Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 22. maj 2018
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslag nr. L 199, 24
ændringsforslag til lovforslag nr. L 200, 2
ændringsforslag til lovforslag nr. L 201 og 11
ændringsforslag til lovforslag nr. L 202.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 21. marts
2018 og var til 1. behandling den 17. april 2018. Lovforslagene
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 3
møder.
Høring
Udkast til lovforslagene har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 1. februar 2018 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 62. Den 21. marts 2018 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
KKR Syddanmark,
Landsforeningen Talentspejderne,
Produktionshøjskolen
Klemmenstrupgaard og BASE 4000, Roskilde Produktionsskole,
Produktionsskoleforeningen,
Produktionsskolen AFUK, Den
Økologiske Produktionsskole, Produktionsskolen KUBA,
Produktionsskolen på Høffdingsvej og Produktionsskolen
Fabrikken,
Randers produktionshøjskole og
Silkeborg produktionshøjskole og
Uddannelsesforbundet.
Undervisningsministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
BASE 4000, Roskilde Produktionsskole,
Produktionshøjskolen
Klemmenstrupgaard,
Randers produktionshøjskole og
Silkeborg produktionshøjskole.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Ekspertmøde
Udvalget afholdt den 10. april 2018 et
lukket ekspertmøde om fgu-lovgivningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at alle unge har et potentiale og noget at bidrage med.
Derfor ønsker Socialdemokratiet et uddannelsessystem, hvor
færre bliver tabt og ingen er opgivet på forhånd.
Rigtig mange unge klarer sig heldigvis godt, men der findes stadig
en alt for stor gruppe, der af den ene eller anden grund falder
igennem vores system. Det kan både skyldes faglige, sociale
og personlige udfordringer og er ofte en kombination af flere
årsager. Derfor støtter S de fremsatte lovforslag, der
har til formål at give denne gruppe unge et bedre og mere
sammenhængende tilbud.
S finder det helt afgørende, at den
forberedende grunduddannelse bliver hovedvejen for langt de fleste
unge i målgruppen - både for de unge uden job og for
dem i beskæftigelse. Derfor glæder S sig over, at unge
under 25 år fremover skal opsøges af kommunen og skal
have tilbudt en uddannelsesplan.
De gode erfaringer og traditioner, der
findes på de eksisterende forberedende tilbud, danner
grundlaget for etableringen af den forberedende grunduddannelse. S
er glade for, at det nu bliver muligt at kombinere
produktionsskolernes praktiske værkstedsbaserede
pædagogik med muligheden for at færdiggøre 9. og
10. klasse. I stedet for at de unge som i dag skal vælge
f.eks. enten produktionsskole eller VUC, får de nu muligheden
for at gøre begge dele samtidig.
Geografisk nærhed og uddannelse af
høj kvalitet har været afgørende for S. Derfor
er vi tilfredse med, at der lægges op til oprettelse af
skoler i hele landet. Samtidig har det været afgørende
for partiet, at denne gruppe af unge ikke bliver underprioriteret
eller glemt i de kommunale budgetter, samtidig med at det lokale
ansvar naturligvis er afgørende. På den baggrund mener
S, at der er fundet en fornuftig balance mellem på den ene
side kommunernes ret til at visitere de unge i retning af disse
skoler kombineret med en betydelig kommunal medfinansiering og
på den anden side skolernes forankring i staten.
Alternativets medlemmer af udvalget
ønsker, at alle unge får et liv, som de selv er herre
over, et liv med mening, med uddannelse og job og et liv, hvor det
er muligt indgå i positive sociale fællesskaber
på arbejdsmarkedet og i samfundslivet.
Den forberedende grunduddannelse er et
ambitiøst bud på, hvordan vi kan hjælpe de unge,
der af den ene eller anden grund ikke er kommet videre - ikke
mindst ved at hjælpe dem til at kunne indgå i
meningsfulde sociale fællesskaber. Det giver selvværd,
og det er der brug for på den lange bane.
I den forbindelse ønsker ALT at
understrege en problemstilling, som ALT er bekymrede for, og som
ALT derfor ønsker at holde særlig øje med,
nemlig at man som fgu-elev mister retten til at blive optaget
på grundforløb 1 på erhvervsuddannelserne og
skal gå direkte ind på grundforløbets anden del.
Det kan være et problem for nogle elever, fordi de netop er
kendetegnet ved at have brug for tid og for den
uddannelsesafklaring, som grundforløbets første del
kan bidrage med. Det er desuden ofte unge, der har brug for at
komme godt i gang med at indgå i fællesskaber med de
andre elever på erhvervsskolerne med det samme.
ALT har desuden haft fokus på den
geografiske nærhed. Længere transportafstand til
ungdomsuddannelser kan betyde, at færre unge får en
uddannelse. Det gælder især unge fra mindre
ressourcestærke hjem, som er mere følsomme over for
afstanden. Derfor er ALT tilfredse med, at der lægges op til,
at skoler placeres i hele landet.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
til
I. Forslag til lov om forberedende
grunduddannelse
Til § 4
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
stk. 3 ændres »Det samme
gælder« til: »Stk. 2 gælder
tilsvarende«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 8
2) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
[Præcisering af forberedende
grunduddannelses varighed]
Til § 9
3) I
stk. 3 ændres »niveauerne
inden for den normerede varighed efter § 8, stk. 2« til:
»undervisningen inden for den uddannelsestid, der
følger af § 8«.
[Konsekvensændring]
Til § 22
4) I
stk. 1 udgår
»samlet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 24
5) I
stk. 4 ændres »som allerede
er påbegyndt« til: »hvor undervisningen allerede
er påbegyndt«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
6) I
stk. 1 udgår »i og
tilrettelæggelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 35
7) I
stk. 2 ændres »af
elevens« til: »deres«.
[Sproglig præcisering]
8) I
stk. 3 ændres
»evalueringssamtaler« til: »evaluerings- og
vejledningssamtaler«.
[Præcisering af
institutionens ansvar for vejledning af elever]
Til § 40
9) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»eleven ikke overholder reglerne« til: »reglerne
ikke overholdes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 46
10) I
stk. 1 ændres »stk.
2« til: »stk. 2, regler fastsat i medfør af stk.
3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 48
11) I
stk. 3 ændres »i henhold
til loven« til: »i henhold til denne lov«,
»uddannelser i« udgår, »samt klage
over« ændres til: »og afgørelser
vedrørende«, og »Klage kan dog«
ændres til: »Afgørelser kan dog«.
[Sproglige præciseringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som sprogligt tydeliggør
sammenhængen mellem bestemmelsens stk. 2 og 3. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Efter det fremsatte lovforslags § 8,
stk. 2, har forløb på basisniveau og de enkelte
undervisningsniveauer hver en varighed på op til 20 uger.
Det foreslås, at stk. 2
udgår.
De nævnte forløb af 20 ugers
varighed har udspring i den modulopbygning, som Ekspertgruppen om
bedre veje til en ungdomsuddannelse foreslog i sine anbefalinger
fra februar 2017.
I den politiske aftale om bedre veje til
uddannelse og job blev den foreslåede modulopbygning
ændret til »undervisningsniveauer« for at sikre
større fleksibilitet i forløbene, dog uden at den
nævnte henvisning til de 20 ugers varighed samtidig
udgik.
Dette er ikke hensigtsmæssigt, da det
er den enkelte elevs uddannelsesplan og forløbsplan, som
definerer progressionsmål og forløbslængde for
eleven og ikke foruddefinerede moduler.
Det bemærkes for
fuldstændighedens skyld, at bemærkningerne til denne
del af det fremsatte lovforslags § 8 herefter ikke
længere er relevante, dvs. bemærkningerne om, at
forberedende grunduddannelses samlede varighed på op til to
år vil sige 80 uger, og at basis- og undervisningsniveauer
hver har en varighed på op til 20 uger.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig
præcisering, hvor et ord udgår for at undgå en
pleonasme. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig
præcisering, som er udtryk for forbedret grammatik. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig
præcisering, hvor et overflødigt og grammatisk
fejlagtigt sætningsled udgår. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig
præcisering, hvorved forskellig bøjningsform for samme
ord undgås. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Der fremgår af det fremsatte
lovforslags § 35, stk. 3, at institutionen skal afholde
månedlige evalueringssamtaler med eleven.
Med sigte på at tydeliggøre
institutionens ansvar for at yde vejledning som en del af
opfølgningen på elevens forløbsplan
forslås det at ændre stk. 3, således at det
udtrykkeligt kommer til at fremgå, at der er tale om
månedlige evaluerings- og vejledningssamtaler med eleven.
Det bemærkes hertil, at
vejledningsopgaven på forberedende grunduddannelse er bred og
bl.a. kan bestå i faglig vejledning, opfølgning
på progression og forløbsplan, livsvejledning og
uddannelsesvejledning. Opgaven kan varetages af mange forskellige
faggrupper.
Til nr. 9
Der er tale om en sproglig
præcisering, hvorved forskellig bøjningsform for samme
ord undgås. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring,
hvorved der indsættes en manglende henvisning til regler
fastsat efter bestemmelsens stk. 3, som på samme måde
som allerede nævnte stk. 2 og § 47 udgør en mulig
undtagelse til hovedreglen i bestemmelsens stk. 1 om, at
undervisningen er vederlagsfri. Forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Der er tale om sproglige
præciseringer, som i alle tilfælde er udtryk for bedre
grammatik. Forslagene indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om
institutioner for forberedende grunduddannelse
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
stk. 2 ændres i den indledende
tekst »endvidere« til: »ud over de opgaver, som
er nævnt i stk. 1, foretage sig følgende:«.
[Lovteknisk præcisering]
2) I
stk. 2, nr. 4, ændres
»omfattet af loven« til: »omfattet af denne
lov«.
[Lovteknisk præcisering]
3) I
stk. 4 ændres
»produktion« til: »producerede varer«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
4) I
stk. 1 ændres »omfattet af
loven« til: »omfattet af denne lov«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 4
5) Stk. 2, 1.
pkt., affattes således:
»Institutionen skal overalt på
institutionen udbyde alle forberedende grunduddannelses
uddannelsesspor og tilknyttede basisniveauer.«
[Præcisering af kravet om, at
alle undervisningselementer skal udbydes på alle
institutionens lokaliteter]
Til § 11
6) I
stk. 2 ændres »medlemmer
med stemmeret« til: »stemmeberettigede medlemmer i
ulige antal«.
[Præcisering af
institutionsbestyrelsens sammensætning]
Til § 12
7) I
stk. 2, nr. 1, ændres »i
institutionens dækningsområde« til: »(et
eller flere medlemmer)«.
[Sproglig præcisering og
tilpasning til aftale om bedre veje til uddannelse og job]
Til § 17
8) I
2. pkt. indsættes efter »2.
pkt.« : », og § 9, stk. 3.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 31
9) I
1. pkt. ændres »sin«
til: »deres«.
[Sproglig præcisering]
10)
Som stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Med henblik på at understøtte en regions vækst-
og udviklingsstrategi kan regionsrådet efter ansøgning
fra en institution for forberedende grunduddannelse beliggende i
regionen yde formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud,
herunder anlægstilskud. Tilskud kan bl.a. ydes til
efteruddannelse, information, udvikling af fag og valgfag,
værkstedsfaciliteter og andre faciliteter,
ordblindeundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
sommerferieaktivitet, ekskursioner, sundheds- og
ernæringstiltag og tilskud til udvikling af en institution i
et landdistrikt eller yderområde. På Bornholm varetages
regionsrådets opgave dog af kommunalbestyrelsen.«
[Anvendelse af regionernes
udviklingsmidler]
Til § 36
11) I
stk. 2 ændres »om tilskud
til« til: »om«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 42
12) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Bidrag efter stk. 1 omfatter ikke følgende elever:
1) Elever, som
er udgået fra en dansk skole i Sydslesvig, og som på
dette grundlag er optaget på uddannelsen, jf. lov om kommunal
indsats for unge under 25 år.
2) Elever, for
hvem kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at
forlænge uddannelsestiden af det samlede
uddannelsesforløb, jf. lov om forberedende
grunduddannelse.
3) Elever, for
hvem kommunalbestyrelsen træffer beslutning om deltagelse
på undervisningsniveauer på nedsat tid, jf. lov om
forberedende grunduddannelse.«
[Sproglig præcisering]
Til § 51
13) I
stk. 3 ændres
»indgåelse af« til: »et pålæg
om at udarbejde«.
[Sproglig præcisering]
Til § 53
14) I
stk. 2 ændres
»forskellige« til: »fælles«.
[Sproglig præcisering]
Til § 58
15) I
stk. 1 ændres »1. marts
2019, jf. dog stk. 2« til: »1. juli 2018«, og
stk. 2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Ændret
ikrafttræden]
Til § 59
16) I
stk. 3 ændres
»Produktionsskoler og institutioner omfattet af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.« til: »Eksisterende institutioner
m.v.«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Undervisningsministeren fastlægger
retningslinjer og en proces herfor under inddragelse af de
berørte institutioner.«
[Overdragelse af aktiver, passiver
m.v. til de nye institutioner for forberedende grunduddannelse]
17) I
stk. 4 ændres »omfattet
af« til: »oprettet efter«.
[Sproglig præcisering]
18) I
stk. 6, 2. pkt., ændres »af
sammenlægnings- og overdragelsesplanen« til: »af
institutionens sammenlægnings- og
overdragelsesplan«.
[Sproglig præcisering]
Til § 60
19) Overskriften før paragraffen affattes
således:
»De første
bestyrelser«.[Konsekvensændring]
20)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 60. For hver
institution oprettet efter § 59, stk. 1, nedsættes efter
de regler herom, som undervisningsministeren fastsætter i den
midlertidige vedtægt, jf. stk. 2, med virkning fra den 1.
september 2018 eller snarest derefter en bestyrelse ud fra de krav
om sammensætning og udpegningsret, som følger af
§ 11, stk. 2 og 3, og § 12, stk. 2-4.
Medarbejderrepræsentanter efter § 12, stk. 3, udpeges i
forening af de relevante faglige organisationer i
dækningsområdet. Udpegning sker blandt alle ansatte
på produktionsskoler, der skal sammenlægges med
institutionen, og institutioner omfattet af lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der
skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen efter
§ 59. Disse medarbejderrepræsentanters funktion
ophører, når medarbejderne på de nye
institutioner har udpeget repræsentanter efter § 12,
stk. 3. Elevtilforordnede efter § 12, stk. 4, udpeges,
når alle deltagere og elever ved produktionsskoler, der skal
sammenlægges med institutionen, og institutioner omfattet af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., der skal overdrage aktiver, passiver m.v.
til institutionen efter § 59, er kendt for en given
institution.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter for hver institution en
midlertidig vedtægt, som gælder, indtil der er fastsat
og godkendt en vedtægt i overensstemmelse med § 2, stk.
5. I perioden, indtil institutionens leder er ansat og
tiltrådt, jf. § 18, varetager bestyrelsens formand
funktionen som institutionens leder.
Stk. 3. Den
første bestyrelse iværksætter og
gennemfører ud over de opgaver, der i øvrigt
påhviler bestyrelsen efter denne lov, de forberedelser, der
er nødvendige, for at institutionen kan påbegynde
udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den
1. august 2019 eller snarest derefter.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
den første bestyrelses nedsættelse og virksomhed og om
kompetenceforholdet mellem bestyrelser og produktionsskoler,
voksenuddannelsescentre m.fl.«
[Institutionernes første
bestyrelser]
Til § 61
21) I
stk. 1 ændres
»produktionsskoler og institutioner omfattet af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som efter § 59 sammenlægges med
eller overdrager aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser
knyttet til« til: »eksisterende institutioner m.v., som
har«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Undervisningsministeren fastlægger
retningslinjer og en proces herfor under inddragelse af de
berørte institutioner og det berørte personales
faglige organisationer.«
[Overdragelse af ansatte til de nye
institutioner for forberedende grunduddannelse]
Til § 62
22) I
stk. 2 ændres
»institutionens sammenlægning« til:
»overgang«.
[Sproglig præcisering]
23) I
stk. 3 udgår
»sådanne«.
[Sproglig præcisering]
24) I
stk. 4 ændres »klage over
retlige« til: »retlige«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som sprogligt klargør sammenhængen
mellem bestemmelsens stk. 1 og 2. Forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig
præcisering. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Efter det fremsatte lovforslags § 4,
stk. 2, 1. pkt., skal institutionen på alle tilhørende
skoler udbyde alle tre uddannelsesspor og tilknyttede basisniveauer
på forberedende grunduddannelse. Som bestemmelsen er
formuleret i det fremsatte lovforslag, kan den give anledning til
en vis tvivl om, hvorvidt institutionen kan undlade at udbyde den
nævnte undervisning på den lokalitet, hvor ledelse og
administration geografisk er placeret. Dette har ikke været
hensigten. Ændringsforslaget tydeliggør på den
baggrund og i overensstemmelse med den politiske aftale, at
institutionen har pligt til at udbyde alle dele af uddannelsen
overalt på institutionen, dvs. på alle institutionens
geografiske lokaliteter, herunder der, hvor ledelse og
administration geografisk er placeret. Ændringsforslaget
berører ikke muligheden for i særlige tilfælde,
herunder navnlig for yderområder og landdistrikter, at
fravige denne hovedregel, jf. herved det fremsatte lovforslags
§ 4, stk. 2, 2. pkt., og bemærkningerne hertil.
Til nr. 6
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til det fremsatte lovforslags § 11 - og
udtrykkeligt af den politiske aftale om bedre veje til uddannelse
og job - at institutionens bestyrelse skal have et ulige antal
medlemmer med stemmeret.
Det foreslås på denne baggrund
at præcisere lovforslagets § 11, stk. 2, med sigte
på at betingelsen om et ulige antal medlemmer af bestyrelsen
kommer til udtryk direkte i lovbestemmelsen.
Til nr. 7
Der er tale om dels en sproglig
præcisering, dels en tilpasning til den politiske aftale om
bedre veje til uddannelse og job.
Den sproglige præcisering
består i at undgå, at »i institutionens
dækningsområde« kommer til at fremgå
både i den indledende tekst i § 12, stk. 2, og i §
12, stk. 2, nr. 1. Denne del af forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
Derudover foreslås en tilpasning med
udspring i den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og
job.
Det fremgår af den politiske aftale
og af bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 12,
at hver kommune i institutionens dækningsområde udpeger
et eller flere medlemmer med stemmeret til institutionernes
bestyrelser.
For at undgå tvivl findes det
hensigtsmæssigt, at kommunernes mulighed for at udpege flere
medlemmer med stemmeret til bestyrelsen kommer til at fremgå
udtrykkeligt af lovbestemmelsen.
Det følger heraf, at kommunerne i et
dækningsområde tilsammen kan være i flertal i
institutionsbestyrelsen.
Det følger ligeledes
modsætningsvis, at de øvrige udpegningsberettigede
efter § 12, stk. 2 og 3, samlet udpeger 4 medlemmer med
stemmeret. Det omfatter 2 repræsentanter for arbejdsmarkedets
organisationer (1 repræsentant for hver), 1
repræsentant for institutioner for erhvervsrettet uddannelse
med udbud af erhvervsuddannelse og 1 repræsentant for
institutionens medarbejdere.
Det vil grundlæggende være op
til bestyrelsen selv at fastlægge sammensætningen af
bestyrelsen ud fra de lokale forhold, herunder den konkrete
udmøntning af kommunernes mulighed for at udpege flere
medlemmer til bestyrelsen. Bestyrelsens sammensætning skal
dog altid opfylde minimumsgrænsen på 7 medlemmer og
maksimumsgrænserne på 11 eller i særlige
tilfælde 15 medlemmer og skal derudover altid være i
overensstemmelse med betingelsen om et ulige antal
bestyrelsesmedlemmer med stemmeret, jf. herved lovforslagets §
11, stk. 2 og 3.
For fuldstændighedens skyld
bemærkes hertil, at der i visse tilfælde med sikkerhed
vil være behov for, at kommuner udpeger flere end ´et
bestyrelsesmedlem.
I dækningsområder med kun
´en kommune må kommunen nødvendigvis udpege 2
ekstra repræsentanter for at sikre, at bestyrelsens
sammensætning opfylder minimumsgrænsen på syv
bestyrelsesmedlemmer med stemmeret.
I dækningsområder med to
kommuner må kommunerne (formentlig i forening, men det vil
være op til dem selv at afgøre) nødvendigvis
udpege 1 ekstra repræsentant for at sikre, at bestyrelsens
sammensætning opfylder minimumgrænsen på 7
bestyrelsesmedlemmer med stemmeret.
I dækningsområder med fire
eller seks kommuner må kommunerne (formentlig i forening, men
det vil også i dette tilfælde være op til dem
selv at afgøre) nødvendigvis udpege 1 ekstra medlem
for at sikre, at bestyrelsens sammensætning opfylder kravet
om et ulige antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af en manglende henvisning i det fremsatte
lovforslag til en relevant bestemmelse. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Der er tale om dels en sproglig
præcisering af en fejlagtig henvisning til et grundled i
ental. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 10
Med det foreslåede etableres mulighed
for, at regionsrå?dene kan anvende udviklingsmidler i
relation til institutioner for forberedende grunduddannelse.
De eksisterende bestemmelser om anvendelse
af regionernes udviklingsmidler findes i § 10, stk. 3, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og i § 34 a, stk. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Efter disse
bestemmelser kan et regionsråd efter ansøgning fra en
godkendt institution yde formåls- og tidsbestemte
udviklingstilskud, herunder anlægstilskud, med henblik
på at understøtte regionens vækst- og
udviklingsstrategi. Dette omfatter tilskud til bl.a.
efteruddannelse, information, udvikling af fag, valgfag og mere
specialiserede studieretninger til en række
ungdomsuddannelser, til almen voksenuddannelse, forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne samt tilskud
til udvikling af en institution i et landdistrikt eller
udkantsområde. Det fremgår endvidere af de nævnte
bestemmelser, at regionsrådets opgave på Bornholm
varetages af kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 31 indsættes et stk. 2, hvorefter regionsrådet
efter ansøgning fra en institution for forberedende
grunduddannelse beliggende i regionen og med henblik på at
understøtte regionens vækst- og udviklingsstrategi kan
yde formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud, herunder
anlægstilskud, til bl.a. efteruddannelse, information,
udvikling af fag og valgfag, værksteds- og andre faciliteter,
ordblindeundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
sommerferieaktivitet og ekskursioner og sundheds- og
ernæringstiltag samt tilskud til udvikling af en institution
i et landdistrikt eller yderområde. Det foreslås i
bestemmelsens 2. pkt., at regionsrådets opgave på
Bornholm dog varetages af kommunalbestyrelsen.
Regionernes udviklingsmidler
hidrører fra de midler, der blev overført fra de
forhenværende amter til regionerne som led i
kommunalreformen, jf. lov nr. 590 af 24. juni 2005 om ændring
af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov
om institutioner for uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt
angår det almene gymnasium, hf, social- og
sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt
voksenuddannelsescentre (VUC).
Efter gældende ret er en række
af de uddannelsestilbud, som med lovforslaget vil komme til at
gælde for målgruppen for forberedende grunduddannelser,
og som i dag foregår på andre institutionstyper,
omfattet af regionsrådenes mulighed for at yde
udviklingstilskud. På produktionsskoleområdet findes
dog ikke en sådan mulighed.
Baggrunden for ændringsforslaget om
at etablere et tilsvarende hjemmelsgrundlag i regi af forberedende
grunduddannelse er, at det altovervejende vil indebære en
indskrænkning, hvis regionsrådene ikke gives mulighed
for at anvende udviklingsmidler i relation til de
uddannelsesaktiviteter, som overføres til forberedende
grunduddannelse.
Uden det stillede ændringsforslag vil
regionsrådene således fortsat have mulighed for at
anvende udviklingsmidler til uddannelsesaktiviteter for personer,
som er fyldt 25 år - f.eks elever, som fremover modtager
VUC-tilbud - mens regionsrådene ikke ville have mulighed for
at anvende udviklingsmidler til tilsvarende uddannelsesaktiviteter
for personer under 25 år på forberedende
grunduddannelse. Det vurderes, at dette i givet fald ville kunne
skabe en uhensigtsmæssig ubalance.
Det foreslåede vil på den
anførte baggrund indebære, at regionsrådene
får mulighed for at prioritere regionernes udviklingsmidler i
forhold til alle institutionstyper på
Undervisningsministeriets område inden for den eksisterende
ramme, der er afsat med regionernes økonomiaftale. Det er
med det foreslåede en forudsætning, at tilskud i alle
henseender ydes med henblik på at understøtte
regionens vækst- og udviklingsstrategi.
Det foreslåede vil indebære, at
det vil være regionsrådene, som træffer
beslutning om tildeling af udviklingsmidler, dog således at
det særligt for Borholm vil være kommunalbestyrelsen,
som har beslutningskompetencen. Dette svarer til, hvad der i dag
gælder for andre institutionstyper på
Undervisningsministeriets område.
Det foreslåede indebærer
på samme måde som efter de eksisterende bestemmelser om
anvendelse af regionernes udviklingsmidler et
ansøgningskrav. Det foreslåede forudsætter
således en aktiv handling fra en institution, som
ønsker at modtage et regionstilskud. Det foreslåede
indebærer derudover, at regionsrådene alene vil kunne
yde tilskud til institutioner, som er beliggende i den
pågældende region.
Det bemærkes afslutningsvis, at den
foreslåede bestemmelses angivelse af eksempler på, hvad
regionsrådene kan yde tilskud til, ikke tilsigter at
være en udtømmende opregning, idet den
grundlæggende forudsætning om, at tilskud skal
understøtte regionens vækst- og udviklingsstrategi,
dog som nævnt altid skal være tilgodeset.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring
baseret på, at det sætningsled, som foreslås
udtaget, allerede er omfattet af bestemmelsens stk. 1. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 12
Der er tale om en sproglig
præcisering, som tager sigte på at undgå, at
opregningen (bestemmelsens nr. 1-3) er udformet som en
sætningskæde. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13 og 14
Der er tale om sproglige
præciseringer, som i begge tilfælde klargør
sammenhængen med bestemmelsernes stk. 1. Forslagene
indebærer ikke nogen indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 15
Det foreslås at ændre §
58, således at loven træder i kraft den 1. juli 2018 i
stedet for den 1. marts 2019. Der vurderes dermed ikke
længere at være behov for den særlige
ikrafttrædelsesbestemmelse i det fremsatte lovforslags §
58, stk. 2, som derfor foreslås at udgå.
Der er tale om en teknisk justering af
lovforslagets § 58.
Det foreslåede vil indebære, at
hele loven sættes i kraft fra den 1. juli 2018. Det
foreslåede er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5 og
tager sigte på at sikre, at de nye institutioners
første bestyrelser ud over opstartsopgaverne knyttet til de
nye institutioner også vil kunne gå i gang med de
ordinære bestyrelsesopgaver, som følger af
lovforslaget.
Det eksisterende § 58, stk. 3, som med
ændringsforslaget bliver stk. 2, bibeholdes. Det
følger således fortsat, at de nye institutioner
først påbegynder udbuddet af forberedende
grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller
snarest derefter. Ændringsforslaget ændrer
således ikke på, at den egentlige undervisning tidligst
indledes på dette tidspunkt med den konsekvens, at f.eks
institutionernes tilskud, elevernes skoleydelse og andre ydelser
først vil have virkning (dvs. vil blive beregnet til
udbetaling) fra dette tidspunkt.
Til nr. 16 og 21
Efter lovforslaget er overdragelsen af
aktiver, passiver m.v. henholdsvis det relevante ansatte personale
fra eksisterende institutioner til de nye institutioner for
forberedende grunduddannelse afgrænset til specifikt at
omfatte produkti?onsskoler og institutioner omfattet af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Det foreslås at ændre
lovforslagets § 59, stk. 3, om overdragelse af aktiver,
passiver m.v. og § 61, stk. 1, om overdragelse af ansatte til
de nye institutioner for forberedende grunduddannelse med sigte
på at give bestemmelsen et bredere anvendelsesområde.
Det foreslås endvidere med bestemmelsens 2. pkt., at
undervisningsministeren fastlægger retningslinjer og en
proces herfor under inddragelse af de berørte institutioner
og - for så vidt angår overdragelse af ansatte til de
nye institutioner - det berørte personales faglige
organisationer.
De foreslåede ændringsforslag
vil forudsætte, at der er tale om aktiver, passiver m.v.
henholdsvis uddannelse eller aktivitet, som forberedende
grunduddannelse skal træde i stedet for, for at der vil kunne
ske overdragelse fra en eksisterende institution.
De retningslinjer og den proces for den
praktiske fremgangsmåde, som undervisningsministeren
foreslås bemyndiget til at fastlægge, for,
hvornår overdragelse skal ske, vil blive fastlagt i
overensstemmelse med lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse. I praksis indebærer det, at
overdragelsesbeslutninger vil blive truffet ud fra konkrete,
individuelle vurderinger af forholdene på de afgivende
institutioner m.v. Som anført i det fremsatte lovforslag vil
en tommelfingerregel i denne henseende kunne være, at den
individuelle vurdering sker ud fra en grænse på rundt
regnet 50 pct., det vil sige, hvis 50 pct. af en medarbejders
opgaver overgår til forberedende grunduddannelse,
overføres den pågældende med opgaverne til
forberedende grunduddannelse.
Baggrunden for de foreslåede bredere
anvendelsesområder er, at den eksakte kreds af eksisterende
institutioner m.v., som potentielt vil skulle afgive aktiver,
passiver m.v. og/eller overdrage personale til de nye
institutioner, vil afhænge af de konkrete overvejelser, som
vil indgå i forberedelserne til oprettelsen af de nye
institutioner for forberedende grunduddannelse. Den nærmere
proces og retningsliner herfor forventes fastlagt i sommeren
2018.
Det kan derfor ikke på
nuværende tidspunkt udelukkes, at den
institutionsafgrænsning, som § 59, stk. 3, henholdsvis
§ 61, stk. 1, i det fremsatte lovforslag er udtryk for, i
praksis kan vise sig at være for snæver. Der kan f.eks
ikke fuldstændig udelukkes, at der kan være aktiver,
passiver, uddannelsesaktivitet og/eller personale knyttet til f.eks
kombineret ungdomsuddannelse (kuu) eller til den eksisterende
erhvervsgrunduddannelse (egu) på andre eksisterende
institutioner end produktionsskoler eller institutioner omfattet af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som i mindre omfang vil skulle overdrages
til de nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Tilsvarende kan potentielt gøre sig gældende med
hensyn til den eksisterende erhvervsgrunduddannelse (egu) i forhold
til kommuner.
Opmærksomheden henledes i
øvrigt på bestemmelsen i lovforslagets § 1, stk.
2, nr. 4, som giver de nye institutioner for forberedende
grunduddannelse mulighed for at varetage undervisning for andre
institutioner med henblik på at sikre, at uddannelsestilbud
kan opretholdes i et område. Denne bestemmelse forventes og
forudsættes efter omstændighederne at blive anvendt i
et aktivt samspil mellem de afgivende eksisterende institutioner og
de modtagende nye institutioner med henblik på at sikre den
for elever og personale mest hensigtsmæssige, skånsomme
og smidige tilrettelæggelse i overgangsfasen, hvor der
navnlig vil være betydelige hensyn at tage i forhold til at
sikre tilstrækkelige lærerkræfter og andre
praktiske ressourcer til de elever, som skal
færdiggøre deres uddannelsesforløb ved de
eksisterende institutioner.
Til nr. 17
Der er tale om en sproglig
præcisering, som samordner sprogbrugen med bestemmelsens stk.
2 og 3. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Opmærksomheden henledes i
øvrigt på, at de eksempler på særlige
forhold, som findes i det fremsatte lovforslags bemærkninger
til bestemmelsen, ikke udgør en udtømmende opregning,
men eksempelvis også kan omfatte tilfælde, hvor det
vurderes nødvendigt at sikre, at grænsedragningen af
de nye institutioners dækningsområder i forhold til
placeringen af de nuværende produktionsskoler, ikke får
uhensigtsmæssige konsekvenser for aktivfordelingen på
de nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Til nr. 18
Der er tale om en sproglig
præcisering, som klargør, at det efter bestemmelsen er
institutionens sammenlægnings-og overdragelsesplan, som skal
indsendes. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 19
Det foreslås at ændre
overskriften til § 60. Der er tale om en teknisk korrektion,
som i det hele er en konsekvens af ændringsforslag nr.
20.
Til nr. 20
Det foreslås at nyaffatte §
60.
Ændringsforslaget vil indebære,
at de i det fremsatte lovforslag foreslåede midlertidige
bestyrelser erstattes af en bestemmelse om udpegelse af de nye
institutioners første bestyrelser og disses opgaver og
funktioner.
Det foreslås i
ændringsforslagets stk. 1, at der for hver ny institution med
virkning fra den 1. september 2018 eller snarest derefter, dvs.
sammenfaldende med selve oprettelsen af de nye institutioner efter
lovforslagets § 59, nedsættes en første
bestyrelse ud fra de krav om sammensætning og udpegningsret,
som følger af lovforslagets § 11, stk. 2 og 3, og
§ 12, stk. 2-4, dvs. en bestyrelse, som har de ordinære
bestyrelsers sammensætning, jf. dog nedenfor om medarbejder-
og elevrepræsentation.
Det foreslåede indebærer
således, at institutionernes førs?te bestyrelser vil
blive sammensat af medlemmer, som i institutionens
dækningsområde udpeges af kommunalbestyrelserne,
arbejdsmarkedets organisationer i ligelig repræsentation og
bestyrelser for institutioner for erhvervsrettet uddannelse med
udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser.
Endvidere skal der til den første bestyrelse udpeges
medlemmer, som repræsenterer institutionens ansatte, ligesom
eleverne skal kunne udpege en tilforordnet.
Da de nye institutioners ansatte og elever
ikke vil være kendt på det foreslåede tidspunkt
for oprettelse af institutionen og nedsættelse af den
første bestyrelse, foreslås som udfyldningsregler, at
medarbejderrepræsentanter og elevtilforordnede, jf.
lovforslagets § 12, stk. 3 og 4, udpeges på anden vis
til de første bestyrelser.
Det foreslås, at
medarbejderrepræsentanter udpeges i forening af de relevante
faglige organisationer i institutionens dækningsområde,
som organiserer lærere og det øvrige personale ved
produktionsskoler og VUC. Dette sikrer, at
medarbejderrepræsentanter kan indgå i de nye
institutioners bestyrelser fra første færd. Der
lægges samtidig op til, at disse
medarbejderrepræsentanters funktion ophører, når
medarbejderne på de nye institutioner har udpeget
repræsentanter efter § 12, stk. 3.
Den konkrete afgrænsning af de
relevante faglige organisationer beror på de lokale forhold i
de enkelte institutioners dækningsområde. Den
nærmere afklaring heraf vil ske som led i den lokalt
forankrede proces, som allerede er indledt i relation til
oprettelsen af de nye institutioner, herunder disses
dækningsområder, placering m.v. Det foreslåede
indebærer i øvrigt, at de relevante faglige
organisationer vil kunne delegere beslutningen om udpegning af
medarbejderrepræsentanter til deres
tillidsrepræsentanter på de berørte eksisterende
institutioner, hvis dette skønnes hensigtsmæssigt.
Udpegning af elevtilforordnede vil
først kunne ske, når identiteten af alle de elever,
der skal overføres til en given institution, er kendt. Det
foreslås således, at elevtilforordnede først
udpeges, når det er afklaret, hvilke deltagere og elever ved
de produktionsskoler, der skal sammenlægges med
institutionen, og (primært) de voksenuddannelsescentre, der
skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen, der skal
overføres til en given institution. Det forudsættes
med det foreslåede, at institutionerne selvstændigt
tager hånd om processen med at få udpeget
elevtilforordnede, umiddelbart efter at det ligger klart, hvilke
personer institutionen skal modtage fra eksisterede
institutioner.
Det foreslås i
ændringsforslaget, at undervisningsministeren for hver
institution fastsætter en midlertidig vedtægt, som skal
gælde, indtil der er fastsat og godkendt en (ordinær)
vedtægt i overensstemmelse med lovforslagets bestemmelser
herom. Den midlertidige vedtægt vil indeholde bestemmelser,
som er fornødne for at sikre, at institutionen kan blive
funktionsdygtig fra den 1. september 2018 eller snarest herefter.
Den midlertidige vedtægt vil således indeholde
bestemmelser om nedsættelse af institutionens første
bestyrelse, herunder stillingtagen til spørgsmål om
bestyrelsens beslutningsdygtighed, uanset at medarbejder- og
elevrepræsentanter endnu ikke er udpeget.
Da der ikke på det foreslåede
tidspunkt for oprettelse af institutionen og nedsættelse af
den første bestyrelse vil være en ansat leder på
institutionen, foreslås det endvidere i stk. 2, at
bestyrelsens formand fortsat skal varetage funktionen som
institutionens leder i perioden, indtil den egentlige
institutionsleder er ansat og tiltrådt.
Det foreslåede stk. 2 indebærer
forudsætningsvis, at den første bestyrelses
funktionsperiode ophører, når der er fastsat og
godkendt en ordinær vedtægt for institutionen i
overensstemmelse med lovforslagets bestemmelser herom. Derefter
afløses den første bestyrelse af en ny bestyrelse med
den sammensætning, der følger af denne ordinære
vedtægt.
Det er med ændringsforslagets stk. 3
hensigten, at de opgaver, som var tiltænkt de i det fremsatte
lovforslag foreslåede midlertidige bestyrelser (dvs.
udarbejdelse af sammenlægningsredegørelse,
åbningsbalance m.v.) i stedet varetages af de første
bestyrelser. Dette vil ske i overensstemmelse med
bemærkningerne herom i det fremsatte lovforslag samt
eventuelt regler udstedt i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i nærværende ændringsforslags stk.
4, jf. nedenfor.
Det foreslåede indebærer i
øvrigt samlet set, at de første bestyrelser straks
påbegynder de bestyrelsesopgaver, som følger af
lovforslagets bestemmelser om bestyrelsens ansvar og opgaver. Det
omfatter således navnlig fastsættelse af institutionens
(ordinære) vedtægt, ansættelse af institutionens
leder, fastlæggelse af faglige temaer, antagelse af revisor
m.v.
Det foreslås endelig med
ændringsforslagets stk. 4, at undervisningsministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler om de
første bestyrelsers nedsættelse og virksomhed og om
kompetenceforholdet mellem disse bestyrelser og produktionsskoler,
voksenuddannelsescentre m.fl., herunder eventuelt om inddragelse af
disse i opstarten. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere
kunne anvendes til at fastlægge en nærmere
afgrænsning og tilrettelæggelse af, hvordan
medarbejder- og elevrepræsentanter i de første
bestyrelser findes. En tilsvarende bestemmelse findes i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 22
Der er tale om en sproglig
præcisering, som samordner sprogbrugen med bestemmelsens stk.
1. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 23
Der er tale om en sproglig
præcisering, som indebærer, at et overflødigt
ord udgår af bestemmelsen. Forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 24
Der er tale om en sproglig
præcisering, som indebærer, at dobbeltanvendelse af
ordet klager undgås. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Ændringsforslag
til
III. Forslag til lov om
ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (kommunal indsats
for unge under 25 år)
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Nr.
22 affattes således:
»22. § 12 d, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Underretningen skal ske på
møder arrangeret af kommunalbestyrelsen for
repræsentanter for alle ungdomsuddannelsesinstitutioner,
grundskoler, institutioner for forberedende grunduddannelse og
udbydere af undervisning i 10. klasse i kommunen.««
[Lovteknisk korrektion]
2) I
§ 2, stk. 5, ændres
»25. maj 2018« til: »15. juni 2018«.
[Ændret
ikrafttrædelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets nr. 20, hvorefter § 9, stk. 1 og 2,
ophæves. I lovens § 12 d, stk. 1, 2. pkt., er der en
henvisning til § 9, stk. 1. Som følge af forslagets nr.
20 ændres samtidig § 12 d, stk. 1, 2. pkt., sådan
at lovforslaget ikke indeholder denne henvisning.
Endvidere bringes bestemmelsen i
lovforslaget til § 12 d, stk. 1, 2. pkt., i overensstemmelse
med forslagene til § 12 d, stk. 1, 1. pkt., og § 12 d,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets nr. 21 og 23. I
ændringsforslaget fastsættes det således, at
underretning skal ske på møder, hvor der tillige er
repræsentanter for institutioner for forberedende
grunduddannelse. Endvidere fastsættes det, at møderne
arrangeres af kommunalbestyrelsen.
Til nr. 2
Ikrafttrædelsen af bestemmelserne
nævnt i lovforslagets § 2, stk. 5, udskydes fra den 25.
maj 2018 til den 15. juni 2018 for at sikre, at loven er
stadfæstet og kundgjort inden ikrafttrædelsen.
Ændringsforslag
til
IV. Forslag til lov om
ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
individuel boligstøtte og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse
m.v.)
Til § 6
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
det under nr. 5 foreslåede § 74, stk. 6, udgår »1.
led,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 8
2) I
nr. 3 udgår i den indledende
tekst »og § 5 a, stk. 2,« og »begge steder«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nyt
punktum:
»Hvis den tilsvarende prøve, der er
nævnt i 2. pkt., er en almen forberedelseseksamen i henhold
til avu-loven eller en hertil svarende eksamen efter § 13,
stk. 2, i lov om forberedende grunduddannelse, kan den samtale, der
nævnes i 1. pkt., endvidere udelades.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 17
4) Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 12 a
indsættes i kapitel 3:
Ȥ 12 b.
Produktionsskolen kan alene foretage økonomiske
dispositioner, når dispositionerne er nødvendige for
institutionens uforstyrrede varetagelse af de opgaver, som
institutionen skal varetage, jf. dog stk. 3. 1. pkt. omfatter
økonomiske dispositioner på 50.000 kr. og derover.
Stk. 2.
Produktionsskolen kan alene foretage økonomiske
dispositioner, der er nødvendige, jf. stk. 1, og som
overstiger 500.000 kr., når dispositionerne er godkendt af
bestyrelsen.
Stk. 3.
Produktionsskolen kan foretage økonomiske dispositioner, som
ikke er omfattet af stk. 1, men som overstiger 1.000.000 kr.,
når dispositionerne efter ansøgning fra bestyrelsen er
godkendt af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Styrelsens
afgørelser efter 1. pkt. kan ikke indbringes for
undervisningsministeren.««
[Etablering af
værnsregler]
Til § 19
5) Nr. 9
affattes således:
»9. § 5, stk. 5, 1. pkt., affattes
således:
»Udgifter til elementer af ordinær
undervisning, der leveres af de i stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte
institutioner, finansieres efter bestemmelserne i den lovgivning,
der gælder for den pågældende
aktivitet.««
[Lovteknisk korrektion]
6)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5 a, stk. 2, 2. pkt., ændres »stk. 1-4«
til: »stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 19, nr. 2]
7)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
8, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 19, nr. 2]
8)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
12, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 3, stk. 1 og
4« til: »§ 3, stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 19, nr. 2]
Ny paragraf
9)
Efter § 28 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 225 af 20. marts 2018, som
ændret ved § 29 i lov nr. 1555 af 19. december 2017 og
§ 1 i lov nr. 1670 af 26. december 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 41, stk. 2, indsættes
efter »varighed«: »eller en
erhvervsgrunduddannelse på højeste niveau i henhold
til lov om forberedende grunduddannelse«.
2. I
§ 54, stk. 1, indsættes
efter »en erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.«: », en
erhvervsgrunduddannelse på højeste niveau i henhold
til lov om forberedende grunduddannelse«.«
[Ret for visse personer til
optagelse som medlem af en a-kasse og dimittendrettigheder ved
gennemførelse af erhvervsgrunduddannelse på
højeste niveau i henhold til lov om forberedende
grunduddannelse]
Til § 29
10) I
stk. 3 ændres »§§
21-28« til: »§§ 21-28 og 01«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag 9]
11) I
stk. 14, 3. pkt., ændres
»eleverne« til: »kursisterne«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås af lovtekniske hensyn,
at henvisningen i det foreslåede § 74, stk. 6, i lov om
de gymnasiale uddannelser til lovens § 10, stk. 1, nr. 3, 1.
pkt., 1. led, udgår, således at der alene henvises til
lovens § 10, stk. 1, nr. 3, 1. pkt. Ændringsforslaget
indebærer ikke materielle ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslags § 6, nr. 5.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
hvorved det fremsatte lovforslags § 8, nr. 3 opdeles i to
ændringsnumre, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget indebærer ikke materielle
ændringer i forhold til den foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 2, 3. pkt., i lov om erhvervsuddannelser i det
fremsatte lovforslags § 8, nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i lovforslagets § 8. Det foreslås, at der
i § 5 a, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser efter 2. pkt.
indsættes et nyt punktum.
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
hvorved det fremsatte lovforslags § 8, nr. 3, opdeles i to
ændringsnumre, jf. ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslaget indebærer ikke materielle
ændringer i forhold til den foreslåede affattelse af
§ 5 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om erhvervsuddannelser i det
fremsatte lovforslags § 8, nr. 3.
Til nr. 4
Det foreslås, at det fremsatte
lovforslags § 17, nr. 1, nyaffattes.
Det foreslås, at der efter § 12
a i lov om produktionsskoler i kapitel 3 indsættes en ny
§ 12 b.
Efter det foreslåede § 12 b,
stk. 1, kan produktionsskolen alene foretage økonomiske
dispositioner, når dispositionerne er nødvendige for
institutionens uforstyrrede varetagelse af de opgaver, som
institutionen skal varetage, jf. dog det foreslåede stk. 3.
1. pkt. omfatter økonomiske dispositioner på 50.000
kr. og derover.
Efter det foreslåede § 12 b,
stk. 2, kan produktionsskolen alene foretage økonomiske
dispositioner, der er nødvendige, jf. det foreslåede
stk. 1, og som overstiger 500.000 kr., når dispositionerne er
godkendt af bestyrelsen.
Efter det foreslåede § 12 b,
stk. 3, kan produktionsskolen foretage økonomiske
dispositioner, som ikke er omfattet af det foreslåede stk. 1,
men som overstiger 1.000.000 kr., når dispositionerne efter
ansøgning fra bestyrelsen er godkendt af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet. Styrelsens afgørelser efter det
foreslåede 1. pkt. kan ikke indbringes for
undervisningsministeren.
Ændringsforslaget har ligesom det
fremsatte lovforslags § 17, nr. 1, baggrund i, at der som led
i lukningen af produktionsskolerne og overdragelsen af aktiviteter
til institutioner for forberedende grunduddannelse er behov for at
kunne etableres værnsregler, der skal bidrage til, at der
ikke bliver truffet uhensigtsmæssige beslutninger med store
økonomiske konsekvenser. Ændringsforslaget
indebærer, at disse regler fastsættes ved lov og ikke
ved bekendtgørelse som foreslået i det fremsatte
lovforslag. Det bemærkes, at der allerede er udstedt lignende
regler for så vidt angår institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (bekendtgørelse
nr. 101 af 9. februar 2018 om midlertidig regulering af budget- og
bevillingsmæssige forhold som værn mod visse
økonomiske dispositioner forud for påtænkt
udspaltning ved etablering af forberedende grunduddannelse og
tilhørende institutioner, som er udstedt efter forhandling
med finansministeren og med hjemmel i § 39 og § 57 a i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., og § 25, stk. 2, og § 38 b i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse).
Det følger af det fremsatte
lovforslags § 29, stk. 1, at lovforslagets § 17, nr. 1,
vil træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Der ændres ikke på det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt med nærværende
ændringsforslag. Eftersom det fremsatte lovforslags §
29, stk. 7, efter det foreslåede indebærer, at lov om
produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 97 af 26.
januar 2017, ophæves den 1. august 2019, vil
nærværende ændringsforslag finde anvendelse for
dispositioner foretaget indtil dette tidspunkt.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
hvorved det fremsatte lovforslags § 19, nr. 9, nyaffattes.
Ændringsforslaget indebærer ikke materielle
ændringer i forhold til den foreslåede ændring af
§ 5, stk. 5, i lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov i det fremsatte lovforslags § 19, nr.
9.
Til nr. 6
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i lovforslagets § 19. Det foreslås, at
henvisning til stk. 1-4 i § 5 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov ændres til
stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 19, nr. 2,
hvorved § 3, stk. 2-4, i lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov foreslås ophævet, og hvorved der i
stedet foreslås indsat nye stk. 2 og 3.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i lovforslagets § 19. Det foreslås, at
henvisning til stk. 1-4 i § 8, stk. 2, 3. pkt., i lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov ændres til
stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 19, nr. 2,
hvorved § 3, stk. 2-4, i lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov foreslås ophævet, og hvorved der i
stedet foreslås indsat nye stk. 2 og 3.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i lovforslagets § 19. Det foreslås, at
henvisning til § 3, stk. 1 og 4, i § 12, stk. 2, 1. pkt.,
i lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
ændres til § 3, stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 19, nr. 2,
hvorved § 3, stk. 2-4, i lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov foreslås ophævet, og hvorved der i
stedet foreslås indsat nye stk. 2 og 3.
Til nr. 9
Efter gældende regler i § 41 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal man som hovedregel
være mindst 18 år for at kunne blive optaget som medlem
af en arbejdsløshedskasse.
Personer, som har gennemført en
erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders
varighed, kan dog optages som medlem af en
arbejdsløshedskasse, selv om de ikke er fyldt 18 år,
jf. bestemmelsens stk. 2.
Med § 10, stk. 1, i forslag til lov om
forberedende grunduddannelse, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
199 som fremsat, side 2, foreslås det, at der er
følgende uddannelsesspor på forberedende
grunduddannelse: 1) Almen grunduddannelse, 2)
Produktionsgrunduddannelse og 3) Erhvervsgrunduddannelse. Med
lovforslagets § 10, stk. 3, foreslås det, at bl.a.
erhvervsgrunduddannelsen indeholder et basisniveau og op til tre
efterfølgende undervisningsniveauer svarende til henholdsvis
niveau 1, 2 og 3 i kvalifikationsrammen for livslang
læring.
Det foreslås med det foreslåede
§ 41, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
at personer, som har gennemført en erhvervsgrunduddannelse
på højeste niveau i henhold til forslag til lov om
forberedende grunduddannelse, også skal have mulighed for at
blive optaget som medlem af en arbejdsløshedskasse, selv om
de ikke er fyldt 18 år. Højeste niveau i henhold til
forslag til lov om forberedende grunduddannelse vil som nævnt
svare til niveau 3 i kvalifikationsrammen for livslang
læring.
Derved sidestilles personer, som har
gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18
måneders varighed, og personer, der har gennemført en
erhvervsgrunduddannelse på højeste niveau i henhold
til forslag til lov om forberedende grunduddannelse, både i
relation til, hvornår de kan blive medlem af en
arbejdsløshedskasse, og til opnåelse af ret til
arbejdsløshedsdagpenge som dimittend, jf. nedenfor.
Efter gældende regler i § 54 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan personer, der har
gennemført en erhvervsmæssig uddannelse, der er
normeret til mindst 18 måneders varighed, en
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. eller en integrationsgrunduddannelse i
henhold til lov om integrationsgrunduddannelse (igu), under visse
betingelser opnå ret til dagpenge 1 måned efter
uddannelsens afslutning.
Det fremgår af Aftale om bedre veje
til uddannelse og job, at der etableres en ny forberedende
grunduddannelse, der bl.a. skal afløse
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., og at gældende regler for
dimittendrettigheder for den eksisterende erhvervsgrunduddannelse
(egu) skal videreføres for tredje niveau på
erhvervsgrunduddannelsen i den nye forberedende grunduddannelse,
dvs. det uddannelsesspor i den forberedende grunduddannelse, som
benævnes erhvervsgrunduddannelse, jf. nedenfor.
Som følge af den foreslåede
etablering af forberedende grunduddannelse er lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. foreslået ophævet ved
nærværende lovforslags § 29, jf. forslag til lov
om ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
individuel boligstøtte og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.),
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 202 som fremsat, side 8. Der
foreslås med samme bestemmelse etableret en overgangsordning
for elever, som før den 1. august 2019 er påbegyndt
f.eks. en uddannelse efter lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
således at sådanne elever kan afslutte uddannelsen
efter de hidtil gældende regler.
Med § 10, stk. 1, i forslag til lov om
forberedende grunduddannelse foreslås det, at der er
følgende uddannelsesspor på forberedende
grunduddannelse: 1) Almen grunduddannelse, 2)
Produktionsgrunduddannelse og 3) Erhvervsgrunduddannelse. Med
lovforslagets § 10, stk. 3, foreslås det bl.a., at
erhvervsgrunduddannelsen indeholder et basisniveau og op til tre
efterfølgende undervisningsniveauer svarende til henholdsvis
niveau 1, 2 og 3 i kvalifikationsrammen for livslang
læring.
Det foreslås derfor, at det
indsættes i § 54, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., at personer, der har
gennemført en erhvervsgrunduddannelse på
højeste niveau i henhold til forslag til lov om forberedende
grunduddannelse kan opnå ret til
arbejdsløshedsdagpenge (dimittendrettigheder).
Højeste niveau i henhold til forslag til lov om forberedende
grunduddannelse vil som nævnt svare til niveau 3 i
kvalifikationsrammen for livslang læring.
Med forslaget berøres ikke de
gældende dimittendrettigheder efter § 54 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. for personer, der har
gennemført en erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., idet der fortsat vil være en
sådan eksisterende persongruppe, som vil skulle bevare disse
rettigheder.
Forslaget forventes ikke at medføre
merudgifter.
Til nr. 10
Det foreslås, at den foreslåede
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
ændringsforslag nr. 9, træder i kraft den 1. august
2019.
Til nr. 11
Det foreslås, at i det fremsatte
lovforslags § 29, stk. 14, 3. pkt., ændres ordet
eleverne til »kursisterne«. Der er alene tale om en
sproglig korrektion.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene
Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 199, L 200, L 201 og L 202
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren | 2 | Henvendelse af 13/4-18 fra
Produktionsskoleforeningen | 3 | Henvendelse af 17/4-18 fra Landsforeningen
Talentspejderne | 4 | Supplerende høringssvar, fra
undervisningsministeren | 5 | Henvendelse af 16/4-18 fra
Uddannelsesforbundet | 6 | Henvendelse af 20/4-18 fra KKR
Syddanmark | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Henvendelse af 24. april 2018 fra
Produktionsskolen AFUK, Den Økologiske Produktionsskole,
Produktionsskolen KUBA, Produkti?onsskolen på
Høffdingsvej og Produktionsskolen Fabrikken | 9 | Henvendelse af 2/5-18 fra
Produktionshøjskolen Klemmenstrupgaard og BASE 4000
Roskilde. | 10 | Henvendelse af 2/5-18 fra Randers
produktionshøjskole og Silkeborg
produktionshøjskole | 11 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 12 | Materiale fra BASE 4000, Roskilde
Produktionsskoles foretræde den 8. maj | 13 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 199, L 200, L
201 og L 202
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/4-18 fra Produktionsskoleforeningen, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/4-18 fra Landsforeningen Talentspejderne, til
udnervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/4-18 fra Uddannelsesforbundet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/4-18 fra KKR Syddanmark, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/4-18 fra Produktionsskolen AFUK, Den Økologiske
Produktionsskole, Produktionsskolen KUBA, Produktionsskolen
på Høffdingsvej og Produktionsskolen Fabrikken, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
terminologien og forståelsen af de faglige begreber er ens i
det praktiske arbejde samt er tro imod fgu-aftalen af 13. oktober
2017, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at redegøre for
forsørgelsesgrundlaget pr. måned for unge på SU,
produktionsskoleydelse, egu-skoleydelse og fgu-skoleydelse nu samt
efter lovforslagenes ikrafttrædelse, til
undervisningsudvalget, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at redegøre for den
geografiske placering af de nuværende forberedende tilbud,
herunder produktionsskolerne og institutioner, der udbyder avu, fvu
og obu, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor mange der er i
målgruppen for fgu fordelt pr. kommune samt efter etnisk
oprindelse, køn og alder, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvor mange i målgruppen for
fgu der forventes at have taget 10. klasse, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan kommunernes
økonomiske andel er i forhold til unge, der er anvist til
højskoler, daghøjskoler, frie fagskoler, efterskoler
sammenlignet med kommunens økonomiske andel til fgu'en pr.
elev, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvor mange årselever der er
på de eksisterende produktionsskoler fordelt pr. skole, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvem de 50.000 unge, der i dag
ikke er i gang med f.eks. en ungdomsuddannelse, er, og hvor mange
der er reelt i målgruppen for fgu, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om i skematisk form at redegøre
for forskellene mellem de nuværende forberedende tilbud og
fgu, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om det er foreneligt med grundloven
at trække de unge i ydelsen, hvis de har ulovligt
fravær, til undervisningsministerne, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvordan udviklingen i unge uden
ungdomsuddannelse eller job siden 2009 er, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor mange der elever årligt
vil færdiggøre de tre separate spor i fgu'en, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for de kommunale 10. klasser, at der oprettes fgu, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, at hvis målgruppen for fgu i
stedet modtog uddannelseshjælp, hvor mange der da - ud fra et
skøn - procentvis ville være henholdsvis
aktivitetsparate og uddannelsesparate, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-18
fra Produktionshøjskolen Klemmenstrupgaard og BASE 4000,
Roskilde, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-18
fra Randers produkti?onshøjskole og Silkeborg
produktionshøjskole, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om i forlængelse af
L199/L200/L201/L202 - spm. 21 at uddybe, hvordan der kan sikres
veludstyrede, professionelle værksteder, jf.
L199/L200/L201/L202 - bilag10, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at kommentere materialet fra BASE
4000, Roskilde Produktionsskole, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om tilbud efter »lov om social
service« også kan indgå i kommunernes afvejning
af mulige tilbud og indsatser, som kan bringe unge tættere
på job og uddannelse, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om at bekræfte, at også
sociale tilbud skal indgå, således at de unges
interesser kan varetages bedst muligt, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
2 af udvalgets
spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 24 og 25 på L 201 og
undervisningsministerens svar her på er optrykt efter
ønske fra S:
Spørgsmål 24:
I bemærkninger til lovforslagets (L 201)
pkt. 2.1 fremgår det, at kommunerne skal foretage en samlet
afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan bringe unge
tættere på job og uddannelse. I den forbindelse bedes
ministeren oplyse om tilbud efter »Lov om social
service« også kan indgå i kommunernes
afvejning?
Svar:
Kommunerne får som led i Aftale om bedre veje til uddannelse og job
med den kommunale ungeindsats ansvaret for, at der sker en
koordinering af den samlede ungeindsats i den enkelte kommune
på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og
socialindsatsen.
Kommunerne får herunder som noget nyt
kompetencen til at målgruppevurdere til den nye forberedende
grunduddannelse.
Med L 201 vil det blive fastsat, at der skal
ske en samlet afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan
bringe den unge tættere på uddannelse og job, herunder
mulige tilbud om uddannelse og tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Det bemærkes i den forbindelse,
at indholdet af L 201 ikke træder i stedet for de tilbud og
indsatser, som den unge har ret til efter anden lovgivning.
Kommunens ansvar på uddannelsesområdet skal derfor ses
i sammenhæng med andre områder og de herunder
hørende sektorlove, som er relevante i relation til at give
alle unge under 25 år det mest hensigtsmæssige
tilbud.
Det er den enkelte kommune, der beslutter,
hvordan den kommunale ungeindsats skal organiseres, og der er ikke
noget til hinder for, at tilbud efter lov om social service kan
indgå i kommunernes afvejning. Det er en konkret afvejning,
hvori kommunen ikke har et frit skøn, jf. foran.
Spørgsmål 25:
I bemærkninger til lovforslagets (L 201)
pkt. 2.1 fremgår det, at kommunerne er forpligtet til at have
et kendskab til og overblik over tilbud på
beskæftigelses- og uddannelsesområdet. Kan ministeren i
den forbindelse bekræfte at også sociale tilbud skal
indgå, således at de unges interesser kan varetages
bedst muligt?
Svar:
Det følger af L 201, at der skal ske en
koordinering af den samlede ungeindsats i den enkelte kommune
på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og
socialindsatsen. Af bemærkningerne til lovforslaget
fremgår det, at kommunernes vurdering af hvorvidt der er
koordineringsbehov på tværs af sektorområder samt
vurdering af hvilke indsatser, der kan tilbydes den unge, skal ske
inden for rammerne af de relevante sektorlovgivninger.
Formålet med kommunens arbejde med den
kommunale ungeindsats er, at den unge og den unges forældre
møder kommunen som én samlet instans på
tværs af kommunale opgaver. Sociale tilbud skal dermed
indgå i ungeindsatsen i det omfang, der er behov for det.
Der kan i øvrigt henvises til svar
på spørgsmål 24 til L 201 Forslag til Lov om
ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Kommunal indsats
for unge under 25 år).