Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 19. april 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs og søloven
(Skærpede regler for sejlads med
speedbåde, vandscootere og lignende fartøjer m.v.)
§ 1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1384 af 23. december
2012, § 3 i lov nr. 618 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr.
400 af 2. maj 2016 og § 38 i lov nr. 426 af 18. maj 2016 og
senest ved § 1 i lov nr. 139 af 28. februar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 20 a,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Søfartsstyrelsen kan som led i
tilsynsvirksomheden efter denne lov tillige føre tilsyn med
overholdelsen af lov om røgfrie miljøer og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v. på danske skibe og med
overholdelsen af lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., lov om skibes besætning, lov om skibsmåling,
§§ 153, 154 a og 168, § 169, stk. 4, § 170,
§ 170 a, stk. 2 og 3, og §§ 186, 197, 198, 403 a-403
c, 440, 471 og 486 i søloven og regler udstedt i
medfør heraf og EU-forordninger inden for lovenes
anvendelsesområde.«
2. I
§ 32 indsættes efter stk. 6
som nyt stykke:
»Stk. 7.
Anses det for påkrævet for at forebygge yderligere
overtrædelser af loven eller regler udstedt i medfør
heraf, kan der ske konfiskation af en speedbåd med en
skroglængde under 15 m, en vandscooter eller et lignende
fartøj, hvortil der er foreskrevet uddannelseskrav til
fartøjets fører eller eventuelle styrmand, i
tilfælde, hvor føreren flere gange har navigeret eller
behandlet fartøjet i strid med godt sømandskab, eller
hvor der ved fartøjets sejlads er sket en grov
overtrædelse af loven eller regler udstedt i medfør
heraf, som har medført skade på liv eller helbred
eller fremkaldt fare herfor. Under tilsvarende betingelser kan der
ske konfiskation af et sådant fartøj, som ejes af den
person, der har foretaget overtrædelsen, selv om
fartøjet ikke er anvendt ved overtrædelsen. I
øvrigt gælder straffelovens bestemmelser om
konfiskation.«
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
3. I
§ 32, stk. 10, 1. pkt., der bliver
stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 9« til:
»stk. 10«.
4. I
§ 32, stk. 11, der bliver stk. 12,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.
§ 2
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 75 af 17. januar 2014, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1384 af 23. december 2012 og § 3 i lov nr. 400 af 2.
maj 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 139 af 28. februar 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 152 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 152 a. Den, der er
ansvarlig for en speedbåd med en skroglængde under 15
m, en vandscooter eller et lignende fartøj, hvortil der er
foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller
eventuelle styrmand, er uden hensyn til skyld ansvarlig for
personskade og tab af forsørger, som fartøjet
forvolder i forbindelse med en søulykke.
Stk. 2.
Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan
nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller
afdøde forsætligt har medvirket til skaden.
Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige
tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved
grov uagtsomhed har medvirket til skaden.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder tilsvarende anvendelse for en udenlandsk speedbåd
med en skroglængde under 15 m, en vandscooter eller et
lignende fartøj, hvis der ville have været foreskrevet
uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle
styrmand, jf. stk. 1, hvis fartøjet havde været
dansk.
Stk. 4.
Erstatningsansvaret efter stk. 1 påhviler den, der benytter
fartøjet eller lader det benytte. Fartøjets
fører og en eventuel styrmand samt dets reder, hvis denne er
en anden end den, som er nævnt i 1. pkt., er
erstatningsansvarlig efter lovgivningens almindelige
regler.«
2.
Efter § 154 indsættes:
Ȥ 154 a. Et
fartøj, som er omfattet af § 152 a, stk. 1, skal
være omfattet af en forsikring til dækning af krav om
erstatning for skader forvoldt af fartøjet i forbindelse med
en søulykke. Forsikringen skal give mulighed for at
opnå erstatning inden for de ansvarsgrænser, der
fremgår af § 175. Forsikringspligten påhviler den,
der benytter fartøjet eller lader det benytte.
Stk. 2. For
fartøjer, som en stat benytter eller lader benytte, uden at
fartøjet er omfattet af § 155, eller som en kommune
eller en region benytter eller lader benytte, sidestilles
selvforsikring med forsikring.
Stk. 3.
Føreren skal under sejladsen være i besiddelse af et
certifikat, som bekræfter, at der foreligger en forsikring,
eller et bevis for selvforsikring, jf. stk. 1 og 2. Fartøjet
må ikke benyttes uden gyldigt certifikat eller bevis.
Certifikatet eller beviset skal på forlangende forevises for
myndighederne.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
forsikringen, jf. stk. 1 og 2, herunder om kontraheringspligt for
forsikringsgiver, en garantiordning for erstatning,
ansvarsforsikring for udenlandske fartøjer og krav til
udformning og udstedelse af det certifikat eller bevis, som er
nævnt i stk. 3.
§ 154 b. Forsikringsgiveren
hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter
154 a, stk. 1.
Stk. 2. En
aftale mellem forsikringsgiveren og forsikringstageren om, at
forsikringsgiveren skal have regres mod den, der efter § 152
a, stk. 4, er ansvarlig for skaden, når
forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved
uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er
fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov
hensynsløshed.«
3. I
§ 155, stk. 3, indsættes
efter »kapitel 11«: »og 15«.
4. I
§ 161 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Stk. 1-3 og 5 finder ikke anvendelse for personskade og tab af
forsørger, når mindst ét involveret
fartøj er omfattet af § 152 a.«
5. I
§ 162 indsættes som 2. pkt:
»Dette gælder dog ikke for personskade
og tab af forsørger, når mindst ét involveret
fartøj er omfattet af § 152 a.«
6. I
§ 514, stk. 1, indsættes
efter »§ 153, stk. 1, 3 eller 4,«: »§
154 a, stk. 1 eller 3,«.
7. § 515
b affattes således:
Ȥ 515 b.
Søfartsstyrelsen kan i henhold til § 20 a i lov om
sikkerhed til søs føre tilsyn med overholdelsen af
§§ 153, 154 a og 168, § 169, stk. 4, § 170,
§ 170 a, stk. 2 og 3, og §§ 186, 197, 198, 403 a-403
c, 440, 471 og 486 i denne lov og regler, der udstedes i
medfør heraf.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. maj 2018.
Stk. 2. Regler, der er
fastsat i medfør af § 32, stk. 8, i lov om sikkerhed
til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar
2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye regler.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2-4.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Stk. 3. § 2 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Stk. 4. Dele af loven
kan endvidere sættes i kraft for Færøerne og
Grønland på forskellige tidspunkter.