Fremsat den 21. marts 2018 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede
Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende
myndigheders adgang til at foretage søgninger i
Eurodac-systemet m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som senest
ændret ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 b, stk. 4, ændres
»artikel 5, stk. 4, litra a« til: »artikel 6,
stk. 5, litra a«.
2. I
§ 28, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »artikel 5, stk. 4, litra c« til:
»artikel 6, stk. 5, litra c«.
3. I
§ 38, stk. 1, ændres
»artikel 6 og 7« til: »artikel 7 og 8«.
4. I
§ 38, stk. 2, 2. pkt., § 39, stk. 3,
2. pkt., § 43, stk. 5, 2. pkt., § 59, stk. 1, nr. 1, 2.
pkt., og § 59 a, stk. 2,
ændres »artikel 23« til: »artikel
25«.
5. I
§ 38, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »artikel 4, 18 og 19« til: »artikel
5, 19 og 20«.
6. I
§ 58 d, 1. pkt., indsættes
efter »Eurodacforordningen«: », jf. dog stk.
2«.
7. I
§ 58 d indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler til
gennemførelse af bestemmelser i Eurodacforordningen om
sammenligning og videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 6 og 7.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund for indførelse af bestemmelse,
der angår adgang til Eurodac med henblik på
retshåndhævelse
2.1. Danmarks stilling
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Anvendelse af Eurodac-systemet med henblik
på retshåndhævelse
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Schengengrænsekodeksen
3.1.1.2. Formål og anvendelsesområde
for den reviderede Eurodac- forordning
3.1.1.3. Udpegning af en national myndighed og
kontrolmyndighed
3.1.1.4. Proceduren for sammenligning af
fingeraftryk med henblik på retshåndhævelse
3.1.1.5. Betingelser for sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med henblik på
retshåndhævelse
3.1.1.6. Kontrol med behandling af
personoplysninger
3.1.2. Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Konsekvensændringer som følge af
en tilpasning af nummereringen af artikler i
Schengengrænsekodeksen
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget muliggør, at
Danmark på mellemstatsligt grundlag kan være tilsluttet
den del af den reviderede Eurodac-forordning, der angår
adgang til sammenligning og videregivelse af
fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse, og at disse bestemmelser tillige
kommer til at gælde mellem Danmark og de Schengen-associerede
lande.
Med en vedtagelse af lovforslaget
giver Folketinget således i medfør af grundlovens
§ 19 samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne
godkender aftalen om dansk tilslutning til den del af den
reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til
Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse.
Folketinget giver endvidere i medfør af grundlovens §
19 samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne på
mellemstatsligt grundlag kan tilslutte sig, at de tilsvarende
aftaler, som forventes indgået mellem EU og de
Schengen-associerede lande, finder anvendelse i forhold til
Danmark.
Med lovforslaget foreslås
indført en bemyndigelsesbestemmelse i udlændingeloven,
hvorefter justitsministeren, som er ressortansvarlig for de
retshåndhævende myndigheder, fastsætter
nærmere regler til gennemførelse af bestemmelser i den
reviderede Eurodac-forordning om adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse.
Lovforslaget indeholder ydermere
forslag til konsekvensændringer i udlændingeloven som
følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers
grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation),
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 2017/458 af 17. marts 2017 om ændring af forordning
(EU) 2016/399, for så vidt angår en styrkelse af
kontrollen i relevante databaser ved de ydre grænser.
2. Baggrund for
indførelse af bestemmelse, der angår adgang til
Eurodac med henblik på retshåndhævelse
Lovforslaget har til formål
at gennemføre de nødvendige lovændringer som
følge af Danmarks gennemførelse af bestemmelserne om
adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning). Den reviderede Eurodac-forordning har fundet
anvendelse siden 20. juli 2015.
Ved lov nr. 1575 af 15. december
2015 om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning), som
trådte i kraft den 1. januar 2016, blev ændringer i den
reviderede Eurodac-forordning delvist gennemført i dansk
lovgivning. Disse ændringer vedrørte bl.a. klarere
regulering af tidsfrister for optagelse af fingeraftryk samt
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system og
udvidelse af medlemsstaternes forpligtelse til at informere de
registrerede personer om deres rettigheder.
Lovændringen vedrørte
imidlertid ikke bestemmelserne om adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse. Derfor indeholder
nærværende lovforslag alene de bestemmelser, som er
nødvendige for at gennemføre den del af den
reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til
Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
En af de væsentlige
ændringer i den reviderede Eurodac-forordning er, at
formålet med Eurodac-systemet er udvidet, idet det i
forordningens artikel 1, stk. 2, er bestemt, at de af
medlemsstaterne udpegede myndigheder og Europol med henblik
på retshåndhævelse i visse tilfælde kan
anmode om at sammenligne fingeraftryksoplysninger med
fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet.
Hensigten er at give de
retshåndhævende myndigheder tilladelse til at foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terrorhandlinger og
andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en
række nærmere veldefinerede omstændigheder
gør sig gældende.
2.1. Danmarks
stilling
Den reviderede Eurodac-forordning
er omfattet af det danske forbehold om retlige og indre anliggender
(retsforbeholdet), og Danmark deltog således ikke i
vedtagelsen, ligesom forordningen ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Danmark har siden den 1. april 2006
haft en mellemstatslig aftale med EU i forhold til
Eurodac-forordningen, der giver Danmark ret til fortsat at
være tilsluttet retsakten med ændringer på
mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter
vedtagelsen heraf giver meddelelse til Europa-Kommissionen om, at
Danmark vil gennemføre indholdet af ændringerne i
national lovgivning, jf. herved aftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastlæggelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden
EU-medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk
med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublin-konventionen.
Europa-Kommissionen anførte
i sit ændrede forslag til den reviderede Eurodac-forordning,
at bestemmelserne, som vedrører proceduren for sammenligning
og videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse, ikke kunne antages at være
omfattet af den eksisterende mellemstatslige aftale i forhold til
den tidligere gældende Eurodac-forordning, idet
retshåndhævelseselementet udgør et nyt
formål. Det betyder, at der er behov for et tillæg til
den eksisterende aftale for at gennemføre denne del af
forordningen.
Den 14. december 2015 traf
Rådet afgørelse om bemyndigelse af Europa-Kommissionen
til at indlede forhandlinger om dansk tilslutning til de
bestemmelser i den reviderede Eurodac-forordning, der omhandler
proceduren for sammenligning og videregivelse af oplysninger i
Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
Rådet har endnu ikke truffet
afgørelse om indgåelse af en aftale om en
tillægsprotokol til den eksisterende mellemstatslige aftale.
Europa-Kommissionen har den 1. december 2017 fremsendt et
aftaleudkast til Rådet (Tillægsprotokol til aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark
om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark
eller en anden EU-medlemsstat og om »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af Dublin-konventionen om udvidelse af denne aftale til
retshåndhævelse).
Inden Rådet træffer
afgørelse om EU's indgåelse af et tillæg til den
eksisterende mellemstatslige aftale, skal Europa-Parlamentet
inddrages, jf. proceduren i artikel 218 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde.
Efter aftaleudkastet træder
aftalen i kraft den første dag i den anden måned efter
de kontraherende parters underretning om, at de har fuldendt deres
respektive påkrævede procedurer.
Med henblik på at sikre, at
den danske lovgivning kan være på plads, og at Danmark
dermed kan tilslutte sig retsakten på mellemstatsligt
grundlag, så snart procedurerne i EU er afsluttet,
fremsættes lovforslaget på nuværende
tidspunkt.
Lovforslaget muliggør
således Danmarks tilslutning på mellemstatsligt
grundlag til de regler i den reviderede Eurodac-forordning, der
angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
Såfremt der forud for den
endelige indgåelse af aftalen måtte fremkomme
ønske om ændringer i aftaleudkastet, som regeringen
kan tilslutte sig, vil det blive vurderet, om disse ændringer
skaber behov for justering af de ved lovforslaget foreslåede
bestemmelser til opfyldelse af den reviderede Eurodac-forordning,
der angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
Det bemærkes, at det må
anses for usandsynligt, at aftalens indhold vil blive ændret
på væsentlige punkter efter Europa-Kommissionens
oversendelse af aftaleudkastet til Rådet, idet Rådet
allerede i forbindelse med sin beslutning af 14. december 2015 om
at bemyndige Kommissionen til at føre forhandlinger med
Danmark om indgåelse af en tillægsprotokol til den
eksisterende aftale gav sit principielle tilsagn til
indgåelsen af en sådan aftale, og idet det foreliggende
aftaleudkast må anses for at ligge fuldt ud inden for
rammerne af denne bemyndigelse.
Lovforslaget muliggør
endvidere Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag i
de aftaler, som forventes indgået mellem EU og de
Schengen-associerede lande, hvorved reglerne i den reviderede
Eurodac-forordning, der angår adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse, kommer til at
gælde mellem Danmark og de Schengen-associerede lande.
Med en vedtagelse af lovforslaget
giver Folketinget i medfør af grundlovens § 19 samtykke
til, at regeringen på Danmarks vegne godkender aftalen om
dansk tilslutning til den del af den reviderede Eurodac-forordning,
der angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
Lovforslaget indebærer
endvidere, at justitsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser til gennemførelse af den del af den reviderede
Eurodac-forordning, der angår adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse, og fremtidige
ændringer hertil, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslåede bestemmelse i § 58 d, stk. 2.
Med en vedtagelse af lovforslaget
giver Folketinget endelig i medfør af grundlovens § 19
samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne på
mellemstatsligt grundlag kan tilslutte sig, at de forventede
aftaler mellem EU og de Schengen-associerede lande bliver
anvendelige i forhold til Danmark.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Anvendelse af
Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse
3.1.1. Gældende ret
Den reviderede Eurodac-forordning
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013
af 26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013
(Dublinforordningen)(omarbejdning)) regulerer optagelse af
asylansøgeres fingeraftryk samt udveksling af disse med de
andre EU-medlemsstater i Eurodac-systemet. Ved bl.a. at sammenligne
fingeraftryk muliggør systemet, at medlemsstaterne kan
kontrollere, om en asylansøger eller en udlænding, der
opholder sig ulovligt på dens område, allerede har
indgivet en ansøgning i en anden medlemsstat, eller om en
asylansøger ulovligt har bevæget sig ind på EU's
territorium.
Eurodac-forordningen er
hovedsagelig gennemført i udlændingelovens kapitel 8 a
om videregivelse af oplysninger i medfør af reglerne i
Dublinforordningen, Schengenkonventionen, VIS-forordningen og
Eurodac-forordningen mv.
Udlændingelovens § 58 b,
stk. 1, definerer begrebet Eurodac-forordningen i loven, mens
bestemmelsens stk. 2 definerer det centrale Eurodac-system.
Bestemmelserne i
udlændingelovens §§ 58 c, 58 i og 58 j indeholder
de nærmere regler om videregivelse af oplysninger mv. i
forhold til Eurodac-systemet.
Det følger af
udlændingelovens § 58 e, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte, at de regler i
udlændingeloven, som gennemfører Dublinforordningen
eller Eurodac-forordningen med de nødvendige
ændringer, også skal anvendes over for tredjelande, der
har indgået overenskomst med EU om at tilknytte sig
forordningerne.
Der er i medfør af
bestemmelsen udstedt en bekendtgørelse nr. 1419 af 22.
december 2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven
over for de Schengen-associerede lande (Eurodac-forordningen og
Dublinforordningen).
Danmark har herudover ved lov nr.
479 af 17. juni 2008 om ændring af lov om Det Centrale
Dna-profil-register, retsplejeloven, lov om registrering af
køretøjer og lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet (Gennemførelse af
Prümafgørelsen om udveksling af oplysninger om
dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer m.v.)
gennemført Rådets afgørelse 2008/615/RIA om
intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig
om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende
kriminalitet (Prümafgørelsen).
Prümafgørelsen indebærer bl.a., at der gives
EU-medlemsstaterne begrænset adgang til de øvrige
medlemsstaters fingeraftryksregistre med henblik på at
få oplyst, om et fingeraftryk er kendt i en anden
medlemsstat.
3.1.1.1. Schengengrænsekodeksen
Schengensamarbejdet er bl.a.
reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en
fællesskabskodeks for personers grænsepassage med
senere ændringer (Schengengrænsekodeksen).
Schengengrænsekodeksen
fastsætter regler for udøvelse af grænsekontrol
af per- soner, der passerer Schengenområdets ydre
grænser, ligesom kodeksen indeholder bestemmelser med henblik
på at sikre, at personer ikke kontrolleres ved passage af de
indre grænser mellem medlemsstaterne.
Danmark deltager i
Schengensamarbejdet på mellemstatsligt grundlag, jf. Protokol
nr. 22 om Danmarks stilling (forbeholdsprotokollen), der er knyttet
til EU-traktaterne.
Schengengrænsekodeksen blev
oprindeligt gennemført i dansk lovgivning ved lov nr. 301 af
19. april 2006 om ændring af udlændingeloven og lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning (Fremrykket
ansøgningstidspunkt i sager om humanitær
opholdstilladelse, indberetningspligt ved mistanke om
genopdragelsesrejser, begrænsning af adgangen til
familiesammenføring for personer, der er dømt for
børnebortførelse, ændrede regler om
undervisning og aktivering af voksne asylansøgere m.v.).
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen, jf. herved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en
EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation). En kodifikation er en
sammenskrivning af retsakten med alle de ændringer, der
løbende er foretaget, og har til formål at forenkle
lovgivningen og skabe øget gennemsigtighed. Der foretages
alene formelle ændringer, som er nødvendige af hensyn
til selve kodifikationen, der bl.a. omfatter nye numre til visse
artikler i retsakten. En kodifikation indebærer ingen
indholdsmæssige ændringer.
Danmark deltog som følge af
det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender
ikke i Rådets vedtagelse af forordningen, men da forordningen
udgør en udbygning af Schengen-reglerne, kunne Danmark inden
seks måneder fra vedtagelsen af forordningen træffe
afgørelse om, hvorvidt man ville gennemføre
forordningen i dansk ret på mellemstatsligt grundlag.
Den 8. september 2016 meddelte
Danmark Rådet og Europa-Kommissionen, at Danmark tilslutter
sig den kodificerede Schengengrænsekodeks.
Det foreslås med
lovforslaget, at der foretages en række tekniske
konsekvensændringer i udlændingeloven som følge
af, at en række artikler i Schengengrænsekodeksen
grundet kodifikationen er blevet forrykket, hvorved de
nuværende artikelhenvisninger i udlændingeloven ikke
længere er retvisende.
3.1.1.2. Formål og anvendelsesområde for den
reviderede Eurodac-forordning
Med den reviderede forordning er
formålet med Eurodac-systemet blevet udvidet, således
at udpegede retshåndhævende myndigheder og Europol kan
foretage søgninger i Eurodac-systemet med henblik på
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terrorhandlinger og
andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en
række nærmere definerede omstændigheder
gør sig gældende.
Ved retshåndhævelse
forstås i henhold til artikel 2, stk. 1, litra i,
forebyggelse, opdagelse eller efterforskning af terrorhandlinger
eller af andre alvorlige lovovertrædelser. Terrorhandlinger
er i den forbindelse defineret som lovovertrædelser i henhold
til national ret, der svarer til eller må ligestilles med de,
der er nævnt i artikel 1-4 i rammeafgørelse
2002/475/RIA, jf. artikel 2, stk. 1, litra j. Ved alvorlige
lovovertrædelser forstås de former for kriminalitet,
der svarer til eller må ligestilles med de
lovovertrædelser, der nævnes i artikel 2, stk. 2, i
rammeafgørelse 2002/584/RIA, hvis de i henhold til national
ret kan straffes med frihedsstraf eller anden
frihedsberøvende foranstaltning af en maksimal varighed
på mindst tre år, jf. artikel 2, stk. 1, litra k.
3.1.1.3. Udpegning
af en national myndighed og kontrolmyndighed
Det følger af forordningens
artikel 5, stk. 1, at hver medlemsstat udpeger de myndigheder, der
har tilladelse til at anmode om sammenligning med
Eurodac-oplysninger med henblik på
retshåndhævelse. De udpegede myndigheder er de
myndigheder i medlemsstaterne, der er ansvarlige for at forebygge,
opdage og efterforske terrorhandlinger eller andre alvorlige
lovovertrædelser. De udpegede myndigheder omfatter ikke
agenturer eller enheder, der udelukkende er ansvarlige for
efterretningsvirksomhed vedrørende national sikkerhed.
Hver medlemsstat skal desuden i
henhold til forordningens artikel 6, stk. 1, udpege én
national myndighed eller enhed under en sådan myndighed til
kontrolmyndighed. Kontrolmyndighederne er de myndigheder i
medlemsstaterne, der er ansvarlige for at forebygge, opdage eller
efterforske terrorhandlinger eller andre alvorlige
lovovertrædelser.
Kontrolmyndighederne skal sikre, at
betingelserne for at anmode om sammenligning af fingeraftryk med
fingeraftryksoplysninger lagret i Eurodac-systemet er opfyldt, jf.
artikel 6, stk. 2. Kun hertil bemyndiget personale i
kontrolmyndigheden har tilladelse til at modtage og videresende en
anmodning om adgang til Eurodac-oplysninger i overensstemmelse med
forordningens artikel 19, jf. nedenfor, og det er kun
kontrolmyndigheden, der har tilladelse til at videresende
anmodninger om sammenligninger af fingeraftryk til det nationale
kontaktpunkt.
3.1.1.4. Proceduren
for sammenligning af fingeraftryk med henblik på
retshåndhævelse
Proceduren for sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med henblik på
retshåndhævelse fremgår af forordningens artikel
19. Det følger heraf bl.a., at de udpegede myndigheder kan
indgive en begrundet elektronisk anmodning til kontrolmyndigheden
om overførsel af fingeraftryksoplysninger med henblik
på sammenligning med fingeraftryksoplysninger i
Eurodac-systemet.
Ved modtagelsen af en sådan
anmodning efterprøver kontrolmyndigheden, om betingelserne
for at anmode om en sådan sammenligning er opfyldt. Hvis
dette er tilfældet, overfører kontrolmyndigheden
anmodningen om sammenligning til det udpegede nationale system, der
herefter videregiver den til det centrale system, jf. artikel 19,
stk. 2.
I ekstraordinære hastende
situationer, hvor der er behov for at forhindre en
overhængende fare, som har forbindelse med en terrorhandling
eller en anden alvorlig lovovertrædelse, kan
kontrolmyndigheden dog videresende fingeraftryksoplysningerne til
det udpegede nationale system med henblik på
øjeblikkelig sammenligning, når den modtager
anmodningen, og først bagefter kontrollere, om betingelserne
for at anmode om sammenligning er opfyldt, jf. artikel 19, stk. 3.
Den efterfølgende kontrol finder sted uden unødigt
ophold efter behandlingen af anmodningen.
Hvis det ved den
efterfølgende kontrol fastslås, at adgangen til
Eurodac-oplysninger ikke var begrundet, skal alle myndigheder, der
har fået adgang til sådanne oplysninger, slette
oplysningerne fra Eurodac-systemet, og de skal informere
kontrolmyndigheden om sletningen, jf. artikel 19, stk. 4.
3.1.1.5. Betingelser for sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med henblik på
retshåndhævelse
Det følger af forordningens
artikel 20, stk. 1, at de udpegede myndigheder kan indgive en
begrundet elektronisk anmodning om sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med fingeraftryksoplysninger lagret i
Eurodac-systemet, hvis sammenligning med en række databaser
ikke har ført til identifikation af den registrerede. Det
gælder nationale fingeraftryksdatabaser, øvrige
medlemsstaters elektroniske fingeraftryksidentifikationssystemer,
jf. Rådets afgørelse 2008/615/RIA, hvis
sammenligninger er teknisk tilgængelige, medmindre der er
rimelige grunde til at antage, at en sammenligning med
sådanne systemer ikke vil medføre, at den registrerede
bliver identificeret, og visuminformationssystemet, forudsat at
betingelserne i Rådets afgørelse 2008/615/RIA for en
sådan sammenligning er opfyldt.
Det er i henhold til artikel 20,
stk. 1, desuden en betingelse for sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med henblik på
retshåndhævelse, at følgende kumulative
betingelser er opfyldt: a) sammenligningen er nødvendig med
henblik på forebyggelse, opdagelse eller efterforskning af
terrorhandlinger eller andre alvorlige lovovertrædelser,
hvilket betyder, at der foreligger et tungtvejende hensyn til den
offentlige sikkerhed, der gør det forholdsmæssigt at
søge i databasen, b) sammenligningen er nødvendig i
et specifikt tilfælde, og c) der er rimelig grund til at
overveje, om sammenligningen vil bidrage væsentligt til at
forebygge, opdage eller efterforske nogen af de
pågældende lovovertrædelser.
3.1.1.6. Kontrol
med behandling af personoplysninger
Efter forordningens artikel 32,
stk. 2, skal medlemsstaterne sikre, at der hvert år foretages
en revision af behandlingen af personoplysninger med henblik
på de i artikel 1, stk. 2, fastsatte formål af et
uafhængigt organ, herunder en analyse af et udvalg af de
begrundede elektroniske anmodninger.
Hver medlemsstat fastsætter,
at bestemmelser vedtaget i henhold til national lovgivning til
gennemførelse af rammeafgørelse 2008/977/RIA finder
anvendelse på dens nationale myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på de i artikel 1, stk. 2,
fastsatte formål, jf. forordningens artikel 33, stk. 1. Det
følger desuden af artikel 33, stk. 2, at de nationale
tilsynsmyndigheder, der er udpeget i medfør af
rammeafgørelsen, fører tilsyn med lovligheden af
medlemsstaternes behandling af personoplysninger i henhold til de i
forordningens artikel 1, stk. 2, fastsatte formål, herunder
fremsendelse af sådanne oplysninger til og fra
Eurodac-systemet. Det bemærkes, at rammeafgørelse
2008/977/RIA er ophævet ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente
myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på
at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge
strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktion og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA.
Efter udlændingelovens §
58 i, stk. 6, fører Datatilsynet her i landet tilsyn med
behandlingen og anvendelsen af de oplysninger, der er videregivet
og modtaget efter reglerne i Eurodac-forordningen.
Datatilsynet skal således
fungere som den nationale tilsynsmyndighed i forbindelse med
sammenligningen af fingeraftryk med henblik på
retshåndhævelse.
3.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser
I forbindelse med bekæmpelse
af terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædelser er
det af afgørende betydning, at de
retshåndhævende myndigheder råder over så
fuldstændige og ajourførte oplysninger som muligt, for
at de kan udføre deres arbejde.
Eurodac-forordningens regler om, at
nationale myndigheder med henblik på
retshåndhævelse kan få adgang til at foretage
sammenligning af fingeraftryk med de oplysninger, der er lagret i
Eurodac-systemet, er et værdifuldt redskab til at forebygge,
opdage og efterforske terrorhandlinger og andre alvorlige
lovovertrædelser.
Eurodac-forordningens regler herom
finder imidlertid på grund af retsforbeholdet ikke anvendelse
i forhold til Danmark.
Dansk tilslutning til denne del af
Eurodac-forordningen forudsætter, at der mellem Danmark og EU
opnås enighed om en tillægsprotokol til den
eksisterende mellemstatslige aftale.
Med henblik på at sikre, at
den danske lovgivning kan være på plads, og at Danmark
dermed kan tilslutte sig den del af Eurodac-forordningen, der
angår sammenligning og videregivelse af oplysninger med
henblik på retshåndhævelse, på
mellemstatsligt grundlag, så snart procedurerne i EU er
afsluttet, fremsættes lovforslaget på nuværende
tidspunkt.
Efter Eurodac-forordningens artikel
33, stk. 1, skal det fastsættes, at bestemmelser vedtaget i
henhold til national lovgivning til gennemførelse af
rammeafgørelse 2008/977/RIA også finder anvendelse
på dens nationale myndigheders behandling af
personoplysninger i medfør af Eurodac-forordningens regler
om myndigheders sammenligning af fingeraftryksoplysninger med
henblik på retshåndhævelse. I Danmark er
rammeafgørelsens regler gennemført ved
bekendtgørelse nr. 1287 af 25. november 2010 om beskyttelse
af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt
samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæiske Union og
Schengen-samarbejdet, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 884 af 4. juli 2014, der er udstedt med hjemmel i
persondatalovens § 72 a.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
justitsministeren, som er ressortansvarlig for de
retshåndhævende myndigheder, bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
bestemmelser i forordningen om sammenligning og videregivelse af
oplysninger med henblik på retshåndhævelse.
Bemyndigelsen vil navnlig blive
benyttet til at fastsætte, hvilke myndigheder der har
tilladelse til at anmode om sammenligning med Eurodac-oplysninger,
jf. forordningens artikel 5, stk. 1, og hvilken myndighed mv. der
skal være uafhængig kontrolmyndighed, jf. artikel 6,
stk. 1.
Det forventes, at politikredsenes
efterforskningssektioner vil blive udpeget til at være de
operative enheder inden for Rigspolitiet, som har tilladelse til at
anmode om sammenligninger med Eurodac-oplysninger gennem det
nationale adgangspunkt, herunder med henblik på
retshåndhævelse. Det bemærkes i den forbindelse,
at Rigspolitiet allerede i dag er den overordnede myndighed, der
har tilladelse til at anmode om sammenligning af fingeraftryk med
oplysninger i Eurodac-systemet.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6 og 7, (forslag til udlændingelovens § 58
d) og bemærkningerne hertil.
3.2. Konsekvensændringer som følge af
tilpasning af nummereringen af artikler i
Schengengrænsekodeksen.
Med lovforslagets § 1, nr.
1-5, gennemføres tekniske konsekvensændringer som
følge af, at en række artikler i
Schengengrænsekodeksen grundet kodifikation er blevet
forrykket, hvorved de nuværende artikelhenvisninger i
udlændingeloven ikke længere er retvisende.
Lovforslaget indebærer
således alene, at udlændingelovens henvisninger til
forordningens artikler tilrettes.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Konsekvensændringerne som
følge af kodifikation af Schengengrænsekodeksen har
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Hvis Danmark tilslutter sig det
udvidede formål i Eurodac-forordningen, betyder det, at
reglerne om, at nationale myndigheder med henblik på
retshåndhævelse kan få adgang til at foretage
sammenligning af fingeraftryk med de oplysninger, der er lagret i
Eurodac-systemet, finder anvendelse i Danmark.
Det følger af
Eurodac-forordningens artikel 32, stk. 2, at medlemsstaterne hvert
år skal sikre, at der foretages en audit af behandlingen af
personoplysninger af et uafhængigt organ. Lovforslaget
vurderes i den forbindelse at medføre merudgifter på
0,5 mio. kr. i 2018 og 1,0 mio. kr. årligt i 2019 og frem for
Datatilsynet. Merudgifterne er knyttet til ansættelse af
yderligere årsværk i Datatilsynet til at udføre
tilsyn, behandle klager, forespørgsler mv., og deltage i
løbende møder. Skønnet er baseret på de
aktiviteter, som Datatilsynet udfører som national
tilsynsmyndighed i andre fælleseuropæiske
informationssystemer (bl.a. Schengenområdet).
Lovforslaget har ikke nogen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige
grundlag for, at Danmark på mellemstatsligt grundlag kan
tilslutte sig bestemmelserne om adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om
oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet i en af medlemsstaterne af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse
og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse
af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af
store it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed (omarbejdning).
Som følge af det danske
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, jf.
nærmere afsnit 2.1 ovenfor, deltog Danmark ikke i vedtagelsen
af Eurodac-forordningen, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Danmark. Bestemmelserne vedrørende proceduren
for sammenligning og videregivelse af oplysninger med henblik
på retshåndhævelse er ikke dækket af den
eksisterende mellemstatslige aftale mellem Danmark og EU, og dansk
tilslutning til disse bestemmelser i retsakten vil derfor alene
kunne ske, hvis Danmark og EU indgår en mellemstatslig aftale
om en tillægsprotokol til den eksisterende aftale.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.:
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 19. januar 2018 til den 16. februar 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Børnerådet, Børns
vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
Danes Worldwide, Danish Biometrics, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureauforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den katolske Kirke
i Danmark, Det Kriminalpræventive Råd,
Digitaliseringsstyrelsen, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finans
Danmark, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes forening
i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Københavns
Byret, Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen LO, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), Mellemfolkeligt Samvirke,
Parliamentary Assembly of the Organization for Security and
Cooperation in Europe, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed, Politiforbundet, PRO-Vest, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retten i
Randers, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, SOS Racisme, Statsforvaltningen, Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, Udlændingenævnet, Ungdommens
Røde Kors, UNHCR Regional Repræsentation for Northern
Europe, UNICEF Danmark, Work-live-stay southern denmark,
Ældre Sagen, Ægteskab Uden Grænser, Aarhus
erhverv/International Community, 3 F og samtlige byretter.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der forventes merudgifter for Datatilsynet
på ca. 0,5 mio. kr. i 2018 og 1 mio. kr. årligt i 2019
og frem | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der forventes administrative konsekvenser
for Datatilsynet i forbindelse med tilsyn med sammenligningen af
fingeraftryk med henblik på retshåndhævelse | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skaber det retlige grundlag
for, at Danmark på mellemstatsligt grundlag kan tilslutte sig
bestemmelserne om adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning). | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forslaget er af teknisk
karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af
9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev
nummereringen af en række artikler i
Schengengrænsekodeksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås
det i § 2 b, stk. 4, at
henvisningen til Schengengrænsekodeksens artikel 5, stk. 4,
litra a, ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 6,
stk. 5, litra a.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 2
Forslaget er af teknisk
karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af
9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev
nummereringen af en række artikler i
Schengengrænsekodeksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås
det i § 28, stk. 5, 1. pkt., at henvisningen til
Schengengrænsekodeksens artikel 5, stk. 4, litra c,
ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 6, stk. 5,
litra c.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 3
Forslaget er af teknisk
karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af
9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev
nummereringen af en række artikler i
Schengengrænsekodeksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås
det i § 38, stk. 1, at
henvisningen til Schengengrænsekodeksens artikel 6 og 7
ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 7 og 8.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 4
Forslaget er af teknisk
karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af
9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev
nummereringen af en række artikler i
Schengengrænsekodeksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås
det i § 38, stk. 2, 2. pkt., § 39,
stk. 3, 2. pkt., § 43, stk. 5, 2. pkt., § 59, stk. 1, nr.
1, 2. pkt., og § 59 a, stk.
2, at henvisningen til Schengengrænsekodeksens artikel
23 ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 25.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 5
Forslaget er af teknisk
karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af
Schengengrænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af
9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev
nummereringen af en række artikler i
Schengengrænsekodeksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås
det i § 38, stk. 3, 1. pkt., at
henvisningen til Schengengrænsekodeksens artikel 4, 18 og 19
ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 5, 19 og
20.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 6 og 7
Med ændringerne i
udlændingelovens § 58 d gennemføres de
nødvendige lovændringer som følge af Danmarks
tilslutning til de bestemmelser i Eurodac-forordningen, som
angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på
retshåndhævelse.
Det følger af
udlændingelovens § 58 d, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser til gennemførelse af reglerne i
Schengenkonventionen, VIS-forordningen, Dublinforordningen og
Eurodac-forordningen. Der kan i den forbindelse fastsættes
nærmere bestemmelser om, at andre end Rigspolitichefen efter
§ 58 j, stk. 1-3, kan videregive oplysninger til det centrale
Eurodac-system.
Bemyndigelsen til, at
udlændinge- og integrationsministeren kan fastætte
nærmere bestemmelser til gennemførelse af bl.a.
Eurodac-forordningen foreslås opretholdt, men ikke for
så vidt angår forordningens regler om sammenligning og
videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse, der som noget nyt vil finde anvendelse
på Danmark.
På den baggrund
foreslås det i udlændingelovens § 58 d, 1. pkt., præciseret, at
udlændinge- og integrationsministeren ikke skal have
bemyndigelse til at fastsætte regler om sammenligning og
videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse.
Endvidere foreslås der indsat
et nyt stk. 2, hvorved der gives
bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler til gennemførelse af bestemmelser i
forordningen om sammenligning og videregivelse af oplysninger med
henblik på retshåndhævelse.
Bemyndigelsen vil navnlig blive
benyttet til at fastsætte, hvilke myndigheder der har
tilladelse til at anmode om sammenligning med Eurodac-oplysninger,
jf. forordningens artikel 5, stk. 1, og hvilken myndighed mv. der
skal være uafhængig kontrolmyndighed, jf. artikel 6,
stk. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.1.2.-3.1.3.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
De foreslåede ændringer
af henvisninger til artikler i Schengengrænsekodeksen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1-5, træder således i kraft
den 1. juli 2018.
Da tidspunktet for Danmarks
tilslutning til den del af Eurodac-forordningen, der angår
sammenligning om videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse, på mellemstatsligt grundlag
endnu ikke er endeligt fastlagt, foreslås det i § 2, stk. 2, at den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 58 d, 1. pkt., og
den foreslåede bestemmelse i § 58 d, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, træder i kraft efter
udlændinge- og integrationsministerens nærmere
bestemmelse.
På den måde sikres det,
at Danmark kan tilsluttes retsakten på mellemstatsligt
grundlag, så snart der er indgået en mellemstatslig
aftale med Det Europæiske Fællesskab herom. Den danske
regering kan således meddele, at
tiltrædelsesprocedurerne her i landet er afsluttet, når
lovforslaget er vedtaget, og loven er stadfæstet, og aftalen
er undertegnet af begge parter. Udlændinge- og
integrationsministeren kan herefter sætte loven i kraft i
tilknytning til aftalens ikrafttræden.
Det er endvidere hensigten, at den
del af loven, der angår Eurodac-forordningen, først
sættes i kraft, når de fornødne tekniske
løsninger og administrative sagsgange ved de myndigheder,
som får tilladelse til at anmode om sammenligning med
Eurodac-oplysninger, og den myndighed mv., der skal være
uafhængig kontrolmyndighed, er blevet etableret.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens
territoriale gyldighed, indebærer, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som senest
ændret ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2
b. --- | | | Stk. 2. og
3. --- | | | Stk. 4.
Udlændinge, der har opholdstilladelse eller
tilbagerejsetilladelse udstedt af et andet Schengenland, eller som
har visum til ophold af mere end 90 dages varighed med gyldighed
begrænset til et andet Schengenland (langtidsvisum), har ret
til uden ugrundet ophold at rejse gennem Danmark i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 5, stk. 4, litra a. | | 1. I § 2 b, stk. 4, ændres
»artikel 5, stk. 4, litra a« til: »artikel 6,
stk. 5, litra a«. | | | | § 28.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Afvisning efter stk. 1-4 må dog ikke ske, hvis
udlændingen i medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 5, stk. 4, litra c, har opnået særlig
tilladelse til at indrejse i Danmark. Har udlændingen efter
§ 2 b, stk. 4, ret til at rejse gennem Danmark, kan den
pågældende alene afvises efter stk. 1, nr. 1, jf. stk.
2-4. | | 2. I § 28, stk. 5, 1.
pkt., ændres »artikel 5, stk. 4, litra c«
til: »artikel 6, stk. 5, litra c«. | | | | § 38. Ved
grænsen til et land, der ikke er tilsluttet
Schengenkonventionen, skal ind- og udrejsekontrol finde sted i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 6 og
7. | | 3. I § 38, stk. 1, ændres
»artikel 6 og 7« til: »artikel 7 og
8«. | Stk. 2. Ind-
og udrejsekontrol må ikke finde sted ved grænsen til et
Schengenland. | | | Dog kan der undtagelsesvis ske kontrol
ved en sådan grænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23. | | 4. I § 38, stk. 2, 2.
pkt., ændres »artikel 23« til:
»artikel 25«. | Stk. 3. Ind-
og udrejse over grænsen til et land, der ikke er tilsluttet
Schengenkonventionen, må, medmindre andet er fastsat i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 4, 18 og 19,
alene finde sted ved de grænseovergangssteder (havne og
lufthavne), der er godkendt af udlændinge- og
integrationsministeren, og alene inden for disses åbningstid.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere vilkår for godkendelsen af en havn eller
lufthavn som grænseovergangssted. | | 5. I § 38, stk. 3, 1.
pkt., ændres »artikel 4, 18 og 19« til:
»artikel 5, 19 og 20«. | | | | § 39.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Passet eller rejselegitimationen skal ved ind- og udrejse forevises
for paskontrollen og under ophold her i landet på
begæring forevises for offentlige myndigheder. | | | Ved indrejse fra eller udrejse til et
Schengenland skal passet eller rejselegitimationen ikke forevises
for paskontrollen, medmindre der undtagelsesvis sker kontrol ved en
sådan grænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren kan bestemme, at
udlændinge til stadighed skal medføre deres pas eller
anden legitimation under ophold her i landet. Udlændinge- og
integrationsministeren kan endvidere fastsætte nærmere
regler om de betingelser, som en udlænding, der ikke skal
have udstedt visum for at indrejse og opholde sig i Danmark, skal
opfylde ved indrejse og ophold her i landet. | | 4. I § 39, stk. 3, 2.
pkt., og § 43, stk. 5, 2.
pkt., ændres »artikel 23« til:
»artikel 25«. | | | | § 43.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 3 og 4 finder ikke anvendelse ved indrejse
fra et Schengenland. Stk. 3 finder dog anvendelse, hvis der er
indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og
udlændinge- og integrationsministeren har truffet beslutning
efter § 59 a, stk. 2. | | | | | | § 58 d.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere bestemmelser til gennemførelse af reglerne i
Schengenkonventionen, VIS-forordningen og Eurodacforordningen. Der
kan i den forbindelse fastsættes bestemmelser om, at andre
end Rigspolitichefen efter § 58 j, stk. 1-3, kan videregive
oplysninger til det centrale Eurodac-system. | | 6. I § 58 d, 1. pkt., indsættes efter
»Eurodacforordningen«: », jf. dog stk.
2«. | | | 7. I § 58 d indsættes som stk. 2: | | | »Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
bestemmelser i Eurodacforordningen om sammenligning og
videregivelse af oplysninger med henblik på
retshåndhævelse.« | | | | § 59. Med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den
udlændinge, som: | | | 1) Indrejser eller udrejser uden om
paskontrollen her i landet eller i et andet nordisk land eller uden
for grænseovergangsstedets åbningstid. Bestemmelsen i
1. pkt. gælder ikke ved indrejse fra eller udrejse til et
Schengenland, medmindre der undtagelsesvis sker kontrol ved en
sådan grænse i medfør af Schengenkodeksens
artikel 23, jf. § 38, stk. 2. Ved straffens udmåling
skal det betragtes som en skærpende omstændighed, at
overtrædelsen er begået i
gentagelsestilfælde. | | 4. I § 59, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., og § 59 a, stk. 2, ændres
»artikel 23« til: »artikel 25«. | | | | § 59 a.
--- | | | Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse ved indrejse fra et
Schengenland, medmindre udlændinge- og integrationsministeren
har truffet beslutning om, at stk. 1 skal finde anvendelse, i
forbindelse med at der er indført indrejsekontrol ved
grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 23, jf. § 38, stk. 2. | | |
|