Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. maj 2018
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts
2018 og var til 1. behandling den 6. april 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 20. november 2017 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 67. Den 22. marts
2018 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Heidi Niemann,
Munkebo.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget og for det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Der er tale om præciseringer af
lovteksten, der gerne skulle forbedre sagsbehandlingen for den
enkelte borger.
Dansk Folkeparti er dog i tvivl om,
hvorvidt det er tilstrækkeligt. Der er stadig uklarhed om,
hvorvidt den syge borger har ret til at få et
ressourceforløb, og om, hvor længe et forløb
må vare.
Men da der trods alt er tale om
præciseringer, der forbedrer loven om ressourceforløb,
stemmer Dansk Folkeparti for lovforslaget.
Enhedslisten vil stemme for lovforslaget og
for Enhedslistens ændringsforslag.
Enhedslisten har ventet længe - i 5
år - på lovændringer, der kan forbedre reformen
af førtidspension og fleksjob. Med lovforslaget har vi nu
fået de første små lovændringer, men vi
må desværre konstatere, at der er tale om minimale og
helt utilstrækkelige forbedringer.
Forbedringerne i selve lovteksten
består i, at ressourceforløbene skal være
relevante, og at der skal være et udviklingsperspektiv i
forhold til arbejdsevnen. Med disse ændringer er der stadig
åbent for vilkårlige skøn i kommunerne og for
meget brede fortolkninger. Og de alvorligt syge borgeres
retsstilling er ikke forbedret.
Vi vil fortsat se alvorligt syge og
handicappede borgere, som har ventet og kan se frem til at vente i
årevis på afklaring og afgørelse i deres sag, og
vi vil fortsat se meget syge borgere med ingen eller minimal
arbejdsevne, der bliver tvunget igennem meningsløse
ressourceforløb, arbejdsprøvninger og
virksomhedspraktikker, der forværrer deres
helbredstilstand.
Loven ændrer ikke ved, at kommunerne
stadig kan iværksætte ressourceforløb - og give
afslag på førtidspension - når det ikke kan
udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles, når kommunen
skønner, at der er et udviklingsperspektiv i forhold til
arbejdsevnen. Det bekræfter Ankestyrelsen i sit
høringssvar, hvor styrelsen fortolker lovændringerne
således, at for at en person kan være i
målgruppen for et ressourceforløb, skal det fremover
dels ikke kunne udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles, og dels
skal der kunne peges på beskæftigelsesmål for
udviklingen.
Disse krav til ressourceforløb
bør vendes om, således at det skal være en
betingelse for at iværksætte ressourceforløb, at
kommunen kan dokumentere, at der er overvejende sandsynlighed for,
at borgeren kan udvikle sin arbejdsevne i et sådant omfang,
at han eller hun kan blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde. Herunder skal der peges på en
konkret og realistisk arbejdsmarkedstilknytning i borgerens
lokalområde.
Hvis vi som folketingspolitikere oprigtigt
ønsker, at syge borgere igen bliver behandlet
anstændigt, er det nødvendigt, at synet på syge
borgere bliver ændret. Alvorligt syge borgere hører
ikke hjemme i beskæftigelsessystemet, de hører hjemme
i sundhedssystemet og i det sociale system. Samfundets indsats for
alvorligt syge eller handicappede mennesker bør først
og fremmest bestå i hjælp og behandling, der kan
forbedre disse borgeres helbredstilstand og funktionsevner,
så livskvaliteten og den daglige tilværelse kan blive
så god som muligt. Og hvis det herudover er muligt og
foreneligt med borgernes helbredstilstand at hjælpe borgere,
der har mere end f.eks. 7 timers arbejdsevne ugentligt i behold,
til at få et fleksjob, skal borgerne selvfølgelig have
hjælp og støtte til det.
Når der fremover skal træffes
afgørelser om syge borgeres fremtidssituation - i dette
tilfælde ressourceforløb eller førtidspension -
bør der lægges afgørende vægt på de
lægefaglige vurderinger fra praktiserende læge, da den
praktiserende læge oftest er den, der har det mest
indgående kendskab til den pågældende, og den,
der bedst kan bedømme arbejdsevnen. Herudover bør der
lægges vægt på speciallægeerklæringer
og lægelige akter fra hospitalsindlæggelser og
undersøgelser.
Enhedslisten kan stemme for lovforslaget,
da det ifølge ministeren vil føre til, at nogle
få vil få bevilget førtidspension hurtigere end
efter de nugældende formuleringer i loven. Men nogen egentlig
forbedring af alvorligt syge og handicappede borgeres retssikkerhed
er der ikke tale om. Derfor vil Enhedslisten kæmpe for, at
Folketinget ved kommende ændringer af lovgivningen bygger
på de forslag, som en lang række faglige og andre
interesseorganisationer har fremsat. Enhedslisten vil især
kæmpe for forslagene fra VærdigReform, hvor vi i denne
sammenhæng især vil pege på forslaget om en
7-timersgrænse, således at borgeren har et retskrav
på førtidspension og kan vælge mellem
førtidspension eller tilbud om ressourceforløb,
minifleksjob eller revalidering, hvis arbejdsevnen er 7 timer
ugentligt eller derunder.
Alternativets medlemmer af udvalget mener,
at det er utilstrækkeligt, at man ikke har justeret reformen
mere vidtgående, så syge og skadede borgere, der stort
set ingen arbejdsevne har, kan få tildelt en
førtidspension. Der har siden ikrafttrædelsen den 1.
januar 2013 af lovforslag nr. L 53 (folketingsåret 2012-13)
om reform af førtidspension og fleksjob været gentagne
eksempler på, at borgere er blevet nægtet tilkendelse
af en ellers nødvendig førtidspension.
Alternativet mener ikke, at
ændringerne i lovforslaget honorerer de mange
foreslåede justeringer af lovgivningen. Dette drejer sig
bl.a. om justeringer foreslået af mere end 60 faglige
organisationer og foreninger, som tilsammen repræsenterer
mere end 1,5 millioner lønmodtagere, og justeringer
foreslået af landets fem største kommuner. Det handler
om justeringer foreslået af f.eks. Jobcentrets Ofre,
Næstehjælperne, Bekæmp Fattigdom NU m.fl.
Alternativet har ligeledes sendt en hel liste af justeringsforslag
til forligskredsen. Intet af dette er blevet taget med i
lovændringen, så vidt som Alternativet ser det.
Alternativet vil altid stemme for selv den
mindste forbedring, hvorfor ALT støtter dette lovforslag,
men ALT vil fortsat appellere til, at forligskredsens
ambitionsniveau højnes frem mod de kommende
ændringsforslag efter den endelige evaluering af reformen af
førtidspension og fleksjob.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
1) I
den under den nr. 1 foreslåede
affattelse af § 68 a, stk. 2,
affattes 1. pkt. således:
»Det er en betingelse for at
iværksætte ressourceforløb, at kommunen kan
dokumentere, at der er overvejende sandsynlighed for, at borgeren
kan udvikle sin arbejdsevne i et sådant omfang, at den
pågældende borger kan blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde.«
[Ændring af bevisbyrden,
så kommunen skal godtgøre og dokumentere, at der er
overvejende sandsynlighed for, at en borgers arbejdsevne kan
udvikles i et ressourceforløb]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at sikre, at der sker en reel
praksisændring i kommunernes iværksættelse af
ressourceforløb og tilkendelse af førtidspension, er
det nødvendigt at vende bevisbyrden fra, at »det ikke
kan udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles« til, at
kommunerne skal godtgøre og dokumentere, at der er
overvejende sandsynlighed for, at en borgers arbejdsevne kan
udvikles i et ressourceforløb.
Nødvendigheden af dette
ændringsforslag understreges af, at Ankestyrelsen i sit
høringssvar fastholder sin fortolkning af, at en person er i
målgruppen for et ressourceforløb, når det ikke
kan udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles, dog med
tilføjelsen, at der skal kunne peges på et
beskæftigelsesmål for udviklingen.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF) Carsten Hansen (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Jette Gottlieb (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 193
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar,
ligestillingsvurdering og notat fra Kammeradvokaten, fra
beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 9/4-18 fra Heidi Niemann,
Munkebo | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 193
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 9/4-18
fra Heidi Niemann, Munkebo, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om det er hensigten, at en borger
stadig skal være i målgruppen for
ressourceforløb, og at denne borger vil få afslag
på førtidspension, hvis »det ikke kan udelukkes,
at arbejdsevnen kan udvikles«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt Ankestyrelsens
principafgørelser om førtidspension og
ressourceforløb stadig er gældende efter
lovændringen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om principafgørelse 25-14 og
Ankestyrelsens vurdering af, hvornår en borger vil have ret
til førtidspension, fortsat vil være gældende,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om lovændringerne vil
medføre, at der ikke længere kan finde sengepraktikker
sted, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om udsendelse af påbud til
kommunerne om, at et praktikforløb skal standses, hvis en
læge vurderer, at praktikken forværrer borgerens
helbredstilstand, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvori den forventede reelle
praksisændring konkret vil bestå, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om kommunernes udpegning af
beskæftigelsesmål er for udvikling af borgerens
arbejdsevne eller for iværksættelse af
ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om redegørelse for
forudsætningerne for lov nr. 1380 af 23/12-12 med hensyn til
antal tilkendelser af førtidspension,
ressourceforløb, revalideringsforløb og antal
fleksjob sammenholdt med den faktiske udvikling, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om de forudsatte sparemål i
lovforslag nr. L 53, folketingsåret 2012-13, stadig
står ved magt, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvad merudgiften til
førtidspension/mindreudgiften til ressourceforløb
forventes at være, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om den foreslåede
lovændring vil ændre på andelen i op- eller
nedadgående retning i forhold til antal borgere, der bliver
tilkendt førtidspension efter deltagelse i et
ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilke formuleringer i
gældende lov der kan give anledning til tvivl om, at der i
særlige tilfælde kan ske tilkendelse af
førtidspension uden forudgående
ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om det også efter
gældende lov er muligt at tilkende førtidspension uden
forudgående ressourceforløb, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvad det nye er i den
foreslåede lovændring, i forhold til at en borger som
udgangspunkt skal have deltaget i mindst ét
ressourceforløb forud for tilkendelse af
førtidspension, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om tydelighed af, hvilke
dokumentationskrav en lovlig sagsbehandling skal indfri, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om de foreslåede
ændringer indebærer en pligt for kommunen til at
dokumentere eller sandsynliggøre, at et
ressourceforløb er »relevant« og rummer et
»udviklingsperspektiv«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, på hvor lang sigt kommunen
skal visitere til ressourceforløb, i forhold til at
borgernes arbejdsevne kan udvikles således, at borgeren vil
blive i stand til at have arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvordan udviklingen i tilkendelse
af førtidspension har været for visse grupper siden
ikrafttrædelsen af lovforslag nr. L 53, folketingsåret
2012-13, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om lovforslaget kan give anledning
til forventninger om en mere lempelig praksis for tilkendelse af
førtidspension, end lovforslaget giver grundlag for, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, at der ikke lempes på
formuleringerne om, hvilke borgere som umiddelbart vil være
berettiget til førtidspension uden iværksættelse
af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm., om der af Ankestyrelsen eller
domstolene er afsagt kendelser med det indhold, at deltagelse i
ressourceforløb »i alle tilfælde« er en
forudsætning for tilkendelse af førtidspension, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|