Skriftlig fremsættelse (21. marts
2018)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., barselsloven og
forskellige andre love (Konsekvensændringer af
ydelseslovgivningen som følge af indførelse af
samtidighedsferie i ferieloven, kompensation af private
arbejdsgivere ved indførelse af samtidighedsferie m.v.)
(Lovforslag nr. L 192)
Lovforslaget udmønter den del af
Aftale om at alle lønmodtagere skal have ret til betalt
ferie - ny ferieordning med samtidighedsferie, der vedrører
justering af retten til feriedagpenge i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., retten til ferieydelse i
barselsloven og retten til ledighedsydelse i lov om aktiv
socialpolitik, så den tilpasses den nye ferielov. Derudover
udmønter lovforslaget den del af aftalen, der
vedrører kompensation af arbejdsgivernes likviditetstab som
følge af indførelse af samtidighedsferie.
Lovforslaget indeholder fire
hovedelementer:
? Ændring af retten til feriedagpenge
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., retten til
ferieydelse i barselsloven og retten til ledighedsydelsen under
ferie i lov om aktiv socialpolitik som følge af
indførelse af samtidighedsferie i ferieloven.
? Justering af reglerne for beregning af
folkepension og førtidspension, så tilgodehavende
feriemidler ikke indgår ved beregning af folkepension og
førtidspension.
? Ændring af reglerne om private
arbejdsgiveres betaling af finansieringsbidrag til ATP-bidrag af
forskellige forsørgelsesydelser i forbindelse med
kompensation af private arbejdsgivere ved indførelse af
samtidighedsferie i ferieloven m.v.
? Justering af barselsudligningsloven,
så det sikres, at refusionen i tilfælde, hvor der ikke
udbetales fuld løn under barsel, udgør forskellen
mellem barselsdagpenge og løn under barsel inden for et
fastsat kroneloft.
Det skønnes, at der fremover vil
blive færre udgifter til offentlige overførsler,
hvilket primært kan henføres til mindreudgifter til
feriedagpenge. Derimod bliver der større udgifter til
efterløn som følge af mindre modregning. Det
skønnes, at samtidighedsferie vil medføre merudgifter
som følge af mindre modregning i kontanthjælp på
8 mio. kr. årligt fra 2020 samt tilsvarende merudgifter
på 4 mio. kr. årligt fra 2020 i forbindelse med hhv.
førtidspension, folkepension, og ressourceforløb.
Omvendt ventes der mindre udgifter til
feriedagpenge på 328 mio. kr. årligt fra 2020, bl.a.
fordi ledige som følge af en ny ordning med
samtidighedsferie løbende vil forbruge optjente
feriedagpenge i ledighedsperioden, og feriedagpenge vil hyppigere
bortfalde som følge af den hurtigere optjening af
beskæftigelse.
Kompensation af de private arbejdsgivere
ved indførelse af samtidighedsferie vil i 2020
medføre en offentlig udgift på 24 mio. kr., i 2021
på 75 mio. kr., i 2022 på 90 mio. kr. og i 2023
på 108 mio. kr.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018. Dette gælder for forslaget om
justering af barselsudligningsloven.
Det foreslås videre, at
overgangsordningen for feriedagpenge og tilpasning af ferieydelse
efter barselsloven til samtidighedsferie og justering af reglerne
for folkepension og førtidspension i forhold til
tilgodehavende feriemidler træder i kraft den 1. januar
2019.
Det foreslås også, at
bestemmelserne om kompensation af de private arbejdsgivere ved
indførelse af samtidighedsferie træder i kraft den 1.
januar 2020.
Det foreslås endelig, at reglerne om
tilpasning af feriedagpenge og ledighedsydelse til
samtidighedsferie træder i kraft den 1. september 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.