Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse
(Lovforslag nr. L 200)
Den 13. oktober 2017 indgik regeringen og
samtlige partier i Folketinget Aftale om bedre
veje til uddannelse og job, hvori det er aftalt, at en
række forberedende tilbud og uddannelser skal omlægges,
og at der i stedet skal etableres en nyt, samlet forberedende
uddannelsestilbud til personer under 25 år benævnt
forberedende grunduddannelse (FGU).
Lovforslaget har til formål at
fastlægge rammerne for de statslige selvejende institutioner,
der skal varetage udbuddet af forberedende grunduddannelse.
Lovforslaget fastlægger endvidere finansieringen af
institutionerne samt bestyrelsernes sammensætning, opgaver og
ansvar. Lovforslagets hoveformål er at skabe et fleksibelt,
sammenhængende og lokalt forankret udbud af forberedende
grunduddannelse.
Med lovforslaget etableres helt nye
institutioner, som efter lovforslaget skal udbyde og varetage
forberedende grunduddannelse. Målet er at sikre fagligt og
økonomisk bæredygtige institutioner og et
landsækkende udbud af forberedende grunduddannelse med
nærhed til de unge. Lovforslaget tilsigter via en
finansieringsmodel med på finansloven fastsatte takster og
tilskud til de foreslåede institutioner og tilhørende
skoler for forberedende grunduddannelse at sikre et ensartet
tilskudsniveau på tværs af landet.
Med lovforslaget lægges der videre op
til, at indføre en aktivitetsbestemt kommunal bidragspligt
til staten. Det foreslås, at størrelsen af kommunernes
bidrag til staten fastsættes på de årlige
finanslove, for aktiviteten i det finansår, som finansloven
vedrører, således at kommunernes bidrag vil ligge
på ca. 65 pct. af de faktisk afholdte udgifter til
forberedende grunduddannelse, mens staten afholder de resterende
ca. 35 pct.
Lovforslaget bygger på den
selvejemodel, som har været anvendt på
undervisningsområdet i en længere årrække,
og som er baseret på decentralt ansvar og på at fremme
og understøtte det personlige og faglige engagement og
medansvar på uddannelsesinstitutionerne. Det er hensigten, at
det selvejebaserede styringssystem skal sikre, at de politisk
fastlagte mål for forberedende grunduddannelse opfyldes, samt
at uddannelsens kvalitet fastholdes og udvikles.
Lovforslaget fastlægger derudover
rammerne for institutionernes øvrige virksomhed, herunder
for bestyrelsernes arbejde, institutionernes ledelse og
opgavevaretagelsen på institutionerne i øvrigt.
Bestyrelserne for de selvejende institutioner vil efter
lovforslaget have ansvaret for den overordnede ledelse af
institutionernes drift og virksomhed. Dette ansvar omfatter
såvel institutionernes virke i henhold til det
vedtægtsbestemte formål som institutionernes
økonomi og administration. Bestyrelserne har efter det
foreslåede tillige ansvaret for at sikre, at institutionernes
drift og virksomhed udøves i overensstemmelse med
gældende ret. Det vil efter lovforslaget samtidig være
en hovedopgave for bestyrelserne at sikre optimale rammer for
undervisningsaktiviteter af høj kvalitet ved blandt andet at
have kvalificerede lærerkræfter, gode fysiske rammer og
et økonomisk råderum, der giver de fornødne
handlemuligheder i forhold til prioriteringen af den samlede
ressourceanvendelse.
Udover bestemmelser om styring,
finansiering mv., tilsyn og bestyrelsesansvar og -opgaver
indeholder lovforslaget bl.a. bestemmelser om oprettelse,
nedlæggelse, sammenlægning mv. af institutioner og
tilhørende skoler, institutionsvedtægternes indhold,
institutionens interne rådgivende organer, elevernes
forsørgelsesgrundlag, institutionsregnskaber og revision
heraf, kapacitetsstyring og administrative samarbejder.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med de samtidigt fremsatte forslag til lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse, forslag til lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge
under 25 år) samt forslag til lov om ændring af
avu-loven, lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks Evalueringsinstitut, lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og
lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse
m.v.).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.