Fremsat den 20. marts 2018 af Martin Henriksen (DF),
Pernille Bendixen (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Justering af kravene i
beløbsordningen)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 9 a,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2) der
har indgået aftale eller fået tilbud om
ansættelse, som indebærer en årlig
aflønning på mindst 400.000 kr., der udbetales til en
dansk bankkonto, idet aflønningen dog tillige som minimum
skal svare til den gennemsnitlige aflønning ved
ansættelse inden for
a)
ledelsesarbejde,
b) arbejde, der
forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område, eller
c) arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau,«.
2. I
§ 9 a indsættes som stk. 23:
»Stk. 23.
Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, skal betinges af, at den
ansættende virksomhed dokumenterer, at der ikke er
tilgængelig arbejdskraft med opholdstilladelse i Danmark, som
på kvalificeret vis vil kunne varetage det
pågældende arbejde.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli 2018
har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på forlængelse af gældende
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2 og nr. 12, litra a. Opholdstilladelser efter § 9 a, stk.
2, nr. 2 og nr. 12, litra a, kan forlænges efter de regler,
der var gældende ved udstedelsen af den oprindelige
opholdstilladelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag har til formål at
ændre beløbsordningen i udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 2, med henblik på at sikre, at udenlandsk
arbejdskraft, som kommer til Danmark ved hjælp af
beløbsordningen, ikke påvirker danske
lønninger. Desuden skal lovforslaget sikre, at den
udenlandske arbejdskraft, som kommer til Danmark, reelt er
arbejdskraft, som der er brug for i Danmark.
Lovforslaget indeholder for det første
et forslag om at ændre lønkravet i
beløbsordningen for udlændinge, som ansættes
inden for ledelsesarbejde, arbejde, der forudsætter viden
på højeste niveau inden for pågældende
område, eller arbejde, der forudsætter viden på
mellemniveau. Lønkravet foreslås ændret for
disse grupper, således at lønnen skal udgøre
mindst 400.000 kr. som i dag og derudover opfylde et nyt krav om,
at lønnen som minimum skal svare til den gennemsnitlige
aflønning inden for den pågældende faggruppe.
For øvrige faggrupper bevares det nuværende
mindstekrav til årlig aflønning.
Lovforslaget indeholder for det andet et
forslag om, at en virksomhed, som ansætter en udlænding
med opholdstilladelse efter beløbsordningen, skal
dokumentere, at det ikke har været muligt at finde
kvalificeret arbejdskraft til en stilling blandt personer, som
allerede har lov til at opholde sig i Danmark. Virksomheden skal
således dokumentere, at der er søgt efter den
pågældende arbejdskraft gennem jobopslag i Danmark.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ændring
af beløbet for højtkvalificerede m.v.
2.1.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 2, kan en udlænding få opholdstilladelse i
Danmark, hvis udlændingen har indgået en aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på mindst 400.000 kr., som udbetales til en
dansk bankkonto. Mindstebeløbet på 400.000 kr.
reguleres årligt med satsreguleringsprocenten og en
tilpasningsprocent, så reguleringen i alt svarer til
lønudvikling i samfundet, jf. udlændingelovens §
9 a, stk. 22. Mindstebeløbet er således 417.793,60 kr.
pr. januar 2018.
Udlændinge med opholdstilladelse efter
beløbsordningen skal være ansat på løn-
og ansættelsesvilkår, som er i overensstemmelse med
danske forhold. Hvis der er tvivl om, hvorvidt løn- og
ansættelsesvilkårene er sædvanlige, kan Styrelsen
for International Rekruttering og Integration høre de
regionale arbejdsmarkedsråd herom, jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 8. Det lægges normalt til grund, at der er
tale om sædvanlig løn- og
ansættelsesvilkår, hvis arbejdsgiveren er omfattet af
en kollektiv overenskomst om løn- og
ansættelsesforhold med en dansk
lønmodtagerorganisation enten gennem medlemskab af en
arbejdsgiverforening eller ved at have tiltrådt en
gældende overenskomst.
Mindstebeløbet, som kræves ved
opholdstilladelser efter beløbsordningen, skal udbetales i
likvide midler. Det vil sige, at der ved opgørelsen af den
årlige aflønning udelukkende kan indgå
kontantløn, som udbetales i form af lønkroner. I den
årlige aflønning kan derfor ikke medregnes
værdien af f.eks. kost, logi, diæter, fri bil, fri
telefoni, internet, naturalier, abonnementer eller andre ydelser,
som tilbydes den ansatte af arbejdsgiveren. Indbetalinger til
arbejdsmarkedspensioner medregnes ved opgørelse af den
årlige aflønning, herunder både den del af
pensionsbidraget, der betales af arbejdsgiveren, og den del, der
betales af lønmodtageren. Feriepenge, der bliver optjent i
et ferieår med udbetaling i det følgende år,
indgår ikke i den årlige aflønning.
Mindstebeløbet skal udbetales til en
dansk bankkonto i en bank, der driver lovlig bankvirksomhed i
Danmark. Løn til og med beløbsgrænsen kan
således hverken udbetales kontant eller i udlændingens
hjemland. Dette krav gælder ikke for andelen af en
udlændings løn, som overstiger mindstebeløbet.
Andelen af en løn, som overstiger mindstebeløbet i
beløbsordningen, vil således kunne udbetales på
anden vis end angivet i udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2. Arbejdsgivere kan også give personalegoder i
tillæg til mindstebeløbet, eksempelvis kost, logi
m.v., men dette indgår ikke i opgørelsen af
mindstebeløbet.
2.1.2. Forslagsstillernes overvejelser
Mindstebeløbet i beløbsordningen
blev forhøjet fra 375.000 kr. til 400.000 kr. ved lov nr.
661 af 8. juni 2016 om ændring af udlændingeloven
(Beløbsordningen). Kravene til aflønning efter
beløbsordningen blev desuden skærpet ved lov nr. 701
af 8. juni 2017 om ændring af udlændingeloven
(Præcisering af kravene til aflønning efter
beløbsordningen). Ændringerne havde til formål
at beskytte mod løndumping på det danske arbejdsmarked
ved at ansætte billig udenlandsk arbejdskraft gennem
beløbsordningen.
Forslagsstillerne finder det
tilfredsstillende, at der i Folketinget har været flertal for
at skærpe kravene til opholdstilladelse efter
beløbsordningen. Den nuværende ordning stiller
imidlertid et ensartet beløbskrav til alle faggrupper,
hvilket gør, at det er væsentligt lettere for
højtlønnede faggrupper at opfylde
mindstebeløbet. Forslagsstillerne finder derfor, at
beløbsordningen bør ændres, således at
der til højtlønnede faggrupper stilles krav om, at
den årlige aflønning som minimum skal svare til den
gennemsnitlige løn inden for den pågældende
faggruppe. Således sikres det, at løndannelsen for
disse grupper ikke påvirkes i nedadgående retning. For
øvrige faggrupper bevares det nuværende system, hvor
der kræves en årlig aflønning på mindst
400.000 kr., som reguleres årligt.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at mindstekravet i
beløbsordningen ændres for udlændinge, som
ansættes inden for ledelsesarbejde, arbejde, der
forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område, eller arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau. Lønkravet
foreslås ændret for disse grupper, således at
lønnen skal udgøre mindst 400.000 kr. og derudover
som minimum skal svare til den gennemsnitlige aflønning
inden for den pågældende faggruppe.
Beløbsordningen vil således
indeholde forskellige mindstekrav til udlændinge fra
højtlønnede faggrupper og udlændinge fra
øvrige faggrupper. For højtlønnede faggrupper
vil mindstekravet være den gennemsnitlige løn inden
for den pågældende faggruppe. For øvrige
faggrupper bevares den nuværende mindsteløn på
400.000 kr., som reguleres årligt, og som pr. januar 2018
udgør 417.793,60 kr. Mindstekravet for
højtlønnede faggrupper vil derudover altid som
minimum svare til mindstekravet for øvrige faggrupper
på 400.000 kr., som løbende reguleres i henhold til
udlændingelovens § 9, stk. 22.
Opdelingen i de to grupper sker på
baggrund af DISCO, som er den officielle danske version af den
internationale fagklassifikation International Standard
Classification of Occupations (ISCO) udarbejdet af International
Labour Organisation (ILO). Den gældende version af den danske
fagklassifikation er DISCO-08, der er en sekscifret klassifikation
opbygget som en hierarkisk struktur med fem niveauer. I DISCO-08 er
det danske arbejdsmarked opdelt i 563 faggrupper med en række
nært beslægtede arbejdsfunktioner. Det første
niveau af faggrupper inden for DISCO-08 er følgende:
1)
Ledelsesarbejde.
2) Arbejde, der
forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område
3) Arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau.
4) Almindeligt
kontor- og kundeservicearbejde.
5) Service- og
salgsarbejde.
6) Arbejde inden
for landbrug, skovbrug og fiskeri eksklusive medhjælp
7)
Håndværkspræget arbejde.
8) Operatør-
og monteringsarbejde og transportarbejde.
9) Andet manuelt
arbejde.
Det foreslås, at der indføres et
nyt mindstebeløb for de første tre hovedgrupper i
DISCO-08, dvs. ledelsesarbejde, arbejde, der forudsætter
viden på højeste niveau inden for
pågældende område, og arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau. For disse tre
faggrupper skal ophold efter beløbsordningen således
betinges af, at udlændingen har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse, som indebærer en
årlig aflønning, der som minimum svarer til den
gennemsnitlige aflønning inden for den
pågældende faggruppe, jf. forslaget til det nye §
9 a, stk. 2, nr. 2, litra a. Mindstelønnen for disse
faggrupper skal desuden som minimum svare til mindstelønnen
på 400.000 kr., som gælder for øvrige
faggrupper, og løbende reguleres.
Gennemsnitslønnen skal udregnes i
forhold til det mest detaljerede niveau under DISCO-08, dvs. den
sekscifrede faggruppe, som ansøgeren tilhører og
udfører arbejde inden for. Den gennemsnitlige løn
inden for hver arbejdsfunktionsgruppe findes i Danmarks Statistiks
LONS20-tabel, som er tilgængelig på Danmarks Statistiks
hjemmeside (www.dst.dk). Da LONS20-tabellen ikke indeholder de
nyeste gennemsnitslønninger, bør
gennemsnitslønnen udregnes ved hjælp af de nyeste
tilgængelige tal, som opregnes med en årlig
satsreguleringsprocent og en tilpasningsprocent for at give et
retvisende billede af de nuværende lønniveau. F.eks.
udregnes en gennemsnitsløn for 2018 ved hjælp af data
fra 2016, som opregnes med en årlig satsreguleringsprocent og
en tilpasningsprocent. Det er udelukkende kontantlønnen, som
udbetales i lønkroner, som udgør beløbskravet.
Kontantlønnen kan for de pågældende faggrupper
udregnes som basisfortjenesten indeholdende ferie- og
søgnehelligdagsbetalinger, særlig
feriegodtgørelse, grund-, kvalifikations- og
funktionsløn m.v. inklusive bruttotræk samt
pensionsbidraget, således at genetillæg, personalegoder
og uregelmæssige betalinger ikke indgår i den angivne
gennemsnitsløn.
Da LONS20-tabellen på Danmarks
Statistiks hjemmeside kun er tilgængelig på firecifret
niveau, vil en udregning af gennemsnitslønnen i
overensstemmelse med dette lovforslag kræve, at der
årligt købes særudtræk hos Danmarks
Statistik for at få adgang til de sekscifrede grupper. Det
forudsættes, at den gældende gennemsnitsløn for
de enkelte faggrupper fastlægges af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration en gang årligt,
på samme tidspunkt som mindstebeløbet på 400.000
kr. reguleres i henhold til udlændingelovens § 9 a, stk.
22. Det forudsættes endvidere, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration oplyser ansøgere og virksomheder
om det gældende lønkrav for de enkelte faggrupper.
For DISCO-08 hovedgrupperne 4-9 fastholdes
beløbsordningens nuværende krav om en
årsløn på mindst 400.000 kr., som løbende
reguleres og pr. januar 2018 er 417.793,60 kr. Det omfatter
således almindeligt kontor- og kundeservicearbejde, service-
og salgsarbejde, arbejde inden for landbrug, skovbrug og fiskeri
eksklusive medhjælp, håndværkspræget
arbejde, operatør- og monteringsarbejde, transportarbejde og
andet manuelt arbejde. For disse grupper ændres der ikke i
kravene til opholdstilladelse efter beløbsordningen, jf.
forslaget til det nye § 9 a, stk. 2, nr. 2, litra b.
Mindstebeløbet for disse faggrupper følger
således det nuværende niveau, som fortsat reguleres
årligt med en satsregulerings- og tilpasningsprocent.
Der kan læses yderligere om DISCO-08
på Danmarks Statistiks hjemmeside.
For alle faggrupper, som gives
opholdstilladelse efter beløbsordningen, vil de
øvrige krav til opgørelse af mindstebeløbet,
udbetaling af løn osv. fortsat gælde.
2.2. Dokumenteret
søgning efter herboende arbejdskraft
2.2.1. Gældende ret
Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
2, indeholder ikke noget krav om, at udlændinge, som tildeles
opholdstilladelse efter beløbsordningen, skal ansættes
i arbejdsfunktioner, hvor der er mangel på kvalificeret
arbejdskraft i Danmark. Det er således uden betydning, om der
er herboende ledig arbejdskraft, som kan varetage det arbejde, som
en udlænding ansættes til.
2.2.2. Forslagsstillernes overvejelser
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
beløbsordningen ligesom positivlisten i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, skal anvendes til
at give opholdstilladelse til udenlandsk arbejdskraft, som reelt
mangler i Danmark. Der bør således indføres et
krav i beløbsordningen om, at en virksomhed, som
ansætter en udlænding med opholdstilladelse efter
beløbsordningen, dokumenterer, at det ikke har været
muligt at ansætte en person i den pågældende
stilling, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det
pågældende arbejde, og som har lov til at opholde sig i
Danmark.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at der
indføres et nyt krav i beløbsordningen, hvorved
opholdstilladelse skal betinges af, at den ansættende
virksomhed dokumenterer, at der ikke er tilgængelig
arbejdskraft med opholdstilladelse i Danmark, som på
kvalificeret vis vil kunne varetage det pågældende
arbejde, jf. forslaget til et nyt § 9 a, stk. 23. Den
ansættende virksomhed skal således dokumentere, at der
forgæves er foretaget en reel søgning efter
kvalificeret arbejdskraft, som kan varetage den konkrete stilling,
som udlændingen, der søger om opholdstilladelse efter
beløbsordningen, skal varetage.
En virksomhed kan for eksempel opfylde
dokumentationskravet i den foreslåede § 9 a, stk. 23,
ved at vise, at der har været søgt efter den
pågældende arbejdskraft blandt personer med
opholdstilladelse i Danmark, ved at udsende jobopslag på
relevante hjemmesider såsom virksomhedens egen hjemmeside,
det offentliges jobportal (Jobnet) og/eller gennem organisationer,
som er medlemmer af det regionale arbejdsmarkedsråd. Hvis
virksomheden på anden vis kan dokumentere, at der
forgæves er foretaget en reel søgning efter
kvalificeret arbejdskraft blandt personer med opholdstilladelse i
Danmark, kan dette også opfylde kravet i det foreslåede
§ 9 a, stk. 23.
Ved vurderingen af, om der er foretaget en
reel søgning efter kvalificeret arbejdskraft, skal der bl.a.
ske en vurdering af, om jobprofilen har et realistisk indhold og
realistiske forudsætninger, om et eller flere jobopslag har
været offentligt tilgængelige, om der har været
en passende ansøgningsfrist, og om stillingens løn-
og ansættelsesvilkår svarer til lignende
stillinger.
Hvis der har været kvalificerede
kandidater til en stilling, som den ansættende virksomhed har
undladt at ansætte, kan en udlænding ikke tildeles
opholdstilladelse efter beløbsordningen med henblik på
at varetage den pågældende stilling.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at ændre lønkravet
for visse grupper i beløbsordningen, således at
lønnen som minimum skal svare til den gennemsnitlige
aflønning inden for den pågældende faggruppe,
vurderes at medføre øgede udgifter og administration
for staten i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om
opholdstilladelse efter beløbsordningen. Lovforslaget kan
imidlertid også medføre positive økonomiske
konsekvenser for det offentlige, hvis flere danskere får
lettere ved at gå fra offentlig forsørgelse og til
beskæftigelse på grund af lovforslagets krav om, at
udenlandsk arbejdskraft kun må ansættes, såfremt
arbejdskraften ikke er tilgængelig i Danmark.
Forslaget om at indføre krav om
dokumentation for, at det ikke har været muligt at finde
kvalificeret arbejdskraft til en konkret stilling, vurderes at
medføre øgede udgifter og administration for staten i
forbindelse med behandlingen af ansøgninger om
opholdstilladelse efter beløbsordningen.
De øgede økonomiske udgifter og
den øgede administration vurderes dog at kunne varetages
under den eksisterende økonomiske ramme.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at ændre lønkravet
for visse grupper i beløbsordningen, således at
lønnen som minimum skal svare til den gennemsnitlige
aflønning inden for den pågældende faggruppe,
vurderes at kunne medføre øgede lønudgifter
til virksomheder, som tidligere har ansat udlændinge omfattet
af de nye regler til en løn under det gennemsnitlige
lønniveau.
Forslaget om at indføre krav om
dokumentation for, at det ikke har været muligt at finde
kvalificeret arbejdskraft til en konkret stilling, vurderes at
medføre en øget administrativ byrde for virksomheder,
som ønsker at ansætte udlændinge med
opholdstilladelse efter beløbsordningen.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring før fremsættelsen, men vil blive sendt i
høring efterfølgende.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget kan medføre positive
økonomiske konsekvenser for det offentlige, hvis flere
danskere får lettere ved at gå fra offentlig
forsørgelse og til beskæftigelse på grund af
lovforslagets krav om, at udenlandsk arbejdskraft kun må
ansættes, såfremt arbejdskraften ikke er
tilgængelig i Danmark. | Lovforslaget vurderes at medføre
øgede udgifter til behandlingen af ansøgninger. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes at medføre
øget administration i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget vurderes at medføre
øgede lønudgifter til visse virksomheder, som
ansætter udlændinge med ophold efter
beløbsordningen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget vurderes at medføre en
øget administrativ byrde for virksomheder, som
ansætter udlændinge med ophold efter
beløbsordningen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | . Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at mindstekravet i
beløbsordningen ændres for udlændinge, som
ansættes inden for ledelsesarbejde, arbejde, der
forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område, eller arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau.
Beløbsordningen vil således indeholde forskellige
mindstekrav til udlændinge fra højtlønnede
faggrupper og udlændinge fra øvrige faggrupper.
For højtlønnede faggrupper vil
mindstekravet til årlig aflønning være mindst
400.000 kr. og som minimum den gennemsnitlige løn inden for
den pågældende faggruppe. For øvrige faggrupper
bevares den nuværende mindsteløn på 400.000 kr.
Mindstelønnen på 400.000 kr. gælder
således for alle faggrupper og reguleres årligt, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 22. Pr. januar 2018
udgør beløbet 417.793,60 kr.
Opdelingen i de to grupper sker på
baggrund af DISCO, som er den officielle danske version af den
internationale fagklassifikation International Standard
Classification of Occupations (ISCO) udarbejdet af International
Labour Organisation (ILO). Den gældende version af den danske
fagklassifikation er DISCO-08, der er en sekscifret klassifikation
opbygget som en hierarkisk struktur med fem niveauer. I DISCO-08 er
det danske arbejdsmarked opdelt i 563 faggrupper med en række
nært beslægtede arbejdsfunktioner. Det første
niveau af faggrupper inden for DISCO-08 er følgende:
1)
Ledelsesarbejde.
2) Arbejde, der
forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område.
3) Arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau.
4) Almindeligt
kontor- og kundeservicearbejde.
5) Service- og
salgsarbejde.
6) Arbejde inden
for landbrug, skovbrug og fiskeri eksklusive medhjælp.
7)
Håndværkspræget arbejde.
8) Operatør-
og monteringsarbejde og transportarbejde.
9) Andet manuelt
arbejde.
Det foreslås, at der indføres et
nyt mindstebeløb for de første tre hovedgrupper i
DISCO-08, dvs. ledelsesarbejde, arbejde, der forudsætter
viden på højeste niveau inden for
pågældende område, og arbejde, der
forudsætter viden på mellemniveau. For disse tre
faggrupper skal ophold efter beløbsordningen således
betinges af, at udlændingen har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse, som indebærer en
årlig aflønning, der udgør mindst 400.000 kr.
og som minimum svarer til den gennemsnitlige aflønning inden
for den pågældende faggruppe, jf. forslaget til det nye
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, litra a. Gennemsnitslønnen skal
udregnes i forhold til det mest detaljerede niveau under DISCO-08,
dvs. den sekscifrede faggruppe, som ansøgeren
tilhører og udfører arbejde inden for.
Den gennemsnitlige løn inden for hver
arbejdsfunktionsgruppe findes i Danmarks Statistiks LONS20-tabel,
som er tilgængelig på Danmarks Statistiks hjemmeside
(www.dst.dk). Da LONS20-tabellen ikke indeholder de nyeste
gennemsnitslønninger, bør gennemsnitslønnen
udregnes ved hjælp af de nyeste tilgængelige tal, som
opregnes med en årlig satsreguleringsprocent og en
tilpasningsprocent for at give et retvisende billede af de
nuværende lønniveau. F.eks. udregnes en
gennemsnitsløn for 2018 ved hjælp af data fra 2016,
som opregnes med en årlig satsreguleringsprocent og en
tilpasningsprocent. Det er udelukkende kontantlønnen, som
udbetales i lønkroner, som udgør beløbskravet.
Kontantlønnen kan for de pågældende faggrupper
udregnes som basisfortjenesten indeholdende ferie- og
søgnehelligdagsbetalinger, særlig
feriegodtgørelse, grund-, kvalifikations- og
funktionsløn m.v. inklusive bruttotræk samt
pensionsbidraget, således at genetillæg, personalegoder
og uregelmæssige betalinger ikke indgår i den angivne
gennemsnitsløn.
Da LONS20-tabellen på Danmarks
Statistiks hjemmeside kun er tilgængelig på firecifret
niveau, vil en udregning af gennemsnitslønnen i
overensstemmelse med dette lovforslag kræve, at der
årligt købes særudtræk hos Danmarks
Statistik for at få adgang til de sekscifrede grupper. Det
forudsættes, at den gældende gennemsnitsløn for
de enkelte faggrupper fastlægges af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration en gang årligt,
på samme tidspunkt som mindstebeløbet på 400.000
kr. reguleres i henhold til udlændingelovens § 9 a, stk.
22. Det forudsættes endvidere, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration oplyser ansøgere og virksomheder
om det gældende lønkrav for de enkelte faggrupper.
For DISCO-08 hovedgrupperne 4-9 fastholdes
beløbsordningens nuværende krav om en
årsløn på mindst 400.000 kr., som løbende
reguleres og pr. januar 2018 er 417.793,60 kr. Det omfatter
således almindeligt kontor- og kundeservicearbejde, service-
og salgsarbejde, arbejde inden for landbrug, skovbrug og fiskeri
eksklusive medhjælp, håndværkspræget
arbejde, operatør- og monteringsarbejde, transportarbejde og
andet manuelt arbejde. For disse grupper ændres der ikke i
kravene til opholdstilladelse efter beløbsordningen, jf.
forslaget til det nye § 9 a, stk. 2, nr. 2, litra b.
Mindstebeløbet for disse faggrupper følger
således det nuværende niveau.
For alle faggrupper, som gives
opholdstilladelse efter beløbsordningen, vil de
øvrige krav til opgørelse af mindstebeløbet,
udbetaling af løn osv. fortsat gælde.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indføres et
nyt krav i beløbsordningen, hvorved opholdstilladelse skal
betinges af, at den ansættende virksomhed dokumenterer, at
der ikke er tilgængelig arbejdskraft med opholdstilladelse i
Danmark, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det
pågældende arbejde, jf. forslaget til et nyt § 9
a, stk. 23. Den ansættende virksomhed skal således
dokumentere, at der forgæves er foretaget en reel
søgning efter kvalificeret arbejdskraft, som kan varetage
den konkrete stilling, som udlændingen, der søger om
opholdstilladelse efter beløbsordningen, skal varetage.
En virksomhed kan for eksempel opfylde
dokumentationskravet i det foreslåede § 9 a, stk. 23,
ved at vise, at der har været søgt efter den
pågældende arbejdskraft blandt personer med
opholdstilladelse i Danmark, ved at udsende jobopslag på
relevante hjemmesider såsom virksomhedens egen hjemmeside,
det offentliges jobportal (Jobnet) og/eller gennem organisationer,
som er medlemmer af det regionale arbejdsmarkedsråd. Hvis
virksomheden på anden vis kan dokumentere, at der
forgæves er foretaget en reel søgning efter
kvalificeret arbejdskraft blandt personer med opholdstilladelse i
Danmark, kan dette også opfylde kravet i det foreslåede
§ 9 a, stk. 23.
Ved vurderingen af, om der er foretaget en
reel søgning efter kvalificeret arbejdskraft, skal der bl.a.
ske en vurdering af om jobprofilen har et realistisk indhold og
realistiske forudsætninger, om et eller flere jobopslag har
været offentligt tilgængelige, om der har været
en passende ansøgningsfrist, og om stillingens løn-
og ansættelsesvilkår svarer til lignende
stillinger.
Hvis der har været kvalificerede
kandidater til en stilling, som den ansættende virksomhed har
undladt at ansætte, kan en udlænding ikke tildeles
opholdstilladelse efter beløbsordningen med henblik på
at varetage den pågældende stilling. Hvis en virksomhed
ikke har foretaget en reel søgning efter kvalificeret
arbejdskraft, som kan varetage en stilling, vil en udlænding
ikke kunne tildeles opholdstilladelse efter beløbsordningen
i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, med henblik
på at varetage stillingen.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018.
I stk. 2 præciseres det, at loven ikke
finder anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli 2018
har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i henhold til
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
I stk. 3 præciseres det, at loven alene
finder anvendelse for nye ansøgninger, som indgives efter
lovforslagets ikrafttræden. Loven finder således ikke
anvendelse ved forlængelse af gældende
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2 og nr. 12, litra a, om beløbsordningen og
fasttrackordningen. Opholdstilladelser efter § 9 a, stk. 2,
nr. 2 og nr. 12, litra a, kan forlænges efter de regler, der
var gældende ved udstedelsen af den oprindelige
opholdstilladelse.
Personer, som søger om
forlængelse af en tidligere meddelt opholdstilladelse, kan
fortsat få forlænget opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 13, såfremt
betingelserne for den oprindelige opholdstilladelse stadig er
opfyldt.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed og fastslår, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved lov nr. 124 af 26. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | § 9 a. Der
kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Der kan
efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, 1) … 2) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på mindst 400.000 kr., som udbetales til en
dansk bankkonto, 3) … | | 1. § 9 a, stk. 2, nr. 2, affattes
således: »2) der har indgået aftale
eller fået tilbud om ansættelse, som indebærer en
årlig aflønning på mindst 400.000 kr., der
udbetales til en dansk bankkonto, idet aflønningen dog
tillige som minimum skal svare til den gennemsnitlige
aflønning ved ansættelse inden for a) ledelsesarbejde, b) arbejde, der forudsætter viden
på højeste niveau inden for pågældende
område, eller c) arbejde, der forudsætter viden
på mellemniveau,«. | | | 2. I § 9 a indsættes som stk. 23: »Stk. 23.
Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, skal betinges af, at den
ansættende virksomhed dokumenterer, at der ikke er
tilgængelig arbejdskraft med opholdstilladelse i Danmark, som
på kvalificeret vis vil kunne varetage det
pågældende arbejde.« | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli
2018 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på forlængelse af gældende
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2 og nr. 12, litra a. Opholdstilladelser efter § 9 a, stk.
2, nr. 2 og nr. 12, litra a, kan forlænges efter de regler,
der var gældende ved udstedelsen af den oprindelige
opholdstilladelse. | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Justering af kravene i
beløbsordningen).
(Lovforslag nr. L 189)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.