Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. maj 2018
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om
folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud, øget
fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 748 af 20. juni 2016, som ændret ved § 7 i lov nr.
665 af 8. juni 2016, lov nr. 1545 af 13. december 2016, lov nr.
1546 af 13. december 2016 og lov nr. 427 af 3. maj 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, ændres
»§ 80, stk. 4« til: »§ 85 a«.
2. I
§ 3 ændres fire steder
»dag-, fritids- og klubtilbud« til: »fritids- og
klubtilbud«.
3.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen har ansvar for dagtilbuddene.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
kommunens rammer for dagtilbud, herunder eventuelle prioriterede
indsatser på området. Kommunalbestyrelsen skal sikre,
at de fastsatte rammer og eventuelle prioriterede indsatser
medvirker til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der
følger af afsnit II, og til udmøntningen af kommunens
sammenhængende børnepolitik, jf. § 19, stk. 2, i
lov om social service.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal som led i fastsættelsen af rammer
efter stk. 2 og med henblik på at skabe sammenhæng i
børns liv og kontinuitet i overgangen mellem tilbud
fastsætte retningslinjer om
1) samarbejdet
mellem dagtilbud, fritidstilbud og skolen,
2) samarbejdet
mellem dagtilbud og andre relevante aktører, herunder
sundhedsplejen og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
(PPR), og
3) videregivelse
af relevante oplysninger ved børns overgange fra
sundhedsplejen til dagtilbud og fra dagtilbud til
skolefritidsordning eller fritidshjem og skole.
Stk. 4.
Dagtilbud skal medvirke til at yde særlig støtte til
de børn i dagtilbud, der har behov herfor.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at udviklingen på
dagtilbudsområdet drøftes politisk mindst hvert andet
år med udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud
og eventuelle prioriterede indsatser for området efter stk. 2
bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der
følger af lovens afsnit II.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om der som følge af
drøftelsen efter stk. 5 skal iværksættes tiltag
såsom kompetenceudvikling, supervision m.v., som kan
understøtte og kvalificere dagtilbuddenes arbejde med
etablering af pædagogiske læringsmiljøer, der
fremmer børns trivsel, læring, udvikling og
dannelse.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre en oversigt over
dagtilbud i kommunen og satser for tilskud til privat pasning og
pasning af egne børn. Kommunalbestyrelsen må alene
anvende betegnelserne privat pasningsordning og fleksibel
pasningsordning i alle offentlige sammenhænge, hvor der
refereres til henholdsvis privat pasning og fleksibel pasning,
hvortil forældre modtager tilskud efter § 80.
Kommunalbestyrelsen skal et samlet sted på kommunens
hjemmeside eller et andet let tilgængeligt sted for borgerne
offentliggøre de fastsatte rammer og eventuelle prioriterede
indsatser efter stk. 2, oversigten over dagtilbud i kommunen og
satser for tilskud til privat pasning og pasning af egne
børn og øvrige retningslinjer efter afsnit II og
V.«
4. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»§ 3,«: »og rammer og eventuelle
prioriterede indsatser fastsat efter § 3 a«.
5. I
overskriften til kapitel 2 udgår
», børnemiljøvurdering«.
6. §
7 affattes således:
Ȥ 7. Dagtilbud skal
fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse
gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer,
hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i
et børneperspektiv.
Stk. 2.
Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn
omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel,
læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn
får en god og tryg opvækst.
Stk. 3.
Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og
æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel,
sundhed, udvikling og læring.
Stk. 4.
Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og
forståelse for og oplevelse med demokrati. Dagtilbud skal som
led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed,
evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og
samhørighed med og integration i det danske samfund.
Stk. 5.
Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn
en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i
samarbejde med forældre og skole sikre børn en god
sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til
fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres
grundlæggende kompetencer og lysten til at
lære.«
7. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Der skal i alle
dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan
for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og for
børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart. Hvis det enkelte dagtilbud har organiseret
børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes den
pædagogiske læreplan på baggrund af denne
organisering. I aldersintegrerede daginstitutioner kan der
udarbejdes en pædagogisk læreplan under hensyntagen til
aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den
pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages
højde for børnegruppernes sammensætning og
børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte
enheder, jf. stk. 3.
Stk. 2. Den
pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i
et pædagogisk grundlag, jf. stk. 3 og 4, seks
læreplanstemaer, jf. stk. 4 og 9, og mål for
sammenhængen mellem det pædagogiske
læringsmiljø og børns læring, jf. stk.
9.
Stk. 3. Det skal
fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det
enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk
læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede
aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede
aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at
trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske
læringsmiljø skal tilrettelægges, så det
inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse,
børnefællesskabet, børnegruppens
sammensætning og børnenes forskellige
forudsætninger.
Stk. 4. Det skal
fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det
pædagogiske læringsmiljø understøtter
børns brede læring, herunder nysgerrighed,
gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for
og på tværs af følgende temaer:
1) Alsidig
personlig udvikling.
2) Social
udvikling.
3) Kommunikation
og sprog.
4) Krop, sanser
og bevægelse.
5) Natur, udeliv
og science.
6) Kultur,
æstetik og fællesskab.
Stk. 5. Det skal
endvidere fremgå af den pædagogiske læreplan,
hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager
højde for børn i udsatte positioner, så deres
trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.
Stk. 6. Det skal
desuden fremgå af den pædagogiske læreplan,
hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om
børns læring, hvordan dagtilbuddet inddrager
lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske
læringsmiljøer for børn, og hvordan der i
børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges
et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen.
Stk. 7. Arbejdet
med det fysiske, psykiske og æstetiske
børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det
pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske
læringsmiljøer. Børnemiljøet skal
vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af
børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til
børnenes alder og modenhed.
Stk. 8. Den
pædagogiske læreplan udgør rammen for det
pædagogiske arbejde. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at
dagtilbuddene i relation til den pædagogiske opgave ledes
alene med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og i
overensstemmelse med den pædagogiske læreplans
børnesyn og brede læringsforsta°else, jf. stk. 3
og 4.
Stk. 9.
Børne- og socialministeren fastsætter nærmere
regler om pædagogiske mål for, hvad det
pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet skal
understøtte i forhold til børns læring, og om
indholdet i de enkelte læreplanstemaer, jf. stk.
4.«
8. §
9 affattes således:
Ȥ 9. Lederen af
dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske
læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og
udøves inden for rammerne heraf. Lederen af dagtilbuddet er
endvidere ansvarlig for at offentliggøre den
pædagogiske læreplan.
Stk. 2. Lederen
af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i
dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske
læringsmiljø. Lederen er ansvarlig for, at arbejdet
med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert
andet år med henblik på at udvikle arbejdet.
Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske
mål, som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9,
herunder en vurdering af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og
børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Evalueringen skal offentliggøres.
Stk. 3. Lederen
af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske
dokumentation skal indgå i evalueringen efter stk. 2, 2.
pkt.«
9. §
10 ophæves.
10. I
§ 14 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. I
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner, som
består af flere enheder, skal en forælder fra hver
enkelt enhed have adgang til at være repræsenteret i
forældrebestyrelsen. I selvejende daginstitutioner, hvor
bestyrelsen har et flertal af valgte forældre, skal en
forælder fra hver enkelt enhed have adgang til at være
repræsenteret i bestyrelsen.
Stk. 3.
Forældrebestyrelser kan etableres på tværs af
kommunale dagtilbud, hvis de enkelte bestyrelser beslutter det.
Stk. 4. I
forældrebestyrelser efter stk. 3, som etableres på
tværs af dagpleje og daginstitution, skal beslutninger, der
alene har betydning for dagplejen, træffes af de
forældre, der repræsenterer dagplejen. Endvidere
træffes beslutninger, der alene har betydning for
daginstitutionen, af de forældre, der repræsenterer
daginstitutionen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 5-7.
11. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og
stk. 3, 1. pkt., ændres
»mål og rammer« til: »rammer og eventuelle
prioriterede indsatser«.
12. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »daginstitutionens arbejde«:
», for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem«.
13. I
§ 15, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Forældrebestyrelsen i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter §
19, stk. 2-4, skal inddrages i udarbejdelsen og evalueringen af og
opfølgningen på den pædagogiske læreplan,
jf. §§ 8 og 9, og i daginstitutionens arbejde med at
skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og
fra dagtilbud til fritidstilbud og skole, jf. § 7, stk.
5.«
14. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter »dagplejens arbejde«: », for
samarbejdet mellem dagtilbud og hjem«.
15. I
§ 15, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Forældrebestyrelsen for den
kommunale dagpleje skal inddrages i udarbejdelsen og evalueringen
af og opfølgningen på den pædagogiske
læreplan, jf. §§ 8 og 9, og i dagplejens arbejde
med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud og mellem
dagtilbud, jf. § 7, stk. 5.«
16. I
§ 16 b, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »enheder«: », jf.
§ 19, stk. 6«.
17. I
§ 19 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Daginstitutioner, som drives efter stk. 2-5, kan bestå af
flere enheder.«
18. I
§ 20, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Privatinstitutioner skal opfylde
kriterierne for godkendelse senest 6 måneder efter
offentliggørelse heraf.«
19. § 23,
stk. 1, affattes således:
»Alle børn har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud indtil skolestart, som er det
tidspunkt, hvor barnet enten begynder i fritidshjem eller
skolefritidsordning (SFO) forud for undervisningsstart,
påbegynder hjemmeundervisning eller starter i
børnehaveklasse.«
20. I
§ 23, stk. 2, indsættes
efter »Kommunalbestyrelsen skal«: »på alle
hverdage med undtagelse af den 5. juni og den 24.
december«.
21. I
§ 27, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 27 a« til: »§§ 27
a, 27 b og 27 c«.
22. § 27,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal inden for
rammerne af retningslinjerne sikre, at forældre, der
står på venteliste, jf. § 27 c, til en plads
i et dagtilbud, og som tilkendegiver fortsat interesse for pladsen,
anvises plads efter anciennitet.«
23.
Efter § 27 a indsættes før overskriften
før § 28:
»§ 27 b. Forældre,
hvoraf en eller begge afholder fravær i medfør af
barselsloven, har ret til en deltidsplads på 30 timer om ugen
i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21,
stk. 2 og 3, til børn i husstanden i aldersgruppen fra 26
uger og indtil skolestart mod en reduceret egenbetaling.
Deltidspladsen skal være for en sammenhængende periode,
jf. dog stk. 2, 2. pkt. Forældres ansøgning om en
deltidsplads indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen.
Forældrene skal i ansøgningen angive den periode, de
ønsker deltidspladsen. Afgørelser om deltidspladser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Retten
til deltidspladsen efter stk. 1 bortfalder, hvis
fraværsperioden afbrydes eller fraværet på anden
vis ophører. Forældre kan dog beholde deltidspladsen
efter stk. 1, hvis fraværet afbrydes af en periode af mindre
end 5 ugers varighed.
Stk. 3.
Forældrene har pligt til at oplyse opholdskommunen, hvis
fraværet afbrydes af en periode på mere end 5 uger
eller fraværet på anden vis ophører, jf. stk. 4
og 6.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for anvendelse af
deltidspladser efter stk. 1, for ansøgning om og
ophør af deltidspladser i opholdskommunen og for
forældrenes oplysningspligt efter stk. 3.
Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med
optagelseskompetence efter § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre
retningslinjer for anvendelse af deltidspladser 30 timer om
ugen.
Stk. 6.
Forældrenes ansøgning efter stk. 1, 3. pkt., om en
deltidsplads i en privatinstitution eller et dagtilbud i en anden
kommune skal indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen,
senest 2 måneder før deltidspladsen ønskes. Den
periode, hvor forældrene benytter deltidspladsen i et
dagtilbud, skal påbegyndes den 1. i en måned og
ophøre den sidste hverdag i den måned, hvor retten til
fraværet udløber. Forældre skal oplyse
opholdskommunen om afbrydelse eller ophør af fravær,
jf. stk. 3, senest 2 måneder før ændringen skal
træde i kraft.
Stk. 7.
Opholdskommunen skal varsle privatinstitutioner og
institutionskommuner om kommunens afgørelse om tilskud til
en deltidsplads efter stk. 1 i privatinstitution og i et dagtilbud
i en anden kommune og om afbrydelse eller ophør af
fravær, jf. stk. 3, senest 1 måned før
ændringen træder i kraft.
§ 27 c. Forældre skal
have mulighed for at tilkendegive ønske om deres barns
optagelse i og mulighed for at komme på venteliste til alle
daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og alle dagplejehjem
efter § 21, stk. 2 og 3, i opholdskommunen og i en anden
kommune, jf. dog stk. 2 og § 28, stk. 2. I daginstitutioner
med flere enheder skal forældre have mulighed for at
tilkendegive ønske om deres barns optagelse i og mulighed
for at komme på venteliste til de enkelte enheder.
Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønske
om deres barns optagelse i og mulighed for at komme på
venteliste efter 1. og 2. pkt. en gang til et dagtilbud
målrettet aldersgruppen 0-2 år og en gang til et
dagtilbud målrettet aldersgruppen fra 3 år og frem til
skolestart.
Stk. 2.
Forældre kan uanset stk. 1 ikke tilkendegive ønske om
deres barns optagelse i selvejende og udliciterede daginstitutioner
efter § 19, stk. 3 og 4, som har indgået aftale med
kommunalbestyrelsen om at forbeholde pladserne i institu?ti?onen
for børn af medarbejdere fra en eller flere virksomheder,
jf. § 27, stk. 2, 2. pkt.
Stk. 3.
Forældre kan lade barnet blive stående på en
venteliste, jf. stk. 1, efter eget ønske, selv om barnet som
følge af pasningsgarantien har fået en plads i et
andet dagtilbud.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan med samtykke fra forældre, hvis barn
står på venteliste, fjerne barnets navn fra
ventelisten.«
24. I
§ 31, stk. 2, indsættes
efter »budgetter«: », jf. dog stk. 3«.
25. I
§ 31 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Midler fra puljer udmøntet af børne- og
socialministeren skal ikke indgå ved fastsættelsen af
kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling efter §
32, stk. 2, 4 og 5, § 32 a, stk. 3 og 4, § 33, stk.
2, og § 34, stk. 3, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Børne- og socialministeren kan fastsætte regler om, at
midler fra puljer udmøntet af børne- og
socialministeren i konkrete tilfælde skal indgå ved
fastsættelsen af kommunens tilskud og forældrenes
egenbetaling efter § 32, stk. 2, 4 og 5, § 32 a, stk. 3
og 4, § 33, stk. 2, og § 34, stk. 3.«
26. I
§ 36 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Er driftstilskuddet som beregnet efter stk. 2 lavere end de
gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive
støttepædagogudgifter, jf. § 4, stk. 2, pr. barn
i en alderssvarende daginstitution efter § 19, stk. 2-4, jf.
§ 32, kan driftstilskuddet til privatinstitutioner
fastsættes, så det svarer til dette niveau, jf. dog
§§ 43 og 44.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
27. I
§ 36, stk. 4 og 5, der bliver stk. 5 og 6, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
28. I
§ 37, stk. 2, ændres
»svarer« til: »skal mindst svare«.
29. I
§ 40 indsættes efter
»egenbetaling«: », jf. dog § 27 b, stk.
1«.
30.
Efter § 45 indsættes før overskriften før
§ 46:
Ȥ 45 a. For
børn, som benytter fritidshjem forud for skoleårets
begyndelse, jf. § 23, stk. 1, skal fritidshjemmet, i perioden
indtil undervisningspligten indtræder, enten arbejde med de
kompetenceområder, der arbejdes med i
børnehaveklassen, jf. folkeskolelovens § 11, stk. 2,
eller temaerne i den pædagogiske læreplan, jf. §
8, stk. 4.«
31.
Efter § 78 indsættes:
Ȥ 78 a. Private
pasningsordninger må alene anvende betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.«
32. I
overskriften til kapitel 15
indsættes efter »Tilskud«: »og
krav«.
33. I
§ 80, stk. 1, ændres
»dog stk. 2-4« til: »dog stk. 2 og 3 og § 85
a«.
34. § 80,
stk. 4, ophæves.
35. §
81 affattes således:
Ȥ 81.
Kommunalbestyrelsen skal godkende aftalen om privat pasning mellem
forældrene og den private pasningsordning og føre
løbende tilsyn med ordningen, herunder med, om pasningen er
tilrettelagt efter § 81 a, stk. 1 og 2, og § 81 b, stk.
1, og at den private pasningsordning alene anvender betegnelsen
privat pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge, jf. § 78 a. Kommunalbestyrelsens
løbende tilsyn skal stå mål med tilsynet i et
alderssvarende dagtilbud i kommunen. Dette gælder dog ikke,
hvor kommunalbestyrelsen har givet dispensation efter § 81 a,
stk. 4, og for fleksibel pasning, som indgår i
kombinationstilbuddet efter § 85 a. Afgørelsen efter 1.
pkt. kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelse af pasningsaftalen efter
stk. 1 orientere forældrene om forskellen mellem privat
pasning efter kapitel 14 og 15 og dagtilbud efter § 19, stk.
2-5, og § 21, stk. 2 og 3.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere påse, at der ikke
indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end privat
pasningsordning om ordningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse af en
pasningsaftale, hvis kommunalbestyrelsen gennem det løbende
tilsyn efter stk. 1 konstaterer, at den private pasning ikke
praktiseres i overensstemmelse med den indgåede
pasningsaftale og kravene til ordningen, jf. § 81 a, stk. 1 og
2, og § 81 b, stk. 1. Afgørelsen efter 1. pkt. kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud, når
tilskuddet til privat pasning bortfalder. Kommunalbestyrelsen skal
orientere forældrene om retningslinjerne inden godkendelse af
pasningsaftalen efter stk. 1.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at sørge for
forældrenes administration af ordningen mod en reduktion i
tilskuddet svarende til kommunens udgifter til
administrationen.«
36.
Efter § 81 indsættes:
Ȥ 81 a. Den private
pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer
børns læring gennem trygge
læringsmiljøer. Arbejdet med
læringsmiljøer efter 1. pkt. skal
indholdsmæssigt stå mål med kravene til
læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. §
8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte
private pasningsordning skal tage udgangspunkt i
børnegruppens sammensætning og børnenes
forskellige forudsætninger.
Stk. 2. Den
private pasningsordning skal endvidere tilrettelægges,
så børn sikres medbestemmelse, medansvar og
forståelse for og oplevelse med demokrati. Den private
pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns
selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende
fællesskaber og samhørighed med og integration i det
danske samfund.
Stk. 3. Kravet
om at fremme børns læring gennem trygge
læringsmiljøer efter stk. 1 gælder ikke for
fleksibel pasning, der indgår i kombinationstilbud.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal give dispensation fra stk. 1, hvis
forældrene anmoder herom, forældrene er arbejdsgiver
for den private passer og den private pasning er en midlertidig
ordning. Kommunalbestyrelsen fastsætter perioden for
dispensationen i op til 1 år ud fra den enkelte families
behov. Forældrene har dog ret til dispensation i mindst 6
måneder.
§ 81 b. Hovedsproget i private
pasningsordninger skal være dansk, jf. dog stk. 3. Private
pasningsordninger oprettet af det tyske mindretal er ikke omfattet
af 1. pkt.
Stk. 2. Som led
i godkendelsen af en pasningsaftale efter § 81, stk. 1, skal
det dokumenteres, at den private passer har tilstrækkelige
danskkundskaber til at udvikle barnets dansksproglige
kompetencer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan som led i godkendelsen af en pasningsaftale
efter § 81, stk. 1, i helt særlige tilfælde
beslutte, at hovedsproget kan være et andet end dansk,
såfremt det vurderes ikke at have integrationsmæssige
konsekvenser.«
37.
Efter kapitel 15 indsættes:
»Kapitel 15 a
Kombinationstilbud§ 85 a. Kommunalbestyrelsen
skal efter ansøgning tilbyde forældre med et
dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov, der ligger uden for
dagtilbuddenes almindelige åbningstid, et kombinationstilbud
i form af en deltidsplads i et dagtilbud og et tilskud til
fleksibel pasning, jf. stk. 2-4. Dette gælder dog ikke for
forældre med børn, som er optaget i et
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen,
jf. § 11, stk. 8. Reglerne for tilskud til privat pasning
efter §§ 80-85, jf. dog § 81, stk. 1, 3. pkt., og
§ 81 a, stk. 3, gælder tillige for fleksibel
pasning.
Stk. 2.
Kombinationstilbuddet efter stk. 1 skal gives til forældre,
hvis begge forældres beskæftigelse medfører et
dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov uden for dagtilbuddenes
almindelige åbningstid.
Stk. 3.
Kombinationstilbuddet efter stk. 1 skal gives til en enlig
forsørger, hvis dennes beskæftigelse medfører
et dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov uden for
dagtilbuddenes almindelige åbningstid.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge kombinationstilbuddet
ud fra familiens dokumenterede pasningsbehov. Kombinationstilbuddet
kan samlet set ikke overstige, hvad der tidsmæssigt svarer
til en fuldtidsplads i et alderssvarende dagtilbud. Den fleksible
pasning skal udgøre mindst 10 timer om ugen i gennemsnit.
Det tidsmæssige omfang af deltidspladsen i dagtilbuddet og
den fleksible pasning skal opgøres over en periode på
mindst 4 uger.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1-4 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 6.
Fleksible pasningsordninger må alene anvende betegnelsen
fleksibel pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelsen af pasningsaftalen
efter § 81, stk. 1, påse, at der ikke indgår andre
betegnelser i pasningsaftalen end fleksibel pasningsordning om
ordningen.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med det tilsyn, som
følger af § 81, stk. 1, tillige føre tilsyn med,
at den fleksible pasningsordning alene anvender betegnelsen
fleksibel pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.«
38. I
§ 87, stk. 1, nr. 4, ændres
»landet« til: »riget«.
39. I
§ 88, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »tre tilskud til samme husstand« til:
»tilskud til tre børn pr. husstand«.
40. I
§ 88, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »én samlet« til: »en«,
og efter »maksimalt 1 år« indsættes:
», jf. stk. 4«.
41. I
§ 88 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Den samlede tilskudsperiode pr. barn kan deles i to og må
samlet set ikke overstige den fastsatte maksimumsperiode, jf. stk.
3. Ved opdeling af tilskudsperioden efter 1. pkt. kan perioden
deles mellem barnets forældre, hvis begge forældre har
ret til ydelser, jf. § 2, stk. 2, og opfylder betingelserne i
§ 87.«
42. I
§ 101, stk. 3, og § 102, stk. 2, udgår »samt
§ 80, stk. 4,«.
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016 og
§ 2 i lov nr. 397 af 2. maj 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 40, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»For børn omfattet af §
3, stk. 7, 1. pkt., som benytter skolefritidsordningen forud for
skoleårets begyndelse, skal skolefritidsordningen, i perioden
indtil undervisningspligten indtræder, enten arbejde med de
kompetenceområder, der arbejdes med i
børnehaveklassen, jf. § 11, stk. 2, eller temaerne i
den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens §
8, stk. 4.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 24
og 25, træder i kraft den 1. juni 2018.
Stk. 3. § 1, nr.
22, 23 og 29, træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 4. § 1, nr.
18, finder ikke anvendelse for privatinstitutioner, som er godkendt
inden lovens ikrafttræden, medmindre privatinstitutionen og
kommunen aftaler det. For sådanne privatinstitutioner finder
de hidtil gældende godkendelseskriterier anvendelse.
Stk. 5. § 1, nr.
31, finder først anvendelse for private pasningsordninger,
der før lovens ikrafttræden har fået tilladelse
efter § 78 i dagtilbudsloven, og for private
pasningsordninger, hvor forældre før lovens
ikrafttræden har fået tilskud efter § 80 i
dagtilbudsloven, fra den 1. januar 2019.
Stk. 6. § 1, nr.
33-41, finder ikke anvendelse for aftaler om tilskud til privat
pasning, tilskud til pasning af egne børn og tilskud til
privat pasning, som ydes i kombination med en plads i et dagtilbud
efter dagtilbudslovens § 80, stk. 4, der er indgået
før lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler
finder de hidtil gældende regler anvendelse.