under 25
år)
(Lovforslag nr. L 201)
Med dette ændringsforslag til
vejledningsloven (Lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse, beskæftigelse
m.v.) udvides loven, idet der indsættes et nyt afsnit om
etablering af en sammenhængende kommunal indsats på
tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og
socialindsatsen for unge under 25 år. Et hovedelement i
forslaget er, at kommunalbestyrelsen får ansvaret for, at der
sker en koordinering af den samlede ungeindsats i den enkelte
kommune og alle unge kommer godt videre i uddannelse eller
beskæftigelse efter grundskolen.
Lovforslaget er udarbejdet som følge
af "Aftale om bedre veje til uddannelse og job" af 13. oktober
2017, som er indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det konservative Folkeparti) samt de øvrige af
Folketingets partier (Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet og
Enhedslisten). Forslaget skal derfor ses i sammenhæng med de
samtidigt fremsatte forslag om forberedende grunduddannelse,
institutioner for forberedende grunduddannelse samt
følgelovforslag med ændringer som følge af
lovgivning om forberedende grunduddannelse.
Formålet med kommunens arbejde med
den kommunale ungeindsats er, at den unge og den unges
forældre møder kommunen som én samlet instans
på tværs af kommunale opgaver. Forslaget træder
ikke i stedet for de tilbud og indsatser, som den unge har ret til
efter anden lovgivning. Kommunens ansvar skal således ses i
sammenhæng med andre områder og de herunder
hørende sektorlove, som er relevante i forhold til at give
alle unge under 25 år det mest hensigtsmæssige
tilbud.
Kommunalbestyrelsens ansvarsområder
omfatter efter forslaget en række af de områder, som
allerede i dag varetages af Ungdommens Uddannelsesvejledning,
herunder funktioner og opgaver, der knytter sig til uddannelses- og
erhvervdsvejledning i grundskolen og 10. klasse samt vejledning
m.v. af 15-17-åriges pligt til at være i uddannelse,
beskæftigelse m.v. Kommunalbestyrelsen får endvidere
til opgave at koordinere nye ansvarsområder og funktioner,
herunder målgruppevurdering til den ny forberedende
grunduddannelse og tildeling af kontaktperson til unge, som har
behov for det.
Uddannelsesplanen foreslås at skulle
være omdrejningspunktet for den unges forløb, idet
planen tænkes anvendt som et fagligt værktøj til
brug for sikring af, at der sker en sammenhængende indsats
for den unge, sådan at baggrundsoplysninger og historik om
den unge ikke skal fortælles forfra i forbindelse med
iværksættelse af nye aktiviteter og tilbud efter
forskellige lovgivninger.
Der vil efter forslaget ske en udvidelse af
omfanget af oplysninger i det fælles datagrundlag med henblik
på at forbedre mulighederne for tilrettelæggelsen af
den kommunale ungeindsats, herunder udarbejdelse af én
kommunal uddannelsesplan for den enkelte unge, hvorved det
fælles datagrundlag giver et mere detaljeret overblik over
den unges uddannelsesaktiveter, uddannelsesparathed og
ønsker for fremtiden og et eventuelt
uddannelsespålæg.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.