Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen)::
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af
køretøjer (Ændring af satser og øget
differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til
Køretøjsregisteret for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler)
(Lovforslag nr. L 172)
Danmark deltager sammen med Luxembourg,
Nederlandene og Sverige i en fælles ordning med
vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12 t
eller derover (Eurovignetten).
Formålet med lovforslaget er at
sikre, at ordningen er tidssvarende og fortsat giver et incitament
til at vælge de mest miljøvenlige
køretøjer. De foreslåede ændringer vil
tilskynde til at udskifte ældre lastbiler med nyere og mere
miljøvenlige lastbiler.
Lovforslaget gennemfører de
ændringer i den mellemstatslige aftale om
vejbenyttelsesafgift, som er vedtaget mellem parterne ved protokol
af 6. december 2017. En vedtagelse af lovforslaget skal samtidig
betragtes som et samtykke til ratifikation af aftalen.
Det er aftalt, at satserne for afgift af
vejbenyttelse differentieres yderligere efter emissionsnormer og
forhøjes for visse køretøjer. Satserne
forhøjes mest for de køretøjer, der har de
ringeste miljøegenskaber, mens satserne for de mest
miljøvenlige køretøjer fastholdes på det
hidtidige niveau.
Lovforslaget har yderligere til
formål at gøre det muligt for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller
tunneler, at få adgang til Køretøjsregisteret,
så virksomhederne via nummerpladeoplysninger kan sende en
opkrævning til et køretøjs ejer. Hertil kommer,
at det med det foreslåede vil blive muligt at anvende
betalingsløsninger, hvor trafikanterne ikke skal standse op
for at betale for benyttelsen af vejen, broen eller tunnelen.
Det foreslåede tiltag forventes at
lette administrationen ved betaling for brug af den omfattede
infrastruktur, samt at gøre trafikanternes betaling mere
smidig.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. juli 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.