Fremsat den 28. februar 2018 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
(Afholdelse af et udbud af pristillæg
for elektricitet produceret på solcelleanlæg)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 9. februar 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter 50 a indsættes før overskriften før
§ 51:
»Udbud af
pristillæg
§ 50 b. Denne bestemmelse
omhandler udbud af pristillæg for elektricitet produceret
på solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 1 MW bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation.
Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren afholder et udbud i 2018 eller
2019.«
§ 2
Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder et forslag til ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 119
af 9. februar 2018 (i det følgende benævnt
VE-loven).
Partierne i energiforligskredsen (Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten) har
i forlængelse af energiforligskredsmødet den 26.
september 2017 truffet beslutning om at afholde et udbud af
pristillæg for elektricitet produceret på
solcelleanlæg og om at fjerne solcellepuljen for 2017.
Solcellepuljen er ophævet ved lov nr. 1201 af 15. november
2017 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Indsættelse af frister for tilsagn om pristillæg samt
puljer i visse støtteordninger, midlertidig drift af
elproduktionsanlæg på havet uden
elproduktionsanlæg og ophævelse af solpuljen for 2017
m.v.).
Dette lovforslag udmønter beslutningen om afholdelse af
et udbud.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte en ny
bestemmelse i VE-loven om, at energi-, forsynings- og
klimaministeren skal afholde et udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 1 MW bortset fra anlæg, som
er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Udbuddet forventes
afholdt i 2018, men kan også afholdes i 2019.
Finansieringen af udbuddet sker ved at bruge midlerne fra den
ophævede solcellepulje for 2017, svarende til 105 mio. kr.
(2017-priser). Udbuddet forventes at blive udarbejdet
således, at der sikres flest mulige megawatt inden for den
økonomiske ramme. Udbuddet forventes endvidere at blive
afgjort, så hele rammen udnyttes.
Pristillægget forventes tildelt som et fast
pristillæg oven i markedsprisen på elektricitet og ydet
i 20 år fra nettilslutningstidspunktet.
Det var forventningen, at solcellepuljen for 2017 skulle udvide
solcelleudbygning med ca. 20 MW solcelleanlæg. Forventningen
er, at udbuddet af pristillæg for elektricitet produceret
på solcelleanlæg vil udvide solcelleudbygningen med ca.
35 MW. Dermed forventes udbuddet at sikre en større
udbygning med solcelleanlæg for de samme midler.
2. Afholdelse af et udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg
2.1 Gældende ret
VE-loven indeholder i kapitel 6 og 6 a regler om
pristillæg for elektricitet produceret på anlæg,
som anvender vedvarende energikilder.
For at få støtte efter de gældende regler om
pristillæg for elektricitet produceret på
solcelleanlæg skal anlægget enten have opnået
tilsagn om støtte eller være etableret og opfylde
betingelserne for at få støtte efter den
pågældende støtteordning. VE-loven indeholder
ikke regler om åbne støtteordninger til
solcelleanlæg. VE-loven indeholder heller ikke regler om
udbud af støtte til solcelleanlæg.
2.2 Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Energiforligskredsen har den 26. september 2017 truffet
beslutning om afholdelse af udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet har vurderet, at den bedste
måde at udmønte beslutningen på er ved, at
energi-, forsynings- og klimaministeren afholder et udbud.
Det foreslås derfor, at energi-, forsynings- og
klimaministeren afholder et udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 1 MW bortset fra anlæg, som
er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Den foreslåede
bestemmelse vil medføre, at ministeren fastsætter
betingelser for udbuddet i det kommende udbudsmateriale,
indgår kontrakter med de vindende tilbudsgivere og udbetaler
pristillæg i overensstemmelse med disse. Udbuddet forventes
afholdt i 2018, men kan også afholdes i 2019.
Det foreslås, at udbuddet ikke gælder for
anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Udbuddet vil derfor alene omfatte anlæg, som tilsluttes det
kollektive elforsyningsnet, og hvor hele anlæggets
elproduktion sælges på elmarkedet. Dette er begrundet
i, at muligheden for egetforbrug ville kunne skævvride
konkurrencen i udbuddet. Pristillægget vil blive tildelt som
et fast pristillæg oven i markedsprisen på elektricitet
pr. leveret kWh til det kollektive elforsyningsnet.
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler, det vil sige Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020 (2014/C 200/01) eller den generelle
gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning (EU) Nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108), alt efter, hvilket regelsæt som vil finde
anvendelse for ordningen. Der gælder dog i vidt omfang samme
betingelser for udformning af ordningen efter begge regelsæt.
Efter de gældende statsstøtteregler om
driftsstøtte til elektricitet fra vedvarende energikilder,
som har virkning fra den 1. januar 2017, må støtten
hertil som hovedregel alene ydes efter en udbudsprocedure, der er
åben for alle producenter af elektricitet fra vedvarende
energikilder på et ikke-diskriminerende grundlag og på
basis af klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
Der gælder dog visse undtagelser. Det følger
således af statsstøttereglerne, at der kan ydes
støtte uden afholdelse af et sådan udbud til
anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På
baggrund heraf vil udbuddet alene omfatte solcelleanlæg med
en effekt på under 1 MW. Med henblik på at sikre
overholdelse af EU's statsstøtteregler vil
udbudsbetingelserne kunne indeholde værnsregler for at sikre
overholdelse af kravet om, at alene anlæg med en installeret
effekt på under 1 MW omfattes af udbuddet. Såfremt
Europa-Kommissionen ikke har bemærkninger til de danske
myndigheders vurdering af, at ordningen kan omfattes af den
generelle gruppefritagelsesforordning, vil ordningen blive anmeldt
i medfør heraf efter lovforslagets vedtagelse.
Udbuddets overordnede hensigt er at opnå lavest mulige
pristillæg og en vis sikkerhed for realisering af de vindende
projekter. Betingelser, der stilles i udbuddet, skal derfor
være i overensstemmelse hermed.
Udbudsbetingelserne skal indeholde betingelser om, at kun
anlæg, der ikke er påbegyndt, kan deltage i udbuddet.
Investeringsprojektet må således ikke være
påbegyndt, og der må ikke være indgået
bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af
andre forpligtelser, som gør investeringen irreversibel.
Pristillægget for anlæggets faktiske produktion ydes
i 20 år fra nettilslutningstidspunktet, og det forventes, at
udbudsbetingelserne vil indeholde regler om, at
solcelleanlæggene omfattet af de vindende bud skal være
nettilsluttet senest to år efter afgørelsen af
udbuddet. Ligeledes forventes det, at udbuddet vil blive afgjort,
så det aftalte budget udnyttes. Endvidere vil det i udbuddet
blive forudsat, at anlæg, der indgår i et vindende
tilbud, ikke modtager anden støtte. Denne betingelse skal
være med til at sikre en ikke-diskriminerende
udbudsprocedure.
Information om udbuddet vil fremgå af Energistyrelsens
hjemmeside, og der vil blive udsendt en nyhed om udbuddet til
modtagerne af Energistyrelsens nyhedsbrev. Selve proceduren for
tildelingen af pristillæg skal være gennemsigtig,
hvilket medfører en vis grad af offentlighed. Alle
tilbudsgivere vil blive behandlet lige i forbindelse med
udbudsprocessen og valg af tilbud.
De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v. vil
fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggøres
forud for åbning af udbuddet for solcelleanlæg.
Efter § 70 i VE-loven kan energi-, forsynings-, og
klimaministerens kompetencer delegeres til Energistyrelsen. Efter
§ 3 i bekendtgørelse nr. 1512 af 15. december 2017 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser er ministerens
kompetencer til bl.a. at afholde udbuddet, herunder evaluere de
indkomne tilbud på baggrund af udbudsmaterialet, og
indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere delegeret til
Energistyrelsen. Opgaven med at administrere sådanne
kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere,
herunder at udbetale pristillæg, vil ligeledes blive
varetaget af Energistyrelsen.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette
skyldes, at ordningen skal anmeldes til Europa-Kommissionen i
medfør af EU's statsstøtteregler. Lovforslaget vil
derfor først kunne træde i kraft når og i det
omfang, at Europa-Kommissionen godkender ordningen. Såfremt
Europa-Kommissionen ikke har bemærkninger til de danske
myndigheders vurdering af, at ordningen kan omfattes af den
generelle gruppefritagelsesforordning, vil ordningen være
undtaget fra forpligtelsen om ikke at sætte loven i kraft
forud for Europa-Kommissionens godkendelse af ordningen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører, at de statslige udgifter til
VE-støtte øges. Finansieringen af udbuddet vil ske
ved at bruge midlerne fra den ophævede solcellepulje for
2017, svarende til i alt 105 mio. kr. (2017-priser). Støtten
ydes for den faktiske produktion fra solcelleanlæg omfattet
af de vindende bud i 20 år fra nettilslutning. Det forventes,
at udbuddet vil blive afgjort, så det aftalte budget
udnyttes. Den faktiske produktion fra de vindende anlæg i
udbuddet kendes ikke på forhånd, bl.a. pga. placering,
tekniske specifikationer og variation i årlige antal
solskinstimer, og de faktiske støtteudgifter kan derfor ikke
kendes eksakt på forhånd.
Udbuddet forventes afgjort i 2018, og
støtteudbetalingerne forventes at begynde ved nettilslutning
af de vindende anlæg. Tidspunktet for afgørelsen vil
bl.a. afhænge af, om ordningen statsstøtteanmeldes til
Europa-Kommissionen efter Kommissionens retsningslinjer, eller om
det vurderes, at ordningen er omfattet af den generelle
gruppefritagelsesforordning. Udbudsbetingelserne forventes at
indeholde regler om, at solcelleanlæggene omfattet af de
vindende bud skal være nettilsluttet senest to år efter
afgørelsen af udbuddet. Der er betydelig usikkerhed om
nettilslutningstidspunktet og dermed tidspunktet for
støtteudbetalingen, der også afhænger af bl.a.
lokale forhold omkring netudbygning. Det skønnes under
betydelig usikkerhed, at de vindende anlæg vil blive
nettilsluttet ca. et år fra afgørelsen af udbuddet,
der forventes afsluttet i 2018. Det kan dog ikke udelukkes, at
nogle anlæg kan etableres hurtigere, så der allerede
vil ske støtteudbetalinger i 2019. Under betydelig
usikkerhed skønnes der således ikke nogen
støtteudgifter i 2018 og 2019, men først pr. 1.
januar 2020.
Lovforslaget forventes endvidere at medføre øgede
administrative konsekvenser for Energistyrelsen i forbindelse med
administration og udbetaling af pristillæg til de vindende
tilbudsgivere i henhold til de indgåede kontrakter. De
øgede administrative omkostninger herved finansieres
indenfor Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets eksisterende
rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet,
at lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
De administrative omkostninger vil alene påvirke de
virksomheder, som vælger at deltage i udbuddet.
Lovforslaget vil have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser for de virksomheder, der vinder pristillæg i
udbuddet. Vindere af udbuddet opnår pristillæg oven i
markedsprisen på elektricitet. Det præcise
beløb, som en vindende tilbudsgiver vil opnå, vil
først være kendt efter afholdelsen af udbuddet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil få samme mindre administrative
konsekvenser for borgere, der vil deltage i udbuddet, som for
virksomheder. Da udbuddet ikke omhandler anlæg, som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation, vurderes det dog, at
borgere ikke vil deltage i udbuddet i samme omfang som
virksomheder.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at være medvirkende til opfyldelse
af regeringens målsætning om, at Danmark i 2030
får dækket mindst 50 pct. af sit energibehov af
vedvarende energi.
På kortere sigt er Danmark forpligtet til at reducere
drivhusgasudledningerne uden for kvotesektoren med 20 pct. i 2020
sammenlignet med 2005. Danmarks internationale klimaforpligtelser
for 2030 er endnu ikke fastlagt, men forventes at udgøre en
reduktion på 36-40 pct. uden for kvotesektoren som en del af
EU's målsætninger for 2030. Disse mål
berøres ikke umiddelbart af udbuddet af pristillæg til
elektricitet produceret på solcelleanlæg, da
elproduktion som altovervejende udgangspunkt er omfattet af
kvotesystemet.
Etablering af solcelleanlæg i forbindelse med udbud af
pristillæg vil først og fremmest have betydning for
det nationale danske CO2-udslip
inden for kvotesektoren, idet elektricitet produceret fra
solcelleanlæggene bl.a. vil erstatte elektricitet produceret
ved fossile brændsler i kvoteomfattede kraftværker. Den
forventede udbygning af solcelleanlæg med en kapacitet
svarende til ca. 35 MW solenergi vil reducere den nationale danske
CO2-udledning i 2030 med ca. 14.000
tons pr. år inden for kvotesektoren. Den nationale CO2-udledning vil dermed blive reduceret,
men på grund af kvotesystemet vil en del af eller hele
klimaeffekten på lang sigt kunne blive neutraliseret gennem
øgede udledninger et andet sted i EU.
7. Forholdet til EU-retten
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler, det vil sige Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020 (2014/C 200/01) eller den generelle
gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning (EU) Nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108), alt efter, hvilket regelsæt som vil finde
anvendelse for ordningen. Der gælder dog i vidt omfang samme
betingelser for udformning af ordningen efter begge regelsæt.
Efter de gældende statsstøtteregler om
driftsstøtte til elektricitet fra vedvarende energikilder,
som har virkning fra den 1. januar 2017, må støtten
hertil som hovedregel alene ydes efter en udbudsprocedure, der er
åbne for alle producenter af elektricitet fra vedvarende
energikilder på et ikke-diskriminerende grundlag og på
basis af klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
Der gælder dog visse undtagelser. Det følger
således af statsstøttereglerne, at der kan ydes
støtte uden afholdelse af et sådan udbud til
anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På
baggrund heraf vil udbuddet for solcelleanlæg alene omfatte
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1
MW.
Ifølge Kommissionens retningslinjer skal miljø- og
energistøtte have tilskyndelsesvirkning. I forbindelse med
dette udbud vil det sige, at støtten får
støttemodtageren til opsætte solcelleanlægget,
og at dette ikke ville være sket uden støtten. Det
følger af Kommissionens retningslinjer, at støtten
ikke har tilskyndelsesvirkning for støttemodtageren, hvis
projektet allerede er påbegyndt, inden
støttemodtageren har ansøgt om støtte. For at
opfylde kravet om tilskyndelsesvirkning vil udbuddet derfor kun
være åbent for nye solcelleanlæg.
Investeringsprojekter, der deltager i udbuddet, må
således ikke være påbegyndt, og der må ikke
være indgået bindende tilsagn om køb af udstyr
eller indgåelse af andre forpligtelser, som gør
investeringen irreversibel.
Ordningen vil blive anmeldt til Europa-Kommissionen i
medfør af EU's statsstøtteregler. Lovforslaget vil
derfor først kunne træde i kraft når og i det
omfang, at Europa-Kommissionen godkender ordningen. Såfremt
Europa-Kommissionen ikke har bemærkninger til de danske
myndigheders vurdering af, at ordningen kan omfattes af den
generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning
(EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af
støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108), vil ordningen være undtaget
fra forpligtelsen om ikke at sætte loven i kraft forud for
Europa-Kommissionens godkendelse af ordningen.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november
2017 til den 15. december 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Biofos A/S, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik,
Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, CO-industri,
Copenhagen Merchants, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danmarks Almene Boliger (BL),
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek,
Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Distribution, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center
(DGC), Dansk Geotermi ApS, Dansk Miljøteknologi, Dansk Shell
A/S, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske
Maritime, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De frie
Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG, Debra - Energibranchen,
DELTA Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DI -
Organisation for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen,
DONG Energy A/S, DTU - Institut for Vindenergi, DTU -
Myndighedsbetjening, E. ON Danmark A/S, Energi- og olieforum.dk,
Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energitilsynet, Eniig, Eurowind Energy A/S,
EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Finansrådet, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske El-bilister
(FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark (FPD), Foreningen for Slutbrugere
af Energi, Frederiksberg Kommune, FSR Danske revisorer, Green
Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Havarikommissionen, Hess ApS, HOFOR A/S,
HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent
Energi, IT-Branchen, Kalk- og Teglværksforeningen
(bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S,
Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den Kooperative
arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen,
Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen
af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, LCA Center, Miljøpartiet De
Grønne, Mærsk Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S,
Maabjerg Energy Center - MEC, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy,
NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,
Noreco, Nævnenes Hus, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark,
Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, Plastindustrien,
Realkreditforeningen, Reel Energi Oplysning (REO), SE, SEAS-NVE,
Solar Elements A/S, Solar Lightning Consultants ApS, Solaropti,
Solenergi Danmark A/S, Spyker Energy ApS, Statens
ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining Denmark A/S,
Syd Energi, Tekniq, Teknologisk Institut, TREFOR,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S , Vedvarende Energi,
VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening,
Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien, Wintershall Nordszee B. V., WWF
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening,
Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige udgifter til støtte vil
stige med ca. 105 mio. kr. fordelt over
støtteperioden. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Energistyrelsen forventes at få
øgede administrative omkostninger, der kan finansieres
indenfor Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets eksisterende
rammer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | De virksomheder, der vinder
pristillæg i udbuddet, vil opnå et pristillæg
oven i markedsprisen på elektricitet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering
(TER) har vurderet, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Mindre administrative konsekvenser for
borgere, der deltager i udbuddet. | Miljømæssige
konsekvenser | Elproduktionen fra de opførte
solcelleanlæg kan medvirke til at fortrænge
elproduktion baseret på fossile brændsler, men idet
elproduktionen sker inden for EU's CO2-kvotesektor, vil der på EU-plan
på sigt ikke ske en reduktion af CO2-udledninger. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udbuddet vil blive tilrettelagt i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, det vil sige
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 (2014/C 200/01) eller
den generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning
(EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af
støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108), alt efter, hvilket regelsæt
som vil finde anvendelse for ordningen. Der gælder dog i vidt
omfang samme betingelser for udformning af ordningen efter begge
regelsæt. Efter de gældende statsstøtteregler om
driftsstøtte til elektricitet fra vedvarende energikilder,
som har virkning fra den 1. januar 2017, må støtten
hertil som hovedregel alene ydes efter en udbudsprocedure, der er
åbne for alle producenter af elektricitet fra vedvarende
energikilder på et ikke-diskriminerende grundlag og på
basis af klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
Der gælder dog visse undtagelser. Det følger
således af statsstøttereglerne, at der kan ydes
støtte uden afholdelse af et sådan udbud til
anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På
baggrund heraf vil udbuddet for solcelleanlæg alene omfatte
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1
MW. Ifølge Kommissionens retningslinjer
skal miljø- og energistøtte have
tilskyndelsesvirkning. I forbindelse med dette udbud vil det sige,
at støtten får støttemodtageren til
opsætte solcelleanlægget, og at dette ikke ville
være sket uden støtten. Det følger af
Kommissionens retningslinjer, at støtten ikke har
tilskyndelsesvirkning for støttemodtageren, hvis projektet
allerede er påbegyndt, inden støttemodtageren har
ansøgt om støtte. For at opfylde kravet om
tilskyndelsesvirkning vil udbuddet derfor kun være
åbent for nye solcelleanlæg. Investeringsprojekter, der
deltager i udbuddet, må således ikke være
påbegyndt, og der må ikke være indgået
bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af
andre forpligtelser, som gør investeringen
irreversibel. Ordningen vil blive anmeldt til
Europa-Kommissionen i medfør af EU's
statsstøtteregler. Lovforslaget vil derfor først
kunne træde i kraft når og i det omfang, at
Europa-Kommissionen godkender ordningen. Såfremt
Europa-Kommissionen ikke har bemærkninger til de danske
myndigheders vurdering af, at ordningen kan omfattes af den
generelle gruppefritagelsesforordning, vil ordningen være
undtaget fra forpligtelsen om ikke at sætte loven i kraft
forud for Europa-Kommissionens godkendelse af ordningen. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
For at få støtte efter de gældende regler i
kapitel 6 og 6 a om pristillæg for elektricitet produceret
på solcelleanlæg skal anlægget enten have
opnået tilsagn om støtte eller være etableret og
opfylde betingelserne for at få støtte efter den
pågældende støtteordning. VE-loven indeholder
ikke regler om åbne støtteordninger til
solcelleanlæg. VE-loven indeholder heller ikke regler om
udbud af støtte til solcelleanlæg.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i
§ 50 b, stk. 1, der omhandler et
udbud af pristillæg for elektricitet produceret på
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW
bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, under overskriften »Udbud af pristillæg«.
Det foreslås endvidere i stk.
2, at energi-, forsynings- og klimaministeren afholder et
udbud i 2018 eller 2019.
Det betyder, at ministeren fastsætter betingelser for
udbuddet i det kommende udbudsmateriale, indgår kontrakter
med de vindende tilbudsgivere og udbetaler pristillæg i
overensstemmelse med disse. Udbuddet forventes afholdt i 2018, men
kan også afholdes i 2019.
Det foreslås, at udbuddet ikke gælder for
anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Udbuddet vil derfor alene omfatte anlæg, som tilsluttes det
kollektive elforsyningsnet, og hvor hele anlæggets
elproduktion sælges på elmarkedet. Dette er begrundet
i, at muligheden for egetforbrug ville kunne skævvride
konkurrencen i udbuddet. Pristillægget vil blive tildelt som
et fast pristillæg oven i markedsprisen på elektricitet
pr. leveret kWh til det kollektive elforsyningsnet.
Udbuddets overordnede hensigt er at opnå lavest mulige
pristillæg og en vis sikkerhed for realisering af de vindende
projekter. Betingelser, der stilles i udbuddet, skal derfor
være i overensstemmelse hermed.
Udbudsbetingelserne skal indeholde betingelser om, at udbuddet
kun vil gælde for fabriksnye anlæg.
Investeringsprojektet må ikke være påbegyndt, og
der må ikke være indgået bindende tilsagn om
køb af udstyr eller indgåelse af andre forpligtelser,
som gør investeringen irreversibel.
Pristillægget for anlæggets faktiske produktion ydes
i 20 år fra nettilslutningstidspunktet, og det forventes, at
udbudsbetingelserne vil indeholde regler om, at
solcelleanlæggene omfattet af de vindende bud skal være
nettilsluttet senest to år efter afgørelsen af
udbuddet. Ligeledes forventes det, at udbuddet vil blive afgjort,
så det aftalte budget udnyttes. Endvidere vil det i udbuddet
blive forudsat, at anlæg, der indgår i et vindende
tilbud, ikke modtager anden støtte. Denne betingelse skal
være med til at sikre en ikke-diskriminerende
udbudsprocedure.
Efter § 70 i VE- loven kan energi-, forsynings-, og
klimaministerens kompetencer delegeres til Energistyrelsen. Efter
§ 3 i bekendtgørelse nr. 1512 af 15. december 2017 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser er ministerens
kompetencer til bl.a. at afholde udbuddet, herunder evaluere de
indkomne tilbud på baggrund af udbudsmaterialet, og
indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere delegeret til
Energistyrelsen. Opgaven med at administrere sådanne
kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere,
herunder at udbetale pristillæg, vil ligeledes blive
varetaget af Energistyrelsen.
Til §
2
Det følger af det foreslåede, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette
skyldes, at ordningen skal anmeldes til Europa-Kommissionen i
medfør af EU's statsstøtteregler. Lovforslaget vil
derfor først kunne træde i kraft når og i det
omfang, at Europa-Kommissionen godkender ordningen. Såfremt
Europa-Kommissionen ikke har bemærkninger til de danske
myndigheders vurdering af, at ordningen kan omfattes af den
generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning
(EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af
støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108), vil ordningen være undtaget
fra forpligtelsen om ikke at sætte loven i kraft forud for
Europa-Kommissionens godkendelse af ordningen.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da hovedloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 9. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter § 50
a indsættes før overskriften før §
51: | | | »Udbud af
pristillæg | | | »§ 50
b. Denne bestemmelse omhandler udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 1 MW bortset fra anlæg, som
er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Stk. 2 Energi-,
forsynings- og klimaministeren afholder et udbud i 2018 eller
2019.« | | | | | | § 2 | | | | | | Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. | | | | | | | | | | | | |
|