Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteududvalget.
Udvalget afgav betænkning den 9. november 2017. Lovforslaget
var til 2. behandling den 23. november 2017, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 8 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, idet det bemærkes, at
lovforslaget er et skridt i den rigtige retning i forhold til at
fremme gas til transportformål. Således bakker
Socialdemokratiet op om lovforslagets formål om en
ligestilling af biogas med diesel for på den måde at
lette indfasningen af biogas i transportsektoren. Vi noterer os, at
der er ikke er tale om en afgiftsligestilling, når der ses
på selve transportarbejdet, men en ligestilling med hensyn
til energiindhold.
Når Socialdemokratiet ikke
støtter det stillede ændringsforslag skyldes det, at
vi ikke mener, at de samfundsøkonomiske konsekvenser af en
sænkning af afgiften til 63,5 kr. pr. GJ er
tilstrækkeligt belyst. Det er imidlertid Socialdemokratiets
holdning, at en nærmere undersøgelse af mulighederne
for at fremme gas til transportformål bør
iværksættes. Det er på sigt
uhensigtsmæssigt, at afgiften på eksempelvis biogas er
højere end afgiften på diesel.
Et mindretal i
udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer påpeger, at lovforslaget uden det stillede
ændringsforslag ikke vil sidestille biogas og diesel, hvilket
havde været oplagt, da biogas ifølge både
Energistyrelsen og Energinet samfundsmæssigt udgør den
mest optimale måde at reducere CO2-udledningen fra den tunge transport
på. Den lille justering af afgiftssatsen i det oprindelige
forslag indregner ikke det tekniske faktum, at forbruget af biogas
i forbindelse med transport er ca. 18,9 pct. højere, jf.
henvendelsen fra E. ON Danmark A/S (bilag 9). Justeringen i det
oprindelige forslag vil derfor næppe øge omstillingen
af den tunge transport fra diesel til biogas. Biogas har desuden
dobbelt CO2-effekt, hvilket ikke
bare gør biogassen CO2-neutral, men faktisk CO2-negativ, i det omfang biogas
fortrænger fossile brændsler i transportsektoren (jf.
Energistyrelsen).
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af et mindretal (ALT
og SF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 3, 1. pkt., ændres »297,6« til:
»251,4«.«
[Ændring af afgiftssatsen for
biogas til transportformål]
Bemærkninger
Til nr. 1
Et af formålene med lovforslaget er
afgiftsmæssigt at sidestille biogas med diesel for på
den måde at lette indfasningen af biogas i den tunge
transport og derved udfase fossil diesel. Men i forslaget er der
blot justeret på afgiften, så den modsvarer
dieselafgiften og er baseret på energiindholdet. Inden for
transportområdet er der imidlertid tradition for at
sammenholde selve transportarbejdet og regne alt om til kilometer,
og der har biogas den ulempe, at forbruget er relativt
højere end for diesel.
Skal lovforslaget sikre en lige konkurrence
mellem diesel og biogas på transportområdet, bør
afgiftssatsen derfor sænkes til 63,5 kr. pr. GJ, svarende til
251,4 øre pr. Nm3 biogas. Dermed tages der højde for
det øgede energiforbrug i gaskøretøjer, som
ifølge Energistyrelsen er 18,9 pct. højere end i
dieseldrevne køretøjer (Energistyrelsen 2016). Denne
afgiftssats svarer til dieselafgiften, når man tager
højde for det faktiske energiforbrug i
køretøjerne, så afgiftssatserne ligestilles i
forhold til transportarbejde.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 18
Bilagsnr. | Titel | 8 | Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 9. november 2017 | 9 | Henvendelse af 23/11-17 fra E. ON Danmark
A/S | 10 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 18
Spm.nr. | Titel | 6 | Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr.
1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og
biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor stor CO2-udledningen er pr. 1.000 km kørt
for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra
naturgasnettet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor store de globale vugge til
grav-klimaemissioner er (beregnet i CO2-ækvivalenter pr. 1.000
kørte km i en rutebus) for henholdsvis fossil diesel,
biodiesel lavet på palmeolie, biodiesel lavet på
rapsolie og biogas, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvilke provenumæssige
effekter der forventes at være ved at erstatte den
nuværende mængde af importerede biobrændsler med
danskproduceret biogas, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvad de provenumæssige
effekter forventes at blive ved at opfylde iblandingskravet
på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i 2020 ved
henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklusive eventuelle
grænsehandelseffekter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om, hvad regeringen agter at
gøre for at udnytte den dobbelte CO2-gevinst, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad den provenumæssige
virkning på de offentlige finanser vil være af en
sænkelse af afgiftssatsen på biogas til
transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/11-17 fra ?E. ?ON? Danmark A/S, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|