Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2 om deling af lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts
2018 og var til 1. behandling den 4. april 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 19. januar
2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 66. Den
21. marts 2018 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
»Udmøntning af
vejledningspligten på Beskæftigelsesministeriets
område.
Det fremgår af finanslovsaftalen for
2018, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om en styrket
repatrieringsindsats. Det fremgår videre af aftalen, at
regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at ændre
integrationsloven og den generelle beskæftigelseslovgivning,
så kommunerne forpligtes til en systematisk vejledning af
udlændinge om mulighederne for at repatriere. Den
systematiske vejledning vil ske i forbindelse med den
løbende opfølgning på integrationskontrakten og
via jobcentrene.
På Beskæftigelsesministeriets
område skal vejledningspligten for jobcentrene
udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
På baggrund af bemærkninger fra
bl.a. KL under den eksterne høring af lovforslaget
tilkendegav Beskæftigelsesministeriet i høringsnotatet
og i lovforslagets bemærkninger, at vejledningspligten
på beskæftigelsesområdet ville blive
udmøntet således, at der skulle vejledes, når
det blev vurderet relevant i forhold til udlændingens
integrations- og beskæftigelsesmuligheder.
For regeringen er det imidlertid vigtigt,
at alle udlændinge, som er omfattet af repatrieringsloven,
vejledes systematisk om muligheden for repatriering.
På den baggrund kan det oplyses, at
på beskæftigelsesområdet vil vejledningspligten
blive udmøntet som en systematisk vejledningspligt,
således at der vejledes ved alle samtalerne under
kontaktforløbet efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og som led i
sygedagpengeopfølgningen efter sygedagpengeloven.
Udmøntningen vil ske på bekendtgørelsesniveau.
Dermed fastholdes det nødvendige fokus på
repatrieringsmulighederne for udlændinge.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 2
om deling af forslaget. Mindretallet indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Integration er svært og lykkes
ikke for alle. Nogle føler sig, selv efter mange år i
Danmark, stærkere knyttet til deres hjemland - hvor de taler
sproget, og hvor det stadig er hjemlandets værdier og
hjemlandets kultur, der gælder. Hvis integrationen skal
lykkes, har vi brug for, at dem, der bor her, også har et
reelt ønske om at leve deres liv i Danmark og blive en del
af det danske samfund.
Socialdemokratiet vil derfor give de
udlændinge, der ikke har fundet sig til rette i Danmark og
ikke længere ønsker at være en del af det danske
samfund, bedre muligheder for at rejse hjem. Flygtninge eller
familiesammenførte, der frivilligt ønsker at vende
tilbage til deres hjemland, skal ikke blive i Danmark af
økonomiske grunde. De skal tværtimod have et tilbud om
hjælp til at starte på en frisk og blive reintegrerede
i deres hjemlande.
I dag har personer med dobbelt
statsborgerskab ikke mulighed for at repatriere. Socialdemokratiet
har på den baggrund foreslået, at også personer
med dobbelt statsborgerskab skal have mulighed for at give afkald
på deres danske statsborgerskab og repatriere.
Socialdemokratiet noterer sig med tilfredshed, at regeringen har
taget positivt imod forslaget og nu vil igangsætte en
nærmere undersøgelse af de relevante juridiske og
administrative spørgsmål med henblik på
udarbejdelse af et lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 2 om deling af lovforslaget.
Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 2 om deling af lovforslaget.
Mindretallet vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod de
under A og B nævnte lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(S, EL, RV og SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af repatrieringsloven, lov om sygedagpenge
og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Styrkede
incitamenter til at repatriere)« omfattende §§ 1 og
3-5.
B. »Forslag
til lov om ændring af integrationsloven (Systematisk kommunal
vejledningspligt)« omfattende § 2 og § 5, stk. 1 og
2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 5
2) I
§ 5, stk. 2, udgår »,
dog jf. stk. 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 2
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (DF, V, LA og KF):
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17 a, stk. 3, indsættes som 2.
pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan endvidere fravige
kravet efter stk. 1, hvis en udlænding deltager i praktik
eller uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, med henblik på
senere at træffe beslutning om
repatriering.««
[Mulighed for at fravige kravet om
maksimalt 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud for
udlændinge, der deltager i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslagene udskilles den
tvungne systematiske vejledningspligt i et separat forslag. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at vejledning om repatriering
indgår i alle samtaler med den pågældende. Det
skaber en unaturlig og bureaukratisk situation, hvilket bl.a. er
fremhævet af KL i deres høringssvar.
Til nr. 3
Efter integrationsloven mødes alle
flygtninge og familiesammenførte som jobparate, og de skal
senest 1 måned efter overgangen til en kommune tilbydes et
virksomhedsrettet tilbud og dernæst en kontinuerlig
virksomhedsrettet indsats. Efter 3 måneder gennemføres
en egentlig visitation af den enkelte udlænding som enten
jobparat eller aktivitetsparat. For jobparate må der
højst være 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet
tilbud.
Det indebærer, at der kan opstå
tvivl om muligheden for at tilbyde en jobparat udlænding at
deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering, idet praktik eller uddannelsesforløb eller
rekognosceringsrejser til hjemlandet typisk har en varighed
på ca. 8 uger. Det er muligt at tilbyde praktik eller
uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser med en kortere
varighed, men for at give kommunerne muligheden for at
planlægge ensartede forløb for aktivitetsparate og
jobparate udlændinge foreslås det at give kommunerne en
øget fleksibilitet i forbindelse med tilbud til
udlændinge om at deltage i praktik eller
uddannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser.
Konkret foreslås det, at kommunerne
får mulighed for at fravige kravet om, at der for en jobparat
udlænding maksimalt må være 6 uger mellem hvert
virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud efter integrationslovens
§§ 23 b og 23 c, hvis en udlænding deltager i
praktik eller uddannelsesforløb eller i
rekognosceringsrejser til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med henblik på senere at træffe beslutning
om repatriering.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Pernille
Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas
Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Jette
Gottlieb (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
196
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Kopi af UUI alm. del - svar på spm.
508 |
5 | Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren om styrkede incitamenter til at
repatriere og systematisk kommunal vejledningspligt, fra
udlændinge- og integrationsministeren. | 6 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
|
7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 196
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer, at personer med dobbelt
statsborgerskab, der frasiger sig deres danske statsborgerskab,
får mulighed for at kunne benytte repatrieringsordningen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor mange ikkevestlige
indvandrere der er repatrieret, siden repatrieringsordningerne blev
indført og frem til i dag, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om et skøn over de
økonomiske konsekvenser af at give pensionister mulighed for
at tage deres brøkpension med til hjemlandet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvilke fordele og ulemper
ministeren ser i at give mulighed for livslang sundhedsforsikring i
hjemlandet til udlændinge, der ønsker at repatriere,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger om
deling af lovforslaget m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren er enig med Kommunernes
Landsforening i, at spørgsmålet om repatriering ikke
bør rejses i alle samtaler med flygtninge, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvordan pligten »til som led i integrationsprogrammet at
vejlede udlændingen om mulighederne for repatriering«
skal forstås, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren er enig med Institut
for Menneskerettigheder i, at man skal rådgive om alle
rettigheder og muligheder, når man vejleder om repatriering,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
|