Fremsat den 21. marts 2018 af udlændinge- og integrationsminister (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af repatrieringsloven,
integrationsloven, lov om sygedagpenge og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Styrkede incitamenter til at repatriere og
systematisk kommunal vejledningspligt)
§ 1
I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 13. oktober 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 6, 1.
pkt., affattes således:
»Uanset bestemmelserne i § 5 i
lov om aktiv socialpolitik, § 3 i lov om sygedagpenge og
§ 62 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
kommunalbestyrelsen efter ansøgning give tilladelse til, at
en udlænding modtager hjælp til forsørgelse
efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik, sygedagpenge efter
reglerne i lov om sygedagpenge eller arbejdsløshedsdagpenge
efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis
den pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.«
2. I
§ 6 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at give meddelelse til den
relevante arbejdsløshedskasse om, at de har givet en person
tilladelse efter stk. 1. Meddelelsen gives straks efter tidspunktet
for afgivelsen af tilladelsen. Meddelelsen sendes til
arbejdsløshedskassen vedrørende personer, der har ret
til at få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge, og som har
fået en tilladelse efter stk. 1.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med udlændinge- og integrationsministeren nærmere
regler for anvendelsen af bestemmelsen i stk. 2.«
3. § 7,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2)
udgifter på højst 30.000 kr. pr. person til transport
af personlige ejendele, eller hjælp til udgifter til
køb af personlig bohave på 30.000 kr. pr.
person,«
4. I
§ 7, stk. 2, nr. 5, udgår
»og genopbygningen af hjemlandet eller det tidligere
opholdsland«.
5. I
§ 7, stk. 2, nr. 8, ændres
»hjælp til nødvendig vaccination i Danmark
og« til »hjælp til nødvendig vaccination i
Danmark,«.
6. I
§ 7, stk. 2, nr. 9, ændres
»indtil det fyldte 16. år.« til: »indtil
det fyldte 16. år, og«.
7. I
§ 7, stk. 2, indsættes som
nr. 10:
»10)
udgifter til anskaffelse af nationalitetspas m.v. på
højst 10.000 kr. pr. person.«
8. I
§ 14 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2, nr. 2 og
10, er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019 en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov
om en satsreguleringsprocent.«
§ 2
I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1127 af 11. oktober 2017, som
ændret ved lov nr. 1690 af 26. december 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 20 a indsættes:
Ȥ 20 b.
Kommunalbestyrelsen har pligt til som led i integrationsprogrammet
at vejlede udlændingen om mulighederne for repatriering efter
repatrieringsloven. Vejledningen om repatriering skal gives i
forbindelse med den løbende opfølgning på
integrationskontrakten efter § 20, stk. 1.«
§ 3
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 19. januar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, nr. 3, ændres
»lægeerklæring eller« til:
»lægeerklæring,«.
2. I
§ 3, stk. 2, nr. 4, ændres
»i Danmark.« til: »i Danmark, eller«.
3. I
§ 3, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5) en
person, der har fået tilladelse efter repatrieringslovens
§ 6 til at deltage i praktik eller uddannelsesforløb
eller i rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.«
§ 4
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, som senest
ændret ved § 10 i lov nr. 1671 af 26. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 62, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og
4«.
2. I
§ 62 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Et medlem, som har ret til at få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge, og som efter repatrieringslovens
§ 6 har fået tilladelse til at deltage i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering, anses for at
opfylde rådighedsbetingelserne i stk. 1, under sin deltagelse
heri.«
Stk. 4- 9 bliver herefter stk. 5-10.
3. I
§ 62, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »jf. stk. 4-6« til: »jf. stk.
5-7«.
4. I
§ 62, stk. 8, 1. pkt., der bliver
stk. 9, 1. pkt. ændres »jf. stk. 4, 3. pkt.« til:
»jf. stk. 5, 3. pkt.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse for udlændinge, som repatrierer med støtte
i medfør af repatrieringsloven den 1. juli 2018 eller
senere, dog jf. stk. 3.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 3, finder ikke anvendelse i sager, hvor ansøgning om
hjælp til repatriering er indgivet før lovens
ikrafttrædelse.
Stk. 4. §§ 3
og 4 finder ikke anvendelse for personer, der før den 1.
juli 2018 efter repatrieringslovens § 6 har fået
tilladelse til at deltage i praktik eller uddannelsesforløb
eller i rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Bedre muligheder for at medtage offentlig
forsørgelse ved deltagelse i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.1.2.1. Ret til ydelser under deltagelse i et forløb
efter repatrieringslovens § 6
2.1.2.2. Kommunalbestyrelsens pligt til at underrette
arbejdsløshedskasserne om tilladelse til at deltage i
forløb efter repatrieringslovens § 6.
2.2. Hjælp til udgifter til transport af personlige
ejendele
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Bedre mulighed for at yde hjælp til
erhvervsudstyr
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.4. Hjælp til dækning af udgifter til
anskaffelse af nationalitetspas m.v.
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.5. Systematisk kommunal vejledningspligt om
repatriering
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Som led i aftale om finanslov for
2018 af 8. december 2017 har regeringen (Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance) og Dansk Folkeparti indgået
delaftale om Fokus på tilbagevenden til hjemlandet.
Det fremgår heraf, at
regeringen og Dansk Folkeparti er enige om, at Danmark kun skal
huse udlændinge, som har ret og vilje til at opholde sig her,
og at der skal være et større fokus på
udlændinges mulighed for frivillig tilbagevenden til
hjemlandet. Endvidere blev det som led i Aftale om flere år
på arbejdsmarkedet af 8. juni 2017 aftalt at styrke
repatrieringsordningen og at anvende en del af provenuet fra den
reducerede integrationsydelse til dette formål.
Finanslovsaftalen indeholder
på den baggrund en række initiativer, der har til
formål at styrke repatrieringsordningen med henblik på
at øge udlændinges incitament til at repatriere. Dette
kan særlig være relevant for de udlændinge, som
er dårligt integreret i det danske samfund og har svært
ved at få fodfæste på det danske
arbejdsmarked.
Yderligere er regeringen og Dansk
Folkeparti enige om at forpligte kommunerne til en systematisk
vejledning af herboende udlændinge om mulighederne for at
vende tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland med
økonomisk støtte efter repatrieringsloven.
Nærværende lovforslag
gennemfører de initiativer i finanslovsaftalen, der
kræver lovændringer. Det drejer sig om
følgende:
Mere fleksibilitet i støtte
til repatriering gennem bedre mulighed for at yde hjælp til
erhvervsudstyr, der vil være egnet til at fremme
udlændingens beskæftigelsesmuligheder samt mulighed for
at vælge en startpakke til køb af bohave som
alternativ til transport af personlige ejendele. Der henvises til
afsnit 2.2. og 2.3.
Bedre muligheder for hjælp i
forberedelsen af repatriering i form af en udvidelse af den kreds
af udlændinge, der modtager offentlig forsørgelse, som
får mulighed for at kunne deltage i en rekognosceringsrejse
til hjemlandet med henblik på at træffe beslutning om
repatriering, samt indførelse af økonomisk
støtte til anskaffelse af nationalitetspas m.v., der er
nødvendig for, at repatriering kan foretages. Der henvises
til afsnit 2.1. og 2.4.
Systematisk kommunal
vejledningspligt om repatrieringsordningen ved at indføre en
forpligtelse for kommunerne til som led i integrations- og
beskæftigelsesindsatsen at vejlede herboende
udlændinge, der er omfattet af repatrieringsloven, om
mulighederne for at repatriere til deres hjemland eller tidligere
opholdsland med støtte efter repatrieringsloven. Den
systematiske vejledning vil ske i forbindelse med den
løbende opfølgning på integrationskontrakten og
via jobcentrene. Der henvises til afsnit 2.5.
Med henblik på at sikre, at
den enkelte udlænding er opmærksom på muligheden
for repatriering og har det bedst mulige grundlag for at
træffe beslutning herom, samt at styrke kommunernes indsats,
indeholder aftale om Fokus på tilbagevenden til hjemlandet
endelig en aftale om etablering af to puljer på finansloven
over de næste fire år til understøttelse af
konkrete projekter, der understøtter den styrkede ordning om
repatriering. Den ene pulje har til formål at
understøtte konkrete repatrieringsprojekter, herunder i form
af rekognosceringsrejser til hjemlandet eller
modtagelsesaktiviteter i hjemlandet, mens den anden pulje har til
formål at understøtte etableringen af offensive
informations- og rådgivningsindsatser om repatriering
målrettet kommunale sagsbehandlere og repatrieringslovens
målgruppe. Begge puljer udgør hver 1,3 mio. kr. i 2018
og 2,5 mio. kr. årligt herefter.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Bedre
muligheder for at medtage offentlig forsørgelse ved
deltagelse i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at kunne træffe
beslutning om repatriering
2.1.1. Gældende ret
Efter § 5, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik kan personer, der opholder sig i udlandet, som
udgangspunkt ikke modtage hjælp til forsørgelse efter
lov om aktiv socialpolitik. Kommunalbestyrelsen kan dog i visse
særlige tilfælde, jf. § 5, stk. 2, tillade, at
retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet.
Disse særlige tilfælde omfatter imidlertid ikke ophold
i hjemlandet i tilknytning til repatriering.
Efter repatrieringslovens § 6
er der imidlertid mulighed for efter ansøgning at medtage
hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv
socialpolitik, hvis udlændingen deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på at
træffe beslutning om repatriering. Det er en betingelse for
at medtage hjælp til forsørgelse, at opholdet sker som
led i et forløb eller et projekt, der er planlagt af en
myndighed eller en organisation.
Det fremgår af
repatrieringslovens § 6, at kommunalbestyrelsen ved
vurderingen af ansøgningen skal indhente en udtalelse om
opholdets karakter fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
eller den organisation, som ministeriet har overladt
rådgivningsopgaven til, dvs. for tiden Dansk
Flygtningehjælp. Udtalelsen skal navnlig afgives til brug for
kommunalbestyrelsens vurdering af, om praktikopholdet,
uddannelsesforløbet eller rekognosceringsrejsen er egnet til
at forberede udlændingens repatriering, og om opholdet er
planlagt af en myndighed eller organisation på
tilstrækkelig professionel vis.
Bestemmelsen giver kun mulighed for
at træffe beslutning om at yde hjælp til
forsørgelse under ophold i udlandet, og der vil eksempelvis
ikke kunne ydes hjælp i særlige tilfælde efter
kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik.
Der er efter repatrieringslovens
§ 6 heller ikke mulighed for at yde hjælp til
rejseudgifterne i forbindelse med opholdet i hjemlandet.
Praktikophold, uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser, der bl.a. kan være tilrettelagt som et
tilbud under integrationsprogrammet eller
introduktionsforløbet, er ofte en del af et planlagt
projektforløb, hvor der i budgettet er taget højde
for rejseomkostningerne. Rekognosceringsrejser og afklaringsrejser
arrangeres af blandt andet Dansk Flygtningehjælp, og
rejseomkostningerne vil også i disse tilfælde
være omfattet af budgettet for rejsen, eventuelt med delvis
egenfinansiering.
Ifølge bemærkningerne
til L 190 jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, s. 4511 af
25. februar 1999 om forslag til repatrieringslov er der i
almindelighed kun mulighed for at yde hjælp til
forsørgelse til kortvarige ophold i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland på op til otte uger. Der kan
således i almindelighed kun ydes hjælp til
forsørgelse til rekognosceringsrejser som led i en eventuel
repatrieringsproces af op til otte ugers varighed. Heraf
følger omvendt, at kommunalbestyrelsen, såfremt
særlige omstændigheder taler herfor, herunder om
opholdet efter en konkret og individuel vurdering må anses
for en væsentlig forudsætning i forhold til en eventuel
senere bæredygtig repatriering, efter en konkret og
individuel vurdering kan give tilladelse til længere ophold i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland ud over otte uger.
Praktikophold,
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser kan være
tilrettelagt som et tilbud under integrationsprogrammet eller
introduktionsforløbet.
Opholdene i udlandet i form af
praktik, uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser efter
repatrieringslovens § 6 kan derimod ikke ske inden for
rammerne af tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, idet sådanne udlandsophold gives
med henblik på, at borgeren skal kunne træffe
beslutning om repatriering. Tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats gives med henblik på at styrke
borgerens mulighed for beskæftigelse eller uddannelse i
Danmark.
Det fremgår af § 3, stk.
2, i lov om sygedagpenge, i hvilke tilfælde, der kan
udbetales sygedagpenge under ophold i udlandet. Det kan f.eks. ske,
når der er tale om et lægeligt anbefalet
rekreationsophold med fast lægetilsyn eller om
sygebehandling, som Sundhedsstyrelsen eller en sygehusmyndighed har
givet tilladelse til.
Det fremgår af § 62,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og de med
hjemmel heri udstedte bekendtgørelser m.v., at der kun kan
udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed
for arbejdsmarkedet, jf. dog stk. 3. Ved rådighed
forstås, at medlemmet:
- er aktivt
arbejdssøgende, herunder registrerer
jobsøgningsaktiviteter i joblog på Jobnet eller i
arbejdsløshedskassens digitale joblog,
- kan og vil
overtage arbejde med dags varsel,
- kan og vil
deltage i samtaler og aktiviteter i arbejdsløshedskassen,
herunder selv booker samtaler med arbejdsløshedskassen,
- kan og vil
deltage i kontaktforløb, herunder i samtaler i jobcenteret
og hos en anden aktør, og i aftalte aktiviteter og tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
- giver jobcenteret
de oplysninger, som er nødvendige for, at medlemmet kan
henvises til arbejde og gives tilbud efter lov om en
beskæftigelsesindsats, og
- har bopæl
og opholder sig i Danmark.
Det betyder, at en person efter
gældende regler ikke kan tage sine
arbejdsløshedsdagpenge med til sit hjemland eller tidligere
opholdsland når pågældende deltager i praktik,
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejse efter
repatrieringslovens § 6.
Lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. administreres af
arbejdsløshedskasserne. Det betyder, at det er
arbejdsløshedskasserne, som vurderer, om et medlem
står til rådighed for arbejdsmarkedet og dermed har ret
til arbejdsløshedsdagpenge, herunder ret til
arbejdsløshedsdagpenge under ophold i udlandet.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Ret til
ydelser under deltagelse i et forløb efter
repatrieringslovens § 6
Muligheden for at deltage i
praktik, uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser m.v.
i hjemlandet kan bidrage til, at udlændingen senere kan
træffe en kvalificeret beslutning om at repatriere. En
beslutning om repatriering, der er truffet på velforberedt og
oplyst grundlag, herunder f.eks. på baggrund af deltagelse i
en rekognosceringsrejse, hvor udlændingen har haft mulighed
for at undersøge mulighederne for at komme i
beskæftigelse og skaffe sig et forsørgelsesgrundlag,
muligheden for at skaffe nødvendig medicin og
undersøgelse af mulighederne for børnenes skolegang i
hjemlandet m.v., mindsker risikoen for, at den
pågældende udlænding fortryder repatriering og
vender tilbage til Danmark.
Samtidig ønsker
Udlændinge- og Integrationsministeriet, at flere
udlændinge på offentlig forsørgelse benytter sig
af repatrieringsordningens muligheder for at skabe sig en fremtid i
deres hjemlande eller tidligere opholdslande.
Det foreslås på den
baggrund at ændre repatrieringslovens § 6, således
at også udlændinge, der modtager sygedagpenge eller
arbejdsløshedsdagpenge får mulighed for efter
repatrieringsloven at kunne deltage i praktik eller
uddannelsesforløb eller i en rekognosceringsrejse til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland og dermed stilles
på lige fod med de udlændinge, der modtager ydelser
efter lov om aktiv socialpolitik, herunder integrationsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp.
Det fremgår af
sygedagpengelovens § 3, stk. 2, i hvilke tilfælde, der
kan udbetales sygedagpenge under ophold i udlandet.
Det foreslås desuden, at det
i § 3, stk. 2, i lov om sygedagpenge tilføjes, at
kravet om ophold og bopæl i Danmark ikke gælder for
personer, der efter repatrieringslovens § 6 har fået
tilladelse til at deltage i praktik, uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering. Det forudsættes, at der i almindelighed kun
vil være mulighed for at yde sygedagpenge under kortvarige
ophold i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, og at der
således i almindelighed kun ydes sygedagpenge til
rekognosceringsrejser som led i en eventuel repatrieringsproces af
op til otte ugers varighed. Heraf følger omvendt, at
kommunen, såfremt særlige omstændigheder taler
herfor, herunder om opholdet efter en konkret og individuel
vurdering må anses for en væsentlig forudsætning
i forhold til en eventuel senere bæredygtig repatriering,
efter en konkret og individuel vurdering kan give tilladelse til
længere ophold i hjemlandet eller det tidligere opholdsland
ud over otte uger.
Uanset opholdet i udlandet skal
sygedagpengelovens øvrige betingelser fortsat være
opfyldt. Det er således en betingelse for at modtage
sygedagpenge under en rekognosceringsrejse, praktik eller
uddannelsesforløb, at personen vurderes under hele opholdet
at ville være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom,
og at personen ikke ved at deltage i rejsen f.eks. forhaler sin
helbredelse. Det forudsættes ligeledes, at kommunen sikrer,
at der kan ske opfølgning under opholdet. Kommunen kan
eksempelvis aftale med den sygemeldte, hvordan opfølgningen
kan tilrettelægges under opholdet.
Det foreslås videre, at et
medlem af en arbejdsløshedskasse, som har ret til at
få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge, og som efter
repatrieringslovens § 6 har fået tilladelse til at
deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering, anses for at opfylde rådighedsbetingelserne
under sin deltagelse heri. Det følger af § 6 i
repatrieringsloven, at det er kommunalbestyrelsen, der giver en
sådan tilladelse.
Det betyder, at medlemmet under
deltagelse i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland efter repatrieringslovens § 6, anses for at
stå til rådighed for det danske arbejdsmarked, hvorfor
rådighedsbetingelserne i § 62, stk. 1, anses for
opfyldt. Medlemmet kan derfor modtage arbejdsløshedsdagpenge
under sin deltagelse heri, såfremt de øvrige
dagpengebetingelser fortsat er opfyldt.
2.1.2.2. Kommunalbestyrelsens pligt til at underrette
arbejdsløshedskasserne om tilladelse til at deltage i
forløb efter repatrieringslovens § 6.
Til brug for administrationen af
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge til målgruppen
har arbejdsløshedskasserne behov for at få oplyst, at
deres medlem har fået tilladelse til at deltage i praktik
eller uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter
repatrieringslovens § 6.
Det foreslås, at der i
repatrieringsloven indsættes en bestemmelse, der efter
forhandling med udlændinge- og integrationsministeren giver
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen har pligt til, at
give meddelelse til den relevante arbejdsløshedskasse om
tilladelse til at deltage i praktik, uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering. Meddelelsen skal gives straks efter tidspunktet
for afgivelsen af tilladelsen. Meddelelsen skal kun sendes
vedrørende personer, der har ret til at få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge og som har fået en tilladelse
efter stk. 1. Meddelelsen skal sendes til pågældendes
arbejdsløshedskasse.
Der vil med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse blive fastsat
nærmere regler om en digital løsning, som
arbejdsløshedskasserne og kommunerne allerede benytter ved
administrationen af arbejdsløshedsforsikringen. Det vil i
denne løsning blandt andet være muligt for kommunen at
finde ud af, hvilken arbejdsløshedskasse
pågældende er medlem af.
Ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse), herefter benævnt
databeskyttelsesforordningen, er der fastsat nye regler om
databeskyttelse. Forordningen finder anvendelse fra den 25. maj
2018.
Disse behandlingsregler vil
således være gældende pr. 1. juli 2018, hvor
kommunalbestyrelsen i medfør af reglerne, der
påtænkes fastsat efter den foreslåede
bemyndigelse, skal registrere og underrette
arbejdsløshedskasserne om dagpengemodtagere, der har
fået tilladelse til at deltage i forløb efter
repatrieringslovens § 6.
Det fremgår af forordningens
artikel 5, stk. 1, bl.a., at personoplysninger skal behandles
lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold
til den registrerede, indsamles til udtrykkeligt angivne og
legitime formål og ikke må viderebehandles på en
måde, der er uforenelig med disse formål, og være
tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er
nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles.
Det er endvidere en betingelse for
behandling af almindeligt følsomme personoplysninger, at en
af betingelserne i forordningens artikel 6 er opfyldt. Det kan i
forhold til kommunalbestyrelsens og arbejdsløshedskassernes
og myndighedernes behandling af oplysninger f.eks. være
samtykke fra den registrerede til behandling af sine
personoplysninger til et eller flere specifikke formål, jf.
forordningens artikel 6, stk. 1, litra a, at behandlingen er
nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige, jf. forordningens artikel 6,
stk. 1, litra c, eller hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt, jf. forordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Efter forordningens artikel 6, stk.
2, kan medlemsstaterne opretholde eller indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
forordningens bestemmelser om behandling med henblik på
overholdelse af artikel 6, stk. 1, litra c og e, ved at
fastsætte mere specifikke krav til behandling og andre
foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling,
herunder for andre specifikke databehandlingssituationer som
omhandlet i forordningens kapitel IX (artikel 85-91). Det
fremgår herom af betænkning nr. 1565/2017 om
databeskyttelsesforordningen, at det efter forordningen kun vil
være muligt at opretholde og indføre mere specifikke
bestemmelser for at tilpasse anvendelsen i forbindelse med artikel
6, stk. 1, litra c og e.
Efter forordningens artikel 6, stk.
3, skal grundlaget for behandlingen i henhold til stk. 1, litra c
og e, fremgå af EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret, og formålet med behandlingen skal være fastlagt i
dette retsgrundlag eller for så vidt angår den
behandling, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1, litra e,
være nødvendig for udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse. Dette retsgrundlag kan indeholde
specifikke bestemmelser med henblik på at tilpasse
anvendelsen af bestemmelserne i forordningen, blandt andet de
generelle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges
behandling, hvilke typer oplysninger, der skal behandles,
berørte registrerede, hvilke enheder personoplysninger
må videregives til, og formålet hermed,
formålsbegrænsninger, opbevaringsperioder og
behandlingsaktiviteter samt behandlingsprocedurer, herunder
foranstaltninger til sikring af lovlig og rimelig behandling
såsom i andre specifikke databehandlingssituationer som
omhandlet i forordningens kapitel IX. EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret skal opfylde et formål i
samfundets interesse og stå i rimeligt forhold til det
legitime mål, der forfølges. Efter
databeskyttelsesforordningen er det således muligt at
opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at
tilpasse anvendelsen i forbindelse med artikel 6, stk. 1, litra c
og e, vedrørende behandling på baggrund af en retlig
forpligtelse eller i samfundets interesse.
Det er
beskæftigelsesministeriets vurdering, at kommunalbestyrelsens
behandling af oplysninger om tilladelse til at deltage i
forløb efter repatrieringslovens § 6, herunder
underretning af arbejdsløshedskasserne om dagpengemodtagere,
der får en sådan tilladelse, kan finde sted inden for
rammerne af disse bestemmelser.
Myndighedernes og
arbejdsløshedskassernes behandling af oplysninger om
tilladelse til at deltage i forløb efter repatrieringslovens
§ 6 vil endvidere skulle ske inden for rammerne af lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven), der forventes at træde i kraft 25.
maj 2018.
Forslaget regulerer
kommunalbestyrelsens behandling af oplysninger om tilladelse til at
deltage i forløb efter repatrieringslovens § 6,
herunder underretning af arbejdsløshedskasserne om
dagpengemodtagere, der får en sådan tilladelse, til
registre med relevante og nødvendige oplysninger, men
fastsætter ikke betingelser for indsamling og behandling af
oplysninger.
Reglerne om kommunernes
medfinansiering af udgifterne til dagpenge skal fortsat finde
anvendelse.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 og nr. 2, §§ 3 og 4.
2.2. Hjælp
til udgifter til transport af personlige ejendele
2.2.1. Gældende ret
Efter repatrieringslovens § 7,
stk. 2, nr. 2, kan der ydes hjælp til udgifter til transport
af personlige ejendele med op til 2 m3 pr. person. Der er ikke
fastsat nogen øvre grænse for, hvor stort et
beløb, der kan ydes hjælp efter.
Både voksne og deres
eventuelle børn kan få dækket transportudgifter.
Transporten til bestemmelsesstedet skal ske billigst muligt og kan
foregå med skib, tog, lastvogn m.v.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Erfaringen viser, at udgifterne til
transport af personlige ejendele ofte kan være
uforholdsmæssigt høje på trods af
begrænsningen på max 2 m3, samt at det tit er forbundet
med store vanskeligheder at få fremskaffet de rigtige
dokumenter, herunder toldpapirer m.v., med henblik på at
ejendelene ikke bliver tilbageholdt i tolden i den
pågældende udlændings hjemland eller tidligere
opholdsland. Endvidere har begrænsningen på transport
af ejendele på op til 2 m3 vist sig vanskeligt at
administrere i praksis.
Herudover er der ofte tale om
transport af forholdsvis gamle og slidte møbler, hvor
transportudgifterne ikke står mål med møblernes
værdi eller den mængde af møbler, der i forhold
til begrænsningen af omfanget kan medtages efter
bestemmelsen. I mange tilfælde vil det derfor være
billigere at købe nyt bohave i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland fremfor at transportere det eksisterende.
Det er på den baggrund
Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at der
dels er behov for at indføre et loft for udgiften til
transport af personlige ejendele, dels er hensigtsmæssigt at
indføre en større fleksibilitet i bestemmelsen ved at
indføre mulighed for at vælge mellem transport af
eksisterende bohave og indkøb af nyt.
Det foreslås på den
baggrund, at muligheden for at få hjælp til udgifter
til hjemtransport af personlige ejendele, jf. repatrieringslovens
§ 7, stk. 2, nr. 2, justeres, således at der i
repatrieringsloven indføres en øvre grænse for,
hvor meget der kan ydes til transport af personlige ejendele.
Samtidig foreslås det, at udlændinge som et alternativ
til transport af personlige ejendele i stedet får mulighed
for at vælge en startpakke til køb af bohave for samme
beløb, som der kan ydes i transportstøtte.
Konkret foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 2, at repatrieringsloven ændres,
således at der fremover kan ydes hjælp til udgifter
på højst 30.000 kr. pr. person til transport af
personlige ejendele. Med forslaget fjernes bestemmelsen om at der
højst kan ydes hjælp til udgifter til transport af 2
m3, som primært tjente som en måde at begrænse
udgifterne på.
Transporten til bestemmelsesstedet
skal som hidtil ske billigst muligt og kan foregå med skib,
tog, lastvogn m.v.
Det foreslås desuden, at der
i stedet for transport af personlige ejendele kan ydes hjælp
til udgifter til køb af personlig bohave på 30.000 kr.
pr. person. Midlerne kommer til udbetaling i forbindelse med
første del af etableringshjælpen, og skal anvendes til
køb af bohave i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Der er tale om en valgmulighed for den enkelte udlænding, og
udlændingen skal således træffe sin beslutning,
inden kommunalbestyrelsen træffer afgørelse i
ansøgning om hjælp til repatriering. Det forhold, at
der er tale om en personlig valgmulighed betyder, at et
ægtepar eller en familie godt kan vælge at kombinere
bestemmelsens valgmulighed, så f.eks. den ene
ægtefælle vælger transport af personlige
ejendele, mens den anden ægtefælle vælger at
modtage hjælp til køb af personlig bohave.
Det er i den forbindelse ikke en
betingelse for udbetaling af hjælp til køb af
personlig bohave, at den pågældende udlænding
dokumenterer at have udgifter svarende til 30.000 kr. forbundet med
indkøb af personlig bohave i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland. Det er endvidere ikke en betingelse, at
udlændingen efterfølgende fremsender dokumentation
på udgifter til køb af bohave.
Med den foreslåede
ændring sikres en større fleksibilitet for den enkelte
udlænding, hvilket vil styrke incitamentet til at repatriere,
ligesom det kan bidrage til en administrativ lettelse i
sagsbehandlingen i de sager, hvor en udlænding i stedet for
transport af personlige ejendele vælger muligheden for at
tilkøbe nyt bohave.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
2.3. Bedre mulighed
for at yde hjælp til erhvervsudstyr
2.3.1. Gældende ret
Det følger af
repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 5, at kommunalbestyrelsen
kan yde hjælp til udgifter på højst 15.808 kr.
(2018-niveau) til køb af erhvervsudstyr, der vil være
egnet til at fremme udlændingens
beskæftigelsesmuligheder og genopbygningen af hjemlandet
eller det tidligere opholdsland samt udgifter på højst
20.416 (2018-niveau) til transport af sådant udstyr.
Det er ikke en betingelse, at
erhvervsudstyret skal anvendes af den enkelte udlænding selv,
men den pågældende skal selv deltage i erhvervet. Der
er således mulighed for, at flere personer i fællesskab
kan modtage støtte til fælles indkøb af
erhvervsudstyr.
Såfremt begge
ægtefæller i en familie er aktive
erhvervsudøvere, enten i familiens virksomhed eller hver for
sig, vil begge kunne modtage støtte til dækning af
udgifter til køb og transport af erhvervsudstyr.
Der kan efter gældende ret
kun ydes tilskud til køb af erhvervsudstyr og transport
heraf, hvis der i det pågældende land er et reelt og
akut behov for de færdigheder og erhvervsudstyr, der vil
være tale om. Dette indebærer, at bestemmelsen navnlig
vil være relevant i forhold til lande, som enten på
grund af den generelle situation i landet eller på grund af
krig eller krigslignende konflikter har et særligt behov for
genopbygning.
Hjælpen kan for
udlændinge, der er omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i
integrationsloven eller omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ydes i forbindelse med de aktiviteter,
der tilbydes efter denne lovgivning. Der kan således
planlægges forløb, der ud over at styrke
udlændingens muligheder for beskæftigelse eller
uddannelse i Danmark tillige retter sig mod at uddanne og forberede
den pågældende udlænding til en tilbagevenden til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Der kan eksempelvis
være tale om aktiviteter, der knytter sig til bestemte
håndværksmæssige færdigheder og lignende.
Hvis den pågældende udlænding har de relevante
færdigheder, kan der herefter efter repatrieringsloven ydes
støtte til køb af udstyr, der gør det muligt
for udlændingen at benytte disse i hjemlandet.
Det vil i nogle situationer
være hensigtsmæssigt at yde støtten nogen tid
inden repatrieringen skal finde sted. Kommunalbestyrelsen kan enten
selv indkøbe det pågældende udstyr eller betinge
støtten af, at der er fremlagt fornøden dokumentation
for indkøbet. Udstyret kan købes i Danmark eller et
andet sted, f.eks. i hjemlandet. Da støtten er beregnet
på anvendelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
kan den efter § 9 kræves tilbagebetalt, hvis udstyret
ikke anvendes i tilknytning til repatriering.
Repatrieringsloven giver i dag
også mulighed for, at ældre udlændinge, der ikke
kan medtage deres pension til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, kan få et økonomisk grundlag i form af
reintegrationsbistand, jf. lovens § 10. Ligeledes blev der ved
lov nr. 704 af 8. juni 2017 indført hjælp til udgifter
til skolegang til skolesøgende børn, jf. lovens
§ 7, stk. 2, nr. 9.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I praksis betyder betingelsen om,
at erhvervsudstyret skal være egnet til at genopbygge
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, at kommunalbestyrelsen
i hver enkelt sag skal vurdere, hvorvidt der er tale om
tilbagevenden til et område, hvor der er behov for
genopbygning, hvilket kan være vanskeligt at vurdere uden et
indgående kendskab til det pågældende
område.
Dansk Flygtningehjælp, der
har kontorer og projekter i mange lande, hvortil der sker
repatriering, yder som led i varetagelsen af
rådgivningsopgaven efter repatrieringsloven på baggrund
af oplysninger fra Flygtningehjælpens internationale afdeling
vejledning til kommunalbestyrelsen om, hvorvidt denne betingelse
kan anses for opfyldt.
Det er efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse hensigtsmæssigt at sikre,
at udlændinge i den arbejdsdygtige alder får mulighed
for at starte et erhverv i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland og dermed styrker et fremtidigt økonomisk
fundament efter repatriering.
Det foreslås på den
baggrund at fjerne betingelsen om, at erhvervsudstyret skal
være egnet til at genopbygge hjemlandet eller det tidligere
opholdsland. Dette vil - udover at udgøre en administrativ
lettelse i sagsbehandlingen - ligeledes bidrage til en mere
bæredygtig repatriering, idet det mindsker risikoen for, at
repatriering opgives på grund af manglende økonomisk
grundlag.
Med forslaget er det som hidtil en
betingelse for bevilling af hjælp til erhvervsudstyr, at
udlændingen fremlægger en erhvervsplan med henblik
på at kunne få bevilget støtten. Dette har bl.a.
til formål at sikre, at den pågældende
udlænding meget konkret skal overveje sin fremtid i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, hvilket igen
understøtter en bedre forberedt og dermed mere
bæredygtig repatriering.
Det er endvidere fortsat en
betingelse, at udstyret skal være egnet til at fremme
udlændingens beskæftigelsesmuligheder. Der er
således ikke noget krav om, at udlændingen tidligere
har beskæftiget sig med det pågældende
arbejdsområde, eller at udlændingen skal være i
besiddelse af en særlig uddannelse. Sådanne forhold kan
imidlertid styrke sandsynligheden for, at udlændingen kan
anvende udstyret erhvervsmæssigt.
Der kan ikke gives afslag på
en ansøgning under henvisning til, at udstyr af den
pågældende art sædvanligvis stilles til
rådighed af en arbejdsgiver, idet det afgørende er, om
der konkret er grundlag for at antage, at udlændingen vil
anvende erhvervsudstyret.
Det vil med forslaget kun
være muligt for en udlænding at modtage enten
hjælp til indkøb af erhvervsudstyr, hjælp til
udgifter til skolegang eller reintegrationsbistand. En
udlænding, der er berettiget til at modtage
reintegrationsbistand kan således vælge i stedet at
modtage hjælp til erhvervsudstyr. Det kan f.eks. være
relevant, såfremt et ægtepar repatrierer sammen, og
hvor det kan være relevant for dem i fællesskab at
opstarte et erhverv i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Ligeledes kan det i lyset af de konkrete omstændigheder
eventuelt for en udlænding, der er omkring 15 år
på tidspunktet for repatriering, være relevant at yde
hjælp til erhvervsudstyr efter den foreslåede
bestemmelse fremfor hjælp til udgifter til skolegang, jf.
lovens § 7, stk. 2, nr. 9. Dette vil bero på en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, hvor der bl.a. kan
lægges vægt på, hvornår det er normen i det
pågældende land, at unge forlader skolesystemet og
bidrager på arbejdsmarkedet, herunder bidrager til familiens
indkomst.
Den foreslåede justering i
bestemmelsen ændrer ikke på, at støtten fortsat
er beregnet på anvendelse i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, og således fortsat kan kræves
tilbagebetalt efter § 9, hvis udstyret ikke anvendes i
tilknytning til repatriering.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
2.4. Hjælp
til dækning af udgifter til anskaffelse af nationalitetspas
m.v.
2.4.1. Gældende ret
Repatrieringsloven indeholder en
regulering af herboende udlændinges muligheder for at
opnå økonomisk støtte og rådgivning i
forbindelse med frivillig tilbagevenden til udlændingens
hjemland eller et tidligere opholdsland. Der kan ydes
økonomisk støtte i form af hjælp til
repatriering efter § 7 (engangsydelse), og
reintegrationsbistand, der er en løbende månedlig
pensionslignende ydelse til ældre og/eller uarbejdsdygtige
udlændinge, jf. § 10, såfremt udlændingen
ikke selv er i besiddelse af tilstrækkelige midler
dertil.
Der er derimod ikke i dag mulighed
for at yde hjælp til udgifter, der er forbundet med udgifter
til anskaffelse af nationalitetspas m.v., der er en
forudsætning for, at repatriering kan foretages.
2.4.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For en del udlændinge, der
ønsker at repatriere, er det en betingelse, at de
fremmøder personligt på deres hjemlands ambassade med
henblik på at få udstedt et nyt nationalitetspas,
identitetspapirer m.v., som tillader dem at genindrejse og
bosætte sig i deres hjemland. Dette gælder også i
tilfælde, hvor den relevante ambassade er beliggende i f.eks.
Stockholm, Berlin eller London. Endvidere kan det være
forbundet med et gebyr at indgive en sådan
ansøgning.
De samlede omkostninger ved at
anskaffe sig et nationalitetspas kan være relativt
høje for nationaliteter, hvor der f.eks. ikke er en
pasudstedende repræsentation fra det pågældende
hjemland i Danmark, og hvor hele familien derfor skal rejse til
udlandet.
Efter gældende regler er der
ikke mulighed for at yde hjælp til at dække eventuelle
udgifter, der er forbundet med fremskaffelse af nationalitetspas,
identitetspapirer m.v., herunder gebyrer og rejseudgifter, der er
nødvendige for at udlændingen kan repatriere. Det
vurderes, at dette afholder en del udlændinge fra at anvende
repatrieringsordningen, idet de ikke selv har mulighed for at
afholde sådanne udgifter.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet ønsker at modvirke, at
udlændinge, der har et reelt ønske om at repatriere,
afholder sig herfra på grund af udgifter til fremskaffelse af
nationalitetspas m.v. På den baggrund foreslås det at
indføre mulighed for hjælp til at dække
sådanne eventuelle udgifter.
Konkret foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 5, at repatrieringsloven ændres,
således at det fremover bliver muligt for en udlænding
at søge om hjælp til at få dækket
eventuelle udgifter, der er forbundet med fremskaffelse af
nationalitetspas, identitetspapirer eller lign., som kan være
en nødvendighed for at vende tilbage, herunder rejseudgifter
i forbindelse med f.eks. personligt fremmøde på
ambassade i Danmark eller i udlandet.
Den foreslåede ordning
omfatter både børn og voksne udlændinge, hvor
der er udgifter forbundet med fremskaffelse af nationalitetspas,
identitetspapirer m.v.
Der kan efter den foreslåede
ordning ydes hjælp på op til 10.000 kr. pr.
udlænding til dækning af eventuelle dokumenterede
gebyrer, transportudgifter m.v.
Såfremt der på grund af
udlændingens helbred eller lignende årsager er behov
for eskorte, kan der undtagelsesvist også ydes hjælp
til at dække udgifter til eskorte efter den foreslåede
bestemmelse inde for den samlede ramme på 10.000 kr.
Det er en betingelse for udbetaling
af hjælp til udgifter til anskaffelse af nationalitetspas
m.v., at den pågældende udlænding dokumenterer at
have udgifter forbundet med anskaffelse af nationalitetspas,
identitetspapirer eller lign. Udgifter til transport m.v. skal
afholdes billigst muligt.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
2.5. Systematisk
kommunal vejledningspligt om repatriering
2.5.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen vejleder i
forbindelse med den særlige integrationsindsats efter
integrationsloven, eller når der i øvrigt er anledning
dertil, udlændinge om mulighederne for at modtage hjælp
til repatriering, jf. repatrieringslovens § 5. Der henvises i
øvrigt til vejledningsforpligtelsen i forvaltningslovens
§ 7.
2.5.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Efter repatrieringslovens § 5
har kommunalbestyrelserne pligt til at vejlede om mulighederne for
at modtage hjælp til repatriering. Vejledningen skal ske i
forbindelse med den særlige integrationsindsats efter
integrationsloven eller når der i øvrigt er anledning
dertil. Det er imidlertid ikke fastsat nærmere hvordan,
hvornår og hvor meget kommunerne skal vejlede.
Det vurderes, at der blandt
herboende udlændinge, der er omfattet af repatrieringslovens
personkreds, og som ikke har kunnet finde fodfæste på
det danske arbejdsmarked, er en del, der ikke har evne eller reel
vilje til at blive en integreret del af det danske samfund, og for
hvem repatriering til hjemlandet eller det tidligere opholdsland
vil kunne medføre en bedre tilværelse.
Med henblik på sikre en mere
systematisk og ensartet vejledningsindsats fra kommunerne
foreslås det derfor at ændre integrationsloven,
så kommunerne målrettet forpligtes til at vejlede
udlændinge om mulighederne for at repatriere i forbindelse
med den løbende opfølgning på
integrationskontrakten.
Konkret foreslås det i
lovforslagets § 2, nr. 1, at der i integrationsloven
indføres en bestemmelse om, at kommunerne som led i
integrationsprogrammet har pligt til at vejlede udlændingen
om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven, hvormed
det præciseres, at der skal ske vejledning om repatriering
som led i den konkrete opfølgning på
integrationskontrakten efter § 20, stk. 1.
Der forventes endvidere
indført en vejledningsforpligtelse overfor udlændinge,
der er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
som jobcentrene har kontakt med via reglerne om
kontaktforløb og opfølgning, og over for
udlændinge, der er omfattet af lov om sygedagpenge. Der
forventes således i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats og i bekendtgørelse om
opfølgning i sygedagpengesager indført en bestemmelse
om, at jobcentrene skal vejlede udlændinge, der er omfattet
af repatrieringslovens personkreds, om mulighederne for
repatriering. De påtænkte ændringer af
bekendtgørelserne vil ske med hjemmel i § 21, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og i § 10, stk. 2,
i lov om sygedagpenge, og træde i kraft samtidig med dette
lovforslag.
Den foreslåede bestemmelse i
integrationsloven, jf. lovforslagets § 2, og den
påtænkte ændring af de to bekendtgørelser
medfører, at mulighederne for repatriering fremover vil
indgå som en fast del af kommunernes vurdering af den enkelte
ledige udlændings integrations- og
beskæftigelsesmuligheder. Ændringen af
integrationsloven vil betyde, at kommunerne forpligtes til at
vejlede alle udlændinge, der er omfattet af
integrationsloven, om mulighederne for at få støtte
til repatriering i forbindelse med opfølgning efter
integrationslovens § 20. Dette indebærer, at der for
udlændinge, omfattet af integrationsloven, der ikke er i
beskæftigelse, som minimum skal følges op 4 gange
inden for 12 måneder. For personer, som jobcenteret har
kontakt med via kontaktforløbet efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller via opfølgningsreglerne i
sygedagpengeloven, forventes der med de påtænkte
bekendtgørelsesændringer at blive fastsat regler om,
at jobcenteret i forbindelse med de løbende samtaler skal
vejlede om mulighederne for repatriering, når det vurderes
relevant set i forhold til den enkelte udlændings
integrations- og beskæftigelsesmuligheder.
Det bemærkes, at
repatrieringsloven hviler på den forudsætning, at
udlændingens tilbagevenden sker på frivilligt grundlag,
og kommunerne kan således ikke pålægge en
udlænding at benytte sig af repatrieringslovens
muligheder.
Der henvises til lovforslagets
§ 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes samlet set
at medføre merudgifter for staten på 3,6 mio. kr. i
2018 og 6,7 mio. kr. årligt i 2019 og frem. Finansieringen
heraf blev som følge af Aftale om finansloven for 2018
mellem regeringen og Dansk Folkeparti afsat på finansloven
for 2018. Det er kommunerne, som indledningsvist lægger ud
for udgifterne til målgruppen. Udgifterne refunderes
efterfølgende fuldt ud af staten.
Forslagets element om øgede
muligheder for at medtage sociale ydelser under
rekognosceringsrejser forventes ikke at medføre
nævneværdige økonomiske konsekvenser i forhold
til sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge.
Lovforslagets ændrede
bestemmelser om transport af eget indbo forudsættes under
ét at være udgiftsneutralt for det offentlige.
Lovforslagets lempeligere
betingelser for hjælp til køb af erhvervsudstyr
forventes at medføre merudgifter på 0,6 mio. kr. i
2018 (halvårseffekt) og 1,3 mio. kr. årligt herefter
for staten.
Elementet om hjælp til
dækning af udgifter til anskaffelse af nationalitetspas
forventes at medføre merudgifter på ca. 0,4 mio. kr.
årligt for staten.
Ændringerne af kommunernes
eksisterende vejledningspligt vedrørende repatriering
skønnes ikke at være forbundet med administrative
konsekvenser for kommunerne. Det skyldes, at der alene er tale om
en præcisering af de gældende bestemmelser, og at
vejledningen forudsættes at ske i forbindelse med
jobcentrenes eksisterende kontakt med målgruppen.
Som følge af lovforslaget
afsættes der endvidere en statslig pulje på 2,6 mio.
kr. i 2018 og 5,0 mio. kr. årligt i 2019 og frem til
understøttelse af konkrete repatrieringsprojekter. Puljerne
vil blive administreret af Styrelsen for International Rekruttering
og Integration og udmeldt én gang årligt.
Forslaget indebærer statslige
udgifter til udvikling af en it-løsning, der sikrer, at
kommunernes registrering af bevilget rekognosceringsrejse modtages
elektronisk i a-kasserne. Dette sker ved tilpasninger i Det
Fælles Data Grundlag samt i Jobnet, hvilket forventes at
medføre merudgifter på ca. 350.000 kr. i 2018-2023
på Beskæftigelsesministeriets ressort. Merudgiften
finansieres ved en omdisponering af opsparing på §
17.41.32. Anvendelse af oplysninger fra Indkomstregister og
digitalisering af tilsynet (Reservationsbev.) til §
17.46.73.10. Tværgående it-understøtning i
beskæftigelsesindsatsen (Driftsbev.). Udgifterne i 2018
optages på lov om tillægsbevilling for 2018.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
væsentlige administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Der henvises til
bemærkningerne ovenfor under punkt 2.1.2.2, hvorefter det er
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at kommunalbestyrelsens
behandling af oplysninger om tilladelse til at deltage i
forløb efter repatrieringslovens § 6, herunder
underretning af arbejdsløshedskasserne om dagpengemodtagere,
der får en sådan tilladelse, kan finde sted inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og
stk.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 19. januar 2018 til den 16. februar 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, ATP,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, BDO
Kommunernes Revision, Børne- og Kulturchefforeningen,
Danner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Forbund, Dansk
Industri, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
A-kasser, Danske Seniorer (Ældremobiliseringen), Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Dignity -
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Feriekonto,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Forsikring
og Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR -
danske revisorer, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
af Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforeningen for
førtidspensionister, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Liberalt Oplysningsforbund, Lægeforeningen, NETOP -
Netværk for oplysning, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Pension Danmark, PRO-Vest, Rigsrevisionen,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation for
Northern Europe, Ægteskab uden Grænser og Ældre
Sagen.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 6,7 mio. kr. årligt | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at kommunalbestyrelsens behandling af oplysninger om
tilladelse til at deltage i forløb efter repatrieringslovens
§ 6, herunder underretning af arbejdsløshedskasserne om
dagpengemodtagere, der får en sådan tilladelse, kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 2 og stk. 3. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] /[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
lov om en aktiv socialpolitik § 5 kan der som udgangspunkt
ikke ydes hjælp til forsørgelse til en person, der
opholder sig i udlandet. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp
bevares under kortvarige ophold i udlandet, herunder hvis
modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør
af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Det er i givet
fald en betingelse, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan
opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den
pågældende kan tage imod tilbud om arbejde eller
aktivering.
Efter repatrieringslovens § 6
kan kommunalbestyrelsen uanset bestemmelsen i § 5 i lov om
aktiv socialpolitik efter ansøgning give tilladelse til, at
en udlænding modtager hjælp til forsørgelse
efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik, hvis den
pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.
Med den foreslåede
ændring i § 6 foreslås
det, at kommunalbestyrelsen uanset bestemmelserne i § 3 i lov
om sygedagpenge og § 62 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. efter ansøgning kan
give tilladelse til, at en udlænding modtager sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge eller arbejdsløshedsdagpenge efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis den
pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser til hjemlandet
eller det tidligere opholdsland med henblik på senere at
træffe beslutning om repatriering.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Gældende regler i lov om arbejdsløshedsforsikring
giver ikke mulighed for at tage sine arbejdsløshedsdagpenge
med til sit hjemland eller tidligere opholdsland, når
pågældende deltager i praktik, uddannelsesforløb
eller rekognosceringsrejser efter repatrieringslovens § 6.
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 1, at en
person, der modtager arbejdsløshedsdagpenge efter reglerne i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende
deltager i praktik eller i uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Til brug for administrationen af udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge til målgruppen har
arbejdsløshedskasserne behov for at få oplyst, at
deres medlem har fået tilladelse til at deltage i praktik
eller uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter
repatrieringslovens § 6.
Det foreslås i nr. 2, at der
i repatrieringsloven indsættes en bestemmelse, der efter
forhandling med udlændinge- og integrationsministeren giver
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen har pligt til at
give meddelelse til den relevante arbejdsløshedskasse om
tilladelse til at deltage i praktik, uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering. Meddelelsen skal gives straks efter tidspunktet
for afgivelsen af tilladelsen. Meddelelsen skal kun sendes
vedrørende personer, der har ret til at få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge og som har fået en tilladelse
efter stk. 1. Meddelelsen skal sendes til pågældendes
arbejdsløshedskasse.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse blive fastsat nærmere regler om en
digital løsning, som arbejdsløshedskasserne og
kommunerne allerede benytter ved administrationen af
arbejdsløshedsforsikringen. Dette forventes at ske via Det
Fælles Data Grundlag (DFDG). Det vil i denne løsning
blandt andet være muligt for kommunen at finde ud af, hvilken
arbejdsløshedskasse pågældende er medlem af.
Til nr. 3
Efter repatrieringslovens § 7,
stk. 2, nr. 2, kan kommunalbestyrelsen yde hjælp til udgifter
til transport af personlige ejendele med op til 2 m3 pr. person.
Der er efter de gældende regler ikke fastsat nogen
øvre grænse for, hvor stort et beløb, der kan
ydes hjælp efter.
Med den foreslåede affattelse af § 7, stk. 2, nr. 2, foreslås det,
at der kan ydes hjælp til transport af personlige ejendele
på op til 30.000 kr. Med forslaget fjernes bestemmelsen om,
at der højst kan ydes hjælp til udgifter til transport
af 2 m3.
Transporten til bestemmelsesstedet
skal som hidtil ske billigst muligt og kan foregå med skib,
tog, lastvogn m.v.
Efter den foreslåede bestemmelse kan en udlænding
som alternativ til transport af personlige ejendele i stedet
vælge en startpakke til køb af bohave for op til
30.000 kr. Hjælpen udbetales i forbindelse med tilbagevenden
til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Der er efter forslaget tale om en valgmulighed for den enkelte
udlænding, og udlændingen skal således
træffe sin beslutning, inden kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse i ansøgningen om hjælp
til repatriering. Det forhold, at der er tale om en personlig
valgmulighed betyder, at et ægtepar eller en familie godt kan
vælge at kombinere bestemmelsens valgmulighed, så
f.eks. den ene ægtefælle vælger transport af
personlige ejendele, mens den anden ægtefælle
vælger at modtage hjælp til køb af personlig
bohave.
Det er i den forbindelse ikke en betingelse for udbetaling af
hjælp til køb af personlig bohave, at den
pågældende udlænding dokumenterer at have
udgifter svarende til 30.000 kr. forbundet med indkøb af
personlig bohave i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Det
er endvidere ikke en betingelse, at udlændingen
efterfølgende fremsender dokumentation på udgifter til
køb af bohave.
Hjælpen efter den foreslåede § 7, stk. 2, nr.
2, ydes pr. udlænding, og der er således ikke loft
over, hvor mange personer i en familie, som kan ydes hjælp
til udgifter til transport af personlige ejendele eller køb
af personlig bohave.
Beløbet foreslås
reguleret én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent,
jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 4
Det følger af
repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 5, at kommunalbestyrelsen
kan yde hjælp til udgifter på højst 15.808 kr.
(2018-niveau) til køb af erhvervsudstyr, der vil være
egnet til at fremme udlændingens
beskæftigelsesmuligheder og genopbygningen af hjemlandet
eller det tidligere opholdsland samt udgifter på højst
20.416 (2018-niveau) til transport af sådant udstyr.
Med den foreslåede
ændring i § 7, stk. 2, nr.
5, foreslås det at slette betingelsen om, at
erhvervsudstyret skal være egnet til at genopbygge hjemlandet
eller det tidligere opholdsland, således at
kommunalbestyrelsen altid vil kunne yde hjælp til køb
af erhvervsudstyr, såfremt det efter en konkret vurdering vil
være egnet til at fremme udlændingens
beskæftigelsesmuligheder i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland.
Det er en betingelse for bevilling af hjælp til
erhvervsudstyr, at udlændingen fremlægger en
erhvervsplan med henblik på at kunne få bevilget
støtten, samt at udstyret er egnet til at fremme
udlændingens beskæftigelsesmuligheder.
Der kan derimod ikke stilles krav om, at udlændingen
tidligere har beskæftiget sig med det pågældende
arbejdsområde, eller at udlændingen skal være i
besiddelse af en særlig uddannelse. Sådanne forhold kan
imidlertid styrke sandsynligheden for, at udlændingen kan
anvende udstyret erhvervsmæssigt.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere ikke meddele afslag på
en ansøgning under henvisning til, at udstyr af den
pågældende art sædvanligvis stilles til
rådighed af en arbejdsgiver, idet det afgørende er, om
der konkret er grundlag for at antage, at udlændingen vil
anvende erhvervsudstyret.
Kommunalbestyrelsen kan enten selv indkøbe det
pågældende udstyr eller betinge støtten af, at
der forelægges fornøden dokumentation for
indkøbet. Udstyret kan købes i Danmark eller et andet
sted, herunder i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Der er
imidlertid ikke mulighed for at forudbetale støtten kontant
til udlændingen. Hjælpen til erhvervsudstyr kan ikke
sættes til et mindre beløb under henvisning til, at
omkostningsniveauet i det pågældende land er lavere end
i andre lande.
Kommunalbestyrelsen kan tillægge omkostningsniveauet for
transporten vægt i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger om køb og transport af erhvervsudstyr.
Hvis omkostningerne for transport af bestemt udstyr vil være
uforholdsmæssigt høje, kan kommunalbestyrelsen
nægte at yde hjælpen til køb og transport af
udstyret. Det skal imidlertid i denne forbindelse
undersøges, om der er mulighed for at indkøbe
udstyret i hjemlandet mod fornøden dokumentation.
Erhvervsudstyret er beregnet på anvendelse i hjemlandet
eller det tidligere opholdsland, og støtten vil derfor kunne
kræves tilbagebetalt, hvis udstyret ikke anvendes i
tilknytning til repatriering, jf. repatrieringslovens § 9.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Til nr. 5
Den foreslåede ordlyd i § 7, stk. 2, nr. 9, er en konsekvens af
indsættelsen af et nyt nr. 10 i § 7, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 6
Efter repatrieringslovens § 7,
stk. 1, yder kommunalbestyrelsen efter ansøgning hjælp
til repatriering til en udlænding, der ønsker at vende
tilbage til sit hjemland eller tidligere opholdsland med henblik
på at tage varig bopæl, hvis udlændingen ikke
selv er i besiddelse af midler hertil. Hjælp til repatriering
omfatter blandt andet hjælp til etablering, udgifter til
hjemrejsen, transport af personlige ejendele, etablering af erhverv
i hjemlandet sygeforsikring samt medicin og personlige
hjælpemidler.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 7, stk. 2, nr. 10, foreslås det
at indføre en mulighed for, at en udlænding tillige
kan ansøge om hjælp til at dække udgifter, der
er forbundet med anskaffelse af nationalitetspas, identitetspapirer
eller lignende rejsedokumenter, der er nødvendige for, at
den pågældende kan genindrejse og bosætte sig i
sit hjemland eller tidligere opholdsland.
Efter den foreslåede bestemmelse kan der ydes hjælp
på op til 10.000 kr. pr. udlænding til dækning af
udgifter, der er forbundet med anskaffelse af nationalitetspas
m.v., herunder til dækning af transport- og rejseudgifter i
forbindelse med f.eks. personligt fremmøde på
ambassade eller konsulat i Danmark eller udlandet, gebyr i
forbindelse med indgivelse af ansøgning og lignende.
Den foreslåede ordning
omfatter både børn og voksne udlændinge, hvor
der er udgifter forbundet med fremskaffelse af nationalitetspas,
identitetspapirer m.v.
Såfremt der på grund af udlændingens helbred
eller lignende årsager er behov for eskorte af et
familiemedlem, en sagsbehandler eller lignende, kan der
undtagelsesvist også ydes hjælp til at dække
udgifter til eskorte efter bestemmelsen inden for bestemmelsens
samlede ramme på 10.000 kr.
Det er en betingelse for udbetaling
af hjælp efter bestemmelsen, at den pågældende
udlænding dokumenterer at have udgifter forbundet med
anskaffelse af nationalitetspas, identitetspapirer eller lignende
rejsedokumenter.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.4.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af, at
visse af beløbene i repatrieringslovens § 7 er angivet
i henholdsvis 2004-, 2014- og 2017-niveau, mens andre af
beløbene med de ændringer, der følger af
lovforslaget, vil være angivet i 2018-niveau, samt at alle
beløbene satsreguleres én gang årligt pr. 1.
januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Til §
2
Til nr. 1
Efter repatrieringslovens § 5
har kommunalbestyrelserne pligt til at vejlede om mulighederne for
at modtage hjælp til repatriering. Vejledningen skal ske i
forbindelse med den særlige integrationsindsats efter
integrationsloven eller når der i øvrigt er anledning
dertil.
Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen får pligt til som led i
integrationsprogrammet at vejlede udlændingen om mulighederne
for repatriering efter repatrieringsloven. Vejledningen om
repatriering skal gives i forbindelse med den løbende
opfølgning på integrationskontrakten efter
integrationslovens § 20, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse i integrationslovens §
20 b indføres en forpligtelse for kommunerne til
løbende at vejlede om mulighederne for repatriering efter
repatrieringsloven.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre
en mere systematisk og ensartet vejledningsindsats fra kommunerne,
samt at navnlig udlændinge, der har svært ved at finde
fodfæste på arbejdsmarkedet, har tilstrækkelig
grundlag for at tage stilling til og eventuelt træffe
beslutning om at repatriere.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kommunerne,
som led i opfølgningen på integrationskontrakten, jf.
integrationslovens § 20, stk. 1, forpligtes til at vejlede
udlændingen om mulighederne for repatriering efter
repatrieringsloven. Vejledningen om repatriering skal indgå
som en fast del af kommunalbestyrelsens vurdering af den enkeltes
muligheder.
Vejledning om mulighederne for repatriering vil fremover
indgå som en fast del af kommunernes vurdering af den enkelte
ledige udlændings integrations- og
beskæftigelsesmuligheder, og vil således helt konkret
betyde, at kommunerne via jobcentrene forpligtes til at vejlede
alle udlændinge i forbindelse med jobcenterets løbende
kontakt med den ledige.
Det bemærkes, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet i samarbejde med Dansk
Flygtningehjælp i perioden 2010-2017 har gennemført en
række informationsmøder og temadage for kommunale
praktikere med henblik på at orientere om mulighederne i
repatrieringsloven. Ministeriet har endvidere i november 2017
udarbejdet en vejledning til repatrieringsloven, der vil kunne
danne grundlag for den vejledning, som kommunerne efter
nærværende forslag vil skulle give. Det bemærkes
endvidere, at kommunalbestyrelsen, jf. repatrieringslovens §
5, skal underrette Dansk Flygtningehjælp, der i dag varetager
den individuelle og generelle rådgivningsopgave om
repatriering for Udlændinge- og Integrationsministeriet,
når en udlænding udtrykker ønske om at vende
tilbage til sit hjemland eller tidligere opholdsland.
Det bemærkes endvidere, at repatrieringsloven hviler
på den forudsætning, at udlændingens
tilbagevenden sker på frivilligt grundlag, og at kommunerne
således ikke kan forpligte en udlænding til at benytte
sig af repatrieringslovens muligheder.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.
Til §
3
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler i
sygedagpengelovens § 3, stk. 2, nr. 1 - 4, kan sygedagpenge
udbetales under ophold i udlandet, når
1) en person i
tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med
fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en
læge af helbredsmæssige grunde,
2) en person er
under sygebehandling og Sundhedsstyrelsen eller en sygehusmyndighed
har givet tilladelse til behandlingen,
3) en person
må udsætte hjemrejse fra et ferieophold el.lign. af
helbredsmæssige grunde og dette er dokumenteret ved en
lægeerklæring eller
4) en person er
udsendt af en arbejdsgiver med hjemsted her i landet til
beskæftigelse i højst 1 år i udlandet og
personen har indkomst, der kan beskattes i Danmark.
Det er foreslået i
lovforslagets § 1, nr. 1, at bestemmelsen i § 6 i
repatrieringsloven udvides, således at også en person,
der modtager sygedagpenge, kan få tilladelse til at deltage i
praktik eller uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser
til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.
Som en konsekvens af, at der i
lovforslagets § 3, nr. 3, indsættes et nr. 5 i
opremsningen i sygedagpengelovens § 3, stk. 2, foreslås
der konsekvensændringer i nr. 3 og 4.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i
sygedagpengelovens § 3, stk. 2, nr. 1 - 4, kan sygedagpenge
udbetales under ophold i udlandet, når
1) en person i
tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med
fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en
læge af helbredsmæssige grunde,
2) en person er
under sygebehandling og Sundhedsstyrelsen eller en sygehusmyndighed
har givet tilladelse til behandlingen,
3) en person
må udsætte hjemrejse fra et ferieophold el.lign. af
helbredsmæssige grunde og dette er dokumenteret ved en
lægeerklæring eller
4) en person er
udsendt af en arbejdsgiver med hjemsted her i landet til
beskæftigelse i højst 1 år i udlandet og
personen har indkomst, der kan beskattes i Danmark.
Det er foreslået i
lovforslagets § 1, nr. 1, at der efter repatrieringslovens
§ 6 også til personer, der modtager sygedagpenge, kan
gives tilladelse til at deltage i praktik, uddannelsesforløb
eller rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Derfor foreslås
tilføjet et nyt nr. 5 i sygedagpengelovens § 3, stk. 2
- om hvornår sygedagpenge kan udbetales under ophold i
udlandet - så lovens § 3, stk. 2, også omfatter en
person, der har fået tilladelse efter repatrieringslovens
§ 6 til at deltage i praktik eller uddannelsesforløb
eller i rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Uanset opholdet i udlandet skal
sygedagpengelovens øvrige betingelser fortsat være
opfyldt. Det er således en betingelse for at modtage
sygedagpenge under praktik, uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser, at personen vurderes under hele opholdet at
ville være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, og
at personen ikke ved at deltage i rejsen f.eks. forhaler sin
helbredelse.
I bekendtgørelse nr. 623 af
2. juni 2017 om opgørelse af beskæftigelseskrav og
beregning af sygedagpenge m.v. er der fastsat regler om
sygedagpenge i forbindelse med uddannelse, herunder, at hvis en
erhvervsmæssig uddannelse påbegyndes under
sygefraværet, kan der som udgangspunkt kun ydes sygedagpenge,
når der højst er 6 timers undervisning pr. uge. Der
vil med hjemmel i § 6, stk. 2, i lov om sygedagpenge blive
fastsat regler om muligheden for at modtage sygedagpenge under
deltagelse med tilladelse efter § 6 i repatrieringsloven i
praktik eller uddannelsesforløb udover 6 timer ugentligt,
men i en begrænset periode på op til 8 uger i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Kommunen skal revurdere
sygedagpengemodtagerens situation, når personen har modtaget
sygedagpenge i 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder, og herunder tage stilling til, om
udbetalingen af sygedagpenge kan forlænges. Praktik,
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejse kan evt.
betyde, at det ikke er muligt at foretage denne vurdering inden for
fristen. Hvis det ikke er muligt at foretage vurderingen inden for
fristen, vil det betyde, at udbetalingen af sygedagpenge
fortsætter, indtil kommunen efter personens tilbagevenden til
Danmark kan træffe en gyldig afgørelse.
Til §
4
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 62, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er der fastsat nærmere
regler om, hvornår et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse anses for at stå til
rådighed for det danske arbejdsmarked.
Med forslaget i § 4, nr. 2, anses et medlem for at
stå til rådighed, hvis medlemmet har fået
tilladelse efter repatrieringslovens § 6 til at deltage i
praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering, og medlemmet deltager heri. Det følger af
§ 6 i repatrieringsloven, at tilladelsen gives af
kommunalbestyrelsen.
Som følge heraf
foreslås, at gældende lov § 62, stk. 1, 1. pkt.,
konsekvensrettes i overensstemmelse hermed.
Det foreslås derfor i § 62, stk. 1, 1. pkt., at der efter
»jf. dog stk. 3« også henvises til stk. 4.
Til nr. 2
Det fremgår af § 62,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og de med
hjemmel heri udstedte bekendtgørelser m.v., at der kun kan
udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed
for arbejdsmarkedet, jf. dog stk. 3. Ved rådighed
forstås, at medlemmet:
- er aktivt
arbejdssøgende, herunder registrerer
jobsøgningsaktiviteter i joblog på Jobnet eller i
arbejdsløshedskassens digitale joblog,
- kan og vil
overtage arbejde med dags varsel,
- kan og vil
deltage i samtaler og aktiviteter i arbejdsløshedskassen,
herunder selv booker samtaler med arbejdsløshedskassen,
- kan og vil
deltage i kontaktforløb, herunder i samtaler i jobcenteret
og hos en anden aktør, og i aftalte aktiviteter og tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
- giver jobcenteret
de oplysninger, som er nødvendige for, at medlemmet kan
henvises til arbejde og gives tilbud efter lov om en
beskæftigelsesindsats, og
- har bopæl
og opholder sig i Danmark.
Det betyder, at en person efter
gældende regler ikke kan tage sine
arbejdsløshedsdagpenge med til sit hjemland eller tidligere
opholdsland når pågældende deltager i praktik,
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser efter
repatrieringslovens § 6.
Lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. administreres af
arbejdsløshedskasserne. Det betyder, at det er
arbejdsløshedskasserne, som vurderer, om et medlem
står til rådighed for arbejdsmarkedet og dermed har ret
til arbejdsløshedsdagpenge, herunder ret til
arbejdsløshedsdagpenge under ophold i udlandet.
Det er dog muligt at bevare
arbejdsløshedsdagpengene i op til 3 måneder under
jobsøgning i et andet EU/EØS-land, jf. artikel 64 i
forordning (EF) nr. 883/2004.
Desuden fremgår det af
bekendtgørelse om rådighed, at et medlem kan få
dagpenge under arbejdssøgning i et andet land, hvis
medlemmet inden afrejsen godtgør over for a-kassen, at
pågældende har en aftale med en arbejdsgiver om en
ansættelsessamtale i det andet land. Medlemmet skal give
meddelelse om opholdets varighed til jobcenteret og a-kassen
før rejsen. Medlemmet skal komme tilbage til Danmark inden
for 5 dage.
Det er i dette lovforslags § 1, nr. 1, foreslået, at
kommunalbestyrelsen efter ansøgning kan give tilladelse til,
at en udlænding modtager hjælp til forsørgelse
efter reglerne i lov om socialpolitik, sygedagpenge efter reglerne
i lov om sygedagpenge eller arbejdsløshedsdagpenge efter
reglerne i lov om arbejdsløsforsikring m.v., hvis den
pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.
Det er ligeledes i dette lovforslags § 1, nr. 2,
foreslået, at der i repatrieringsloven indsættes en
bestemmelse, der efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren giver beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om, at
kommunalbestyrelsen har pligt til, at give meddelelse til den
relevante arbejdsløshedskasse om tilladelse til at deltage i
praktik, uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.
Det foreslås som ny § 62, stk.
4, at medlemmer, som har fået tilladelse efter
repatrieringsloven § 6 til at deltage i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering, anses for at
stå til rådighed for det danske arbejdsmarked under
deres deltagelse heri.
Det betyder, at medlemmet under deltagelse i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter
repatrieringslovens § 6, anses for at stå til
rådighed for det danske arbejdsmarked, hvorfor
rådighedsbetingelserne i § 62, stk. 1, og de med hjemmel
heri administrativt udstedte bekendtgørelser m.v., anses for
opfyldt. Medlemmet kan derfor modtage arbejdsløshedsdagpenge
under sin deltagelse heri, såfremt de øvrige
dagpengebetingelser fortsat er opfyldt.
Det bemærkes, at arbejdsløshedskasserne kun kan
udbetale arbejdsløshedsdagpenge, hvis medlemmet har en dansk
adresse. Dette forventes at være tilfældet for
medlemmer, der deltager i et forløb efter
repatrieringslovens § 6.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
2.1.2.1. og 2.1.2.2. samt de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 2.
Til nr. 3
Efter gældende regler i § 62, stk. 7, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er der fastsat regler om, at
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive
underretninger vedrørende inddragelse af pas, strafafsoning
m.v. til medlemmets arbejdsløshedskasse, jf. henvisningen
til stk. 4-6.
Ved forslaget i § 4, nr. 2, indsættes et nyt stk. 4 i
§ 62.
Som følge heraf
foreslås, at henvisningen i gældende lovs § 62,
stk. 7, konsekvensrettes i overensstemmelse hermed.
Det foreslås derfor i § 62, stk. 7, at henvisningen
ændres til stk. 5-7.
Til nr. 4
Efter gældende regler i § 62, stk. 8, 1. pkt., i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal
arbejdsløshedskassen træffe afgørelse om
tilbagebetaling af dagpenge eller feriedagpenge, hvis medlemmet har
fået en dom efter § 62, stk. 4, 3. pkt.
Ved forslaget i § 4, nr. 2, indsættes et nyt stk. 4 i
§ 62.
Som følge heraf
foreslås, at henvisningen i gældende lovs § 62,
stk. 8, konsekvensrettes i overensstemmelse hermed.
Det foreslås derfor i § 62, stk. 8, 1. pkt., at henvisningen
ændres til stk. 5, 3. pkt.
Til §
5
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2018.
Det foreslås i stk. 2, at loven finder anvendelse for alle
ansøgninger om repatriering, såfremt repatriering
først finder sted den 1. juli 2018 eller senere. Det
betyder, at kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at
genoptage allerede afgjorte sager, hvor repatriering først
finder sted efter lovens ikrafttrædelse, med henblik på
behandling efter de nye regler. Der forventes at være tale om
et mindre antal sager.
En udlænding regnes som
repatrieret fra den dato, den pågældende er registreret
som udrejst af Danmark i Det Centrale Personregister (CPR).
Det foreslås i stk. 3, at lovens § 1, nr. 3, hvorved
det foreslås at indføre et maksimum beløb
på 30.000 kr. for transport af personlige ejendele samt
mulighed for i stedet at få udbetalt hjælp på
30.000 kr. til køb af personlig bohave, ikke finder
anvendelse i sager, hvor ansøgning om hjælp til
repatriering er indgivet før lovens ikrafttrædelse,
dvs. før den 1. juli 2018. Dette skyldes, at den
foreslåede beløbsgrænse på 30.000 kr. for
transport af personlige ejendele i visse tilfælde vil kunne
opleves som en forringelse af de eksisterende vilkår.
Det foreslås i stk. 4, at §§ 3 og 4 ikke finder
anvendelse for personer, der før den 1. juli 2018 efter
repatrieringslovens § 6 har fået tilladelse til at
deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Det betyder, at §§ 3 og 4
finder anvendelse for personer, der den 1. juli 2018 eller senere
får tilladelse efter repatrieringslovens § 6 til at
deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejse til hjemlandet eller det tidligere opholdsland
med henblik på senere at træffe beslutning om
repatriering.
Det følger af § 19 i lov om repatriering, § 68
i integrationsloven, § 83 i lov om sygedagpenge og § 105
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at loven ikke
gælder for Færøerne eller Grønland. Det
betyder, at dette lovforslag heller ikke vil træde i kraft
for de nævnte landsdele.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 13. oktober 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 6, 1. pkt., affattes
således: | § 6.
Uanset bestemmelserne i § 5 i lov om aktiv socialpolitik og
§ 25, stk. 2, i integrationsloven kan kommunalbestyrelsen
efter ansøgning give tilladelse til, at en udlænding
modtager hjælp til forsørgelse efter reglerne i lov om
aktiv socialpolitik og integrationsloven, hvis den
pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering. | | »Uanset bestemmelserne i § 5
i lov om aktiv socialpolitik, § 3 i lov om sygedagpenge og
§ 62 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
kommunalbestyrelsen efter ansøgning give tilladelse til, at
en udlænding modtager hjælp til forsørgelse
efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik, sygedagpenge efter
reglerne i lov om sygedagpenge eller arbejdsløshedsdagpenge
efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis
den pågældende deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på
senere at træffe beslutning om repatriering.« | | | | | | 2. I § 6 indsættes som stk. 2 og 3: | | | »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen har
pligt til at give meddelelse til den relevante
arbejdsløshedskasse om, at de har givet en person tilladelse
efter stk. 1. Meddelelsen gives straks efter tidspunktet for
afgivelsen af tilladelsen. Meddelelsen sendes til
arbejdsløshedskassen vedrørende personer, der har ret
til at få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge, og som har
fået en tilladelse efter stk. 1. | | | Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren nærmere regler for anvendelsen af
bestemmelsen i stk. 2.« | | | | § 7.
--- | | | Stk. 2, nr.
1--- | | 3. § 7, stk. 2, nr. 2, affattes
således: | 2) udgifter til transport af personlige
ejendele op til 2 m3 pr. person, 3-4) | | »2) udgifter på højst
30.000 kr. pr. person til transport af personlige ejendele, eller
hjælp til udgifter til køb af personlig bohave
på 30.000 kr. pr. person,«. | | | | 5) udgifter på højst 11.615
kr. til køb af erhvervsudstyr, der vil være egnet til
at fremme udlændingens beskæftigelsesmuligheder og
genopbygningen af hjemlandet eller det tidligere opholdsland, samt
udgifter på højst 15.000 kr. til transport af
sådant udstyr, | | 4. I § 7, stk. 2, nr. 5, udgår
»og genopbygningen af hjemlandet eller det tidligere
opholdsland«. | 6-8)---9) udgifter til skolegang til
skolesøgende børn, der på tidspunktet for
repatriering er fyldt 5 år, på 500 kr. om måneden
pr. barn i op til 4 år, dog højst indtil det fyldte
16. år. | | 5. I § 7,
stk. 2, nr. 8, ændres »hjælp til nødvendig
vaccination i Danmark og« til »hjælp til
nødvendig vaccination i Danmark,«. | | | | | | 6. I § 7, stk. 2, nr. 9, ændres
»indtil det fyldte 16. år.« til: »indtil
det fyldte 16. år, og«. | | | | | | 7. I § 7, stk. 2, indsættes som: nr. 10: | | | »10) udgifter til anskaffelse af
nationalitetspas m.v. på højst 10.000 kr. pr.
person.« | | | | § 14.
--- | | 8. I § 14 indsættes som stk. 4: | Stk.
2.-3.--- | | »Stk.
4. De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2,
nr. 2 og 10, er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019
en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten
efter lov om en satsreguleringsprocent.« | | | | | | § 2 | | | | | | I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1127 af 11. oktober 2017, som
ændret ved lov nr. 1690 af 26. december 2017, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 20 a indsættes: | | | »§ 20
b. Kommunalbestyrelsen har pligt til som led i
integrationsprogrammet at vejlede udlændingen om mulighederne
for repatriering efter repatrieringsloven. Vejledningen om
repatriering skal gives i forbindelse med den løbende
opfølgning på integrationskontrakten efter § 20,
stk. 1.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 19. januar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | §
3. --- | | | Stk. 2, nr.
2--- | | | | | | 3) en person må udsætte
hjemrejse fra et ferieophold el.lign. af helbredsmæssige
grunde og dette er dokumenteret ved en lægeerklæring
eller | | 1. I § 3, stk. 2, nr. 3, ændres
»lægeerklæring eller« til:
»lægeerklæring,«. | | | | 4) en person er udsendt af en
arbejdsgiver med hjemsted her i landet til beskæftigelse i
højst 1 år i udlandet og personen har indkomst, der
kan beskattes i Danmark. | | 2. I § 3, stk. 2, nr. 4, ændres
»i Danmark.« til: »i Danmark, eller«. | | | | | | 3. I § 3, stk. 2, indsættes som nr.5: | | | »5) en person, der har fået
tilladelse efter repatrieringslovens § 6 til at deltage i
praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, som
senest ændret ved § 10 i lov nr. 1671 af 26. december
2017, foretages følgende ændring; | | | | § 62. Der
kan kun udbetales dagpenge til et medlem, som står til
rådighed for arbejdsmarkedet, jf. dog stk. 3. | | 1. I § 62, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »jf. dog stk. 3«: »og 4«. | | | | Det er en betingelse for at være
til rådighed, at medlemmet | | | 1) er aktivt arbejdssøgende,
herunder registrerer jobsøgningsaktiviteter i joblog
på Jobnet eller i arbejdsløshedskassens digitale
joblog, | | | 2) kan og vil overtage arbejde med dags
varsel, | | | 3) kan og vil deltage i samtaler og
aktiviteter i arbejdsløshedskassen, herunder selv booker
samtaler med arbejdsløshedskassen, | | | 4) kan og vil deltage i
kontaktforløb, herunder i samtaler i jobcenteret og hos en
anden aktør, og i aftalte aktiviteter og tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, | | | 5) giver jobcenteret de oplysninger, som
er nødvendige for, at medlemmet kan henvises til arbejde og
gives tilbud efter lov om en beskæftigelsesindsats, og | | | 6) har bopæl og opholder sig i
Danmark. | | | | | | Stk.
2.-6.--- | | | | | | | | 2. I § 62 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: | | | »Stk. 4. Et medlem, som har ret
til at få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge, og som
efter repatrieringslovens § 6 har fået tilladelse til at
deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering, anses for at opfylde rådighedsbetingelserne
i stk. 1, under sin deltagelse heri.« | | | Stk. 4- 9 bliver herefter stk.
5-10. | | | | Stk. 7.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive
underretninger, jf. stk. 4-6, til medlemmets
arbejdsløshedskasse. | | 3. I § 62, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »jf. stk. 4-6« til: »jf. stk.
5-7« | Stk. 8.
Arbejdsløshedskassen skal som følge af en dom, jf.
stk. 4, 3. pkt., træffe afgørelse om tilbagebetaling
af dagpenge eller feriedagpenge, som medlemmet har modtaget under
ophold i udlandet, for den periode, som dommen omfatter. Dette
gælder, uanset om arbejdsløshedskassen tidligere har
truffet afgørelse om tilbagebetaling af dagpenge eller
feriedagpenge for samme periode. | | | Stk. 9.
--- | | | | | | | | 4. I § 62, stk. 8,1.pkt., der bliver stk. 9,
1.pkt., ændres »jf. stk. 4, 3.pkt.« til:
»jf. stk. 5, 3. pkt.« |
|