Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. maj 2018
Forslag
til
Lov om forberedende grunduddannelse
Kapitel 1
Uddannelsens
formål
§ 1.
Forberedende grunduddannelse skal give eleven viden, kundskaber,
færdigheder, afklaring og motivation til primært at
gennemføre en ungdomsuddannelse eller alternativt opnå
ufaglært beskæftigelse.
§ 2.
Forberedende grunduddannelse skal gennemføres i et
inkluderende læringsmiljø, hvor undervisningen bygger
på åndsfrihed, ligeværd og demokrati og har til
formål at bidrage til at
1) styrke
elevens selvstændighed og faglige, personlige og sociale
udvikling og kompetencer,
2) styrke
elevens samfundsengagement, demokratiske dannelse og kompetencer
til aktiv deltagelse i demokratiet og samfundslivet som
ligeværdig borger i et demokratisk fællesskab,
3) give eleven
erfaringer med samarbejde og arbejdsforholdene på en
arbejdsplads og kendskab til rettigheder og pligter i arbejdslivet
og
4) fremme
elevens mulighed for social mobilitet og for at udvikle sit
potentiale fuldt ud.
§ 3.
Forberedende grunduddannelse skal hovedsagelig kvalificere eleven
til optagelse på en erhvervsuddannelse, jf. lov om
erhvervsuddannelser, men skal også kunne kvalificere eleven
til optagelse på den 2-årige uddannelse til hf-eksamen
(hf med eller uden overbygning) og andre gymnasiale
ungdomsuddannelser, jf. lov om de gymnasiale uddannelser.
Stk. 2.
Uddannelsen skal endvidere give eleven mulighed for at få et
kvalificeret fundament for at opnå beskæftigelse som
ufaglært på arbejdsmarkedet, hvis dette er fastsat som
målet i elevens uddannelsesplan.
Kapitel 2
Optagelse,
uddannelsesstart og uddannelsestid
Optagelse
§ 4.
Personer, som ved uddannelsesstart ikke er fyldt 25 år, og
som af kommunalbestyrelsen er vurderet til at være i
målgruppen for uddannelsen, jf. lov om kommunal indsats for
unge under 25 år, er berettiget til optagelse på
forberedende grunduddannelse.
Stk. 2.
Personer, som efter kommunalbestyrelsens vurdering alene har behov
for at forbedre deres niveau i dansk eller matematik eller begge
fag for at opfylde adgangskrav til en erhvervsuddannelse, jf. lov
om erhvervsuddannelser, er berettiget til at modtage den herfor
relevante undervisning på forberedende grunduddannelses
basisniveau.
Stk. 3. Stk. 2
gælder tilsvarende for personer, som efter
kommunalbestyrelsens vurdering alene har behov for undervisning i
almene fag for at imødekomme overgangskrav til en
erhvervsuddannelses hovedforløb, jf. lov om
erhvervsuddannelser.
§ 5.
Personer, som er fyldt 25 år, er berettiget til optagelse
på forberedende grunduddannelse, hvis kommunalbestyrelsen har
vurderet, at dette vil være det mest virksomme
uddannelsestilbud, og den pågældende er
indforstået hermed.
§ 6.
Institutionen kan efter anmodning fra kommunalbestyrelsen tilbyde
potentielle elever et afsøgningsforløb, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år og lov om institutioner
for forberedende grunduddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om indholdet af
afsøgningsforløb.
Uddannelsesstart
§ 7.
Uddannelsesstart på basisniveau og undervisning efter §
4, stk. 2 og 3, finder sted løbende under hensyntagen til
den enkeltes behov.
Stk. 2.
Uddannelsesstart på undervisningsniveauer, jf. § 10,
finder sted to gange om året, medmindre individuelle hensyn
tilsiger, at uddannelsesstart bør ske på et andet
tidspunkt.
Stk. 3. Eleven
påbegynder sit forløb på forberedende
grunduddannelse på det basis- eller undervisningsniveau, som
svarer til elevens behov og forudsætninger.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tidspunktet
for uddannelsesstart, jf. stk. 1 og 2, og om niveauindplacering,
jf. stk. 3.
Elevens uddannelsestid
§ 8.
Forberedende grunduddannelse har en samlet varighed på op til
2 år, jf. dog § 9.
Stk. 2.
Fastlæggelse af uddannelsestiden for den enkelte elevs
samlede uddannelsesforløb sker med udgangspunkt i elevens
faglige, personlige og sociale forudsætninger og i
målene for uddannelsen, der er fastlagt af
kommunalbestyrelsen i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal
indsats for unge under 25 år.
Stk. 3. Elevens
samlede uddannelsesforløb sammensættes med varigheder
i forhold til indgangsniveau og mål for uddannelsen. Eleven
fortsætter i uddannelsen, indtil målet for elevens
uddannelsesforløb er nået.
§ 9.
Med kommunalbestyrelsens godkendelse, jf. lov om kommunal indsats
for unge under 25 år, kan institutionen forlænge
uddannelsestiden for en elevs samlede uddannelsesforløb,
når særlige pædagogiske, faglige eller personlige
forhold taler herfor. Forlængelse kan dog kun ske, i det
omfang det følger af § 26, stk. 6, i lov om
institutioner for forberedende grunduddannelse.
Stk. 2. Med
kommunalbestyrelsens godkendelse kan uddannelsestiden for en elevs
samlede uddannelsesforløb, ud ?over hvad der følger
af stk. 1, forlænges, hvis dette vurderes
hensigtsmæssigt.
Stk. 3. Med
kommunalbestyrelsens godkendelse kan elever, som på grund af
funktionsnedsættelse, kronisk sygdom, psykisk sårbarhed
eller misbrugsbehandling ikke har mulighed for at gennemføre
undervisningen inden for den uddannelsestid, der følger af
§ 8, deltage i uddannelsesforløbet på nedsat
tid, herunder med eventuel forlængelse af uddannelsestiden
for en elevs samlede uddannelsesforløb.
Stk. 4. For
elever på erhvervsgrunduddannelsens højeste
undervisningsniveau kan kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde forlænge uddannelsestiden for en elevs samlede
uddannelsesforløb med op til 1 år. Forlængelse
kan alene ske som virksomhedspraktik.
Kapitel 3
Uddannelsens
struktur, indhold m.v.
Uddannelsesspor
§
10. Der er følgende uddannelsesspor på
forberedende grunduddannelse:
1) Almen
grunduddannelse.
2)
Produktionsgrunduddannelse.
3)
Erhvervsgrunduddannelse.
Stk. 2. Almen
grunduddannelse indeholder et basisniveau og tre
efterfølgende undervisningsniveauer svarende til niveau 1 og
2 i kvalifikationsrammen for livslang læring samt et
hf-forberedende niveau.
Stk. 3.
Produktionsgrunduddannelse og erhvervsgrunduddannelse indeholder et
basisniveau og op til tre efterfølgende
undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1, 2 og 3 i
kvalifikationsrammen for livslang læring.
Stk. 4. Eleverne
skal tilbydes relevante valgfag på tværs af
uddannelsesspor.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
1) indhold,
læreplaner og fagbilag for fagene henholdsvis faglige temaer,
værkstedsundervisning m.v., jf. §§ 11-17,
2)
fagrække, valgfag, faglige mål og identitet, herunder
om del- og slutmål, indhold og opdeling på og varighed
af forskellige niveauer,
3) didaktik,
arbejdsformer og samspil på tværs af fag og faglige
temaer og
4) prøve-
og evalueringsformer.
Forløb på basisniveau
§
11. Forløbet på basisniveauet
tilrettelægges i alle uddannelsesspor fleksibelt og omfatter
undervisning på grundlæggende niveau i dansk og
matematik, introduktion til uddannelsessporet og mulighed for
deltagelse i relevante valgfag. Basisniveauet omfatter endvidere
undervisning som nævnt i § 4, stk. 2 og 3.
Almen grunduddannelse
§
12. På almen grunduddannelse er fagligheden
primært forbundet med almene fag. Uddannelsens formål,
jf. §§ 1-3, realiseres inden for en bred, almen
fagrække, der i videst muligt omfang tilrettelægges
på en praksisrettet måde. Desuden skal der indgå
helhedsorienteret undervisning på tværs af fag. Der
skal i undervisningen lægges vægt på, at eleven
udvikler evner og mulighed for senere overgang til en
erhvervsuddannelse eller en gymnasial ungdomsuddannelse.
§
13. Undervisningsniveauerne på almen grunduddannelse
tilrettelægges som udgangspunkt med to tredjedele teori og en
tredjedel praksis.
Stk. 2. Det
hf-forberedende niveau tilrettelægges, med henblik på
at eleven kan erhverve en eksamen, der kvalificerer til optagelse
på den 2-årige uddannelse til hf-eksamen (hf med eller
uden overbygning), jf. lov om de gymnasiale uddannelser.
Produktionsgrunduddannelse
§
14. På produktionsgrunduddannelse er fagligheden
primært forbundet med praktisk arbejde,
værkstedsundervisning og opgaveløsning med henblik
på produktion, herunder som erhvervstræning i
samarbejde med virksomheder. Uddannelsens formål, jf.
§§ 1-3, realiseres inden for det praktiske arbejde, der
integreres med undervisning i almene fag. Der skal i undervisningen
lægges vægt på, at eleven tilegner sig
hensigtsmæssige arbejdsvaner og udvikler evner og mulighed
for senere overgang til en erhvervsuddannelse eller varig
beskæftigelse.
§
15. Undervisningsniveauerne på
produktionsgrunduddannelse tilrettelægges som udgangspunkt
med to tredjedele produktion og en tredjedel teori.
Stk. 2.
Undervisningen tilrettelægges inden for faglige temaer.
Institutionens bestyrelse fastsætter på et møde,
hvilke faglige temaer der anvendes på de enkelte skoler.
Valget af faglige temaer og undervisningen knyttet hertil skal
styrke elevens grundlag for efterfølgende
beskæftigelse på det lokale og regionale arbejdsmarked
og således afspejle den lokale erhvervsstruktur og de lokale
beskæftigelsesmuligheder.
Stk. 3.
Undervisningen skal indeholde arbejdspladslære,
samarbejdslære og erhvervslære.
Stk. 4.
Undervisningen skal være praksisrettet og
tilrettelægges med udgangspunkt i reel produktion af varer og
tjenesteydelser med henblik på afsætning og på
elevernes varetagelse af jobfunktioner inden for et fagligt
tema.
Erhvervsgrunduddannelse
§
16. På erhvervsgrunduddannelse er fagligheden
primært forbundet med virksomhedspraktik på det private
eller det offentlige arbejdsmarked tilvejebragt af
kommunalbestyrelsen. Uddannelsens formål, jf. §§
1-3, realiseres inden for en fleksibel tilrettelæggelse af
undervisningen, som understøtter praktiske
færdigheder, der kan anvendes i virksomhedspraktikken. Der
skal i undervisningen lægges vægt på, at eleven
opnår kendskab til arbejdsfunktioner og opnår viden,
færdigheder og kompetencer, der er relevante og efterspurgte
på arbejdsmarkedet, og udvikler evner og mulighed for senere
overgang til en erhvervsuddannelse eller varig
beskæftigelse.
§
17. Undervisningsniveauerne på erhvervsgrunduddannelse
tilrettelægges som udgangspunkt med to tredjedele
virksomhedspraktik og en tredjedel skoleundervisning.
Stk. 2.
Skoleundervisningen skal medvirke til at give eleven relevante
kundskaber og praktiske færdigheder, som er af betydning for
arbejdsfunktioner, der indgår i virksomhedspraktikken, samt
forudsætninger for fortsat uddannelse.
Stk. 3.
Virksomhedspraktik skal foregå på grundlag af et
ansættelsesforhold med en virksomhed og skal give eleven
1) viden om og
færdigheder i forskellige arbejdsfunktioner, der sikrer
kvalifikationer, der er relevante på arbejdsmarkedet,
2) erfaringer
med arbejde og samarbejde, der er nødvendige for at
opnå en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet, og
3) indsigt i
strukturen og arbejdsforholdene på en arbejdsplads.
§
18. Virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal
være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og
virksomheden. Praktikaftalen skal angive målene med
virksomhedspraktikken som led i elevens uddannelsesplan, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år. Prakti?kaftalen skal
endvidere angive, hvilke arbejdsområder og funkti?oner
eleven skal beskæftiges med i praktikperioden.
Stk. 2.
Praktikaftalen skal være skriftlig og underskrevet af eleven
og virksomheden senest ved praktikperiodens begyndelse. Aftalens
gyldighed er betinget af, at kommunalbestyrelsen godkender, at den
bidrager til at opfylde elevens uddannelsesplan, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år. Aftalen skal endvidere
indgås på en formular, der er godkendt af
undervisningsministeren. I formularen fastsættes
aftalevilkår om prøvetid, opsigelse og
ophævelse. Det skal af praktikaftalen fremgå, at
virksomheden er bekendt med muligheden for at oprette en
uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 3.
Institutionen skal synliggøre målene med
virksomhedspraktikken for eleven og for virksomheden og
følge op på indfrielse af disse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at tilvejebringe
praktikpladser til virksomhedspraktik for unge i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse, jf. lov om kommunal indsats for unge under
25 år. Dette gælder tilsvarende for elever, som mister
en praktikaftale. Kan der ikke fremskaffes en praktikaftale for
eleven om virksomhedspraktik i en virksomhed, kan
virksomhedspraktikken gennemføres på institutionen.
Kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven med at tilvejebringe
virksomhedspraktik til institutionen på baggrund af en
samarbejdsaftale, der fastlægger rammerne herfor.
Stk. 5. Er
praktikaftalens arbejdsområde og funktioner ikke omfattet af
en kollektiv overenskomst, skal løn- og
arbejdsvilkårene svare til de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende. Tvivlsspørgsmål om,
hvilke vilkår der skal gælde, afgøres ad
fagretlig vej, jf. § 33 i lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter. Når praktikaftalens arbejdsområde og
funktioner er omfattet af en kollektiv overenskomst, gælder
overenskomsten for aftalens løn- og arbejdsvilkår.
Stk. 6. For
elever, der er undergivet forældremyndighed, kræves
samtykke fra forældremyndighedens indehaver til at
indgå, ændre og opsige en praktikaftale.
Stk. 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af virksomhedspraktik på institutionen
og om samarbejdsaftalens indhold, jf. stk. 4.
§
19. Kommunalbestyrelsen stiller i særlige
tilfælde en virksomhedsmentorordning til rådighed for
eleven i forbindelse med virksomhedspraktik på
erhvervsgrunduddannelse.
Erhvervstræning og
kombinationsforløb
§
20. På almen grunduddannelse og
produktionsgrunduddannelse kan der tilrettelægges
forløb, hvori der indgår elementer af
erhvervstræning, med henblik på at eleven på
baggrund af erfaring med dagligdagen i en virksomhed og deltagelse
i visse arbejdsopgaver får erfaringer, der styrker og
kvalificerer elevens valg af uddannelse og erhverv.
§
21. På erhvervsgrunduddannelse kan der
tilrettelægges forløb, hvori der indgår
elementer af erhvervstræning, når det vurderes, at det
vil udgøre en hensigtsmæssig del af elevens
forløb, herunder fordi eleven herigennem kan opnå en
længerevarende virksomhedspraktik eller beskæftigelse i
en virksomhed efter endt uddannelse.
§
22. Erhvervstræning, jf. §§ 20 eller 21, kan
for den enkelte elev have en varighed på højst 2 uger
ad gangen og højst 4 uger i alt pr. påbegyndt
halvår.
Stk. 2.
Institutionen inddrager det lokale erhvervsliv m.v., med henblik
på at eleverne modtager relevant erhvervstræning.
Stk. 3.
Erhvervstræning må ikke indebære, at eleven
bidrager til virksomhedens produktion.
§
23. Uddannelsesspor kan tilrettelægges med
kombinati?onsforløb, i det omfang dette indeholder elementer
fra kompetencegivende ungdomsuddannelser og
arbejdsmarkedsuddannelser. Kombinationsforløb på
erhvervsgrunduddannelse kan tillige indeholde ophold på
folkehøjskoler.
Stk. 2.
Institutionen samarbejder med andre institutioner om
tilrettelæggelse og gennemførelse af elevers
kombinati?onsforløb.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilrettelæggelse og indhold af kombinationsforløb.
Skift af uddannelsesspor m.v.
§
24. Eleven kan under forløbet på basisniveauet
skifte uddannelsesspor.
Stk. 2. Eleven
kan skifte uddannelsesspor ved uddannelsesstart på et
undervisningsniveau.
Stk. 3.
Forudsætter skift af uddannelsesspor ændring i forhold
til elevens mål i uddannelsesplanen, jf. lov om kommunal
indsats for unge under 25 år, kræves godkendelse fra
kommunalbestyrelsen.
Stk. 4.
Institutionen kan i særlige tilfælde beslutte, at
eleven kan påbegynde et undervisningsniveau, hvor
undervisningen allerede er påbegyndt, inden eleven har
afsluttet basisniveauet.
Stk. 5. Vurderer
institutionen, at eleven er parat til at fortsætte på
et relevant undervisningsniveau, inden dette planmæssigt
påbegyndes, kan undervisningen af eleven differentieres eller
tilrettelægges med kombinationsforløb,
erhvervstræning og virksomhedspraktik. Tilsvarende
gælder i forbindelse med en afslutning af forberedende
grunduddannelse, som tidsmæssigt ikke passer med elevens
overgang til en ungdomsuddannelse.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelser for og beslutning om skift af uddannelsesspor m.v.
Forløbsplan
§
25. På baggrund af elevens uddannelsesplan, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år, udarbejder
instituti?onen sammen med eleven en forløbsplan, som
fastlægger indholdet af elevens uddannelsesforløb.
Stk. 2. Eleven
skal i forbindelse med forløbsplanens udarbejdelse have
mulighed for at redegøre for sine personlige, sociale og
faglige forudsætninger og sine ønsker om personlig,
social og faglig udvikling.
§
26. Forløbsplanen skal fastlægge
1) elevens
uddannelsesspor,
2) elevens
niveaumæssige indplacering,
3)
uddannelsesforløbets enkeltelementer og målene herfor,
herunder valgfag, kombinationsforløb, erhvervstræning
og virksomhedspraktik samt varigheden heraf,
4) hvordan
målene i uddannelsesplanen nås,
5) elevens behov
for særlig hensyntagen eller støtte, jf. §§
30-34,
6) hvordan
undervisningen for elever med behov for særlig hensyntagen
eller støtte tilrettelægges under særlig
hensyntagen til elevens indlæringsforudsætninger,
og
7) hvordan
undervisningen tilrettelægges, så eleven kan styrke
sine personlige og sociale kompetencer med sigte på at
begå sig på en arbejdsplads eller gennemføre en
ungdomsuddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forløbsplanens indhold, struktur m.v.
§
27. Følger en elev ikke forløbsplanen, eller
giver andre grunde anledning dertil, skal institutionen tage
initiativ til, at planen tilpasses, med henblik på at eleven
kan opnå målene i uddannelsesplanen hurtigst muligt.
Ændringer af forløbsplanen forudsætter
kommunalbestyrelsens godkendelse, jf. lov om kommunal indsats for
unge under 25 år.
Undervisningens
tilrettelæggelse
§
28. Institutionen organiserer og tilrettelægger
uddannelsen i et inkluderende læringsmiljø. Alle dele
af undervisningen skal tilrettelægges struktureret med
tydelige rammer og klare instruktioner. Det påhviler
institutionens leder at sørge for, at eleverne møder
tydelige mål og får direkte instruktion og
løbende tilbagemeldinger på deres udvikling, så
alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og
trives i uddannelsens faglige og sociale fællesskaber.
Stk. 2. Sproglig
udvikling og faglig dokumentation skal indgå i alle fag og
faglige temaer.
Stk. 3. Eleverne
skal på tværs af uddannelsesspor have mulighed for at
udfolde deres kreative evner med henblik på at øge
motivationen for at udvikle kompetencer på områder ud
over fag og faglige temaer, valgfag og
værkstedsundervisning.
Stk. 4.
Undervisningen af elever med ordblindhed og elever med andre behov
for særlig hensyntagen eller støtte skal være
helhedsorienteret og så vidt muligt ske gennem det
inkluderende læringsmiljø. Undervisningen skal
understøtte og motivere til anvendelse af kompenserende
hjælpemidler efter § 33.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
undervisningens organisering og tilrettelæggelse, tiltag
inden for det inkluderende læringsmiljø m.v.
§
29. It inddrages i undervisningen i
afsøgningsforløb og på basisniveauer og
undervisningsniveauer.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
it i undervisningen, herunder om virtuelle undervisningsformer og
fjernundervisning.
Specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand m.v.
§
30. For elever med behov for særlig hensyntagen eller
støtte planlægger institutionen så vidt muligt
inden uddannelsesstart undervisningen på baggrund af
beskrivelsen af elevens kendte støttebehov fra hidtidige
skole- og uddannelsesforløb i uddannelsesplanen, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år.
Stk. 2. Til
elever med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed,
skal institutionen tilbyde, at der foretages en ordblindetest med
henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder.
Elevens synspunkter skal tillægges passende vægt under
hensyntagen til elevens alder og modenhed, herunder til, hvorvidt
den pågældende er myndig.
§
31. Til elever med ordblindhed og elever med andre behov for
særlig hensyntagen eller støtte, som ikke alene kan
understøttes inden for rammerne af det inkluderende
læringsmiljø, jf. § 28, gives tilbud om
supplerende undervisning eller anden faglig støtte i
fornødent omfang.
§
32. Elever, hvis behov for særlig hensyntagen eller
støtte ikke fuldt ud kan understøttes inden for
rammerne af det inkluderende læringsmiljø, jf. §
28, eller supplerende undervisning eller anden faglig
støtte, jf. § 31, skal have tilbud om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
§
33. Elever med funktionsnedsættelse eller tilsvarende
svære vanskeligheder med behov herfor skal i forbindelse med
undervisningen endvidere have tilbud om følgende
støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
4)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2. Elever,
der får støtte efter stk. 1, kan medbringe og anvende
denne i virksomhedspraktik, erhvervstræning og
kombinationsforløb.
Stk. 3. Eleven
kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse med:
1) Uddannelsens
almindelige undervisning og ekskursioner, herunder
uddannelsesophold i udlandet som led i uddannelsen.
2) Uddannelsens
prøver og eksaminer.
3) Obligatorisk
praktik som led i uddannelsen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om yderligere
støtteformer, herunder om støttetimer med henblik
på kompensation af fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse.
§
34. Eleven kan i fortsættelse af undervisning efter
denne lov anvende et hjælpemiddel efter § 33, stk. 1,
nr. 1, ved fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og
videreuddannelse, indtil der i den nye uddannelse ydes tilbud om
den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, som
gælder for den pågældende uddannelse.
Kapitel 4
Evaluering,
prøver og beviser
§
35. Der foretages en vurdering af elevens dansk- og
matematikfaglige niveau ved uddannelsesstart.
Stk. 2. Som led
i undervisningen foretages løbende evaluering af elevernes
udbytte heraf, herunder deres faglige, personlige og sociale
udvikling.
Stk. 3.
Institutionens leder sørger for, at elever og lærere
arbejder systematisk med de fastsatte mål for faglige,
personlige og sociale kompetencer i forløbsplanen og med i
fællesskab at dokumentere læringen med henblik på
at fastholde og synliggøre progression, og at lærerne
afholder månedlige evaluerings- og vejledningssamtaler med
eleven.
Stk. 4. Giver
evalueringen efter stk. 2, progressionsmåling eller anden
evaluering formodning om ordblindhed, og indikerer elevens
baggrundsoplysninger, at der kan være tale om uidentificeret
ordblindhed, skal eleven tilbydes en ordblindetest, jf. § 30,
stk. 2.
Stk. 5.
Forløbsplanen danner grundlag for den løbende
evaluering for at sikre, at planlægningen og
gennemførelsen af undervisningen lever op til de mål,
der er for elevens uddannelsesforløb samlet set og for de
enkelte fag og faglige temaer, værkstedsundervisning m.v.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om evaluering og
måling af elevernes progression.
§
36. Institutionen udsteder et bevis til elever efter
tilfredsstillende gennemførelse af forløb på
forberedende grunduddannelse på minimum 12 uger. Der udstedes
et kompetencebevis og eventuelt et uddannelsesbevis. Beviser
udstedes digitalt. Elever skal efter anmodning modtage en
bekræftet udskrift af et digitalt bevis.
Stk. 2.
Kompetencebeviset dokumenterer opnåede faglige kompetencer og
eventuelt dertil knyttede sociale og personlige kompetencer. Det
gælder både de kompetencer, hvortil der knytter sig
egentlige prøver med centralt fastsatte kompetencemål,
og øvrige kompetencer. Kompetencebeviset sammenfatter
eventuelt udstedte prøvebeviser fra andre
uddannelsesinstitutioner, hvorfra uddannelseselementer er
indgået i forberedende grunduddannelse.
Stk. 3. Til
elever, som afslutter forberedende grunduddannelse på
produktionsgrunduddannelses eller erhvervsgrunduddannelses
højeste niveauer med en fagprøve, udstedes et
uddannelsesbevis, som dokumenterer den opnåede
kompetence.
Stk. 4. Til
elever, som afslutter forberedende grunduddannelse i almen
grunduddannelse med at bestå de fag, der indgår i den
eksamen, der følger af § 13, stk. 2, udstedes et
uddannelsesbevis, som dokumenterer, om eleven opfylder
adgangsforudsætningerne for optagelse på den
2-årige uddannelse til hf-eksamen.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om prøver
og prøveformer og om bevisers udformning og udstedelse.
Kapitel 5
Underviserkompetencer
§
37. Institutionens leder sørger for, at undervisere
på forberedende grunduddannelse har de
undervisningskompetencer, som følger af § 38, og som i
øvrigt er nødvendige, for at de forsvarligt kan
varetage de undervisningsopgaver, som den enkelte underviser skal
varetage. Institutionen sørger herigennem for, at
underviserne kan gennemføre deres undervisning i
overensstemmelse med de faglige og pædagogiske krav til
undervisningen, og således at undervisningen af den enkelte
elev kan medvirke til, at eleven når sine mål for
uddannelsen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om kravene efter
stk. 1.
§
38. Den, der underviser i almene fag, skal have
gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen og have
undervisningskompetence fra læreruddannelsen eller
tilsvarende faglig kompetence i de fag, som vedkommende underviser
i.
Stk. 2. Den, der
i dansk og matematik underviser elever med behov for at afklare,
forbedre og supplere deres funktionelle færdigheder i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling og deres
funktionelle regne- og matematikfærdigheder, skal have
gennemført relevant uddannelse i henhold til
lærerkvalifikationskravene i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne eller have
tilsvarende kvalifikationer.
Stk. 3. Den, der
underviser i dansk som andetsprog, skal have gennemført
uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog eller have
tilsvarende kvalifikationer.
Stk. 4. Den, der
varetager undervisning inden for et fagligt tema, skal have
gennemført en erhvervsuddannelse i et fag inden for det
faglige tema, som vedkommende underviser i, eller have tilsvarende
kvalifikationer og praktisk erfaring.
Stk. 5. Den, der
varetager undervisning af elever med ordblindhed, skal have
kvalifikationer svarende til de krav, der gælder herom efter
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne eller regler udstedt i medfør heraf, eller
tilsvarende kvalifikationer.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om omfanget og
indholdet af praktisk erfaring, jf. stk. 4.
Kapitel 6
Mødepligt, orden, øvrige tilbud
m.v.
Aktiv deltagelse, orden, trivsel
m.v.
§
39. Eleven har pligt til at møde og deltage aktivt i
undervisningen og andre aktiviteter, som institutionen afholder.
Eleven skal tillige bidrage til at opfylde målene i sin
uddannelses- og forløbsplan.
Stk. 2. Elever,
som uden lovlig grund udebliver fra undervisningen, herunder
erhvervstræning m.v., eller ikke deltager aktivt i
undervisningen, eller som groft overtræder institutionens
ordens- og samværsregler, kan, når mindre
vidtgående foranstaltninger forgæves har været
anvendt, udelukkes fra undervisning.
§
40. Institutionens leder fastsætter ordens- og
samvær?sregler for elever på forberedende
grunduddannelse og gør eleverne bekendt med institutionens
regler om aktiv deltagelse, orden og samvær og om de
konsekvenser, det vil få, hvis reglerne ikke overholdes.
Ordens- og samvær?sreglerne understøttes af en
trivselspolitik.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om ordens- og
samværsreglerne, om iværksættelse af
foranstaltninger over for elever, der ikke følger ordens- og
samvær?sreglerne, og om udelukkelse fra undervisning og
behandlingen af sager herom. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte regler om sanktioner i anledning af
elevadfærd, der er udvist uden for institutionen, hvis
adfærden har haft en direkte indflydelse på god orden
på institutionen, om, at private genstande kan tilbageholdes,
og om, at tilbageholdelsen af praktiske eller pædagogiske
grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt, hvor institutionens
tilbud ophører, samt regler om elevers frivillige medvirken
i institutionens test for rusmidler.
Øvrige tilbud, inddragelse af lokalsamfundet
m.v.
§
41. Ud over undervisningen m.v. omfatter elevens uddannelse
deltagelse i fælles sociale arrangementer, musiske
aktiviteter og arrangementer, kreative aktiviteter,
idrætsaktiviteter, museumsbesøg og andre relevante
ekskursioner m.v. Institutionen bestemmer, i hvilket omfang eleven
har pligt til at deltage heri.
Stk. 2.
Institutionen indgår i samarbejder, herunder i form af
partnerskaber, med virksomheder, offentlige institutioner,
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lokalsamfundets
forenings-, fritids- og klubtilbud, lokalsamfundets folkeoplysende
skoler m.v., der kan bidrage til opfyldelsen af forberedende
grunduddannelses formål.
Sundhed, ernæring, sommerferieaktivitet
m.v.
§
42. Undervisningen skal tilrettelægges, så
sundhed, ernæring og motion indgår som en integreret
del af alle dele af elevens uddannelse. Institutionen er forpligtet
til vederlagsfrit at yde et eller flere daglige måltider mad
til eleverne.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
sundhedstiltag, måltider m.v.
§
43. Afholder institutionen mere end 4 ugers sommerferie,
skal der etableres aktivitetstilbud i denne periode for elever, som
ikke har mulighed for at holde ferie. Dette kan omfatte intensiv
undervisning i dansk og matematik. Der kan også
tilrettelægges interessebetonede aktiviteter med et bredere
alment kvalificerende sigte.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indhold og tilrettelæggelse af aktivitetstilbud i
sommerferien.
Kapitel 7
Rådgivning, fravigelse af loven, klage
m.v.
Rådgivning
§
44. Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser, der er nedsat i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, rådgiver undervisningsministeren om
undervisningstilbud efter denne lov og afgiver indstilling til
ministeren om regler fastsat i medfør af loven, om
formularen til indgåelse af praktikaftaler efter § 18,
stk. 2, og om iværksættelse af forsøgsvirksomhed
og pædagogisk udviklingsarbejde efter § 45.
Fravigelse af loven
§
45. Undervisningsministeren kan for en tidsbegrænset
periode fravige lovens kapitel 3 og 4 med henblik på
forsøgsvirksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde.
Stk. 2. Det er
en betingelse, at forsøgsvirksomhed og pædagogisk
udviklingsarbejde ikke forringer elevernes muligheder for at
gøre brug af deres forløb på forberedende
grunduddannelse som grundlag for kompetencegivende uddannelse eller
rettigheder i anden henseende.
Egenbetaling
§
46. Undervisningen er vederlagsfri, og de
undervisningsmidler, der er nødvendige for undervisningen,
skal stilles til rådighed for eleverne uden betaling, jf. dog
stk. 2, regler fastsat i medfør af stk. 3 og § 47.
Stk. 2. Udsteder
institutionen identifikationskort, studiekort og lign. som bevis
for, at eleven er indskrevet på de uddannelser, institutionen
udbyder, kan institutionen opkræve gebyr for udstedelse og
fornyelse heraf, herunder hvis kortet er bortkommet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at eleverne
i begrænset omfang selv anskaffer undervisningsmidler.
§
47. Ved ekskursioner, der indgår som en del af
undervisningen, kan eleverne afkræves betaling for
deltagelse. Der kan dog ikke kræves betaling for udgifter,
der vedrører undervisningen eller lærernes deltagelse.
Rabat ydet i form af frirejser el.lign. skal fordeles til samtlige
deltagere.
Stk. 2.
Ekskursioner med deltagerbetaling, der alene ve?drører
forplejning og højst udgør 50 kr. (1998-niveau) pr.
påbegyndt døgn pr. deltager, er omfattet af regler om
mødepligt efter § 39. En elev kan ikke udelukkes fra
deltagelse heri på grund af manglende deltagerbetaling.
Stk. 3.
Institutionen skal tilbyde alternativ undervisning til elever, der
ikke deltager i ekskursioner, som ikke er omfattet af
mødepligt.
Stk. 4.
Beløb efter stk. 2 reguleres hvert år med virkning fra
den 1. august med satsreguleringsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det fremkomne beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med ti. Regulering
sker på grundlag af den på reguleringstidspunktet
gældende grænse før afrunding. Når
reguleringen efter afrunding giver anledning til en
forhøjelse eller nedsættelse af beløbet,
offentliggøres dette af undervisningsministeren på
ministeriets hjemmeside.
Klage
§
48. En elev kan klage til undervisningsministeren over
institutionens afgørelser efter denne lov og regler udstedt
i medfør heraf, når klagen vedrører retlige
spørgsmål.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at klage og om fremgangsmåden herved, herunder klagefrist, og
om, at klageadgangen i forhold til bestemte afgørelser ikke
er begrænset til retlige spørgsmål. Ministeren
kan i regler om klage over afgørelser i forbindelse med
prøver og eksamen fastsætte, at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at afgørelser, der i henhold til
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf træffes
af kriminalforsorgen, jf. lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, og afgørelser vedrørende
prøver og bedømmelse heraf ved disse institutioner
kan indbringes for undervisningsministeren. Afgørelser kan
dog altid indbringes for ministeren, for så vidt angår
retlige spørgsmål.
§
49. Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens
afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at visse
typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, dog i et nærmere bestemt omfang kan indbringes
for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
regler om adgangen til at klage og om fremgangsmåden
herved.
Kapitel 8
Ikrafttrædelsesbestemmelser og territoriale
bestemmelser
§
50. Loven træder i kraft den 1. august 2019.
§
51. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.