Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 5. april 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 13. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 15. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 82. Den 28. februar 2018 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten ser positivt på, at der med
lovforslaget etableres en indefrysningsordning. Efter Enhedslistens
opfattelse bør man på sigt overgå til en
exitbeskatning med mulighed for løbende indefrysning af
boligskatterne, så man både undgår at blive
beskattet ud af sin bolig og samtidig også sikrer, at de
store boliggevinster, der sker ved salg af boligen, beskattes.
Enhedslisten kan dog ikke støtte det samlede lovforslag,
fordi Enhedslisten er imod det foreslåede
forsigtighedsprincip, der giver en potentielt stor skattelettelse,
uagtet om ejendomsvurderingen er præcis eller ej, ved simpelt
hen at give et nedslag på 20 pct. i det grundlag, der betales
ejendomsskat ud fra. Det kan Enhedslisten ikke støtte.
Derudover er lovforslaget en del af den samlede boligskatteaftale,
som Enhedslisten er imod, da Enhedslisten ikke mener, at aftalen
som helhed er fordelingsmæssigt afbalanceret.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
1) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 udgår i § 9 b, stk. 1, 1. pkt., »og
registreres sådanne ændringer ved vurderingen pr. 1.
september 2018 eller senere,«.
[Tildeling af startår ved
ændringer af en ejendom, der registreres ved vurderinger
foretaget før den 1. september 2018]
2) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 ændres i § 9 c, stk. 1, 1., 2. og 4. pkt., »på« til:
»10 dage efter«.
[Ændring af
forfaldstidspunktet for indefrosne beløb]
3) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 ændres i § 9 c, stk. 1, 1. pkt.,
»anmærkningsfrit« til:
»endeligt«.
[Justering af tidspunktet for
forfald af indefrosne beløb ved ejerskifte]
4) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 ændres i § 9 c, stk. 1, 4. pkt., »den
vurdering, hvori ændringen første gang
indgår« til: »vurderinger for det
vurderingsår, hvor ændringen første gang
indgår i vurderingen«.
[Justering af tidspunktet for
forfald af indefrosne beløb i tilfælde, hvor en
ejendom ændrer anvendelse, så den ikke længere er
omfattet af den midlertidige indefrysningsordning]
5) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 ændres i § 9 c, stk. 1, 5. pkt., »der ydes
fortsat lån« til: »den nye ejer indtræder i
lånet«.
[Præcisering af, at den nye
ejer indtræder i lån ydet til den tidligere ejer ved
overdragelse af en ejendom mellem ægtefæller]
6) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 ændres i § 9 c, stk. 2, 1. pkt., »10«
til: »20«.
[Forlængelse af perioden
mellem forfaldstidspunkt for indefrosne beløb og seneste
rettidige betalingsdato fra 10 til 20 dage]
7) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 indsættes i § 9 c, stk. 2, efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Falder seneste rettidige betalingsdato
på en lørdag, søndag eller helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.«
[Udskydelse af seneste rettidige
betalingsdato i tilfælde, hvor denne falder på en
lørdag, søndag eller helligdag]
Ny paragraf
8)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 61 af 16. januar 2017 om
ændring af lov om vurdering af landets faste ejendomme og lov
om kommunal ejendomsskat (Videreførelse af vurderingerne med
1 år, fremrykning af beskatningsgrundlaget og udvidelse af
den ekstraordinære revisionsbestemmelse) foretages
følgende ændring:
1. § 3,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
§ 2 har for ejerboliger virkning fra og med den 1. januar 2019
og for andre ejendomme fra og med den 1. januar
2020.««
[Ændring af
virkningstidspunktet for fremrykning af beskatningsgrundlaget for
grundskyld og dækningsafgift]
Nye paragraffer
9)
Efter § 10 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 02
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som
ændret ved § 33 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14 c, stk. 4, ændres
»Endelig« til: »Yderligere«.
2. I
§ 14 c indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Ved opgørelse af formue efter § 14 b fratrækkes
et beløb svarende til det samlede lån ydet efter
kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v. Ved
den årlige opgørelse af formuen hver den 1. januar,
jf. § 39 a, i årene 2019-2021 fratrækkes dog et
beløb svarende til det samlede lån den 31. december i
det forudgående år. Beløbet fratrækkes i
perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. marts 2021.«
3. I
§ 72 d, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »senest er indberettet til
skattemyndighederne,«: »i perioden fra den 1. juli 2018
til den 31. marts 2021 fratrukket et beløb svarende til
størrelsen af det samlede lån den 31. december i det
forudgående år ydet efter kapitel 2 i lov om lån
til betaling af grundskyld m.v.«
§ 03
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 17. november 2017,
som ændret ved § 32 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 4, ændres
»Endelig« til: »Yderligere«.
2. I
§ 20 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Ved opgørelse af formue efter § 19 fratrækkes et
beløb svarende til det samlede lån ydet efter kapitel
2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v. Ved den
årlige opgørelse af formuen hver den 1. januar, jf.
§ 39, i årene 2019-2021 fratrækkes dog et
beløb svarende til det samlede lån den 31. december i
det forudgående år. Beløbet fratrækkes i
perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. marts 2021.«
§ 04
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, §
8 i lov nr. 674 af 8. juni 2017 og § 5 i lov nr. 1669 af 26.
december 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 85 a, stk. 7, 1. og 2. pkt., ændres »lov om lån
til betaling af ejendomsskatter« til: »kapitel 1 i lov
om lån til betaling af grundskyld m.v.««
[Beløb indefrosset i
medfør af den midlertidige indefrysningsordning
fratrækkes ved formueopgørelse for ret til
helbredstillæg og supplerende pensionsydelse samt
konsekvensændringer som følge heraf og som
følge af foreslået ændring af lovtitel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med
ændringsforslaget, at i det under lovforslagets § 1, nr.
4, foreslåede § 9 b, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og registreres sådanne ændringer ved vurderingen
pr. 1. september 2018 eller senere«. Hermed vil også
ændringer som nævnt i § 33, stk. 16-18, i lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
1067 af 30. august 2013, der registreres ved vurderinger, der
foretages før den 1. september 2018, føre til
tildeling af et nyt startår.
Ved startår forstås det
år, som stigninger i grundskylden skal sammenlignes med til
brug for opgørelse af lån til betaling af stigninger i
grundskylden. Udgangspunktet for den foreslåede
indefrysningsordning er, at startåret fastsættes til
2017, og derfor vil lånebeløbet skulle opgøres
som den årlige nominelle stigning i grundskylden i forhold
til grundskylden for skatteåret 2017. Opgørelsen af,
hvilket beløb der ydes lån til i årene efter
ejerskiftet, vil skulle foretages under hensyntagen til reglerne om
stigningsbegrænsning af grundskylden, jf. lov om kommunal
ejendomsskat § 1, stk. 2.
Ved lov nr. 61 af 16. januar 2017 er
beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift fra
skatteåret 2019 fremrykket med 1 år, så
forskydningen mellem vurderingsåret og beskatningsåret
på 2 år reduceres til 1 år.
Grundskylden for 2017 beregnes
således på grundlag af vurderingen pr. 1. oktober 2015,
og grundskylden for 2018 beregnes på grundlag af vurderingen
pr. 1. oktober 2016, mens grundskylden for 2019 efter fremrykningen
beregnes på grundlag af vurderingen pr. 1. september
2018.
Da grundskylden for 2017 som udgangspunkt
vil være sammenligningsgrundlag for opgørelsen af
stigninger i grundskylden under den foreslåede
indefrysningsordning, vil det som udgangspunkt være
forholdene på ejendommen ved vurderingen pr. 1. oktober 2015,
der sammenlignes med.
Efter det fremsatte lovforslag vil der kun
skulle tildeles et nyt startår, hvis der er tale om
ændringer af ejendomme, der registreres ved vurderinger, der
foretages pr. 1. september 2018 eller senere. En ændring, der
registreres ved vurderingen pr. 1. oktober 2016, vil derfor ikke
føre til tildeling af et nyt startår.
Tildeles der ikke et nyt startår i
forbindelse med ændringer registreret ved vurderinger pr. 1.
oktober 2016, vil der imidlertid kunne opstå tilfælde,
hvor der ved opgørelsen af det beløb, der vil skulle
ydes lån til, sammenlignes med det samme ikke ændrede
grundlag i hele perioden for den midlertidige
indefrysningsordning.
Foretages en ændring af en ejendom,
og registreres denne ændring ved vurderingen pr. 1. oktober
2016, foreslås det med det fremsatte lovforslag, at der ikke
skal tildeles et nyt startår. Derfor vil grundskylden for
2017 forblive sammenligningsgrundlaget for stigninger i
grundskylden.
Da grundskylden i 2017 er beregnet på
grundlag af vurderingen pr. 1. oktober 2015, hvor ændringen
endnu ikke var foretaget, vil stigninger i grundskylden skulle
opgøres ud fra forholdene på ejendommen, inden
ændringen er foretaget. Dette vil gøre sig
gældende i hele indefrysningsperioden fra 2018-2020,
medmindre der på et senere tidspunkt i perioden sker
ændringer af ejendommen, som medfører tildeling af et
nyt startår.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget at ændre det foreslåede §
9 b, stk. 1, 1. pkt., således, at der også vil skulle
tildeles et nyt startår ved ændringer, der registreres
ved vurderinger foretaget før den 1. september 2018.
På den måde vil også ændringer af en
ejendom, der registreres ved vurderinger foretaget pr. 1. oktober
2016, føre til, at det beløb, ejeren af ejendommen
herefter ydes lån til, opgøres som stigningen i
grundskylden for skatteåret i forhold til grundskylden for
det skatteår, hvor ændringen første gang
indgår i grundlaget for beregning af grundskyld.
Det er ikke muligt at udskille den stigning
i grundskylden, som følger af en af de omfattede
ændringer, fra de stigninger, som følger af f.eks. en
forhøjelse af grundskyldspromillen, den almindelige
prisudvikling eller bortfald af fradrag for forbedringer af
grundværdien.
På den baggrund er det alene muligt
at udforme en ordning, hvorefter der ikke skal kunne ydes lån
til betaling af stigninger, der skyldes ændringer på
ejendommen, hvis ejeren helt undtages fra indefrysningsordningen i
det år, ændringen indgår i grundlaget for
beregning af grundskyld, og tildeles et nyt startår, jf. det
under lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 9 b,
stk. 1, 2. pkt.
Det vil sige, at ejeren i det år,
hvor ændringen får betydning for grundskylden, ikke vil
skulle ydes lån efter den foreslåede ordning. Ejeren
vil således skulle betale den samlede grundskyld i det
pågældende år, herunder også stigningen,
uanset om denne skyldes en stigning i grundværdien, en
højere grundskyldspromille eller en fysisk ændring af
ejendommen med heraf følgende højere grundværdi
eller en kombination af disse forhold. Det svarer til
tilfælde, hvor ejendommen overtages af en ny ejer, jf. den
under lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 9 c,
hvor den nye ejer i købsåret heller ikke vil kunne
ydes lån til betaling af stigninger i grundskylden.
Er der foretaget en ændring af
ejendommen som nævnt i § 33, stk. 16-18, i lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
1067 af 30. august 2013, f.eks. i maj 2016 (før
vurderingsterminen), er ændringen registreret ved den
vurdering, der er foretaget pr. 1. oktober 2016. Vurderingen pr. 1.
oktober 2016 udgør grundlaget for beregning af grundskyld
for skatteåret 2018, som dermed med ændringsforslaget
foreslås at blive nyt startår for beregning af de
beløb, der fremover skal ydes lån til. I et
sådant tilfælde vil der ikke ydes lån for
skatteåret 2018, men først fra skatteåret 2019,
hvor der ydes lån til stigningen i grundskylden fra 2018 til
2019.
Til nr. 2
Det foreslås med
ændringsforslaget, at forfaldstidspunktet for lån efter
den midlertidige indefrysningsordning udskydes med 10 dage.
Efter lovforslaget foreslås det, at
lån, der forfalder ved ejerskifte, som udgangspunkt skal
forfalde på datoen for tinglysning af anmærkningsfrit
skøde. Tinglyses i forbindelse med ejerskiftet et betinget
skøde, vil lånet imidlertid skulle forfalde til
betaling på datoen for tinglysning af betinget
skøde.
Efter lovforslaget foreslås det
desuden, at lån, der forfalder, fordi en ejendom ændrer
anvendelse, så den ikke længere er omfattet af den
midlertidige indefrysningsordning, skal forfalde til betaling
på datoen for offentliggørelse af den vurdering, hvori
ændringen første gang indgår.
Det foreslås således med
lovforslaget, at lån vil skulle forfalde på datoen for
henholdsvis tinglysning af anmærkningsfrit skøde,
tinglysning af betinget skøde eller offentliggørelse
af den vurdering, hvori ændringen første gang
indgår. Med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås
dette ændret, så lån vil skulle forfalde på
datoen for henholdsvis tinglysning af endeligt skøde,
tinglysning af betinget skøde eller offentliggørelse
af vurderinger for det vurderingsår, hvor ændringen
første gang indgår i vurderingen.
Det er imidlertid først muligt at
udsende opkrævningen af forfaldne lån umiddelbart efter
disse datoer. Låntager vil dermed først kunne modtage
opkrævningen af et forfaldent lån, et stykke tid efter
at lånet er forfaldet.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at forfaldstidspunktet for lån efter
den midlertidige indefrysningsordning udskydes med 10 dage. Dermed
vil der være en periode på 10 dage fra datoen for
henholdsvis tinglysning eller offentliggørelse til
forfaldsdatoen. I den periode vil kommunerne kunne udsende
opkrævningen til låntager, så der er mulighed
for, at låntager kan modtage opkrævningen, før
lånet forfalder.
Det vil eksempelvis betyde, at tinglyses et
betinget skøde den 20. juli 2018, vil lånet skulle
forfalde den 30. juli 2018. Den sidste rettidige betalingsdato vil
efter det fremsatte lovforslag herefter være den 9. august
2018. Denne frist foreslås med ændringsforslag nr. 6
ændret, således at den sidste rettidige betalingsdato i
eksemplet vil være den 19. august 2018.
Til nr. 3
Det foreslås med
ændringsforslaget, at det under lovforslagets § 1, nr.
4, foreslåede § 9 c, stk. 1, 1. pkt., ændres,
så tinglysning af endeligt skøde medfører
forfald af lån ved ejerskifte i stedet for tinglysning af
anmærkningsfrit skøde.
Ved et anmærkningsfrit skøde
forstås et skøde uden retsanmærkninger.
Både et betinget skøde og et endeligt skøde kan
være anmærkningsfrit, ligesom både et betinget og
et endeligt skøde kan være tinglyst med
retsanmærkninger. Ved et endeligt skøde forstås
et skøde, der er tinglyst endeligt uden betingelser.
Efter forslaget til § 9 c, stk. 1, 1.
pkt., skal lån ydet i medfør af den midlertidige
indefrysningsordning forfalde ved ejerskifte af den ejendom, der er
ydet lån til betaling af stigninger i grundskylden for.
For at sikre, at tidspunktet for
lånets forfald ved ejerskifte svarer bedst muligt til det
tidspunkt, hvor en ejendomshandel afsluttes, foreslås det med
ændringsforslaget, at den foreslåede bestemmelse
justeres, så tinglysning af endeligt skøde
medfører lånets forfald.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det desuden, at forfaldstidspunktet bliver 10 dage
efter henholdsvis tinglysning af anmærkningsfrit
skøde, tinglysning af betinget skøde eller
offentliggørelse af den vurdering, hvori ændringen
første gang indgår, jf. bemærkningerne til nr.
2. Med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås endvidere,
at lån vil skulle forfalde på datoen for henholdsvis
tinglysning af endeligt skøde, tinglysning af betinget
skøde eller offentliggørelse af vurderinger for det
vurderingsår, hvor ændringen første gang
indgår i vurderingen. Det vil betyde, at lån vil
forfalde 10 dage efter tinglysning af et endeligt skøde.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på, at lån vil skulle forfalde ved tinglysning af et
betinget skøde, hvis et sådant tinglyses, jf.
bemærkningerne til det under lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslåede § 9 c, stk. 1, 2. pkt. Efter
ændringsforslag nr. 2 vil lån skulle forfalde 10 dage
efter f.eks. tinglysning af betinget skøde.
Til nr. 4
Det foreslås med
ændringsforslaget, at det under lovforslagets § 1, nr.
4, foreslåede § 9 c, stk. 1, 4. pkt., ændres,
så offentliggørelse af vurderinger for det
vurderingsår, hvor ændringen første gang
indgår i vurderingen, medfører forfald af lån i
tilfælde, hvor en ejendom ændrer anvendelse, så
den i sin helhed ikke længere er en ejendomstype som
nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4, nr.
1-10.
Det foreslås med lovforslaget, at
lån i tilfælde, hvor en ejendom ændrer
anvendelse, så den i sin helhed ikke længere er en
ejendomstype som nævnt i ejendomsværdiskattelovens
§ 4, nr. 1-10, skal forfalde til betaling på datoen for
offentliggørelse af den vurdering, hvori ændringen
første gang indgår.
Det er imidlertid systemteknisk ikke muligt
at lade lånet forfalde til betaling på dette tidspunkt.
Når vurderingen udsendes til ejeren af den
pågældende ejendom, har KMD, som skal administrere det
it-system, der skal håndtere den midlertidige
indefrysningsordning, således endnu ikke modtaget datafilen
med de nødvendige oplysninger fra SKAT om, hvilke ejendomme
der skal være omfattet af den midlertidige
indefrysningsordning, og hvilke der ikke skal. Denne datafil
leveres kort tid før den generelle offentliggørelse
af vurderinger i det relevante år. Ved den generelle
offentliggørelse af vurderinger i det relevante år
forstås det tidspunkt, hvor vurderingerne
offentliggøres på SKATs hjemmeside og på Den
Offentlige Informationsserver, OIS. Tidspunktet for den generelle
offentliggørelse af vurderinger i det relevante år
ligger efter tidspunktet for udsendelse af vurderingerne til
ejerne.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslaget, at den foreslåede bestemmelse
ændres, så offentliggørelse af vurderinger for
det vurderingsår, hvor ændringen første gang
indgår i vurderingen, medfører lånets forfald i
tilfælde, hvor en ejendom ændrer anvendelse, så
den ikke længere er omfattet af den foreslåede
midlertidige indefrysningsordning.
Det vil eksempelvis betyde, at
såfremt der er ydet lån for en ejendom, som
ændrer anvendelse i marts 2019 og herefter ikke længere
er en ejendomstype som nævnt i
ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, vil lånet
skulle forfalde på tidspunktet for offentliggørelse af
vurderinger i 2020. Ændringen vil således registreres
ved vurderingen foretaget pr. 1. september 2019, som
offentliggøres i 2020. Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det desuden, at forfaldstidspunktet bliver 10 dage
efter henholdsvis tinglysning af endeligt skøde, tinglysning
af betinget skøde eller offentliggørelse af den
vurdering, hvori ændringen første gang indgår,
jf. bemærkningerne til nr. 2. Med ændringsforslag nr. 3
og 4 foreslås det endvidere, at lån vil skulle forfalde
på datoen for henholdsvis tinglysning af endeligt
skøde, tinglysning af betinget skøde eller
offentliggørelse af vurderinger for det vurderingsår,
hvor ændringen første gang indgår i vurderingen.
Det vil i eksemplet ovenfor betyde, at lånet forfalder 10
dage efter datoen for offentliggørelse af vurderinger i
2020.
Til nr. 5
Det foreslås med
ændringsforslaget, at det i det under lovforslagets § 1,
nr. 4, foreslåede § 9 c, stk. 1, 5. pkt.,
præciseres, at den nye ejer indtræder i lånet
ydet til den tidligere ejer i tilfælde, hvor en ejendom eller
en del af en ejendom overtages af en ægtefælle.
Det fremgår af det under
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 9 c, stk. 1,
5. pkt., at »Overtages en ejendom eller en del af ejendommen
af ejerens ægtefælle, forbliver lån uanset stk.
1, 1.-3. pkt., indestående, og der ydes fortsat
lån.«
Med lovforslaget foreslås det
således, at lån ydet i medfør af den
midlertidige indefrysningsordning ikke vil skulle forfalde, hvis en
ejendom eller en del af en ejendom overdrages mellem
ægtefæller. Overtager ejerens ægtefælle
ejerens ejendom eller en del heraf, vil lånet
vedrørende den del af ejendommen, der overtages,
således skulle forblive indestående, og der vil fortsat
skulle ydes lån.
Ægtefællens overtagelse af en
ejendom eller en del af en ejendom omfatter f.eks. overdragelse ved
salg, overdragelse som gave og skifte i forbindelse med ejerens
død.
Det er intentionen med lovforslaget, at
såfremt ejeren overtager en ejendom eller en del heraf, vil
ægtefællen, som herefter er den nye ejer, skulle
indtræde i det lån, der er ydet den tidligere ejer, og
der vil fortsat skulle ydes lån vedrørende den
overtagne ejendom. Det foreslås, at dette præciseres i
§ 9 c, stk. 1, 5. pkt., så det klart fremgår af
lovteksten.
Til nr. 6
Det foreslås med
ændringsforslaget at forlænge perioden mellem
forfaldstidspunktet og den sidste rettidige betalingsdato fra 10
til 20 dage.
Det foreslås i det i lovforslaget
foreslåede § 9 c, stk. 2, 1. pkt., at den sidste
rettidige betalingsdato for lån, der forfalder til betaling
efter den midlertidige indefrysningsordning, skal være 10
dage efter forfaldsdatoen, jf. det foreslåede § 9 c,
stk. 1, 1., 2. eller 4. pkt.
Der kan være tilfælde, hvor det
kan være svært for kommunerne at nå at sende
opkrævningen ud og samtidig give borgeren en rimelig frist
til at betale det forfaldne lånebeløb inden for 10
dage, eksempelvis på grund af helligdage, fremsendelse af
opkrævning pr. post m.v.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at perioden forlænges med 10 dage,
så den sidste rettidige betalingsdato for lån, der
forfalder til betaling efter den midlertidige indefrysningsordning,
er 20 dage efter forfaldsdatoen.
Til nr. 7
Det foreslås med
ændringsforslaget, at den seneste rettidige betalingsdato,
såfremt denne falder på en lørdag, søndag
eller helligdag, udskydes til den følgende hverdag.
Det foreslås i det under
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 9 c, stk. 2,
1. pkt., at den senest rettidige betalingsdato for lån, der
forfalder til betaling efter den midlertidige indefrysningsordning,
skal være 10 dage efter forfaldsdatoen, jf. det
foreslåede § 9 c, stk. 1, 1., 2. eller 4. pkt.
Efter lovforslaget kan den seneste
rettidige betalingsdato dermed også falde på en
lørdag, søndag eller helligdag. Det foreslås,
at dette ændres, så der ved fastsættelsen af den
seneste rettidige betalingsdato tages højde for
lørdage, søndage og helligdage, således at den
seneste rettidige betalingsdato altid vil falde på en
hverdag.
Til nr. 8
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik den 18. november 2016 forlig om et nyt
ejendomsvurderingssystem.
Ifølge forliget skal
beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift
fremrykkes med 1 år, så forskydningen mellem
vurderingsåret og beskatningsåret på 2 år
reduceres til 1 år. Formålet er bl.a. at sikre
større samtidighed mellem ejendomsvurderingen og
opkrævningen af grundskyld og dækningsafgift.
Fremrykningen skal ifølge forliget
ske fra og med skatteåret 2019 for grundskyld for ejerboliger
og fra og med skatteåret 2020 for grundskyld og
dækningsafgift for andre ejendomme (erhvervsejendomme
m.v.).
Fremrykningen blev udmøntet med lov
nr. 61 af 16. januar 2017.
Efter ikrafttrædelsesbestemmelsen i
den nævnte lovs § 3, stk. 3, har fremrykningen af
beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift
virkning fra den 1. januar 2019. Det vil sige, at fremrykningen har
virkning for både ejerboliger og erhvervsejendomme m.v. i
skatteåret 2019.
Af bemærkningerne til
ikrafttrædelsesbestemmelsen fremgår det ligeledes, at
opkrævningen af grundskyld og dækningsafgift for
både ejerboliger og erhvervsejendomme m.v. i skatteåret
2019 sker på grundlag af ejendomsvurderingen i 2018.
Der er i lov nr. 61 af 16. januar 2017
således ikke taget hensyn til, at ejerboliger og
erhvervsejendomme m.v. vurderes forskudt hvert andet år.
Intentionen med forliget om et nyt
ejendomsvurderingssystem er, at fremrykningen for erhvervsejendomme
m.v., skal ske fra og med skatteåret 2020 - og ikke fra 2019,
som tilfældet er efter gældende regler.
Det foreslås derfor, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen ændres, så
fremrykningen af beskatningsgrundlaget for grundskyld og
dækningsafgift, for så vidt angår
erhvervsejendomme m.v. sker i overensstemmelse med forliget om et
nyt ejendomsvurderingssystem, dvs. fra og med skatteåret
2020.
Det foreslås således med
ændringsforslaget, at opkrævningen af grundskyld for
ejerboliger i skatteåret 2019 skal ske på grundlag af
ejendomsvurderingen i 2018, og at opkrævningen af grundskyld
og dækningsafgift for erhvervsejendomme m.v. i
skatteåret 2020 skal ske på grundlag af
ejendomsvurderingen i 2019.
I forbindelse med tidligere vurderinger af
de provenumæssige konsekvenser af forliget om et nyt
ejendomsvurderingssystem, herunder ved udformningen af lov nr. 61
af januar 2017, er det indregnet, at fremrykningen af
beskatningsgrundlaget for erhvervsejendomme m.v. skal ske fra og
med skatteåret 2020. Der fremgår således ikke en
provenuvirkning fra erhvervsejendomme m.v. i 2019.
Den utilsigtede fremrykning af
beskatningsgrundlaget for erhvervsejendomme m.v. til
skatteåret 2019, sådan som bestemmelsen var formuleret
i lov nr. 61 af 16. januar 2017, ville isoleret set have
indebåret et merprovenu efter tilbageløb på ca.
30 mio. kr. i 2019.
Ændringsforslaget, der sikrer
overensstemmelse med forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem,
indebærer således formelt set et isoleret mindreprovenu
efter tilbageløb fra erhvervsejendomme på ca. 30 mio.
kr. i 2019, da det utilsigtede merprovenu ved gældende lov i
2019 annulleres. Ændringsforslaget medfører derimod
ikke et mindreprovenu i forhold til tidligere vurderinger af de
provenumæssige konsekvenser af forliget om et nyt
ejendomsvurderingssystem.
Til nr. 9
Ad § 02
Ændringer af lov om social pension
Efter de gældende regler i lov om
social pension er det en betingelse for ret til
helbredstillæg efter § 14 a og supplerende
pensionsydelse (ældrecheck) til folkepensionister efter
§ 72 d, at pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede likvide formue ikke overstiger en fastsat
formuegrænse. Formuegrænsen udgør 86.000 kr.
(2018-niveau). Det fremgår af lovens § 14 b, at ved
opgørelsen af likvid formue indgår indestående i
pengeinstitutter m.v., kursværdien af obligationer,
pantebreve i depot, kursværdien af deponerede
børsnoterede aktier, kursværdien af
investeringsforeningsbeviser, kontantbeholdning og andre
værdipapirer, herunder værdipapirer i udlandet. Efter
lovens § 14 c ses der ved opgørelse af formuen efter
§ 14 b bort fra en række nærmere angivne
erstatninger, godtgørelser og afkast heraf.
Kommunalbestyrelsen lægger ved sin
afgørelse om ydelse af helbredstillæg og supplerende
pensionsydelse Udbetaling Danmarks afgørelse om
størrelsen af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede likvide formue efter
§§ 14 b og 14 c til grund.
Udbetaling Danmark træffer hver den
1. januar afgørelse om størrelsen af formue efter
§ 14 b, stk. 2, nr. 1-5, på grundlag af de oplysninger,
der senest er indberettet til skattemyndighederne efter
skattekontrollovens afsnit II. Er der indtrådt
væsentlige ændringer, som vil have betydning for
udbetalingen af helbredstillægget, træffer Udbetaling
Danmark afgørelse om formuen på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
oplysninger om den aktuelle formue. Udbetaling Danmark
træffer hver den 1. januar afgørelse om
størrelse af formuen efter § 14 b, stk. 2, nr. 6 og 7,
på baggrund af de senest modtagne oplysninger fra
pensionisten og en eventuel ægtefælle eller
samlever.
Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om formuens størrelse på ny i
løbet af året, hvis pensionisten anmoder herom og kan
dokumentere, at den samlede likvide formue ikke overstiger
formuegrænsen. Udbetaling af helbredstillæg efter
§ 14 a kan ske med virkning fra tidspunktet fra anmodningen og
ikke med tilbagevirkende kraft, selv om formuen er reduceret til
under formuegrænsen på et tidligere tidspunkt. Der
henvises til § 39 a i lov om social pension.
Den supplerende pensionsydelse kan
udbetales til folkepensionister, som inden den 1. januar i det
pågældende år er berettiget til pension, og som i
øvrigt opfylder betingelserne herfor, jf. § 72 d. Den
supplerende pensionsydelse udbetales ikke, hvis pensionisten og en
eventuel ægtefælles eller samlevers samlede likvide
formue overstiger formuegrænsen for tildeling af
helbredstillæg. Den likvide formue opgøres pr. 1.
januar efter § 14 b, stk. 2 og 3, og § 14 c på
grundlag af de oplysninger, der efter skattekontrollovens afsnit II
senest er indberettet til skattemyndighederne, og på grundlag
af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller
samlevers oplysninger om likvid formue, jf. § 72 d, stk.
2.
Det foreslås, at der i lovens §
14 c indsættes et stk. 5, hvorefter der ved opgørelse
af formue efter § 14 b fratrækkes et beløb
svarende til det samlede lån ydet efter kapitel 2 i lov om
lån til betaling af grundskyld m.v. Det foreslås
endvidere, at der ved den årlige opgørelse af formuen
hver den 1. januar, jf. § 39 a, i årene 2019-2021 dog
fratrækkes et beløb svarende til det samlede lån
den 31. december i det forudgående år. Det
foreslås endelig, at beløbet fratrækkes i
perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. marts 2021.
Med lovforslaget er der bl.a.
foreslået en midlertidig indefrysningsordning for ejerboliger
for skatteårene 2018-2020, hvorefter kommunen automatisk skal
yde lån til fysiske ejere af ejerboliger til betaling af alle
nominelle stigninger i grundskylden i forhold til 2017, hvis
stigningen for den enkelte ejer for det pågældende
år overstiger 200 kr. Lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning vil først skulle forfalde i forbindelse
med et eventuelt ejerskifte, hvor boligejeren typisk realiserer en
gevinst. Ved ejerskifte mellem ægtefæller vil lån
dog ikke forfalde til betaling. Efter den foreslåede ordning
forrentes lån ikke, ligesom der ikke vil skulle stilles
sikkerhed ved pant i ejendommen.
Af lovforslaget fremgår det, at
lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning vil
skulle videreføres i en permanent indefrysningsordning fra
og med 2021, medmindre ejeren fravælger dette.
Regeringen ønsker at sikre, at
retten til ældrecheck og helbredstillæg ikke
påvirkes af, at der spares op til betaling af lån ydet
efter den midlertidige indefrysningsordning. På den baggrund
foreslås det, at der ved opgørelse af formue efter
§ 14 b fratrækkes et beløb svarende til det
samlede lån ydet efter kapitel 2 i lov om lån til
betaling af grundskyld m.v. Ved den årlige opgørelse
af formuen hver den 1. januar, jf. § 39 a i lov om social
pension, fratrækkes dog i årene 2019-2021 et
beløb svarende til størrelsen af det samlede
lån den 31. december i det forudgående år.
Beløbet fratrækkes i perioden fra den 1. juli 2018 til
den 31. marts 2021.
Med forslaget sikres det, at
folkepensionister får mulighed for løbende at spare et
beløb op svarende til størrelsen af det til enhver
tid samlede aktuelle lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning, uden at dette får konsekvenser for
retten til helbredstillæg. Pensionisten vil således
have mulighed for at spare op med henblik på betaling i 2021
af lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, uden
at dette påvirker retten til helbredstillæg.
Med henblik på at sikre, at
Udbetaling Danmark ved den årlige opgørelse af formuen
hver den 1. januar i årene 2019-2021 har tilgængelige
oplysninger om størrelsen af det samlede aktuelle lån,
foreslås det, at der ved den årlige opgørelse af
formuen hver den 1. januar, jf. § 39 a, i årene
2019-2021 dog fratrækkes et beløb svarende til
størrelsen af det samlede aktuelle lån den 31.
december i det forudgående år. Det betyder, at en
eventuel forhøjelse af lånet pr. 1. januar i
opgørelsesåret ikke indgår i fradraget ved
opgørelsen af formuen efter § 14 b.
Med det fremsatte lovforslag foreslås
det, at indefrysning af stigninger i grundskylden for 2018 skal ske
fra grundskyldsrater vedrørende 2. halvår.
Det foreslås på den baggrund,
at et beløb svarende til det samlede lån ydet efter
kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v.
fratrækkes fra den 1. juli 2018. Der foretages først
et fradrag, når der er ydet et lån. Der foreslås
fastsat en dato, den 1. juli 2018, fra hvilket tidspunkt Udbetaling
Danmark skal undersøge, om der er ydet et lån, og hvor
Udbetaling Danmark i givet fald skal fradrage et tilsvarende
beløb ved opgørelse af likvid formue, når der
ansøges om helbredstillæg.
Med lovforslaget er der ikke
foreslået regler om betingelser for betaling af lån i
situationer, hvor boligejeren i 2021 fravælger
videreførelse af lånet.
Med henblik på at sikre, at
pensionistens opsparing til betaling af indefrosne beløb
ikke påvirker retten til helbredstillæg fra den 1. juli
2018, og for at sikre, at pensionisten får en periode til at
sørge for, at lånet betales, foreslås det, at et
beløb svarende til lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning fratrækkes i perioden til og med den 31.
marts 2021. Det betyder, at der ved opgørelsen af likvid
formue pr. 1. januar 2021 fortsat skal foretages fradrag for et
beløb svarende til det samlede lån pr. 31. december
2020, og at fradraget skal foretages, indtil lånet er betalt,
dog længst til og med den 31. marts. Efter dette tidspunkt
må det forventes, at lån kan være betalt. Fra den
1. april 2021 vil der ikke længere kunne foretages
fradrag.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 72 d skal der til folkepensionister, som inden den 1. januar
i det pågældende år er berettiget til pension, og
som i øvrigt opfylder betingelserne i § 72 d, udbetales
en årlig supplerende pensionsydelse. Ydelsen udgør
17.200 kr. (2018-niveau). Den supplerende pensionsydelse udbetales
ikke, hvis pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede likvide formue overstiger
formuegrænsen for tildeling af helbredstillæg.
Formuegrænsen er 86.000 kr. (2018-niveau). Den likvide formue
opgøres pr. 1. januar efter reglerne for opgørelse af
likvid formue for helbredstillæg.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne vedrørende ændringsforslaget til
§ 14 c i lov om social pension.
Det foreslås, at det fremgår af
§ 72 d, stk. 2, at der i perioden fra den 1. juli 2018 til den
31. marts 2021 ved opgørelsen af den likvide formue pr. 1.
januar fratrækkes et beløb svarende til
størrelsen af det samlede lån pr. 31. december i det
forudgående år ydet efter kapitel 2 i lov om lån
til betaling af grundskyld m.v.
Med lovforslaget er der bl.a.
foreslået en midlertidig indefrysningsordning for ejerboliger
for skatteårene 2018-2020, hvorefter kommunen automatisk skal
yde lån til fysiske ejere af ejerboliger til betaling af alle
nominelle stigninger i grundskylden i forhold til 2017, hvis
stigningen for den enkelte ejer for det pågældende
år overstiger 200 kr. Lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning vil først skulle forfalde i forbindelse
med et eventuelt ejerskifte, hvor boligejeren typisk realiserer en
gevinst. Ved ejerskifte mellem ægtefæller vil lån
dog ikke forfalde til betaling. Efter den foreslåede ordning
forrentes lån ikke, ligesom der ikke vil skulle stilles
sikkerhed ved pant i ejendommen.
Regeringen ønsker at sikre, at
retten til ældrecheck og helbredstillæg ikke
påvirkes af, at der spares op til betaling af lån ydet
efter den midlertidige indefrysningsordning. På den baggrund
foreslås det, at der ved opgørelse af formue efter
§ 14 b fratrækkes et beløb svarende til det
samlede lån ydet efter kapitel 2 i lov om lån til
betaling af grundskyld m.v.
Med henblik på at sikre, at
Udbetaling Danmark ved den årlige opgørelse af formuen
hver den 1. januar i årene 2019-2021 har tilgængelige
oplysninger om størrelsen af det samlede aktuelle lån,
foreslås det, at der ved den årlige opgørelse af
formuen hver den 1. januar, jf. § 39 a, i årene
2019-2021 dog fratrækkes et beløb svarende til
størrelsen af det samlede aktuelle lån den 31.
december i det forudgående år. Det betyder, at en
eventuel forhøjelse af lånet pr. 1. januar i
opgørelsesåret ikke indgår i fradraget ved
opgørelsen af formuen efter § 14 b.
Pensionisten vil således have
mulighed for ekstra opsparing, uden at dette påvirker retten
til ældrecheck og helbredstillæg, og således have
mulighed for at betale lånet tilbage efter udløbet i
2020 af den midlertidige indefrysningsordning vedrørende
grundskyld.
Med lovforslaget er der ikke
foreslået regler om betingelser for betaling af lån i
situationer, hvor boligejeren i 2021 fravælger
videreførelse af lånet.
Beløbet fratrækkes i perioden
fra den 1. juli 2018 til den 31. marts 2021. Retten til
ældrecheck, som udbetales i januar/februar 2021, vil
således heller ikke blive påvirket af eventuel
opsparing til indfrielse af lånet - hvorved pensionisten har
tid til at tage stilling til at fravælge låneordningen
og indfri lånet. Vælger pensionisten ikke at
fravælge låneordningen, vil det indefrosne lån
ikke medføre fradrag ved opgørelsen af likvid formue
efter den 31. marts 2021.
Ad § 03
Ændring af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Efter de gældende regler i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (gammel ordning før 2003) er det
en betingelse for ret til helbredstillæg efter § 18, at
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede likvide formue ikke overstiger en fastsat
formuegrænse. Formuegrænsen udgør 86.000 kr.
(2018-niveau). Det fremgår af lovens § 19, at ved
opgørelsen af likvid formue indgår indestående i
pengeinstitutter m.v., kursværdien af obligationer,
pantebreve i depot, kursværdien af deponerede
børsnoterede aktier, kursværdien af
investeringsforeningsbeviser, kontantbeholdning og andre
værdipapirer, herunder værdipapirer i udlandet. Efter
lovens § 20 ses ved opgørelse af formuen efter §
19 bort fra en række nærmere angivne erstatninger,
godtgørelser og afkast heraf.
Kommunalbestyrelsen lægger ved sin
afgørelse om ydelse af helbredstillæg Udbetaling
Danmarks afgørelse om størrelsen af pensionistens og
en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede likvide
formue efter §§ 19 og 20 til grund.
Udbetaling Danmark træffer hver den
1. januar afgørelse om størrelsen af formue efter
§ 19, stk. 2, nr. 1-5, på grundlag af de oplysninger,
der senest er indberettet til skattemyndighederne efter
skattekontrollovens afsnit II. Er der indtrådt
væsentlige ændringer, som vil have betydning for
udbetalingen af helbredstillægget, træffer Udbetaling
Danmark afgørelse om formuen på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
oplysninger om den aktuelle formue. Udbetaling Danmark
træffer hver den 1. januar afgørelse om
størrelse af formuen efter § 19, stk. 2, nr. 6 og 7,
på grund af de senest modtagne oplysninger fra pensionisten
og en eventuel ægtefælle eller samlever.
Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om formuens størrelse på ny i
løbet af året, hvis pensionisten anmoder herom og kan
dokumentere, at den samlede likvide formue ikke overstiger
formuegrænsen. Udbetaling af helbredstillæg efter
§ 18 a kan ske med virkning fra tidspunktet fra anmodningen og
ikke med tilbagevirkende kraft, selv om formuen er reduceret til
under formuegrænsen på et tidligere tidspunkt. Der
henvises til § 39 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Det foreslås, at der i lovens §
20 indsættes et stk. 5, hvorefter der ved opgørelse af
formue efter § 19 fratrækkes et beløb svarende
til det samlede lån ydet efter kapitel 2 i lov om lån
til betaling af grundskyld m.v. Det foreslås endvidere, at
der ved den årlige opgørelse af formuen hver den 1.
januar, jf. § 39, i årene 2019-2021 dog fratrækkes
et beløb svarende til det samlede lån den 31. december
i det forudgående år. Det foreslås endelig, at
beløbet fratrækkes i perioden fra den 1. juli 2018 til
den 31. marts 2021.
Med lovforslaget er der bl.a.
foreslået en midlertidig indefrysningsordning for ejerboliger
for skatteårene 2018-2020, hvorefter kommunen automatisk skal
yde lån til fysiske ejere af ejerboliger til betaling af alle
nominelle stigninger i grundskylden i forhold til 2017, hvis
stigningen for den enkelte ejer for det pågældende
år overstiger 200 kr. Lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning vil først skulle forfalde i forbindelse
med et eventuelt ejerskifte, hvor boligejeren typisk realiserer en
gevinst. Ved ejerskifte mellem ægtefæller vil lån
dog ikke forfalde til betaling. Efter den foreslåede ordning
forrentes lån ikke, ligesom der ikke vil skulle stilles
sikkerhed ved pant i ejendommen. Af lovforslaget fremgår det,
at lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning vil
skulle videreføres i en permanent indefrysningsordning fra
og med 2021, medmindre ejeren fravælger dette.
Regeringen ønsker at sikre, at
retten til helbredstillæg ikke påvirkes af, at der
spares op til betaling af lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning. På den baggrund foreslås det, at
der ved opgørelse af formue efter § 19 fratrækkes
et beløb svarende til det samlede lån ydet efter
kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v. Det
foreslås endvidere, at der ved den årlige
opgørelse af formuen hver den 1. januar, jf. § 39 i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., dog fratrækkes et
beløb i årene 2019-2021 svarende til størrelsen
af det samlede lån den 31. december i det forudgående
år. Det foreslås endelig, at beløbet
fratrækkes i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. marts
2021.
Med forslaget sikres det, at
førtidspensionister efter gammel ordning får mulighed
for løbende at spare et beløb op svarende til
størrelsen af det til enhver tid samlede lån ydet
efter den midlertidige indefrysningsordning, uden at dette
får konsekvenser for retten til helbredstillæg.
Pensionisten vil således have mulighed for at spare op med
henblik på betaling i 2021 af lån ydet efter den
midlertidige indefrysningsordning, uden at dette påvirker
retten til helbredstillæg.
Med henblik på at sikre, at
Udbetaling Danmark ved den årlige opgørelse af formuen
hver den 1. januar i årene 2019-2021 har tilgængelige
oplysninger om størrelsen af det samlede aktuelle lån,
foreslås det, at der ved den årlige opgørelse af
formuen hver den 1. januar, jf. § 39, i årene 2019-2021
dog fratrækkes et beløb svarende til størrelsen
af det samlede aktuelle lån den 31. december i det
forudgående år. Det betyder, at en eventuel
forhøjelse af lånet pr. 1. januar i
opgørelsesåret ikke indgår i fradraget ved
opgørelsen af formuen efter § 19.
Med det fremsatte lovforslag foreslås
det, at indefrysning af stigninger i grundskylden for 2018 skal ske
fra grundskyldsrater vedrørende 2. halvår.
Det foreslås på den baggrund,
at et beløb svarende til det samlede lån ydet efter
kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v.
fratrækkes ved opgørelse af pensionistens likvide
formue i perioden fra den 1. juli 2018, fra hvilket tidspunkt
Udbetaling Danmark skal undersøge, om der er ydet et
lån, og hvor Udbetaling Danmark i givet fald skal fradrage et
tilsvarende beløb ved opgørelse af likvid formue,
når der ansøges om helbredstillæg.
Med lovforslaget er der ikke
foreslået regler om betingelser for betaling af lån i
situationer, hvor boligejeren i 2021 fravælger
videreførelse af lånet.
Med henblik på at sikre, at
pensionistens opsparing til betaling af indefrosne beløb
ikke påvirker retten til helbredstillæg fra 1. juli
2018, og for at sikre, at pensionisten får en periode til at
sørge for, at lånet betales, foreslås det, at et
beløb svarende til lån ydet efter den midlertidige
indefrysningsordning fratrækkes i perioden til og med den 31.
marts 2021. Det betyder, at der ved opgørelsen af likvid
formue pr. 1. januar 2021 fortsat skal foretages fradrag for et
beløb svarende til det samlede lån pr. 31. december
2020, og at fradraget skal foretages, indtil lånet et betalt,
dog længst til og med den 31. marts 2021. Efter dette
tidspunkt må det forventes, at lån kan være
betalt. Fra den 1. april 2021 vil der ikke længere kunne
foretages fradrag.
Ad § 04
Ændring af lov om aktiv socialpolitik
Efter den gældende regel i § 85
a i lov om aktiv socialpolitik kan der ydes
efterlevelseshjælp til personer, hvis ægtefælle
eller samlever afgår ved døden.
Efterlevelseshjælp er betinget af, at den efterlevende levede
sammen med ægtefællen/samleveren på fælles
bopæl her i landet de seneste 3 år forud for
dødsfaldet. Efterlevelseshjælp udbetales som et
engangsbeløb til den efterlevende, hvis den beregnede
årsindtægt ikke overstiger 377.553 kr. (2018-niveau).
Hjælpen kan højst udgøre 14.677 kr.
(2018-niveau) og nedsættes ved en beregnet
årsindtægt over 241.636 kr. (2018-niveau).
Hjælpen bortfalder ved en beregnet årsindtægt,
der overstiger 377.553 kr. (2018-niveau).
Det fremgår af § 85 a, stk. 4, i
lov om aktiv socialpolitik, at i opgørelsen af den beregnede
årsindtægt indgår endvidere 30 pct. af den
efterlevendes formue og formuerettigheder ud over 151.019 kr.
(2018-niveau). Den beregnede årsindtægt indeholder
således en indtægtsdel og et formuetillæg.
Formuen opgøres netto. Hvilke elementer der indgår i
beregningen af formuetillægget, fremgår nærmere
af bekendtgørelse nr. 553 af 28. april 2015 om
efterlevelseshjælp.
Personer, der er omfattet af reglerne i lov
om lån til betaling af ejendomsskatter, kan ansøge om
efterlevelseshjælp som lån. I § 85 a, stk. 7, i
lov om aktiv socialpolitik er det fastsat, at til personer, der er
omfattet af reglerne i lov om lån til betaling af
ejendomsskatter, kan forskellen mellem den beregnede hjælp
(efter § 85 a, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik) og en
beregning af hjælpen, hvor der foretages fradrag af den
formue og de formuerettigheder, der består af fast ejendom,
der tjener som bolig for den efterlevende, efter anmodning ydes som
lån. Lånet ydes efter reglerne i lov om lån til
betaling af ejendomsskatter.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring af titlen på lov om lån til betaling af
ejendomsskatter, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, og
som konsekvens af, at de regler, der efter gældende ret
henvises til i lov om aktiv socialpolitik, efter det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 2, fremover vil være indeholdt i
kapitel 1 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v.,
foreslås det at ændre de to henvisninger til »lov
om lån til betaling af ejendomsskatter« i § 85 a,
stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik til »kapitel 1 i lov om
lån til betaling af grundskyld m.v.«
De foreslåede ændringer
indebærer, at den gældende retstilstand fastholdes.
Økonomiske og
administrative konsekvenser
Udbetalingsreglerne for den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken) og helbredstillæg giver
personer i målgruppen en tilskyndelse til at holde deres
likvide formue på et lavt niveau, da de ellers ikke får
supplerende pensionsydelse og helbredstillæg.
Den midlertidige indefrysningsordning er
automatisk i 2018-2020 og kan først fravælges
(på bagkant) i 2021. Hvis personer i målgruppen for den
supplerende pensionsydelse (ældrechecken) og
helbredstillæg opbygger likvid opsparing for at spare op til
betaling af den opbyggede gæld i indefrysningsordningen (og
dermed holde en samlet set uændret nettoopsparing), kan det
med gældende regler medføre en lavere udbetaling af
supplerende pensionsydelse (ældrechecken) og
helbredstillæg.
Samspillet mellem den midlertidige,
automatiske indefrysningsordning og de gældende
udbetalingsreglerne for den supplerende pensionsydelse
(ældrechecken) og helbredstillæg giver således
ydelsesmodtagerne en tilskyndelse til at nedbringe deres
nettoopsparing, da de ellers risikerer ikke at få udbetalt
supplerende pensionsydelse (ældrecheck) og
helbredstillæg.
Med ændringsforslaget neutraliseres
denne tilskyndelse for målgruppen til at nedbringe
nettoopsparingen.
Ændringsforslaget indebærer, at
der ved opgørelsen af formuen fratrækkes et
beløb svarende til størrelsen af det samlede aktuelle
lån til betaling af stigninger i grundskylden for
skatteårene 2018-2020. Ændringsforslaget skønnes
på baggrund af foreliggende oplysninger om folkepensionister
og ejendomsoplysninger - isoleret set - at medføre, at op
til ca. 400 ekstra pensionister i 2019, 1.400 ekstra pensionister i
2020 og 2.800 ekstra pensionister i 2021 vil komme under den
likvide formuegrænse for den supplerende pensionsydelse
(ældrecheck) og helbredstillæg. Heraf vurderes 140
pensionister i 2019, 440 pensionister i 2020 og 890 pensionister i
2021 at have en positiv personlig tillægsprocent og dermed
være berettiget til den supplerende pensionsydelse og/eller
helbredstillæg.
Skønnet er behæftet med nogen
usikkerhed og forudsætter, at grundskyldsbetalingen stiger
med den maksimale reguleringsprocent på 7 pct. om året
i 2018-2020. For de flestes vedkommende vil der formentlig
være tale om stigninger i grundskylden på mindre end 7
pct. Det er således vurderingen, at skønnet
lægger en øvre grænse for, hvor mange flere
pensionister der vil være berettiget til den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken) og helbredstillæg.
På det grundlag skønnes
ændringsforslaget isoleret set at medføre
ydelsesmæssige offentlige merudgifter før skat og
tilbageløb til den supplerende pensionsydelse og
helbredstillæg på op til 2 mio. kr. i 2019, op til 6
mio. kr. i 2020 og op til 13 mio. kr. i 2021, svarende til op til 1
mio. kr. i 2019, op til 3 mio. kr. i 2020 og op til 7 mio. kr. i
2021 efter skat og tilbageløb.
Disse isolerede økonomiske
konsekvenser skal imidlertid ses i lyset af, at den midlertidige
indefrysningsordning kan medføre begrænsede offentlige
mindreudgifter til den supplerende pensionsydelse
(ældrechecken) og helbredstillæg. Således kan de
omfattede personer have et ønske om at øge deres
likvide formue (muliggjort af den sparede boligskat her og nu)
svarende til den opbyggede gæld i indefrysningsordningen,
så deres nettoopsparing er uændret. Denne potentielle
mindreudgift er ikke indregnet i de samlede økonomiske
konsekvenser ved boligforliget.
På den baggrund skønnes
lovforslaget om den midlertidige indefrysningsordning og
ændringsforslaget samlet set at have begrænsede
konsekvenser for de offentlige udgifter til den supplerende
pensionsydelse og helbredstillæg.
Det skønnes endvidere med betydelig
usikkerhed, at forslaget vil medføre administrative
merudgifter for Udbetaling Danmark til implementeringsomkostninger
på op til størrelsesordenen 6,5 mio. kr. samt
øgede driftsomkostninger på 1-2 mio. kr. årligt.
De administrative merudgifter vedrører en opgavevaretagelse,
som Udbetaling Danmark har overtaget fra kommunerne, og reguleres
dermed i kommunernes administrationsbidrag til Udbetaling
Danmark.
De samlede økonomiske konsekvenser
for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob
Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 171
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Endelig revideret tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 171
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at undersøge muligheden for
valgfrihed i forhold til den midlertidige kommunale
indefrysningsordning i 2018-2020 for stigninger i grundskylden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at bekræfte, at
implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem fortsat
forventes at holde tidsplanen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
|