Fremsat den 14. marts 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Arbejdstilsynets adgang til samtaler med
ansatte og anvendelse af midler til tværgående
aktiviteter)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som
ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 68 a indsættes efter stk.
5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Arbejdsmiljørådet fordeler midler til
tværgående aktiviteter efter stk. 1 og 5 mellem
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2.
Efter § 76, stk. 5,
indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Arbejdstilsynets medarbejdere kan som led i tilsynets
udøvelse tale med ansatte, uden at andre er til stede.
Stk. 7.
Arbejdstilsynets medarbejdere kan som led i tilsynets
udøvelse gennemføre gruppesamtaler med ansatte,
når det er arbejdsmiljøfagligt begrundet. Under
gruppesamtaler med ansatte har arbejdsgiveren, dennes
repræsentant, jf. §§ 23 og 24, eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget hertil, ret til at være til stede,
medmindre Arbejdstilsynets medarbejdere vurderer, at der er risiko
for, at formålet med gruppesamtalen derved
forspildes.«
3. I
§ 81, stk. 6, ændres
»§ 68 a, stk. 6« til: »§ 68 a, stk.
7«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1
og 3, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 3. Ved
ikrafttrædelse af § 1, nr. 1 og 3, ophæves
tekstanmærkning nr. 164 til § 17 i Finansloven.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Pr. 1. januar 2017 trådte en ændring af
arbejdsmiljøloven i kraft, hvorefter der bl.a.
afsættes midler til tværgående aktiviteter til
partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet i regi af
branchefællesskaber for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet. Der har efterfølgende vist
sig behov for en mere tydelig hjemmel til tildeling af midlerne, og
der foreslås på den baggrund en præcisering af
gældende ret.
En række anbefalinger fra det såkaldte Metodeudvalg
har siden 1995 været en del af grundlaget for
Arbejdstilsynets tilsyn med psykisk arbejdsmiljø.
Metodeudvalget blev nedsat af den daværende arbejdsminister i
1994. Udvalget skulle se nærmere på, hvordan
rollefordelingen mellem Arbejdstilsynet og andre aktører
skulle være i forhold til det psykiske arbejdsmiljø,
for at problemer i det psykiske arbejdsmiljø kunne
håndteres bedst muligt. Udvalget var sammensat af
repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, Direktoratet for
Arbejdstilsynet og Arbejdsministeriet. Udvalget afgav sine
anbefalinger i en rapport i 1995.
I 2015 afgav Rigsrevisionen en beretning om Arbejdstilsynets
tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø. Et kritikpunkt i
beretningen var, at Beskæftigelsesministeriet ikke siden en
statusredegørelse fra 1998 havde fulgt op på, om
Metodeudvalgets anbefalinger er et relevant og tidssvarende
grundlag for tilsynet med det psykiske arbejdsmiljø.
Som opfølgning på Rigsrevisionens beretning har
Beskæftigelsesministeriet afholdt en møderække
med repræsentanter for de parter, der var repræsenteret
i Metodeudvalget i 1995. Opgaven var at drøfte, om de
anbefalinger, der blev givet dengang, fortsat udgør et
relevant og tidssvarende grundlag for Arbejdstilsynets tilsyn med
det psykiske arbejdsmiljø. I den forbindelse er
Arbejdstilsynets adgang til samtaler med ansatte ved tilsyn med det
psykiske arbejdsmiljø blevet drøftet.
Arbejdsmarkedets parter er principielt enige om, at
myndighedsudøvelsen vedrørende psykisk
arbejdsmiljø bedst baserer sig på enighed mellem
arbejdsmarkedets parter. Det har dog ikke været muligt at
opnå enighed om et fælles indspil til revision af
Metodeudvalgets anbefalinger.
Beskæftigelsesministeren har på den baggrund valgt
at justere tilsynet med det psykiske arbejdsmiljø, så
det sikres, at der fortsat er klare rammer for Arbejdstilsynets
beføjelser. Arbejdsmarkedets parter har taget den politiske
løsning til efterretning og bakker fortsat op om
Metodeudvalgets anbefalinger.
Beskæftigelsesministeren fremsætter som en del af
den politiske løsning lovforslag om Arbejdstilsynets adgang
til samtaler med ansatte uden arbejdsgivers tilstedeværelse i
forbindelse med tilsyn. Lovforslaget er udtryk for en balance
mellem de synspunkter, som arbejdsmarkedets parter har
fremført. I lovforslaget foreslås det, at der
fastsættes regler om Arbejdstilsynets adgang til at tale med
ansatte, uden at andre er til stede, herunder arbejdsgiver eller
dennes repræsentant. Desuden foreslås det, at der
fastsættes regler om Arbejdstilsynets adgang til at
gennemføre gruppesamtaler med ansatte.
2. Lovforslagets hovedindhold
Der foreslås i § 1, nr. 1, en præcisering af
hjemlen til, at Arbejdsmiljørådet kan tildele de
afsatte midler til tværgående aktiviteter i regi af
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø eller
Arbejdsmiljørådet.
Det foreslås i § 1, nr. 2, at der indføres en
udtrykkelig hjemmel i loven til, at Arbejdstilsynets medarbejdere
som led i tilsynet med virksomhedernes arbejdsmiljø kan tale
med ansatte, uden at andre er til stede, herunder arbejdsgiver
eller dennes repræsentant. Det foreslås endvidere, at
der indføres hjemmel til, at Arbejdstilsynets medarbejdere
kan gennemføre gruppesamtaler med ansatte, når det er
arbejdsmiljøfagligt begrundet, og at arbejdsgiver, dennes
repræsentant eller en person, som arbejdsgiver har udpeget
hertil, har ret til at være til stede under gruppesamtaler
med ansatte, medmindre Arbejdstilsynets medarbejdere vurderer, at
der er risiko for, at formålet med gruppesamtalen derved
forspildes.
Når der i det følgende alene nævnes
arbejdsgiver, menes i det hele arbejdsgiver eller dennes
repræsentant, jf. arbejdsmiljølovens §§ 23
og 24.
Når arbejdsmiljøorganisationen nævnes i det
følgende, menes der arbejdsmiljøorganisationen eller
en repræsentant for ansatte i virksomheder, hvor der ikke er
en arbejdsmiljøorganisation.
2.1 Tildeling af midler til
tværgående aktiviteter
2.1.1 Gældende ret
Med virkning fra den 1. januar 2017 blev arbejdsmarkedets
parters arbejdsmiljøindsats lagt om, både for så
vidt angår finansieringen og rammerne, som parternes
arbejdsmiljøarbejde foregår i.
Arbejdsmiljøloven blev ændret, således at der
med § 66, stk. 6, og § 68 a, stk. 1, blev hjemmel til at
anvende en del af partsmidlerne til tværgående
aktiviteter. I § 68 a, stk. 5, blev indsat hjemmel til, at
ikke forbrugte midler fra branchefællesskaberne for
arbejdsmiljø overgår til anvendelse til
tværgående aktiviteter for at sikre, at midlerne
anvendes aktivt i stedet for at henstå uforbrugte, jf.
Folketingstidende 2016-17, L64, tillæg A, som fremsat, side
9.
I praksis planlægges de tværgående aktiviteter
således, at et udvalg under Arbejdsmiljørådet,
Dialogforum, som består af forretningsudvalget for
Arbejdsmiljørådet og formand og næstformand for
hvert branchefællesskab, skal vurdere forslag fra
branchefællesskaberne om tværgående aktiviteter
og indstille til Arbejdsmiljørådet hvilke
tværgående aktiviteter, der skal
iværksættes for midlerne, jf. §§ 6-7 i
bekendtgørelse nr. 1757 af 27/12/2016 om forretningsorden
for Arbejdsmiljørådet. Arbejdsmiljørådet
skal herefter træffe endelig beslutning om midlernes
fordeling og anvendelse, herunder om rådet også selv
skal iværksætte aktiviteter, jf. § 8 i
bekendtgørelse nr. 1757 af 27/12/2016 om forretningsorden
for Arbejdsmiljørådet og § 40 i
bekendtgørelse nr. 1758 af 27/12/2016 om
branchefællesskaber for arbejdsmiljø.
2.1.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Hensigten med de nye regler var, at midlerne skulle forbeholdes
tværgående aktiviteter iværksat af to eller flere
branchefællesskaber eller Arbejdsmiljørådet, og
at Arbejdsmiljørådet skulle fordele midlerne på
baggrund af forslag fra branchefællesskaberne og
Arbejdsmiljørådet i et lukket kredsløb.
Arbejdsmarkedets parter skulle via deres medlemskab af hhv.
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet komme med forslag og træffe
beslutning om anvendelse af midlerne afsat til
tværgående aktiviteter.
Beskæftigelsesministeriet er efterfølgende blevet
opmærksom på, at modtagerkredsen ikke er tydeligt nok
afgrænset til, at midlerne kan forbeholdes
branchefællesskaberne og Arbejdsmiljørådet.
For at gøre det tydeligt, at midlerne er forbeholdt
parternes arbejdsmiljøindsats til tværgående
aktiviteter, har Beskæftigelsesministeriet valgt at
præcisere dette i lovforslaget.
2.1.3 Den foreslåede
ordning
På den baggrund foreslås en præcisering af
loven, således at det udtrykkeligt fremgår, at midlerne
til tværgående aktiviteter efter den gældende
§ 68 a, stk. 1 og 5, tildeles enten to eller flere
branchefællesskaber for arbejdsmiljø sammen eller
Arbejdsmiljørådet. Ved tværgående
aktiviteter forstås aktiviteter, der involverer mindst to
branchefællesskaber.
2.2. Arbejdstilsynets adgang til at tale med ansatte,
uden at andre er til stede
2.2.1 Gældende ret
Den gældende arbejdsmiljølov indeholder ingen
udtrykkelig hjemmel til Arbejdstilsynets adgang til at tale med
ansatte uden arbejdsgivers tilstedeværelse. Det fremgår
af bemærkningerne til § 76, jf. Folketingstidende
1975-76, Lovforslag nr. 8, A, som fremsat, spalte 159 og 160, at
man ikke fandt det nødvendigt i lovform at bevare en
tidligere bestemmelse om Arbejdstilsynets personales ret til at
tale med ansatte, uden at andre, herunder arbejdsgiver, er til
stede. Det var således ikke hensigten at ændre i denne
ret, selv om bestemmelsen udgik.
Arbejdstilsynet tager altid konkret stilling til, hvilke
dataindsamlingsmetoder der egner sig bedst under tilsyn i den
enkelte virksomhed. Arbejdstilsynets praksis er i dag, at der ved
tilsynets start typisk afholdes et indledende møde med
ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen med henblik på
at planlægge, hvorledes tilsynet skal gennemføres, og
eventuelt afdække elementer af egenindsatsen, dvs.
virksomhedens eget arbejde med arbejdsmiljøet.
Arbejdstilsynet aftaler tilsynsforløb med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisation, så tilsynet kan foregå
under hensyntagen til virksomhedens planlægning og daglige
drift. Den tilsynsførende afgør i sidste ende selv
valget af metode.
Samtaler med ansatte kan f.eks. ske ved rundgang i virksomheden,
uanset om det drejer sig om tilsyn med det fysiske eller det
psykiske arbejdsmiljø. Endvidere gennemfører
Arbejdstilsynet samtaler med enkeltpersoner, som aftales og
planlægges med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen, inden de afholdes. Sådanne
samtaler gennemføres kun, hvis arbejdsgiveren ikke
modsætter sig dette.
Efter Arbejdstilsynet har indhentet data gennem samtaler med
ansatte, vil Arbejdstilsynet som led i dataindsamlingen også
altid have en samtale med arbejdsgiver. Samtalen med arbejdsgiver
vil omfatte de data, som Arbejdstilsynet har aftalt med de ansatte,
at Arbejdstilsynet kan gå videre med i afdækningen af
arbejdsmiljøet. De temaer, som har indgået i
samtalerne med ansatte, vil også indgå i samtalen med
arbejdsgiver for at sikre, at både de ansattes og
arbejdsgivers perspektiv indgår i den samlede vurdering af
arbejdsmiljøet i virksomheden.
De data, som Arbejdstilsynet har aftalt med de ansatte, at
Arbejdstilsynet kan gå videre med, præsenteres i
samtalen med arbejdsgiver i anonymiseret form. Det skyldes den
særlige tavshedspligt i arbejdsmiljølovens § 79,
stk. 2. Efter denne bestemmelse må Arbejdstilsynet ikke
overfor arbejdsgiveren eller andre oplyse, at Arbejdstilsynet har
modtaget en klage. Dette gælder også for oplysninger,
som Arbejdstilsynet modtager under samtaler med ansatte, og som har
karakter af klager over arbejdsmiljøet. Bestemmelsen udvider
den almindelige tavshedspligt efter forvaltningsloven og
straffeloven og beskytter de ansatte mod, at Arbejdstilsynet
videregiver oplysninger om klager til arbejdsgiver eller dennes
repræsentant m.fl.
Når Arbejdstilsynet indhenter data gennem samtaler med
ansatte, vil Arbejdstilsynet ligeledes indhente data fra andre
kilder, f.eks. fra observationer og tilgængeligt materiale i
form af virksomhedens egne skriftlige materialer. Arbejdstilsynet
træffer kun afgørelse (påbud, forbud,
afgørelser uden handlepligt), hvis data fra flere kilder
samstemmende peger på, at der er problemer i
arbejdsmiljøet. Det kan f.eks. være data fra en
samtale med ansatte, som bakkes op af arbejdsgiver eller af data
fra virksomhedens egne undersøgelser af
arbejdsmiljøet, f.eks. arbejdspladsvurdering og
trivselsundersøgelser. Arbejdstilsynet baserer således
ikke sine afgørelser alene på data fra samtaler med
ansatte. Hvis arbejdsgiver og ansatte er uenige om data i en sag,
kan Arbejdstilsynet således kun træffe
afgørelse, hvis data fra andre kilder peger på, at der
er problemer i arbejdsmiljøet. Hvis der ikke er andre
kilder, som peger på problemer i arbejdsmiljøet, kan
Arbejdstilsynet dog afgive et undersøgelsespåbud, hvis
Arbejdstilsynet kan dokumentere en konkret mistanke om
arbejdsmiljøproblemer i virksomheden, jf. § 21 i
arbejdsmiljøloven.
2.2.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Af den tidligere arbejdsbeskyttelseslov, lov nr. 226 af 11. juni
1954 om almindelig arbejderbeskyttelse, fremgik det direkte af
lovbestemmelserne, at Arbejdstilsynets tilsynsførende kunne
tale med de ansatte i virksomhederne, uden at andre var til stede,
jf. § 53, stk. 1, 2. punktum, hvorefter Arbejdstilsynets
tilsynspersonale var berettiget til at kræve forklaring af
arbejdsgiveren, samt - uden overværelse af andre vidner end
tilsynet skønnede nødvendigt - af enhver, der var
beskæftiget, formodedes at være beskæftiget,
eller havde været beskæftiget i virksomheden indenfor
de sidste 3 måneder.
Det fremgår af bemærkningerne til den gældende
arbejdsmiljølov, at det ikke blev fundet
påkrævet i lovform at bevare bestemmelsen i § 53,
stk. 1, 2. punktum i loven fra 1954. Det har dermed ikke
været hensigten, at bestemmelsen i § 53, stk. 1, 2.
punktum i loven fra 1954 ikke skulle være gældende, jf.
Folketingstidende 1975-76, Lovforslag nr. 8, A, som fremsat, spalte
159 og 160.
Det er vigtigt, at Arbejdstilsynet har adgang til at indhente de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne konstatere, om
der er overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. For
at sikre dette vurderes det nu hensigtsmæssigt på ny at
indsætte direkte hjemmel hertil i loven.
Det kan i nogle situationer være vanskeligt for
Arbejdstilsynet at få de relevante oplysninger fra ansatte
frem, når arbejdsgiveren er til stede. Det kan derfor
være nødvendigt, at Arbejdstilsynet har adgang til at
tale med de ansatte, uden at arbejdsgiveren er til stede.
Formålet med samtalen kan således i nogle situationer
forspildes, f.eks. hvis den tilsynsførende har en indikation
af, at der kan være tale om problemer i det psykiske
arbejdsmiljø, hvor det kan være vanskeligt at få
de relevante oplysninger frem, når ledelsen er til stede ved
samtalen, eller hvis der er forhold, der indikerer, at arbejdsgiver
kan være en del af et arbejdsmiljøproblem.
2.2.3 Den foreslåede
ordning
Da der ikke er udtrykkelig hjemmel i arbejdsmiljøloven
til, at Arbejdstilsynet kan tale med ansatte, uden at
arbejdsgiveren er til stede, foreslås der i § 76 indsat
et nyt stk. 6, hvorefter Arbejdstilsynets medarbejdere som led i
tilsynets udøvelse kan tale med ansatte, uden at andre er
til stede, herunder arbejdsgiver og dennes repræsentant.
Bestemmelsen vil omfatte alle former for samtaler med ansatte
undtagen gruppesamtaler, som der foreslås fastsat en
særskilt bestemmelse om i et nyt stk. 7, jf. afsnit 2.3.2
nedenfor.
2.3. Arbejdstilsynets adgang til gruppesamtaler med
ansatte
2.3.1 Gældende ret
Arbejdstilsynets muligheder for at gennemføre
gruppesamtaler med ansatte, uden at arbejdsgiver, dennes
repræsentant eller en person, som arbejdsgiver har udpeget
hertil, er til stede, er ikke reguleret i arbejdsmiljøloven.
Dette skyldes, at der ikke har været tradition for, at
Arbejdstilsynets dataindsamlingsmetoder reguleres i loven.
Ved gruppesamtaler med ansatte forstås samtaler, hvor
Arbejdstilsynets medarbejdere taler med flere ansatte ad gangen, og
hvor samtalerne aftales og planlægges med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen, inden de afholdes. Dette svarer
til Arbejdstilsynets nuværende brug af begrebet.
Arbejdstilsynets praksis er, at gruppesamtaler
gennemføres i forbindelse med afdækning af problemer i
det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet har i dag den
praksis, at gruppesamtaler med ansatte kun gennemføres uden
tilstedeværelse af arbejdsgiver, dennes repræsentant
eller en person, som arbejdsgiver har udpeget hertil, hvis
arbejdsgiveren ikke modsætter sig dette.
Der afholdes typisk et indledende møde med arbejdsgiver
og arbejdsmiljøorganisation. Arbejdstilsynet aftaler
tilsynsforløb i dialog med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisation, således at samtalerne kan
foregå under hensyntagen til virksomhedens planlægning
og daglige drift. Den tilsynsførende afgør i sidste
ende selv valg af metode.
Gruppesamtaler er en dataindsamlingsmetode, som særligt
anvendes til afdækning af problemer, hvor det ikke er muligt
at konstatere overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen udelukkende ved at iagttage
arbejdet og arbejdspladsens indretning. Gruppesamtaler med ansatte
anvendes, når der er behov for at samle flere ansatte enten
inden for eller på tværs af faggrupper eller
afdelinger. Arbejdstilsynet vurderer, hvilke dataindsamlingsmetoder
der er bedst egnede til at afdække arbejdsmiljøet i
den enkelte virksomhed. Det er således ikke altid relevant at
gennemføre gruppesamtaler med ansatte. Der henvises til
afsnit 2.2.1 og til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
2.3.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Hensynet til, at Arbejdstilsynet skal kunne indhente de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne konstatere, om
der er overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, som
beskrevet ovenfor under 2.2.2, gør sig også
gældende ved gruppesamtaler med ansatte.
Tilstedeværelsen af arbejdsgiver kan i nogle situationer
være hensigtsmæssig. Arbejdsgiver kan bidrage til at
afdække arbejdsmiljøproblemerne og kan ligeledes
bidrage til, at der genereres nyttig fælles viden til brug
for arbejdspladsens videre arbejdsmiljøarbejde.
Imidlertid kan det også i nogle situationer være
vanskeligt for Arbejdstilsynet at få de relevante oplysninger
fra ansatte frem, når arbejdsgiveren er til stede. Det kan
derfor være nødvendigt, at Arbejdstilsynet har adgang
til at tale med de ansatte, uden at arbejdsgiveren er til
stede.
Formålet med samtalen kan således i nogle
tilfælde forspildes, hvis arbejdsgiver er til stede, f.eks.
hvis den tilsynsførende har en indikation af, at der kan
være tale om problemer i det psykiske arbejdsmiljø,
hvor det kan være vanskeligt at få de relevante
oplysninger frem, når ledelsen er til stede ved samtalen,
eller der er forhold, der indikerer, at arbejdsgiver kan være
en del af et arbejdsmiljøproblem.
I dag anvendes gruppesamtaler, når der er behov for at
afdække problemstillinger inden for det psykiske
arbejdsmiljø. Intentionen med lovforslaget er ikke at udvide
brugen af gruppesamtaler i forhold til i dag. Det vil sige,
hensigten er ikke at ændre praksis i forhold til,
hvornår Arbejdstilsynets medarbejdere vurderer, at
gruppesamtaler er den bedst egnede dataindsamlingsmetode.
I lyset af Arbejdstilsynets praksis med kun at gennemføre
gruppesamtaler, hvis arbejdsgiver ikke modsætter sig det, er
der behov for at indsætte en udtrykkelig lovhjemmel for
Arbejdstilsynets adgang til at gennemføre gruppesamtaler med
ansatte og herunder fastsætte, under hvilke betingelser
arbejdsgiver eller en person, som arbejdsgiver har udpeget, kan
være til stede under gruppesamtalen. Intentionen med
lovforslaget er således at skabe denne hjemmel samt
fastlægge rammerne for arbejdsgivers ret til at være
til stede under gruppesamtaler med ansatte.
2.3.3 Den foreslåede
ordning
Der foreslås indsat et nyt stk. 7 i § 76 i lov om
arbejdsmiljø, hvorefter Arbejdstilsynets medarbejdere som
led i tilsynets udøvelse kan gennemføre
gruppesamtaler med ansatte, når det er
arbejdsmiljøfagligt begrundet. Det vil sige, når der
er en indikation af, at der er problemer i arbejdsmiljøet,
og at gruppesamtaler med ansatte vil være bedst egnede til at
afdække dette. Arbejdsgiveren har ret til at være til
stede under gruppesamtaler med ansatte. Arbejdstilsynet vil
imidlertid kunne beslutte, at arbejdsgiveren ikke må deltage
i gruppesamtalen, hvis Arbejdstilsynets medarbejdere vurderer, at
der er risiko for, at formålet med gruppesamtalen derved
forspildes.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. januar 2018
til den 2. februar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Rigsrevisionen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Landsorganisationen i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikerne (AC), Dansk
Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regioner,
Moderniseringsstyrelsen, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation
i Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Det Faglige Hus, Producentforeningen og Forsikring
og Pension.
Efter lovforslaget har været i høring, er der i
§ 1 indsat et nyt nr. 1 og et nyt nr. 3 vedrørende
præcisering af den gældende hjemmel til anvendelse af
midler til tværgående aktiviteter i regi af
branchefællesskaber for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet. Beskæftigelsesministeriet er
først sent blevet opmærksom på
problemstillingen. Idet der udelukkende er tale om en
præcisering af gældende ret, er det vurderet, at det
ikke har været nødvendigt med en særskilt
høring over denne del af lovforslaget.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Pr. 1. januar 2017 trådte en
ændring af arbejdsmiljøloven i kraft, hvorefter der
bl.a. afsættes midler til tværgående aktiviteter
til partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet i regi
af branchefællesskaber for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet. Hensigten var, at midlerne skulle
forbeholdes tværgående aktiviteter iværksat af
branchefællesskaberne eller Arbejdsmiljørådet,
og at Arbejdsmiljørådet skulle tildele midlerne
på baggrund af forslag fra branchefællesskaberne og
Arbejdsmiljørådet.
Der foreslås et nyt stk. 6 til § 68 a, hvorefter
Arbejdsmiljørådet fordeler midler, som er afsat efter
§ 68 a, stk. 1 og 5, til branchefællesskaberne eller
Arbejdsmiljørådet.
Baggrunden for forslaget er et ønske om
at præcisere, at hensigten med bestemmelsen er at forbeholde
midlerne til parternes arbejdsmiljøindsats i form af
tværgående aktiviteter i regi af
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet.
Med forslaget vil midlerne, der afsættes
efter § 68 a, stk. 1 og 5, kunne forbeholdes
tværgående aktiviteter iværksat af
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø eller
Arbejdsmiljørådet. Ved tværgående
aktiviteter forstås aktiviteter, der involverer mindst to
branchefællesskaber. Dermed sikres det, at de
pågældende midler ikke kan tildeles andre, men
forbeholdes parternes arbejdsmiljøindsats. Der er
således tale om en præcisering af gældende
ret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1
under de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den gældende arbejdsmiljølov
indeholder ingen udtrykkelig hjemmel til Arbejdstilsynets adgang
til at tale med ansatte uden arbejdsgivers tilstedeværelse. I
de tidligere arbejderbeskyttelseslove fra 1954, som var
forløberne for den nugældende arbejdsmiljølov,
der trådte i kraft den 1. juli 1977, fandtes udtrykkelig
hjemmel til, at Arbejdstilsynets personale kunne tale med ansatte,
uden at arbejdsgiver var til stede. I 1977, da den nugældende
arbejdsmiljølov erstattede de tidligere
arbejdsbeskyttelseslove, fandt man det ifølge
bemærkningerne ikke påkrævet i lovform at bevare
retten for Arbejdstilsynets personale til at tale med de ansatte,
uden at arbejdsgiveren var til stede, jf. Folketingstidende
1975-76, Lovforslag nr. 8, A, som fremsat, spalte 159 og 160.
Det foreslås, at der i § 76 i lov
om arbejdsmiljø indsættes et nyt stk. 6, hvorefter Arbejdstilsynets
medarbejdere får adgang til som led i tilsynets
udøvelse at tale med ansatte, uden at andre er til
stede.
Ved samtaler, der er omfattet af det
foreslåede stk. 6, forstås samtaler med en eller flere
ansatte, uden at der er tale om gruppesamtaler, som beskrevet
nedenfor. Det kan være samtaler med en eller flere ansatte ad
gangen, der finder sted under tilsynsbesøg, f.eks. ved
rundgang i virksomheden, eller samtaler med enkeltpersoner, som
aftales og planlægges med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen.
Formuleringen »uden at andre er til
stede« betyder, at Arbejdstilsynet får adgang til at
tale med ansatte, og at arbejdsgiveren, arbejdsgiverens
repræsentant eller andre, som arbejdsgiver måtte udpege
til at være til stede under samtalen, f.eks. en
repræsentant fra HR-afdelingen, ikke har ret til at
være til stede.
Når Arbejdstilsynet har indhentet data
gennem samtaler med ansatte, vil Arbejdstilsynet som led i
dataindsamlingen også altid have en samtale med
arbejdsgiver.
I de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet
påtænker at træffe afgørelse, foretages
forvaltningsretlig høring af arbejdsgiver.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2
under de almindelige bemærkninger.
Arbejdstilsynets muligheder for at
gennemføre gruppesamtaler med ansatte, herunder uden at
arbejdsgiver er til stede, er ikke reguleret i
arbejdsmiljøloven i dag. Arbejdstilsynets praksis er, at
gruppesamtaler gennemføres i forbindelse med afdækning
af problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Der foreslås med stk. 7, 1. pkt., at Arbejdstilsynets
medarbejdere som led i tilsynets udøvelse kan
gennemføre gruppesamtaler med ansatte, når det er
arbejdsmiljøfagligt begrundet. Ved gruppesamtaler med
ansatte forstås samtaler, hvor Arbejdstilsynets medarbejdere
taler med flere ansatte ad gangen, og hvor samtalerne aftales og
planlægges med arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen, inden de afholdes. Dette svarer
til Arbejdstilsynets nuværende brug af begrebet.
Arbejdstilsynet skal konkret vurdere, om det
er arbejdsmiljøfagligt begrundet at gennemføre
gruppesamtaler med ansatte i den enkelte virksomhed. Der
indgår to elementer i denne vurdering. For det første
skal Arbejdstilsynet have en indikation af, at der er problemer i
arbejdsmiljøet, der skal afdækkes yderligere, jf.
nedenfor. For det andet skal Arbejdstilsynet vurdere, at
problemerne kan afdækkes bedre via gruppesamtaler med ansatte
end ved blot at benytte observationer, samtaler under rundgang i
virksomheden, samtaler med enkeltpersoner eller
spørgeskemaer, således at Arbejdstilsynet kan indhente
de data, som er nødvendige for at kunne konstatere, om der
er overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, jf.
nedenfor. Arbejdstilsynet er som andre myndigheder underlagt
proportionalitetsprincippet. Det vil sige, at der anvendes den for
virksomheden mindst indgribende dataindsamlingsmetode.
Første element i Arbejdstilsynets
vurdering af, om det er arbejdsmiljøfagligt begrundet at
gennemføre gruppesamtaler med ansatte, er, at
Arbejdstilsynet skal have en indikation af, at der er problemer i
arbejdsmiljøet, der skal afdækkes yderligere.
En indikation af problemer i
arbejdsmiljøet kan f.eks. opstå på baggrund af
oplysninger, der kommer frem under indledende møder med
arbejdsgiver og arbejdsmiljøorganisation, fra oplysninger
under rundgang eller fra Arbejdstilsynets observationer i
virksomheden. Herudover kan en indikation af problemer i
arbejdsmiljøet opstå på baggrund af data fra
skriftlige kilder, f.eks. fra virksomhedens tilgængelige
materiale i form af arbejdspladsvurdering,
sygefraværsstatistik og trivselsundersøgelser eller
fra klager og arbejdsskadedata.
Andet element i Arbejdstilsynets vurdering af,
om det er arbejdsmiljøfagligt begrundet at gennemføre
gruppesamtaler med ansatte, er en vurdering af, om problemerne i
arbejdsmiljøet kan afdækkes bedre via gruppesamtaler
med ansatte end ved at benytte observationer, samtaler ved rundgang
i virksomheden, samtaler med enkeltpersoner eller
spørgeskemaer.
Det kan f.eks. være, hvor der for at
afdække arbejdsmiljøet er behov for at samle flere
ansatte enten inden for eller på tværs af f.eks.
faggrupper eller afdelinger. Gruppesamtaler kan f.eks. anvendes til
at få indblik i de bagvedliggende forklaringer, årsager
og indbyrdes sammenhænge mellem forhold i arbejdet. I
gruppesamtaler afdækkes arbejdsmiljøet med afsæt
i deltagernes forskellige perspektiver.
Ved valg af gruppesamtale med ansatte skal den
tilsynsførende tilstræbe, at de
arbejdsmiljøområder, som Arbejdstilsynet ønsker
at afdække ved gruppesamtaler, forud har været
drøftet med ledelse og arbejdsmiljøorganisation.
Arbejdstilsynets medarbejdere vil i
forbindelse med tilsynsbesøget give arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen en mundtlig forklaring på,
hvorfor Arbejdstilsynet ønsker at gennemføre
gruppesamtaler med ansatte. Arbejdstilsynet skal ikke dokumentere
baggrunden herfor over for arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen.
Forklaringen vil tage afsæt i
Arbejdstilsynets arbejdsmiljøfaglige vurdering af, at
Arbejdstilsynet har indikationer af, at der er problemer i
arbejdsmiljøet, som bedst lader sig undersøge ved
gruppesamtaler med ansatte. Arbejdstilsynet kan som følge af
arbejdsmiljølovens særlige tavshedspligt ikke oplyse
om den konkrete indikation, eller hvilke data den er baseret
på, da den kan være baseret på oplysninger, som
Arbejdstilsynet har særlig tavshedspligt om, jf.
arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis oplysningerne stammer fra klager
fra ansatte under rundgang i virksomheden, fra skriftlige klager
over arbejdsmiljøet eller fra anmeldelser af
erhvervssygdomme.
I lighed med gældende praksis skal
deltagere til gruppesamtaler med ansatte udpeges af arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisationen i fællesskab efter
Arbejdstilsynets ønske med hensyn til f.eks.
arbejdsfunktion, arbejdsområde, personalegruppe eller
anciennitet. Arbejdstilsynet skal fortsat redegøre for, hvor
mange ansatte der er behov for at tale med for at kunne oplyse
sagen. Antallet skal stå i et rimeligt forhold til
virksomhedens størrelse og sagens karakter. I lighed med
gældende praksis kan Arbejdstilsynet ikke kræve af
ansatte, at de deltager i gruppesamtaler.
Arbejdstilsynet har i dag den praksis, at
gruppesamtaler med ansatte kun gennemføres uden
tilstedeværelse af arbejdsgiver, dennes repræsentant
eller en person, som arbejdsgiver har udpeget hertil, hvis
arbejdsgiveren ikke modsætter sig dette.
Det foreslås med stk. 7, 2. pkt., at arbejdsgiveren, dennes
repræsentant, jf. §§ 23 og 24, eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget hertil, har ret til at være til
stede under gruppesamtaler med ansatte, medmindre Arbejdstilsynets
medarbejdere vurderer, at der er risiko for, at formålet med
gruppesamtalen derved forspildes.
Arbejdsgiver, dennes repræsentant eller
en person, som arbejdsgiver har udpeget, har efter forslaget som
udgangspunkt ret til at være til stede under gruppesamtalerne
med ansatte. Det forudsættes, at Arbejdstilsynet oplyser
arbejdsgiveren herom. En person, som arbejdsgiver har udpeget til
at deltage i gruppesamtalen med ansatte, kan f.eks. være en
repræsentant for HR-afdelingen.
Tilstedeværelsen af arbejdsgiver, dennes
repræsentant eller en person, som arbejdsgiver har udpeget,
kan i nogle situationer være hensigtsmæssig.
Arbejdsgiver, dennes repræsentant eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget, kan bidrage til at afdække
arbejdsmiljøproblemerne og kan ligeledes bidrage til, at der
genereres nyttig fælles viden til brug for arbejdspladsens
videre arbejdsmiljøarbejde.
Formålet med gruppesamtaler med ansatte
er at få oplysninger fra ansatte om arbejdsmiljøet i
virksomheden. Forud for gruppesamtaler med ansatte skal
Arbejdstilsynet derfor vurdere, om der er risiko for, at
formålet med gruppesamtalen med ansatte forspildes, hvis
arbejdsgiver, dennes repræsentant eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget, er til stede ved samtalen.
Der kan f.eks. være en risiko for, at
formålet med gruppesamtalen forspildes, hvis Arbejdstilsynet
har indikation af, at der kan være problemer i
arbejdsmiljøet, hvor det kan være vanskeligt at
få de relevante oplysninger frem, når arbejdsgiver,
dennes repræsentant eller en person, som arbejdsgiver har
udpeget, er til stede ved samtalen, eller hvis der er forhold, som
indikerer, at arbejdsgiver kan være en del af problemerne i
arbejdsmiljøet. Der kan være tilfælde, hvor det
vurderes, at arbejdsgiver ikke kan være til stede, men hvor
formålet ikke forspildes ved, at en repræsentant fra
f.eks. en HR-funktion eller lignende er til stede.
Det vil altid være en konkret vurdering,
hvorvidt formålet kan forspildes, hvis arbejdsgiver, dennes
repræsentant eller en person, som arbejdsgiver har udpeget,
er til stede.
Når Arbejdstilsynets medarbejdere
vurderer, at der er risiko for, at formålet forspildes, hvis
arbejdsgiver, dennes repræsentant eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget, er til stede ved en gruppesamtale, vil
Arbejdstilsynets medarbejdere i forbindelse med
tilsynsbesøget give arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisation en mundtlig forklaring.
Forklaringen tager afsæt i Arbejdstilsynets vurdering af, at
Arbejdstilsynet kun vil kunne få de nødvendige
oplysninger, hvis hverken arbejdsgiver, dennes repræsentant
eller en person, som arbejdsgiver har udpeget, er til stede under
gruppesamtalen med ansatte.
Arbejdstilsynet skal ikke dokumentere
baggrunden herfor over for arbejdsgiver og
arbejdsmiljøorganisation. Arbejdstilsynet kan ikke give
konkrete oplysninger om vurderingen af, at Arbejdstilsynet har
behov for at tale alene med ansatte, da vurderingen kan være
baseret på oplysninger, som Arbejdstilsynet har særlig
tavshedspligt om, jf. arbejdsmiljølovens § 79, stk.
2.
Når Arbejdstilsynet har
gennemført gruppesamtaler med ansatte, vil Arbejdstilsynet
altid have en samtale med arbejdsgiver. Arbejdstilsynet har en
særlig tavshedspligt, når oplysninger fra
gruppesamtaler med ansatte præsenteres for arbejdsgiver.
Når Arbejdstilsynet indhenter data gennem gruppesamtaler med
ansatte, vil Arbejdstilsynet i lighed med gældende praksis
ligeledes indhente data fra andre kilder. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Arbejdstilsynets beslutning om at
gennemføre en gruppesamtale med ansatte, uden at
arbejdsgiveren er til stede, er et led i Arbejdstilsynets
beføjelser som myndighed. De almindelige forvaltningsretlige
regler om notatpligt, herunder i forhold til faktiske oplysninger
og væsentlige sagsekspeditionsskridt, iagttages.
Arbejdsgiveren kan klage over
myndighedsudøvelsen til Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynet
besvarer denne klage. Hvis arbejdsgiver ikke er tilfreds med
svaret, kan det påklages til Beskæftigelsesministeriet
som følge af det almindelige
over-/underordnelsesforhold.
I de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet
påtænker at træffe afgørelse, foretages
forvaltningsretlig høring af arbejdsgiver.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3
under de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Den gældende § 68 a, stk. 6, er en
bemyndigelsesbestemmelse. Af den fremgår, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om udbetaling af tilskud, årsplaner, som
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø skal udarbejde,
regnskabsaflæggelse og efterregulering m.v. for
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø.
Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud kan
udbetales a conto. Revisionen af regnskaberne varetages af
rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Ændringen er en konsekvens af forslaget om et
nyt stk. 6 i § 68 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Det foreslås i stk. 2, at § 1, nr.
1 og 3 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Midlerne til de tværgående aktiviteter for
2017 og til dels for 2018, som der allerede er disponeret over i
overensstemmelse med hensigten i gældende regler, kan
først tildeles, når der er tydelig hjemmel. Derfor
ønskes det med denne præcisering, at der etableres
sikker lovhjemmel hurtigst muligt til tildelingen af midlerne.
Det foreslås i stk. 3, at den ved
aktstykke nr. 71 af marts 2018 i Finansloven tilvejebragte
tekstanmærkning nr. 164 ophæves ved lovens
ikrafttræden. For at gøre det muligt at anvende
allerede afsatte midler til tværgående aktiviteter
hurtigst muligt, er der udarbejdet et aktstykke som midlertidig
hjemmel. Aktstykket forventes behandlet i Folketingets Finansudvalg
15. marts 2018.
Med aktstykket er tilvejebragt materiel
hjemmel i form af tekstanmærkning nr. 164 til at disponere og
igangsætte konkrete tværgående aktiviteter for de
afsatte bevillinger i 2017 og 2018 til tværgående
aktiviteter i regi af branchefællesskaber for
arbejdsmiljø og Arbejdsmiljørådet. Udgiften i
2018 afholdes af den på Finansloven opførte bevilling
på 2,1 mio. kr. samt af den videreførte beholdning
på 2,2 mio. kr. fra 2017 på § 17.22.20.
Branchefællesskaber for arbejdsmiljø. Aktstykket er
udarbejdet for at kunne igangsætte konkrete
tværgående aktiviteter frem til denne lovs
ikrafttræden.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf.
arbejdsmiljølovens § 90.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som
ændret ved lov nr. 1543 19. december 2017, foretages
følgende ændringer: | | | 1. I § 68 a, indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: | § 68
a. Stk. 1-5. --- | | »Stk.
6. Arbejdsmiljørådet fordeler midler til
tværgående aktiviteter efter stk. 1 og 5 mellem
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og
Arbejdsmiljørådet.« | | | Stk. 6
bliver herefter til stk. 7. | §
76. Stk. 1-4. --- | | 2. Efter § 76, stk. 5, indsættes som stk. 6 og stk. 7: »Stk.
6. Arbejdstilsynets medarbejdere kan som led i tilsynets
udøvelse tale med ansatte, uden at andre er til stede. Stk. 7.
Arbejdstilsynets medarbejdere kan som led i tilsynets
udøvelse gennemføre gruppesamtaler med ansatte,
når det er arbejdsmiljøfagligt begrundet. Under
gruppesamtaler med ansatte har arbejdsgiveren, dennes
repræsentant, jf. §§ 23 og 24, eller en person, som
arbejdsgiver har udpeget hertil, ret til at være til stede,
medmindre Arbejdstilsynets medarbejdere vurderer, at der er risiko
for, at formålet med gruppesamtalen derved
forspildes.« | §
81. Stk. 1-5. --- | | | Stk. 6.
Klage over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet i henhold
til regler udstedt i medfør af § 14 a, stk. 2, §
68, stk. 8, og § 68 a, stk. 6, kan indbringes for
beskæftigelsesministeren inden fire uger efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. | | 3. I § 81, stk. 6 ændres »§
68 a, stk. 6« til: »§ 68 a, stk. 7«. |
|