Fremsat den 28. februar 2018 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse
(Nye muligheder for friluftsreklamer i det
åbne land)
§ 1
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1553 af 19. december 2017 og § 1 i lov
nr. 1554 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 21 affattes således:
»§ 21. I det åbne
land må der ikke opsættes plakater, afbildninger,
fritstående skilte, lysreklamer og andre indretninger i
reklame- og propagandaøjemed. Skiltning om servicevejvisning
og turistoplysningstavler, der opsættes af myndighederne i
henhold til vej- og færdselslovgivningen, anses ikke for
opsætning i reklame- og propagandaøjemed.
Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke
1)
virksomhedsreklamer, som opsættes i umiddelbar tilknytning
til virksomheden, når de ikke virker dominerende i
landskabet,
2) skiltning om
virksomheder og om salg af erhvervsgrunde, der opsættes i et
område, der i en lokalplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget,
3) skiltning om
salg af erhvervsgrunde og erhvervsudvikling, der opsættes i
et område, der i en kommuneplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget,
4) mindre
skilte, der opsættes højst 30 meter fra byer, herunder
landsbyer, med højst 3.000 indbyggere beregnet fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse, og som oplyser om
lokale virksomheder i byen,
5) mindre
oplysningskilte vedrørende næringsdrift eller
virksomhed, når skiltet opsættes på egen ejendom
eller ved indkørsel til egen ejendom fra nærmeste
offentlige vej eller private fællesvej,
6) mindre skilte
om sæsonbetinget salg af frisk frugt og grøntsager,
blomster samt juletræer og pyntegrønt dyrket på
den pågældende ejendom, der i sæsonen
opsættes på egen ejendom, ved indkørsel til egen
ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej eller ved en anden nærliggende sidevej eller
markvej,
7) skiltning i
forbindelse med trafiksikkerhedskampagner, der er godkendt af
Rådet for Sikker Trafik,
8) valgplakater,
bannere og lignende, der opsættes i forbindelse med
folketingsvalg, valg til kommunale, regionale eller andre
offentlige råd eller folkeafstemninger,
9) skiltning til
lokale arrangementer, herunder loppemarkeder, lokale
sportsarrangementer og byfester, der afholdes i en by eller i det
åbne land, når skiltningen placeres ved indfaldsvejen
eller indfaldsvejene til en by højst 30 meter fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse og inden for en
radius af 5 km fra adressen, hvor arrangementet afholdes,
10) skiltning
til små, enkeltstående arrangementer i det åbne
land, herunder "åben gård"- arrangementer, når
skiltningen opsættes på den pågældende
ejendom eller ved indkørsel til ejendommen fra
nærmeste offentlige vej eller private fællesvej og
11) skiltning
til større arrangementer, herunder dyrskuer, omrejsende
cirkus, koncerter eller musikfestivaller, der afholdes i det
åbne land, når:
a) skiltningen
placeres på det sted, hvor arrangementet finder sted, eller
ved indkørsel til ejendommen fra nærmeste offentlige
vej eller private fællesvej, eller
b) skiltningen
placeres ved indfaldsvejen eller indfaldsvejene til en by
højst 30 meter fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse og inden for en radius af 30 km fra adressen, hvor
arrangementet afholdes.
Stk. 3.
Skiltning som nævnt i stk. 2, nr. 9-11, må kun
vedrøre arrangementer af højst 1 uges varighed og
må tidligst opsættes 14 dage før arrangementet
afholdes og skal være nedtaget senest 1 uge efter
arrangementets afslutning, medmindre andet er bestemt i regler
fastsat efter stk. 6.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan i helt særlige
tilfælde dispensere fra forbuddet i stk. 1 til en virksomheds
opsætning af et mindre oplysningsskilt ved en
nærliggende by, hvor virksomheden ikke er beliggende, hvis
helt særlige tilkørselsforhold eller andre
særlige geografiske forhold fratager virksomheden muligheden
for at opsætte et skilt i overensstemmelse med stk. 2, nr.
4.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der anbringes reklamer på
idrætsanlæg.
Stk. 6.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om skilte og skiltning som nævnt i stk.
2, herunder om varigheden af skiltningen og om størrelse,
udformning og placering m.v.«
2. I
§ 67, stk. 2, ændres »§ 21, stk. 3«
til: »§ 21, stk. 5«.
3. I
§ 74, stk. 5, ændres »§ 21, stk. 2, nr. 2 og
5« til: »§ 21, stk. 6«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, i lov om
naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni
2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler fastsat i medfør af § 21, stk.
6.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger Indholdsfortegnelse |
|
1. | | Indledning | 2. | | Lovforslagets
baggrund | 3. | | Lovforslagets
hovedindhold | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.1.1. | Naturbeskyttelseslovens regler om skiltning i det
åbne land | | 3.1.2. | Forholdet til
skiltningsreglerne i færdsels- og
vejlovgivningen | | 3.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. | | Regionale
konsekvenser, herunder konsekvenser for landdistrikter | 5. | | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | | Administrative
konsekvenser for borgere | 8. | | Miljømæssige konsekvenser | 9. | | Forholdet til
EU-retten | 10. | | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give borgere, private
virksomheder og offentlige myndigheder bedre muligheder for at
opsætte skilte, der reklamerer for turistmål, lokale
erhverv m.v. og kortvarige arrangementer i det åbne land.
Hermed forbedres mulighederne for at tiltrække
besøgende eller kunder og dermed understøttes
mulighederne for vækst og udvikling i landdistrikterne.
Det foreslås på denne baggrund, at de gældende
undtagelser i § 21, stk. 2, fra naturbeskyttelseslovens forbud
i § 21, stk. 1, mod friluftsreklamer udvides med henblik
på at muliggøre opsætning af skilte i flere
situationer end i dag.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til en mindre sproglig
modernisering af dele af bestemmelsen i § 21, stk. 2, om
undtagelser fra forbuddet mod friluftsreklamer samt en udbygning af
bemyndigelsen for miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om placering og udformning
m.v. af den skiltning i det åbne land, der er undtaget fra
forbuddet.
Endelig indeholder lovforslaget en præcisering af §
21, stk. 1, i overensstemmelse med gældende praksis.
2. Lovforslagets baggrund
Med regeringsudspillet "Vækst og
udvikling i hele Danmark" fra november 2015 besluttede den
daværende regering (Venstre) at igangsætte et
serviceeftersyn af reglerne for skiltning i det åbne land.
Det fremgik af udspillet, at "Med bedre skiltning bliver det
nemmere at finde vej til lokale erhverv og turistattraktioner som
overnatningsmål, spisesteder, naturområder,
badestrande, golfbaner og lokale eller nationale
seværdigheder. Dermed vil det blive lettere for lokale
erhverv og turistmål at tiltrække besøgende, og
det vil understøtte mulighederne for udvikling i
landdistrikterne. "
Af aftalen fra juni 2016 mellem regeringen (Venstre),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om "Danmark i bedre balance - Bedre rammer for kommuner, borgere og
virksomheder i hele landet" fremgik, at "når resultatet af
serviceeftersynet foreligger efter sommeren 2016, vil
aftaleparterne nærmere drøfte mulige initiativer", og
endelig indgik det i regeringsgrundlaget fra november 2016 "For et
friere, rigere og mere trygt Danmark", at regeringen i forhold til
turismen bl.a. vil sikre "en bedre skiltning i Danmark, så
turisterne let kan komme til og rundt i Danmark".
På baggrund af regeringsudspillet fra november 2015 blev
der i maj 2016 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Erhvervsministeriet (tidligere Erhvervs-
og Vækstministeriet), Miljø- og
Fødevareministeriet og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet (tidligere Transport- og Bygningsministeriet) med
Vejdirektoratet som formand, der skulle gennemføre det
ovennævnte serviceeftersyn.
Arbejdsgruppen skulle bl.a. se på, hvordan reglerne i
naturbeskyttelsesloven om skiltning i det åbne land kunne
ændres, så det er muligt at anbringe skilte m.v. i
visse områder, hvor det i dag ikke er muligt.
Det fremgår af arbejdsgruppens kommissorium, at der
endvidere skulle ses på mulighederne for at give adgang til
kortvarig skiltning, og det skulle vurderes, om reglerne for
almindelig og særlig servicevejvisning, som hører
under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressort, har fulgt
med den samfundsmæssige udvikling inden for geografiske
rejsemål, behov for lejlighedsskiltning, turistskiltning og
opfølgende skiltning samt, om der er mulighed for at
foretage de nødvendige helhedsskøn.
Arbejdsgruppen har i august 2017 afgivet rapporten
"Serviceeftersyn af regler for skilte i det åbne land. Bedre
mulighed for skilte til lokale erhverv og turistattraktioner i
landdistrikterne". Arbejdsgruppen har gennemgået den
relevante lovgivning om skiltning i færdselsloven, lov om
offentlige veje og lov om private fællesveje samt
administrationen heraf for så vidt angår geografisk
vejvisning, almindelig og særlig servicevejvisning,
lejlighedsskiltning, samt bestemmelsen i § 21 i
naturbeskyttelsesloven om friluftsreklamer og den tilhørende
bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016, om opsætning
af mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og
reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne
land.
Arbejdsgruppen har peget på en række forslag til
ændringer i reglerne om vejafmærkning og i regler i
naturbeskyttelsesloven, der samlet vil kunne give flere muligheder
for skiltning til virksomheder, spisesteder og turismemål
m.v. Lovforslaget følger op på arbejdsgruppens forslag
for så vidt angår reglerne om friluftsreklamer i
naturbeskyttelseslovens § 21.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ligeledes fulgt op
på anbefalingerne på ministeriets område i regler
efter vej- og færdselslovgivningen. En opfølgning har
imidlertid ikke krævet lovændringer, men er
gennemført administrativt i form af nye
vejafmærkningsbekendtgørelser.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Naturbeskyttelseslovens regler om skiltning i det
åbne land
Lovgivning om reklameskilte i det åbne land har siden de
første naturfredningslove i 1917 og 1937 haft til
formål at medvirke til beskyttelse af landskabet og det
åbne land. Reglerne har gennem et par mindre senere
ændringer givet flere muligheder for at opsætte
reklameskilte inden for rammerne af de landskabelige hensyn.
Efter den nugældende naturbeskyttelseslovs § 21
må der ikke anbringes "plakater, afbildninger,
fritstående skilte, lysreklamer og andre indretninger i
reklame- og propagandaøjemed" i det åbne land, uanset
om skiltningen er kortvarig. Forbuddet omfatter skilte, flag,
bannere og reklamegenstande m.v., herunder reklamer påsat
f.eks. vogne, biler mv., der er placeret med henblik på
reklamering.
Reglerne gælder ikke i byer, dvs. i bymæssig
bebyggelse, men kun i det åbne land, hvad enten der er tale
om byzone, sommerhusområder eller landzone. Natur- og
Miljøklagenævnet, i dag Miljø- og
Fødevareklagenævnet, har ved flere afgørelser
taget stilling til, hvad der skal forstås ved "det åbne
land" i § 21.
Nævnet har lagt til grund, at ved vurderingen af, om et
skilt er opsat i bymæssig bebyggelse eller åbent land,
er det afgørende, om området opleves som en del af et
byområde eller som en del af det åbne land. Det
åbne land skal i den forbindelse forstås som alt andet
end by og bymæssig bebyggelse, dvs. såvel åbne
marker som skove og naturområder. Et område kan efter
omstændighederne karakteriseres som åbent land, selv om
det på flere sider er omgivet af bymæssig bebyggelse.
Det gælder bl.a. grønne landskabskiler i større
byområder.
Naturbeskyttelseslovens formål er blandt andet at beskytte
naturen og de landskabelige og kulturhistoriske værdier.
Formålet med forbuddet mod reklameskilte og lignende i det
åbne land er at beskytte de landskabelige værdier ved
at friholde det åbne land for reklameskilte, reklameflag og
andre store og små reklamegenstande i overensstemmelse med
lovens formål.
§ 21 indeholder en række undtagelser fra forbuddet,
bl.a. for virksomhedsreklamer opsat i tilknytning til en
virksomhed, skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder om
virksomhederne i området og om salg af erhvervsgrunde i
området og mindre oplysningsskilte, der opsættes ved
indkørslen til en virksomhed. Valgplakater er også
undtaget fra forbuddet. For en mere detaljeret beskrivelse af de
enkelte undtagelser henvises til bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser.
Den gældende bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni
2016 om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg
m.v. i det åbne land fastsætter nærmere regler om
størrelse, placering, valg af farver, anvendelse af logoer
m.v. i forhold til mindre oplysningsskilte og skilte i
lokalplanlagte erhvervsområder, jf. lovens § 21, stk. 2,
nr. 2 og 5. Bekendtgørelsen fastsætter endvidere
nærmere regler om kommunalbestyrelsens administration af
reglerne i § 21, stk. 3, jf. lovens § 67, stk. 2, om
reklamer på idrætsanlæg i det åbne
land.
Der kan ikke gives dispensation fra forbuddet i § 21, stk.
1, til opsætning af reklamer i det åbne land. Undtaget
herfra er dog reklamer på idrætsanlæg, idet
kommunalbestyrelsen kan dispensere til reklamer på
idrætsanlæg i det åbne land.
Overtrædelse af forbuddet er strafbelagt efter reglerne i
naturbeskyttelseslovens § 89.
Det følger af lovens § 73, at kommunalbestyrelsen
skal påse, at reglerne overholdes. Kommunalbestyrelsen skal
som tilsynsmyndighed endvidere påse, at påbud og forbud
efterkommes, ligesom den skal foranledige et ulovligt forhold
lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. Det
følger endvidere af § 9, stk. 2, i
førnævnte bekendtgørelse, at Vejdirektoratet
fører tilsyn med overholdelse af bekendtgørelsen og
af forbuddet i naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1, for
så vidt angår skiltning og opsætning af andre
indretninger i reklameøjemed langs statsvejene.
Kommunalbestyrelsens henholdsvis Vejdirektoratets
afgørelser som tilsynsmyndighed kan ikke påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. lovens
§ 78, stk. 1. Det følger af nævnets praksis, at
afgørelser kan påklages for så vidt angår
fortolkning af lovgrundlaget, herunder om der er tale om ulovlige
forhold.
3.1.2. Forholdet til skiltningsreglerne i færdsels-
og vejlovgivningen
Reguleringen i naturbeskyttelseslovens § 21 vedrører
reklameskilte m.v. i det åbne land, der er udformet og opsat
af en privat (fysisk eller juridisk) person og sædvanligvis
på den pågældendes ejendom, og som
vedrører den pågældendes virksomhed,
virksomhedens produkter eller formål og dens beliggenhed
på den pågældende vej m.v. Skiltning om salg af
erhvervsgrunde kan også være opsat af den
pågældende kommune som grundejer.
Reklameskilte kan være ganske simple og "hjemmelavede"
eller være større og mere professionelt
udført.
Færdselsloven, lov om offentlige veje og lov om private
fællesveje eller regler udstedt i medfør heraf
indeholder ligeledes regler om skiltning og vejafmærkning.
Regler om vejafmærkning fremgår af
bekendtgørelse nr. 1632 af 20. december 2017 om
vejafmærkning, der er udstedt med hjemmel i
færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5.
januar 2017. Reglerne henhører under Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet.
Til forskel fra naturbeskyttelseslovens regler vedrører
denne regulering skiltning om f.eks. geografisk vejvisning og
almindelig servicevejvisning, der er til vejledning for
færdslen og er placeret efter nærmere regler, som
også fastsætter indholdet af skiltningen. Der er tale
om en autoriseret skiltning om servicevejvisning, der er opdelt i
trafikalt begrundet servicevejvisning om terminalmål, f.eks.
lufthavn (ligesom den geografiske vejvisning), og den kommercielle
servicevejvisning.
Skiltning efter førnævnte lovgivning tjener som
udgangspunkt trafikale formål og anses ikke for at være
omfattet af forbuddet i naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1,
om skiltning i reklame- og propagandaøjemed. Det findes
imidlertid hensigtsmæssigt at præcisere dette i selve
lovteksten i et nyt punktum i § 21, stk. 1, om skiltning i
reklame- og propagandaøjemed. Der henvises i øvrigt
til lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 1.
Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 4, (der
foreslås justeret sprogligt), undtager valgplakater fra
lovens forbud mod at anbringe plakater og skilte m.v. i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land.
Der findes regler i vejlovgivningen og færdselsloven om
ophængning af valgplakater. Valgplakater, der opsættes
på vejarealer, f.eks. på lygtepæle, lysmaster og
træer, er omfattet af regler i lov om offentlige veje, jf.
lov nr. 1520 af 27. december 2014, der i § 3 definerer
valgplakater som "Valgagitatoriske meddelelser på en
vejrbestandig plade, der ikke er større end 0,8 m2", og i §§ 84-85
fastsætter nærmere regler om ophængning og
ophængningsperiode m.v.
Lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1234 af 4. november 2015, indeholder i §§ 66-66 b
tilsvarende regler om brug af vejarealet og lysmaster m.v. til
ophængning af valgplakater. Efter disse regler må der
ophænges valgplakater fra den 4. lørdag før
valgdagen op til 8 dage efter valgdagen.
Placering af skilte i vejsiden og i lygtepæle m.v.
på statslige og kommunale veje kræver tilladelse fra
den pågældende vejmyndighed i henhold til både
vejloven og lov om private fællesveje.
Skiltning, herunder valgplakater, må ikke dække for
autoriseret færdselsafmærkning og vejledende
vejvisningstavler eller lignende udstyr og forhindre
hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt
udgøre en fare for trafiksikkerheden. Skilte må bl.a.
ikke ophænges på eller over motorveje, motortrafikveje
og disses rampeanlæg eller anbringes i midterrabatter,
rundkørsler og lignende ved nærmere fastsatte
fartgrænser, ligesom der er krav om minimumsafstand til
vejbane og cykelsti.
Efter § 99 i færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, kan valgplakater
og bannere m.v. kræves fjernet, hvis de f.eks. hænges
op sammen med autoriseret vejafmærkning, er vildledende eller
forhindrer oversigtsforhold.
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af regeringsudspillet "Vækst og
udvikling i hele Danmark" fra november 2015, at det på
baggrund af et serviceeftersyn af regler om skiltning i det
åbne land skal gøres lettere for lokale erhverv og
turistmål at tiltrække besøgende og
understøtte mulighederne for udvikling i landdistrikterne,
ligesom regeringen som følge af regeringsgrundlaget fra
november 2016 "For et friere, rigere og mere trygt Danmark" bl.a.
vil sikre en bedre "skiltning i Danmark, så turisterne let
kan komme til og rundt i Danmark".
En tværministeriel arbejdsgruppe har som beskrevet i
afsnit 2 ovenfor peget på en række muligheder for at
ændre lovgivningen for at muliggøre mere skiltning. I
forhold til naturbeskyttelsesloven peger arbejdsgruppen blandt
andet på en række nye muligheder for at opstille skilte
i det åbne land.
Arbejdsgruppen foreslår blandt andet, at det bliver muligt
at opsætte skilte i det åbne land om salg af
erhvervsgrunde i kommuneplanlagte, kommende erhvervsområder,
og at virksomheder i mindre byer får mulighed for at
opsætte reklameskilte lige uden byen. Disse forslag er fulgt
op ved de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2, nr. 3
og 4. Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at det bliver muligt
med skiltning at reklamere for salg af produkter fra marken i
sæsonen samt for kortvarig skiltning i det åbne land
til forskellige større og mindre arrangementer. Dette er
fulgt op i de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2,
nr. 6 og nr. 9-11.
Arbejdsgruppens forslag har til formål dels at give flere
muligheder for virksomheder og arrangementer for at opsætte
reklameskilte, dels at sikre, at skilte ikke opsættes spredt
i hele det åbne land, men tilknyttes bymæssig
bebyggelse eller i nogle tilfælde f.eks. en
indkørsel.
Det foreslåede krav om en 30 meter zone om mindre byer,
hvor virksomheder kan opsætte et reklameskilt, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2, nr. 4, er udtryk
for en sådan afvejning. Det samme gælder forslaget om,
at der ligesom i dag fastsættes nærmere regler om
blandt andet udformning og placering i det åbne land af den
skiltning, der er undtaget fra lovens forbud, med henblik på
at beskytte landskabet og det åbne land, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 6. Denne bestemmelse
bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om den skiltning, der er
nævnt i § 21, stk. 2, i forslaget.
De foreslåede regler følger op på
arbejdsgruppens forslag. Ministeriet har i den forbindelse
overvejet, hvorledes de nye muligheder kan udformes, så de
gøres operationelle og enkle at forstå og at
håndhæve.
Det foreslås herefter, at det gældende forbud i
§ 21, stk. 1, mod at anbringe reklamer m.v. i det åbne
land opretholdes, men at der fremover gives mulighed for, at lokale
virksomheder beliggende i mindre byer skal kunne opsætte
reklameskilte lige uden for bygrænsen og højst 30
meter fra grænsen for den bymæssige bebyggelse. Det
foreslås, at miljø- og fødevareministeren
bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler for
skiltes udformning og indhold, der skal gøre mulighederne
klare og håndhævelsen så enkel som muligt.
Det foreslås endvidere, at muligheden for at opsætte
skilte for salg af erhvervsgrunde, der i dag kun gælder i
lokalplanlagte erhvervsområder, også skal gælde
for områder, der i kommuneplanens rammer for
lokalplanlægningen er udlagt til erhvervsområde. I
disse områder foreslås det endvidere som noget nyt at
give mulighed for opsætning af skiltning om
erhvervsudvikling. De gældende regler om skiltning i
lokalplanlagte erhvervsområder, der også giver mulighed
for skiltning om virksomhederne i området, videreføres
uændret.
For at begrænse antallet af skilte og minimere den
landskabelige påvirkning af sådanne skilte
foreslås ministeren også på dette område
bemyndiget til i en bekendtgørelse at fastsætte
nærmere krav til skiltningen, f.eks. om at der kun må
opsættes et skilt ved hver indfaldsvej til
erhvervsområdet, og at skiltning skal placeres så
tæt på bymæssig bebyggelse som muligt.
Det foreslås endvidere, at der gives flere muligheder for
at opsætte skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt
og grønt, blomster og juletræer og pyntegrønt,
der er dyrket på den pågældende ejendom,
således som det trods det gældende forbud allerede ses
ved landevejene i dag.
Det foreslås herudover, at det som noget nyt skal
være muligt at opsætte lejlighedsskiltning, dvs.
skiltning, der reklamerer for forskellige kortvarige
arrangementer.
Det er dels skiltning for lokale arrangementer, f.eks.
loppemarkeder, der blandt andet kan være arrangeret af
spejdere eller sportsklubber og lokale by- eller havnefester, der
afholdes i en by eller i det åbne land, samt helt små
enkeltstående arrangementer på en ejendom i det
åbne land, som f.eks. "åben-gård -arrangement"
på et landbrug. I sidstnævnte tilfælde
foreslås det, at der kan skiltes på stedet, hvor
arrangementet afholdes eller ved indkørslen hertil.
Skiltning til førstnævnte arrangementer skal efter
forslaget placeres i tilknytning til byer højst 30 meter fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse, ligesom der
foreslås fastsat en grænse for, hvor langt en
sådan skiltning må opsættes fra det
pågældende arrangement.
Dels er det skiltning for større arrangementer, der
foregår i det åbne land, og som er rettet mod en
bredere kreds end de lokale beboere, som f.eks. større
dyrskuer eller musikfestivaller. Det foreslås for disse typer
skiltning, at skiltet højst må placeres 30 meter fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse, ligesom der
foreslås fastsat en grænse for, hvor langt en
sådan skiltning må opsættes fra det
pågældende arrangement. Der foreslås endvidere
mulighed for skiltning på det sted, hvor et sådant
arrangement afholdes eller ved indkørslen hertil.
For at begrænse antallet af skilte og den landskabelige
påvirkning på grund af deres placering foreslås
det, at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler herom.
Der foreslås samtidig en tidsbegrænsning for, hvor
længe skiltning vedrørende kortvarige arrangementer
må være opsat. Det foreslås således, at
skiltningen kun må angå arrangementer af højst 1
uges varighed, og at skiltningen tidligst må opsættes
14 dage før afholdelsen af arrangementet og skal nedtages
senest 1 uge efter arrangementets afslutning. Ministeren bemyndiges
til evt. at fravige disse regler ved en bekendtgørelse.
Endelig går forslaget ud på at forenkle og
modernisere de gældende bestemmelser i loven om undtagelser
fra forbuddet, herunder at ophæve kravet om, at
virksomhedsreklamer ikke må være synlige over store
afstande, ligesom der foreslås en præcisering af selve
forbudsbestemmelsen i lovens § 21, stk. 1.
Forslaget indebærer således mulighed for at
opsætte skilte, der ikke har været mulighed for hidtil.
Opsatte skilte, der er ulovlige efter de nugældende regler,
men som efter lovforslaget vil være lovlige, vil
således ikke efter lovens ikrafttræden indebære
en strafbar overtrædelse af lovens forbud.
4. Regionale konsekvenser, herunder konsekvenser for
landdistrikter
Lovforslaget indeholder regler, der muliggør
opsætning af mindre skilte, der vurderes navnlig at få
betydning for områder uden for de større byer.
Dermed vil det blive lettere for lokale erhverv og
turistmål at tiltrække besøgende, og det vil
understøtte mulighederne for udvikling i
landdistrikterne.
Forslaget om kortvarig skiltning til arrangementer skal medvirke
til at understøtte de mange lokale arrangementer i byer og
på landet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed i forhold til § 21
om reklamer i det åbne land og den tilhørende
bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 855 af 27.
juni 2016 om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg
m.v. i det åbne land. På statsvejene påser
Vejdirektoratet, at forbuddet i § 21 og de regler, der er
udstedt i medfør heraf, overholdes.
Lovens forbud kan ikke fraviges ved dispensation, bortset fra
dispensation til reklamer på idrætsanlæg i det
åbne land. Et skilt, der ikke er i overensstemmelse med
reglerne, er derfor ulovligt, og tilsynsmyndigheden skal
påbyde det fjernet.
Forslaget indebærer, at en række af de ulovlige
skilte, der i dag ses i det åbne land, vil blive lovlige med
forslaget. Det gælder f.eks. for mindre skilte, der ofte ses
ved indfaldsvejen til byer, hvor der reklameres for en virksomhed i
byen, f.eks. for den lokale kro eller supermarked eller skiltning
om arrangementer som byfester, loppemarkeder og dyrskuer. Det
gælder ligeledes skilte om salg af erhvervsgrunde i
kommuneplanlagte erhvervsområde og skilte om salg af
grøntsager og frugt fra marken i sæsonen.
Med forslaget må det forventes, at der vil blive opsat
flere skilte i reklameøjemed end i dag, men da en del af de
skilte, der opsættes ulovligt i dag, med forslaget vil kunne
opsættes lovligt, forventes tilsynsopgaven ikke at blive
øget nævneværdigt. Der vil endvidere blive
fastsat nærmere regler i den gældende
bekendtgørelse om opsætning af mindre
oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer
på idrætsanlæg i det åbne land med hensyn
til placering og udformning af disse skilte.
Med den foreslåede 30 meter zone omkring mindre byer med
op til 3.000 indbyggere for så vidt angår
opsætning af reklameskilte for virksomheder i byen, og 30
meter zonen omkring byer i forhold til lejlighedsskiltning for
forskellige arrangementer forventes den ellers vanskelige vurdering
af grænsen mellem bymæssig bebyggelse og det åbne
land at blive mindre og dermed indebære en administrativ
lettelse. Der henvises til lovforslagets bemærkninger til de
enkelte bestemmelser. Endelig er det tanken at forenkle den
gældende bekendtgørelse, navnlig i forhold til
udformning af skilte. Færre krav til udformningen af
skiltningen forventes at ville lette kravene til virksomhederne og
forenkle tilsynet for tilsynsmyndighederne.
Det forventes derfor, at lovforslaget samt forenklingen af
bekendtgørelsen om skiltning i det åbne land samlet
set vil betyde, at tilsynsmyndighedernes opgaver ikke øges,
da der samlet set forventes et beskedent antal ulovlige skilte
efter lovforslagets ikrafttræden.
Kommunerne har ikke pligt til at føre et opsøgende
systematisk tilsyn, men skal reagere, når de bliver
opmærksomme på et ulovligt forhold, f.eks. gennem en
anmeldelse.
Forslaget vurderes ikke at indebære øgede
økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne og
for staten, herunder for Vejdirektoratet som tilsynsmyndighed.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har positive økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Det vil dels gælde landmænd og andre,
der sælger sæsonbetinget frisk frugt og
grøntsager, blomster samt juletræer og
pyntegrønt fra marken, hvor almindelig annoncering i aviser
eller på elektroniske medier, som virksomheder normalt
anvender, er mindre egnet i forhold til turister eller andre
forbipasserende trafikanter. Dels forventes det at give en vis
positiv effekt i forhold til turister og andre trafikanter på
stedet for de virksomheder i mindre byer, der med forslaget
får mulighed for at opsætte et skilt om virksomheden
lige uden for byen.
Endelig forventes den foreslåede lejlighedsskiltning til
både lokale arrangementer og større arrangementer, der
vedrører en bredere kreds end beboerne i lokalområdet,
at kunne give mulighed for flere besøgende og dermed en
positiv effekt.
Hertil kommer, at der ikke er krav om indsendelse af
ansøgninger, da reglerne gælder direkte. Kun den
foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 4, giver
miljø- og fødevareministeren hjemmel til i helt
særlige tilfælde at dispensere til opsætning af
et skilt uden for en anden by, end hvor virksomheden er beliggende,
hvis helt særlige tilkørselsforhold eller andre
særlige geografiske forhold fratager virksomheden muligheden
for at opsætte et skilt i henhold til den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, nr. 4. Dispensationsadgangen
forudsættes kun anvendt helt undtagelsesvist og vurderes
derfor alene at medføre helt bagatelagtige negative
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Samlet set vurderes forslaget at have positive konsekvenser for
erhvervslivet.
Det endeligt vedtagne lovforslag vil blive offentliggjort for
virksomheder på virk.dk, ligesom der vil blive informeret om
den vedtagne lov på Miljøstyrelsens hjemmeside.
7. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgere.
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om ændring af § 21 om skiltning i det
åbne land giver mulighed for at opsætte flere
reklameskilte end i dag og vurderes derfor at medføre risiko
for en større påvirkning af landskabet, end det hidtil
har været tilfældet.
For at begrænse denne påvirkning foreslås en
række krav til, hvor skiltning kan opsættes, så
skiltningen ikke spredes i det åbne land. Dette gælder
bl.a. det foreslåede krav om, at visse virksomhedsskilte og
lejlighedsskilte skal placeres inden for en foreslået 30
meter-grænse fra den bymæssige bebyggelse, eller krav
til udformningen af skilte, f.eks. at der kan opsættes mindre
skilte. Hertil kommer, at der i en kommende bekendtgørelse
forventes at blive fastsat nærmere regler om
størrelse, udformning og placering m.v. af skiltning.
Forslaget om skiltning i kommuneplanlagte erhvervsområder
giver mulighed for, at der kan opsættes skilte i åbne
områder, der i en årrække kan være
ubebyggede. For at begrænse påvirkningen af landskabet
forventes det, at miljø- og fødevareministeren i en
kommende bekendtgørelse fastsætter regler om, hvor
mange skilte der må opsættes og om placering og
udformning af skiltningen, f.eks. at skiltningen så vidt
muligt skal placeres så tæt som muligt på
bebyggelse.
Den foreslåede adgang til uden for mindre byer at
opsætte skilte m.v., der oplyser om virksomheder i byen vil
kunne indebære en påvirkning af landskabet og indsigten
til byen, navnlig på åbne ubebyggede arealer, hvor
skiltning hidtil ikke har været mulig. Dette ville navnlig
være tilfældet, hvis der blev mulighed for at
opsætte billboards og lignende meget store reklameskilte, som
det kendes fra udlandet og i et vist omfang fra danske byer.
Den mulighed gives ikke med forslaget, idet den foreslåede
bestemmelse kun muliggør "mindre" skilte, ligesom
begrænsningen til alene at kunne opsætte skilte i en 30
meter zone fra en bymæssig bebyggelse vurderes at kunne
begrænse påvirkningen.
Forslaget, der muliggør skiltning vedrørende
større arrangementer i det helt åbne land uden
tilknytning til bymæssig bebyggelse, vurderes at kunne
indebære en negativ påvirkning af landskaber.
Da forslaget alene vedrører de relativt få
arrangementer, der både er store, og som vil foregå
på "åben mark", vurderes den landskabsmæssige
påvirkning imidlertid at være begrænset, idet
muligheden samtidig knyttes til en meget kort
opsætningsperiode.
De øvrige forslag vurderes ligeledes at kunne
indebære påvirkning af landskabet, men med krav til
placering, antal skilte og opsætningsperiode vurderes
påvirkningen at være begrænset.
I en kommende bekendtgørelse med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse i § 21, stk. 6, forventes der
som nævnt fastsat krav til placering og udformning m.v. af
skilte. Formålet er at sikre en afvejning af på den ene
side hensynet til virksomhedernes og arrangørernes
muligheder for at kunne gøre opmærksom på
virksomheden eller arrangementet og på den anden side til
varetagelse af hensyn til landskabet.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december
2017 til den 9. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Danske Regioner, KL, 3F-Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademirådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets
Feriefond, Arkitektforeningen, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV), By & Havn, Bygningskultur Danmark,
Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet, Center for Fiskeri,
Coop Danmark, COWI A/S, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danmarks Amatørfiskerforening,
Danmarks Vækstråd, Dansk Akvakultur, Dansk Arkitektur
Center, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Cykel Union, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidræt, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk
Kano og Kajak Forbund, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR),
Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Magisterforening, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Rideforbund, Dansk Sejlunion, Dansk
Selskab for Miljøret, Dansk Skovforening, Dansk Supermarked
I/S, Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske
Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Museer, Dansk Skovforening,
Danske Udlejere, Den Danske Naturfond, Den Danske
Landinspektørforening, Strandingsmuseum St. George, De
Samvirkende Købmænd, Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning - KORA, Det
Økologiske Råd, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, DHI, DR, att. : DR Jura, Politik og
Strategi, Entomologisk forening, FAB - Foreningen af
byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Foreningen Bevaringsværdige
Bygninger, Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger,
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Greenpeace
Danmark, HedeDanmark, Hedeselskabet, HORESTA,
Håndværksrådet, Jordbrugsakademikerne,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Frie
bønder - Levende land, Landsforeningen Levende Hav,
Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge,
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, Nationalpark Skjoldungernes
Land, Natur og Ungdom, NOAH, Orbicon, Parcelhusejernes
Landsforening, Praktiserende Landinspektørers Forening,
RealDania, Rådet for Danske Campister, Rådet for
Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SEGES, Skovdyrkerforeningerne,
Småskovsforeningen Danmark, TrygFonden, Turisterhvervets
Samarbejdsforum, Verdensnaturfonden (WWF), Vikingeskibsmuseet,
Villum-fonden, Visit Denmark, VTU-fonden, Ældresagen,
Økologisk Landsforening, Aage V. Jensens Fond, Aalborg
Universitet, Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet),
Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet,
Københavns Universitet, Skov & Landskab
(Københavns Universitet), RUC - Roskilde,
Universitetscenter, Syddansk Universitet, Arkitektskolen Aarhus og
Kunstakademiets Arkitektskole.
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Positive konsekvenser for bl.a.
jordbrugere ved sæsonbetinget salg af frisk frugt og
grønt m.v. og for virksomheder i mindre byer, der får
mulighed for at opsætte et mindre skilt i en 30 meter zone
uden for mindre byer. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Den foreslåede dispensationsadgang
forventes kun anvendt helt undtagelsesvist og medfører
derfor alene helt bagatelagtige negative administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | En større påvirkning af
landskabet end efter gældende regler | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte bestemmelser |
|
Til §
1
Til nr. 1
Med lovforslaget nyaffattes naturbeskyttelseslovens §
21.
Det følger af § 21, stk. 1, at det ikke er tilladt
at anbringe plakater, afbildninger, fritstående skilte,
lysreklamer og andre indretninger i reklame- og
propagandaøjemed i det åbne land.
Forbuddet gælder overalt i det åbne land, og der kan
ikke dispenseres undtagen til placering af reklamer på
idrætsanlæg. Overtrædelse af forbuddet er
strafbelagt efter reglerne i naturbeskyttelseslovens § 89.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 1, 1. punktum viderefører den gældende
bestemmelse med den ændring, at ordet "anbringes" er
ændret til "opsættes". Der er ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring herved. Der henvises til de
almindelige bemærkninger om bestemmelsen.
Bestemmelsen har hidtil været forstået
således, at den autoriserede skiltning om bl.a. geografisk
vejvisning men også f.eks. turistvejvisning og
turistoplysningstavler, der opsættes af de kompetente
myndigheder, ikke er omfattet af begrebet "i reklame- og
propagandaøjemed".
Skiltning efter vejlovgivningen opsættes normalt ud fra
trafikale og ikke kommercielle hensyn. Den autoriserede skiltning
indeholder i udgangspunktet ikke virksomhedsnavne, men der er dog
mulighed herfor i visse tilfælde. Som opfølgning
på serviceeftersynet vil autoriserede skilte kunne indeholde
virksomhedsnavne.
På denne baggrund er det fundet hensigtsmæssigt at
præcisere i selve ordlyden af § 21, stk. 1, - ved
indsættelse af et nyt § 21, stk. 1,
2. pkt. - at skiltning om servicevejvisning og
turistoplysningstavler, der opsættes af myndighederne i
henhold til vej- og færdselslovgivningen, ikke betragtes som
skiltning opsat i reklame- eller propagandaøjemed, som
nævnt i § 21, stk. 1, 1. pkt.
Der er ikke tale om en opregning af alle tilfælde, som
falder uden for bestemmelsens anvendelsesområde. Det vil
således som hidtil i øvrigt være en konkret
vurdering, om en skiltning falder ind under lovens forbud.
Der henvises til afsnit 3.1.2 i de almindelige
bemærkninger.
Det følger af § 21, stk. 2, at en række
reklame- og propagandaskilte er undtaget fra forbuddet i stk. 1, og
under nærmere betingelser kan placeres i det åbne
land.
Efter den gældende bestemmelse i § 21, stk. 2, nr. 1,
undtages virksomhedsreklamer, som anbringes i umiddelbar
tilknytning til virksomheden, når de ikke virker dominerende
i landskabet og ikke er synlige over store afstande. Efter §
21, stk. 2, nr. 2, undtages skiltning for virksomheder og for salg
af erhvervsgrunde m.v., der opstilles i et område, der i en
lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området ikke er udbygget.
Trafikpropaganda, der er godkendt af Rådet for
Større Færdselssikkerhed, og plakater, der
opsættes i forbindelse med bl.a. folketingsvalg, er undtaget
efter stk. 2, nr. 3 og 4. Endelig er mindre oplysningsskilte
vedrørende næringsdrift eller virksomhed opsat
på egen ejendom eller ved indkørsel til egen ejendom
fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej
undtaget.
Bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016 om
opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og på idrætsanlæg m.v. i
det åbne land, indeholder nærmere regler om
størrelse og placering af mindre oplysningsskilte, skiltning
i lokalplanlagte erhvervsområder og skiltning på
idrætsanlæg, dvs. skiltning, der er undtaget fra
forbuddet i § 21, stk. 1.
Med den foreslåede § 21, stk. 2,
nr. 1, videreføres den gældende undtagelse i
§ 21, stk. 2, nr. 1, hvorefter virksomhedsreklamer, der
anbringes i umiddelbar tilknytning til virksomheden, er undtaget
fra forbuddet i stk. 1 mod at anbringe virksomhedsreklamer i det
åbne land. Dog ændres "anbringes" til "opsættes",
med henblik på at anvende samme terminologi i § 21, hvor
dette er muligt. Der er ikke tilsigtet nogen
realitetsændring.
Kravet om umiddelbar tilknytning skal som hidtil forstås
således, at reklamen skal indgå i den helhed, der
omfattes af beboelsesbygninger, driftsbygninger, gårdsplads,
parkeringsplads og lignende.
Bestemmelsen i § 21, stk. 2, nr. 1, om virksomhedsreklamer
fik sin nuværende udformning med naturbeskyttelsesloven, jf.
lov nr. 9 af 3. januar 1992, jf. Folketingstidende 1991-92,
Tillæg A, spalte 1365 og Tillæg B, spalte 245 og 533,
der afløste naturfredningsloven.
Naturfredningslovens § 57 indeholdt ligeledes en undtagelse
for virksomhedsreklamer opsat i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, men med naturbeskyttelsesloven fra 1992 kom det til
at fremgå direkte af loven, at virksomhedsreklamer ikke
må virke dominerende i landskabet og ikke må være
synlige over store afstande. Det fremgik af lovbemærkningerne
til naturbeskyttelsesloven, at tilsynsmyndigheden herved fik
mulighed for i tilfælde af overtrædelser umiddelbart at
påbyde ændringer i skiltningen og eventuelt forbyde
den.
Med forslaget ophæves kravet om, at virksomhedsreklamer
ikke må være synlige over store afstande, mens kravet
om, at de ikke må virke dominerende i landskabet,
videreføres.
Alle reklameskilte har til formål at være synlige
for den forbipasserende på kortere eller længere
afstande, og kravet er derfor i et vist omfang upræcist.
Forslaget giver derfor - ud over forenkling - øget mulighed
for at kunne udforme skilte uden en vurdering af, hvor langt
væk et skilt vil kunne ses.
Kravet om, at det ikke må virke "dominerende", f.eks. ved
udformning, bevægelse eller belysning, eller på grund
af størrelsen, hvis et skilt f.eks. er
uforholdsmæssigt stort i forhold til bygningen, tjener
derimod fortsat et landskabsbeskyttende formål.
Eksempelvis kan lysskærme ("tv- skærme") forstyrre
opmærksomheden betydeligt og virke dominerende i landskabet.
En konkret sag i Natur- og Miljøklagenævnet
vedrørte opsætning af en 18 m2 LED- skærm, der skulle
være tændt døgnet rundt, hvilket de fleste
steder i det åbne land må antages at ville virke meget
dominerende. Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at
skærmen ville virke dominerende i det åbne land og
derfor ikke var omfattet af undtagelsen fra lovens forbud for
så vidt angår virksomhedsreklamer i § 21, stk. 2,
nr. 1.
Lovens krav om, at virksomhedsreklamer ikke må virke
dominerende, foreslås derfor opretholdt med henblik på
at sikre beskyttelsen af landskabet, så der ikke eksempelvis
må anvendes en sådan belysning, farve eller blink og
andre lyseffekter, der kan skæmme landskabet det
pågældende sted og i øvrigt kan være til
fare for trafiksikkerheden og være til gene for de
omboende.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2, nr. 2, der undtager
skiltning for virksomheder og for salg af erhvervsgrunde m.v., der
opstilles i et område, der i en lokalplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget og
mere eller mindre har karakter af åbent land,
videreføres de gældende regler, der blev indsat i
naturbeskyttelsesloven ved lov nr. 454 af 9. juni 2004, jf.
Folketingstidende Tillæg A, side 5430 og 5595 og Tillæg
B, side 1567 og 1956.
Den foreslåede bestemmelse giver som hidtil mulighed for,
at der i lokalplanlagte erhvervsområder i det åbne land
kan opsættes skilte om salg af erhvervsgrunde og om reklame
eller vejvisning for virksomheder, selvom skiltet ikke
opsættes lige ved virksomheden, dvs. umiddelbart ved
bygningerne, som det ellers kræves for virksomhedsreklamer
efter § 21, stk. 2, nr. 1. Forslaget muliggør
således som hidtil skiltning i et område, hvor der ved
lokalplan er truffet beslutning om, at området skal bebygges,
men hvor de første byggerier endnu ikke fratager
området karakteren af åbent land.
Bemyndigelsen for miljø- og fødevareministeren til
at fastsætte nærmere regler om skiltning i
lokalplanlagte erhvervsområder i den gældende §
21, stk. 2, nr. 2, foreslås dog flyttet til en samlet
bemyndigelse for miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler, jf. den foreslåede
§ 21, stk. 6. Der forventes som hidtil fastsat nærmere
regler om skiltning i erhvervsområder, der beskriver, hvor
skiltene kan opstilles, hvor store de må være osv.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 3, er ny og undtager skiltning om salg af
erhvervsgrunde og erhvervsudvikling, der opsættes i et
område, der i en kommuneplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget, fra
lovens forbud.
Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at
kommunalbestyrelsen eller ejeren af en ejendom på et tidligt
tidspunkt kan opsætte et eller flere skilte for salg af
fremtidige erhvervsgrunde og erhvervsudvikling i et område,
der i en kommuneplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området endnu ikke er udbygget og dermed åbent land.
Efter de gældende regler er det kun muligt at skilte for
virksomheder og salg af erhvervsgrunde i lokalplanlagte
erhvervsområder. Der vil ikke efter forslaget kunne
opsættes reklameskilte for specifikke, kommende virksomheder
i området eller de byggefirmaer mv., der skal stå for
udførelsen af byggeri og andet i området.
Formålet med forslaget er, at de forbipasserendes
opmærksomhed i videre omfang vil kunne henledes på den
fremtidige erhvervsudvikling i den pågældende kommune
og de muligheder, der måtte være for erhvervelse af en
erhvervsgrund og for, at en virksomhed vil kunne placere sig i den
pågældende kommune.
Erhvervsområder, der er udlagt i en kommuneplan, kan
være meget store. For at begrænse antallet af
reklameskilte og minimere den landskabelige påvirkning af
sådanne skilte, forventes det, at miljø- og
fødevareministeren med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 21, stk. 6, fastsætter regler om
placering og udformning af skiltningen.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 4, er ny og muliggør mindre skilte,
der opsættes højst 30 meter fra byer, herunder
landsbyer, med højst 3.000 indbyggere, og som oplyser om
lokale virksomheder i byen. Den foreslåede bestemmelse giver
således erhvervsdrivende i mindre byer, herunder landsbyer,
mulighed for at opsætte reklameskilte umiddelbart uden for
byen og maksimalt 30 meter fra grænsen for den
bymæssige bebyggelse. Efter de gældende regler er dette
ikke muligt.
Det foreslås, at der i en 30 meter zone omkring mindre
byer skal være mulighed for at opsætte mindre skilte,
der viser hen til eller oplyser om en lokal virksomhed i byen,
f.eks. en købmand, et spisested eller et
overnatningssted.
Den foreslåede zone har til formål på den ene
side at give lokale virksomheder i mindre byer mulighed for at
opsætte et reklameskilt uden for byen og dermed gøre
opmærksom på deres eksistens og på den anden side
at sikre, at skilte ikke opsættes spredt i hele det
åbne land, men tilknyttes bymæssig bebyggelse. Kravet
er en afvejning af hensynet til det lokale erhvervslivs
ønske om at kunne henlede forbipasserendes
opmærksomhed på virksomheden og hensynet til
landskabet.
Muligheden for skiltning foreslås forbeholdt lokale
virksomheder, der ligger i mindre byer på højst 3.000
indbyggere, idet det vurderes, at lokale virksomheder i forhold til
turister og øvrige trafikanter i området kan have et
særligt behov for ved indfaldsvejen til byen at kunne
gøre opmærksom på virksomhedens placering i
byen, og hvor afstanden mellem skilt og virksomhed ikke bliver for
stor og derfor ikke tilgodeser formålet med skiltningen.
Forslaget omfatter derimod ikke virksomheder m.v., der ligger uden
for byen eller i andre byer.
Mindre samlinger af mere eller mindre spredt bebyggelse i det
åbne land er ikke omfattet af bestemmelsen. Der skal
således være tale om en egentlig by med relativt
tætliggende huse, der er afgrænset mod det åbne
land. Hvor der er tale om bebyggelse i det åbne land, vil
virksomheder have mulighed for at skilte efter reglerne i §
21, stk. 2, nr. 1, om virksomhedsreklamer, der opsættes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, og nr. 5, om mindre
oplysningskilte, der opsættes på egen ejendom eller ved
indkørsel til egen ejendom fra nærmeste offentlige vej
eller private fællesvej.
Den foreslåede 30 meter zone skal udmåles fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse ved haver, f.eks.
hæk eller hegn, knyttet til den bymæssige bebyggelse,
eller til selve bebyggelsen, hvor der ikke er hæk eller
hegn.
Forslaget vil på denne baggrund begrænse behovet for
at foretage den til tider vanskelige vurdering af, om der konkret
er tale om det åbne land eller bymæssig bebyggelse og
vil dermed danne grænsen mod det åbne land.
Landskabsmæssigt vurderes skiltning i det åbne land
i byranden i den foreslåede 30 meter zone at kunne
indebære en påvirkning - som hidtil ikke har
været mulig - af landskabet og indsigten til byen, ikke
mindst på åbne ubebyggede byzonearealer ved
indfaldsvejene. Dette ville navnlig være tilfældet,
hvis der blev mulighed for at opsætte billboards og lignende
meget store reklameskilte, som det kendes fra udlandet og i et vist
omfang fra danske byer. Den mulighed gives ikke med forslaget, idet
den foreslåede bestemmelse kun muliggør "mindre"
skilte.
I en kommende bekendtgørelse med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse i § 21, stk. 6, forventes der
fastsat krav til placering og udformning af skilte. Formålet
er at sikre en afvejning af på den ene side virksomhedernes
muligheder for at kunne gøre opmærksom på
virksomheden og på den anden side til varetagelse af hensyn
til landskabet.
Uanset at det med forslaget bliver lovligt efter
naturbeskyttelsesloven at opsætte reklameskilte i byranden,
skal anden lovgivning og den private ejendomsret selvsagt fortsat
respekteres. Det vil således naturligvis kun være
muligt at opsætte private skilte på privat og offentlig
ejendom, hvis den pågældende virksomhed,
arrangør eller forening m.v. har rådighed over
ejendommen enten som ejer eller efter aftale med ejeren.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 5, viderefører uændret den
gældende undtagelse i § 21, stk. 2, nr. 5, hvorefter
mindre oplysningsskilte vedrørende næringsdrift eller
virksomhed opsat på egen ejendom eller ved indkørsel
til egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej er undtaget fra forbuddet.
Bemyndigelsen i den gældende bestemmelse til at
fastsætte nærmere regler foreslås imidlertid
flyttet til en samlet bemyndigelse, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 6. Bemyndigelsen er i dag udnyttet
ved bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016, der indeholder
de nærmere regler om skiltes placering, udformning,
størrelse og indhold, herunder at skiltet udelukkende
må oplyse om en virksomheds navn, adresse, art og
produktion.
Bestemmelsen om mindre oplysningsskilte blev indsat i
naturbeskyttelsesloven ved lovændringen i 1992, jf. lov nr. 9
af 3. januar 1992, jf. Folketingstidende 1991-92, Tillæg A,
spalte 1365 og Tillæg B, spalte 245 og 533, der
afløste naturfredningsloven. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at formålet var at
gøre det muligt, at der på egen ejendom i
begrænset omfang kan opstilles beskedne skilte, der
udelukkende tjener som oplysning om beliggenheden af en
næringsdrift, selvom der er nogen afstand mellem skilt og
virksomhed.
Det fremgik, at bestemmelsen først skulle have virkning,
når ministeren havde fastsat nærmere regler.
Sådanne regler blev første gang fastsat i
bekendtgørelse nr. 573 af 25. juni 1992 om opsætning
af mindre oplysningsskilte samt reklamer på
idrætsanlæg m.v. i det åbne land. Reglerne er
revideret flere gange siden. Om reglernes indhold fremgik det
endvidere af lovbemærkningerne, at reglerne forudsattes at
indeholde bestemmelser om, at skiltene kun skal kunne
opsættes i tilknytning til veje og indkørsler, og at
reglerne skulle være enkle og administrerbare for skiltenes
størrelse og øvrige udformning m.v.
Forslaget forventes fortsat at sikre, at mindre oplysningsskilte
ikke spredes i landskabet i det åbne land. I en kommende
bekendtgørelse med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 21, stk. 6, forventes der som hidtil fastsat
krav til placering og udformning af mindre oplysningsskilte. Det
forventes dog, at miljø- og fødevareministeren i de
kommende regler om mindre oplysningsskilte vil forenkle og lempe de
gældende regler i forhold til skiltes størrelse og
udformning.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 6, er ny og fritager fra forbuddet mindre
skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt og
grøntsager, blomster samt juletræer og
pyntegrønt, der er dyrket på den
pågældende ejendom, og som i sæsonen
opsættes f.eks. ved indkørslen til ejendommen eller en
anden nærliggende sidevej eller markvej.
Efter de gældende regler kan der opsættes en
virksomhedsreklame på virksomhedens bygninger eller i
umiddelbar tilknytning til bygningerne, dvs. der hvor virksomhedens
almindelige salgssted er, og der kan opsættes et mindre
oplysningsskilt ved indkørslen til virksomheden, og hvis
indkørslen støder ud i en privat fællesvej, ved
vejens udmunding i nærmeste større vej, med oplysning
om virksomhedens navn, adresse, produktion og art. Dette
følger af de gældende regler i lovens § 21, stk.
2, nr. 1 og 5, samt bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016
om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg
m.v. i det åbne land.
Forslaget til en ny bestemmelse i § 21, stk. 2, nr. 6 skal
give flere muligheder for at opsætte mere reklamebetonede
skilte ved vejen om salg af frisk frugt og grønt m.v., end
de gældende regler muliggør, i de perioder hvor den
sæsonbetingede vare sælges.
Det foreslås således, at der skal kunne
opsættes et mindre skilt ved indkørslen til ejendommen
eller ved en anden nærliggende sidevej eller markvej, der i
sæsonen reklamerer for salg af frisk frugt og grønt
fra ejendommen. Bestemmelsen giver således ikke mulighed for
at opsætte reklameskilte om andre produkter eller varer.
Skilte for disse varer opsættes i vidt omfang ulovligt i
dag, hvorfor den faktiske konsekvens i landskabet af forslaget
forventes at være begrænset.
Den foreslåede bestemmelse vedrører skilte, der
opsættes relativt kortvarigt, dvs. i sæsonen, og
omfatter ikke egentlige permanente udsalg fra gårdbutikker,
gallerier, keramikere, glaspustere og lignende. Skiltning til disse
erhvervsdrivende må ske efter de øvrige undtagelser
fra forbuddet i lovens § 21, hvis dette er muligt, dvs.
reglerne i stk. 2, nr. 1 og 5 om virksomhedsreklamer eller mindre
oplysningsskilte, eller - i det omfang lov om offentlige veje
indeholder muligheder for skiltning om servicevejvisning m.v., der
opsættes af myndighederne - efter disse regler.
De nærmere regler om skiltes udformning og placering vil
blive fastsat i en kommende bekendtgørelse. Der henvises
herom til bemærkningerne til den foreslåede
bemyndigelse i § 21, stk. 6, til at fastsætte
nærmere regler.
Det foreslås i § 21, stk. 2, nr.
7, at skiltning i forbindelse med trafiksikkerhedskampagner,
der er godkendt af Rådet for Sikker Trafik, som hidtil
undtages fra forbuddet.
Bestemmelsen fandtes også i naturfredningsloven, der i
1992 ved lov nr. 9 af 3. januar 1992, jf. Folketingstidende
1991-92, Tillæg A, spalte 1365 og Tillæg B, spalte 245
og 533 afløste naturfredningsloven og blev en del af
naturbeskyttelsesloven. Den gældende bestemmelse anvender
begrebet "trafikpropaganda" i stedet for det nu foreslåede
begreb "trafiksikkerhedskampagner". Bestemmelsen har til
formål som hidtil at give mulighed for, at der f.eks. kan
opsættes skilte om, at trafikanterne skal tage særligt
hensyn til børn i trafikken.
Den foreslåede lidt ændrede ordlyd har alene til
formål at modernisere bestemmelsen sprogligt og at
ændre den gældende bestemmelses henvisning til
Rådet for Større Trafiksikkerhed, som i dag er
afløst af Rådet for Sikker Trafik. Der er ikke med den
nye formulering tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 8, der fritager valgplakater, bannere og
lignende, der opsættes i forbindelse med folketingsvalg, valg
til kommunale eller andre offentlige råd eller
folkeafstemninger, fra forbuddet i § 21, stk. 1,
viderefører med en mindre justering den hidtil
gældende undtagelse i § 21, stk. 2, nr. 4, fra forbuddet
i stk. 1.
Bestemmelsen omhandler således plakater, der
opsættes i det åbne land - f.eks. på en privat
mark - relativt kortvarigt med det formål at opfordre folk
til at stemme på et bestemt parti eller en opstillet kandidat
eller en opfordring til at stemme til en folkeafstemning.
Naturbeskyttelseslovens § 21 indeholder ikke særlige
regler om udformning og placering af valgplakater i
modsætning til lov om offentlige veje, der indeholder regler
om opsætning af valgplakater på vejareal, ligesom der
heller ikke i naturbeskyttelsesloven er tilsvarende præcise
tidsrammer for varigheden af ophængningen. Der henvises til
afsnittet om forholdet til vejlovgivningen i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Udformningen af valgplakater, der placeres uden for vejarealet
og lysmaster m.v., dvs. på marker og i haver i det åbne
land, har udviklet sig de senere år. I dag er kandidaternes
portræt og opfordringer til at stemme på partiet eller
kandidaten ofte trykt på andet materiale end på papir
og pap, eksempelvis på stof som bannere eller flag, herunder
store bannere over bigballer.
I forbindelse med valg får Miljø- og
Fødevareministeriet ofte henvendelser om forståelsen
af begrebet "plakater", dvs. om plakater skal forstås som
traditionelle plakater, som f.eks. kravene i vejlovgivningen, eller
om der kan anlægges en anden fortolkning.
Miljøstyrelsen har i vejledende udtalelser anlagt en
fortolkning af bestemmelsen, hvorefter også valgagitation
trykt på andre materialer end papir såsom bannere og
flag er omfattet af undtagelsen i den gældende § 21,
stk. 2, nr. 4, fra forbuddet i stk. 1. Miljøstyrelsen er
ikke bekendt med eventuelle afgørelser fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller domstolene herom.
Det foreslås på denne baggrund, at undtagelsen for
"plakater" ændres til "valgplakater, bannere og lignende".
Forslaget er udtryk for en modernisering af bestemmelsen og svarer
som nævnt til de senere års fortolkning af
bestemmelsen. Bestemmelsen indeholder ikke regler om, hvor store
skilte og bannere må være, eller om deres udformning.
Bestemmelsen giver som hidtil kun mulighed for opsætning i
kortere perioder.
Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke i øvrigt
ændringer i forhold til, at der kan anbringes valgplakater og
lignende valgmateriale i det åbne land i forbindelse med
folketingsvalg og valg til andre offentlige råd eller
folkeafstemninger. Valg til regionale råd foreslås dog
udtrykkelig nævnt, parallelt til valg til kommunale
råd.
De foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2, nr. 9-11,
giver som noget nyt mulighed for i en kortere periode at anbringe
skilte og lignende i det åbne land, der reklamerer for
forskellige arrangementer. De gældende regler i § 21
indeholder ikke mulighed for at anbringe sådanne
lejlighedsskilte i det åbne land, selvom det er ganske
kortvarigt. Der henvises til de almindelige bemærkninger
herom.
Bestemmelserne fastsætter forskellige krav til placering
af skiltningen, afhængig af om der er tale om et lokalt
arrangement, der må forventes i det væsentlige alene at
tiltrække lokale beboere, eller om der er tale om et
større arrangement, der forventes at tiltrække mange
flere besøgende fra et stort opland.
Formålet med de foreslåede bestemmelser er, at det
også skal være muligt uden for byerne og den
bymæssige bebyggelse at opsætte private og offentlige
reklamer for visse arrangementer i en kort periode.
Ved skiltning forstås skilte, standere og lignende, der
oplyser om et enkeltstående arrangement af kort varighed, og
som nedtages ved arrangementets afslutning.
Landskabsmæssigt vurderes skiltning i det åbne land
ved bymæssig bebyggelse at kunne indebære en
påvirkning af landskabet og indsigten til byen, som hidtil
ikke har været mulig. Med en afgrænsning af "det
åbne land" til 30 meter fra en bymæssig bebyggelse, som
kan være et ganske lille bysamfund, en landsby eller en
større by, vil forslaget derfor indebære en vis, men
dog begrænset negativ påvirkning af landskabet og
indsigten til en mindre by samt oplevelsen af denne i landskabet.
Med fastsættelse af krav i en bekendtgørelse til
udformning af skilte vil den landskabelige påvirkning blive
søgt begrænset.
I modsætning til autoriserede vejskilte om f.eks.
fartbegrænsninger eller oplysning om geografiske afstande til
byer vil disse private lejlighedsskilte være individuelt
udformet i tekst og farve og må i mange tilfælde i
modsætning til virksomhedsreklamer forventes at blive
placeret på en anden ejendom end der, hvor virksomheden er
beliggende, f.eks. på en mark eller åbent areal ved
indfaldsvejen til en by.
Den ansvarlige for skiltningen må i så fald forud
for opsætningen indgå aftale med ejendommens private
eller offentlige ejer og sikre sig ret til at placere f.eks. et
skilt. Placering af skilte i vejsiden og i lygtepæle m.v.
på statslige og kommunale veje kræver tilladelse fra
den pågældende vejmyndighed i henhold til såvel
vejloven som privatvejsloven.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne nedenfor
vedrørende de enkelte forslag.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 9, muliggør skiltning til lokale
arrangementer- herunder loppemarkeder, lokale sportsarrangementer
og byfester - der afholdes i en by eller i det åbne land,
når skiltningen placeres ved indfaldsvejen eller
indfaldsvejene til en by højst 30 m fra grænsen for
den bymæssige bebyggelse og inden for en radius af 5 km fra
adressen, hvor arrangementet afholdes.
Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for skiltning i
en kortere periode om lokale arrangementer, som f.eks.
loppemarkeder arrangeret af sportsklubber, lokale foreninger,
spejdere eller andre, lokale sportsarrangementer, havne- eller
byfester m.v.
Forslaget skal medvirke til at understøtte de mange
lokale arrangementer i byer og på landet. Den
foreslåede bestemmelse omfatter arrangementer, der
foregår i byen eller i det åbne land, og som forventes
i det væsentlige at tiltrække lokale beboere.
Det foreslås, at skiltningen skal anbringes ved
indfaldsvejen eller indfaldsvejene til en by og højst 30
meter fra grænsen for den bymæssige bebyggelse.
Afstandskravet på 30 meter fra grænsen til den
bymæssige bebyggelse skal beregnes fra hæk eller hegn
om haver. Mod åbne landskaber, hvor den bymæssige
bebyggelse ikke afsluttes med haver med hæk eller hegn,
beregnes 30 meter zonen fra den yderste bebyggelse i den
bymæssige bebyggelse.
Det foreslås endvidere, at skiltningen må
opsættes højst 5 km fra det arrangement, der
reklameres for. Dette findes passende under hensyn til, at der er
tale om lokale arrangementer, dvs. arrangementer, der primært
retter sig mod beboerne i lokalområdet.
Formålet med de foreslåede krav til placering af
skiltning er at undgå, at der anbringes skilte og lignende
spredt i det åbne land i strid med lovens formål om at
varetage hensyn til landskabet.
Miljø- og fødevareministeren forventes at
fastsætte nærmere regler, jf. den foreslåede
bestemmelse i stk. 6, herunder om udformning og indhold af skilte
og skiltning m.v. Der henvises til bemærkningerne til §
21, stk. 6, nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 2, nr. 10, muliggør skiltning til små
enkeltstående arrangementer på en ejendom i det
åbne land, når skiltet opsættes på den
pågældende ejendom eller ved indkørslen til
ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej.
Bestemmelsen skal give f.eks. landbrug eller beboere i det
åbne land mulighed for helt kortvarigt at opsætte
skilte om et kortvarigt arrangement på selve ejendommen,
f.eks. et "åben gård"-arrangement, således at
også forbipasserende på vejen kan gøres
opmærksom på arrangementet. Der henvises til
bemærkningerne til stk. 6 om fastsættelse af
nærmere regler.
De foreslåede bestemmelser i §
21, stk. 2, nr. 11, litra a og b, omfatter skiltning til
større arrangementer, herunder dyrskuer, omrejsende cirkus,
koncerter eller musikfestivaller, der afholdes i det åbne
land. Den foreslåede bestemmelse vedrører
arrangementer, der er rettet mod en bredere kreds end beboerne i
lokalområdet.
Da forslaget således muliggør skiltning, der er
rettet mod en bredere kreds end de lokale beboere, foreslås
det, jf. den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2, nr.
11, litra b, at skiltningen kan placeres inden for en radius af 30
km fra adressen, hvor arrangementet afholdes. Meget store
arrangementer, som f.eks. musikfestivaller, må forventes at
ville benytte sig af denne mulighed.
Ligesom for skiltning til lokale arrangementer, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2, nr. 9,
foreslås det, at skiltningen skal placeres ved indfaldsvejen
eller indfaldsvejene til en by højst 30 meter fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse. Der henvises til
bemærkningerne til stk. 2, nr. 9, om den foreslåede 30
meter zone omkring byer.
Alternativt eller som supplement hertil kan arrangører af
større arrangementer vælge at placere skiltningen
på det sted, hvor arrangementet finder sted, eller ved
indkørsel til ejendommen fra nærmeste offentlige vej
eller private fællesvej, jf. den foreslåede bestemmelse
i § 21, stk. 2, nr. 11, litra a. Reglen muliggør
således en skiltning, der vil være synlig fra
nærmeste indfaldsvej eller større vej, der passerer
arealet, og hvor det kan tiltrække de passerendes
opmærksomhed.
Der forventes fastsat krav i en kommende bekendtgørelse
til udformning af skilte med henblik på at begrænse den
landskabelige påvirkning.
Med bestemmelsen i § 21, stk.
3, foreslås det, at skiltning som nævnt i stk.
2, nr. 9-11, kun må vedrøre arrangementer af
højst 1 uges varighed og tidligst må opsættes 14
dage før arrangementet afholdes og skal være nedtaget
senest 1 uge efter arrangementets afslutning, medmindre andet er
bestemt i regler fastsat efter stk. 6.
Formålet er at begrænse varigheden af skiltningen
for de omhandlede arrangementer og dermed varigheden af den
landskabsmæssige påvirkning, som disse skiltninger
indebærer.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
ministeren kan fravige disse regler i en bekendtgørelse,
fastsat i medfør af stk. 6. Der henvises herom til
bemærkningerne til stk. 6.
Den foreslåede bestemmelse i §
21, stk. 4, giver miljø- og fødevareministeren
hjemmel til i helt særlige tilfælde at dispensere fra
forbuddet, således at en virksomhed kan opsætte et
mindre oplysningsskilt, som nævnt i § 21, stk. 2, nr. 4,
ved en anden nærliggende by, end den by, hvor virksomheden
ligger. Der kan f.eks. være tale om tilfælde, hvor helt
særlige tilkørselsforhold eller andre særlige
geografiske forhold fratager virksomheden muligheden for at
opsætte et skilt i overensstemmelse med stk. 2, nr. 4, f.eks.
hvis der etableres en omfartsvej om byen, der ændrer den
hidtidige færdsel gennem byen.
Da muligheden kun kan finde anvendelse helt
ekstraordinært, foreslås det, at kompetencen til at
meddele tilladelse henlægges til miljø- og
fødevareministeren og ikke til kommunalbestyrelsen.
Beføjelsen forventes delegeret til
Miljøstyrelsen.
Det foreslås med bestemmelsen i § 21, stk. 5, at kommunalbestyrelsen kan
tillade, at der anbringes reklamer på
idrætsanlæg. Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 21, stk. 3.
Bestemmelsen i § 21, stk. 3, fik sin nuværende
udformning i naturbeskyttelsesloven, ved lov nr. 9 af 3. januar
1992, jf. Folketingstidende 1991-92, Tillæg A, spalte 1365 og
Tillæg B, spalte 245 og 533. Naturbeskyttelsesloven
afløste naturfredningsloven, der i § 57 indeholdt en
bestemmelse om, at fredningsnævnet kunne give tilladelse til
opsætning af reklamer på væddeløbsbaner,
kaproningsbaner og lignende.
Som forudsat ved Folketingets behandling fastsatte
miljøministeren efter lovens vedtagelse nærmere regler
om amtsrådenes administration af bestemmelsen, herunder
regler om placering og udformning af reklamer på
idrætsanlæg.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
naturbeskyttelseslovens § 67, stk. 2, og er ændret et
par gange siden. Den gældende bekendtgørelse nr. 855
af 27. juni 2016 om opsætning af mindre oplysningsskilte,
skilte i erhvervsområder og reklamer på
idrætsanlæg i det åbne land m.v., indeholder
nærmere regler om kommunalbestyrelsens administration af
reglerne om reklamer på idrætsanlæg i det
åbne land, herunder regler om sponsorreklamer på
golfbaner. Kommunalbestyrelsens afgørelser kan
påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Det foreslås endelig med bestemmelsen i § 21, stk. 6, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler
om den skiltning, der efter § 21, stk. 2, er undtaget fra
forbuddet i § 21, stk. 1. Bestemmelsen er til dels ny.
Efter den gældende § 21, stk. 2, nr. 2, kan
miljø- og fødevareministeren fastsætte
nærmere regler om skiltning for virksomheder og for salg af
erhvervsgrunde m.v., der opstilles i lokalplanlagte
erhvervsområder, uanset området ikke er udbygget.
Ministeren kan ligeledes fastsætte regler for opsætning
af mindre oplysningsskilte, jf. den gældende § 21, stk.
1, nr. 5. De gældende bemyndigelser til at fastsætte
regler gælder kun for den deri nævnte skiltning.
De gældende regler findes i bekendtgørelse nr. 855
af 27. juni 2016 om opsætning af mindre oplysningsskilte,
skilte i erhvervsområder og reklamer på
idrætsanlæg m.v. i det åbne land. Reglerne har
til formål at sikre, at påvirkningen af landskabet af
den skiltning, der er undtaget fra lovens forbud, begrænses
ved fastsættelse af krav til skiltes udformning, placering,
størrelse og belysning.
Med de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2, gives
en række nye muligheder for at opsætte skilte i det
åbne land.
Den foreslåede § 21, stk. 6, bemyndiger miljø-
og fødevareministeren til at fastsætte nærmere
regler om alle skilte, der efter § 21, stk. 2, er undtaget fra
lovens forbud og ikke kun, som hidtil, regler om mindre
oplysningsskilte og skilte i lokalplanlagte erhvervsområder.
Der vil herunder kunne fastsættes regler om varigheden af
skiltningen, udformning og placering m.v., f.eks. at skiltningen
ikke må være lysende eller bevægelig, med henblik
på at begrænse den landskabelige påvirkning af
skiltningen.
Den foreslåede bemyndigelse indeholder hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om de virksomhedsreklamer, der
er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 21, stk.
2, nr. 1, om undtagelse af virksomhedsreklamer fra lovens forbud.
Bestemmelsen er ny, og giver mulighed for at fastsætte
nærmere regler om f.eks. brug af lys eller reflekterende
materialer.
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om undtagelsen i § 21, stk. 2, nr. 2, af
skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder,
viderefører den gældende hjemmel. Bemyndigelsen er
udnyttet i den gældende bekendtgørelse om
opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og reklamer på
idrætsanlæg.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 3, om
skiltning om kommende erhvervsområder, der kan vedrøre
meget store arealer, forventes det, at miljø- og
fødevareministeren fastsætter nærmere regler om
placering og udformning af skiltningen med krav om, at der f.eks.
kun må opsættes et skilt ved hver indfaldsvej til
erhvervsområdet, at skiltet skal placeres så tæt
på bymæssig bebyggelse eller lignende som muligt, krav
til skiltets størrelse, og at det ikke må indeholde
andre reklamer end reklame for salg af erhvervsgrunde og
reklamering for erhvervsudvikling i området.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 4, om
skiltning uden for mindre byer til virksomheder i byen, forventes
der fastsat krav til placering og udformning af skiltningen. Der
forventes fastsat regler, der blandt andet skal sikre, at skilte
skal være enkle men dog muliggøre f.eks. logo,
virksomhedsnavn eller lignende, en pil og afstand til adresse. Der
forventes ligeledes fastsat krav om, at de f.eks. ikke må
være lysende, bevægelige eller på anden
måde dominerende i landskabet.
Den hidtil gældende bemyndigelse i § 21, stk. 2, nr.
5, til at fastsætte nærmere regler for mindre
oplysningsskilte videreføres med den foreslåede
bestemmelse. Bemyndigelsen er udnyttet i den gældende
bekendtgørelse om opsætning af mindre
oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer
på idrætsanlæg.
Der forventes ligeledes fastsat nærmere regler om
udformning af den skiltning, der er mulig efter den
foreslåede § 21, stk. 2, nr. 6, om skiltning for
sæsonbetinget salg af frisk frugt og grønt, blomster
samt juletræer og pyntegrønt, f.eks. om placering og
udformning af skilte.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 8, om
valgplakater m.v. er der hjemmel til at fastsætte regler om,
hvor lang tid valgplakater m.v. kan være opsat i det
åbne land, f.eks. således at varigheden af
opsætningsperioden kommer til at svare til vejlovgivningens
regler. Bemyndigelsen forventes ikke for tiden udnyttet til at
fastsætte krav til den nærmere udformning af
valgplakater.
Det forventes endelig, at miljø- og
fødevareministeren vil fastsætte nærmere regler
i en kommende bekendtgørelse om lejlighedsskiltning, jf. de
foreslåede bestemmelser i stk. 2, nr. 9-11, herunder om
udformning og indhold af skilte og bannere m.v.
Ministeren kan herunder fastsætte særlige regler om
skiltning til sådanne lokale arrangementer, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 21, stk.
2, nr. 9, der gentager sig løbende hen over en
periode, som f.eks. afholdelse af loppemarked en bestemt ugedag
hele sommeren. Der kan eksempelvis fastsættes regler, der
sikrer, at det ikke skal være muligt at opsætte mere
eller mindre permanente skilte, eksempelvis ved at begrænse
skiltningen til en periode på 6-8 uger.
I forhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 2, nr. 10, om skiltning til små,
enkeltstående arrangementer i det åbne land forventes,
at der f.eks. fastsættes nærmere regler om, at
opsætningsperioden kun må være ganske kort under
hensyn til, at skiltningen kan placeres i det åbne land uden
tilknytning til bymæssig bebyggelse.
Det er ikke tanken, at ministeren i regler udstedt efter stk. 6
kan forlænge den periode, hvor lejlighedsskilte for et
arrangement kan være opsat, jf. den foreslåede §
21, stk. 3.
I forhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 2, nr. 11, om skiltning til
større arrangementer forventes bemyndigelsen udnyttet til
bl.a. at fastsætte nærmere regler om udformningen og
placeringen af skilte.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i § 67, stk. 2, indeholder
en bemyndigelse for miljø- og fødevareministeren til
at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens administration af
§ 21, stk. 3, § 27, stk. 1, og § 65, stk. 1 og
2.
Det foreslås, at henvisningen i § 67, stk. 2, til
§ 21, stk. 3, der bemyndiger
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens administration af
§ 21, stk. 3, ændres til § 21, stk. 5, som
konsekvens af de foreslåede ændringer af § 21.
Til nr. 3
Det følger af den gældende bestemmelse i § 74,
stk. 5, at såfremt et påbud om at berigtige et ulovligt
forhold omfattet af § 21, stk. 1, eller af regler udstedt
efter § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, ikke efterkommes rettidigt,
kan tilsynsmyndigheden umiddelbart lade det nødvendige
arbejde udføre på den forpligtedes regning.
Det foreslås, at henvisningen i § 74, stk. 5, til § 21, stk. 2, nr. 2 og 5,
ændres til § 21, stk. 6, som konsekvens af, at
bemyndigelsen til at fastsætte regler efter forslaget vil
fremgå af dette stykke.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Med stk. 2 foreslås det, at
regler fastsat i medfør af de gældende bemyndigelser
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
nye regler.
Bestemmelsen foreslås indsat af ordensmæssige hensyn
for at sikre, at bekendtgørelser, der er udstedt i
medfør af bestemmelser, der hidtil har indeholdt
bemyndigelsen - men hvor bemyndigelsen efter forslaget er indeholdt
i en anden bestemmelse - fortsat har gyldighed, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da naturbeskyttelsesloven ikke gælder
herfor.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 21. I
det åbne land må der ikke anbringes plakater,
afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og andre
indretninger i reklame- og propagandaøjemed. Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke 1) virksomhedsreklamer, som anbringes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, når de ikke virker
dominerende i landskabet og ikke er synlige over store
afstande, 2) skiltning for virksomheder og for
salg af erhvervsgrunde m.v., der opstilles i et område, der i
en lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området ikke er udbygget. De nærmere regler herom
fastsættes af miljø- og
fødevareministeren, 3) trafikpropaganda, der er godkendt af
Rådet for Større Færdselssikkerhed, 4) plakater, der opsættes i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunale eller andre
offentlige råd eller folkeafstemninger, og 5) mindre oplysningsskilte
vedrørende næringsdrift eller virksomhed opsat
på egen ejendom eller ved indkørsel til egen ejendom
fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej. De
nærmere regler herom fastsættes af miljø- og
fødevareministeren. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der anbringes reklamer på
idrætsanlæg. | | § 1 I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1553 af 19. december 2017 og § 1 i lov
nr. 1554 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer 1. § 21 affattes således: »§ 21.
I det åbne land må der ikke opsættes plakater,
afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og andre
indretninger i reklame- og propagandaøjemed. Skiltning om
servicevejvisning og turistoplysningstavler, der opsættes af
myndighederne i henhold til vej- og færdselslovgivningen,
anses ikke for opsætning i reklame- og
propagandaøjemed. Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke 1) virksomhedsreklamer, som opsættes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, når de ikke virker
dominerende i landskabet, 2) skiltning om virksomheder og om salg af
erhvervsgrunde, der opsættes i et område, der i en
lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området ikke er udbygget, 3) skiltning om salg af erhvervsgrunde og
erhvervsudvikling, der opsættes i et område, der i en
kommuneplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området ikke er udbygget, 4) mindre skilte, der opsættes
højst 30 m fra byer, herunder landsbyer, med højst
3.000 indbyggere beregnet fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse, og som oplyser om lokale virksomheder i byen, 5) mindre oplysningskilte vedrørende
næringsdrift eller virksomhed, når skiltet
opsættes på egen ejendom eller ved indkørsel til
egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej, 6) mindre skilte om sæsonbetinget salg
af frisk frugt og grøntsager, blomster samt juletræer
og pyntegrønt dyrket på den pågældende
ejendom, der i sæsonen opsættes på egen ejendom,
ved indkørsel til egen ejendom fra nærmeste offentlige
vej eller private fællesvej eller ved en anden
nærliggende sidevej eller markvej, 7) skiltning i forbindelse med
trafiksikkerhedskampagner, der er godkendt af Rådet for
Sikker Trafik, 8) valgplakater, bannere og lignende, der
opsættes i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunale, regionale eller andre offentlige råd eller
folkeafstemninger, 9) skiltning til lokale arrangementer,
herunder loppemarkeder, lokale sportsarrangementer og byfester, der
afholdes i en by eller i det åbne land, når skiltningen
placeres ved indfaldsvejen eller indfaldsvejene til en by
højst 30 m fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse og inden for en radius af 5 km fra adressen, hvor
arrangementet afholdes, 10) skiltning til små,
enkeltstående arrangementer i det åbne land, herunder
"åben gård"- arrangementer, når skiltningen
opsættes på den pågældende ejendom eller
ved indkørsel til ejendommen fra nærmeste offentlige
vej eller private fællesvej og 11) skiltning til større
arrangementer, herunder dyrskuer, omrejsende cirkus, koncerter
eller musikfestivaller, der afholdes i det åbne land,
når: a) skiltningen placeres på det sted,
hvor arrangementet finder sted, eller ved indkørsel til
ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej, eller b) skiltningen placeres ved indfaldsvejen
eller indfaldsvejene til en by højst 30 m fra grænsen
for den bymæssige bebyggelse og inden for en radius af 30 km
fra adressen, hvor arrangementet afholdes. Stk. 3.
Skiltning som nævnt i stk. 2, nr. 9-11, må kun
vedrøre arrangementer af højst 1 uges varighed og
må tidligst opsættes 14 dage før arrangementet
afholdes og skal være nedtaget senest 1 uge efter
arrangementets afslutning, medmindre andet er bestemt i regler
fastsat efter stk. 6. Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan i helt særlige
tilfælde dispensere fra forbuddet i stk. 1 til en virksomheds
opsætning af et mindre oplysningsskilt ved en
nærliggende by, hvor virksomheden ikke er beliggende, hvis
helt særlige tilkørselsforhold eller andre
særlige geografiske forhold fratager virksomheden muligheden
for at opsætte et skilt i overensstemmelse med stk. 2, nr.
4. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at der anbringes reklamer på
idrætsanlæg. Stk. 6.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om skilte og skiltning som nævnt i stk.
2, herunder om varigheden af skiltningen og om størrelse,
udformning og placering m.v.« | § 67.
--- Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens administration af § 21, stk. 3,
§ 27, stk. 1, og § 65, stk. 1 og 2. | | 2. I §
67, stk. 2, ændres »§ 21, stk. 3« til:
»§ 21, stk. 5«. | § 74.
--- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Såfremt påbud om at berigtige et ulovligt forhold
omfattet af § 21, stk.1, eller af regler udstedt efter §
21, stk. 2, nr. 2 og 5, ikke efterkommes rettidigt, kan
tilsynsmyndigheden umiddelbart lade det nødvendige arbejde
udføre på den forpligtedes regning. | | 3. I §
74, stk. 5, ændres »§ 21, stk. 2, nr. 2 og
5« til: »§ 21, stk. 6«. | | | § 2 Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018. Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, i
lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af
27. juni 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler fastsat i medfør af § 21, stk.
6. |
|