Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 17. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 15. december 2017
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 101. Den 28.
februar 2018 sendte børne- og socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Dette
spørgsmål og børne- og socialministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som er en delvis udmøntning af
den aftale, der er indgået i satspuljekredsen, og som DF har
fået sat nogle rigtig gode fingeraftryk på.
DF har gentagne gange rejst debatten om de
udfordringer, der er med netop sagsbehandlingen på
handicapområdet. Nogle af disse udfordringer er også
afspejlet i dette lovforslag, bl.a. at der er store forskelle
kommunerne imellem i forhold til offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister. DF ønsker en styrkelse af kvaliteten
i sagsbehandlingen på handicapområdet og ønsker,
at borgerne skal have mulighed for at se de kommunale
sagsbehandlingsfrister på forskellige sagsområder
på kommunernes hjemmesider. Derfor er det godt, at kommunerne
bliver forpligtet til dette nu, og at det er lykkedes at få
det med i aftalen.
Partierne i satspuljekredsen har
været enige om at afsætte midler til en handlingsplan
på handicapområdet netop for at styrke kvaliteten i
sagsbehandlingen og imødekomme nogle af de udfordringer, der
er, herunder også udfordringerne med danmarkskortet.
Kommunalbestyrelsen bliver nu forpligtet til at behandle
danmarkskortet over kommunernes omgørelsesprocenter i
klagesager i Ankestyrelsen på et
kommunalbestyrelsesmøde, og der skal også ske en
offentliggørelse af fristerne. Danmarkskortet, som blev
offentliggjort første gang den 27. juni 2017, viste, at
Ankestyrelsen i 2016 afgjorde 8.140 klagesager på det sociale
område, og i gennemsnit blev 37 pct. af sagerne omgjort,
enten fordi kommunalbestyrelsens afgørelse efter
serviceloven var i strid med lovgivningen og derfor blev
ændret, eller også fordi Ankestyrelsen på grund
af manglende oplysninger ikke kunne vurdere sagen og derfor
måtte hjemvise den til kommunen til en fornyet
behandling.
Det overordnede formål med
handlingsplanen på handicapområdet er en styrkelse af
kvaliteten i sagsbehandlingen, og dermed skal lovforslaget
også styrke borgernes retssikkerhed ved behandling af sager
på forskellige sociale områder. Handlingsplanen skal
også være med til at nedbringe de store forskelle, der
er mellem kommunerne, når det gælder antallet af
omgjorte sager. Målet med handlingsplanen er, at borgerne med
kommunernes afgørelser skal opleve at få den
hjælp, de har ret til efter lovgivningen, uden at det skal
være nødvendigt at klage til Ankestyrelsen.
DF har også tidligere med vedtagelsen
af lov nr. 660 af 8. juni 2017 været med til at sikre en
bedre sagsbehandling på handicapområdet. Det skete
bl.a. med indførelsen af § 3 a i serviceloven, hvor
formålet har været at sikre, at borgernes ydelser ikke
bortfalder med meget kort varsel. Bestemmelsen vedrører en
række handicapydelser af mere omfattende karakter på
både børne- og voksenområdet, f.eks.
særlige dagtilbud og klubtilbud, tabt arbejdsfortjeneste,
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere,
kontaktperson til døvblinde og bilstøtte. Disse
forbedringer i sagsbehandlingen er noget, som DF har kæmpet
meget længe for.
DF håber, at de tiltag, der med dette
lovforslag gennemføres, vil medvirke til, at borgerne
oplever en mere borgernær service, og at kommunerne vil
prioritere den borgernære velfærd højt.
DF har i udvalgsbehandlingen stillet
spørgsmål til børne- og socialministeren om,
hvordan ministeren vil følge op på, om alle kommunerne
lever op til loven, herunder også hvordan det for borgerne
sikres, at sagsbehandlingsfristerne tydeligt kommer på
kommunernes hjemmesider (svar på spørgsmål 1,
som er optrykt som bilag 2 til betænkningen).
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter stærkt, at børne- og socialministeren
følger op på de politiske diskussioner, der har fundet
sted i bl.a. Social-, Indenrigs- og Børneudvalget og i
Folketinget vedrørende kommunernes sagsbehandling af sager
om bl.a. hjælp til borgere - børn som voksne - med
handicap. Det sker i lovforslaget. De opstramninger, der nu sker
over for kommunerne, når de skal forholde sig til
danmarkskortets angivelse af sagsbehandlingstider og kvaliteten af
sagsbehandlingen i deres kommune på et åbent
byrådsmøde, vil tvinge fokus over på de
vilkår, borgere med handicap lever med nogle steder i
Danmark. RV mener, at det er vigtigt at bruge mulighederne for at
sammenligne kommunerne, for det må føre til, at nogle
folkevalgte tager stilling til deres kommunes
præstationer.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten
Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine
Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 162
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 162
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
borgerne fremover tydeligt kan se sagsbehandlingsfristerne på
kommunernes hjemmeside, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål og børne- og socialministerens svar
herpå
Spørgsmål 1 og svaret herpå er optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvordan
hun vil sikre, at borgerne fremover tydeligt kan se
sagsbehandlingsfristerne på kommunernes hjemmeside, og hvilke
initiativer ministeren vil tage, såfremt dette ikke sker i de
enkelte kommuner?
Svar:
Lovforslaget har til formål at forpligte
kommunalbestyrelserne til at offentliggøre kommunale
sagsbehandlingsfrister for sager efter serviceloven på
kommunernes hjemmeside. Dette sker netop for at sikre, at borgerne
kan finde oplysningerne der.
Jeg vil - når lovforslaget er vedtaget -
sørge for, at der bliver sendt en orienteringsskrivelse ud
til alle kommunalbestyrelser om de nye regler.
Jeg går naturligvis ud fra, at
kommunerne overholder gældende lovgivning og således
også lovgivningen på dette område.
Jeg kan oplyse, at Ankestyrelsen som led i
tilsynet med kommunerne vil kunne behandle spørgsmål
om, hvorvidt en kommune har tilsidesat retssikkerhedslovens krav
om, at kommunen skal fastsætte og tydeligt
offentliggøre sagsbehandlingsfrister på de enkelte
sociale sagsområder på hjemmesiden.