Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Erhvervsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sikkerhed til søs og søloven (Skærpede regler
for sejlads med speedbåde, vandscootere og lignende
fartøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 175)
Lovforslaget har til formål at
skærpe reglerne for sejlads med speedbåde, vandscootere
og lignende fartøjer med henblik på at styrke
sikkerheden til søs og forbedre skadelidtes
økonomiske stilling efter en ulykke. Lovforslaget skal ses
på baggrund af en alvorlig vandscooterulykke i
Københavns Havn i maj 2017.
Lovforslaget lægger således op
til, at der indføres obligatorisk ansvarsforsikring for
skader forvoldt af speedbåde med en skroglængde under
15 meter, vandscootere og lignende fartøjer, hvortil der
stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller
eventuelle styrmand, i forbindelse med en søulykke.
Ansvarsforsikringen skal dække såvel personskade og tab
af forsørger som tingsskade. Herudover foreslås, at
der indføres objektivt ansvar for personskade og tab af
forsørger, som skyldes skade forvoldt af de nævnte
fartøjer. Tingsskade vil fortsat blive erstattet efter
lovgivningens almindelige regler.
Herudover lægger lovforslaget op til
at øge muligheden for konfiskation af sådanne
fartøjer på grund af hensynsløs sejlads -
såkaldt »vanvidssejlads«, eller hvor
førere gentagne gange har navigeret eller behandlet
fartøjerne i strid med godt sømandsskab.
Ved at lade reglerne omfatte
speedbåde, vandscootere og lignende fartøjer, hvor der
stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller
eventuelle styrmand, kommer initiativerne til at omfatte de
hurtigste fritidsfartøjer, hvor der stilles størst
krav til sejlernes agtpågivenhed, og hvor der er
størst risiko for at påføre andre skade.
Det objektive ansvar foreslås at
påhvile den, der benytter fartøjet eller lader det
benytte. Det kan være en ejer eller en bruger.
Forsikringspligten foreslås også at påhvile den,
der benytter fartøjet eller lader det benytte.
Ansvarsforsikringen vil skulle omfatte personskade, tab af
forsøger og tingsskade inden for de ansvarsgrænser,
som er gældende i søloven. Desuden lægges der op
til, at fartøjerne kun må benyttes, hvis det kan
dokumenteres, at fartøjet er ansvarsforsikret. Lovforslaget
indeholder endvidere en række ændringer som konsekvens
af, at der indføres objektivt ansvar for personskade og tab
af forsørger og pligt til at være ansvarsforsikret.
Dette inkluderer regler om direkte hæftelse over for
skadelidte, regres og tilpasninger i forhold til reglerne om
sammenstød.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til
justeringer af tilsynsbestemmelser i forhold til
Søfartsstyrelsens tilsyn med bestemmelser i søloven i
henhold til regler i lov om sikkerhed til søs.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.