Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. maj 2018
Forslag
til
Lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse
Kapitel 1
Institutionernes
formål og opgaver
§ 1.
Loven omfatter institutioner for forberedende grunduddannelse med
tilhørende skoler, der er oprettet af
undervisningsministeren med henblik på at udbyde og varetage
forberedende grunduddannelse inden for et af ministeren fastsat
dækningsområde.
Stk. 2.
Institutionen kan ud over de opgaver, som er nævnt i stk. 1,
foretage sig følgende:
1)
Gennemføre afsøgningsforløb efter lov om
kommunal indsats for unge under 25 år.
2)
Gennemføre særlige forløb efter lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov som
indtægtsdækket virksomhed.
3) Efter aftale
med en skole, institution eller virksomhed, der er godkendt til at
udbyde hovedforløb, jf. § 18 i lov om
erhvervsuddannelser, medvirke til uddannelse af elever i
erhvervsuddannelse baseret på forberedende grunduddannelse
(fgu-baseret erhvervsuddannelse), jf. kapitel 7 c i lov om
erhvervsuddannelser.
4) Efter aftale
med en eller flere institutioner omfattet af denne lov, lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. varetage undervisning for en eller flere af
de nævnte institutioner med henblik på at sikre, at
uddannelsestilbud kan opretholdes i et område, herunder
navnlig yderområder og landdistrikter.
Stk. 3.
Institutionen kan udbyde undervisning og anden aktivitet som
indtægtsdækket virksomhed ud over det, der er omfattet
af stk. 2, nr. 2.
Stk. 4.
Institutionen kan afsætte producerede varer og
tjenesteydelser på vilkår, der ikke giver private
udbydere urimelig konkurrence.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om aftaler
indgået efter stk. 2, nr. 4.
§ 2.
Institutionerne er selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning og skal virke uafhængigt inden for
denne lovs rammer.
Stk. 2.
Institutionen skal i sit samlede virke og i samarbejde med andre
uddannelsesinstitutioner medvirke til at sikre et nationalt
sammenhængende og effektivt uddannelsessystem, herunder
opfyldelse af nationale uddannelses- og institutionspolitiske
mål.
Stk. 3.
Institutionens styrelse reguleres i en vedtægt, som
institutionens bestyrelse fastsætter, jf. § 17.
Institutionens navn godkendes af undervisningsministeren og
fastsættes i vedtægten. Navnet skal indeholde
betegnelsen forberedende grunduddannelse eller fgu.
Stk. 4.
Institutionens vedtægt skal offentliggøres på
institutionens hjemmeside sammen med datoerne for bestyrelsens
vedtagelse, undervisningsministerens fastsættelse, jf. §
5, stk. 1, eller godkendelse, jf. § 9, stk. 3, og datoen for
offentliggørelsen på hjemmesiden. Vedtægten kan
tidligst træde i kraft ved offentliggørelsen.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om vedtægters
indhold, herunder i form af en standardvedtægt.
§ 3.
Institutionen kan efter aftale med en eller flere institutioner
omfattet af denne lov og institutioner omfattet af lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, lov
om medie- og journalisthøjskolen, lov om erhvervsakademier
for videregående uddannelser, lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser varetage nærmere
bestemte administrative opgaver for en eller flere af de
nævnte andre uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2. For
institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 32 tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionens aftaler med andre uddannelsesinstitutioner efter
stk. 1.
Kapitel 2
Kapacitetsstyring og struktur
Kapacitetsstyring
§ 4.
Undervisningsministeren skal sikre, at kapaciteten på
institutionerne har et sådant omfang, at alle, der er
berettiget til optagelse på forberedende grunduddannelse, kan
optages, og at de optagne kan færdiggøre deres
forberedende grunduddannelse i overensstemmelse med
forløbsplanen, jf. lov om forberedende grunduddannelse.
Stk. 2.
Institutionen skal overalt på institutionen udbyde alle
forberedende grunduddannelses uddannelsesspor og tilknyttede
basisniveauer. I særlige tilfælde, herunder navnlig for
yderområder og landdistrikter, kan dette fraviges.
Institutioners og tilhørende skolers
oprettelse og nedlæggelse
§ 5.
Undervisningsministeren kan oprette nye institutioner eller efter
høring af institutionens bestyrelse bestemme, at en
eksisterende institution skal oprette nye tilhørende skoler,
hvis det er hensigtsmæssigt som følge af et
konstateret eller forventet behov for et ændret geografisk
udbud af forberedende grunduddannelse. Ved oprettelse af en ny
institution fastsætter undervisningsministeren
vedtægten.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter et geografisk
dækningsområde for institutionen og den geografiske
placering af institution og tilhørende skoler inden for
dækningsområdet. Undervisningsministeren kan samtidig
ændre andre institutioners dækningsområde, hvis
der er behov herfor som følge af oprettelsen.
§ 6.
Undervisningsministeren kan efter høring af institutionens
bestyrelse nedlægge en institution eller bestemme, at en af
de tilhørende skoler skal nedlægges, hvis der ikke
længere er behov herfor, eller hvis de betingelser, som efter
denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf
gælder for institutionen, efter en samlet vurdering ikke
opfyldes.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution at
optage alle eller en del af de elever, som har påbegyndt
forberedende grunduddannelse på en institution eller en
tilhørende skole, der nedlægges.
Stk. 3.
Nedlægges en institution, tilfalder dens nettoformue
statskassen. Gaver skænket til institutionen tilfalder
statskassen, medmindre andet følger af dansk rets
almindelige regler.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan ændre andre instituti?oners
dækningsområde, hvis der er behov herfor som
følge af nedlæggelsen.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
opgørelsen af formuen efter stk. 3.
Sammenlægning og spaltning af
institutioner
§ 7.
Undervisningsministeren kan efter høring af
instituti?onernes bestyrelser sammenlægge to eller flere
institutioner omfattet af loven.
Stk. 2. Ved
sammenlægning opløses institutionerne uden likvidation
ved overdragelse af deres aktiver, passiver, rettigheder og
forpligtelser til den fortsættende institution.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter et geografisk
dækningsområde for den nye, sammenlagte institution og
den geografiske placering af institutionen og de tilhørende
skoler inden for dækningsområdet.
Undervisningsministeren kan samtidig ændre andre
institutioners dækningsområde, hvis der er behov herfor
som følge af sammenlægningen.
§ 8.
Undervisningsministeren kan efter høring af institutionens
bestyrelse spalte en institution. Ved spaltningen overdrages
aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser til en eller flere
bestående eller nyoprettede institutioner efter loven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter geografiske
dækningsområder for de udspaltede institutioner og den
geografiske placering af de nye institutioner og tilhørende
skoler inden for de nye dækningsområder.
Undervisningsministeren kan samtidig ændre andre
institutioners dækningsområde, hvis der er behov for
dette som følge af spaltningen.
§ 9.
Sammenlægning og spaltning efter §§ 7 og 8 kan
gennemføres uden kreditorernes samtykke.
Stk. 2. Det er
en betingelse for sammenlægning eller spaltning efter
§§ 7 og 8, at der ved sammenlægningen eller
spaltningen ikke sker indskrænkninger i bestående
rettigheder.
Stk. 3.
Undervisningsministeren godkender den sammenlagte eller spaltede
institutions vedtægt.
§
10. Undervisningsministeren fastsætter regler om
sammenlægning og spaltning efter §§ 7 og 8,
herunder regler om opgørelse af aktiver og passiver, og om,
at selskabslovens kapitel 15 finder anvendelse med de
fornødne tilpasninger.
Kapitel 3
Institutionens
ledelse
Bestyrelsens sammensætning
§
11. Institutionen ledes af en bestyrelse.
Stk. 2.
Bestyrelsen består af 7-11 stemmeberettigede medlemmer i
ulige antal.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan for institutioner med
dækningsområder inden for otte kommuner eller derover
eller ved udvidet medarbejderrepræsentation, jf. § 12,
stk. 3, 2. pkt., tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer
med stemmeret kan være op til 15.
Stk. 4. Ved
institutionssammenlægninger kan undervisningsministeren
tillade, at den fortsættende institution i en
overgangsperiode på 4-8 år kan have mere end 11
medlemmer med stemmeret.
§
12. Bestyrelsens sammensætning fastsættes i
vedtægten.
Stk. 2.
Bestyrelsen sammensættes, så følgende i
institutionens dækningsområde udpeger udefrakommende
medlemmer af bestyrelsen:
1)
Kommunalbestyrelserne (et eller flere medlemmer).
2)
Arbejdsmarkedets organisationer i ligelig repræsentation.
3) Bestyrelser
for institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af
erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 3.
Endvidere udpeges af og blandt institutionens medarbejdere 2
medlemmer til bestyrelsen, af hvilke det ene medlem har stemmeret.
Antallet af medlemmer udpeget af medarbejderne kan dog udvides, med
sigte på at medarbejdere fra forskellige skoler
tilhørende institutionen kan være repræsenteret
i bestyrelsen. Medarbejderudpegede bestyrelsesmedlemmer er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område.
Stk. 4.
Elevrådet, jf. § 25, udpeger en tilforordnet til
institutionens bestyrelse.
§
13. Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have kompetencer,
der bidrager til at fremme institutionens aktuelle og fremadrettede
virke.
Stk. 2.
Medlemmer omfattet af § 12, stk. 2, udpeges i deres personlige
egenskab og skal tilsammen have erfaring fra relevante
ungdomsuddannelser og arbejdsmarkedet for ufaglært
beskæftigelse samt med uddannelsesudvikling,
kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder
vurdering af budgetter og regnskaber.
§
14. Bestyrelsen vælger 1 formand blandt de
udefrakommende medlemmer, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Institutionens leder er bestyrelsens sekretær og deltager i
bestyrelsens møder uden stemmeret.
Stk. 3. Der kan
ydes vederlag til medlemmerne af bestyrelsen, herunder til
medlemmer uden stemmeret.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
ministeren for offentlig innovation regler om vederlag efter stk.
3.
§
15. Følgende personer kan ikke være medlemmer
af bestyrelsen:
1) Personer, der
udlejer ejendomme m.m. til institutionen.
2) Medlemmer af
bestyrelsen i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer ejendomme m.m. til institutionen, eller
som kontrollerer udlejer af ejendomme m.m. til institutionen.
3) Advokater,
revisorer eller lignende rådgivere for personer, der udlejer
ejendomme m.m. til institutionen, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der udlejer ejendomme til
institutionen.
4) Ansatte i
ledende stillinger hos personer, der udlejer ejendomme m.m. til
institutionen, eller i fonde, selskaber, kommunale selskaber
el.lign., foreninger eller andre virksomheder, der udlejer
ejendomme m.m. til institutionen.
Stk. 2. Er
lejeforholdet af uvæsentligt omfang, finder stk. 1 ikke
anvendelse.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om,
hvornår et lejeforhold anses for at være af
uvæsentligt omfang.
§
16. Bestyrelsens funktionsperiode er på 4 år og
følger normalt valgperioden for kommuner.
Bestyrelsens ansvar og opgaver
§
17. Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af
institutionen. Bestyrelsen fastsætter institutionens
vedtægt og en forretningsorden for sit virke, jf. dog §
5, stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 3.
§
18. Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens
leder og godkender efter indstilling fra lederen ansættelse
og afskedigelse af institutionens øvrige personale.
Stk. 2.
Bestyrelsen kan fastsætte retningslinjer for lederens
virksomhed og kan bemyndige lederen til i nærmere bestemt
omfang at udøve beføjelser, der er tillagt
bestyrelsen.
Stk. 3.
Bestyrelsen træffer beslutning om suspension af medarbejdere,
der er ansat på tjenestemandsvilkår,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål.
§
19. Bestyrelsen er ansvarlig over for
undervisningsministeren for institutionens drift, herunder for
forvaltningen af de statslige tilskud.
§
20. Bestyrelsen skal sikre, at institutionen i sit virke er
uafhængig. Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler,
så de bliver til størst mulig gavn for institutionens
formål og alene virker til fremme heraf.
Stk. 2.
Institutionen er forpligtet til at vedligeholde de bygninger, den
ejer, på et forsvarligt niveau i overensstemmelse med en af
bestyrelsen godkendt flerårig plan og til at sikre, at de
tilskudsberettigede aktiviteter foregår i egnede lokaler med
faciliteter, udstyr m.v., som er i en forsvarlig standard og
stand.
§
21. Midler, der ikke er nødvendige for institutionens
daglige drift, skal under hensyntagen til sikkerheden anbringes
på en eller flere af følgende måder:
1) Som
indestående i pengeinstitutter hjemmehørende i Danmark
eller i et andet land inden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
2) I
fondsaktiver udstedt af danske realkreditinstitutter, KommuneKredit
eller andre danske finansieringsinstitutter under offentligt
tilsyn.
3) I
fondsaktiver eller gældsbreve, for hvilke den danske stat
eller en dansk kommune står som udsteder eller garant.
4) I
værdipapirer fra et EU-/EØS-medlemsland bortset fra
aktier og investeringsbeviser, som efter deres art og sikkerhed kan
sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr. 2 og 3.
Stk. 2.
Institutionen kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 4, under
størst mulig hensyntagen til sikkerheden i fornødent
omfang anbringe likvide midler i andelsbeviser med begrænset
hæftelse eller i aktier i det pengeinstitut, som
institutionen bruger som sin sædvanlige bankforbindelse, og i
andelsbeviser med begrænset hæftelse i
forsyningsvirksomheder m.m., hvis institutionen derved opnår
økonomiske fordele. Andelene og aktierne skal
afhændes, hvis institutionen skifter pengeinstitut eller ikke
længere opnår den økonomiske fordel.
§
22. Aftaler, herunder husleje- og ejendomsaftaler, skal
indgås på vilkår, der ikke er ringere for
institutionen end sædvanlige markedsvilkår, og skal
søges ændret, hvis udviklingen i
markedsvilkårene tilsiger det.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
huslejeaftaler, herunder i særlige tilfælde bestemme,
at huslejeaftaler skal indgås på andre vilkår end
dem, der er nævnt i stk. 1.
Søgsmålskompetence
§
23. Beslutning om at anlægge retssag mod
bestyrelsesmedlemmer, ledere, revisorer eller andre i anledning af
tab påført institutionen kan træffes af
bestyrelsen eller af undervisningsministeren.
Institutionens leder
§
24. Institutionens leder har ansvaret for den daglige
ledelse af institutionen og er ansvarlig for institutionens
virksomhed over for institutionens bestyrelse.
Stk. 2.
Institutionens leder varetager sin daglige ledelse af institutionen
således, at
1) uddannelsen
tilrettelægges og gennemføres i overensstemmelse med
gældende regler,
2) de
undervisningsmæssige forhold er forsvarlige,
3) bestyrelsens
godkendte budget overholdes,
4)
institutionens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med
bestyrelsens beslutninger og retningslinjer og
5) ledelsen af
hver af de skoler, der hører til institutionen, kan sikre
den fornødne pædagogiske kvalitet i
undervisningen.
Kapitel 4
Elevråd
§
25. Eleverne har ret til at danne et elevråd på
institutionen, som i sit virke skal være baseret på
demokratiske principper.
Stk. 2.
Elevrådet udpeger repræsentanter for eleverne til
udvalg m.v., som institutionen har nedsat til at behandle
spørgsmål af betydning for elever i almindelighed.
Dette gælder dog ikke udvalg m.v., hvor elevers deltagelse
ville stride mod anden lovgivning.
Stk. 3.
Overholder elevrådet ikke demokratiske principper, kan
institutionens leder suspendere elevrådet.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om valg til
elevråd, rådets virksomhed, suspension og bestyrelsens
forpligtelse over for rådet.
Kapitel 5
Institutionernes
økonomiske forhold
Tilskud til institutionerne
§
26. Undervisningsministeren yder et grundtilskud pr.
institution og et grundtilskud pr. tilhørende skole.
Grundtilskud fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren yder endvidere et taxametertilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove. Tilskuddet
ydes ud fra den enkelte institutions samlede antal årselever,
jf. dog stk. 4, og en takst pr. årselev.
Stk. 3.
Undervisningsministeren yder et særligt tilskud for
udslusning af elever til uddannelse eller beskæftigelse.
Tilskuddet ydes for elever, der i forlængelse af et
forløb på forberedende grunduddannelse af mindst 1
måneds varighed går videre i kompetencegivende
uddannelse eller lønnet beskæftigelse, herunder
deltidsbeskæftigelse. Tilskuddet ydes, når
institutionen har dokumentation for, at deltageren har været
i gang med en tilskudsberettigende aktivitet i 12 uger inden for en
periode på 4 måneder efter forløbet. Tilskuddet
fastsættes som en takst pr. årselev på de
årlige finanslove.
Stk. 4.
Undervisningsministeren yder et særligt tilskud ud fra
antallet af årselever, hvori indgår deltagere i
meritgivende kombinationsforløb, jf. lov om forberedende
grunduddannelse. Tilskuddet ydes, på betingelse af at
udgiften til den pågældende undervisning afholdes af
institutionen.
Stk. 5. Uanset
stk. 1-4 kan der på de årlige finanslove
fastsættes særskilte takster for fjernundervisning,
herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til
dækning af institutionernes erhvervelse og opretholdelse af
lokaler, bygninger og arealer.
Stk. 6.
Forlængelse af uddannelsestiden for en elevs samlede
uddannelsesforløb, jf. lov om forberedende grunduddannelse,
kan maksimalt gives i et omfang, der svarer til 10 pct. af
institutionens samlede årselevtal i det forudgående
finansår. For institutioner, der ikke har haft aktivitet i
det forudgående finansår, beregnes kvoten på
baggrund af det forventede årselevtal.
§
27. Undervisningsministeren kan yde lån og tilskud til
institutioner, der efter ministerens skøn er kommet i en
særlig vanskelig økonomisk situation. Lånet
eller tilskuddet er betinget af, at institutionen følger
ministerens krav til omlægning af institutionens virksomhed
med henblik på genopretning af institutionens
økonomi.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud og lån i forbindelse
med sammenlægning eller spaltning af instituti?oner og i
forbindelse med en institutions overtagelse af elever efter §
6, stk. 2.
Stk. 3.
Udbetaling Danmark varetager administrative opgaver af finansiel og
regnskabsmæssig karakter vedrørende lån efter
stk. 1 og 2.
§
28. Undervisningsministeren kan yde tilskud til udviklings-
og forsøgsvirksomhed eller til andre særlige
formål.
§
29. Tilskud kan udbetales forskudsvis.
§
30. Undervisningsministeren kan fastlægge minimums- og
maksimumsrammer for den tilskudsudløsende tilgang til
uddannelserne.
§
31. Kommunalbestyrelserne i kommunerne inden for
institutionens dækningsområde kan yde tilskud til
institutionen ud over deres andel af tilskud, jf. § 26, jf.
§ 42, til anlægsudgifter ved etablering eller senere
udbygning. Kommuner kan ikke yde tilskud til institutionens
driftsudgifter eller lån til driftsudgifter og
anlægsudgifter.
Stk. 2. Med
henblik på at understøtte en regions vækst-
og udviklingsstrategi kan regionsrådet efter ansøgning
fra en institution for forberedende grunduddannelse beliggende i
regionen yde formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud,
herunder anlægstilskud. Tilskud kan bl.a. ydes til
efteruddannelse, information, udvikling af fag og valgfag,
værkstedsfaciliteter og andre faciliteter,
ordblindeundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
sommerferieaktivitet, ekskursioner, sundheds- og
ernæringstiltag og tilskud til udvikling af en
institution i et landdistrikt eller yderområde. På
Bornholm varetages regionsrådets opgave dog af
kommunalbestyrelsen.
Momskompensation
§
32. Tilskud efter denne lov ydes ikke til dækning af
institutionernes udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kompenserer institutionen for udgifter til
betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven
ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret, og som institutionen afholder ved køb af
varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud m.v. efter
denne lov.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensation
efter stk. 2 og kan herunder beslutte, at der etableres en
acontoordning for momskompensation til institutionerne.
Tilskudsvilkår
§
33. Inden for sit formål disponerer institutionen frit
over de samlede statslige tilskud efter §§ 26-28 og over
øvrige indtægter. Det er en betingelse, at
institutionen opfylder de bestemmelser, der gælder for
uddannelsen og institutionens opgaver i øvrigt. Det er
endvidere en betingelse, at instituti?onen gennemfører den
undervisningsaktivitet eller anden aktivitet, som tilskuddene er
betinget af. Institutionen kan opspare tilskud til anvendelse i
følgende finansår til instituti?ons- og
undervisningsformål.
Stk. 2. Tilskud,
der efter § 28 er ydet, under forudsætning af at
uforbrugte midler tilbagebetales, er ikke omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution at
tilpasse, udskyde eller standse investeringer, hvis de samlede
budgetterede investeringer for de statsfinansierede selvejende
institutioner på Undervisningsministeriets område
overstiger den flerårige investeringsramme, der
fastsættes på finansloven. Undervisningsministeren
offentliggør de flerårige investeringsrammer.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om forvaltningen
af investeringsrammen, der fastsættes på de
årlige finanslove.
§
34. Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til
institutionerne stille vilkår for institutionernes
virksomhed, der fremmer formålet i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller tilsvarende formål i
lovgivningen, herunder om institutionens kvalitetssystem og
energibesparelser.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om ydelse af
tilskud efter stk. 1.
§
35. Institutionen anvender ved udbud og efterfølgende
kontraktindgåelser klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler eller offentliggør senest ved
kontraktindgåelsen på institutionens hjemmeside sin
begrundelse for at undlade dette.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
forpligtelsen efter stk. 1, herunder om, hvilke udbud der er
omfattet af forpligtelsen.
§
36. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
tilskud til institutionerne efter §§ 26-28, herunder om
aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud, opgørelse
af årselever og tilbagebetaling og kontrol af udbetalte
tilskud.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med finansministeren
fastsætte regler om instituti?onernes virksomhed efter
§§ 26-28, om institutionernes budget- og
bevillingsmæssige forhold og om udbetaling af tilskud til
institutionerne.
§
37. Institutionen skal følge de af ministeren for
offentlig innovation fastsatte eller aftalte bestemmelser om
løn- og ansættelsesvilkår, herunder om
pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved
institutionen.
Stk. 2.
Institutionen er omfattet af statens selvforsikringsordning.
Regnskab og revision
§
38. Institutionernes regnskabsår er finansåret.
Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab
omfattende resultatopgørelse, balance og
anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen
og institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af
årsregnskab til Undervisningsministeriet skal
bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring om, at de opfylder
betingelserne for at være medlemmer af bestyrelsen, jf.
§ 15, stk. 1.
Stk. 2.
Institutionerne skal efter anmodning fra undervisningsministeren
indberette investeringsbudgetter og regnskabstal, jf. § 33,
stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Institutionernes regnskaber er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 4.
Bestyrelsen for institutionen ansætter en revisor, som skal
være statsautoriseret eller registreret revisor, til at
udføre revision. Bestyrelsen underretter
Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den antagne revisor og
om skift af revisor.
Stk. 5.
Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale et samarbejde
mellem rigsrevisor og den i stk. 4 nævnte revisor.
Stk. 6.
Regnskaberne opstilles efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren. Institutionens regnskabsføring skal
være i overensstemmelse med regler fastsat af
undervisningsministeren. Undervisningsministeren fastsætter
endvidere regler om revision efter stk. 4 og om den antagne
revisors kontrol af institutionens oplysninger til brug ved
beregning af statstilskud.
§
39. Bestyrelsen påser, at revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i revisorloven. Bestyrelsen
må endvidere ikke antage en revisor, der samtidig er revisor
for udlejer af de ejendomme m.m., som institutionen anvender, eller
for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der
kontrollerer udlejer, medmindre lejeforholdet er af
uvæsentligt omfang.
Stk. 2. Opfylder
revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene til
revision i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, eller tilsidesætter revisor i
øvrigt sine pligter som revisor, kan undervisningsministeren
pålægge bestyrelsen inden for en nærmere angiven
frist at udpege en anden revisor.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke
tilfælde et lejeforhold efter stk. 1 er af uvæsentligt
omfang.
Særlige tilskud til specialpædagogisk
bistand
§
40. Undervisningsministeren kan yde særlige tilskud
til institutionernes udgifter til støtte til elever, der
skal have tilbud om specialpædagogisk bistand efter § 33
i lov om forberedende grunduddannelse. Ansøgning om tilskud
indgives af institutionen til undervisningsministeren, jf. §
41.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
administration af særlige tilskud efter stk. 1, herunder om
indhentning af sagkyndige udtalelser, tildeling, udbetaling og
udbetaling af forskud til og tilbagebetaling fra institutionerne
samt refusion af udgifter, som institutionen har afholdt i
overensstemmelse med tildelingen.
§
41. Ansøgning om særlige tilskud, jf. §
40, indgives ved anvendelse af en digital løsning, som
Undervisningsministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Institutionen skal på tilsvarende vis modtage
afgørelser og meddelelser m.v. om ansøgningen
digitalt. Eleven skal tilsvarende modtage afgørelser og
meddelelser m.v. om ansøgningen digitalt.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at ansøgning om særlige tilskud til støtte
og modtagelse af afgørelser herom og meddelelser i
øvrigt kan ske på anden vis end ved digital
selvbetjening.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning og om
anvendelse af digital signatur og anden sikker
personidentifikation.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om indhold og
udformning af ansøgning og om frister for indgivelse af
ansøgning, indgivelse af oplysninger og udbetalinger af
støtte, herunder forskudsvis.
Kapitel 6
Kommunale bidrag
m.v.
§
42. For hver elev, der efter § 26 udløser
statstilskud til en institution, betaler hjemstedskommunen bidrag
til staten med en procentandel af de samlede tilskud, herunder
refusion af skoleydelse, jf. dog stk. 3 og 4. Procentandelens
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove for aktiviteten i det finansår, som finansloven
vedrører.
Stk. 2. Ved
hjemstedskommune forstås den kommune, i hvilken eleven
ifølge CPR havde bopæl den 5. september i
kalenderåret forud for det finansår, hvor aktiviteten
afholdes.
Stk. 3. Bidrag
efter stk. 1 omfatter ikke følgende elever:
1) Elever, som
er udgået fra en dansk skole i Sydslesvig, og som på
dette grundlag er optaget på uddannelsen, jf. lov om kommunal
indsats for unge under 25 år.
2) Elever, for
hvem kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at
forlænge uddannelsestiden af det samlede
uddannelsesforløb, jf. lov om forberedende
grunduddannelse.
3) Elever, for
hvem kommunalbestyrelsen træffer beslutning om deltagelse
på undervisningsniveauer på nedsat tid, jf. lov om
forberedende grunduddannelse.
Stk. 4. I
tilfælde omfattet af stk. 3, nr. 2 og 3, afholder
hjemstedskommunen den øgede udgift til elevens
uddannelsesforløb, herunder dennes skoleydelse. Udgiften
afregnes direkte mellem kommunen og institutionen.
§
43. Efter hvert kvartal foretager institutionen en
særskilt beregning af de bidragsmæssige konsekvenser
for de enkelte kommuner, der ifølge institutionens oplysning
skal betale bidrag efter § 42, stk. 1. Beregningen foretages
efter reglerne for beregningen af statstilskud.
Stk. 2.
Bidragsopkrævningen gennemføres ved modregning i
udbetalingerne i juli måned til kommunerne af indkomstskat,
statstilskud m.v.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indtastning, fejlretning og indsendelse.
§
44. Elevens hjemstedskommune kan kræve refusion af
bidrag i henhold til § 42, stk. 1, fra en anden kommune, hvis
eleven efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner eller regler fastsat i medfør heraf indgår i
folketallet i den anden kommune den 5. september i
kalenderåret forud for det finansår, hvor aktiviteten
afholdes, jf. § 42, stk. 2.
Kapitel 7
Elevernes
forhold
Skoleydelse
§
45. Institutionerne udbetaler en skoleydelse til de elever,
der udløser statstilskud.
Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 358 kr. pr. uge for elever, som er under
18 år, 621 kr. pr. uge for hjemmeboende elever på 18
år eller derover og 1.440 kr. pr. uge for udeboende elever
på 18 år eller derover. Der ydes et tillæg
på 1.405 kr. pr. uge til elever, som er enlige
forsørgere, og på 561 kr. pr. uge til elever, som er
ikke enlige forsørgere.
Stk. 3.
Beløb efter stk. 2 er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra
og med 2019 en gang årligt den 1. januar med 2 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de beløb, der var
gældende på reguleringstidspunktet. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
Stk. 4.
Undervisningsministeren refunderer institutionernes udgift til
skoleydelse.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
skoleydelsen og tillæg til skoleydelsen, herunder om, at
disse ikke skal udbetales til visse grupper af elever, og at de
nedsættes forholdsmæssigt for elever, der uden lovlig
grund kommer for sent til eller udebliver fra undervisnings- eller
produktionsaktiviteten, ikke aktivt deltager i udfærdigelse,
justering og opfyldelse af den individuelle uddannelsesplan eller
ikke aktivt deltager i praktikforløb, som efter
institutionens skøn bidrager til opfyldelse af
uddannelsesplanen.
Erstatningsordning for elever
§
46. Elever, som på institutionen kommer til skade
under arbejdspladslignende forhold, er berettiget til ydelser efter
reglerne i lov om arbejdsskadesikring. Udgifterne til ydelser
afholdes af staten.
Stk. 2.
Ordningen efter stk. 1 omfatter de elever, der udløser
statstilskud, og elever, for hvem kommunen afholder udgifterne
efter § 42, stk. 4.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ordningen efter stk. 1, herunder om indberetning af skader,
anvendelse af skemaer m.v. og ordningens administration i
øvrigt.
Kapitel 8
Undervisning og
prøver inden for kriminalforsorgen
§
47. Kriminalforsorgen kan til indsatte og eventuelt
tidligere indsatte i fængsler og arresthuse udbyde
undervisning efter lov om forberedende grunduddannelse.
Kriminalforsorgen kan tillige afholde prøver.
Stk. 2. Udgifter
i forbindelse med undervisning og prøver samt eventuel
specialpædagogisk bistand m.v. afholdes af
kriminalforsorgen.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om undervisning og
prøver i regi af kriminalforsorgen, herunder om
tilrettelæggelse og varetagelse af undervisningen,
deltagerkreds og undervisningstid og om administration af ordningen
i øvrigt.
Kapitel 9
Tilsyn m.v.,
oplysningsforpligtelser og klage
Tilsyn, påbud og tilbageholdelse og bortfald
af tilskud
§
48. Undervisningsministeren fører tilsyn med
institutionerne og undervisningen, herunder undervisning, der
udbydes af kriminalforsorgen.
Stk. 2. Finder
undervisningsministeren, at en institutions virksomhed ikke er i
overensstemmelse med denne lov eller lov om forberedende
grunduddannelse eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller
indgået i henhold hertil, kan ministeren udstede påbud
til institutionen om at ændre den pågældende
virksomhed.
Stk. 3.
Efterkommer bestyrelsen ikke påbud fra
undervisningsministeren, eller forsømmer bestyrelsen i
væsentlig grad at varetage sine opgaver i overensstemmelse
med lovgivningen, kan ministeren beslutte, at
1) bestyrelsens
opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der
udpeges af ministeren, eller
2) bestyrelsen
træder tilbage, således at en ny bestyrelse skal
udpeges efter reglerne i institutionens vedtægt.
Stk. 4. Bringer
bestyrelsen ved sine dispositioner institutionens
videreførelse eller elevernes undervisning i fare, kan
undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen straks
træder tilbage, og ministeren kan i forbindelse hermed
beslutte, at bestyrelsens opgaver i en periode fastsat af
ministeren, eller indtil der efter ministerens bestemmelse er
udpeget en ny bestyrelse efter reglerne i institutionens
vedtægt, varetages af personer, der udpeges af
ministeren.
§
49. Fremgår det af revisionsprotokollen for en
institution, at der er sket lovovertrædelser, eller
konstateres der i forbindelse med forvaltningen af institutionens
midler forhold, der strider mod god forvaltningsskik,
iværksætter undervisningsministeren snarest
foranstaltninger til genoprettelse af en lovlig og forsvarlig
forvaltning. Det samme gælder, hvis ministeren på anden
måde bliver gjort bekendt med de nævnte forhold.
§
50. Undervisningsministeren kan over for institutioner, der
ikke følger bestemmelserne i denne lov eller regler fastsat
i medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår, jf. § 37, ministerens
påbud, jf. § 48, stk. 2, eller ministerens påbud
om at udarbejde en handlingsplan, jf. § 51, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Det samme gælder for
institutioner, der ikke følger bestemmelserne i lov om
forberedende grunduddannelse og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud eller lade tilskud
bortfalde for institutioner, som er begæret eller
erklæret konkurs eller taget under rekonstruktionsbehandling,
eller når der i øvrigt er risiko for, at en
institutions virksomhed må indstilles.
Undervisningsministeren kan desuden kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis, hvis grundlaget for
tilskudsberegningen har været fejlagtigt eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig.
Stk. 3. For
meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende
tilskudsudbetalinger.
§
51. Undervisningsministeren kan pålægge
bestyrelsen for en institution at udarbejde en handlingsplan, hvis
det konstateres, at kvaliteten af en institutions virke er
utilstrækkelig.
Stk. 2. I
handlingsplanen fastsættes bl.a. mål for kvaliteten og
de foranstaltninger, der er nødvendige for at rette op
på den utilstrækkelige kvalitet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde yde
tilskud til afhjælpning af utilstrækkelig kvalitet i
institutionens virke i forbindelse med et pålæg om at
udarbejde en handlingsplan.
Oplysninger til undervisningsministeren
m.v.
§
52. Undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger
fra institutionerne, herunder ved institutionsbesøg, om
uddannelsen, herunder undervisning efter § 1, stk. 2, nr. 4,
elever, personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om
ejendomskøb, aftaler om afsætning af institutionens
produktion og andre aftaler og institutionernes drift i
øvrigt og om bestyrelsens medlemmer, jf. § 15, til brug
for fastlæggelse af tilskud, skoleydelse, kommunale bidrag,
gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn
og udarbejdelse af statistik.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at de i stk. 1 nævnte
oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket
format leveringen skal ske, og fastsætte krav til kontrol og
sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem institutionerne og Undervisningsministeriet og
mellem institutionerne og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets
lovgivning, herunder om anvendelse af digital signatur.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem institutioner og elever, herunder om
anvendelse af digital signatur.
§
53. Undervisningsministeren kan bestemme, at institutionerne
eller grupper af institutioner skal anvende fælles
administrative systemer og andre fælles offentlige
løsninger.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan ved institutionernes anvendelse af
fælles administrative systemer og andre fælles
offentlige løsninger fastsætte regler om krav
hertil.
§
54. Institutionen skal sikre, at informationer om
institutionen, som ikke er omfattet af lov om gennemsigtighed og
åbenhed i uddannelserne m.v., er oplyst på
institutionens hjemmeside på en lettilgængelig
måde.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Klager
§
55. Efter regler fastsat af undervisningsministeren kan
klager over en institutions afgørelser efter denne lov og
regler fastsat i medfør heraf indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at klage og om fremgangsmåden herved, herunder
klagefrist.
§
56. Afgørelser om tildeling af særlige tilskud
til institutionens udgifter til elever med behov for
specialpædagogisk bistand, jf. § 40, stk. 1, kan eleven
indbringe for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
inden 4 uger efter at vedkommende har fået meddelelse om
afgørelsen.
§
57. Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens
afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan dog fastsætte regler om, at visse
typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for
ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser og
territoriale bestemmelser
Ikrafttræden
§
58. Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Institutionerne påbegynder udbuddet af forberedende
grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller
snarest derefter.
Oprettelse af institutioner for forberedende
grunduddannelse
§
59. Undervisningsministeren opretter den 1. september 2018
eller snarest derefter institutioner for forberedende
grunduddannelse. Ministeren fastsætter det geografiske
dækningsområde for institutionen og den geografiske
placering af institutioner og tilhørende skoler.
Stk. 2.
Undervisningsministeren sammenlægger med virkning fra den 1.
august 2019 institutioner oprettet efter stk. 1 med de
produktionsskoler, som er beliggende i institutionens geografiske
dækningsområde.
Stk. 3.
Eksisterende institutioner m.v. overdrager med virkning fra den 1.
august 2019 aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser knyttet
til uddannelse eller aktivitet, som forberedende grunduddannelse
skal træde i stedet for, til den institution oprettet efter
stk. 1, som er beliggende i det pågældende geografiske
dækningsområde. Undervisningsministeren
fastlægger retningslinjer og en proces herfor under
inddragelse af de berørte institutioner.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
beslutte, at institutioner oprettet efter stk. 1 sammenlægges
med produktionsskoler eller får overdraget aktiver, passiver,
rettigheder og forpligtelser fra institutioner, som er beliggende i
et andet geografisk dækningsområde.
Stk. 5.
Bestyrelserne for produktionsskoler og institutioner omfattet af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som skal overdrage aktiver, passiver,
rettigheder og forpligtelser, træffer senest den 1. november
2018 de foranstaltninger, der kræves herfor. Bestyrelserne
underretter samtidig undervisningsministeren om foranstaltningerne.
Undervisningsministeren kan træffe særlige
foranstaltninger, i tilfælde af at en bestyrelse ikke
træffer de fornødne foranstaltninger eller ikke
overholder frister fastsat efter stk. 6. Undervisningsministeren
kan endvidere give påbud til bestyrelsen om
tilrettelæggelse og varetagelse af opgaverne
vedrørende overdragelse til den nye institution.
Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter en sammenlægnings-
og overdragelsesplan, som gælder, indtil der mellem de
berørte institutioner er aftalt en konkret plan for
sammenlægning og overdragelse, som godkendes af ministeren.
Ministeren kan fastsætte en frist for indsendelse af
institutionens sammenlægnings- og overdragelsesplan.
Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter regler om indholdet af
åbningsbalancen for institutioner oprettet efter stk. 1.
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan efter ansøgning fra
institutioner oprettet efter stk. 1 yde tilskud til særlige
etableringsomkostninger.
De
første bestyrelser
§
60. For hver institution oprettet efter § 59, stk.
1, nedsættes efter de regler herom, som
undervisningsministeren fastsætter i den midlertidige
vedtægt, jf. stk. 2, med virkning fra den 1. september 2018
eller snarest derefter en bestyrelse ud fra de krav om
sammensætning og udpegningsret, som følger af
§ 11, stk. 2 og 3, og § 12, stk. 2-4.
Medarbejderrepræsentanter efter § 12, stk. 3,
udpeges i forening af de relevante faglige organisationer i
dækningsområdet. Udpegning sker blandt alle ansatte
på produktionsskoler, der skal sammenlægges med
institutionen, og institutioner omfattet af lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der
skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen efter
§ 59. Disse medarbejderrepræsentanters funktion
ophører, når medarbejderne på de nye
institutioner har udpeget repræsentanter efter
§ 12, stk. 3. Elevtilforordnede efter § 12,
stk. 4, udpeges, når alle deltagere og elever ved
produktionsskoler, der skal sammenlægges med institutionen,
og institutioner omfattet af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der
skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen efter
§ 59, er kendt for en given institution.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter for hver institution en
midlertidig vedtægt, som gælder, indtil der er fastsat
og godkendt en vedtægt i overensstemmelse med § 2,
stk. 5. I perioden, indtil institutionens leder er ansat og
tiltrådt, jf. § 18, varetager bestyrelsens formand
funktionen som institutionens leder.
Stk. 3. Den
første bestyrelse iværksætter og
gennemfører ud over de opgaver, der i øvrigt
påhviler bestyrelsen efter denne lov, de forberedelser, der
er nødvendige, for at institutionen kan påbegynde
udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den
1. august 2019 eller snarest derefter.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
den første bestyrelses nedsættelse og virksomhed og om
kompetenceforholdet mellem bestyrelser og produkti?onsskoler,
voksenuddannelsescentre m.v.
Ansatte, der overføres til institutioner for
forberedende grunduddannelse
§
61. Institutioner for forberedende grunduddannelse overtager
fra eksisterende institutioner m.v., som har uddannelse eller
aktivitet, som forberedende grunduddannelse skal træde i
stedet for, det personale, som er knyttet til sådan
uddannelse eller aktivitet. Undervisningsministeren
fastlægger retningslinjer og en proces herfor under
inddragelse af de berørte institutioner og det
berørte personales faglige organisationer.
Stk. 2. De
pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
finder anvendelse for det i stk. 1 nævnte personale.
Stk. 3.
Tjenestemænd overgår til ansættelse under den nye
ansættelsesmyndighed på vilkår, der i
øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Bestemmelsen i
§ 62 finder anvendelse for disse tjenestemænd.
§
62. Tjenestemænd, der er ansat ved en afgivende
institution, jf. § 59, overgår til ansættelse ved
institutionen for forberedende grunduddannelse på
vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige
vilkår, der er reguleret i tjenestemandslovgivningen og i
lovgivningen om kommunalreformen. Beslutning om afskedigelse af en
overført tjenestemand og suspension,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler
træffes af institutionen.
Stk. 2.
Tjenestemanden har ikke krav på ventepenge,
rådighedsløn eller pension som følge af
overgang til en institution for forberedende grunduddannelse og har
pligt til at underkaste sig de forandringer i
tjenesteforretningernes omfang og beskaffenhed, som følger
af denne sammenlægning.
Stk. 3.
Institutionen for forberedende grunduddannelse afholder
lønudgifterne og indbetaler pensionsbidrag til statskassen
for tjenestemænd, herunder eventuelle udgifter til
ventepenge, rådighedsløn og efterindtægt af
løn.
Stk. 4. Klage
over en institution for forberedende grunduddannelses beslutning,
jf. stk. 1, kan af vedkommende tjenestemand indbringes for
undervisningsministeren, for så vidt angår retlige
spørgsmål. Klagen skal være indgivet inden 4
uger efter institutionens meddelelse af beslutningen. § 57
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. I
tilfælde af en institution for forberedende grunduddannelses
ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge eller
rådighedsløn til de i stk. 1 nævnte
tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende
institution ikke har midler til at afholde udgiften.
Stk. 6. Staten
afholder udgiften til pension til de i stk. 1 nævnte
tjenestemænd og deres efterladte, jf. dog stk. 7 og 8.
Stk. 7. Til de i
stk. 1 nævnte tjenestemænd, som afskediges på
grund af arbejdsmangel eller uegnethed, afholder den enkelte
institution for forberedende grunduddannelse pensi?onsudgiften,
indtil den pensionerede bliver 63 1/2 år. Det samme
gælder udgiften til førtidspension til de
pågældende tjenestemænd, indtil de bliver 63 1/2
år, hvis de efter den 1. august 2019 fratræder som led
i en frivillig fratrædelsesordning.
Stk. 8. For de i
stk. 1 nævnte tjenestemænd indbetaler institutionerne
for forberedende grunduddannelse pensionsbidrag til staten efter de
for statsinstitutioner til enhver tid gældende regler.
Territoriale bestemmelser
§
63. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.