Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ændring af udlændingeloven, lov om ændring af lov
om planlægning og udlændingeloven (Ophævelse af
revisionsbestemmelser, forlængelse af
udløbsbestemmelse og frist for domstolsprøvelse af
frihedsberøvelse i en suspensionsperiode m.v.)
(Lovforslag nr. L 197)
Ved lov nr.
539 af 29. april 2015 om ændring af lov om planlægning
(Midlertidige opholdssteder til flygtninge) fik kommunerne mulighed
for at fravige planlovens almindelige regler om tilvejebringelse af
lokalplaner, landzonetilladelser og dispensationer fra lokalplaner
mv. med henblik på etablering af midlertidige opholdssteder
til nyankomne flygtninge. Ved lov nr. 1705 af 21. december 2015 om
ændring af integrationsloven og lov om planlægning
(Midlertidig indkvartering af flygtninge) fik kommunerne bedre
rammer for at kunne etablere midlertidige opholdssteder til
flygtninge på støjbelastede arealer.
Ved lov nr.
1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingeloven
(Håndtering af flygtninge- og migrantsituationen) fik
udlændingemyndighederne og politiet en række nye
redskaber, der skulle styrke mulighederne for at håndtere en
stigning i antallet af flygtninge og migranter, som indrejser og
opholder sig i Danmark ved bl.a. at øge mulighederne for
etablering af indkvarteringspladser på asylområdet.
Loven skulle endvidere sikre opretholdelsen af ro og orden ved
bl.a. at indføre mulighed for frihedsberøvelse ved
indrejsen med henblik på at fastlægge
asylansøgeres identitet, foretage registrering og
fastlægge grundlaget for ansøgningen om asyl. Desuden
blev der med loven bl.a. skabt mulighed for mere konsekvent at
pålægge afviste asylansøgere og andre
udlændinge, som ikke har lovligt ophold i Danmark, melde- og
opholdspligt, ligesom reglerne om meldepligt for kriminelle udviste
blev skærpet.
Herudover blev
der med loven skabt mulighed for at pålægge kommunerne
operatøransvar for asylcentre, at private aktører kan
bemyndiges til at bistå med myndighedsudøvelse
på udlændingeområdet samt skabt adgang til i
særlige tilfælde at suspendere den automatiske
domstolsprøvelse af frihedsberøvede udlændinge
inden for tre døgn. Disse bestemmelser ophæves efter
lovens § 2, stk. 2, automatisk den 1. december 2019
(udløbsbestemmelse).
Det
følger af såvel § 2, stk. 2, i lov nr. 539 af 29.
april 2015 om midlertidige opholdssteder til flygtninge som af
§ 3 i lov nr. 1273 af 20. november 2015 om håndtering af
flygtninge- og migrantsituationen, at der i folketingsåret
2017-18 fremsættes forslag til revision af de
ændringer, der er indeholdt i hver af de
pågældende love.
Situationen i
dag er væsentlig forskellig fra efteråret 2015, hvor
Europa og herunder Danmark oplevede en historisk stor
tilstrømning af flygtninge og migranter, der stillede de
danske myndigheder over for en række udfordringer. Danmark
oplever lige nu lave indrejse- og asyltal. Dette kan dog
ændre sig hurtigt, da presset på EU's ydre
grænser fortsat er meget højt, og antallet af
flygtninge og migranter, der kommer til EU over Middelhavet,
fortsat er stort. Der må derfor udvises rettidig omhu for at
sikre, at Danmark kan håndtere en situation med markant
højere indrejsetal, et øget antal asylansøgere
og meddelte opholdstilladelser til flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge samt et markant
øget antal udlændinge med ulovligt ophold i
Danmark.
Det er
regeringens opfattelse, at der er behov for at fastholde reglerne
om midlertidige opholdssteder til flygtninge samt reglerne for
håndtering af flygtninge- og migrantsituationen, ligesom der
er behov for at fastholde reglerne om at pålægge
kommuner operatøransvar for asylcentre, samt at private
aktører kan bemyndiges til at bistå med
myndighedsudøvelsen på udlændingeområdet,
der er omfattet af udløbsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i
lov nr. 1273 af 20. november 2015 om håndtering af
flygtninge- og migrantsituationen. Det er også regeringens
opfattelse, at bestemmelsen om suspension af adgangen til
domstolsprøvelse af en frihedsberøvelse bør
fastholdes. Frihedsberøvelse er dog en så indgribende
foranstaltning, at det foreslås, at der fastsættes en
fast frist på 4 uger for domstolsprøvelse, og at der
indsættes en ny udløbsbestemmelse, hvorefter denne
bestemmelse i udlændingeloven ophæves den 1. december
2021.
Lovforslaget
har på den baggrund til formål at ophæve
revisionsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr. 539 af 29.
april 2015 om midlertidige opholdssteder til flygtninge samt
revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1273 af 20. november
2015 om håndtering af flygtninge- og migrantsituationen.
Lovforslaget har endvidere til formål i lov nr. 1273 af 20.
november 2015 om håndtering af flygtninge- og
migrantsituationen at ophæve udløbsbestemmelsen i
§ 2, stk. 2, men samtidig foretage en ændring af
udlændingelovens § 37 k og indsætte en ny
udløbsbestemmelse for så vidt angår denne
bestemmelse.
Lovforslaget
indeholder herudover en ændring af udlændingelovens
§ 37 f om muligheden for at fravige planloven i særlige
tilfælde i forhold til asylindkvartering og
tilbageholdelsesfaciliteter for så vidt angår
spørgsmålet om støjbelastning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.