Fremsat den 21. marts 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Styrket håndhævelse af RUT med
mulighed for administrative tvangsbøder)
§ 1
I lov om udstationering af lønmodtagere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017, som
ændret ved § 52 i lov nr. 60 af 30. januar 2018,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 7 e indsættes i kapitel 3
a:
Ȥ 7 f. Har en
virksomhed undladt at foretage anmeldelse efter § 7 a, kan
Arbejdstilsynet påbyde virksomheden, at anmeldelse sker
straks.
Stk. 2. Undlader
en virksomhed at efterkomme et påbud efter stk. 1, kan
Arbejdstilsynet pålægge virksomheden daglige
bøder, indtil påbuddet efterkommes.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om virksomheder, der er
givet et påbud efter stk. 1 eller pålagt
tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder
og til faglige organisationer og arbejdsgiverorganisationer.
Stk. 4. Klager
over eller indbringelse for domstolene af påbud efter stk. 1
eller pålæg af tvangsbøder efter stk. 2 har ikke
opsættende virkning.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om videregivelse af oplysninger efter stk. 3.
§ 7 g. Arbejdstilsynets
afgørelser i henhold til denne lov kan inden for en frist
på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt
virksomheden, indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Påbud om anmeldelse i RUT og
administrative tvangsbøder | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og forslag til databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Udenlandske virksomheder, som midlertidigt leverer
tjenesteydelser i Danmark, skal anmeldes til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
RUT har til formål at give myndighederne, herunder SKAT og
Arbejdstilsynet, samt arbejdsmarkedets parter mulighed for at sikre
håndhævelsen af de regler og vilkår, der
gælder for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, der
udfører arbejde i Danmark. RUT er således et vigtigt
redskab i indsatsen for ordnede forhold på det danske
arbejdsmarked. Det er derfor af stor betydning, at udenlandske
tjenesteydere overholder anmeldelsespligten til RUT, og at
manglende overholdelse af anmeldelsespligten sanktioneres
effektivt.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med anmeldelsespligten til
RUT. I dag sanktioneres manglende overholdelse af
anmeldelsespligten til RUT ved, at den udenlandske virksomhed
straffes med bøde - enten i form af et administrativt
bødeforelæg fra Arbejdstilsynet, et
bødeforelæg udstedt af politiet eller en dom. Er der
tale om en virksomhed, der udfører samme tjenesteydelse
på samme arbejdssted, kan der på grund af princippet om
forbud mod dobbelt strafforfølgning kun straffes med
bøde én gang, og der er i dag ikke mulighed for at
fremtvinge, at virksomheden foretager den lovpligtige anmeldelse
til RUT, hvis virksomheden på trods af at være
pålagt en bøde fortsat undlader at anmelde sig. En
virksomhed, der ikke ønsker at være anmeldt i RUT, kan
dermed spekulere i at betale bøden eller afvente
straffesagens behandling hos politi og domstole og fortsat undlade
at anmelde sig, uden at Arbejdstilsynet i dag har mulighed for at
tage yderligere skridt til at sikre, at virksomheden anmelder sig i
RUT.
For at sikre en effektiv håndhævelse af
anmeldelsespligten over for udenlandske virksomheder, som bevidst
og vedvarende undlader at overholde anmeldelsespligten til RUT,
foreslås det, at der indføres hjemmel til, at
Arbejdstilsynet kan udstede påbud om anmeldelse til RUT og om
nødvendigt forsøge at fremtvinge anmeldelse ved at
pålægge daglige bøder (administrative
tvangsbøder).
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Påbud om anmeldelse i RUT og administrative
tvangsbøder
2.1.1. Gældende ret
Fra den 1. maj 2008 har udenlandske tjenesteydere skullet
anmelde en række oplysninger i RUT. Anmeldelsen skal ske
senest samtidig med, at tjenesteydelsen påbegyndes.
Udenlandske tjenesteydere, som overtræder
anmeldelsespligten til RUT enten i form af manglende rettidig
anmeldelse af oplysninger eller af ændringer til RUT, eller
afgivelse af urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 7
a i lovbekendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017 om
udstationering af lønmodtagere m.v., straffes med
bøde, jf. udstationeringslovens § 10 a, stk. 1 og
3.
Det er forudsat i forarbejderne til § 10 a, i
udstationeringsloven, jf. Folketingstidende 2009-2010 tillæg
A, L 157 som fremsat, side 14-15, at bødeniveauet for
udenlandske virksomheders manglende overholdelse af
anmeldelsespligten til RUT er 10.000 kr. i
normaltilfælde.
I 2010 fik Arbejdstilsynet ansvaret for at håndhæve
og føre tilsyn med udenlandske tjenesteyderes
anmeldelsespligt til RUT, og i 2013 fik Arbejdstilsynet med hjemmel
i udstationeringslovens § 10 d, stk. 1, mulighed for at
udstede administrative bødeforelæg for visse
overtrædelser af anmeldelsespligten til RUT. De nærmere
regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 800 af 20. juni
2013 om udstedelse af administrative bødeforelæg for
visse overtrædelser af anmeldelsespligten til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere. Hjemlen til at udstede administrative
bødeforelæg gælder i alle tilfælde, hvor
der er tale om en ukompliceret overtrædelse af
udstationeringslovens § 7 a, stk. 1 og 2, samt § 7 d,
stk. 1, hvor der ikke er bevismæssige
tvivlsspørgsmål, og hvor sanktionsniveauet ligger
fast. Er disse betingelser ikke opfyldt, overgiver Arbejdstilsynet
sagen til politiet og anklagemyndigheden til videre
foranstaltning.
I 2015 blev det ved en ændring af udstationeringsloven
forudsat, at bøden som udgangspunkt skal forhøjes med
100 procent ved overtrædelser af grovere karakter. Det vil
sige, at bøden normalt er 20.000 kr. i disse tilfælde.
Overtrædelser af grovere karakter omfatter bl.a.
gentagelsestilfælde. Hvis virksomheden / tjenesteyderen
tidligere er straffet for overtrædelse af
udstationeringslovens § 7 a, vil bøden således
som udgangspunkt være 20.000 kr. Dette gælder
både den første gentagne overtrædelse af
udstationeringsloven og efterfølgende
overtrædelser.
Med henvisning til det almindelige strafferetlige princip om
forbud mod dobbelt strafforfølgning rejser Arbejdstilsynet i
dag kun én straffesag (bødesag) mod en udenlandsk
virksomhed for at have undladt rettidigt at anmelde oplysninger i
RUT, så længe der er tale om samme tjenesteydelse
på samme arbejdssted.
Som det fremgår ovenfor, håndhæves
anmeldelsespligten til RUT i dag ved brug af strafferetlige
sanktioner. Der træffes således ikke
forvaltningsretlige afgørelser om anmeldelsespligten til
RUT, og der er heller ikke en særlig forvaltningsretlig
klageadgang i forbindelse med denne type overtrædelser.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Anmeldelsen af udenlandske virksomheder i RUT er
afgørende for at sikre, at myndigheder og arbejdsmarkedets
parter kan håndhæve de danske regler, som gælder
i forbindelse med udstationering og levering af tjenesteydelser til
en modtager i Danmark.
Selvom anmeldelsespligten har været lovpligtig siden 2008
tyder Arbejdstilsynets hidtidige erfaringer på, at der stadig
er udenlandske virksomheder, som vedvarende vælger ikke at
anmelde sig i RUT.
Arbejdstilsynets erfaringer viser også, at de
virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT, har problemer med
arbejdsmiljøet i væsentligt større omfang, end
de virksomheder, der er i RUT. I perioden fra 2012 til 3. kvartal
2017 har i gennemsnit 57,2 procent af de udenlandske virksomheder,
der ikke er i RUT, fået en alvorlig
arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller forbud mod
at fortsætte arbejde, fordi der er alvorlig fare for fx
nedstyrtning). Til sammenligning fik kun 1,5 procent af de
udenlandske virksomheder, der var i RUT, en alvorlig
arbejdsmiljøreaktion i den samme periode. Det
bemærkes, at de nævnte tal er opgjort efter
arbejdssteder, da samme udenlandske virksomhed kan udføre
forskellige tjenesteydelser på flere arbejdssteder og dermed
være anmeldelsespligtig i flere tilfælde.
Henset til dette forhold og til behovet for, at både
myndighederne og arbejdsmarkedets parter kan håndhæve
danske regler, er der behov for at styrke Arbejdstilsynets
sanktionsmuligheder med henblik på at fremtvinge anmeldelse i
RUT.
Det foreslås, at der indføres hjemmel til, at
Arbejdstilsynet kan påbyde, at anmeldelse i RUT sker straks,
hvis en virksomhed har undladt at foretage anmeldelse efter §
7 a. Hjemlen forudsættes anvendt i situationer, hvor tilsynet
på et tilsynsbesøg konstaterer, at der udføres
arbejde af en virksomhed, der er anmeldelsespligtig til RUT, og
hvor anmeldelse ikke er sket. Samtidig fastholdes den
gældende § 10 d, stk. 1, hvorefter Arbejdstilsynet
på tilsynsbesøget kan udstede et administrativt
bødeforlæg eller fremsende en tiltaleindstilling til
politiet med henblik på, at der rejses tiltale mod den
pågældende udenlandske virksomhed.
Det foreslås desuden, at der indføres hjemmel til,
at Arbejdstilsynet kan pålægge virksomheden daglige
bøder, indtil virksomheden efterkommer påbuddet.
Forslaget indebærer således, at Arbejdstilsynet med
pålæg af daglige bøder (administrative
tvangsbøder) kan søge at gennemtvinge forpligtelsen i
forhold til de virksomheder, der på trods af at have modtaget
et påbud herom, ikke har anmeldt sig til RUT.
Det forudsættes, at bøderne fastsættes til
ikke under 1000 kr. dagligt, ligesom det er tilfældet
på en række andre områder, herunder momsloven og
kildeskatteloven.
Hjemlen til, at Arbejdstilsynet kan pålægge
tvangsbøder, er tiltænkt virksomheder, der trods
påbud fra Arbejdstilsynet om, at anmeldelse skal ske,
alligevel undlader at foretage den lovpligtige anmeldelse til
RUT.
Det forudsættes, at brugen af tvangsbøder sker med
udgangspunkt i Arbejdstilsynets opfølgning på, om
virksomheder, der har fået et påbud om anmeldelse i
RUT, har efterkommet påbuddet og anmeldt sig i RUT. Det
forudsættes endvidere, at brugen af tvangsbøder sker i
de tilfælde, hvor virksomheden stadig udfører arbejde
på den samme lokation, hvor der er givet påbud om
anmeldelse i RUT. Denne opfølgning forudsættes
tilrettelagt i overensstemmelse med den øvrige
tilsynsplanlægning, herunder med hensyn til, om der i
øvrigt er konstateret alvorlige arbejdsmiljøforhold,
som der skal følges op på, eller om der er indkommet
klager m.m.
Det bemærkes, at den nuværende ordning, hvor
manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT straffes med
bøde, ikke påvirkes af den foreslåede ordning.
Straffesagen vil som udgangspunkt forløbe parallelt med
udstedelsen af påbud og eventuelle tvangsbøder, og en
overdragelse til politiet af straffesagen vil ikke have indflydelse
på hverken påbud eller tvangsbøder.
Som konsekvens af forslaget vil Arbejdstilsynet registrere
oplysninger om virksomheder, der har modtaget påbud om
anmeldelse i RUT og er blevet pålagt tvangsbøder, og
det foreslås, at Arbejdstilsynet vil kunne videregive
oplysninger til andre myndigheder og til arbejdsmarkedets parter.
Der vil ved bekendtgørelse blive fastsat nærmere
regler om betingelserne for videregivelse, jf. forslag til § 7
f, stk. 5, nedenfor.
Oplysninger om virksomheder, der ikke har modtaget et
påbud eller modtaget en tvangsbøde, vil også
kunne registreres og videregives indenfor de almindelige
forvaltningsretlige og databeskyttelsesretlige regler herom.
Da det er afgørende, at en virksomhed ikke kan unddrage
sig anmeldelse i RUT ved fx at klage over et påbud om
anmeldelse eller ved at indbringe påbuddet eller
afgørelsen om tvangsbøder for domstolene,
foreslås det, at klager eller indbringelse for domstolene af
påbud eller pålæg af tvangsbøder ikke
tillægges opsættende virkning. (Der henvises til
forslaget til ny § 7 f, stk. 4, i lovforslagets § 1).
Efterkommer virksomheden påbuddet eller har virksomheden
afsluttet det pågældende arbejde i Danmark, vil
pålagte tvangsbøder, der endnu ikke er betalt eller
inddrevet, bortfalde.
Med forslaget til § 7 f, stk. 5, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om videregivelse af oplysninger efter stk. 3. Det forventes, at det
i den forbindelse vil blive fastsat, at Arbejdstilsynet vil kunne
videregive oplysninger til arbejdsmarkedets parter om arbejdssted,
det vil sige den adresse, hvor Arbejdstilsynet har antruffet en
virksomhed, der ikke har overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt
det tidspunkt, hvor tilsynet er foregået. Yderligere
oplysninger, herunder virksomhedens navn og ansatte samt
oplysninger om enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, vil ikke blive
videregivet til arbejdsmarkedets parter.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at
videregivelsen af de ovenfor nævnte oplysninger er
proportional i forhold til det formål, som videregivelsen af
oplysninger tjener, nemlig de faglige organisationers mulighed for
at finde frem til udenlandske virksomheder med henblik på at
indgå i en dialog om eventuel
overenskomstindgåelse.
Med forslaget til ny § 7 g foreslås det, at
Arbejdstilsynets afgørelser inden for en frist på 4
uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt til
virksomheden, kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og
forslag til databeskyttelsesloven
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU
af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (herefter databeskyttelsesforordningen) er der fastsat nye
EU-retlige databeskyttelsesregler. Justitsministeren har endvidere
den 25. oktober 2017 fremsat lovforslag L 68 om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger (herefter forslag til
databeskyttelsesloven). Databeskyttelsesforordningen finder
anvendelse den 25. maj 2018 og forslag til databeskyttelsesloven
træder i kraft den 25. maj 2018. Forordningen og forslag til
databeskyttelsesloven vil således være gældende
på tidspunktet for lovforslag om ændring af
udstationeringsloven, som indfører mulighed for
administrative tvangsbøders ikrafttræden.
Databeskyttelsesforordningens
artikel 6 fastlægger mulighederne for at behandle almindelige
personoplysninger. Det fremgår af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at behandlingen
kun er lovlig, hvis og i det omfang mindst ét af de forhold,
der er nævnt i bestemmelsen, gør sig gældende,
herunder hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1,
litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at
medlemsstaterne kan opretholde eller indføre mere specifikke
bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling med
henblik på overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e,
ved at fastsætte mere præcist specifikke krav til
behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig
behandling. Det følger herudover af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at grundlaget for
behandling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af
EU-retten eller af medlemsstaternes nationale ret, som den
dataansvarlige er underlagt. Formålet med behandlingen skal
være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt
angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e,
være nødvendig for udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Der kan efter det foreslåede § 7 f, stk. 3 og 5, ske
behandling af almindelige personoplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 6. Der er tale om oplysninger
om virksomheder, der er pålagt et påbud efter stk. 1
eller tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige
myndigheder og til faglige organisationer og
arbejdsgiverorganisationer. Efter det foreslåede § 7 f,
stk. 5, kan beskæftigelsesministeren fastsætte
nærmere regler om videregivelse af oplysninger efter stk. 3.
Det forventes, at det i den forbindelse vil blive fastsat, at
Arbejdstilsynet vil kunne videregive oplysninger til
arbejdsmarkedets parter om arbejdssted, det vil sige den adresse,
hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed, der ikke har
overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det tidspunkt, hvor
tilsynet er foregået.
Oplysninger om en virksomhed vil som udgangspunkt ikke
være personoplysninger. Er der tale om personligt ejede
virksomheder eller interessentskaber med fysiske personer som
interessenter, vil der dog være tale om
personoplysninger.
Beskæftigelseministeriet vurderer, at det er i samfundets
interesse, at Arbejdstilsynet får styrket sine muligheder for
at få rettidig og korrekt anmeldelse i RUT for de
virksomheder, som er anmeldelsespligtige efter
udstationeringslovens bestemmelser herom.
Beskæftigelsesministeriet vurderer således, at
behandlingen af personoplysninger efter lovforslaget, er inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra
e, hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at bestemmelserne
lever op til kravet i forordningens artikel 6, stk. 2, om at
være mere specifikke bestemmelser om anvendelsen af
forordningen. Reglerne er således specifikt afgrænset
til at vedrøre oplysninger om virksomheder, som der er
nødvendige for at håndhæve de regler og
vilkår, der gælder ved levering af en tjenesteydelse i
Danmark, herunder oplysninger om virksomhedens identitet samt
øvrige oplysinger, der er nødvendige for at kunne
lokalisere virksomheden. Beskæftigelsesministeriet vurderer
endvidere, at bestemmelserne er proportionale, idet oplysningerne
alene er begrænset til oplysninger, som er nødvendige
for, at reglerne i udstationeringsloven kan
håndhæves.
Herudover skal de grundlæggende principper i forordningens
artikel 5 altid iagttages. Det følger bl.a. heraf, at
personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en
gennemsigtig måde i forhold til den registrerede (lovlighed,
rimelighed og gennemsigtighed). Endvidere må
personoplysninger indsamles til legitime formål og må
ikke viderebehandles på en måde, der er uforenelig med
disse formål (formålsbegrænsning). Herudover skal
personoplysninger være tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles (dataminimering).
Behandlingen af personoplysninger i medfør af
lovforslaget, vil i øvrigt skulle ske i overensstemmelse med
reglerne i databeskyttelsesforordningen og forslag til
databeskyttelsesloven, herunder reglerne om den registreredes
rettigheder i kapitel 3 og kapitel 6 samt reglerne om
behandlingssikkerhed i kapitel 4 i
databeskyttelsesforordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslagets bestemmelser om Arbejdstilsynets mulighed for at
udstede påbud om anmeldelse i RUT samt om fornødent
pålægge tvangsbøder vil have administrative
konsekvenser for Arbejdstilsynet.
Der er med finansloven for 2018 afsat 0,9 mio. kr. i 2018 og 1,1
mio. kr. årligt i perioden 2019-2021 til ekstra
tilsynsbesøg og tilpasninger af it-systemer. Midlerne er
fordelt mellem Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget forventes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Adgangen for medlemsstaterne til at kræve
forhåndsoplysninger af udenlandske tjenesteydere var, indtil
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU om
håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre marked
(IMI-forordningen) (håndhævelsesdirektivet)
trådte i kraft, reguleret af art. 56 og 57 i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og i
EU-Domstolens praksis. Med håndhævelsesdirektivet blev
den retlige ramme herfor sat, da formålet med
håndhævelsesdirektivet netop er at sikre en bedre og
mere ensartet gennemførelse, anvendelse og
håndhævelse af Europa-Parlamentet og Rådets
Direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser
(udstationeringsdirektivet) i form af en fælles ramme for
bl.a. foranstaltninger og kontrolmekanismer.
Håndhævelsesdirektivets artikel 9 giver
medlemsstaterne adgang til at indføre administrative krav og
kontrolforanstaltninger, der er nødvendige for at sikre
effektiv overvågning og overholdelse af de forpligtelser, som
er fastsat i direktivet, så længe de er berettigede og
forholdsmæssige i forhold til EU-retten.
Håndhævelsesdirektivets artikel 9, stk. 2, giver
medlemsstaterne mulighed for at indføre andre administrative
krav og kontrolforanstaltninger, i tilfælde af, at der
opstår situationer eller en ny udvikling, hvor de
eksisterende administrative krav og kontrolforanstaltninger ikke
forekommer tilstrækkelige eller virkningsfulde nok til at
sikre effektiv overvågning af overholdelsen af de
forpligtelser, der er fastsat i udstationeringsdirektivet og i
håndhævelsesdirektivet, forudsat at disse er
berettigede og forholdsmæssigt afpassede.
Håndhævelsesdirektivets artikel 10
pålægger medlemsstaterne at sikre, at passende kontrol-
og overvågningsmekanismer er indført, og at
myndighederne foretager effektiv og tilstrækkelig kontrol
på deres område for at kontrollere og overvåge,
at udstationeringsreglerne overholdes. Medlemsstaterne skal i den
forbindelse blandt andet sikre, at kontrollen ikke er
uforholdsmæssig.
Håndhævelsesdirektivets artikel 9 og 10
fastsætter altså et sædvanligt
proportionalitetsprincip. Påbud om anmeldelse i RUT,
administrative tvangsbøder samt Arbejdstilsynets
videregivelse af oplysninger herom, som foreslås
indført ved dette lovforslag, må således
også underlægges en sådan
proportionalitetsvurdering.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de
eksisterende regler i forbindelse med kontrol af
udstationeringsreglerne ikke er tilstrækkelige, og der er
derfor behov for yderligere regler som hjemlet i
håndhævelsesdirektivets artikel 9, stk. 2, og artikel
10. Specifikt oplever danske myndigheder problemer med at
håndhæve udstationeringsreglerne, særligt som
følge af manglende anmeldelse i RUT, og det er derfor
nødvendigt, at Arbejdstilsynet får øgede
beføjelser i den henseende.
Med den foreslåede bestemmelse om, at Arbejdstilsynet kan
påbyde en virksomhed, at anmeldelse skal ske straks, benyttes
et velkendt værktøj fra
arbejdsmiljølovgivningen med henblik på at sikre et
mere systematisk og effektivt tilsyn med virksomheder, der undlader
at anmelde sig i RUT.
Den foreslåede bestemmelse om, at Arbejdstilsynet kan
pålægge en virksomhed administrative tvangsbøder
er, som det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, tiltænkt de situationer, hvor en
udenlandsk virksomhed bevidst og vedvarende undlader at anmelde sig
i RUT. Tvangsbøder vil alene blive relevant i den situation,
hvor en mindre indgribende foranstaltning i form af et påbud
allerede er forsøgt, uden at dette imidlertid er resulteret
i, at virksomheden har anmeldt sig i RUT.
Henset til behovet for at styrke håndhævelsen af RUT
og den relativt lette adgang til at bringe forholdene i orden for
så vidt angår anmeldelse af de lovpligtige oplysninger
til de danske myndigheder gennem anmeldelse i RUT, må
både påbud om at foretage anmeldelse og i sidste ende
daglige tvangsbøder, som det foreslås i
nærværende lovforslag, betragtes som værende
rimelige foranstaltninger, som ikke går videre, end hvad der
er krævet for at opnå formålet. Særligt i
forhold til tvangsbøder bemærkes det, at disse alene
vil blive relevante i den situation, hvor en mindre indgribende
foranstaltning i form af en bødesag og påbud allerede
er forsøgt, uden at dette imidlertid er resulteret i, at
virksomheden har anmeldt sig i RUT.
Arbejdstilsynets videregivelse af oplysninger til andre
offentlige myndigheder og til faglige organisationer og
arbejdsgiverorganisationer er nødvendig for, at disse kan
varetage deres opgave med at håndhæve danske regler.
Det forudsættes, at Arbejdstilsynet alene vil kunne
videregive oplysninger til arbejdsmarkedets parter om den adresse,
hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed, der ikke har
overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det tidspunkt, hvor
tilsynet er foregået. Denne adgang vurderes at være
proportional i forhold til det formål, som videregivelsen
tjener, nemlig de faglige organisationers mulighed for at finde
frem til udenlandske virksomheder med henblik på at
indgå i en dialog om eventuel
overenskomstindgåelse.
Det er desuden Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de
ovenfor beskrevne tiltag er egnede til at opnå formålet
med i højere grad at kunne fremtvinge anmeldelse i RUT samt
en mere effektiv håndhævelse af udstationeringsreglerne
i Danmark.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. - 21. februar
2018 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Ankestyrelsen, Arbejdsmiljøklagenævnet,
Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie Funktionærer,
Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), KL, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, SMVDanmark (tidligere:
Håndværksrådet), Datatilsynet,
Erhvervsministeriet, Finansministeriet og Skatteministeriet.
10. Sammenfattende skema | | | | | Positive
konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative
konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Der er med finansloven for 2018 afsat 0,9
mio. i 2018 og 1,1 mio. kr. årligt i perioden 2019-2021 til
ekstra tilsynsbesøg og tilpasninger af it-systemer. | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Lovforslagets bestemmelser om
Arbejdstilsynets mulighed for at udstede påbud om anmeldelse
i RUT samt om fornødent pålægge
tvangsbøder vil have administrative konsekvenser for
Arbejdstilsynet. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
artikel 9 og 10 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/67/EU af 15. maj 2015 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssystemet for
det indre marked ("IMI-forordningen"). | Er i strid med de fem
principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt
X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter udstationeringslovens § 7 a, stk. 1-3, skal
udenlandske virksomheder, som midlertidigt leverer tjenesteydelser
i Danmark, anmelde en række oplysninger til
Erhvervsstyrelsen. Oplysningerne indgår i Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Anmeldelsespligten påhviler både udenlandske
virksomheder, som udstationerer lønmodtagere i forbindelse
med levering af tjenesteydelser i Danmark (§ 7 a, stk. 1),
udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte
(§ 7 a, stk. 2) og udenlandske virksomheder, der
beskæftiger ansatte i forbindelse med levering af
tjenesteydelsen, uden at være omfattet af
udstationeringsreglerne (§ 7 a, stk. 3).
Undlader en virksomhed, der er omfattet af anmeldelsespligten i
§ 7 a, stk. 1-3, rettidigt at anmelde oplysninger, eller
afgiver virksomheden urigtige eller mangelfulde oplysninger,
straffes virksomheden med bøde, jf. udstationeringslovens
§ 10 a, stk. 1, nr. 1.
Efter udstationeringslovens § 10 a, stk. 3, betragtes det
ved straffens udmåling som en skærpende
omstændighed, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller groft uagtsomt, eller hvis der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, eller hvis overtrædelsen i øvrigt er af grovere
karakter. Overtrædelser af grovere karakter omfatter bl.a.
gentagelsestilfælde.
Det følger af udstationeringslovens § 10 d, stk. 1,
at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet
i nærmere angivne sager om overtrædelse af loven og
regler udstedt i medfør af loven, der ikke skønnes at
medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget. Bemyndigelsen er udmøntet med
bekendtgørelse nr. 800 af 20. juni 2013 om udstedelse af
administrative bødeforelæg for visse
overtrædelser af anmeldelsespligten til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere.
Der kan efter udstationeringslovens § 7 c, stk. 1, gives
offentlig adgang til de oplysninger, der er anmeldt til RUT efter
udstationeringslovens § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, stk. 2, nr.
1-5, og stk. 3, nr. 1-5 og 7. Desuden kan der gives offentlig
adgang til oplysninger om, hvor mange udstationerede
lønmodtagere, der er på et arbejdssted. En faglig
organisation kan desuden, når der er indledt en fagretlig
sag, til brug for sagen få adgang til de oplysninger, der er
anmeldt efter § 7 a, stk. 1, nr. 6 og 9, og stk. 3, nr. 6 og
9, samt oplysninger om, hvor mange af de anmeldte
lønmodtagere, der er anmeldt som socialsikret i hjemlandet
efter § 7 a, stk. 1, nr. 8. Er en arbejdsgiverorganisation
part i overenskomsten, har arbejdsgiverorganisationen ligeledes
adgang til de nævnte oplysninger.
Anmeldelsespligten til RUT håndhæves i dag alene ved
brug af strafferetlige sanktioner. Der træffes således
ikke som sådan forvaltningsretlige afgørelser om
anmeldelsespligten til RUT, og der er heller ikke en særlig
forvaltningsretlig klageadgang i forbindelse med denne type
overtrædelser.
Det foreslås, at der indsættes en ny §§ 7
f og g i udstationeringsloven.
Med det foreslåede § 7 f, stk.
1, vil Arbejdstilsynet få hjemmel til at påbyde
anmeldelse i RUT straks, hvis en virksomhed har undladt at foretage
den lovpligtige anmeldelse efter § 7 a.
Med det foreslåede § 7 f, stk.
2, vil Arbejdstilsynet få hjemmel til at
pålægge en virksomhed daglige bøder, hvis
virksomheden undlader at efterkomme et påbud efter stk. 1.
Det forudsættes, at bøderne fastsættes til ikke
under 1000 kr. dagligt, ligesom det er tilfældet på en
række andre områder, herunder momsloven og
kildeskatteloven.
Det følger af § 11 i lovbekendtgørelse nr. 29
af 12. januar 2015 om inddrivelse af gæld til det offentlige,
at fordringer opregnet i bilag 1 til loven, kan inddrives ved
udpantning. En administrativ tvangsbøde pålagt efter
det foreslåede § 7 f, stk. 2, forudsættes at
være omfattet af bilagets nr. 15, og der er således
udpantningsret for sådanne tvangsbøder.
Efterkommer virksomheden påbuddet, eller har virksomheden
afsluttet det pågældende arbejde i Danmark, vil
pålagte tvangsbøder, der endnu ikke er betalt eller
inddrevet, bortfalde.
Det bemærkes, at den nuværende ordning, hvor
manglende eller mangelfuld registrering i RUT straffes med
bøde, ikke påvirkes af den foreslåede ordning.
Straffesagen vil således forløbe parallelt med
udstedelsen af påbud og eventuelle tvangsbøder, og en
overdragelse til politiet af straffesagen vil ikke have indflydelse
på hverken påbud eller tvangsbøder.
Med det foreslåede § 7 f, stk.
3, vil Arbejdstilsynet kunne videregive oplysninger om
virksomheder, der er pålagt et påbud efter stk. 1 eller
tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder
og til faglige organisationer og arbejdsgiverorganisationer. Hermed
understøttes formålet med RUT ved, at Arbejdstilsynet
kan stille oplysninger til rådighed til brug for andre
myndigheder og arbejdsmarkedets parters håndhævelse af
danske regler. Der vil ved bekendtgørelse blive fastsat
nærmere regler om videregivelse, jf. forslag til § 7 f,
stk. 5.
Det foreslås som § 7 f, stk.
4, at klager over eller indbringelse for domstolene af
påbud efter stk. 1 eller pålæg af
tvangsbøder efter stk. 2 ikke skal have opsættende
virkning. Det er afgørende, at en virksomhed ikke kan
unddrage sig anmeldelse i RUT ved fx at klage over et påbud
om anmeldelse eller ved at indbringe påbuddet eller
afgørelsen om tvangsbøder for domstolene.
Det foreslås som § 7 f, stk.
5, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om videregivelse af oplysninger efter stk. 3.
Med bekendtgørelsen vil det blive fastsat hvilke
oplysninger, der kan videregives og under hvilke betingelser.
Det forventes, at det i den forbindelse vil blive fastsat, at
Arbejdstilsynet vil kunne videregive oplysninger til
arbejdsmarkedets parter om arbejdssted, det vil sige den adresse,
hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed, der ikke har
overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det tidspunkt, hvor
tilsynet er foregået. Yderligere oplysninger, herunder
virksomhedens navn og ansatte samt oplysninger om
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, vil ikke blive videregivet
til arbejdsmarkedets parter.
Desuden foreslås det, at der indsættes en ny § 7 g i udstationeringsloven, hvorefter
Arbejdstilsynets afgørelser i henhold til loven inden for en
frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er
meddelt til virksomheden, kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Arbejdsmiljøklagenævnet er nedsat i henhold til
kapitel 14 i arbejdsmiljøloven, og det fremgår bl.a.
af arbejdsmiljølovens § 81, stk. 5, at
afgørelser truffet af Arbejdsmiljøklagenævnet
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Det fremgår af udstationeringslovens § 13, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland. Der
er på den baggrund ikke indsat en territorialbestemmelse i
dette lovforslag.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om udstationering af
lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af
12. april 2017, som ændret ved § 52 i lov nr. 60 af 30.
januar 2018, foretages følgende ændring: 1. Efter § 7 e indsættes i kapitel 3
a: Ȥ 7
f. Har en virksomhed undladt at foretage anmeldelse efter
§ 7 a, kan Arbejdstilsynet påbyde virksomheden, at
anmeldelse sker straks. Stk. 2.
Undlader en virksomhed at efterkomme et påbud efter stk. 1,
kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden daglige
bøder, indtil påbuddet efterkommes. Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om virksomheder, der er
pålagt et påbud efter stk. 1, eller tvangsbøder
efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder og til faglige
organisationer og arbejdsgiverorganisationer. Stk. 4. Klager
over eller indbringelse for domstolene af påbud efter stk. 1
eller pålæg af tvangsbøder efter stk. 2 har ikke
opsættende virkning. Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om videregivelse af
oplysninger efter stk. 3. | | | § 7 g.
Arbejdstilsynets afgørelser i henhold til denne lov kan
inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor
afgørelsen er meddelt virksomheden, indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.« |
|