Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 17. maj 2018
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 22
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts
2018 og var til 1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 2. februar 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 105. Den 14. marts 2018 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra IT-Politisk
Forening og Regnar Lykou, Virum, som erhvervsministeren har
kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved. 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten bemærker, at
lovforslaget er et af de såkaldte bunkeforslag, som
regeringen desværre ofte fremsætter på det
finansielle område. Enhedslisten finder, at det element, der
handler om hvidvask, er et fremskridt i forhold til gældende
regler og indeholder nogle gode opstramninger og tiltag, der skal
dæmme op for noget af det misbrug, der er sket i den
finansielle sektor, og som skal give bedre muligheder for at opdage
og gribe ind over for hvidvask. Enhedslisten er imidlertid bekymret
over en række af de mange andre elementer i lovforslaget. Det
gælder bl.a. forslaget om at hæve grænsen for
prospektkrav og etableringen af de nye alternative
investeringsfonde. Enhedslisten er endvidere i særlig grad
bekymret over det forhold, at realkreditten stadig vil være
undtaget fra de solvenskrav, som andre dele af finanssektoren er
omfattet af. Enhedslisten mener ikke, at ministeren og regeringen
udtømmende har besvaret den kritik, som er rejst fra
Nationalbankens side. På den baggrund kan Enhedslisten ikke
støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 30 foreslåede § 267, stk. 3, udgår i nr. 1
»værktøjet«.
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
343 i, stk. 1, ændres »§ 64, stk.
1-5« til »§ 64, stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensrettelse på grund
af den foreslåede § 1, nr. 13]
3) Nr.
43 affattes således:
»43. I §
373, stk. 1, ændres »§ 46 b, stk. 1«
til: »§ 46 b, stk. 1 og 2«, og »§ 64,
stk. 5, jf. stk. 3, nr. 1 og 2« til: »§ 64, stk.
2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4«, og efter »248 b, stk.
1,« indsættes: »§ 313 b,«.«
[Præcisering af
strafsanktionerede regler]
Til § 2
4) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
211, stk. 2, indsættes som nr.
9:
»9)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2365/2015
af 25. november 2015 om gennemsigtighed af
værdipapirfinansieringstransaktioner og vedrørende
genanvendelse og regler fastsat i medfør
heraf.««
[Præcisering af
Finanstilsynets tilsynskompetence]
Til § 4
5) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
4, stk. 1, ændres »en finansiel rådgiver
eller boligkreditformidler« til: »en finansiel
rådgiver, en investeringsrådgiver eller en
boligkreditformidler«.«
[Sproglig ændring]
Til § 5
6)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01. I §
146, nr. 1, indsættes efter »i et konkret
finansielt instrument,«: »og«.
02. I
§ 146, nr. 2, ændres
»sammensætningen af et indeks, og« til:
»sammensætningen af et indeks.««
[Lovteknisk korrektion]
7) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring af § 161
ændres i indledningen »§
161« til: »§ 161, stk.
1,«.
[Præcisering]
8) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring af § 170, stk. 1, 2.
pkt., ændres »Markedsføringslovens §
20, § 22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27, stk. 1, §
27 a og § 28« til: »Markedsføringslovens
§ 24, § 25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1,
og § 34«.
[Præcisering]
Til § 6
9)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
3, stk. 1, nr. 30, der bliver nr. 32, ændres
»nr. 18« til: »nr. 20«.
02. I
§ 3, stk. 1, nr. 40, der bliver
nr. 42, ændres »nr. 37« til: »nr.
39«.«
[Lovteknisk korrektion]
10) Nr.
50 affattes således:
»50. § 149, stk. 1, affattes
således:
»En afdeling i en kapitalforening, AIF-SIKAV
eller AIF-værdipapirfond kan spaltes. Forud for spaltningen
skal kapitalforeningen, AIF-SIKAV'en eller
AIF-værdipapirfonden offentliggøre en
spaltningsplan.««
[Lovteknisk korrektion]
11) I
den under nr. 52 foreslåede
ændring af § 150, stk. 2,
indsættes efter »eller af«: »bestyrelsen
for«.
[Præcisering]
12) I
den under nr. 57 foreslåede
affattelse af § 154
indsættes i stk. 2 efter
»eller af«: »bestyrelsen for«.
[Præcisering]
13) I
den under nr. 58 foreslåede
ændring af § 155, stk. 1, 2.
pkt., ændres i indledningen »§ 155, stk. 1, 2. pkt.«
til: Ȥ 155, stk. 1, 5.
pkt.«
[Præcisering]
14)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
190, stk. 1, ændres »§ 135, stk. 1«
til: »§ 135, stk. 1-3«, »§ 137, stk.
4« til: »§ 137, stk. 5«, og »§
146, stk. 1, 2 pkt.« til: »§ 146, stk. 1, 3.
pkt.««
[Lovteknisk korrektion]
15)
Efter nr. 61 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
190, stk. 4, udgår
»§186,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
16) I
den under nr. 3 foreslåede § 29, stk. 1, nr. 8, ændres
»gør« til: »virksomheden
gør«.
[Konsekvensrettelse]
17) Nr.
4 affattes således:
»4. I §
44 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Lov om forsikringsformidling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065
af 22. august 2013, ophæves.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 12
18) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
135 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Inddragelse af tilladelse i henhold til stk. 1, nr. 5, som
følge af manglende opfyldelse af kravene om egnethed og
hæderlighed, jf. § 30, stk. 1, nr. 2-5, og inddragelse i
henhold til stk. 2 kan af indehaveren af en udbyder af
kontooplysningstjenester, der er en enkeltmandsvirksomhed,
forlanges indbragt for domstolene. Anmodningen herom skal indgives
til Finanstilsynet, inden 4 uger efter at inddragelsen af
tilladelse er meddelt den pågældende. Finanstilsynet
indbringer sagen for domstolene inden 4 uger efter modtagelsen af
anmodning herom. Sagen anlægges i den borgerlige retsplejes
former.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 20
19) I
det under nr. 1 foreslåede § 13, stk. 3, ændres
»øvrige fordringer i medfør af konkurslovens
§ 98 samt relevante kapitalinstrumenter« til:
»fordringer i medfør af konkurslovens § 98 samt
øvrige efterstillede forpligtelser«.
[Præcisering]
Til § 23
20) Nr.
4 affattes således:
»4. I § 7
a, stk. 9, 1. pkt., der bliver stk. 10, 1. pkt.,
ændres »Stk. 1-8« til: »Stk.
1-9«.«
[Lovteknisk ændring]
21)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7 a, stk. 9, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt.,
ændres »stk. 1-8« til: »stk.
1-9«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 24
22) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 7 træder i kraft den 1. oktober 2018.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, nr. 30, i
det fremsatte lovforslag, at i en koncern, hvor der indgår et
realkreditinstitut, og hvor der er fastlagt et krav til
størrelsen af koncernens nedskrivningsegnede passiver
på konsolideret niveau, jf. § 266, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed, kan Finanstilsynet tillade, at passiver
udstedt fra et realkreditinstitut i koncernen anvendes til at
opfylde kravet til de nedskrivningsegnede passiver på
konsolideret niveau, hvis tre kumulative betingelser er opfyldt.
Den første af de tre betingelser er, at de
pågældende instrumenter i afviklingssituationen
kontraktuelt skal kunne nedskrives og konverteres uden brug af
bail-inn-værktøjer.
Flere steder i lov om finansiel virksomhed
og i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder anvendes alene begrebet bail-in. For at sikre
ensartethed i den finansielle lovgivning stilles
ændringsforslag, hvorefter
»værktøjer« udgår.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 13 og 14,
affattes kravene til egnethed og hæderlighed i §§
64, stk. 1-4, i lov om finansiel virksomhed. Det foreslås at
ophæve de gældende § 64, stk. 1-4, og samle
kravene til egnethed og hæderlighed i et nyt § 64, stk.
1, jf. de specielle bemærkninger til § 1, nr. 13.
Bestemmelsen i § 64, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed
bliver til § 64, stk. 2, jf. de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 14.
Som konsekvens heraf ændres
henvisningen i § 343 i, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed
fra § 64, stk. 1-5, til § 64, stk. 1 og 2.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget indsættes
§ 46 b, stk. 2, i § 373, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed.
I lovforslagets § 1, nr. 12,
indsættes § 46 b, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Herefter finder § 46 b, stk. 1, også anvendelse for
pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber, der rådgiver
om eller er formidlere af strukturerede indlån.
Ifølge § 373, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed straffes overtrædelse af de i
bestemmelsen nævnte bestemmelser med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Med lovforslagets § 1, nr. 43,
foretages der ændringer i oplistningen af bestemmelser i
§ 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Lovforslaget
indsætter dog ikke en henvisning til den foreslåede
§ 46 b, stk. 2.
Med ændringsforslaget indsættes
der i § 373, stk. 1, en henvisning til § 46 b, stk. 2,
hvorefter overtrædelse af bestemmelsen i § 46 b, stk. 1,
jf. stk. 2, kan straffes med bøde eller fængsel indtil
4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til
overtrædelse af § 46 b, stk. 1, jf. stk. 2, er det
pågældende pengeinstitut eller
fondsmæglerselskab, der rådgiver om eller er formidlere
af strukturerede indlån.
Det betyder, at et pengeinstitut eller
fondsmæglerselskab, der rådgiver om eller er formidler
af strukturerede indlån, kan straffes med bøde, hvis
instituttet eller selskabet modtager og beholder gebyrer,
provisioner eller andre penge- og naturalieydelser, der betales af
tredjemand eller en person, som handler på tredjemands vegne,
i forbindelse med leveringen af den pågældende
tjenesteydelse til instituttets eller selskabets kunder.
1. pkt. gælder ikke naturalieydelser
af mindre værdi, som kan øge kvaliteten af den
tjenesteydelse, der leveres til kunden, og som ikke kan forhindre
det pågældende institut eller selskab i at overholde
sin pligt til at handle i kundens bedste interesse. Sådanne
naturalieydelser skal oplyses tydeligt til kunden.
Til nr. 4
Ifølge § 211, stk. 2, i lov om
kapitalmarkeder påser Finanstilsynet overholdelsen af en
række love, forordninger og direktiver eller regler fastsat i
medfør heraf.
Med lovforslagets § 2, nr. 8,
indsættes et nyt nummer i § 211, stk. 2, hvorefter
Finanstilsynets påser overholdelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2365/2015/EU af 25. november 2015 om
gennemsigtighed af værdipapirfinansieringstransaktioner og
vedrørende genanvendelse.
Med ændringsforslaget indsættes
»og regler fastsat i medfør heraf«.
Finanstilsynet vil herefter også
kunne påse overholdelsen af regler fastsat i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2365/2015/EU af
25. november 2015 om gennemsigtighed af
værdipapirfinansieringstransaktioner og vedrørende
genanvendelse.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig rettelse.
§ 4, stk. 1, i lov om finansielle
rådgivere, investeringsrådgivere og
boligkreditformidlere lyder »Et medlem af bestyrelsen eller
direktionen hos en finansiel rådgiver eller
boligkreditformidler skal have fyldestgørende erfaring til
at udøve sit hverv eller varetage sin stilling i den
pågældende virksomhed.«
Med lovforslagets § 4, nr. 3, omfattes
investeringsrådgivere af bestemmelsen i § 4, stk. 1. Med
ændringsforslaget indsættes »en« foran
boligkreditformidler. Hermed sikres, at opremsningen af personer
omfattet af bestemmelsen bliver sprogligt korrekt.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Med lovforslagets § 5, nr. 8,
ophæves lovens § 146, nr. 3. Af lovtekniske grunde
foreslås det som en konsekvens heraf, at § 146, nr. 1,
afsluttes med », og« i stedet for et komma, og at
§ 146, nr. 2, afsluttes med et punktum i stedet for »,
og«.
Til nr. 7
Det er tale om en præcisering.
Til nr. 8
Ved § 46 i lov om
markedsføring, jf. lov nr. 426 af 3. maj 2017, blev §
170, stk. 1, 2. pkt., i lov om investeringsforeninger
ændret.
I lovforslagets § 5, nr. 10, er der
henvist til § 170, stk. 1, 2. pkt., i lov om
investeringsforeninger, som det så ud inden ændringer i
lov nr. 426, af 3. maj 2017.
Med ændringsforslaget foretages alene
en ændring, således at den tekst, der ændres i,
afspejler den faktiske lovtekst.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Der er i lovens § 3, stk. 1, nr. 30,
en henvisning til stk. 1, nr. 18. Som følge af at der i
lovforslaget foreslås at indsætte to nye numre som nr.
12 og 13, skal denne henvisning ændres til nr. 20.
Der er i lovens § 3, stk. 1, nr. 40,
en henvisning til stk. 1, nr. 37. Som følge af at der i
lovforslaget foreslås at indsætte to nye numre som nr.
12 og 13, skal denne henvisning ændres til nr. 39.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
Da de foreslåede ændringer
vedrører begge punktummer i § 149, stk. 1, er det mere
korrekt at foreslå en ny affattelse af § 149, stk.
1.
Forslaget indebærer således
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Der er tale om en sproglig
præcisering, der skal gøre det klart, at det er
bestyrelsen for fondens forvalter, der er kompetent til at
træffe beslutning om modtagelse af en del af en anden
afdelings aktiver og forpligtelser som led i en spaltning.
Til nr. 12
Der er tale om en sproglig
præcisering, der skal gøre det klart, at det er
bestyrelsen for fondens forvalter, der er kompetent til at
træffe beslutning om modtagelse af en anden afdeling som led
i en overflytning.
Til nr. 13
Der er tale om en præcisering af, at
ændringsforslaget vedrører § 155, stk. 1, 5.
pkt., og ikke 2. pkt., som det fejlagtigt er angivet i
lovforslaget.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensrettelse, idet den gældende straffebestemmelse i
§ 190, stk. 1, strafbelægger § 135, stk. 1, §
137, stk. 4, og § 146, stk. 1, 2 pkt. Som følge af
ændringer i de pågældende bestemmelser rykkes de
strafbelagte forhold til § 135, stk. 1-3, § 137, stk. 5,
og § 146, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås derfor at
konsekvensrette de pågældende henvisninger.
Til nr. 15
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 32
b regulerer det samme område som den nuværende
bestemmelse i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
§ 186. Det er derfor besluttet at ophæve bestemmelsen i
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde.
Med lovforslagets § 6, nr. 59,
ophæves bestemmelsen i § 185, stk. 3, i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde. Ophævelsen skal
ses, i lyset af at der i lovforslagets § 6, nr. 60,
indsættes en tilsvarende bestemmelse i lovens § 186.
Det følger af § 190, stk. 4, at
der i forskrifter udstedt i medfør af bl.a. § 186 kan
fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 4
måneder for overtrædelse af bestemmelser i
reglerne.
Idet bestemmelsen i § 186 ikke
længere indeholder en bemyndigelse til at udstede
forskrifter, udgår henvisningen hertil.
Til nr. 16
Det foreslås i lovforslagets §
7, nr. 3, at indsætte et nyt nummer i § 29, stk. 1, i
lov nr. 41 af 22. januar 2018 om forsikringsformidling,
således at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen for en
forsikringsformidler eller en genforsikringsformidler, hvis
virksomheden gør sig skyldig i grove eller gentagne
overtrædelser af hvidvaskloven.
Med ændringen indsættes
»virksomheden« i det foreslåede nummer,
således at sætningen kan læses i
forlængelse af bestemmelsens indledning.
Der er alene tale om en sproglig
rettelse.
Til nr. 17
Det foreslås i § 7, nr. 4, i det
fremsatte lovforslag, at erhvervsministeren kan ophæve lov om
forsikringsformidling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065 af 22.
august 2013.
Med ændringsforslaget foreslås
§ 7, nr. 4, ændret, således at lov om
forsikringsformidling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065 af 22.
august 2013, ophæves.
Ændringen skyldes vedtagelsen af
Kommissionens forslag om udsættelse af
ikrafttrædelsesdatoen for gennemførelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2016/97 af 20.
januar 2016 om forsikringsdistribution
(forsikringsdistributionsdirektivet) til den 1. oktober 2018. Der
er dermed ikke længere usikkerhed om
ikrafttrædelsesdatoen for lov nr. 41 af 22. januar 2018 om
forsikringsformidling, der nødvendiggør, at
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ophævelsen af den nugældende lov om
forsikringsformidling.
Forslaget indebærer således
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
I lovforslagets § 12, nr. 9,
indsættes et nyt stk. 2 i § 135 i lov om betalinger.
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Med lovforslagets § 12, nr. 11,
indsættes et stk. 3 i § 135. Idet stk. 2 som
følge af ændringen i lovforslagets § 12, nr. 9,
er blevet nr. 3, skal lovforslagets § 12, nr. 11, rettelig
indsætte et nyt stk. 4.
Til nr. 19
Der er tale om en præcisering.
Med ændringen udgår ordet
øvrige af bestemmelsen. Ændringen foretages, for at
placeringen i prioritetsordenen af den nye kategori af
gældsforpligtelser præciseres i forhold til fordringer
i medfør af konkurslovens § 98, da den nye kategori af
gældsforpligtelser ikke er en fordring omfattet af
konkurslovens § 98, men foranstillet sådanne fordringer
i prioritetsordenen.
Endvidere ændres begrebet relevante
kapitalinstrumenter til øvrige efterstillede
forpligtigelser. Hermed præciseres, at den nye kategori af
gældsforpligtelser er foranstillet både relevante
kapitalinstrumenter og øvrige efterstillede forpligtelser.
Denne præcisering foretages for at undgå tvivl om
prioritetsordenen ved konkurs.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring
af lovforslagets § 23, nr. 4.
Med ændringen sikres det, at ordlyden
af kreditaftalelovens § 7 b, stk. 9, 1. pkt., der bliver stk.
10, 1. pkt., afspejles korrekt i lovforslaget.
Forslaget indebærer således
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Med ændringen indsættes et nyt
nummer i lovforslagets § 23, nr. 5, hvorved det sikres, at
ordlyden af kreditaftalelovens § 7 b, stk. 9, 2. pkt., der
bliver stk. 10, 2. pkt., afspejles korrekt i lovforslaget.
Forslaget indebærer således
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en korrektion af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af den
foreslåede ændring i ændringsforslag nr. 17. Der
henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr.
17.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per
Nørhave (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten
Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum
Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S)
Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 184
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 3/4-18 fra Regnar Lykou,
Virum | 4 | Henvendelse af 6/4-18 fra IT-Politisk
Forening | 5 | Meddelelse om udskydelse af
betænkningsafgivelse | 6 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. tilbagetaget | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/4-18 fra Regnar Lykou, Virum, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/4-18 fra IT-Politisk Forening, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
|