Tillægsbetænkning afgivet af
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 22. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3. maj
2018. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. maj 2018. Udvalget
optog den 17. maj 2018 lovforslaget til fornyet
udvalgsbehandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark.
Børne- og socialministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Sammenslutningen af Rudolf
Steiner Dagtilbud i Danmark mundtligt over for udvalget redegjort
for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 4 spørgsmål til børne-
og socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret på nær spørgsmål 7, som forventes
besvaret inden 3. behandling. 2 af udvalgets spørgsmål
er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har noteret sig, at børne- og
socialministeren i svaret på spørgsmål 4, som er
optrykt i tillægsbetænkningen, understreger,
»…at der med læreplanstemaerne på ingen
måde er tale om et diktat i forhold til at anvende bestemte
metoder. Det er således helt op til lokal beslutning, hvordan
det enkelte dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige
elementer, der fremgår af de enkelte
læreplanstemaer.«
For S og DF er det vigtigt, at det, der er
tænkt som »kan«-bestemmelser i forhold til
implementeringen af de nye pædagogiske læreplaner, ikke
bliver til »skal«-bestemmelser, når de enkelte
elementer skal føres ud i livet i kommunerne. Når de
overordnede pædagogiske rammer for lærerplanerne
overholdes, må det stå de enkelte dagtilbud sammen med
forældre og pædagoger frit for, hvordan de
ønsker at arbejde med de nye pædagogiske
lærerplaner. Derfor opfordrer S og DF ministeren til i
forbindelse med den kommende bekendtgørelse om
pædagogiske læringsmål og indhold i seks
læreplanstemaer at understrege, at de i
bekendtgørelsesudkastet beskrevne eksempler er eksempler og
ikke opdrag og tjeklister til tilsyn og embedsfolk i
kommunerne.
Alternativets medlem af udvalget har i
forbindelse med bekymring for, hvorvidt lovforslaget krævede,
at dagtilbuddene bliver påkrævet at benytte sig af
særlige it-redskaber, stillet et skriftligt
spørgsmål om, hvorvidt dagtilbuddene med lovforslaget
fortsat vil have pædagogisk metodefrihed, herunder om de kan
fravælge brugen af digitale og teknologiske redskaber. ALT
noterer sig med tilfredshed, at ministeren i svaret på
spørgsmål 5 har svaret bekræftende på
dette, ligesom ministeren i svaret på spørgsmål
4 til udvalget har bekræftet, at det er op til en lokal
beslutning, hvordan de enkelte dagtilbud ønsker at arbejde
med de elementer, der indgår i læreplanstemaerne.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Pernille Bendixen (DF) Peter
Kofod Poulsen (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann
(V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V)
Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF) Karen
J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 160 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel | 8 | Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget 3/5-18 | 9 | Henvendelse af 14/5-18 fra
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark | 10 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 11 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 160 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel | 4 | Spm. om kommentarer til henvendelse af
14/5-18 fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark,
og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm., om daginstitutionerne med den nye
bekendtgørelse om pædagogiske læringsmål
og indhold i seks læreplanstemaer fortsat vil have
pædagogisk metodefrihed - f.eks. til at fravælge brugen
af digitale og teknologiske redskaber, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm. om at bekræfte, at der ikke
er planer om at indføre en evaluering af
læringsmålene, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | MFU spm. om at bekræfte, at der med
»lokal beslutning« menes på individuelt
dagtilbudsniveau og ikke kommunalt forvaltningsniveau, til
børne- og socialministeren |
|
Bilag 2
2 af udvalgets
spørgsmål til børne- og socialministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål 4 og svaret herpå er optrykt efter
ønske fra S og DF.
Spørgsmål 5 og svaret herpå er optrykt efter
ønske fra ALT.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
14/5-18 fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark,
jf. L 160 - bilag 9.
Svar:
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i
Danmark har rettet henvendelse til Folketingets Social-, Indenrigs-
og Børneudvalg vedrørende et udkast til
bekendtgørelse om brede pædagogiske mål og
indholdsbeskrivelser af seks læreplanstemaer, som ministeriet
har sendt i ekstern høring. Bekendtgørelsesudkastet
er hjemlet i L160 om ændring af dagtilbudsloven og lov om
folkeskolen, hvor der blandt andet foreslås en ny
lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske
læreplan. Lovforslaget er under behandling i Folketinget.
Jeg skal bemærke, at der står et
bredt flertal bag lovforslaget og bekendtgørelsen, som
udmønter store dele af dagtilbudsaftalen fra 2017
»Stærke dagtilbud«.
Aftalen og lovforslaget om den
pædagogiske læreplan og den afledte
bekendtgørelse bygger på et stort udviklingsarbejde,
hvor praktikere, forskere, uddannelsesfolk og interessenter fra
området gennem et år har udarbejdet konkrete forslag,
som i vid udstrækning uden ændringer derefter er omsat
til lovforslag og bekendtgørelse.
Dette udviklingsarbejde, hvor alle
aktører på området har bidraget, har ført
til, at der fremover er et fælles pædagogisk grundlag
for dagtilbud i Danmark. Det er efter min opfattelse centralt, at
vi som samfund er tydelige om, hvad vi tilbyder vores børn,
der tilbringer en stor del af deres tid og vigtigste år i
dagtilbud, og at alle dagtilbud dermed står på det
samme pædagogiske fundament. Samtidig er det vigtigt at
bemærke, at selve den konkrete udmøntning af
fundamentet og temaer sker lokalt og dermed afhænger af de
konkrete børn, forældre og personale.
Det fælles fundament hedder i
lovforslaget et fælles pædagogisk grundlag for
dagtilbuddene. Med det pædagogiske grundlag bliver det for
første gang beskrevet i dagtilbudsloven, at elementer som
dannelse, leg, børnefællesskaber og
læringsmiljøer skal være kendetegnende for den
forståelse og tilgang, der arbejdes med i forhold til
børns trivsel og læring i alle dagtilbud i
Danmark.
Som en del af L160 foreslås det
også, at ministeren får bemyndigelse til på
bekendtgørelsesniveau at fastsætte to brede
pædagogiske mål og en beskrivelse for hvert
læreplanstema. De pædagogiske mål og
læreplanstemaer skal være retningsgivende for det
pædagogiske arbejde med børns læring i
dagtilbud.
Med bekendtgørelsen vil dagtilbuddene
med afsæt i det pædagogiske grundlag skulle skabe
pædagogiske læringsmiljøer for børn, der
inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer
understøtter børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse.
Det fremgår af henvendelsen fra
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark, at de seks
beskrivelser (bilagene) »i et vist omfang går i
detaljer med hverdagen i dagtilbuddene og flere steder er der
anvisninger, som kan betragtes som direkte påbud om
anvendelse af pædagogiske metoder«.
Sammenslutningen gør endvidere
opmærksom på, at Rudolf Steiner skoler ikke
introducerer børnene til digitale medier i de små
klasser, og er af den opfattelse at der med bekendtgørelsen
er tale om et statsligt diktat om fx anvendelse af digitale medier
med risiko for at ødelægge muligheden for at drive
Rudolf Steiner dagtilbud i Danmark.
Jeg kan oplyse, at de seks beskrivelser
fastsætter en række forskellige temaer, som børn
skal have mulighed for at møde i det pædagogiske
læringsmiljø i dagtilbuddet.
Eksempelvis fremgår det af
læreplanstemaet »Alsidig personlig udvikling«,
at: »Læringsmiljøet skal understøtte, at
børn engagerer sig i leg og aktiviteter, der inviterer dem
til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på
mange og nye måder. Børnenes selvforståelse og
handlemønstre skal også udfordres i både leg og
aktiviteter, hvor børnenes eller de voksnes handling eller
forståelser begrænser barnets egen eller andres
udvikling.«
I forhold til læreplanstemaet
»Natur, udeliv og science«, handler science-elementet
blandt andet om, at dagtilbuddene med udgangspunkt i det
pædagogiske grundlag (børnefællesskabet, legen
mv.), skal understøtte, at børnene får en
begyndende forståelse af hvorfor eksempelvis ting falder
på jorden, vand fryser til is, nogle genstande flyder
ovenpå, andre synker, vand forsvinder ned i jorden mv. Som en
del af beskrivelsen for dette tema fremgår det, at
»Børn skal have mulighed for at stifte bekendtskab med
og anvende forskellige teknologiske redskaber som eksempelvis GPS,
digital vægt, webkamera mv., som giver børn mulighed
for at udvikle en kreativ, produktiv og kritisk tilgang til
anvendelse af teknologierne«. De nævnte eksempler
på teknologiske redskaber er alene eksempler.
Jeg vil gerne understrege, at der med
læreplanstemaerne på ingen måde er tale om et
diktat i forhold til at anvende bestemte metoder. Det er
således helt op til lokal beslutning, hvordan det enkelte
dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige elementer,
der fremgår af de enkelte læreplanstemaer.
Spørgsmål nr. 5:
Kan ministeren bekræfte, at
daginstitutionerne med den nye bekendtgørelse om
pædagogiske læringsmål og indhold i seks
læreplanstemaer fortsat vil have pædagogisk
metodefrihed - f.eks. til at fravælge brugen af digitale og
teknologiske redskaber?
Svar:
Jeg kan indledningsvis henvise til mit svar
på spørgsmål 4 ad L 160.
Rammen for den styrkede pædagogiske
læreplan fremgår af L 160 og består af et
fælles pædagogisk grundlag med bl.a. fokus på
børnefællesskaber, leg og pædagogisk
læringsmiljø, læreplanstemaer og brede
pædagogiske mål. Det er retningsgivende for det
pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring,
udvikling og dannelse i dagtilbud.
Jeg kan i den sammenhæng bekræfte,
at dagtilbuddene med bekendtgørelsen fortsat har
pædagogisk metodefrihed, idet det er op til det enkelte
dagtilbud at beslutte, hvordan det konkret i hverdagen vil
omsætte det nye pædagogiske grundlag og
læreplanstemaer.