Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile (Autorisation af osteopater, udvidelse af
tandlægernes virksomhedsområde m.v.)
(Lovforslag nr. L 170)
Med
lovforslaget foreslås det at gennemføre en række
ændringer i autorisationsloven.
Det
foreslås for det første at
indføre en autorisationsordning for osteopater. Som led i
ordningen foreslås det at indføre en beskyttelse af
titlen som osteopat, og at autoriserede osteopater - på linje
med læger, kiropraktorer, fysioterapeuter og registrerede
alternative behandlere med minimum 250 timers uddannelse i manuel
behandling - forbeholdes ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Den, der
ansøger om autorisation som osteopat vil desuden efter
forslaget skulle opfylde nærmere bestemte
uddannelsesmæssige krav, der foreslås fastsat af
Styrelsen for Patientsikkerhed. Osteopater, der autoriseres efter
den foreslåede ordning, vil blive underlagt de generelle
forpligtelser, der gælder for øvrige grupper af
autoriserede sundhedspersoner efter autorisationsloven og
sundhedsloven. Desuden vil autoriserede osteopater blive underlagt
tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det
foreslås også, at der som led i autorisationsordningen
åbnes mulighed for, at patienter, der behandles af
autoriserede osteopater, kan klage over behandlingen til
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og søge
erstatning efter patienterstatningsordningen.
For det andet foreslås det at udvide
tand-, mund- og kæbekirurgers virksomhedsområde. Det
tandlægefaglige speciale tand-, mund- og kæbekirurgi
har ændret sig markant gennem en årrække,
således at specialtandlæger i tand-, mund- og
kæbekirurgi ansat på kæbekirurgiske
hospitalsafdelinger i dag varetager højt specialiserede
behandlinger. Disse behandlinger foretages i dag efter delegation
fra læger på trods af, at den faglige kompetence ligger
hos specialtandlægerne i tand-, mund- og
kæbekirurgi.
For det tredje foreslås en
ændring af reglerne om tilbageholdelse af inhabile somatiske
patienter i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af
varigt inhabile, idet betingelserne for tilbageholdelse af
patienter, som ikke er tvangsindlagte, ikke kan opfyldes. Dette
skyldes en forkert henvisning til betingelserne i loven. Det er
hensigten med lovforslaget at rette op på denne fejl.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.