Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 12. april 2018
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 15. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 31. oktober dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 30. Den 28. februar 2018 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Forsikring
& Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, som
erhvervsministeren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra
erhvervsministeren
»Af de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 1, nr. 6, fremgår
følgende:
»Tilladelsen forventes meddelt for et
halvt år med mulighed for forlængelse, hvis Fonden
fortsat kan sandsynliggøre fremtidige indtægter, der
gør, at Fonden igen kan opfylde lovens krav til
størrelsen af Fondens formue. Tilladelsen forventes ikke at
udstrække sig til mere end to år. Endvidere forventes
tilladelsen som udgangspunkt at være betinget af, at Fondens
formue ikke falder med mere end 50 mio. kr. i forhold til kravet
til størrelsen af Fondens formue. I det tilfælde vil
Finanstilsynet iværksætte opkrævning af bidrag
til Fonden med henblik på at genetablere Fondens
formue.«
Fonden har i forbindelse med en henvendelse
af 22. marts 2018 til udvalget gjort opmærksom på, at
det kan tage lang tid at få udbetalt beløb fra et
forsikringsselskabs konkursbo, og at det derfor er
hensigtsmæssigt, at rammerne for en tilladelse er tilpas
fleksible.
På den baggrund finder jeg anledning
til at præcisere, at det ikke er hensigten at fastsætte
så restriktive rammer for tilladelsen, at den ikke får
den tilsigtede virkning. Jeg forventer derfor i givet fald at give
Fonden tilladelse til ikke at opfylde kravet til størrelsen
af Fondens formue i en periode, der ikke er længere end 3
år, hvis Fonden kan sandsynliggøre indtægter,
der gør, at Fonden igen kan opfylde lovens krav til
størrelsen af Fondens formue. Samtidig forventer jeg at
gøre tilladelsen betinget af, at Fondens formue ikke falder
med mere end 100 mio. kr. i forhold til kravet til
størrelsen af Fondens formue.«
4. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Undertitlen affattes således:
»(Fastsættelse af krav om
medlemskab af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden)
for direkte tegnende skadesforsikringsselskaber i EU/EØS,
som via filial eller grænseoverskridende
tjenesteydelsesvirksomhed driver forsikringsvirksomhed i Danmark,
og ændring af Fondens dækningsområde
m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
2) Nr.
1-4 udgår, og i stedet indsættes:
»1. § 1 affattes således:
Ȥ 1. Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber (Fonden) er en selvejende
institution.
Stk. 2. Fonden
skal yde dækning i henhold til § 5, når et direkte
tegnende skadesforsikringsselskab, der har fået
Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed,
bliver erklæret konkurs.
Stk. 3. Fonden
skal endvidere yde dækning i henhold til § 5, når
et skadesforsikringsselskab nævnt i § 2 a, som har
tilsluttet sig Fonden, bliver erklæret konkurs.
Stk. 4. Lov om
offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand,
forvaltningsloven og arkivloven finder ikke anvendelse for
Fonden.
Stk. 5. Ved
ophør af Fonden træffer erhvervsministeren med
finansministerens godkendelse beslutning om anvendelse af Fondens
formue. Beslutning om anvendelse af Fondens formue træffes
efter høring af de forsikringsselskaber, der er nævnt
i § 1, stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Fondens administration.«
2. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber (Fonden) er en selvejende
institution.
Stk. 2. Fonden
skal yde dækning i henhold til § 5, når et direkte
tegnende skadesforsikringsselskab, der har fået
Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed,
eller som via filial eller grænseoverskridende
tjenesteydelsesvirksomhed driver forsikringsvirksomhed i Danmark,
bliver erklæret konkurs.
Stk. 3. Lov om
offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand,
forvaltningsloven og arkivloven finder ikke anvendelse for
Fonden.
Stk. 4. Ved
ophør af Fonden træffer erhvervsministeren med
finansministerens godkendelse beslutning om anvendelse af Fondens
formue. Beslutning om anvendelse af Fondens formue træffes
efter høring af de forsikringsselskaber, der er nævnt
i § 1, stk. 2.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Fondens administration.««
[Præcisering]
3) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
3 indsættes som stk.
9:
»Stk. 9.
Erhvervsministeren kan tillade, at Fonden i en periode ikke
opfylder kravet i stk. 2 til størrelsen af Fondens
formue.««
[Rettelse]
Til § 2
4) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
30, stk. 8, indsættes efter
»solvenscertifikat«: »og dokumentation for, at
forsikringsselskabet er tilsluttet Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber, i det omfang selskabet er et direkte
tegnende skadesforsikringsselskab og skal dække risici
nævnt i bilag 7.««
[Præcisering]
5) I
det under nr. 5 foreslåede § 31, stk. 5, nr. 3, ændres
»medlem af« til: »tilsluttet«.
[Præcisering]
Til § 3
6) I
stk. 2 udgår »,
4«.
[Konsekvensændring]
Til § 4
7)
Efter ordene Ȥ 3, stk. 8, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber,« indsættes: »jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 8. september 2017,«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets
undertitel foreslås præciseret, så det tydeligt
af undertitlen fremgår, at det er direkte tegnende
skadesforsikringsselskaber fra EU-/EØS-lande, som via filial
eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed driver
forsikringsvirksomhed i Danmark, der med lovforslaget bliver
pålagt et krav om at være medlem af Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber.
Til nr. 2
Med § 1,
nr. 1-4, i det fremsatte lovforslag foreslås der foretaget en
række ændringer af § 1 i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber. Ændringerne har forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter, jf. lovforslagets § 3, stk.
1 og 2. Det foreslås at nyaffatte § 1 i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber i to versioner.
Ændringen har til formål at skabe klarhed over ordlyden
af § 1 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
henholdsvis dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og den
1. januar 2019, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 3, stk. 1 og 2. Ændringsforslaget
medfører ingen indholdsmæssige ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Med § 1,
nr. 6, i det fremsatte lovforslag foreslås det gældende
§ 3, stk. 8, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber ophævet og erstattet af en ny
bestemmelse. Det gældende § 3, stk. 8, i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber skal først
ophæves med virkning fra den 1. januar 2019, mens den
foreslåede nye bestemmelse skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelse i Lovtidende. Derfor foreslås den
nye bestemmelse indsat som et nyt stk. 9 i § 3 i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber. Det gældende
§ 3, stk. 8, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber bliver ophævet med nyaffattelsen
af § 3, jf. § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4 og 5
Ordlyden i
§ 2, nr. 2 og 5, i det fremsatte forslag er forskellig, selv
om begge bestemmelser alene vedrører direkte tegnende
skadesforsikringsselskaber, der skal dække risici nævnt
i bilag 7 i lov om finansiel virksomhed. Det foreslås at
ensrette ordlyden af de to bestemmelser for at undgå tvivl
om, hvilke forsikringsselskaber bestemmelserne finder anvendelse
for.
Til nr. 6
Der er tale om
en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som
følge af de foreslåede ændringer i
ændringsforslag nr. 2. Der henvises til bemærkningerne
hertil.
Til nr. 7
Lovforslagets
§ 4 indeholder en henvisning til § 3, stk. 8, i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber. Idet § 3 i lov om
en garantifond for skadesforsikringsselskaber nyaffattes i
lovforslagets § 1, nr. 7, kan der opstå tvivl om
henvisningen. Det foreslås at indsætte en henvisning
til den gældende lovbekendtgørelse nr. 1050 af 8.
september 2017 for at tydeliggøre, at henvisningen er til
det gældende § 3, stk. 8, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per
Nørhave (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten
Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S)
Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 176
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 22/3-18 fra Forsikring
& Pension | 4 | Henvendelse af 22/3-18 fra Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag og udtalelse, fra
erhvervsministeren | 7 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren |
|
8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 176
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/3-18 fra Forsikring & Pension, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/3-18 fra Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
|