Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 9. november 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 23. juni 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 225, folketingsåret
2016-17. Den 4. oktober 2017 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at A. P. Møller - Mærsk A/S i april
2016 udsendte en pressemedde?lelse, hvor det fremgik, at man ville
nedlægge store dele af Tyrafeltet og dermed lukke ned for
langt den største del af den danske gasproduktion i
Nordsøen, hvis man ikke inden den 1. januar 2017 fik en
aftale om lavere skat. Enhedslisten opfatter dette som ren
revolverpolitik fra A. P. Møller - Mærsk A/S, hvor man
tog en stor del af den danske energiforsyning som gidsel.
Desværre har aftalepartierne bøjet sig for kravet fra
A. P. Møller - Mærsk A/S. I marts 2017 indgik disse
partier en aftale om at lempe beskatningen af olieselskaberne. Ikke
bare for A. P. Møller - Mærsk A/S og de andre
selskaber i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), men for alle
olieselskaber i den danske del af Nordsøen. Enhedslisten
undrer sig over, hvordan A. P. Møller - Mærsk A/S
kunne komme igennem med den lempelse og få så stort et
flertal med. I 2003 var der kun et snævert flertal (V, DF, K
og RV) for en problematisk skatteaftale, der bl.a. indførte
et skattestop for olieselskaberne. Hvis et flertal i Folketinget
skulle beslutte at sætte skatten på olien op, skal A.
P. Møller - Mærsk A/S og DUC kompenseres fuldt ud. Det
er en form for aftale, der kun kendes fra bananrepublikker. Den
aftale var Enhedslisten selvfølgelig imod, og det var S og
SF også. Derfor er det overraskende, at S og SF nu er med til
at vedtage en lempelse af skatten, der går videre end aftalen
fra 2003. Begrundelsen for den nye skattelettelse
påstås at være, at oliepriserne er faldet, men
selv om prisen er faldet fra store højder, er den fortsat
meget højere, end dengang 2003-aftalen blev indgået.
Oliepriserne er ikke faldet, de er steget - og er højere end
det, der lå til grund for Nordsøaftalen i 2003. I et
notat fra forhandlingerne i 2003 vurderede regeringen, at
olieprisen ville være på 22 dollar pr. tønde
stigende til 36 dollar pr. tønde i 2042, hvor 2003-aftalen
udløber. Men umiddelbart efter 2003 steg olieprisen markant,
og i flere år har olieprisen været over 100 dollar pr.
tønde. Prisen for en tønde olie ligger i dag på
omkring 50 dollar. Det er således yderst diskutabelt,
når A. P. Møller - Mærsk A/S påstår,
at firmaet skal have en skatterabat på grund af faldende
oliepriser, især set i lyset af at de i årevis har
tjent milliarder af kroner mere, end de havde forventet.
Skatteklausulen fra 2003 er skræddersyet til A. P.
Møller - Mærsk A/S og DUC, og den er så
skræddersyet, at den oven i købet ikke automatisk
følger med, når A. P. Møller - Mærsk A/S
nu vil sælge videre til franske Total. Dette emne har
Enhedslisten tænkt sig at forfølge. Enhedslisten kan
ikke støtte, at skatteborgerne med dette lovforslag endnu en
gang skal betale for skatterabatter til olieproducenterne oven i
skatter, der i forvejen er for lave - og markant lavere end f.eks.
i Norge, og kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
1) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 A indsættes i stk. 1, 3. pkt., efter »efter«:
»kulbrinteskattelovens«.
[Præcisering af
henvisning]
2) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 A indsættes i stk. 1, 4. pkt., efter »reglerne
i«: »kulbrinteskattelovens«.
[Præcisering af
henvisning]
Til § 5
3) I
stk. 3, 2. pkt., ændres
»stk. 3« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at det i § 9 A,
stk. 1, 3. og 4. pkt., præciseres, at henvisningerne til
henholdsvis § 20 G, stk. 1, og kapitel 3 B er til
kulbrinteskattelovens regler.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 5, stk.
3, 2. pkt., henvises til 1. pkt. i § 5, stk. 3, og ikke til
hele § 5, stk. 3. Ændringen er en rettelse af en
henvisningsfejl.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 17
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|