Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. maj 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
(Kommunal indsats for unge under 25
år)
§ 1
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, som
ændret ved lov nr. 143 af 28. februar 2018 og § 16 i lov
nr. 311 af 25. april 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om kommunal
indsats for unge under 25 år«.
2. I
§ 1, stk. 1, ændres
»lov skal« til: »lovs kapitel 1 og 2
skal«.
3. I
§ 2 a, stk. 4, § 3, stk. 3, 3. pkt.,
§ 5, stk. 2, og § 10 e, stk.
2, 1. pkt., ændres »Ungdommens
Uddannelsesvejledning« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
4. § 2 a,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at 15-17-årige, som
ikke er omfattet af undervisningspligt i henhold til
folkeskoleloven, og som ikke er i uddannelse, beskæftigelse
eller anden aktivitet, der sigter mod, at de unge
gennemfører en uddannelse, målgruppevurderes med
henblik på at tilbyde den unge det mest relevante tilbud.
Målgruppevurderingen skal omfatte relevansen af den unges
eventuelle påbegyndelse af forberedende grunduddannelse, jf.
§ 2 k.«
5. I
§ 2 c, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »10. klasse,«:
»forberedende grunduddannelse,«.
6. I
§ 2 c, stk. 1, nr. 3, ændres
»Ungdommens Uddannelsesvejlednings« til:
»Kommunalbestyrelsens«.
7. To
steder i § 2 c, stk. 4, 1. pkt.,
og i 2. pkt., § 2 c, stk. 5, § 2 f,
§ 2 g, stk. 2, 5. pkt., stk. 3, 1. pkt., stk. 4 og
stk. 8, 1. og 2.
pkt., § 2 h, stk. 2, 1. og 2.
pkt., og stk. 3, § 6, stk. 3, 1.
pkt., § 10 c, stk. 1, 2. pkt., § 10 f, stk. 3, § 10
g, overskriften til kapitel 3 a, §
12 a og § 12 c, 1. pkt.,
ændres »Ungdommens Uddannelsesvejledning« til:
»kommunalbestyrelsen«.
8. § 2 c,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. I
10. klasse foretager kommunalbestyrelsen eller skolens leder, hvis
kommunalbestyrelsen ikke forestår vejledningen, jf. stk. 4,
den løbende revision af uddannelsesplanen for alle
elever.«
9. § 2 c,
stk. 7, ophæves.
Stk. 8 bliver herefter stk. 7.
10. I
§ 2 c, stk. 8, der bliver stk. 7,
indsættes efter »nærmere regler om«:
»proceduren ved ansøgning om optagelse til en
ungdomsuddannelse, 10. klasse eller forberedende grunduddannelse,
om«.
11. § 2
e affattes således:
Ȥ 2 e. Elever skal ved
udgangen af 10. klasse have revideret deres uddannelsesplan, jf.
§ 2 c, stk. 6.
Stk. 2. For
15-17-årige, der ikke går i skole eller på en
kompetencegivende uddannelse, og som ikke har en uddannelsesplan,
udarbejder kommunalbestyrelsen en uddannelsesplan. § 2 c
finder tilsvarende anvendelse.«
12. § 2
f affattes således:
Ȥ 2 f.
Uddannelsesplanen skal for elever, der ønsker forberedende
grunduddannelse, indeholde aftale om et eventuelt
afsøgningsforløb til forberedende grunduddannelse,
jf. § 2 k, stk. 5, og om en eventuel efterfølgende
begyndelse på et af de tre uddannelsesspor på
forberedende grunduddannelse, varighed af
afsøgningsforløbet og uddannelsens mål samt
eventuel aftale om kontaktperson. Endvidere skal uddannelsesplanen,
hvor det er relevant, beskrive indsatser og mål for den unges
behov for social støtte eller behandling.
Stk. 2. For unge
på forberedende grunduddannelse skal uddannelsesplanen
justeres og godkendes af kommunalbestyrelsen, hvis institutionen
for forberedende grunduddannelse foreslår ændringer i
den unges forløbsplan, der forlænger eller
ændrer ved det aftalte uddannelsesmål. Indebærer
ændringer i den unges forløbsplan ikke ændringer
af uddannelsesmålet eller forlængelse af uddannelsen,
skal kommunalbestyrelsen alene orienteres om ændringen.
Stk. 3. Indtil
den unge er fyldt 25 år og har afsluttet en
erhvervskompetencegivende uddannelse eller har fået fast
tilknytning til arbejdsmarkedet, skal uddannelsesplanen revideres,
når det er påkrævet. Revision af
uddannelsesplanen skal ske i samarbejde med den unge, og for unge,
som er undergivet forældremyndighed, tillige i samarbejde med
forældremyndighedens indehaver.«
13. I
§ 2 g, stk. 5, indsættes som
4. pkt.:
»Ønsker eleven at gå på
forberedende grunduddannelse, foretager kommunalbestyrelsen en
målgruppevurdering, jf. § 2 k.«
14. I
§ 2 g, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »om eleven er uddannelsesparat«:
», jf. dog stk. 9«.
15. I
§ 2 g indsættes som stk. 9 og 10:
»Stk. 9.
Muligheden for at forlange en ny vurdering af, om eleven er
uddannelsesparat, jf. stk. 8, gælder ikke, hvis eleven
ønsker at søge optagelse til den 2-årige
uddannelse til hf-eksamen efter 9. klasse.
Stk. 10. For en
elev, som er vurderet ikkeuddannelsesparat efter 9. klasse, og som
i løbet af 10. klasse stadig er vurderet
ikkeuddannelsesparat, foretager kommunalbestyrelsen, hvis eleven
ønsker at gå på forberedende grunduddannelse, en
målgruppevurdering efter § 2 k.«
16.
Efter kapitel 1 c indsættes:
»Kapitel 1 d
Den kommunale
ungeindsats
§ 2 j. Kommunalbestyrelsen
sørger for, at der sker en koordinering af den samlede
ungeindsats i kommunen på tværs af uddannelses-,
beskæftigelses- og socialindsatsen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen etablerer en sammenhængende kommunal
ungeindsats for unge under 25 år, som har til formål at
gøre alle unge under 25 år parat til at
gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i
beskæftigelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen orienterer Undervisningsministeriet om, hvordan
ungeindsatsen skal organiseres i kommunen, herunder hvordan
vejledningsopgaver i forhold til kommunens unge under 25 år
varetages. Oplysninger herom offentliggøres tillige på
kommunens hjemmeside.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der sker kontinuerlig
opfølgning på, at den unge er på vej mod
uddannelse eller eventuelt har opnået fast tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens funktioner og opgavevaretagelse
vedrørende den kommunale ungeindsats omfatter:
1) Udarbejdelse
af uddannelsesplan i samarbejde med den unge, med henblik på
at den unge bliver forankret i uddannelse eller opnår fast
tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. kapitel 1 b.
2) Opgaver og
funktioner vedrørende uddannelses- og erhvervsvejledning i
grundskolen og 10. klasse, herunder introduktionskurser i 8.
klasse, uddannelsesparathedsvurderinger og brobygning, jf. kapitel
2 og kapitel 2 a.
3) Vejledning om
15-17-åriges pligt til at være i uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. kapitel 1 a.
4) Beskrivelse
af kendt behov for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, herunder i form af
specialpædagogisk støtte på baggrund af
hidtidigt skoleforløb og hidtidig
pædagogisk-psykologisk vurdering, socialindsats og
misbrugsindsats i den unges uddannelsesplan.
5)
Tilvejebringelse af praktikpladser til virksomhedspraktik for unge
i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse på forberedende
grunduddannelse.
6) Koordinering
af opsøgende funktioner i forhold til virksomhedspraktik,
herunder koordinering med virksomhedspraktik, jf. stk. 7.
7)
Målgruppevurdering med henblik på forberedende
grunduddannelse, jf. § 2 k.
8)
Opsøgende og opfølgende indsats til unge under 25
år, som hverken er i gang med eller har fuldført
mindst en ungdomsuddannelse, herunder unge, der har afsluttet
forberedende grunduddannelse.
9) Jobcentrenes
opgaver i forhold til unge under 25 år, jf. lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
10)
Vedligeholdelse og ajourføring af det fælles
datagrundlag, jf. kapitel 4 b.
11) Etablering
af kontaktpersonordning for unge, som har behov herfor, jf. §
2 l.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens opgaver efter stk. 5, nr. 2, omfatter ud over
folkeskoler tillige friskoler, private grundskoler, efterskoler,
frie fagskoler og folkehøjskoler, der ligger i kommunen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsens opsøgende funktioner i forhold til
virksomhedspraktik m.v., jf. stk. 5, nr. 5 og 6, koordineres med
øvrige kommunale praktik- og virksomhedsopsøgende
indsatser, herunder indsatser i grundskolen og på
forberedende grunduddannelse, og med jobcentrenes arbejde.
Kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven med at tilvejebringe
virksomhedspraktik til institutioner med forberedende
grunduddannelse på baggrund af en samarbejdsaftale, der
fastlægger rammerne herfor. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om samarbejdsaftalens
indhold.
§ 2 k. Kommunalbestyrelsen
foretager målgruppevurdering med henblik på
forberedende grunduddannelse og eventuelt med henblik på
øvrige tilbud, jf. stk. 2, af unge under 25 år, som
ikke er omfattet af undervisningspligten, som ikke har
gennemført en ungdomsuddannelse, jf. dog 2. pkt., eller som
minimum er i halvtidsbeskæftigelse, og som har behov for en
særlig forberedende indsats for at gennemføre en
ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Uanset 1. pkt.
kan unge, som har gennemført en ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov, efter anmodning målgruppevurderes
til forberedende grunduddannelse, hvis de øvrige betingelser
i 1. pkt. er opfyldt.
Stk. 2.
Målgruppevurderingen efter stk. 1 foretages på grundlag
af en samlet afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan
bringe den unge tættere på job og uddannelse, herunder
mulige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
tilbud om uddannelse.
Stk. 3. Unge
under 25 år, der er i beskæftigelse, men som mangler
forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse,
kan efter anmodning målgruppevurderes med henblik på
forberedende grunduddannelse.
Stk. 4.
Målgruppevurderingen efter stk. 1-3 foretages ud fra en
helhedsvurdering af faglige, sociale og personlige ressourcer og
udfordringer, karakterer fra grundskolen, erfaringer fra
brobygning, praktik i virksomheder og
afsøgningsforløb på forberedende
grunduddannelse. Til brug for vurderingen af, om den unge har
sociale og personlige ressourcer og udfordringer, som har
indflydelse på den unges videre uddannelse, tages
udgangspunkt i følgende:
1) Motivation
for uddannelse og lyst til læring.
2) Generel viden
om forventninger og krav til at gennemføre en
uddannelse.
3)
Selvstændighed og ansvarlighed, herunder om den unge kan tage
initiativ til opgaveløsninger.
4)
Mødestabilitet, herunder rettidighed og fravær.
5)
Samarbejdsevner.
6) Respekt,
herunder forståelse for andre mennesker.
Stk. 5. Som
supplement til målgruppevurderingen efter stk. 1-4 kan der
etableres afsøgningsforløb på op til 2 uger med
henblik på at kvalificere vurderingen af, om den unge
tilhører målgruppen for forberedende grunduddannelse.
Viser afsøgningsforløbet, at den unge tilhører
målgruppen, træffes beslutning om, hvilket af de tre
uddannelsesspor på forberedende grunduddannelse den unge skal
begynde på.
Stk. 6. Viser
målgruppevurderingen, at den unge ikke tilhører
målgruppen til forberedende grunduddannelse, kan den unge
søge om at få foretaget en ny
målgruppevurdering, 6 måneder efter at vurderingen er
foretaget.
Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
proceduren og frister m.v. for målgruppevurderingen.
§ 2 l. Kommunalbestyrelsen
udpeger en gennemgående kontaktperson til unge, når det
vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har
behov for støtte fra flere enheder i kommunen.
Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den
unge frem mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i
beskæftigelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens udpegning af kontaktpersoner kan foretages
blandt de medarbejdere, der allerede er ansat i kommunen, eller der
kan udpeges personer med tilknytning til f.eks. forberedende
grunduddannelse eller andre personer, som opfylder de
kompetencekrav, som kommunalbestyrelsen har fastsat.
Stk. 3. En
kontaktperson til unge efter stk. 1 og 2 kan tildeles unge fra
grundskolens 8. klassetrin.
Stk. 4.
Kontaktpersonordningen ophører, når den unge er
forankret i en ungdomsuddannelse eller har fast tilknytning til
arbejdsmarkedet. Fuldfører den unge ikke sin uddannelse,
eller bliver den unge ledig inden det fyldte 25. år, kan
kontaktpersonordningen genetableres.«
17. I
§ 3, stk. 3, 1. pkt., ændres
»eller 10. klasse« til: », 10. klasse eller
forberedende grunduddannelse«.
18. § 5,
stk. 3 og 4, affattes
således:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at der for elever i
folkeskolens 9. og 10. klasse, der har en øget risiko for
ikke at påbegynde eller gennemføre en
ungdomsuddannelse, etableres en særlig indsats i overgangen
til en ungdomsuddannelse, herunder foretages
målgruppevurdering med henblik på forberedende
grunduddannelse, jf. § 2 k, og tildeling af kontaktperson, jf.
§ 2 l.
Stk. 4.
Vejledning, herunder vejledning om forberedende grunduddannelse og
tildeling af kontaktperson, jf. stk. 3 og § 2 l, og udbud af
brobygning m.v., jf. kapitel 2 a, skal ske i et samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne og kommunernes beskæftigelses- og
socialindsats og med inddragelse af organisationer og virksomheder
inden for det arbejdsmarked, som vejledningsvirksomheden geografisk
omfatter.«
19. § 5,
stk. 5, ophæves.
20. § 9,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 1.
21. I
§ 12 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og Ungdommens Uddannelsesvejledning« til:
», ?institutioner for forberedende grunduddannelse og
kommunalbestyrelsen«.
22. § 12 d, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Underretningen skal ske på
møder arrangeret af kommunalbestyrelsen for
repræsentanter for alle ungdomsuddannelsesinstitutioner,
grundskoler, institutioner for forberedende grunduddannelse og
udbydere af undervisning i 10. klasse i kommunen.«
23. I
§ 12 d, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og Ungdommens Uddannelsesvejledning« til:
», institutioner for forberedende grunduddannelse og
kommunalbestyrelsen«.
24.
Efter § 14 indsættes:
»§ 14 a. Rådet for
de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser rådgiver
på overordnet niveau undervisningsministeren om vejledning
efter § 5, for så vidt angår de
grundlæggende erhvervsrettede uddannelser. Rådet
afgiver indstilling til undervisningsministeren om vejledning i
forhold til forberedende grunduddannelse.«
25. §
15 affattes således:
Ȥ 15.
Undervisningsministeriet foretager landsdækkende videns- og
erfaringsopsamling samt kvalitetsudvikling i overensstemmelse med
dette kapitel, jf. dog § 13, stk. 3. Ministeriet kan tillige
varetage analyse- og prognosearbejde og iværksætte
tværgående forsøgs- og
udviklingsarbejder.«
26. § 15
a ophæves.
27. Kapitel 4
a ophæves.
28. Kapitel 4
b affattes således:
»Kapitel 4 b
Et fælles
datagrundlag for unges uddannelse og beskæftigelse
§ 15 c. Til brug for den
kommunale ungeindsats, herunder udarbejdelse af og
opfølgning på den enkelte unges uddannelsesplan eller
uddannelsespålæg, og en arbejdsmarkedsrettet indsats
skal kommunalbestyrelsen, uddannelsesinstituti?oner og andre
myndigheder, der beskæftiger sig med uddannelses- og
arbejdsmarkedsrettede forhold, elektronisk indberette oplysninger
på individniveau om den unges uddannelses- og
beskæftigelsesmæssige status til et fælles
datagrundlag i Styrelsen for It og Læring.
Stk. 2.
Styrelsen for It og Læring kan til brug for det fælles
datagrundlag indhente oplysninger om den unges
beskæftigelsesforhold fra indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke myndigheder der skal indberette oplysninger på
individniveau til det fælles datagrundlag, og om, hvilke
oplysninger myndighederne skal indberette.
§ 15 d. Det fælles
datagrundlag må kun omfatte oplysninger på
individniveau om unge op til 25 år, der er nødvendige
for tilrettelæggelsen af den kommunale ungeindsats efter den
uddannelses- og arbejdsmarkedsrettede lovgivning. Oplysninger om
den unges uddannelsesstatus, uddannelsespålæg,
højeste afsluttede uddannelse og planer samt mål for
indsatser, uddannelse og job kan dog indgå i det fælles
datagrundlag for unge op til 30 år, når det er
nødvendigt for en fortsat arbejdsmarkedsrettet indsats.
Stk. 2.
Oplysninger kan kun videregives fra det fælles datagrundlag
til:
1) Kommunerne
til brug for den kommunale ungeindsats og en arbejdsmarkedsrettet
indsats.
2) Den
uddannelsesinstitution, hvor den unge er elev eller kursist, hvis
den pågældende har meddelt samtykke hertil. Oplysninger
om uddannelsespålæg og risiko for frafald eller afbrud
og om den unges kontaktperson i forhold til den kommunale
ungeindsats kan dog videregives uden samtykke til brug for
institutionens opgavevaretagelse i forhold til den unge. Oplysning
om den unges afslutning eller afbrydelse af en forberedende
grunduddannelse kan ligeledes videregives uden samtykke til brug
for institutionens dokumentation for udløsning af
udslusningstaxameter.
Stk. 3.
Oplysninger fra det fælles datagrundlag videregives dog, jf.
databeskyttelseslovens § 10, til Styrelsen for It og
Læring og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til
brug for statistiske og videnskabelige undersøgelser om
uddannelses- og arbejdsmarkedsrettede forhold.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
videregivelse af oplysninger fra det fælles datagrundlag.
§ 15 e. Styrelsen for It og
Læring stiller som databehandler det fælles
datagrundlag til rådighed for kommunerne til brug for den
kommunale ungeindsats, herunder udarbejdelse af og
opfølgning på den enkelte unges uddannelsesplan eller
uddannelsespålæg, og den arbejdsmarkedsrettede indsats.
Kommunerne er dataansvarlige for behandlingen af de indlæste
personoplysninger i det fælles datagrundlag og kan i
opgaveløsningen behandle elevers personnumre med henblik
på en entydig identifikation.
Stk. 2.
Styrelsen for It og Læring handler som databehandler alene
efter dokumenteret instruks fra kommunerne. Styrelsen for It og
Læring skal træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller
forringes, og mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbruges eller i øvrigt behandles i strid med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og med
databeskyttelsesloven. Styrelsen skal herved også sikre, at
it-løsningen for det fælles datagrundlag opfylder
forordningens krav til databeskyttelse gennem design og
databeskyttelse gennem standardindstillinger.
Stk. 3.
Styrelsen for It og Læring skal efter anmodning fra
kommunerne give tilstrækkelige oplysninger til, at kommunerne
kan påse, at der er truffet de i stk. 2 nævnte tekniske
og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 4.
Styrelsen for It og Læring fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om kommunernes opgaver og ansvar som
dataansvarlige, jf. stk. 1, og om styrelsens opgaver og ansvar som
databehandler.«
29. § 15
g, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Styrelsen for It og Læring
handler som databehandler alene efter dokumenteret instruks fra den
dataansvarlige, jf. stk. 1, 2. pkt.«
30. I
§ 15 g, stk. 2, indsættes
som 3. pkt.:
»Styrelsen for It og Læring
skal herved også sikre, at it-løsningen for den
digitale identifikationsløsning, jf. stk. 1, opfylder
kravene til databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem
standardindstillinger i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger.«
31. § 15
g, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Styrelsen for It og Læring skal efter anmodning fra den
dataansvarlige, jf. stk. 1, 2. pkt., give den dataansvarlige
tilstrækkelige oplysninger til, at den pågældende
kan påse, at der er truffet de i stk. 2 nævnte tekniske
og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.«
32. I
§ 15 g indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Styrelsen for It og Læring fastsætter efter forhandling
med KL og Danske Regioner nærmere regler om opgaver og ansvar
for den dataansvarlige, jf. stk. 1, 2. pkt., og om styrelsens
opgaver og ansvar som databehandler.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2019, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. § 2 g, stk.
8, 1. pkt., og stk. 9, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. som affattet
ved dennes lovs § 1, nr. 14 og 15, træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. § 1, nr.
26, træder i kraft den 2. august 2018.
Stk. 4. § 2 f, stk.
1-3, og § 2 k i lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. som affattet
ved dennes lovs § 1, nr. 12 og 16, træder i kraft den 1.
januar 2019.
Stk. 5. § 15 g,
stk. 2, 1. og 3. pkt., og stk. 3 og 4, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr.
29-32, træder i kraft den 15. juni 2018.
Stk. 6. Regler fastsat i
medfør af § 2 c, stk. 8, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af
28. september 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 2 c, stk. 7.