Fremsat den 28. februar 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer1)
(Ændring af satser og øget
differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til
Køretøjsregisteret for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler)
§ 1
I lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 896 af 15. august 2011, som
ændret ved § 29 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og
§ 14 i lov nr. 1888 af 29. december 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 4, ændres
»§ 3, stk. 1 og 2« til: »§ 3, stk.
1-4,«.
2. § 3,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Den årlige afgift inklusive
administrationsomkostninger, jf. dog § 20, stk. 6,
udgør til og med den 31. december 2019:
1) For
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
10.470 kr.
b) EURO I: 9.101
kr.
c) EURO II:
7.925 kr.
d) EURO III:
6.891 kr.
e) EURO IV:
6.265 kr.
f) EURO V: 5.581
kr.
g) EURO VI eller
renere: 5.581 kr.
2) For
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
17.555 kr.
b) EURO I:
15.196 kr.
c) EURO II:
13.216 kr.
d) EURO III:
11.482 kr.
e) EURO IV:
10.448 kr.
f) EURO V: 9.302
kr.
g) EURO VI eller
renere: 9.302 kr.
Stk. 2. Den
årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf. dog
§ 20, stk. 6, udgør fra og med den 1. januar 2020:
1) For
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
10.470 kr.
b) EURO I: 9.101
kr.
c) EURO II:
7.925 kr.
d) EURO III:
6.891 kr.
e) EURO IV:
6.265 kr.
f) EURO V: 5.923
kr.
g) EURO VI eller
renere: 5.581 kr.
2) For
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
17.555 kr.
b) EURO I:
15.196 kr.
c) EURO II:
13.216 kr.
d) EURO III:
11.482 kr.
e) EURO IV:
10.448 kr.
f) EURO V: 9.875
kr.
g) EURO VI eller
renere: 9.302 kr.
Stk. 3. Til og
med den 31. december 2019 udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer, der er
indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6:
1)
Månedligt for køretøjer med højst 3
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
1.041 kr.
b) EURO I: 907
kr.
c) EURO II: 788
kr.
d) EURO III: 684
kr.
e) EURO IV: 625
kr.
f) EURO V: 558
kr.
g) EURO VI eller
renere: 558 kr.
2)
Månedligt for køretøjer med mindst 4 aksler,
der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
1.748 kr.
b) EURO I: 1.518
kr.
c) EURO II:
1.317 kr.
d) EURO III:
1.146 kr.
e) EURO IV:
1.041 kr.
f) EURO V: 930
kr.
g) EURO VI eller
renere: 930 kr.
3) Ugentligt for
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
275 kr.
b) EURO I: 238
kr.
c) EURO II: 208
kr.
d) EURO III: 178
kr.
e) EURO IV: 163
kr.
f) EURO V: 148
kr.
g) EURO VI eller
renere: 148 kr.
4) Ugentligt for
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
461 kr.
b) EURO I: 401
kr.
c) EURO II: 349
kr.
d) EURO III: 305
kr.
e) EURO IV: 275
kr.
f) EURO V: 245
kr.
g) EURO VI eller
renere: 245 kr.
5) Dagligt
uanset emissionsnorm og antallet af aksler: 89 kr.
Stk. 4. Fra og
med den 1. januar 2020 udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer, der er
indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6:
1)
Månedligt for køretøjer med højst 3
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
1.041 kr.
b) EURO I: 907
kr.
c) EURO II: 788
kr.
d) EURO III: 684
kr.
e) EURO IV: 625
kr.
f) EURO V: 587
kr.
g) EURO VI eller
renere: 558 kr.
2)
Månedligt for køretøjer med mindst 4 aksler,
der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
1.748 kr.
b) EURO I: 1.518
kr.
c) EURO II:
1.317 kr.
d) EURO III:
1.146 kr.
e) EURO IV:
1.041 kr.
f) EURO V: 982
kr.
g) EURO VI eller
renere: 930 kr.
3) Ugentligt for
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
275 kr.
b) EURO I: 238
kr.
c) EURO II: 208
kr.
d) EURO III: 178
kr.
e) EURO IV: 163
kr.
f) EURO V: 156
kr.
g) EURO VI eller
renere: 148 kr.
4) Ugentligt for
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm:
a) IKKE-EURO:
461 kr.
b) EURO I: 401
kr.
c) EURO II: 349
kr.
d) EURO III: 305
kr.
e) EURO IV: 275
kr.
f) EURO V: 260
kr.
g) EURO VI eller
renere: 245 kr.
5) Dagligt
uanset emissionsnorm og antallet af aksler: 89 kr.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.
3. § 3,
stk. 6, der bliver stk. 8,
affattes således:
»Stk. 8.
Ved »EURO I« til »EURO VI« forstås de
emissionsnormer, som er defineret i EU-retsakterne
vedrørende typegodkendelse af motorkøretøjer
og motorer med hensyn til emissioner fra tunge
erhvervskøretøjer m.v.«
4. I
§ 4, stk. 1, ændres
»§ 3, stk. 1 og 2« til: »§ 3, stk.
1-4,«.
5. § 4,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de afgiftssatser i euro, som
fremgår af artikel 8 i aftalen af 9. februar 1994 om
opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje som
ændret ved artikel 5 i protokol af 6. december 2017 om
ændring af nævnte aftale i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer
for benyttelse af visse infrastrukturer. Satserne reguleres ikke,
hvis omregningen før nedrunding medfører en
ændring, som udtrykt i danske kroner er på under 5
pct.«
§ 2
I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 720 af
30. maj 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25.
juni 2010 og § 1 i lov nr. 1431 af 11. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
17, stk. 1, 4. pkt., indsættes
efter »forhold«: », jf. dog
registreringsafgiftslovens § 10 a, stk. 2«.
2. I
§ 17, stk. 2, indsættes som
nr. 8:
»8)
Virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer,
færger eller tunneler.«
3. I
§ 21, stk. 1, ændres
»§§ 2-4« til: »§ 2, stk. 1-4,
§§ 3, 4 eller 7 b-7 d, § 7 e, stk. 2, § 7 f
eller § 7 g, stk. 1 og 2,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for § 1.
Skatteministeren kan fastsætte, at forskellige dele af §
1 træder i kraft på forskellige tidspunkter. For det
enkelte køretøj gælder de i § 1, nr. 2,
fastsatte satser for vejbenyttelsesafgifter først fra den
første afgiftsperiode, der påbegyndes efter § 1,
nr. 2, er trådt i kraft.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark deltager sammen med Luxembourg,
Nederlandene og Sverige i en fælles ordning med
vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12 t
eller derover, den såkaldte Eurovignette. De deltagende lande
har ved protokol af 6. december 2017 aftalt, at satserne for afgift
af vejbenyttelse differentieres yderligere og forhøjes for
visse køretøjer. Lovforslagets formål er at
gennemføre disse ændringer. Protokollen er optaget som
bilag til lovforslaget.
Lastbiltrafik medfører betydelige
eksterne omkostninger vedrørende luftforurening, vejslid,
støj og ulykker. Lovforslaget bidrager til, at afgifterne
på lastbiltransport i højere grad bringes i
overensstemmelse med disse eksterne omkostninger. De
foreslåede ændringer vil samtidig tilskynde til at
udskifte ældre lastbiler med nyere og mere
miljøvenlige lastbiler, for hvilke afgiften er lavere.
Som det fremgår af aftalen om
omlægning af bilafgifterne indgået mellem regeringen og
Dansk Folkeparti den 21. september 2017 er aftaleparterne enige om
at indføre periodebaserede vejafgifter for person- og
varebiler. Nærværende lovforslag er ikke en del af
denne aftale, men har karakter af en videreudvikling af samarbejdet
i Eurovignetten, som bidrager til større ensartethed i
afgiftssystemet på længere sigt.
Det foreslås, at afgiftssatserne
differentieres yderligere i forhold til i dag baseret på
køretøjernes miljømæssige egenskaber
kategoriseret ved emissionsnormer. Samtidig foreslås det, at
visse af satserne forhøjes, så de svarer til de
maksimale satser ifølge EU-lovgivningen (direktiv
1999/62//EF som ændret ved direktiv 2006/38/EF og direktiv
2011/76/EU). Forhøjelsen vil være størst for de
mest forurenende køretøjer, hvorimod satserne for de
reneste køretøjer foreslås fastholdt på
det nuværende niveau.
Lovforslaget fremsættes således
med henblik på fra dansk side at gennemføre de
ændringer, som deltagerlandene har aftalt. En vedtagelse af
lovforslaget skal samtidig betragtes som et samtykke til
ratifikation af aftalen, jf. grundlovens § 19, stk. 1.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Siden 1993 er der blevet gennemført
EU-direktiver om vejbenyttelsesafgifter, senest Europa-Parlamentets
og Rådets Direktiv 2011/76/EU om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni
1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer.
Disse direktiver indeholder bestemmelser om,
at flere EU-medlemsstater kan indgå aftaler om at
opkræve fælles vejbenyttelsesafgifter, der skal
gælde inden for de pågældende staters samlede
område.
Danmark har på den baggrund den 9.
februar 1994 indgået en folkeretlig aftale med fire andre
EU-medlemsstater om opkrævning af ens afgifter af lastbiler
og lastvognstog m.v. til godstransport med en tilladt
totalvægt på 12 t eller derover ved kørsel
på vejnettet eller på visse dele af vejene i disse
stater.
De oprindelige aftaleparter var Belgien,
Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Tyskland. Den 1. januar 1998
indtrådte Sverige i aftalen. Tyskland ophørte den 1.
september 2003 med at opkræve den fælles
vejbenyttelsesafgift, og den 1. april 2016 gjorde Belgien det
samme. Belgien deltager dog fortsat i samarbejdet på
observatørbasis. Tyskland udtrådte helt af aftalen den
1. januar 2018. I dag dækker den fælles
vejbenyttelsesafgift således kørsel i Danmark,
Luxembourg, Nederlandene og Sverige.
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre de ændringer, som de deltagende lande har
vedtaget ved protokol af 6. december 2017. Ændringerne i
protokollen vedrører Belgiens ophør med at
opkræve den fælles vejbenyttelsesafgift, Tysklands
udtræden som part i aftalen, aftalens forlængelse fra
2019 til 2029, ændring af satserne i forhold til de
gældende maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter fastsat i
medfør af direktiv 2006/38/EF og 2011/76/EU og øget
differentiering af satser baseret på køretøjers
miljømæssige egenskaber kategoriseret ved
emissionsnormer.
Belgiens udtræden, Tysklands
ophør som aftalepart og aftalens forlængelse fra 2019
til 2029 giver ikke anledning til ændringer i dansk
lovgivning. Lovforslaget har således til formål at
gennemføre de aftalte ændringer i afgiftssatserne og
den aftalte yderligere differentiering heraf.
Lovforslaget har yderligere til formål
at gøre det muligt for virksomheder, der opkræver
betaling for brug af veje, broer, færger eller tunneler, at
få adgang til Køretøjsregisteret, så
virksomhederne via oplysninger tilknyttet en nummerplade kan sende
opkrævning til et køretøjs ejer eller bruger
ved manglende betaling. Hertil kommer, at det med det
foreslåede, vil blive muligt at anvende
betalingsløsninger, hvor trafikanterne ikke skal standse op
for at betale for benyttelsen af vejen, broen eller tunnelen.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ændring
af satser i lov om afgift af vejbenyttelse og øget
differentiering heraf ud fra emissionsnormer
2.1.1. Gældende ret
Danmark deltager sammen med Luxembourg,
Nederlandene og Sverige i en fælles ordning med
vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12 t
eller derover, den såkaldte Eurovignette. Den fælles
ordning hviler på en folkeretlig aftale indgået den 9.
februar 1994 med senere ændringer.
Den folkeretlige aftale blev oprindeligt
indgået på baggrund af det første
Eurovignette-direktiv, Rådets direktiv 93/89/EØF af
25. oktober 1993. Direktiv 93/89/EØF blev
efterfølgende annulleret og erstattet af det gældende
Eurovignette direktiv, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer
for benyttelse af visse infrastrukturer, som ændret ved
direktiv 2006/38/EF og senest ved direktiv 2011/76/EU.
Ved direktivændringerne i 2006 og 2011
blev der indført nye muligheder for bl.a. at anvende
højere satser og fastsætte en satsstruktur med
øget differentiering, som hidtil ikke har været
udnyttet i Eurovignette-landene.
Vejbenyttelsesafgiften dækker anvendelse
af hele eller visse dele af vejnettet i de respektive lande, og i
Danmark skal afgiften betales inden anvendelse af motorvejsnettet
jf. § 7, stk. 1, i lov om afgift af vejbenyttelse. Betalt
afgift giver via en elektronisk vignette adgang til at køre
i alle fire lande. Betalingen af vejafgift registreres i en
fælles database, som også anvendes af myndighederne i
forbindelse med kontrol.
Afgiften kan betales pr. dag, uge, måned
eller år jf. § 3 i lov om afgift af vejbenyttelse.
Danske køretøjer betaler afgiften på
årsbasis sammen med vægtafgiften for benyttelse af hele
vejnettet jf. § 2 i lov om afgift af vejbenyttelse, og
satserne varierer fra 5.591 kr. til 11.555 kr. pr. år
afhængigt af køretøjernes størrelse og
emissionsnorm. Køretøjer indregistreret i lande uden
for Eurovignette-samarbejdet kan vælge, hvilken periode der
betales for, men anvender i praksis ofte dagsvignetter, hvor prisen
er fast og uafhængig af køretøjets
størrelse og emissionsnorm.
Afgiftssatserne pr. uge, måned eller
år er differentieret ud fra henholdsvis
køretøjernes størrelse og emissionsnorm. For
så vidt angår størrelse, skelnes mellem
køretøjer eller køretøjskombinationer
med enten op til tre aksler eller fire eller flere aksler. De
største køretøjer afgiftspålægges
efter den højeste sats. Med hensyn til emissionsnorm
differentieres satserne afhængig af, om et
køretøj opfylder EURO I, EURO II eller ikke opfylder
nogen EURO-norm (benævnt IKKE-EURO). De ældste og mest
forurenende køretøjer, dvs. dem der ikke opfylder
nogen EURO-norm, afgiftspålægges efter de
højeste satser.
Afgiftssatserne har været uændrede
siden 2001, og der er defineret flere nye emissionsnormer siden da.
Således anvendes i dag emissionsnormer til og med EURO VI. Et
køretøj, der opfylder eksempelvis EURO V-normen,
pålægges dog i dag den samme afgift som et
køretøj, der kun overholder EURO II-normen.
Indtægterne fra køretøjer
indregistreret i de enkelte lande i samarbejdet går direkte
til de pågældende lande. Indtægter fra
køretøjer indregistreret i lande uden for samarbejdet
fordeles via en fordelingsnøgle mellem landene i aftalen.
Ca. 1/3 af de danske indtægter fra vejbenyttelsesafgiften
på mellem 400 og 450 mio. kr. årligt stammer fra
udenlandske vognmænd.
2.1.2. Lovforslaget
Europa-Kommissionen offentliggør hvert
andet år opdaterede maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter
i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
2011/76/EU af 27. september 2011 om ændring af direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer
for benyttelse af visse infrastrukturer. Maksimalsatserne reguleres
med EU's harmoniserede forbrugerindeks.
Ved Europa-Kommissionens meddelelse 2016/C
101/01, som ændret ved korrigendum 2016/C 194/07, er der
offentliggjort nye maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter.
Satserne differentieres i meddelelsen ud fra henholdsvis
køretøjers størrelse og deres emissionsnormer
fra »IKKE-EURO« til »EURO IV og
renere«.
Eurovignette-landene har ved protokol af 6.
december 2017 aftalt en ny satsstruktur baseret på disse nye
maksimalsatser. Herudover er det aftalt, at der af
miljømæssige hensyn differentieres yderligere,
så køretøjer, der opfylder de renere EURO V-
eller EURO VI-normer, pålægges en lavere afgift end
kategorien »EURO IV og renere«, som er den nyeste
EURO-norm i Europa-Kommissionens seneste meddelelse. Frem til og
med 2019 svarer satserne for EURO V og EURO VI til de
gældende laveste satser og fra 2020 svarer satserne for EURO
VI til de gældende laveste satser. Dagssatsen, der er
uafhængig af bilens størrelse og emissionsnorm, er
fastsat efter den gældende maksimale sats i EU-lovgivningen
(Europa-Kommissionens meddelelse 2016/C 101/01).
Det foreslås, at satserne for
vejbenyttelsesafgift ændres i overensstemmelse med
protokollen. Det vil medføre, at satserne differentieres
yderligere ud fra emissionsnormer, det vil sige for henholdsvis
IKKE-EURO, EURO I, EURO II, osv. op til »EURO VI eller
renere«. Satsen for dagsvignetter vil dog fortsat være
uafhængig af bilens størrelse og emissionsnorm. Der
foreslås ingen ændringer i differentieringen for
køretøjers eller køretøjskombinationers
størrelse målt på antallet af aksler.
De foreslåede ændringer omfatter
nominelle satsstigninger på ca. 50 pct. for dagsvignetter,
hvor satsen er uafhængig af bilens størrelse og
emissionsnorm, og for de ældste og mest forurenende
køretøjer. Til gengæld foreslås ingen
satsstigninger for uge-, måneds- og årsvignetter til de
nyeste og mindst forurenende køretøjer, som opfylder
emissionsnormerne EURO V og EURO VI eller renere frem til og med
den 31. december 2019 og for EURO VI eller renere fra 2020,
når der bortses fra udsving i valutakursen ved omregning af
satserne i EURO, som de er fastsat i den underliggende
protokol.
Fra den 1. januar 2020 foreslås en
mindre satsstigning for køretøjer, som opfylder
emissionsnormen EURO V i forhold til køretøjer, som
opfylder emissionsnormen EURO VI eller renere.
Satserne blev senest ændret i 2001.
Udviklingen i nettoprisindekset har i perioden 2001 til 2015
været på 30 pct. Det vil sige, at de uændrede
satser siden 2001 har medført et realt fald i udgiften til
vejbenyttelsesafgift sammenlignet med det generelle prisniveau i
løbet af perioden. Den foreslåede reale satsstigning i
forhold til 2001-niveauet er derfor på ca. 20 pct. for
dagsvignetter og for de ældste og mest forurenende
køretøjer. Med de foreslåede satser vil
afgiftsniveauet for køretøjer, der overholder
emissionsnormerne EURO III, EURO IV, EURO V eller EURO VI, stadig
være lavere, end det var i 2001 sammenlignet med det
generelle prisniveau. Langt de fleste danske
køretøjer overholder minimum EURO III-normen.
Hvis afgiften havde været reguleret
efter satsreguleringstallet fastsat i personskattelovens § 20,
ville satserne have været 31 pct. højere, end de er i
dag. Da langt størstedelen af de danske
køretøjer overholder minimum EURO III, og der for
disse køretøjer foreslås satsforhøjelser
på fra 0 pct. (EURO VI) til 23 pct. (EURO III), vurderes
satsforhøjelserne at være rimelige. Under 10 pct. af
danske køretøjer vil omfattes af
satsforhøjelser på over 31 pct. grundet
køretøjernes ringe miljømæssige
egenskaber.
Satserne i protokollen er angivet i euro og
fastsættes i danske kroner på grundlag af kursforholdet
mellem euro og danske kroner pr. 2. oktober 2017, jf. lovens §
4, stk. 1. På denne dato var euro kursen 744,18. I
forbindelse med den foreslåede ændring af satserne
genberegnes alle satser i danske kroner. Ændringer i
valutakursen, siden de gældende satser blev fastsat,
medfører, at de foreslåede satser for EURO VI i danske
kroner er marginalt lavere end de gældende satser for den
reneste kategori af køretøjer, uanset at
afgiftssatsen i euro er uændret.
De foreslåede ændringer er en
forudsætning for fortsat dansk deltagelse i
Eurovignette-samarbejdet på længere sigt, da de
øvrige lande i samarbejdet ønsker forhøjelse
af satserne og yderligere differentiering heraf. Da satserne er
fælles, og da betalt afgift giver mulighed for at benytte
vejnettet i alle landene i samarbejdet, er det ikke muligt for
Danmark at fortsætte i samarbejdet med den gældende
satsstruktur.
Det forventede merprovenu som følge af
satsforhøjelserne i den fælles vejbenyttelsesafgift
for lastbiler modsvarer merudgifterne som følge af
initiativer i Aftale om Retssikkerhedspakke II, som regeringen
(Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti har indgået den 3. maj 2016.
2.2. Adgang til
Køretøjsregisteret for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler
2.2.1. Gældende ret
Skatteministeren er i medfør af §
17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer
bemyndiget til at give offentlige myndigheder samt
forsikringsvirksomheder, nummerpladeoperatører,
parkeringsvirksomheder, advokater og inkassovirksomheder,
genbrugspladser, redningstjenester og finansieringsvirksomheder
terminaladgang til oplysninger i Køretøjsregisteret
om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger.
Bemyndigelsen er udnyttet ved fastsættelse af § 99 i
bekendtgørelse nr. 1498 af 13. december 2017 om registrering
af køretøjer (herefter
registreringsbekendtgørelsen).
Det følger af
registreringsbekendtgørelsen, at der gives terminaladgang
til oplysninger om navn og adresse på den registrerede
primære ejer og primære bruger af
køretøjet til de ovenfor nævnte
virksomhedstyper. Dog gælder der særlige regler for
nogle virksomhedstyper. F.eks. har forsikringsvirksomheder adgang
til cpr-nummer i de tilfælde, hvor den registrerede har givet
tilladelse hertil, ligesom forsikringsvirksomheder har mulighed for
at opnå adgang til oplysninger om tidligere ejere og brugere
af køretøjet.
Virksomhederne har ikke adgang til at
fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en registreret
ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at der skabes hjemmel i
lov om registrering af køretøjer til, at SKAT kan
indgå aftaler om terminaladgang til
Køretøjsregisteret med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler.
Det foreslås således, at den
bemyndigelse, som skatteministeren i dag har til at fastsætte
regler om, at offentlige myndigheder samt visse virksomhedstyper
kan opnå terminaladgang til oplysninger om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger i
Køretøjsregisteret, udvides til også at
gælde virksomheder, der opkræver betaling for brug af
veje, broer, færger eller tunneler.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at
virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer,
færger eller tunneler, fremover ved genkendelse af et
køretøjs nummerplader kan få adgang til
oplysninger om identiteten af køretøjets ejer eller
bruger i Køretøjsregisteret. Det skyldes, at disse
virksomheder som led i deres erhverv har et begrundet behov for at
kunne sende opkrævninger til et køretøjs ejer
eller bruger ved manglende betaling. Hertil kommer, at det med det
foreslåede, vil blive muligt at anvende
betalingsløsninger, hvor trafikanterne ikke skal standse op
for at betale for benyttelsen af vejen, broen, færgen eller
tunnelen, således at der kan opnås en
rejsetidsbesparelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede forhøjelse af
vejbenyttelsesafgiften skønnes med usikkerhed at give et
merprovenu til staten i 2018-niveau uden indeksering og efter
tilbageløb og adfærd på ca. 35 mio. kr. i 2018,
ca. 65 mio. kr. i 2019, ca. 60 mio. kr. i 2020, ca. 55 mio. kr. i
2021 og ca. 50 mio. kr. i 2022.
Merprovenuet opgjort som varig virkning
forventes at udgøre ca. 45 mio. kr. Den varige virkning fra
danske køretøjer udgør alene ca. 5 mio. kr.,
da provenuet fra disse falder i takt med, at ældre
køretøjer udskiftes. Det varige merprovenu
hidrører derfor især fra udenlandske vognmænd,
som ofte køber dagsvignetter, hvor prisen er uafhængig
af køretøjernes emissionsnorm.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved lovforslag | (Mio. kr.) 2018-niveau | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Varigt | Finansår 2018 | Umiddelbar virkning, heraf | 40 | 70 | 70 | 65 | 60 | 55 | 35 | Danske
køretøjer | 10 | 15 | 20 | 15 | 10 | 10 | - | Udenlandske
køretøjer | 30 | 55 | 50 | 50 | 50 | 45 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd, heraf | 35 | 65 | 60 | 55 | 50 | 45 | 30 | Danske
køretøjer | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | - | Udenlandske
køretøjer | 25 | 50 | 50 | 50 | 45 | 40 | - | Anm. : Afrundinger kan gøre, at
det ikke altid summer til det samlede provenu. |
|
Hvis satsforhøjelserne overvæltes
helt eller delvist i transportpriserne og varepriserne, vil staten,
regionerne og kommunerne kunne opleve merudgifter. Disse
merudgifter forventes dog at være meget begrænsede og
vil under alle omstændigheder blive reduceret i takt med, at
ældre køretøjer udskiftes.
De foreslåede ændringer af
vejbenyttelsesafgiften kræver implementering af de nye satser
i dels de fælles betalingssystemer for udenlandske
køretøjer og dels i motorregistret (DMR).
Ændringerne forventes at kunne implementeres uden
væsentlige omkostninger i begge systemer.
Lovforslaget vurderes ikke at have varige
administrative konsekvenser, ligesom der ikke er administrative
konsekvenser for regioner eller kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De foreslåede ændringer af
vejbenyttelsesafgiften vil gælde for såvel danske som
udenlandske køretøjer, der er omfattet af afgiften.
Lovforslaget vil dermed ikke påvirke konkurrenceevnen
negativt for danske vognmænd i forhold til udenlandske
vognmænd. Tværtimod forventes danske vognmænd at
blive påvirket i lavere grad end vognmænd fra lande
uden for Eurovignette-samarbejdet, der i vid udstrækning
benytter sig af dagsvignetter, hvor satsstigningen er
størst.
Desuden forbedres konkurrenceevnen generelt
for vognmænd, der anvender nye eller nyere
køretøjer. Det skyldes, at nyere
køretøjer generelt forurener mindre og opfylder nyere
EURO-normer og dermed også pålægges
vejbenyttelsesafgift med en lavere sats end ældre, mere
forurenende køretøjer.
Hvis de foreslåede satsstigninger helt
eller delvist overvæltes i transportpriserne og evt.
varepriserne, vil øvrige erhverv blive påvirket i den
udstrækning, de køber transportydelser eller varer,
der er transporteret af køretøjer omfattet af
vejbenyttelsesafgiften. Samlet set forventes effekterne for
erhvervene at være meget begrænsede.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget omfatter satsstigninger på
op til ca. 50 pct. for de ældste og mest forurenende
køretøjer og for køretøjer, der
anvender dagsvignetter, hvor satsen er uafhængig af
emissionsnormen. Til gengæld omfatter lovforslaget ikke
satsstigninger for uge-, måneds-, eller årsvignetter
til de nyeste og mindst forurenende køretøjer.
Lovforslaget vurderes at have positive
miljøeffekter som følge af satsstigningerne for de
mest forurenende køretøjer.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har til formål at
gennemføre de ændringer i aftalen om den fælles
vejbenyttelsesafgift mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og
Sverige (Eurovignetten), som aftaleparterne har vedtaget ved
protokol af 6. december 2017.
Den folkeretlige aftale om den fælles
vejbenyttelsesafgift blev oprindeligt indgået i 1994 på
baggrund af det første Eurovignette-direktiv, Rådets
direktiv 93/89/EØF af 25. oktober 1993, som senere blev
annulleret og erstattet af et nyt Eurovignette-direktiv,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juli
1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer.
De aftalte ændringer er baseret på
de nye muligheder for bl.a. forhøjede satser og øget
differentiering, som er indført ved de seneste
ændringer af Eurovignette-direktivet ved henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/76/EU. Direktiv
2006/38/EF gav mulighed for at forhøje satserne samt at
differentiere efter nyere emissionsnormer. Direktiv 2011/76/EU
medførte, at Europa-Kommissionen fremadrettet hvert andet
år offentliggør opdaterede maksimalsatser for
vejbenyttelsesafgifter baseret på udviklingen i EU's
harmoniserede forbrugerprisindeks.
Det er aftalt at forhøje satserne for
vejbenyttelsesafgiften til de af Europa-Kommissionen i 2016
offentliggjorte maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter, jf.
Europa-Kommissionens meddelelse 2016/C 101/01, som ændret ved
korrigendum 2016/C 194/07. Det er samtidig aftalt at øge
differentieringen af satserne i overensstemmelse med direktiv
2011/76/EU, så satserne afspejler udviklingen i
køretøjers miljømæssige egenskaber
udtrykt ved emissionsnormer.
Europa-Kommissions fastsætter i
medfør af Eurovignette-direktivet maksimalsatser for
vejbenyttelsesafgifter differentieret ud fra emissionsnormer fra
»IKKE-EURO« til og med »EURO IV og renere«.
Idet køretøjer, der opfylder de renere
emissionsnormer EURO V og EURO VI, nu er tilgængelige
på markedet, er det desuden aftalt, at satserne for
henholdsvis EURO V og EURO VI fastsættes på et lavere
niveau end Europa-Kommissionens maksimalsats for »EURO IV og
renere«. Herunder er det aftalt, at satserne for de reneste
køretøjer, der overholder EURO V og EURO
VI-emissionsnormen, skal holdes på det nuværende niveau
frem til 1. januar 2020. Fra 1. januar 2020 vil
køretøjer, der overholder EURO VI-emissionsnormen
fortsat holdes på det nuværende laveste niveau,
hvorimod satsen for køretøjer som overholder EURO
V-emissionsnormen, vil forhøjes til et niveau mellem
satserne for henholdsvis EURO IV og EURO VI.
Det vurderes, at forslaget, hvor der skabes
hjemmel i lov om registrering af køretøjer til, at
SKAT kan indgå aftaler om terminaladgang til
Køretøjsregisteret med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler, er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2017/679 af 27. april 2017 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. Det fremgår af forordningens artikel 6, litra e,
at behandling af personoplysninger er lovlig, hvis behandlingen er
nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave, som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Da der er tale om en
opgave, som udbydes af en offentlig myndighed, er det i
overensstemmelse med forordningen, at opgaven med at opkræve
betaling for veje, broer, færger eller tunneler overdrages
til en (privat) tredjemand, og at denne gives terminaladgang til
oplysninger om et køretøjs ejer eller bruger i
Køretøjsregisteret.
Lovforslaget notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 5.
januar 2018 til 1. februar 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, Campingbranchen,
Campingrådet, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark,
CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danish Operators, Danmarks Motor Union, Dansk
Aktionærforening, Dansk AutoGenbrug, Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn,
Dansk Metal, Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og Skatteforbund,
Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Danske Synsvirksomheder, DANVA, De Danske Bilimportører, Den
Danske Bilbranche, DI, ERFAgruppen-Bilsyn, FDL, FDM, Finans
Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, International Transport
Danmark, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer Landsforeningen
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Mineralolie
Brancheforeningen, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt
Center for Miljø og Energi, Partnerskabet for brint og
brændselsceller, Rejsearrangører i Danmark,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og VisitDenmark.
Forslaget om at SKAT igen kan afslutte en sag
om overtrædelse af reglerne om prøveskilte og
prøvemærker uden retslig forfølgning, hvis den
pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen
m.v., har ikke været sendt i høring, da der alene er
tale om en rettelse af en fejl.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den foreslåede forhøjelse af
vejbenyttelsesafgiften skønnes med usikkerhed at give et
merprovenu til staten i 2016-niveau uden indeksering og efter
tilbageløb og adfærd på ca. 35 mio. kr. i 2018,
ca. 65 mio. kr. i 2019, ca. 60 mio. kr. i 2020, ca. 55 mio. kr. i
2020 og ca. 50 mio. kr. i 2022. Merprovenuet opgjort som varig
virkning forventes at udgøre ca. 45 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De foreslåede ændringer af
vejbenyttelsesafgiften kræver implementering af de nye satser
i dels de fælles betalingssystemer for udenlandske
køretøjer og dels i motorregistret (DMR).
Ændringerne forventes at kunne implementeres uden
væsentlige omkostninger i begge systemer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Konkurrenceevnen forventes at blive
forbedret generelt for vognmænd, der anvender nye eller nyere
køretøjer. | Hvis satsstigningerne helt eller delvist
overvæltes i transportpriserne og evt. varepriserne, vil
øvrige erhverv blive påvirket i den udstrækning
de køber transportydelser eller varer, der er transporteret
af køretøjer omfattet af vejbenyttelsesafgiften.
Samlet set forventes effekterne for erhvervene at være meget
begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget vurderes at have positive
miljøeffekter som følge af satsstigningerne for de
mest forurenende køretøjer. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforlaget har til formål at
gennemføre de ændringer i aftalen om den fælles
vejbenyttelsesafgift mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og
Sverige (Eurovignetten), som aftaleparterne har vedtaget ved
protokol af 6. december 2017. Den folkeretlige aftale om den
fælles vejbenyttelsesafgift blev oprindeligt indgået i
1994 på baggrund af det første Eurovignette-direktiv,
Rådets direktiv 93/89/EØF af 25. oktober 1993, som
senere blev annulleret og erstattet af et nyt
Eurovignette-direktiv, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/62/EF af 17. juli 1999 om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer. De aftalte ændringer er baseret
på de nye muligheder for bl.a. forhøjede satser og
øget differentiering, som er indført ved de seneste
ændringer af Eurovignette-direktivet ved henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/76/EU. Det vurderes, at forslaget, hvor der
skabes hjemmel i lov om registrering af køretøjer
til, at SKAT kan indgå aftaler om terminaladgang til
Køretøjsregisteret med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler, er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2017/679 af 27. april 2017 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. Det fremgår af forordningens artikel 6, litra e,
at behandling af personoplysninger er lovlig, hvis behandlingen er
nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave, som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Da der er tale om en
opgave, som udbydes af en offentlig myndighed, er det i
overensstemmelse med forordningen, at opgaven med at opkræve
betaling for veje, broer, færger eller tunneler overdrages
til en (privat) tredjemand, og at denne gives terminaladgang til
oplysninger om et køretøjs ejer eller bruger i
Køretøjsregisteret. Lovforslaget notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til
nr.1
Den foreslåede ændring er alene en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i § 3 i lov om afgift af vejbenyttelse (herefter
vejbenyttelsesafgiftsloven). Den foreslåede ændring
sikrer korrekt henvisning til § 3.
Til nr.
2
§ 3, stk. 1 i vejbenyttelsesafgiftsloven,
fastsætter årlige satser for vejbenyttelsesafgift for
danske og udenlandske køretøjer, mens § 3, stk.
2, fastsætter månedlige, ugentlige og daglige satser
for vejbenyttelsesafgift for udenlandske køretøjer.
For danske køretøjer betales afgiften årligt
sammen med vægtafgiften, og der kan ikke vælges en
kortere afgiftsperiode. For køretøjer indregistreret
i lande uden for Eurovignette-samarbejdet kan der vælges
mellem betaling pr. år, måned, uge eller dag.
De foreslåede ændringer har til
formål at gennemføre de aftalte ændringer i
artikel 5 i protokol af 6. december 2017, som er optaget som bilag
til dette lovforslag.
Det foreslås i stk.
1 og stk. 2 at forhøje de
gældende årlige satser og samtidig øge
differentieringen baseret på emissionsnormer.
Differentieringen af satser baseret på
køretøjers størrelse opgjort på baggrund
af antallet af aksler foreslås videreført
uændret, så der fortsat gælder forskellige satser
for henholdsvis køretøjer med højst 3 aksler
og køretøjer med mindst 4 aksler.
Det foreslås i stk.
3 og stk. 4 at forhøje de
månedlige, ugentlige og daglige satser og samtidig øge
differentieringen baseret på emissionsnormer.
Differentieringen af satser baseret på
køretøjets størrelse opgjort på baggrund
af antallet af aksler foreslås videreført
uændret, så der fortsat gælder forskellige satser
for henholdsvis køretøjer med højst 3 aksler
og køretøjer med mindst 4 aksler.
De foreslåede satser for kategorierne
IKKE-EURO til EURO IV følger Europa-Kommissionens
maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter, jf. Europa-Kommissionens
meddelelse 2016/C 101/01, som ændret ved korrigendum 2016/C
194/07. Frem til og med 31. december 2019 svarer satserne for EURO
V og EURO VI til de gældende laveste satser og fra og med 1.
januar 2020 svarer satserne for EURO VI til de gældende
laveste satser. Det vil sige, at satserne i euro for de reneste
køretøjer ikke foreslås ændret, dog med
forbehold for afvigelser ved omregning til danske kroner som
følge af udsving i valutakursen for euro, jf.
vejbenyttelsesafgiftslovens § 4, stk. 1 og 2. Fra og med 1.
januar 2020 vil de foreslåede satser for EURO V
forhøjes til et niveau mellem satserne for EURO IV og EURO
VI.
Satserne i danske kroner fastsættes
på baggrund af modværdien i euro af satser fastsat i
den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 med senere
ændringer, jf. vejbenyttelsesafgiftslovens § 4, stk. 1
og 2. De månedlige satser udgør en tiendedel af de
årlige satser før omregning fra euro til danske
kroner. Der rundes ned ved beregning af de månedlige og
ugentlige satser i euro ligesom ved den efterfølgende
omregning fra euro til danske kroner, jf.
vejbenyttelsesafgiftslovens § 4, stk. 1. Herved sikres, at
Europa-Kommissions maksimalsatser ikke overskrides grundet
afrunding.
For så vidt angår den daglige
sats, er denne uafhængig af emissionsnorm og
køretøjers størrelse og fastsættes
fortsat som én fast sats for alle
køretøjer.
I vejbenyttelsesafgiftslovens § 3, stk. 1
og 2, som de foreslåede ændringer vedrører, er
satserne opregnet i skemaform. Det foreslås, at disse skemaer
udgår, og at satserne i stedet opregnes ved litrering. Den
foreslåede struktur forbedrer muligheden for entydig
henvisning til de enkelte satser, men medfører ikke i sig
selv nogen materielle ændringer.
Til nr.
3
§ 3, stk. 6, i vejbenyttelsesafgiftsloven
vedrører definition af de emissionsnormer, som danner
grundlag for kategorisering af køretøjer og
fastsættelse af satserne i lovens § 3, stk. 1 og 2.
EURO-emissionsnormer defineres i fællesskabsretten. Af
lovtekniske grunde henvises i forslaget til affattelse af lovens
§ 3, stk. 6, kun til den nyeste anvendte norm, EURO VI, idet
en komplet opregning af retsgrundlaget for samtlige EURO-normer for
tunge køretøjer ville være for omfattende.
EURO I- og EURO II-normerne for tunge
køretøjer blev indført ved Rådets
direktiv 88/77/EØF af 3. december 1987 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler
fra dieselmotorer til fremdrift af køretøjer, som
ændret ved direktiv 91/542/EØF af 1. oktober 1991.
EURO III til EURO V blev indført ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 1999/96/EF af 19. december 1999 om
ændring af direktiv 88/77/EØF. I 2005 blev
regelværket konsolideret i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/55/EF af 28. september 2005 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om
foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler
fra motorer med kompressionstænding til fremdrift af
køretøjer og emission af forurenende luftarter fra
køretøjsmotorer med styret tænding, som
benytter naturgas eller autogas (LPG) som brændstof. Direktiv
88/77/EØF og direktiv 1999/96/EF blev samtidig
ophævet. I 2009 overgik reguleringen fra direktivform til
forordninger. EURO VI blev således indført ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 595/2009 af
18. juni 2009 om typegodkendelse af motorkøretøjer og
motorer med hensyn til emissioner fra tunge
erhvervskøretøjer (EURO VI) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer og om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af direktiv
80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF med senere
ændringer.
For at sikre at alle køretøjer,
der opfylder mindst EURO-VI, omfattes af den reneste kategori og
dermed opnår den laveste afgiftssats, omfatter den reneste
kategori i lovforslagets § 1, nr. 1, også
køretøjer, som vil overholde kommende, renere
emissionsnormer.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring er alene en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i § 3 i vejbenyttelsesafgiftsloven. Den
foreslåede ændring sikrer korrekt henvisning til §
3.
Til nr.
5
§ 4, stk. 2, i vejbenyttelsesafgiftsloven
vedrører metoden til omregning af satser i euro til satser i
danske kroner. Det foreslås at opdatere henvisningen til den
seneste protokol af 6. december 2017 til den folkeretlige aftale af
9. februar 1994 om fælles vejbenyttelsesafgift. Dette sikrer,
at det er de senest aftalte satser i protokollens artikel 5, der
anvendes til fastsættelse af satserne i danske kroner i
vejbenyttelseslovens § 3, stk. 1 og 2. Samtidig foreslås
det, at henvisningen til protokollen som bilag til loven
udgår, da denne er ukorrekt. Den oprindelige aftale fra 1994
er optaget som bilag til loven, mens efterfølgende
protokoller er optaget som bilag til de respektive
ændringsforslag, men ikke til hovedloven. Herudover
foreslås det, at henvisningen til det EU-retlige grundlag for
ordningen opdateres til det seneste ændringsdirektiv til
Eurovignette-direktivet. Der foreslås ingen materielle
ændringer i metoden for omregning fra euro til danske kroner
eller den løbende regulering af satser. Bagatelgrænsen
for satsregulering på 5 pct. foreslås derfor også
videreført uændret.
Til §
2
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringer af registreringsafgiftslovens
§ 10 a, stk. 2, jf. § 1, nr. 41 og 42, i lov nr. 1195 af
14. november 2017.
Til nr.
2
Skatteministeren er i medfør af §
17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer
bemyndiget til at give offentlige myndigheder samt
forsikringsvirksomheder, nummerpladeoperatører,
parkeringsvirksomheder, advokater og inkassovirksomheder,
genbrugspladser, redningstjenester og finansieringsvirksomheder
terminaladgang til oplysninger i Køretøjsregisteret
om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger.
Bemyndigelsen er udnyttet ved fastsættelse af § 99 i
registreringsbekendtgørelsen.
Det følger af
registreringsbekendtgørelsen, at der til de ovenfor
nævnte virksomhedstyper gives terminaladgang til oplysninger
om navn og adresse på den registrerede primære ejer og
primære bruger af køretøjet. Dog gælder
der særlige regler for nogle virksomhedstyper.
Forsikringsvirksomheder har - udover adgang
til oplysninger om navn og adresse på den registrerede ejer
og bruger - adgang til cpr-nummer i de tilfælde, hvor den
registrerede har givet tilladelse hertil, ligesom
forsikringsvirksomheder har mulighed for at opnå adgang til
oplysninger om forhenværende ejere og brugere af
køretøjet. En genbrugsplads har - ud over adgang til
oplysninger om navn og adresse på den registrerede
primære ejer og primære bruger - adgang til oplysninger
om den registrerede ejers cvr-nummer. Et finansieringsselskab har
kun tilladelse til at søge oplysninger via terminaladgang i
de tilfælde, hvor den registrerede har givet tilladelse
hertil.
Virksomhederne har ikke adgang til at
fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en registreret
ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
SKAT har i en konkret sag afvist at give
terminaladgang til Køretøjsregisteret til en
virksomhed, der opkræver betaling for brug af veje, broer,
færger eller tunneler. Afgørelsen er påklaget
til Skatteankestyrelsen.
Det foreslås, at skatteministeren kan
fastsætte regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler.
Det foreslås, at der skabes hjemmel i
§ 17, stk. 2, i lov om registrering af
køretøjer, så skatteministeren kan
fastsætte regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler. Hjemlen omfatter både udlevering af oplysninger om
private og juridiske personer. Hjemlen omfatter ikke adgang til at
fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en registreret
ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
Da det fremgår af § 99 i
registreringsbekendtgørelsen, at der gives terminaladgang
til de i lovens § 17, stk. 2, nævnte virksomhedstyper,
vil virkningen af lovændringen være, at SKAT fra
ikrafttræden vil kunne indgå aftaler om terminaladgang
til oplysninger om navn og adresse på den registrerede ejer
og bruger af køretøjet med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler.
Udlevering af oplysninger til private
virksomheder vil for så vidt angår oplysninger om
privatpersoner som hidtil ske inden for rammerne af
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7. På dette punkt
foreslås således ikke en fravigelse af de
gældende regler, men kun en præcisering af rammerne for
aftaler om terminaladgang.
Udlevering af oplysninger til private
virksomheder om juridiske personer er ikke omfattet af
persondataloven.
Til nr.
3
Det følger af den gældende
bestemmelse i lov om registrering af køretøjer §
21, stk. 1, at SKAT kan afslutte en sag om overtrædelse af
§§ 2-4 eller forskrifter, der er udstedt i medfør
af loven, uden retslig forfølgning, hvis den
pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen
og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet
frist, der efter anmodning kan forlænges, at betale en i
tilkendegivelsen angivet bøde.
Reglerne om prøveskilte og
prøvemærker blev ved lov nr. 1431 af 11. december 2017
flyttet fra bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj 2017 om
registrering af køretøjer til lov om registrering af
køretøjer. I den forbindelse blev strafhjemlerne for
overtrædelse af reglerne om prøveskilte og
prøvemærker flyttet fra bekendtgørelsen til
loven, idet lov om registrering af køretøjer §
20, stk. 1, 1. pkt., nr. 1, blev ændret. Loven trådte i
kraft den 1. januar 2018.
Lov om registrering af køretøjer
§ 21, stk. 1, blev ved en fejl ikke ændret ved lov nr.
1431 af 11. december 2017. Det betyder, at det i dag ikke er muligt
for SKAT at afslutte en sag om overtrædelse af reglerne om
prøveskilte og prøvemærker uden retslig
forfølgning, selv om den pågældende erkender sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
for en nærmere angivet frist, der efter anmodning kan
forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet
bøde.
Det foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 3, at »§§ 2-4« i § 21, stk. 1, i lov
om registrering af køretøjer ændres til
»§ 2, stk. 1-4, §§ 3, 4 eller 7 b-7 d, §
7 e, stk. 2, § 7 f eller § 7 g, stk. 1 og 2,«.
Forslaget vil medføre, at SKAT igen kan
afslutte en sag om overtrædelse af reglerne om
prøveskilte og prøvemærker uden retslig
forfølgning, hvis den pågældende erkender sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
for en nærmere angivet frist, der efter anmodning kan
forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet
bøde.
Således vil SKAT i henhold til
ovenstående kunne afslutte en sag om overtrædelse af
reglerne om brug af prøveskilte eller
prøvemærker til formål, som ikke er tilladt i
medfør af loven, jf. lov om registrering af
køretøjer §§ 7 b og 7 f, en sag om brug af
prøveskilte eller prøvemærker på
køretøjer, som ikke er tilladt i medfør af
loven, jf. lov om registrering af køretøjer
§§ 7 c og 7 f, en sag om den personkreds, der har
tilladelse til at bruge prøveskilte eller
prøvemærker, jf. lov om registrering af
køretøjer §§ 7 d og 7 f, en sag om
montering af et prøveskilt på et
påhængskøretøj, jf. § 7 e, stk. 2,
eller en sag om manglende medbringelse af tilladelse til brug af et
prøvemærke eller brug af et prøvemærke
efter tilladelsen, jf. lov om registrering af
køretøjer 7 g, stk. 1 og 2.
Forslaget vil ikke medføre nogen
indholdsmæssige ændringer i forhold til § 2, stk.
1-4, §§ 3 og 4. § 2, stk. 5, er en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter skatteministeren kan
fastsætte regler om, at visse typer af lille knallert skal
registreres. Bestemmelsen bør derfor ikke være
omfattet af § 21, hvorefter SKAT kan afslutte en sag uden
retslig forfølgning.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Det foreslås i stk.
2, at Skatteministeren fastsætter
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1. Bemyndigelsen til
Skatteministeren er nødvendig som følge af
ratifikationsproceduren i artikel 10 i protokollen af 6. december
2017. Det skyldes, at de foreslåede ændringer beror
på en fælles aftale, som først træder i
kraft, når alle de deltagende landes regeringer har givet
meddelelse om ratifikation af aftalen, jf. artikel 10 i protokol af
6. december 2017. En vedtagelse af lovforslaget betragtes som et
samtykke til ratifikation af aftalen, jf. grundlovens § 19,
stk. 1.
Det er således nødvendigt at
koordinere lovproces m.v. i de deltagende lande, så det
sikres, at ændringerne træder i kraft på det
samme tidspunkt i alle landene. De deltagende landes lovgivning
m.v. skal derfor være ændret med henblik på at
anvende de nye satser og den nye satsstruktur, før disse kan
træde i kraft, ligesom den underliggende aftale skal
være ratificeret i samtlige lande. Sker dette ikke, vil der
kunne opstå en situation, hvor de enkelte lande i
Eurovignette-samarbejdet reelt opkræver afgift efter
forskellige satser, så den afgift et køretøj
pålægges, kommer til at afhænge af, i hvilket
land afgiften opkræves. Dette vil være i modstrid med
formålet med Eurovignette-samarbejdet, som netop er at skabe
og opretholde et fælles afgiftssystem for kørsel i de
deltagende landes territorier. Det vil ligeledes skabe problemer i
forhold til det fælles betalingssystem, som ikke er indrettet
til at håndtere flere forskellige satser for samme
køretøjskategori afhængig af, hvor betalingen
sker.
Det foreslås endvidere, at
Skatteministeren kan sætte forskellige dele af § 1 i
kraft på forskellige tidspunkter. Formålet er at sikre
fleksibilitet i forhold til ratifikationsprocessen i de andre lande
i Eurovignette-samarbejdet, men det forventes som udgangspunkt ikke
at blive relevant at sætte forskellige dele af § 1 i
kraft på forskellige tidspunkter.
Det foreslås i stk.
3, at de forhøjede satser i
vejbenyttelsesafgiftsloven ikke efterreguleres for
køretøjer, der allerede har afregnet afgift for en
periode, der starter før ikrafttrædelsestidspunktet,
og som udløber på eller efter denne dato.
Således vil de nye satser først gælde for det
enkelte køretøj, når der påbegyndes en ny
afgiftsperiode efter ikrafttrædelsen af § 1, nr. 2.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en anordningshjemmel.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 896 af 15. august 2011, som
ændret ved § 29 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og
§ 14 i lov nr. 1888 af 29. december 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
2. - - - Stk. 4. For
udenlandske afgiftspligtige køretøjer betales
afgiften for perioder, jf. § 3, stk. 1 og 2, der mindst
udgør en dag og højst et år. | | 1. I § 2, stk. 4, ændres »§
3, stk. 1 og 2« til: »§ 3, stk. 1-4,«. | | | | § 3. Den
årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf. dog
§ 20, stk. 6, udgør for køretøjer: | | 2. § 3, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes: | 1) | | »Stk. 1.
Den årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf.
dog § 20, stk. 6, udgør til og med den 31. december
2019: | Med højst 3 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | 1) For køretøjer med
højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 10.470 kr. b) EURO I: 9.101 kr. c) EURO II: 7.925 kr. d) EURO III: 6.891 kr. e) EURO IV: 6.265 kr. f) EURO V: 5.581 kr. g) EURO VI eller renere: 5.581 kr. 2) For køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 17.555 kr. b) EURO I: 15.196 kr. c) EURO II: 13.216 kr. d) EURO III: 11.482 kr. e) EURO IV: 10.448 kr. f) EURO V: 9.302 kr. g) EURO VI eller renere: 9.302 kr. | | IKKE-EURO | 7.156 | | | EURO I | 6.336 | | | EURO II og renere | 5.591 | | 2) | | Med mindst 4 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | | IKKE-EURO | 11.555 | | | EURO I | 10.437 | | | EURO II og renere | 9.318 | | Stk. 2. For
køretøjer, der er indregistreret i udlandet,
udgør afgiften inklusive administrationsomkostninger, jf.
dog § 20, stk. 6: | | Stk. 2. Den
årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf. dog
§ 20, stk. 6, udgør fra og med den 1. januar
2020: | 1) Pr. måned | | | Med højst 3 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | 1) For køretøjer med
højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 10.470 kr. b) EURO I: 9.101 kr. c) EURO II: 7.925 kr. d) EURO III: 6.891 kr. e) EURO IV: 6.265 kr. f) EURO V: 5.923 kr. g) EURO VI eller renere: 5.581 kr. 2) For køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 17.555 kr. b) EURO I: 15.196 kr. c) EURO II: 13.216 kr. d) EURO III: 11.482 kr. e) EURO IV: 10.448 kr. f) EURO V: 9.875 kr. g) EURO VI eller renere: 9.302 kr. Stk. 3. Til og
med den 31. december 2019 udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer, der er
indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6: | | IKKE-EURO | 715 | | | EURO I | 633 | | | EURO II og renere | 559 | | Med mindst 4 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | | IKKE-EURO | 1.155 | | | EURO I | 1.043 | | | EURO II og renere | 931 | | 2) Pr. uge | | Med højst 3 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | | IKKE-EURO | 193 | | | EURO I | 171 | | | EURO II og renere | 149 | | Med mindst 4 aksler | Udstødningsklasse | Kr. | | | IKKE-EURO | 305 | | | EURO I | 275 | | | EURO II og renere | 246 | | 3) Pr. dag Alle køretøjer 59 kr. | | | | 1) Månedligt for
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 1.041 kr. b) EURO I: 907 kr. c) EURO II: 788 kr. d) EURO III: 684 kr. e) EURO IV: 625 kr. f) EURO V: 558 kr. g) EURO VI eller renere: 558 kr. 2) Månedligt for
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 1.748 kr. b) EURO I: 1.518 kr. c) EURO II: 1.317 kr. d) EURO III: 1.146 kr. e) EURO IV: 1.041 kr. f) EURO V: 930 kr. g) EURO VI eller renere: 930 kr. 3) Ugentligt for køretøjer med
højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 275 kr. b) EURO I: 238 kr. c) EURO II: 208 kr. d) EURO III: 178 kr. e) EURO IV: 163 kr. f) EURO V: 148 kr. g) EURO VI eller renere: 148 kr. 4) Ugentligt for køretøjer med
mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 461 kr. b) EURO I: 401 kr. c) EURO II: 349 kr. d) EURO III: 305 kr. e) EURO IV: 275 kr. f) EURO V: 245 kr. g) EURO VI eller renere: 245 kr. 5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet
af aksler: 89 kr. | | | Stk. 4. Fra og
med den 1. januar 2020 udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer, der er
indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6: | | | 1) Månedligt for
køretøjer med højst 3 aksler, der overholder
emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 1.041 kr. b) EURO I: 907 kr. c) EURO II: 788 kr. d) EURO III: 684 kr. e) EURO IV: 625 kr. f) EURO V: 587 kr. g) EURO VI eller renere: 558 kr. 2) Månedligt for
køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder
emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 1.748 kr. b) EURO I: 1.518 kr. c) EURO II: 1.317 kr. d) EURO III: 1.146 kr. e) EURO IV: 1.041 kr. f) EURO V: 982 kr. g) EURO VI eller renere: 930 kr. 3) Ugentligt for køretøjer med
højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 275 kr. b) EURO I: 238 kr. c) EURO II: 208 kr. d) EURO III: 178 kr. e) EURO IV: 163 kr. f) EURO V: 156 kr. g) EURO VI eller renere: 148 kr. 4) Ugentligt for køretøjer med
mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm: a) IKKE-EURO: 461 kr. b) EURO I: 401 kr. c) EURO II: 349 kr. d) EURO III: 305 kr. e) EURO IV: 275 kr. f) EURO V: 260 kr. g) EURO VI eller renere: 245 kr. 5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet
af aksler: 89 kr.« | | | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8. | | | | - - - | | 3. § 3, stk. 6, der bliver stk. 8, affattes således: | Stk. 6. Ved
»EURO I« og »EURO II« forstås
køretøjer med de karakteristika, som er anført
i henholdsvis række A og B i tabellen i afsnit 8.3.1.1 i
bilag I til Rådets direktiv 88/77/EØF af 3. december
1987 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og
partikler fra dieselmotorer til fremdrift af
køretøjer. | | »Stk. 6.
Ved »EURO I« til »EURO VI«forstås de
emissionsnormer, som er defineret i EU-retsakterne
vedrørende typegodkendelse af motorkøretøjer
og motorer med hensyn til emissioner fra tunge
erhvervskøretøjer m.v..« | | | | § 4.
Afgiftsbeløbene i § 3, stk. 1 og 2, og det
gebyrbeløb i danske kroner, der er nævnt i § 12,
stk. 3, reguleres pr. 1. januar i hvert kalenderår på
grundlag af den modværdi i danske kroner af euro, som var
gældende den første hverdag i oktover det
foregående år, og som offentliggøres i Den
Europæiske Unions Tidende. Ved omregningen til danske kroner
nedrundes de fremkomne beløb til nærmeste antal hele
kroner. | | 4. I § 4, stk. 1, ændres »§
3, stk. 1 og 2« til: »§ 3, stk. 1-4,«. | | | | | | 5. § 4, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de afgiftssatser i euro, som
fremgår af artikel 8 i aftalen af 9. februar 1994 om
opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje som
ændret ved artikel 5 i protokol af 22. marts 2000, der er
optaget som bilag til denne lov, om ændring af nævnte
aftale med henblik på gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter
på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer. Satserne reguleres ikke, hvis omregningen
før nedrunding medfører en ændring, som udtrykt
i danske kroner er på under 5 pct. | | »Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de afgiftssatser i euro, som
fremgår af artikel 8 i aftalen af 9. februar 1994 om
opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje som
ændret ved artikel 5 i protokol af 6. december 2017 om
ændring af nævnte aftale i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer
for benyttelse af visse infrastrukturer. Satserne reguleres ikke,
hvis omregningen før nedrunding medfører en
ændring, som udtrykt i danske kroner er på under 5
pct.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 720 af
30. maj 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25.
juni 2010 og § 1 i lov nr. 1431 af 11. december 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | § 17. Enhver
har efter anmodning adgang til oplysninger, der er registreret i
Køretøjsregisteret, om et køretøjs
tekniske forhold, synsforhold og forsikringsforhold. Oplysningerne
kan gives om et enkelt køretøj, om alle
køretøjer eller om grupper af
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen afgør,
om en oplysning skal udleveres. Der udleveres ikke oplysninger om
identiteten af et køretøjs ejer eller bruger, jf. dog
stk. 2 og 3, eller om skattemæssige forhold. Told- og
skatteforvaltningen kan kræve betaling for omkostninger ved
at efterkomme en anmodning om at udlevere oplysninger. | | 1. I 17, stk. 1, 4. pkt., indsættes efter
»forhold«: », jf. dog registreringsafgiftslovens
§ 10 a, stk. 2«. | Stk.
2-3. - - - | | | | | | §
17. - - - | | 2. I § 17, stk. 2, indsættes som nr. 8: | Stk. 2.
Skatteministeren kan for offentlige myndigheder og for
følgende virksomhedstyper fastsætte regler om
terminaladgang til oplysninger i Køretøjsregisteret
om identiteten af et køretøjs ejer eller
bruger: | | »8) Virksomheder, der opkræver
betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler.« | 1) Forsikringsvirksomheder, der forsikrer
køretøjer. 2) Autoriserede
nummerpladeoperatører. 3) Parkeringsvirksomheder. 4) Advokater og inkassovirksomheder. 5) Genbrugspladser. 6) Redningstjenester. 7) Finansieringsvirksomheder. | | | Stk.
3. - - - | | | | | | § 21. Told-
og skatteforvaltningen kan afslutte en sag om overtrædelse af
§§ 2-4 eller forskrifter, der er udstedt i medfør
af loven, uden retslig forfølgning, hvis den
pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen
og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet
frist, der efter anmodning kan forlænges, at betale en i
tilkendegivelsen angivet bøde. | | 3. I § 21, stk. 1, ændres
»§§ 2-4« til: »§ 2, stk. 1-4,
§§ 3, 4 eller 7 b-7 d, § 7 e, stk. 2, § 7 f
eller § 7 g, stk. 1 og 2,«. | | Stk. 2 - -
- | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet
for § 1. Skatteministeren kan fastsætte, at forskellige
dele af § 1 træder i kraft på forskellige
tidspunkter. For det enkelte køretøj gælder de
i § 1, nr. 1, fastsatte satser for vejbenyttelsesafgifter
først fra den første afgiftsperiode, der
påbegyndes efter § 1, nr. 1, er trådt i
kraft. |
|
Bilag 2
PROTOKOL
om ændring af
aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for
tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU
af 27. september 2011 om ændring af direktiv 1999/62/EF om
afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse
af visse infrastrukturer
Regeringerne i Kongeriget Belgien, Kongeriget Danmark,
Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene og
Kongeriget Sverige,
som er parter i aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning
af brugerbetaling for tunge erhvervskøretøjers
benyttelse af visse veje, som ændret ved
protokol af 18. september 1997 om Kongeriget Sveriges
tiltræden til ovennævnte aftale,
protokol af 22. marts 2000, der er indgået for at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer, og protokol af 21. oktober 2010, der er
indgået for at gennemføre Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006 om ændring
af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer, og for at indføre et system af
papirløse vignetter, herefter benævnt "aftalen",
har under henvisning til vedtagelse
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU af 27.
september 2011 om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter
på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer, herefter benævnt "direktivet", og
under henvisning til den
diplomatiske note, der blev notificeret den 25. juni af Kongeriget
Belgien vedrørende beslutningen om at ophøre med
opkrævning af den fælles afgift på belgisk
territorium og de diplomatiske noter vedrørende fordeling af
indtægter, som regeringerne i Danmark, Luxembourg,
Nederlandene og Sverige har indsendt til Europa-Kommissionen hhv.
den 30. marts 2016, den 16. februar 2016, den 24. februar 2016 og
den 15. december 2015,
under henvisning til den diplomatiske note fra
Forbundsrepublikken Tyskland af 27. marts 2017 vedrørende
udtrædelse af aftalen fra den 1. januar 2018, hvorefter
Forbundsrepublikken Tyskland ikke længere er part i aftalen
fra den 1. januar 2018;
idet Kongeriget Danmark,
Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene og
Kongeriget Sverige ønsker at opkræve de
maksimumssatser, der er fastsat i bilag II til direktivet med
særlig bestemmelse for EURO V og EURO VI
aftalt
følgende
Artikel
1
I det første afsnit af præamblen til aftalen
ændres "senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006" til "senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/76/EU af 27. september 2011"
Artikel
2
Aftalens artikel 2 ændres således:
1) I stk. 1
ændres "som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006" af henvisningen
"som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/76/EU af 27. september 2011".
2) Stk. 2 affattes
således:
"2) I denne aftale forstås ved
"kontraherende parters territorier"; de respektive
europæiske territorier i Kongeriget Danmark,
Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene og
Kongeriget Sverige,
"køretøj"; et motorkøretøj eller en
kombination af sammenkoblede køretøjer, som er
beregnet til eller benyttes til vejgodstransport, og hvis
højeste tilladte totalvægt er på mindst 12 tons
i henhold til artikel 2, litra d) og artikel 7, stk. 5 i direktivet
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/76/EU af 27. september 2011. "
Artikel
3
I aftalens artikel 3, stk. 1 ændres "artikel 7, stk. 2,
litra a)" til "artikel 7, stk. 5".
Artikel
4
I aftalens artikel 4, 6, 11 og 14 ændres "Kommissionen for
de Europæiske Fællesskaber" til
"Europa-Kommissionen".
Artikel
5
Aftalens artikel 8, stk. 1-4 affattes således:
"1) Til og med den 31. december 2019 er afgiften for ét
år, inkl. administrationsomkostninger, for
køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 1407 euro | | b. | EURO I | 1223 euro | | c. | EURO II | 1065 euro | | d. | EURO III | 926 euro | | e. | EURO IV | 842 euro | | f. | EURO V eller renere | 750 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 2359 euro | | b. | EURO I | 2042 euro | | c. | EURO II | 1776 euro | | d. | EURO III | 1543 euro | | e. | EURO IV | 1404 euro | | f. | EURO V eller renere | 1250 euro |
|
Fra 1. januar 2020 er afgiften for ét år, inkl.
administrationsomkostninger, for køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 1407 euro | | b. | EURO I | 1223 euro | | c. | EURO II | 1065 euro | | d. | EURO III | 926 euro | | e. | EURO IV | 842 euro | | f. | EURO V | 796 euro | | g. | EURO VI eller renere | 750 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 2359 euro | | b. | EURO I | 2042 euro | | c. | EURO II | 1776 euro | | d. | EURO III | 1543 euro | | e. | EURO IV | 1404 euro | | f. | EURO V | 1327 euro | | g. | EURO VI eller renere | 1250 euro |
|
2) Til og med den 31. december 2019 er afgiften for én
måned, inkl. administrationsomkostninger, for
køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 140 euro | | b. | EURO I | 122 euro | | c. | EURO II | 106 euro | | d. | EURO III | 92 euro | | e. | EURO IV | 84 euro | | f. | EURO V eller renere | 75 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 235 euro | | b. | EURO I | 204 euro | | c. | EURO II | 177 euro | | d. | EURO III | 154 euro | | e. | EURO IV | 140 euro | | f. | EURO V eller renere | 125 euro |
|
Fra 1. januar 2020 er afgiften for én måned, inkl.
administrationsomkostninger, for køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 140 euro | | b. | EURO I | 122 euro | | c. | EURO II | 106 euro | | d. | EURO III | 92 euro | | e. | EURO IV | 84 euro | | f. | EURO V | 79 euro | | g. | EURO VI eller renere | 75 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 235 euro | | b. | EURO I | 204 euro | | c. | EURO II | 177 euro | | d. | EURO III | 154 euro | | e. | EURO IV | 140 euro | | f. | EURO V | 132 euro | | g. | EURO VI eller renere | 125 euro |
|
3) Til og med 31. december 2019 er afgiften for én uge,
inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 37 euro | | b. | EURO I | 32 euro | | c. | EURO II | 28 euro | | d. | EURO III | 24 euro | | e. | EURO IV | 22 euro | | f. | EURO V eller renere | 20 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 62 euro | | b. | EURO I | 54 euro | | c. | EURO II | 47 euro | | d. | EURO III | 41 euro | | e. | EURO IV | 37 euro | | f. | EURO V eller renere | 33 euro |
|
Fra 1. januar 2020 er afgiften for én uge, inkl.
administrationsomkostninger, for køretøjer:
| | | 1. | med maksimalt tre aksler: | | | a. | NON-EURO | 37 euro | | b. | EURO I | 32 euro | | c. | EURO II | 28 euro | | d. | EURO III | 24 euro | | e. | EURO IV | 22 euro | | f. | EURO V | 21 euro | | g. | EURO VI eller renere | 20 euro | | | | 2. | med minimum fire aksler: | | | a. | NON-EURO | 62 euro | | b. | EURO I | 54 euro | | c. | EURO II | 47 euro | | d. | EURO III | 41 euro | | e. | EURO IV | 37 euro | | f. | EURO V | 35 euro | | g. | EURO VI eller renere | 33 euro |
|
4) Afgiften for én dag, inkl.
administrationsomkostninger, er den samme for alle typer af
køretøjer og er på 12 euro. "
Artikel
6
Aftalens artikel 13, stk. 3, tredje afsnit, affattes
således:
"De således opgjorte afgiftsindtægter fordeles
mellem parterne som følger:
- Kongeriget
Danmark modtager 20,456 % af indtægterne.
-
Storhertugdømmet Luxembourg modtager 5,226 % af
indtægterne.
- Kongeriget
Nederlandene modtager 45,989 % af indtægterne.
- Kongeriget
Sverige modtager 28,329 % af indtægterne. "
Artikel
7
I aftalens artikel 15 ændres "i henhold til artikel 182 i
traktaten til oprettelse af Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab af Domstolen for De Europæiske
Fællesskaber" til "Den Europæiske Unions Domstol i
henhold til artikel 273 i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde".
Artikel
8
I aftalens artikel 20 ændres "2019" til "2029".
Artikel
9
1. Idet Kongeriget
Belgien i henhold til aftalens artikel 17 afstår fra at
opkræve den fælles afgift, gælder den belgiske
regerings underskrift ikke længere bestemmelser, som direkte
vedrører den fælles afgift.
2. Kongeriget
Belgiens underskrift gælder ikke artikel 5.
Artikel
10
1. Med undtagelse
af artikel 5 træder denne protokol i kraft på den
første dag i måneden efter den sidste af de datoer,
hvor de respektive regeringer skriftligt ad diplomatisk vejhar
underrettet Generalsekretariatet for Rådet om, at de
forfatningsmæssige forudsætninger i deres respektive
lande for ikrafttræden er opfyldt.
2. Depositaren skal
sende de i stk. 1 nævnte meddelelser til alle aftaleparternes
regeringer og oplyse dem om denne protokols
ikrafttrædelsesdato.
3. Artikel 5
træder i kraft den 1. januar eller den 1. juli, hvad der
måtte komme først, efter en periode på mindst to
måneder efter denne protokols ikrafttrædelsesdato, men
tidligst den 1. juli 2018. Taksterne i artikel 5 gælder ikke
med tilbagevirkende kraft.
Indgået i Bruxelles den 6. december 2017 på dansk,
hollandsk, tysk, fransk og svensk, idet hver af disse tekster har
samme gyldighed, i ét originalt eksemplar, der skal
deponeres i Generalsekretariatet for Rådets arkiv.
Generalsekretariatet sender en bekræftet kopi til hver af
aftalens parter.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).