Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 3. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringforslag
nr. 1, 2 og 4-7. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 15. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 6. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 74. Den 28. februar 2018 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Advokat Kristian Strandberg Dreyer,
København K,
Henning Nielsen, Frederiksberg,
Lund Poulsen, Skødstrup,
Lars Erik Sebbelov, København
Ø og
Lars Wismann, København V.
Erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Lars Wismann,
København V, mundtligt over for udvalget redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren under
nr. 1, 2 og 4-7 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af Enhedslisten under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at der er mange gode tiltag i lovforslaget men også nogle
ting, som ikke er hensigtsmæssige. Bl.a. andet finder
Enhedslisten det problematisk, at lejefastsættelse for
tidligere andelshavere i ejendomme, der er solgt på
tvangsauktion eller i forbindelse med en forenings konkurs, ikke
skal følge boligreguleringslovens bestemmelser om
omkostningsbestemt leje eller som minimum de nuværende
regler. Lejefastsættelse er allerede nu kompliceret, og en
indførelse af en ny lejeberegningsform gør det kun
værre. Enhedslisten foreslår derfor, at dette element
tages ud af lovforslaget, og at de nuværende regler for
lejefastsættelse følges.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om andelsboligforeninger
og andre boligfællesskaber, lov om leje, lov om byfornyelse
og udvikling af byer og lov om midlertidig regulering af
boligforholdene
(Mere robuste
andelsboligforeninger)«.
[Præcisering af lovforslagets
titel]
Til § 1
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 c udgår i stk. 1 ordet »fast«.
[Sproglig tilpasning]
Af et mindretal,
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
4 indsættes som stk.
3-6:
»Stk. 3.
Den, der erhverver en andelsboligforenings faste ejendom på
tvangsauktion eller fra en andelsboligforenings konkursbo, kan
alene fastsætte lejen for den, som på
overtagelsestidspunktet var andelshaver, efter bestemmelserne i
stk. 4.
Stk. 4. Lejen
for en tidligere andelshaver i en ejendom omfattet af stk. 3 kan
fastsættes efter lejelovgivningens regler.
Stk. 5. Den, der
erhverver en andelsboligforenings ejendom efter stk. 3, kan ikke
kræve betaling af forudbetalt leje eller depositum af den,
som på erhvervelsestidspunktet var andelshaver.
Stk. 6. Uenighed
om fastsættelse af leje og om betaling af forudbetalt leje og
depositum afgøres af huslejenævnet, jf. reglerne i lov
om midlertidig regulering af boligforholdene.««
[Lejen for tidligere andelshavere i
ejendomme, der er solgt på tvangsauktion eller i forbindelse
med en andelsboligforenings konkurs, kan alene fastsættes
efter lejelovgivningens regler]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 4 foreslåede § 4, stk. 3, udgår ordet
»faste«.
[Sproglig tilpasning]
5) Det
under nr. 4 foreslåede § 4, stk. 9, affattes således:
»Stk. 9.
Uenighed om fastsættelse af leje og om betaling af
forudbetalt leje og depositum afgøres af huslejenævnet
i kommuner omfattet af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene.«
[Præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde]
6) I
den under nr. 7 foreslåede § 6 c udgår i stk. 1, nr. 5, og stk.
2 ordet »faste«.
[Sproglig tilpasning]
7)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. § 16, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
ændringsforslaget foretages en præcisering, så
det kommer til at fremgå af lovforslagets titel, at der med
lovforslagets §§ 2-4 også foretages en
ændring af lejeloven, byfornyelsesloven og
boligreguleringsloven.
Til nr. 3
Den
gældende § 4 regulerer en andelshavers ret til fortsat
brugsret af den pågældendes bolig, når
andelsboligforeningens ejendom erhverves af en ny ejer. Det er som
udgangspunkt lejelovgivningens almindelige bestemmelser, som finder
anvendelse i forholdet mellem den nye ejer af ejendommen og den
tidligere andelshaver. Herved bemærkes, at det af
forarbejderne til den nuværende affattelse af § 4 (FT
1980-81, tillæg A, lovforslag L 8, sp. 211) fremgår, at
de foreslåede regler i § 4 går ud på, at
»andelshavere i tilfælde af, at en ny ejer overtager
ejendommen, har ret til at blive boende som lejere i
overensstemmelse med reglerne i den til enhver tid gældende
lejelovgivning«.
Bestemmelsen
har imidlertid givet anledning til en vis usikkerhed om, hvorvidt
lejeforholdet mellem den nye ejer og en tidligere andelshaver skal
anses som et nyt brugsforhold eller et fortsat brugsforhold,
herunder særlig med hensyn til fastsættelse af huslejen
og udlejers mulighed for at kræve forudbetalt leje og
depositum af en tidligere andelshaver. Bestemmelsen har, for
så vidt angår disse spørgsmål,
særlig givet anledning til tvivl i forhold til f.eks. en
andelsboligforenings eventuelle konkursbo eller en
tvangsauktionskøber.
Det
foreslås på denne baggrund i stk.
3 og 4 at præcisere, at
lejen for en tidligere andelshaver, hvor andelsboligforeningens
faste ejendom enten er solgt på tvangsauktion eller solgt af
foreningens konkursbo, fastsættes efter lejelovgivningens
regler, hvilket medfører, at det er lejelovens og - i
regulerede kommuner - boligreguleringslovens regler, der finder
anvendelse ved fastsættelse af lejen. I nævnte
tilfælde, hvor der er tale om et ejerskifte, skifter en
tidligere andelshaver status fra andelshaver og fortsætter
brugsforholdet til sin lejlighed som lejer. Herved bemærkes,
at Højesteret ved dom af 19. september 2017 (sag 270/2016)
har fastslået, at afsigelsen af et konkursdekret over en
andelsboligforening ikke medførte, at ejendommen blev
erhvervet af konkursboet som ny ejer. Ved konkursdekretet var der
således ikke sket et ejerskifte, hvorfor to andelshavere
fortsat havde status som andelshavere og ikke lejere.
Bestemmelsen i
det foreslåede stk. 3
fastslår, at den, der erhverver en andelsboligforenings faste
ejendom på tvangsauktion eller fra en andelsboligforenings
konkursbo, alene kan fastsætte lejen for en tidligere
andelshaver efter bestemmelserne i stk. 4. Med forslaget til stk. 3
ligestilles retsvirkningen af singulær retsforfølgning
(tvangsauktion) med universalforfølgning (konkurs) i de
tilfælde, hvor en andelsboligforenings ejendom overtages af
en ny ejer.
Efter
bestemmelsen i det foreslåede stk.
4 kan lejen fastsætte efter lejelovgivningens regler,
dvs. lejelovens og - i regulerede kommuner - boligreguleringslovens
regler. Ved fastsættelsen af lejen efter lejelovgivningens
regler kan udlejeren ikke beregne sig en lejeforhøjelse for
forbedringer, som den enkelte andelsbolighaver har foretaget, mens
den pågældende var andelshaver.
Bestemmelsen i
stk. 4 vedrører alene lejefastsættelsen
vedrørende boligen, men ikke andre forhold som f.eks.
regulering af særskilt aftale om leje af garage eller andre
vilkår, der ikke direkte vedrører boligen.
Sådanne aftaler vil skulle reguleres eller ændres efter
almindelige formueretlige regler. Bestemmelsen finder heller ikke
anvendelse i perioden fra en andelsboligforening er erklæret
konkurs, og indtil konkursboet overdrager boets ejendom. En
andelshavers boligafgift i denne periode påvirkes ikke i sig
selv af, at andelsboligforeningen erklæres konkurs.
Bestemmelserne
i stk. 3-6 har virkning, hvor erhvervelsen af
andelsboligforeningens faste ejendom på tvangsauktion eller
fra en andelsboligforenings konkursbo sker efter lovens
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt. Det er uden
betydning, hvornår begæring om tvangsauktion eller
konkursbegæring mod andelsboligforeningen er indgivet, set i
forhold til lovens foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt.
Da
lejeforholdet ved den nye ejers erhvervelse af ejendommen efter
stk. 3 ikke kan betragtes som et nyt lejeforhold, vil lejen for de
tidligere andelshavere ikke kunne fastsættes efter
boligreguleringslovens § 5, stk. 2. Boligreguleringslovens
§ 5, stk. 2, bestemmer, at private udlejningsboliger, som er
blevet gennemgribende forbedret, kan udlejes til en husleje, der er
fastsat efter det lejedes værdi. Bestemmelsen i
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, kan alene anvendes ved
genudlejning af den tidligere andelsbolig.
I stk. 5 foreslås, at en erhverver af
ejendommen, jf. stk. 3, ikke kan kræve betaling af
forudbetalt leje eller depositum af en tidligere andelshaver, da
der i disse tilfælde er tale om en fortsættelse af en
brugsret og ikke en aftale om en ny brugsret.
Det
følger af den foreslåede bestemmelse, at den, der har
erhvervet ejendommen efter stk. 3, ikke kan opkræve
forudbetalt leje og depositum hos de tidligere andelshavere,
medmindre der indgås aftale herom med den enkelte lejer.
I stk. 6 foreslås, at uenighed om
fastsættelse af husleje og om betaling af forudbetalt leje og
depositum efter denne bestemmelse afgøres af
huslejenævnet.
Med
bestemmelsen fastslås det, at huslejenævnet har
kompetence til at afgøre tvister mellem udlejeren og lejeren
om bl.a. lejefastsættelse og regulering af denne efter de
foreslåede regler. Efter gældende regler i
lejelovgivningen har huslejenævnet kompetence til at
træffe afgørelse i sager om uenighed mellem udlejeren
og lejeren i en lang række spørgsmål, herunder
om lejefastsættelsen.
Til nr. 2, 4 og 6
Der er tale om
en sproglig tilpasning. Ved ændringsforslagene bringes der
overensstemmelse med den terminologi, der i øvrigt i den
gældende lov anvendes ved benævnelsen af en
andelsboligforenings ejendom.
Til nr. 5
Med
ændringsforslaget foretages en præcisering, hvorefter
det tydeliggøres, at uenighed om fastsættelse af leje
og om betaling af forudbetalt leje og depositum afgøres af
huslejenævnet, dog alene i kommuner, hvor lov om midlertidig
regulering af boligforholdene (boligreguleringsloven) er
gældende, jf. herved denne lovs kapitel 1.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 9, hvorefter § 16, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
ophæves. Ved ændringsforslaget ophæves
henvisningen i § 16, stk. 4, 2. pkt., til § 16, stk. 3,
2. og 3. pkt., hvilket indebærer, at det er
forældelseslovens bestemmelse om forældelsesfristens
længde og om afbrydelse af forældelse, der finder
anvendelse.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per
Nørhave (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten
Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S)
Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 177
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervsministeren | 2 | Henvendelse af 9/3-18 fra advokat Kristian
Strandberg Dreyer, København K | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 5/4-18 fra Henning Nielsen,
Frederiksberg | 5 | Henvendelse af 11/4-18 fra Lars Wismann,
København V | 6 | Henvendelse af 11/4-18 fra Lars Wismann,
København V | 7 | Henvendelse af 8/4-18 fra Lars Erik
Sebbelov, København Ø | 8 | Henvendelse af 17/4-18 fra Henning
Nielsen, Frederiksberg | 9 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 10 | Udkast til betænkning | 11 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 12 | 2. udkast til betænkning |
|
13 | Henvendelse af 23/4-18 fra Lund Poulsen,
Skødstrup | 14 | 3. udkast til betænkning |
|
15 | Henvendelse af 29/4-18 fra Lars Erik
Sebbelov, København Ø | 16 | Henvendelse af 1/5-18 fra Henning Nielsen,
Frederiksberg |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 177
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/3-18 fra advokat Kristian Strandberg Dreyer, København K,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren
vurderer, at den foreslåede begrænsning i muligheden
for finansiering med afdragsfrie lån og den foreslåede
karensperiode på 3 år får for stiftelsen af nye
andelsboligforeninger, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvor mange nystiftede
boligforeninger der inden for de sidste par år ikke ville
have kunnet leve op til den foreslåede begrænsning i
muligheden for finansiering med afdragsfrie lån og/eller den
foreslåede karensperiode på 3 år, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om valuarvurderinger, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/4-18 fra Henning Nielsen, Frederiksberg, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelserne af
11/4-18 fra Lars Wismann, København V, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/4-18 fra Lars Erik Sebbelov, København Ø, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/4-18 fra Henning Nielsen, Frederiksberg, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af ændringsforslag, der sikrer, at fremtidig
lejefastsættelse følger de nuværende regler,
når andelshavere bliver lejere, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/4-18 fra Lund Poulsen, Skødstrup, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
|
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/4-18 fra Lars Erik Sebbelov, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/5-18 fra Henning Nielsen, Frederiksberg, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
|