Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om forberedende
grunduddannelse
(Lovforslag nr. L 199)
Den 13. oktober 2017 indgik regeringen og
samtlige partier i Folketinget Aftale om bedre
veje til uddannelse og job, hvori det er aftalt, at en
række forberedende tilbud og uddannelser skal omlægges,
og at der i stedet skal etableres en nyt, samlet forberedende
uddannelsestilbud til personer under 25 år benævnt
forberedende grunduddannelse (FGU).
Lovforslaget har til formål at
etablere en ny forberedende grunduddannelse. Det foreslås, at
forberedende grunduddannelse skal være et tilbud for
primært personer under 25 år uden en ungdomsuddannelse,
der har behov for afklaring om og opkvalificering til deres
fremtidige uddannelses- og beskæftigelsesvej. Forberedende
grunduddannelse vil efter lovforslaget bygge på styrkerne fra
de eksisterende forberedende tilbud, men inden for en ny ramme i et
inkluderende læringsmiljø.
Efter lovforslaget vil forberedende
grunduddannelse bestå af tre uddannelsesspor - almen
grunduddannelse, produktionsgrunduddannelse og
erhvervsgrunduddannelse - som hver indeholder et basisniveau og op
til tre efterfølgende undervisningsniveauer. Lovforslaget
indeholder endvidere bestemmelser, som fastlægger
formålet med og sætter rammerne i forhold til stuktur,
indhold m.v. for forberedende grunduddannelse.
Det foreslås at etablere
særlige afsøgningsforløb af kortere varighed,
som inden en elevs påbegyndelse af forberedende
grunduddannelse kan give den pågældende erfaringer med
forskellige fagområder og som kan kvalificere de kommunale
myndigheders vurdering af, om den forberedende grunduddannelse er
det rette tilbud for den pågældende.
Efter lovforslaget vil forberedende
grunduddannelse normalt have en samlet varighed på op til to
år, og basisniveau og undervisningsniveauer hver en varighed
på op til 20 uger, dog med mulighed for forlængelse
efter nærmere vurdering.
For elever, der som følge af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder har behov for specialpædagogisk bistand,
herunder særlige støtteformer fx i form af
hjælpemidler, skal der efter lovforslaget gives tilbud herom.
Herudover etableres mulighed for, at elever, hvis
funktionsnedsættelse, kroniske sygdom psykisk sårbarhed
eller misbrugsbehandling hindrer fuld deltagelse i forberedende
grunduddannelse, kan deltage på nedsat tid.
Der lægges med lovforslaget op til,
at institutionen skal sikre, at en elevs forløbsplan
fastlægger elevens uddannelsesspor, elevens
niveaumæssige indplacering, uddannelsens enkeltelementer og
målene herfor, herunder valgfag, kombinationsforløb,
erhvervstræning og virksomhedspraktik, hvordan målene i
uddannelsesplanen nås, samt hvordan eleven kan styrke sine
personlige og sociale kompetencer med sigte på at begå
sig på en arbejdsplads eller gennemføre et
ungdomsuddannelsesforløb.
Endelig indeholder lovforslaget
bestemmelser, der fastlægger de overordnede rammer i relation
til evaluering, prøver, beviser m.v., underviserkompetencer,
aktiv deltagelse i undervisningen, orden, trivsel, inddragelse af
lokalsamfundet m.v. samt bestemmelser om rådgivning fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med de samtidigt fremsatte forslag til lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse, forslag til lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge
under 25 år) samt forslag til lov om ændring af
avu-loven, lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks Evalueringsinstitut, lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og
lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse
m.v.).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.