Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. maj 2018
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
5 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts
2018 og var til 1. behandling den 6. april 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 16. januar 2018 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 147. Den 21. marts
2018 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Ældre
Sagen.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 3
og 4 udgår, og i stedet
indsættes:
»3. I §
75 h, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk.
6,« til: »stk. 7,«.«
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. § 75 h affattes således:
Ȥ 75 h. Et medlem
optjener ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af
perioder, hvorunder arbejdsløshedskassen har udbetalt
ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse giver dog ikke ret til feriedagpenge.
Stk. 2. Et
medlem optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge på
grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået udbetalt
dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
men ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse
eller løn.
Stk. 3. Retten
til feriedagpenge er betinget af, at medlemmet på
ferieafholdelsestidspunktet
1) er i et
arbejdsforhold som lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have
dagpengeret i tilfælde af ledighed og
3) har afholdt
sin optjente ferie med feriegodtgørelse eller
løn.
Stk. 4. Uanset
bestemmelsen i stk. 3, nr. 1, kan ledige medlemmer, der deltager i
uddannelse og modtager dagpenge efter denne lov, godtgørelse
efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller
støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte,
i stedet for disse ydelser vælge at få udbetalt
optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutionens ferielukning
og lign.
Stk. 5.
Beregning af feriedagpengeretten efter stk. 1 sker således,
at et medlem, der i hele ferieåret har modtaget ydelser
svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret til 5
ugers ferie med feriedagpenge. I øvrige tilfælde sker
der en forholdsmæssig beregning. Ferieåret går
fra den 1. september til og med den 31. august.
Stk. 6. Optjent
ferie med feriedagpenge afholdes i løbet af
ferieafholdelsesperioden, som omfatter ferieåret, hvori
retten til feriedagpenge optjenes, og de efterfølgende 4
måneder fra ferieårets udgang til kalenderårets
udgang. De optjente feriedagpenge kan kun afholdes, hvis alt
optjent ferie efter ferieloven er afholdt på
ferieafholdelsestidspunktet.
Stk. 7. Uanset
bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem ikke ret til
feriedagpenge, hvis politiet træffer afgørelse om
inddragelse af pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i
lov om pas til danske statsborgere m.v., fordi der er grund til at
antage, at den pågældende i udlandet deltager i
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed eller andre staters sikkerhed eller en
væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Stk. 8.
Omgøres en afgørelse om inddragelse af medlemmets pas
i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske
statsborgere m.v., eller ophæves den under en
efterfølgende domstolsprøvelse, efterbetales de
feriedagpenge, der er tilbagebetalt af medlemmet eller ikke er
udbetalt, jf. stk. 7, hvis de øvrige betingelser for
udbetaling af feriedagpenge var opfyldt i perioden.
Stk. 9. Uanset
bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem ikke ret til
feriedagpenge for en periode, hvor medlemmet ved endelig dom findes
at have overtrådt straffelovens § 101 a, stk. 1, §
114 c, stk. 3, §§ 114 d, 114 e eller 114 g for forhold
begået i udlandet eller § 114 j, stk. 1, eller for en
periode, hvor medlemmet ved endelig dom findes at have været
i udlandet i strid med et udrejseforbud fastsat efter § 2 b,
stk. 1, i lov om pas til danske statsborgere m.v.
Stk. 10.
Nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning af
feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrelse, retten til
løbende optjening af feriedagpenge, afholdelse af ferie med
feriedagpenge, lediges underretning til jobcenteret om tidspunktet
for feriens afholdelse og Udbetaling Danmarks medvirken efter stk.
2, fastsættes af beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet.««
[Teknisk ændring]
Til § 4
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 74 e, stk. 5,
ændres »ferieydelse og« til: »ferieydelse
eller«.
[Sproglig korrektion]
Til § 9
4) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 1, nr. 1, 2,«: »3«.
[Konsekvensændring]
5) I
stk. 4 ændres »nr. 3 og
4,« til: »nr. 01,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget i § 1, nr. 2, som ændret
ved nærværende ændringsforslag. Ved
ændringen indsættes to nye stykker i stedet for det
stykke, der foreslås ophævet. Som følge af
rykningen af de efterfølgende stykker, skal henvisningen i
§ 75 h, stk. 7, der bliver § 75 h, stk. 8, til stk. 6
ændres til stk. 7.
Til nr. 2
Af lovtekniske årsager foreslås
det at nyaffatte § 75 h i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter den gældende § 75 h, stk.
1, optjener et medlem ret til ferie med feriedagpenge på
grundlag af perioder, hvori arbejdsløshedskassen har
udbetalt ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse giver dog ikke ret til feriedagpenge. I
ændringsforslagets stk. 1 foreslås det, at bestemmelsen
videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk.
2, optjener et medlem også ret til ferie med feriedagpenge
på grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået
udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn. I
ændringsforslagets stk. 2 foreslås det, at bestemmelsen
videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk.
3, er retten til feriedagpenge betinget af, at medlemmet på
ferietidspunktet
1) er i et arbejdsforhold som
lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have dagpengeret i tilfælde
af ledighed og
3) har afholdt sin optjente ferie med
feriegodtgørelse eller løn.
I ændringsforslagets stk. 3
foreslås det, ud over at den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 1, indarbejdes, at bestemmelsen
videreføres uændret. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter den gældende § 75 h, stk.
4, kan ledige medlemmer, der deltager i uddannelse og modtager
dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse eller støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, uanset bestemmelsen i stk. 3, nr.
1, i stedet for disse ydelser vælge at få udbetalt
optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutionens ferielukning
og lign. I ændringsforslagets stk. 4 foreslås det, at
bestemmelsen videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk.
5, vil et medlem, som i hele optjeningsåret har modtaget
ydelser i form af dagpenge, feriedagpenge eller barselsdagpenge,
optjene ret til 25 dage med feriedagpenge. Hvis medlemmet ikke har
modtaget ydelser svarende til dagpenge i hele optjeningsåret,
vil medlemmet modtage et antal feriedagpenge ud fra en
forholdsmæssig beregning.
Beregningen af antallet af dage med ret til
feriedagpenge foretages efter gældende bekendtgørelse
nr. 698 af 27. maj 2015 om feriedagpenge, hvorefter a-kassen
opgør, hvor stort et beløb et medlem har modtaget i
form af arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge, og
barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark i optjeningsåret, der
følger kalenderåret. Bidrag til ATP regnes ikke
med.
Det samlede beløb divideres herefter
med den beregnede dagpengesats, der senest er brugt i
optjeningsåret. Hvis man ikke har fået udbetalt ydelser
med en beregnet sats i optjeningsåret, divideres
beløbet med et fast beløb, der udgør 82 pct.
af dagpengenes højeste beløb efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Hvis man senest har
været fuldtidsforsikret i optjeningsåret, bruges satsen
for fuldtidsforsikrede. Hvis man senest har været
deltidsforsikret, bruges satsen for deltidsforsikrede.
A-kassen ganger resultatet af beregningen
med en omregningsfaktor, som fastsættes af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Omregningsfaktoren tager
højde for ATP-bidaget.
Det fremgår videre af
bekendtgørelsen, at et medlem ikke kan overføre sin
ret til feriedagpenge fra ét ferieår til et andet.
Efter den nye ferielov, der træder i
kraft den 1. september 2020, optjener lønmodtagere fortsat
feriedage for hver måneds ansættelse, men
afholdelsesperioden (det nuværende ferieår) er
sammenfaldende med optjeningsperioden. Der optjenes fortsat 25
dages ferie ved ansættelse gennem hele optjeningsperioden,
der efter den nye ferielov er fra den 1. september frem til og med
den 31. august det efterfølgende år.
Perioden, hvori lønmodtageren kan
afholde ferien, er udvidet med 4 måneder, så ferien kan
afholdes fra den 1. september frem til udgangen af det
efterfølgende kalenderår.
Det foreslås, at den gældende
lovs § 75 h, stk. 1- 4, videreføres uændret.
Det foreslås i § 75 h, stk. 5,
at beregning af feriedagpengeretten sker således, at et
medlem, der i hele ferieåret har modtaget ydelser svarende
til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret til 5 ugers ferie
med feriedagpenge. I øvrige tilfælde sker der en
forholdsmæssig beregning. Ferieåret går fra den
1. september til og med den 31. august.
Dette svarer til de gældende regler i
§ 75 h, stk. 5, dog således, at ferieåret
følger ferieåret i den nye ferielov, og at retten til
feriedagpenge optjenes med 2,08 dages betalt ferie for hver
måneds ansættelse. Dette svarer til 5 ugers ferie om
året.
Det foreslås videre i § 75, stk.
6, at optjent ferie med feriedagpenge afholdes i løbet af
ferieafholdelsesperioden, som omfatter ferieåret, hvori
retten til feriedagpenge optjenes, og de efterfølgende 4
måneder fra ferieårets udgang til kalenderårets
udgang. De optjente feriedagpenge kan kun afholdes, hvis al optjent
ferie efter ferieloven er afholdt på
ferieafholdelsestidspunktet.
Det svarer til perioden med ret til at
holde feriedagpenge og følger ferieafholdelsesperioden i den
nye ferielov.
Det foreslås i stk. 7, at et medlem
uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 ikke har ret til feriedagpenge,
hvis politiet træffer afgørelse om inddragelse af pas
i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske
statsborgere m.v., fordi der er grund til at antage, at den
pågældende i udlandet deltager i aktiviteter, hvor
dette kan indebære eller forøge en fare for statens
sikkerhed eller andre staters sikkerhed eller en væsentlig
trussel mod den offentlige orden. Dette svarer til den
gældende § 75 h, stk. 6, som således
videreføres uændret.
Det foreslås i stk. 8, at hvis en
afgørelse om inddragelse af medlemmets pas i medfør
af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske statsborgere
m.v. omgøres eller ophæves den under en
efterfølgende domstolsprøvelse, efterbetales de
feriedagpenge, der er tilbagebetalt af medlemmet eller ikke er
udbetalt, jf. stk. 7, hvis de øvrige betingelser for
udbetaling af feriedagpenge var opfyldt i perioden. Dette svarer
til den gældende § 75 h, stk. 7, som således
videreføres uændret.
Det foreslås i stk. 9, at et medlem
uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 ikke har ret til feriedagpenge
for en periode, hvor medlemmet ved endelig dom findes at have
overtrådt straffelovens § 101 a, stk. 1, § 114 c,
stk. 3, §§ 114 d, 114 e eller 114 g for forhold
begået i udlandet eller § 114 j, stk. 1, eller for en
periode, hvor medlemmet ved endelig dom findes at have været
i udlandet i strid med et udrejseforbud fastsat efter § 2 b,
stk. 1, i lov om pas til danske statsborgere m.v. Dette svarer til
den gældende § 75 h, stk. 8, som således
videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk.
9, kan beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om feriedagpenge, herunder om beregning af
feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrelse, lediges
underretning til jobcenteret om tidspunktet for feriens afholdelse
og kommunernes medvirken efter stk. 2.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj 2015 om feriedagpenge.
I bekendtgørelsen er der fastsat
nærmere regler om betingelserne for ret til feriedagpenge,
herunder at medlemmet skal være enten ledig eller
lønmodtager og i tilfælde af ledighed stå til
rådighed for arbejdsmarkedet. Inden ferien skal medlemmet
opholde sig i Danmark.
Under ferien skal medlemmet være
dagpengeberettiget, men skal dog ikke stå til rådighed
for arbejdsmarkedet.
Et ledigt medlem skal være tilmeldt
som arbejdsøgende i jobcenteret, før ferien begynder,
og skal give a-kassen besked om ferien senest på
førstedagen for at have ret til feriedagpenge.
Feriedagpenge optjenes i kalenderåret
forud for ferieåret. Ferieåret er perioden fra den 1.
maj til og med den 30. april. Der optjenes kun ret til
feriedagpenge under medlemskab af en dansk a-kasse, og der optjenes
ret til feriedagpenge af dagpenge, feriedagpenge eller
barselsdagpenge. Ved optjeningsåret udløb opgør
a-kassen antallet af dage med ret til feriedagpenge. Har et medlem
i hele ferieåret modtaget ydelser svarende til dagpenge ved
fuld ledighed, vil medlemmet optjene ret til 5 ugers ferie med
feriedagpenge.
Har medlemmet fået udbetalt ydelser
med en beregnet sats i perioden fra optjeningsårets
begyndelse og frem til ferien, udbetales feriedagpenge med et
tilsvarende beløb. Medlemmer, der ikke har fået
udbetalt dagpenge med en beregnet sats, får udbetalt
feriedagpenge med et beløb, der svarer til 82 pct. af
højeste dagpenge.
Har en person ret til betalt ferie efter
ferieloven, skal vedkommende som udgangspunkt holde denne ferie,
før vedkommende kan få feriedagpenge. Personer, der
samlet set har optjent mere end 25 dages ferie med feriepenge, vil
dog kunne få udbetalt feriedagpenge, når de har afholdt
25 dages ferie fratrukket antallet af dage med ret til
feriedagpenge.
Der er endvidere fastsat regler om
meddelelse og ansøgning om og udbetaling af
feriedagpenge.
Efter den nye ferielov, der træder i
kraft den 1. september 2020, optjener lønmodtager fortsat
feriedage for hver måneds ansættelse, men
afholdelsesperioden (det nuværende ferieår) er
sammenfaldende med optjeningsperioden. Der optjenes fortsat 25
dages ferie ved ansættelse gennem hele optjeningsperioden
efter den nye ferielov, der er fra den 1. september frem til og med
den 31. august det efterfølgende år.
Det foreslås i stk. 10, at
bemyndigelsesbestemmelsen udvides, så
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet endvidere fastsætter
nærmere regler om retten til løbende optjening og
afholdelse af ferie med feriedagpenge. Det foreslås herunder,
at der vil blive fastsat nærmere regler om fradrag for
optjente feriedage med betalt ferie og feriedagpenge på
ferieafholdelsestidspunktet, afrundingen og benyttelsen af registre
til opgørelsen af feriedagpenge.
Det foreslås videre, at der
fastsættes nærmere regler om afholdelse af ferie og
feriedagpenge i perioden mellem de sidste 4 måneder af
ferieafholdelsesperioden af et år, og de første 4
måneder af ferieafholdelsesperioden i det
efterfølgende år. Med hjemmel i lovens § 75 h,
stk. 9, som bliver stk. 10, vil der blive fastsat regler om, at al
optjent betalt ferie på ferieafholdelsestidspunktet for
både første ferieår og det efterfølgende
ferieår skal afholdes, før det vil være muligt
at afholde feriedagpenge fra første ferieår i den
periode, hvor de to ferieafholdelsesperioder overlapper.
Det betyder, at de administrativt fastsatte
regler om feriedagpenge tilpasses den nye ferielov med
samtidighedsferie.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig
præcisering af opregningen i den foreslåede affattelse
af § 74 e, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslagene nr. 1 og 2.
Ændringsforslag nr. 1 skal træde i kraft den 1. januar
2019.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslag nr. 2 skal træde i kraft den 1.
september 2020.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Carsten Hansen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd. Mattias Tesfaye (S) Leif
Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Jette Gottlieb (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 192
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 2/5-18 fra Ældre
Sagen | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 192
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor der kun kan optjenes og
afholdes 16,6 dage med feriedagpenge i overgangsperioden, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om administration af det nye system
med samtidighedsferie, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor der ikke skal ses bort fra
tilgodehavende feriemidler ved beregning af efterløn,
fleksydelse og boligstøtte som ved beregning af folkepension
og førtidspension, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-18
fra Ældre Sagen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|