Fremsat den 3. oktober 2017 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2021
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2021
fastsættes til 466,8 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 209,1 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 257,7 mia.
kr.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 244,6 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 114,9 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 111,9 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0 mia.
kr.
§ 2.
Uanset § 1, stk. 1, kan finansministeren foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2021, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2021.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2021, jf. budgetlovens
§ 6, stk. 1.
Danmarks økonomiske politik
tilrettelægges overordnet efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven
og EU-bestemmelser. For at understøtte budgetlovens regel om
balance mellem offentlige udgifter og indtægter er der
indført et udgiftspolitisk styringssystem, hvormed der
fastsættes årlige udgiftslofter for henholdsvis stat,
kommuner og regioner. Udgiftslofterne fastsætter en
øvre grænse for nærmere bestemte faktiske
udgifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er i
overensstemmelse med en opdateret mellemfristet 2025-fremskrivning,
der er baseret på regeringens forslag til finanslov for
finansåret 2018 og grundlaget i Økonomisk
Redegørelse, august 2017. Udgiftslofterne er fastsat i
overensstemmelse med målet om strukturel balance på de
offentlige finanser i 2025, jf. regeringens 2025-plan Vækst
og velstand 2025.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Budgetloven og
udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Lovforslaget bygger på en
makroøkonomisk 2025-fremskrivning. De konkrete
forudsætninger for den mellemfristede fremskrivning, der
ligger til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i
»Opdateret 2025-forløb, august 2017: Grundlag for
udgiftslofter 2021«, der findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre
separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler m.v. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for
de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2021
2.2.1. Fastsættelse af udgiftslofter for
2021
Udgiftslofterne for 2021 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2021 er på den
baggrund fastsat i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
2025-fremskrivning, der er baseret på finanslovforslaget for
2018 og grundlaget i Økonomisk Redegørelse, august
2017. Den mellemfristede 2025-fremskrivning afspejler
forårets politiske aftaler om økonomiske reformer,
herunder Aftale om tryghed om boligbeskatningen af maj 2017, Aftale
om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 og Aftale
om udvikling af Nordsøen af marts 2017 m.v. I den
mellemfristede 2025-fremskrivning er der desuden forudsat et
løft af rammen til offentlige investeringer over perioden
2021-25 samt fortsat skattestop for punktafgifter, jf. Vækst
og velstand 2025.
2.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2020. Det statslige
delloft for driftsudgifter er på den baggrund fastlagt med
udgangspunkt i de budgetterede udgifter under det statslige delloft
for driftsudgifter i 2018, den årlige realvækst i det
offentlige forbrug, udviklingen i bidragene til EU og øvrige
overførsler til udlandet, fremskrivningen af udgifterne til
forskning og udvikling samt midler afsat som en
ikke-forhåndsdisponeret reserve. Det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 209,1 mia. kr.
Tabel 1 Udgiftslofter for staten
for finansåret 2021 | Mia. kr. (2018 pris-
og lønniveau) | 2021 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 209,1 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 257,7 |
|
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske
råderum som udgangspunkt placeres under det statslige delloft
for driftsudgifter. Prioriteringen og fordelingen mellem det
statslige og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i henhold
til budgetloven kunne justeres løbende, blandt andet i
forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk. 1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i budgetteringen
af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det tredje
budgetoverslagsår (BO3-året) på forslaget til
finanslov for finansåret 2018.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der i lighed
med 2018-20 er indregnet en udsvingsbuffer på 5 mia. kr.
Udsvingsbufferen svarer til ca. 2 pct. af de samlede udgifter under
det statslige delloft for indkomstoverførsler og
udgør en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle
statslige merudgifter til indkomstoverførsler omfattet af
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund 257,7
mia. kr. i 2021, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af udgiftslofter for
2021, der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.2.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse heraf er der
lagt yderligere præciserende forudsætninger om
afgrænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af
delloftet. Det er med lovforslaget således forudsat, at det
statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende
typer af udgifter:
? Befordringstilskud i tilfælde, hvor
tilskuddet ydes som driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er
befordringstilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende
tilskud og ydes på baggrund af et individuelt retskrav,
selvom tilskuddet gives til fx virksomhed. Denne type tilskud
indgår under det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
? Engangstilskud til udlændinge som led i
repatriering.
? Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der
ikke er et lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gælder fx
livslange ydelser under Kulturministeriets område.
? Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende
erstatninger, der ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver,
indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler,
men som en driftsudgift under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse m.v. er
desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til grundtilskud
for flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den
3-årige introduktionsperiode fastsat i henhold til lov om
integration af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til
aktivering m.v. af personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering m.v. af
ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler m.v., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne
driftsudgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2021 udgør
244,6 mia. kr.
Tabel 2 Udgiftsloft for kommuner
for finansåret 2021 | mia. kr. (2018 pris-
og lønniveau) | 2021 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 244,6 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2021 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2020 som fastsat i
lov nr. 1659 af 20. december 2016 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2020 samt administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8. Det kommunale udgiftsloft for 2021 afspejler
endvidere en forudsat videreførsel af moderniserings- og
effektiviseringsprogrammet, der blev indført med Aftale
mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af
juni 2016, og som blev genaftalt med Aftale mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2018 af juni 2017.
Moderniserings- og effektiviseringsprogrammet frigør
årligt 0,5 mia. kr. til prioriteringer bredt i den offentlige
sektor.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede nettodriftsudgifter på det specialiserede
socialområde opgjort eksklusiv indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4. Fastsættelse af udgiftsloft for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens
§ 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for
sundhedsudgifter for 2021 udgør 111,9 mia. kr., mens det
regionale delloft for udviklingsopgaver for 2021 udgør 3,0
mia. kr.
Tabel 3 Udgiftslofter for
regioner for finansåret 2021 | Mia. kr. (2018 pris-
og lønniveau) | 2021 | Delloft for sundhedsområdet | 111,9 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 3,0 |
|
2.2.5. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
I forbindelse med pris- og
lønopregningen vil der også blive taget højde
for en eventuel satspulje. Satspuljen i 2021 vil i overensstemmelse
med hidtidig praksis blive beregnet årligt. En eventuel
satspulje vil indgå i opregningen af det statslige delloft
for driftsudgifter på finanslovforslaget. Efter den konkrete
udmøntning af satspuljen kan der foretages en ændring
af de gældende udgiftslofter for stat, kommune og
regioner.
2.3. Omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer (staten, regioner og kommuner) i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske justeringer,
herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 18.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de to statslige dellofter i
publikationen Udgiftslofter og statens finanser som en del af den
regelmæssige orientering om den aktuelle status for statens
finanser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Danmarks
Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1 det statslige udgiftsloft for
finansåret 2021 til 466,8 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 209,1 mia. kr., og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 257,7
mia. kr.
Endvidere fastsætter bestemmelsens i
stk. 2 det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2021 til 244,6 mia. kr.
I bestemmelsens stk.
3 fastsættes det regionale udgiftsloft for
finansåret 2021 til 114,9 mia. kr., hvoraf det regionale
delloft for sundhedsområdet udgør 111,9 mia. kr., og
det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver
udgør 3,0 mia. kr.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at finansministeren uanset § 1
kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2021, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansåret 2021.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2018-2020 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2021 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2018 til 2021.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2018,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed. Det foreslås således, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland i
lighed med budgetloven.