Fremsat den 21. marts 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om social pension
(Ressourceforløb og
dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 11. november 2016, som
ændret ved lov nr. 173 af 20. februar 2017 og lov nr. 674 af
8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1. § 68 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ressourceforløb er relevant, når der er et
udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen. Er det
dokumenteret eller er det på grund af særlige forhold
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb, skal et
ressourceforløb ikke iværksættes.«
§ 2
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som
ændret ved lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16, stk. 2, indsættes
efter »forbedres«: »ved deltagelse i relevante
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller
aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger«.
2. I
§ 18, stk. 1, indsættes
efter »ved deltagelse i«: »relevante«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 1.1. | Baggrunden for
lovforslaget | 1.2. | Konklusion på
den fremrykkede delevaluering og behovet for
præcisering | 2. | Lovforslagets
indhold | 2.1. | Ressourceforløb | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Dokumentationskrav i
sager om førtidspension | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Ved lov nr. 1380 af 23. december 2012 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre
love blev der med virkning fra 1. januar 2013 indført nye
regler for tilkendelse af førtidspension. Lovforslaget
udmøntede aftale af 30. juni 2012 mellem den daværende
regering (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Vestre) og Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti, om en reform af førtidspension og fleksjob. Der
blev i den forbindelse indført ressourceforløb,
rehabiliteringsteam, fleksløntilskud m.v.
Reformens overordnede mål er, at flest
muligt skal i arbejde og forsørge sig selv. En af de
centrale intentioner var at reducere antallet af tilkendelser af
førtidspension ved hjælp af en styrket forebyggende
indsats, herunder deltagelse i ressourceforløb.
Ressourceforløb blev indført for
at udvikle borgerens arbejdsevne og dermed, hvis det er muligt,
forebygge førtidspension. Deltagelse i et
ressourceforløb skal sikre, at alle relevante muligheder for
at udvikle arbejdsevnen har været forsøgt, inden der
tilkendes førtidspension.
Forligskredsen bag reformen af
førtidspension og fleksjob blev i februar 2018 enige om at
foretage en lovændring, blandt andet for at præcisere,
at det er intentionen med reglerne, at der kun skal
iværksættes ressourceforløb, når der kan
peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om,
at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan udvikle sin
arbejdsevne.
1.1. Baggrunden for
lovforslaget
Ved aftalen af 30. juni 2012 om en reform af
førtidspension og fleksjob blev det bestemt, at hele
reformen skulle evalueres. Forligskredsen bag reformen bestemte i
efteråret 2017 at intensivere og fremrykke en del af
evalueringen af reformen.
Baggrunden for den fremrykkede delevaluering
var, at en række af landets kommuner rejste en kritik af dele
af lovgivningen - særligt rettet mod reglerne for
dokumentation i sager om tilkendelse af førtidspension. Den
fremrykkede evaluering skulle undersøge, om den praksis, der
har udviklet sig i takt med implementeringen af reformen, stemmer
overens med de politiske intentioner.
Den fremrykkede delevaluering består
dels af en gennemgang af 78 konkrete sager fra de seks
største kommuner, en kvantitativ analyse af omfanget af og
udviklingen i den kommunale variation i tilkendelser af
førtidspension samt en redegørelse fra
Ankestyrelsen.
1.2. Konklusion
på den fremrykkede delevaluering og behovet for
præcisering
Der er i dag to spor for, hvornår der
efter pensionsloven kan ske tilkendelse af førtidspension.
Der skal enten være tale om en situation, hvor det 1)
på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er
helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne
ikke kan forbedres, eller hvor det 2) er dokumenteret, at det er
helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne
ikke kan forbedres.
Sager, hvor det på grund af
særlige forhold (helbredsmæssige) er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er kendetegnet
ved, at det ud fra eksisterende faglig viden om betydelige
funktionsnedsættelser eller visse alvorlige sygdomstilstande
og deres prognoser er klart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
Sager, hvor det er dokumenteret, at det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er
kendetegnet ved, at helbredsoplysninger sammen med øvrige
oplysninger dokumenterer, at borgeren opfylder lovens betingelser
for at tilkende førtidspension.
En stringent sondring mellem de to typer af
sager er vigtig, når kommunerne skal tage stilling til, om
der foreligger tilstrækkelig dokumentation for tilkendelse af
førtidspension.
Det er intentionen med reglerne, at der skal
iværksættes ressourceforløb, når der kan
peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om,
at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan udvikle sin
arbejdsevne. Det fremgår også af skrivelse nr. 9248 af
14. marts 2017 om ressourceforløb.
Gennemgangen af de 78 sager peger på, at
der i praksis er forskellige forståelser af, hvordan kravet
til dokumentation i de gældende bestemmelser i lov om social
pension fortolkes, og at der i nogle tilfælde anlægges
en fortolkning af reglerne, som stiller større krav til
dokumentationen, end det var tilsigtet med reformen.
Det ser i nogle sager ud som om, at kommunerne
fortolker loven således, at kravet om dokumentation kun kan
opfyldes, hvis borgeren har deltaget i et
ressourceforløb.
Ankestyrelsen har udarbejdet en
redegørelse om afgørelser i 40 udvalgte sager om
ressourceforløb, hvor borgeren har klaget over, at der ikke
er tilkendt førtidspension.
I 20 af sagerne er Ankestyrelsen enig med
kommunerne i, at borgeren er i målgruppen for
ressourceforløb, mens Ankestyrelsen har ændret 20
afgørelser til førtidspension. I alle de sager, hvor
der er tilkendt førtidspension, har det været
afgørende, at der ikke er flere relevante
behandlingsmuligheder, at diagnoser og helbredsforhold er
tilstrækkelig afklaret, og at nedsættelsen af
funktionsevnen som følge af helbredsforholdene er afklaret.
Det vil sige, at arbejdsevnen er varigt nedsat. Kun i én af
disse 20 sager havde borgeren allerede deltaget i et
ressourceforløb forud for kommunens afgørelse om
afslag på førtidspension.
På trods af reformens
målsætning om, at det som udgangspunkt er en
forudsætning for tilkendelse af førtidspension, at
borgeren har deltaget i ressourceforløb, var det i 2016 kun
20 pct. af de borgere, der blev tilkendt førtidspension, der
havde deltaget i et ressourceforløb forud for
tilkendelsen.
Samlet set peger den fremrykkede evaluering
på, at der er behov for at skabe klarhed om
sammenhængen mellem iværksættelse af
ressourceforløb og dokumentationskravet i forbindelse med
tilkendelse af førtidspension, herunder
- at
dokumentationskravet for tilkendelse af førtidspension i
visse tilfælde kan være opfyldt, uden at borgeren har
deltaget i et ressourceforløb, og
- at det er en
forudsætning for at iværksætte
ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor
der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af
indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
I forligskredsen er der enighed om, at
skrivelsen om ressourceforløb beskriver intentionerne med
reformen. Forligskredsen ønsker med lovændringen at
sikre, at reglerne understøtter intentionen i reformen og
orienteringsskrivelsen.
Regelændringen skal således sikre,
at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af
førtidspension uden forudgående ressourceforløb
både i sager, hvor det 1) på grund af særlige
forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, og i sager,
hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Regelændringen skal også sikre, at
der ikke iværksættes ressourceforløb udelukkende
for at opfylde dokumentationskravet, og at borgere ikke kommer i
klemme som følge af uklarhed om dokumentationskravet.
Intentionen om, at en borger som udgangspunkt
skal have deltaget i mindst ét ressourceforløb,
før der kan tilkendes førtidspension, fastholdes.
Kommunerne skal således både have
fokus på at iværksætte ressourceforløb
forud for tilkendelse af førtidspension, når dette er
relevant, og på at dokumentationskravet ved tilkendelse af
førtidspension i visse sager kan være opfyldt, uden at
borgeren har deltaget i et ressourceforløb.
Som følge af de ændringer, der
gennemføres med dette lovforslag, vil der ske
præciseringer i tilhørende vejledninger og skrivelser,
således at der er en helt stringent beskrivelse af
dokumentationskravet.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ressourceforløb
2.1.1. Gældende ret
Der blev med reformen af førtidspension
og fleksjob indført et helt nyt tilbud -
ressourceforløb.
Det følger af § 68 a, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer under 40
år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke
har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller
efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et
helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter
denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal
tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er
endvidere en betingelse, at personen
1) har modtaget
længerevarende offentlig forsørgelse,
2) har deltaget i
tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om
aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til
arbejdsmarkedet, eller
3) at kommunen
vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats,
før der kan fastsættes et konkret
beskæftigelsesmål.
Det følger af § 68 a, stk. 9, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at for personer over
40 år gælder § 68 a, stk. 1-7 tilsvarende.
Det følger af bemærkningerne til
lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012 om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige andre love, som fremsat, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, side 32, at det som udgangspunkt ikke
skal være muligt at tilkende førtidspension til
personer under 40 år medmindre, arbejdsevnen er
væsentligt og varigt nedsat samtidig med, at det er
åbenbart formålsløst at forsøge at
udvikle arbejdsevnen. Det skal være klart dokumenteret, at
alle muligheder på arbejdsmarkedet er udtømte.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne i Folketingstidende 2012-13, A, side 32, at
personer, hvor det er overvejende sandsynligt, at de i fravær
af en særlig indsats vil ende på førtidspension,
skal have et individuelt tilrettelagt ressourceforløb, der
kan vare fra et til fem år ad gangen. Det er en
forudsætning for, at en person kan blive tilkendt et
ressourceforløb, at kommunen dokumenterer, at de hidtidige
indsatser og tilbud ikke har bragt personen i uddannelse eller job,
og at alle relevante muligheder i beskæftigelseslovgivningen
vurderes som værende udtømte.
Det fremgår desuden af
bemærkningerne i Folketingstidende 2012-13, A, side 32, at
fokus for ressourceforløbet er, at arbejdsevnen skal
udvikles gennem en konkret aktiv indsats, hvor borgerens mål
i forhold til arbejde og uddannelse er styrende for, hvilke
aktiviteter der sættes i gang. Ressourceforløbet
handler med andre ord om at udvikle arbejdsevnen med henblik
på at finde det rette job med opgaver, der passer til den
enkelte. Derfor skal der altid opstilles konkrete og realiserbare
beskæftigelsesmål for personen - også selvom
beskæftigelse eller uddannelse ligger langt ude i fremtiden.
Beskæftigelsesmålet skal sikre fokus i indsatsen,
så både personen, personens netværk og kommunen
har et pejlemærke i forhold til arbejdsmarkedet.
Endelig fremgår det af
bemærkningerne i Folketingstidende 2012-13, A, side 33, at
personer under 40 år altid skal tilbydes et
ressourceforløb. Som følge af, at der dermed altid er
mulighed for en beskæftigelsesrettet indsats, vil tilkendelse
af en førtidspension som udgangspunkt ikke være mulig.
Hvis forløbet ikke fører til en øget
tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed muliggør andre
beskæftigelsesrettede foranstaltninger som fx revalidering
eller fleksjob, skal personen tilbydes endnu et
ressourceforløb. Personer over 40 år skal tilbydes et
ressourceforløb, inden der kan tages stilling til en
eventuel førtidspension.
Det følger også af § 68 a,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer,
hvor det som følge af svær sygdom eller på grund
af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle deres
arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget fra § 68
a, stk. 1.
Af de specielle bemærkninger i
lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012 om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige andre love, som fremsat, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, side 78, til § 1, nr. 34 (§
68 a, stk. 2) fremgår det, at personer, der er så syge
eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det
er åbenbart formålsløst at forsøge at
udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra ressourceforløb og
stadig skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx
være personer med en betydelig nedsat funktionsevne som
følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de
medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller
sygdommen er hastigt accelererende.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som beskrevet under pkt. 1.1.3 har
forligskredsen bag reformen bestemt at intensivere og fremrykke en
del af evalueringen af reformen af førtidspension og
fleksjob.
Evalueringen har vist, at der i praksis har
udviklet sig forskellige forståelser af, om reglernes krav
til dokumentation i sager om førtidspension betyder, at
kommunerne altid skal iværksætte et
ressourceforløb, hvis det ikke kan udelukkes, at
arbejdsevnen kan udvikles gennem et ressourceforløb. Det har
herunder vist sig uklart om borgere under 40 år altid skal
visiteres til ét eller flere ressourceforløb inden
tilkendelse af førtidspension.
Når der er tale om borgere med komplekse
problemer og en meget lille arbejdsevne, kan det være
vanskeligt at afgøre, om førtidspension eller
ressourceforløb er den rigtige løsning. Der er tale
om en konkret vurdering af borgerens funktionsevne sammenholdt med
en vurdering af, om der er tale om en varig eller midlertidig
tilstand.
Det er ikke eksplicit anført i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, hvornår et
ressourceforløb er relevant.
Det foreslås derfor, at det skrives ind
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at
ressourceforløb er relevant, når der er et
udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen, og at det samtidig
tydeliggøres, at et ressourceforløb ikke er relevant,
hvis det allerede er dokumenteret eller det på grund af
særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke
kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb.
Med den foreslåede ændring er det
således en forudsætning for at iværksætte
et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser,
hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage
nytte af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og
blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et
fleksjob.
Inden der visiteres til et
ressourceforløb, skal kommunen vurdere, om det kan
forventes, at borgeren vil kunne udvikle sin arbejdsevne i et
ressourceforløb. Der skal visiteres til
ressourceforløb, hvis der på sigt er en mulighed for,
at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at
borgeren vil kunne blive i stand til at have indtægtsgivende
arbejde i form af ordinære timer eller i et fleksjob ?
eventuelt efter gennemførelse af en uddannelse. Er dette
ikke tilfældet, skal kommunen vurdere, om der i stedet skal
indledes en sag om førtidspension.
Der skal således ikke
iværksættes ressourceforløb, hvis det enten er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved
deltagelse i et sådant forløb.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
præciseringen om dokumentationskravet i lov om social
pension, jf. pkt. 2.2.2.
2.2. Dokumentationskrav i sager om
førtidspension
2.2.1. Gældende ret
Førtidspension kan tilkendes personer i
alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. § 16,
stk. 1, i lov om social pension. Personer i alderen 18 til 39
år kan tilkendes førtidspension, hvis det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, jf. §
16, stk. 2, i lov om social pension.
Det er en betingelse for at få tilkendt
førtidspension efter stk. 1 eller 2, at personens
arbejdsevne er varigt nedsat, og at nedsættelsen er af et
sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne
for støtte efter den sociale eller anden lovgivning,
herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i
stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde, jf. § 16, stk. 3, i lov om social pension.
Det følger af § 18, stk. 1, i lov
om social pension, at kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved deltagelse i jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog
§ 17, stk. 2 og 3, og § 18 a.
Dokumentationskravet skal overordnet set
administreres i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige principper for sagsoplysning
(officialmaksimen). Efter disse principper skal en sag oplyses og
undersøges så langt, som det er nødvendigt i
det enkelte tilfælde for at træffe en materielt lovlig
og rigtig afgørelse. Omvendt skal der ikke indhentes
oplysninger eller gennemføres undersøgelser, som ikke
er relevante for afgørelsen.
Dokumentationskravet i forhold til sager om
tilkendelse af førtidspension er nærmere
udmøntet i forarbejderne til lov nr. 1380 af 23. december
2012 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
social pension og forskellige andre love (reformen).
I bemærkningerne til lovforslag nr. L 53
af 1. november 2012 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
social pension og forskellige andre love, som fremsat, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, side 28, er det således
anført, at det er en forudsætning for tilkendelse af
førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret
dokumentation for, at der er gennemført en relevant og
individuelt tilrettelagt indsats i form af et
ressourceforløb. Det skal dokumenteres, at aktiviteter i
forløbet har været skræddersyet til den enkelte
borger, at der er foretaget den nødvendige
opfølgning, og at forløbet i nødvendigt omfang
er blevet tilpasset og justeret undervejs. Kun i de situationer,
hvor det er dokumenteret, at borgeren på trods af en
systematisk aktiv indsats ikke kan finde fodfæste på
arbejdsmarkedet, kan der tilkendes førtidspension. Kommunen
skal på baggrund af rehabiliteringsplanens forberedende del
og rehabiliteringsteamets indstilling, inden der træffes
afgørelse om tilkendelse af førtidspension, som
hidtil gennemføre en selvstændig vurdering af
dokumentationen i forhold til afgørelse om
førtidspension. Det skal sikres, at der alene tilkendes
førtidspension, hvis der er en tilstrækkelig og
objektivt sammenhængende dokumentation for, at
nedsættelsen af arbejdsevnen er varig og af et sådant
omfang, at der kan tilkendes førtidspension.
Det fremgår samme sted i
bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2012-13, A, side 28, at
det i sager, hvor det er helt åbenlyst, at en aktiv indsats
ikke kan forbedre tilknytningen til arbejdsmarkedet, ikke er en
forudsætning, at borgeren har deltaget i et
ressourceforløb.
Af de specielle bemærkninger i
lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012 om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige andre love, som fremsat, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, side 129, til § 11, nr. 2
(§ 16) fremgår det, at personer, der er så syge
eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det
er helt åbenbart formålsløst at forsøge
at udvikle arbejdsevnen, stadig skal kunne tilkendes
førtidspension. Det kan fx være borgere med en
betydelig nedsat funktionsevne som følge af
udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller
en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske
behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse,
og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt
accelererende.
Det fremgår af de specielle
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2012-13, A, side 130, til
§ 11, nr. 2 (§ 18), at det er en betingelse, at
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved
aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre
foranstaltninger, og det forudsættes, at borgeren har
deltaget i ressourceforløb.
Det fremgår samme sted i
bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2012-13, A, side 130,
til § 11, nr. 2 (§ 18), at det vil være muligt at
behandle en sag efter reglerne om førtidspension, uden at
den pågældende forud har deltaget i et
ressourceforløb, hvis det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
Kravet om dokumentation i § 16, stk. 2,
og § 18, stk. 1, i lov om social pension skal ses i
sammenhæng med § 68 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som regulerer ressourceforløb.
Gældende ret for ressourceforløb er beskrevet under
punkt 2.1.1.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som beskrevet under pkt. 1.1.3 har
forligskredsen bag reformen bestemt at intensivere og fremrykke en
del af evalueringen af reformen af førtidspension og
fleksjob.
Evalueringen har vist, at der i praksis er
forskellige forståelser af, hvordan kravet til dokumentation
i de gældende bestemmelser i § 16, stk. 2, og § 18,
stk. 1, i lov om social pension, skal fortolkes, og at der i nogle
tilfælde anlægges en fortolkning af reglerne, som
stiller større krav til dokumentationen, end det var
tilsigtet med reformen.
Det har således vist sig, at der i
praksis er forskellige forståelser af, om det er en
forudsætning for tilkendelse af førtidspension, at
kommunen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er
gennemført en indsats i form af et ressourceforløb,
medmindre der er tale om, at det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres. I sammenhæng hermed ses der
forskellige forståelser af, hvorvidt reglernes krav til
dokumentation i sager om førtidspension betyder, at
kommunerne altid skal iværksætte et
ressourceforløb, hvis det ikke kan udelukkes, at
arbejdsevnen kan udvikles gennem et ressourceforløb, jf.
pkt. 2.1.1 og 2.1.2.
Det er ikke eksplicit anført i lov om
social pension, at kravet om dokumentation ikke må
føre til, at der iværksættes
beskæftigelsesrettede tiltag, herunder
ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til at
udvikle borgerens arbejdsevne, eller som alene igangsættes
med henblik på at opfylde dokumentationskravet.
Det foreslås derfor, at det
præciseres i lov om social pension, at kravet om
dokumentation indebærer, at alle relevante indsatser herunder
ressourceforløb skal gennemføres, hvormed det
tydeliggøres, at lovens krav om dokumentation ikke må
føre til, at der iværksættes indsatser, herunder
ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til
udvikling af borgerens arbejdsevne.
Det ønskes samtidig tydeliggjort, at
kravet om dokumentation ikke betyder, at kommunen skal have
afprøvet alle indsatser - herunder ressourceforløb -
i praksis. Kommunen skal i hver enkelt sag vurdere - om og i givet
fald - hvilke indsatser, det er relevante at afprøve i
forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne.
Regelændringen skal sikre, at der ikke
er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af førtidspension
uden forudgående ressourceforløb både i sager,
hvor det 1) på grund af særlige forhold
(helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, og i sager,
hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Sager, hvor det på grund af
særlige forhold (helbredsmæssige) er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er kendetegnet
ved, at det ud fra eksisterende faglig viden om betydelige
funktionsnedsættelser eller visse alvorlige sygdomstilstande
og deres prognoser er klart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
Som eksempel kan nævnes personer med
betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af alvorlig
udviklingshæmning, personer med alvorlig hjerneskade eller en
alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de
medicinske behandlingsmuligheder er udtømte og prognosen er,
at sygdommen er fremadskridende og/eller kun giver kort
restlevetid.
Sagerne vil oftest være kendetegnet ved,
at det uden forudgående afklaring af arbejdsevnen i praksis
på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er
helt åbenbart, at borgeren opfylder lovens betingelser for at
tilkende førtidspension.
Sager, hvor det er dokumenteret, at det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er
kendetegnet ved, at helbredsoplysninger sammen med øvrige
oplysninger dokumenterer, at borgeren opfylder lovens betingelser
for at tilkende førtidspension.
Sådanne sager vil være kendetegnet
ved at indeholde både dokumentation om borgerens
helbredforhold og borgerens ressourcer, personlige og faglige
kompetencer, samt oplysninger om resultatet af indsatser, som
borgeren har modtaget for at udvikle arbejdsevnen.
Uanset hvilken sagstype, der er tale om, skal
det fortsat være sådan, at sager om tilkendelse af
førtidspension skal administreres i overensstemmelse med
officialmaksimen. Det indebærer bl.a., at en sag om
tilkendelse af førtidspension skal oplyses og
undersøges så langt, som det er nødvendigt i
det enkelte tilfælde for at træffe en materielt lovlig
og rigtig afgørelse, dvs. at det er dokumenteret, at
borgeren opfylder betingelserne for at få tilkendt
førtidspension. Det indebærer omvendt, at der ikke
indhentes oplysninger eller gennemføres
undersøgelser, som ikke er relevante for afgørelsen.
Kommunen skal kun indhente de oplysninger og den dokumentation om
borgeren, som er nødvendig for at kunne begrunde og
træffe afgørelse om førtidspension.
Kravet om dokumentation betyder på den
ene side, at kommunerne skal sikre, at ressourceforløb rent
faktisk iværksættes i de sager, hvor det er relevant,
og på den anden side, at kommunerne skal tilkende
førtidspension, selvom der ikke er gennemført et
ressourceforløb, hvis der er dokumentation for, at det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles. Det er
fortsat en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
der er en tilstrækkelig og objektivt sammenhængende
dokumentation for, at nedsættelsen af arbejdsevnen er varig
og af et sådant omfang, at der kan tilkendes
førtidspension.
Det er således fortsat udgangspunktet,
at det er en forudsætning for, at der kan tilkendes
førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret
dokumentation for, at der er gennemført en relevant og
individuelt tilrettelagt indsats for at udvikle arbejdsevnen i form
af et ressourceforløb. Men dokumentation kan i visse sager
være fyldestgørende, selvom borgeren ikke har deltaget
i et ressourceforløb.
Præciseringen i lov om social pension
skal ses i sammenhæng med ændringen i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget forventes at medføre en reel
praksisændring, hvor en mindre andel borgere vil få en
tidligere tilkendelse af førtidspension i tråd med
intentionerne i reformen. Den tidligere tilkendelse ventes at
føre til et tilsvarende lavere antal personer i
ressourceforløb.
Isoleret set i forhold til den nuværende
aktivitet vil forslaget evt. kunne medføre begrænsede
merudgifter til førtidspension og mindreudgifter til
ressourceforløb. Forslaget indebærer ikke merudgifter
til førtidspension i forhold til det forventede med
reformøkonomien, og vurderes finansieret indenfor den
samlede budgettering. Lovforslaget skønnes således
ikke at have økonomiske konsekvenser af betydning.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
Lovforslaget skønnes ikke at have nogen
konsekvenser for staten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. til den 21. februar 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforeningen AVS,
Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark,
Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, Kommunernes
revision, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af førtidspensionister,
LAFS- Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere, LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND,
Facebook-gruppen Stop fleksjobreformen, Sundhedskartellet og
Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 68 a, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer under 40
år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke
har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller
efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et
helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter
denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal
tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er
endvidere en betingelse, at personen
1) har modtaget
længerevarende offentlig forsørgelse,
2) har deltaget i
tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om
aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til
arbejdsmarkedet, eller
3) at kommunen
vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats,
før der kan fastsættes et konkret
beskæftigelsesmål.
Det følger af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 68 a, stk. 9, at for personer
over 40 år gælder § 68 a, stk. 1-7
tilsvarende.
Det følger også af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats § 68 a, stk. 2, at personer,
hvor det som følge af svær sygdom eller på grund
af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle deres
arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget herfra.
Af de specielle bemærkninger i
lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012 om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige andre love, som fremsat, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, side 78, til § 1, nr. 34 (§
68 a, stk. 2) fremgår det, at personer, der er så syge
eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det
er åbenbart formålsløst at forsøge at
udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra ressourceforløb og
stadig skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx
være personer med en betydelig nedsat funktionsevne som
følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de
medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller
sygdommen er hastigt accelererende.
Det har vist sig, at der i praksis har
udviklet sig forskellige forståelser af, om reglernes krav
til dokumentation betyder, at kommunerne altid skal
iværksætte et ressourceforløb, hvis det ikke kan
udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles gennem et
ressourceforløb.
Det foreslås derfor, at § 68 a,
stk. 2, nyaffattes således, at det fremgår af
bestemmelsens første punktum, at ressourceforløb er
relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til
arbejdsevnen.
Det betyder, at det er en forudsætning
for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan
peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om,
at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på sigt forbedre
sin situation og blive i stand til at deltage på
arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Det vil sige, at kommunen skal vurdere, om det
kan forventes, at borgeren vil kunne udvikle sin arbejdsevne i et
ressourceforløb, inden der visiteres til forløbet.
Der skal visiteres til ressourceforløb, hvis der på
sigt er en mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en
sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand til at have
indtægtsgivende arbejde i form af ordinære timer eller
i et fleksjob - eventuelt efter gennemførelse af en
uddannelse.
Det foreslås endvidere i § 68 a,
stk. 2, 2. punktum, at ressourceforløb ikke skal
iværksættes, hvis det er dokumenteret eller det
på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et
ressourceforløb.
Sager, hvor det på grund af
særlige forhold (helbredsmæssige) er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er kendetegnet
ved, at det ud fra eksisterende faglig viden om betydelige
funktionsnedsættelser eller visse alvorlige sygdomstilstande
og deres prognoser er klart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
Sager, hvor det er dokumenteret, at det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er
kendetegnet ved, at helbredsoplysninger sammen med øvrige
oplysninger dokumenterer, at borgeren opfylder lovens betingelser
for at tilkende førtidspension.
Hvis det er helt åbenbart, at
arbejdsevnen ikke kan udvikles, skal kommunen vurdere, om
nedsættelsen af arbejdsevnen er varig og har et sådant
omfang, at betingelserne for at tilkende førtidspension er
til stede.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
præciseringen om dokumentationskravet i lov om social
pension, jf. pkt. 2.2.2.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.
Til §
2
Til nr. 1
Førtidspension kan tilkendes personer i
alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. lov om social
pension § 16, stk. 1. Personer i alderen 18 til 39 år
kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller
det på grund af særlige forhold er helt åbenbart,
at arbejdsevnen ikke kan forbedres, jf. lov om social pension
§ 16, stk. 2.
Det er en betingelse for at få tilkendt
førtidspension efter stk. 1 eller 2, at personens
arbejdsevne er varigt nedsat, og at nedsættelsen er af et
sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne
for støtte efter den sociale eller anden lovgivning,
herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i
stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde, jf. lov om social pension § 16, stk. 3.
Det har vist sig, at der i praksis er
forskellige forståelser af, om det er en forudsætning
for tilkendelse af førtidspension, at kommunen kan
fremlægge konkret dokumentation for, at der er
gennemført en indsats i form af et
ressourceforløb.
Det er ikke eksplicit anført i §
16, stk. 2, i lov om social pension, at kravet om dokumentation
ikke må føre til, at der iværksættes
beskæftigelsesrettede tiltag, herunder
ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til at
udvikle borgerens arbejdsevne, eller som alene igangsættes
med henblik på at opfylde dokumentationskravet.
Det foreslås, at det præciseres i
§ 16, stk. 2, at der kan tilkendes førtidspension, hvis
det er dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres
ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings- revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.
Det betyder, at kommunen i hver enkelt sag
skal vurdere - om og i givet fald - hvilke indsatser, det er
relevante at afprøve i forhold til udvikling af borgerens
arbejdsevne. Det bliver hermed tydeliggjort, at kravet om
dokumentation ikke indebærer, at kommunen skal have
afprøvet alle indsatser - herunder ressourceforløb -
i praksis.
Kravet til dokumentation anses som opfyldt,
når
-
helbredsoplysninger i sig selv dokumenterer, at der er ret til
førtidspension ("helt åbenbart på grund af
særlige forhold" - som eksempel kan nævnes personer med
betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af alvorlig
udviklingshæmning, personer med alvorlig hjerneskade eller en
alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de
medicinske behandlingsmuligheder er udtømte og prognosen er,
at sygdommen er fremadskridende og/eller kun giver kort
restlevetid),
-
helbredsoplysninger sammen med øvrige oplysninger om
borgerens ressourcer, personlige og faglige kompetencer, samt
oplysninger om resultatet af relevante indsatser borgeren har
modtaget for at udvikle arbejdsevnen, uden at borgeren har deltaget
i ressourceforløb, dokumenterer, at der er ret til
førtidspension (helt åbenbart på grund af
dokumentation), eller
-
helbredsoplysninger sammen med øvrige oplysninger om
borgerens ressourcer, personlige og faglige kompetencer, samt
oplysninger om resultatet af relevante indsatser, herunder
ressourceforløb, som borgeren har modtaget for at udvikle
arbejdsevnen, dokumenterer, at der er ret til førtidspension
(helt åbenbart på grund af dokumentation).
Kravet om dokumentation betyder på den
ene side, at kommunerne skal sikre, at ressourceforløb rent
faktisk iværksættes i de sager, hvor det er relevant,
og på den anden side, at kommunerne skal tilkende
førtidspension, selvom der ikke er gennemført et
ressourceforløb, hvis der er dokumentation for, at det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles. Det er
fortsat en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
nedsættelsen af arbejdsevnen er varig og af et sådant
omfang, at den pågældende uanset mulighederne for
støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder
beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at
blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Endelig er der tale om en præcisering,
som sikrer overensstemmelse mellem ordlyden i § 16, stk. 2, og
§ 18, stk. 1, således at der ikke er tvivl om, at der
for alle aldersgrupper gælder en forudsætning om, at de
tiltag, der iværksættes, skal være relevante.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.2.
Til nr. 2
Det følger af § 18, stk. 1, i lov
om social pension, at kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved deltagelse i jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog
§ 17, stk. 2 og 3, og § 18 a.
Det har vist sig, at der i praksis er
forskellige forståelser af, om det er en forudsætning
for tilkendelse af førtidspension, at kommunen kan
fremlægge konkret dokumentation for, at der er
gennemført en indsats i form af et
ressourceforløb.
Det er ikke eksplicit anført i §
18, stk. 1, i lov om social pension, at kravet om dokumentation
ikke må føre til, at der iværksættes
beskæftigelsesrettede tiltag, herunder
ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til at
udvikle borgerens arbejdsevne, eller som alene igangsættes
med henblik på at opfylde dokumentationskravet.
Det foreslås, at det præciseres i
§ 18, stk. 1, at kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.
Det betyder, at kommunen i hver enkelt sag
skal vurdere - om og i givet fald - hvilke indsatser, det er
relevante at afprøve i forhold til udvikling af borgerens
arbejdsevne. Det bliver hermed tydeliggjort, at kravet om
dokumentation ikke indebærer, at kommunen skal have
afprøvet alle indsatser - herunder ressourceforløb -
i praksis.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 1 og til de almindelige
bemærkninger under pkt. 2.2.2.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2018.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det fremgår af
§ 135 i lov en aktiv beskæftigelsesindsats, og § 73
i lov om social pension, at lovene ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslag | | | § 1 | § 68 a.
…. Stk. 2.
Personer, hvor det som følge af svær sygdom eller
på grund af betydelige funktionsnedsættelser er
åbenbart formålsløst at forsøge at
udvikle deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget
fra stk. 1. Stk.
3-9… | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342
af 11. november 2016, som ændret ved lov nr. 173 af 20.
februar 2017 og lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring: 1. § 68 a, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Ressourceforløb er relevant, når der er et
udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen. Er det
dokumenteret eller er det på grund af særlige forhold
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb, skal et
ressourceforløb ikke iværksættes.« | | | § 2 | § 16. . .
. Stk. 2.
Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes
førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på
grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
arbejdsevnen ikke kan forbedres. Stk.
2-3… | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som
ændret ved lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer: 1. I § 16, stk.
2, indsættes efter »forbedres«: »ved
deltagelse i relevante jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger«. | § 18.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension, når det er dokumenteret eller det
på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved
deltagelse i jobafklaringsforløb, ressourceforløb
eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller
andre foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3, og §
18 a. Stk.
2… | | 2. I § 18, stk. 1, indsættes efter
»ved deltagelse i«: »relevante«. |
|