Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 3. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Børne- og
socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 8-16, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 21. september 2017
dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2016-17 SOU
alm. del - bilag 363. Den 28. februar og den 25. april 2018 sendte
børne- og socialministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
børne- og socialministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at kommunalbestyrelserne efter vedtagelsen af dette
lovforslag ikke længere skal fastsætte mål for
dagtilbuddene, men at der i stedet med de nye pædagogiske
læreplaner kommer et ensartet pædagogisk grundlag for
børns læring, trivsel og udvikling i dagtilbud. DF
hilser det velkommen, at barnets ret til at være et barn
bevares, at den frie leg får en betydning i sig selv, og at
vi også får afskaffet
»førskole-tankegangen«. Ligeledes er det for DF
positivt, at der med lovforslaget kommer krav om læring i
SFO'er og på fritidshjem, så der ikke opstår et
tomrum for børnene i overgangen mellem dagtilbud og
skole.
Kravet om, at der skal tales dansk i
private pasningsordninger, har været en topprioritet for DF.
På samme måde har det været vigtigt for DF, at
der også i de private pasningsordninger stilles krav om et
læringsfokus, og at tilsynet med de private pasningsordninger
nu bringes på niveau med tilsynet med kommunernes
øvrige, alderssvarende tilbud. Endelig har det for DF
været helt afgørende, at en privat pasningsordning
ikke må kalde sig for en privat dagpleje. DF ønsker,
at det skal være helt tydeligt for en familie, hvilken type
af pasningsordning familien vælger. Dette ønske skulle
være imødekommet i de til lovforslaget stillede
ændringsforslag.
DF er også glad for den styrkede
forældreindflydelse i forældrebestyrelserne. Derudover
har det for DF også været vigtigt at ændre, at
man som en del af pasningsgarantien, hvis man ikke fik det tilbud,
man ønskede, men accepterede det givne tilbud, hidtil har
mistet sin ret til at stå på venteliste til det
ønskede tilbud. Dette laves nu om, så man kan bevare
sin venteplads, selv om man får et andet tilbud. DF vil
følge brugen af kombinationstilbuddet nøje og
herunder se på, om ordningen anvendes efter hensigten. Derfor
er DF tilfreds med, at det i lovforslaget er indskrevet, at
ordningen skal evalueres.
For DF har det også været meget
vigtigt, at det i dagtilbudsaftalen »Stærke dagtilbud -
alle børn skal med i fællesskabet« fra juni 2017
er blevet understreget, at alle børn bør have
mulighed for ferie fra dagtilbuddet, og at aftaleparterne
ønsker at understøtte dette. For et barn er en dag i
daginstitution det samme, som en arbejdsdag er for en voksen, og
det er derfor vigtigt, at man husker, at børn også har
behov for en pause. Herudover har det for DF også været
vigtigt, at det er lykkedes at få følgende elementer
med i aftalen: en pædagogisk grunduddannelse til dagplejen og
førstehjælpskurser til personale i dagtilbud, og at
det på kommunernes hjemmesider skal oplyses, om madordninger
i dagtilbud f.eks. er økologiske eller halal.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme
imod lovforslagets endelige vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
de af børne- og socialministeren stillede
ændringsforslag, såfremt den foreslåede deling
ikke vedtages.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at forslaget om en styrket pædagogisk læreplan kan
danne et godt grundlag for at løfte den pædagogiske
kvalitet i dagtilbuddene, men EL kan ikke støtte den del af
lovforslaget, der angiveligt har til formål at øge
fleksibiliteten på dagtilbudsområdet, idet forslagene
om et nyt kombinationstilbud og forøgelse af
bygningstilskuddet til privatinstitutioner kan medføre en
øget privatisering af området. Enhedslisten har
på den baggrund foreslået, at lovforslaget deles op i
to.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de under nr. 3, 5 og 6
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det til det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af børne- og
socialministeren stillede ændringsforslag, såfremt den
foreslåede deling ikke vedtages.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud)« omfattende § 1, nr. 2-9,
11, 13, 15-17, 19, 20, 30, 31, 35 og 36, § 2 og § 3, stk.
1, 5 og 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af dagtilbudsloven (Øget
fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1, 10, 12, 14, 18, 21-29, 32-34 og 37-41,
og § 3, stk. 1-4 og 6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL):
2)
Efter »dagtilbudsloven« udgår »og lov om
folkeskolen«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
3) I
den under nr. 36 foreslåede § 81 a udgår stk. 3 og 4.
[Dispensationsadgang fra krav om at
fremme børns læring gennem trygge
læringsmiljøer udgår]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
4)
Paragraffen udgår.
[Krav om læringsfokus i SFO
og fritidshjem, indtil undervisningspligten indtræder,
udgår]
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
5) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
6) Stk.
6, der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 35 og 36, finder ikke anvendelse for aftaler om
tilskud til privat pasning, der er indgået før lovens
ikrafttræden. For sådanne aftaler finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 3
7) Stk.
6, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 33, 34 og 37-41, finder ikke anvendelse for aftaler
om tilskud til pasning af egne børn og tilskud til privat
pasning, der ydes i kombination med en plads i dagtilbud efter
dagtilbudslovens § 80, stk. 4, der er indgået før
lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler finder de
hidtil gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
SF):
8) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 a indsættes i stk. 7 efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kommunalbestyrelsen må alene anvende
betegnelserne privat pasningsordning og fleksibel pasningsordning i
alle offentlige sammenhænge, hvor der refereres til
henholdsvis privat pasning og fleksibel pasning, hvortil
forældre modtager tilskud efter § 80.«
[Kommunalbestyrelsens pligt til
alene at anvende betegnelsen privat pasningsordning og fleksibel
pasningsordning om privat pasning og fleksibel pasning]
9) I
det under nr. 10 foreslåede § 14, stk. 2, ændres i 2. pkt. »hvis bestyrelse består
af« til: »hvor bestyrelsen har«.
[Sproglig korrektion]
10) I
det under nr. 10 foreslåede § 14, stk. 3, ændres »der er
et flertal herfor i de enkelte bestyrelser« til: »de
enkelte bestyrelser beslutter det«.
[Sproglig korrektion]
11)
Den under nr. 31 foreslåede § 78 a affattes således:
Ȥ 78 a. Private
pasningsordninger må alene anvende betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.«
[Krav om, at private
pasningsordninger alene må anvende betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge]
12) I
den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 81 indsættes
i stk. 1 efter Ȥ 81 b, stk.
1«: », og at den private pasningsordning alene anvender
betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge, jf. § 78 a«.
[Kommunalbestyrelsens pligt til at
føre tilsyn med private pasningsordningers brug af
betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge]
13) I
den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 81 udgår i
stk. 2 ordene », samt påse,
at betegnelsen »privat pasningsordning« indgår i
den private pasningsordnings navn i pasningsaftalen«, og som
2. pkt. indsættes:
»Kommunalbestyrelsen skal endvidere
påse, at der ikke indgår andre betegnelser i
pasningsaftalen end privat pasningsordning om ordningen.«
[Krav om, at kommunalbestyrelsen
skal påse, at der ikke indgår andre betegnelser end
privat pasningsordning om ordningen i pasningsaftaler]
14) I
det under nr. 37 foreslåede kapitel 15 a indsættes i § 85 a som stk.
6-8:
»Stk. 6.
Fleksible pasningsordninger må alene anvende betegnelsen
fleksibel pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelsen af pasningsaftalen
efter § 81, stk. 1, påse, at der ikke indgår andre
betegnelser i pasningsaftalen end fleksibel pasningsordning om
ordningen.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med det tilsyn, som
følger af § 81, stk. 1, tillige føre tilsyn med,
at den fleksible pasningsordning alene anvender betegnelsen
fleksibel pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.«
[Fleksible pasningsordninger
må alene anvende betegnelsen fleksibel pasningsordning om
ordningen i alle offentlige sammenhænge, kommunen skal
føre tilsyn hermed, og alene betegnelsen fleksibel
pasningsordning må indgå i pasningsaftalen]
15)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
101, stk. 3, og § 102, stk.
2, udgår »samt § 80, stk.
4,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
16) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 31, finder først anvendelse for private
pasningsordninger, der før lovens ikrafttræden har
fået tilladelse efter § 78 i dagtilbudsloven, og for
private pasningsordninger, hvor forældre før lovens
ikrafttræden har fået tilskud efter § 80 i
dagtilbudsloven, fra den 1. januar 2019.«
[Overgangsordning, hvorefter
private pasningsordninger, som har fået tilladelse efter
§ 78, eller hvortil forældre har fået tilskud
efter § 80 før den 1. juli 2018, bliver omfattet af
kravet om alene at anvende betegnelsen privat pasningsordning fra
den 1. januar 2019]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en
styrkelse af kvaliteten i dagtilbud, hvor der bl.a. foreslås
en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske
læreplan i dagtilbud, øgede krav til private
pasningsordninger og øgede krav til indhold i
skolefritidsordninger og fritidshjem for børn, der benytter
disse tilbud før skolestart.
Det andet forslag (B) har til formål
at øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre,
så forældrene får flere muligheder for at
vælge et tilbud, der passer til netop deres familie.
Enhedslisten ønsker med
ændringsforslaget om en deling af lovforslaget at få
mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis
elementerne om styrket kvalitet i dagtilbud og elementerne om
øget fleksibilitet og frit valg til forældre.
Enhedslisten finder, at forslagene, som vedrører den
styrkede pædagogiske læreplan, kan danne et godt
grundlag for at løfte den pædagogiske kvalitet i
dagtilbuddene, og Enhedslisten kan derfor støtte denne del
af lovforslaget. Omvendt indeholder den del af lovforslaget, som
handler om øget fleksibilitet og valgfrihed for
forældre, bl.a. elementer, der kan bidrage til en øget
privatisering af dagtilbudsområdet, hvorfor Enhedslisten
ønsker at stemme imod denne del af lovforslaget.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3
Enhedslisten kan støtte, at der med
indføjelsen af § 81 a i dagtilbudsloven indføres
krav til den pædagogiske kvalitet i private
pasningsordninger. Disse krav burde efter Enhedslistens opfattelse
også omfatte den fleksible pasning, der indgår i det
nye kombinationstilbud, hvorfor det med ændringsforslaget
foreslås, at den foreslåede undtagelse fra
kvalitetskravet i § 81 a, stk. 3, udgår af lovforslaget.
Tilsvarende mener Enhedslisten ikke, at det bør være
muligt at dispensere fra kvalitetskravene i midlertidige private
pasningsordninger, hvorfor det også med
ændringsforslaget foreslås, at § 81 a, stk. 4,
udgår af lovforslaget.
Hvis Enhedslistens ændringsforslag
vedtages, vil der blive stillet de fornødne
konsekvensændringsforslag ved 3. behandling.
Til nr. 4
Med den i lovforslaget foreslåede
tilføjelse til folkeskolelovens § 40, stk. 4,
åbnes der for, at børnehaveklassens
kompetenceområder danner grundlaget for arbejdet med
børn, der endnu ikke har nået skolealderen.
Enhedslisten er ikke tilhænger af en udvikling, hvor dele af
børnehaveklassens pensum rykkes ned i fritidshjemmene og
SFO'erne, hvorfor det med ændringsforslaget foreslås,
at den foreslåede tilføjelse udgår af
lovforslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring, som følger af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Det foreslås, at
henvisningen til stk. 2 og 3 i det foreslåede § 3, stk.
1, udgår, idet forslag A foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2018. Med ændringen foreslås det
således, at hele forslag A træder i kraft den 1. juli
2018.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring, som følger af ændringsforslag
nr. 1. Det foreslås at nyaffatte stk. 6, idet det
foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse, der regulerer
bestemmelser både i det foreslåede forslag A og i det
foreslåede forslag B, jf. ændringsforslag nr. 1. Med
ændringen vil stk. 6, som bliver stk. 3, være en
overgangsbestemmelse, der regulerer § 1, nr. 35 og 36, der
vedrører forslag A.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring, som følger af ændringsforslag
nr. 1. Det foreslås at nyaffatte stk. 6, idet det
foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse, der regulerer
bestemmelser både i forslag A og forslag B, jf.
ændringsforslag nr. 1, hvor det foreslås at dele
lovforslaget i to. Med ændringen bliver stk. 6, som bliver
stk. 5, en overgangsbestemmelse, der alene regulerer § 1, nr.
33, 34 og 37-41, der vedrører forslag B.
Til nr. 8
Med det i lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslåede § 3 a, stk. 7, 1. pkt., foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal offentliggøre en oversigt over
dagtilbud i kommunen og om satser for tilskud til private
pasningsordninger og pasning af egne børn.
Det foreslås med § 3 a, stk. 7,
2. pkt., at kommunalbestyrelsen et samlet sted på kommunens
hjemmeside eller et andet let tilgængeligt sted for borgerne
skal offentliggøre de fastsatte rammer og eventuelle
prioriterede indsatser, oversigten over dagtilbud i kommunen og
satser for tilskud til private pasningsordninger og pasning af egne
børn samt øvrige retningslinjer efter loven.
Med ændringsforslaget foreslås
med et nyt 2. pkt. at stille krav om, at kommunalbestyrelsen
udelukkende må anvende betegnelserne privat pasningsordning
og fleksibel pasningsordning i alle offentlige sammenhænge,
hvor der refereres til henholdsvis privat pasning og fleksibel
pasning, hvortil forældre får et økonomisk
tilskud fra kommunen efter § 80 til brug for ordningen.
Betegnelserne kan optræde i forskellige grammatiske
former.
Med offentlige sammenhænge
forstås eksempelvis hjemmesider, fysiske opslag og andre
kommunikationskanaler, som kommunen er ansvarlig for, og hvor
forældre og andre kan søge information om dagtilbud,
kombinationstilbud efter § 85 a, private pasningsordninger
m.v. i kommunen.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal anvende betegnelsen privat pasningsordning
om private pasningsordninger i den oversigt over dagtilbud og
satser for tilskud til private pasningsordninger m.v., som den i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 3, og det
foreslåede § 3 a, stk. 7, skal offentliggøre
på kommunens hjemmeside eller tilsvarende sted.
Formålet med forslaget er at sikre,
at forældre og andre ved, at der er tale om private
pasningsordninger og fleksible pasningsordninger og ikke
eksempelvis privat dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk.
3, hvortil der er knyttet andre rettigheder, rammer og indhold.
Det foreslås, at
ændringsforslaget træder i kraft den 1. juli 2018, jf.
lovforslagets § 3, stk. 1.
Til nr. 9
Med det i lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslåede § 14, stk. 2, 2. pkt., foreslås, at en
forælder fra hver enkelt enhed i selvejende daginstitutioner,
hvis bestyrelse består af et flertal af valgte
forældre, skal have adgang til at være
repræsenteret i bestyrelsen.
Det foreslås, at formuleringen i det
foreslåede § 14, stk. 2, 2. pkt. ændres, hvorefter
ordene »hvis bestyrelse består af« ændres
til »hvor bestyrelsen har«.
Ændringsforslaget er alene en
sproglig korrektion.
Til nr. 10
Med det i lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslåede § 14, stk. 3, foreslås, at
forældrebestyrelser kan etableres på tværs af
kommunale dagtilbud, hvis der er et flertal herfor i de enkelte
bestyrelser.
Det foreslås, at formuleringen i det
foreslåede § 14, stk. 3, ændres, hvorefter ordene
»der er et flertal herfor i de enkelte bestyrelser«
ændres til »de enkelte bestyrelser beslutter
det«.
Ændringsforslaget er alene en
sproglig korrektion.
Til nr. 11
Med det i lovforslagets § 1, nr. 31,
foreslåede § 78 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at
private pasningsordningers navn fastsættes af den enkelte
private pasningsordning. Det foreslås videre i § 78 a,
stk. 1, 2. pkt., at betegnelsen privat pasningsordning skal
indgå i navnet.
Med ændringsforslaget foreslås
at nyaffatte den i lovforslaget foreslåede § 78 a.
Private pasningsordninger etableret efter
lovens § 78 kan drives uden midler, hvor forældrene helt
eller delvis finansierer ordningen. Etablering og drift af private
pasningsordninger mod betaling kræver kommunalbestyrelsens
tilladelse, hvis der modtages mere end to børn under 14
år.
Private pasningsordninger etableret efter
dagtilbudslovens § 78 kan ligeledes drives ved hjælp af
et offentligt tilskud, idet forældre kan ansøge
kommunen om et økonomisk tilskud efter dagtilbudslovens
§ 80 i stedet for en plads i dagtilbud, hvor forældrene
skal anvende tilskuddet til en privat pasningsordning.
Private pasningsordninger adskiller sig fra
dagtilbud efter dagtilbudslovens afsnit II, ved at der ikke er
regler om eksempelvis optagelse, opsigelse,
forældreindflydelse og pædagogiske læreplaner,
ligesom kommunen ikke anviser børn til private
pasningsordninger.
Private pasningsordninger baserer sig inden
for lovgivningens rammer på en privatretlig aftale mellem
forældrene og den private pasningsordning, hvor det er
forældrene og den private pasningsordning, der aftaler de
nærmere vilkår for pasningen af barnet på
baggrund af forældrenes ønsker og behov.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de private
pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens § 78, stk. 2, og
§ 81, stk. 1.
Der stilles i dag ikke krav til navnet
på den enkelte private pasningsordning.
Det foreslås med et nyt § 78 a
at fastsætte krav om, at private pasningsordninger alene
må anvende betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i
alle offentlige sammenhænge.
Forslaget indebærer, at den private
pasningsordning alene må anvende betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen, når den private pasningsordning
reklamerer eller på anden måde omtaler ordningen i
offentlige sammenhænge.
Med offentlige sammenhænge menes alle
sammenhænge, hvor den private pasningsordning skilter eller
på anden måde reklamerer for eller omtaler ordningen,
herunder et skilt på hoveddøren, en annonce i
lokalpressen, hjemmesider, brevpapir m.v. Hvis den private
pasningsordning således har et skilt på
hoveddøren, skal »privat pasningsordning«
fremgå af skiltet. Derudover kan pasningsordningen også
lade f.eks. stednavne eller tillægsord indgå i navnet.
Det følger således af det foreslåede krav, at
private pasningsordninger i offentlige sammenhænge
eksempelvis kan hedde Susannes private pasningsordning, Den
økologiske private pasningsordning el.lign., hvor kravet om,
at ordningen alene betegnes privat pasningsordning, er opfyldt.
Forslaget indebærer, at den private
pasningsordning i offentlige sammenhænge ikke må
betegne sin ordning eller sig selv som eksempelvis privat
dagpleje.
Forslaget har til formål at sikre, at
private pasningsordninger i deres markedsføring af ordningen
ikke giver forældre og andre indtryk af, at der er tale om
eksempelvis en dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og
3, hvortil der er andre rettigheder og stilles andre krav til
rammer og indhold.
Det foreslås, at kravet om alene at
anvende betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i
offentlige sammenhænge træder i kraft den 1. juli 2018,
jf. lovforslagets § 3, stk. 1, for nyetablerede private
pasningsordninger. Hermed forstås, at alle nyetablerede
private pasningsordninger, som efter den 1. juli 2018 får
tilladelse af kommunalbestyrelsen efter dagtilbudslovens § 78,
eller som indgår pasningsaftaler med forældre efter
dagtilbudslovens § 81, vil være omfattet af det nye
krav.
Private pasningsordninger, som har
fået tilladelse af kommunalbestyrelsen før den 1. juli
2018, eller hvor forældre før 1. juli 2018 har
fået tilskud efter § 80, vil blive omfattet af det
foreslåede krav fra den 1. januar 2019, jf.
ændringsforslag nr. 16.
Til nr. 12
Med det i lovforslagets § 1, nr. 35,
foreslåede § 81, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal godkende aftalen om privat pasning mellem
forældrene og den private pasningsordning og føre
løbende tilsyn med ordningen, herunder med, om pasningen er
tilrettelagt efter § 81 a, stk. 1 og 2, og § 81 b, stk.
1.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
som en del af det almindelige tilsyn med den private
pasningsordning også skal føre tilsyn med, at den
private pasningsordning alene anvender betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen i offentlige sammenhænge, og at
betegnelsen er den eneste, der anvendes til at beskrive ordningen.
Kommunen har som en del af den gældende tilsynsforpligtelse
pligt til at føre tilsyn med, at der bl.a. tales dansk i den
private pasningsordning, og det foreslåede nye krav
indebærer, at kommunen i forbindelse med tilsynet
fører tilsyn med, at den private pasningsordning efterlever
kravet til markedsføring af ordningen.
Kommunen skal håndhæve kravet
på en måde, som ligger inden for det almindelige
tilsyn.
Hvis eksempelvis kommunen på et
tilsynsbesøg eller på anden vis konstaterer, at den
private pasningsordning via skiltning eller på anden
måde reklamerer for sin ordning og anvender andre navne end
privat pasningsordning som betegnelse for ordningen, skal kommunen
gøre den private pasningsordning opmærksom på
dette, med henblik på at den private pasningsordning
efterlever de krav til betegnelse af ordningen i offentlige
sammenhænge, der er fastsat i loven.
Som følge af ændringsforslag
nr. 16, hvorefter der fastsættes en overgangsordning, bliver
private pasningsordninger, som før den 1. juli 2018 har
indgået aftale om pasning med forældre, omfattet af
kravet om alene at betegne ordningen privat pasningsordning i alle
offentlige sammenhænge fra den 1. januar 2019.
Dette medfører, at
kommunalbestyrelsen fra den 1. januar 2019 for disse ordninger skal
føre tilsyn med, at de efterlever kravet om alene at anvende
betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i offentlige
sammenhænge.
Til nr. 13
Med det i lovforslagets § 1, nr. 35,
foreslåede § 81, stk. 2, foreslås, at
kommunalbestyrelsen inden godkendelse af pasningsaftalen skal
orientere forældrene om forskellen mellem privat pasning
efter kapitel 14 og 15 og dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, og
§ 21, stk. 2 og 3, og påse, at betegnelsen privat
pasningsordning indgår i den private pasningsordnings navn i
pasningsaftalen.
Det foreslås, at sætningen
»samt påse, at betegnelsen privat pasningsordning
indgår i den private pasningsordnings navn i
pasningsaftalen« udgår.
Det foreslås, at der i stedet
indsættes et nyt 2. pkt., som fastsætter, at
kommunalbestyrelsen endvidere skal påse, at der ikke
indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end privat
pasningsordning om ordningen.
Forslaget indebærer, at der med
virkning fra den 1. juli 2018 ikke må indgå andre
betegnelser end privat pasningsordning om ordningen i officielle
dokumenter som f.eks. pasningsaftalen, der indgås mellem
forældre og den private pasningsordning, og at
kommunalbestyrelsen skal påse dette.
Efter gældende regler skal kommunen
godkende pasningsaftalen som en forudsætning for, at
forældrene kan få et økonomisk tilskud til
privat pasning. Kommunen vil alene kunne godkende en
pasningsaftale, såfremt det foreslåede krav er
opfyldt.
Med forslaget vil private pasningsordninger
ikke kunne betegne sig selv privat dagplejer eller privat
børnepasser eller anvende andre navne eller betegnelser om
ordningen i de pasningsaftaler, der indgås mellem
forældre og den private pasningsordning, og som kommunen skal
godkende.
Det foreslås, at kravet om, at der
alene må anvendes betegnelsen privat pasningsordning om
ordningen i pasningsaftaler, træder i kraft den 1. juli 2018.
Dette indebærer, at kravet vil gælde for alle
pasningsaftaler, der indgås efter lovens
ikrafttræden.
Til nr. 14
Med det i lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslåede § 85 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at
kommunalbestyrelsen efter ansøgning skal tilbyde
forældre med et dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov,
der ligger uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstider,
et kombinationstilbud i form af en deltidsplads i et dagtilbud og
et tilskud til fleksibel pasning.
I det i lovforslagets foreslåede
§ 85 a, stk. 1, 2. pkt., foreslås, at dette dog ikke
gælder for forældre med børn, der er optaget i
et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen,
jf. dagtilbudslovens § 11, stk. 8.
I det i lovforslagets foreslåede
§ 85 a, stk. 1, 3. pkt., foreslås, at reglerne for
tilskud til privat pasning efter dagtilbudslovens §§
80-85 tillige finder anvendelse for fleksibel pasning, dog med
undtagelse af § 81, stk. 1, 3. pkt., og § 81 a, stk.
3.
Lovforslagets foreslåede § 85 a,
stk. 2-5, vedrører de betingelser, forældre skal
opfylde for at være berettiget til et kombinationstilbud,
rammerne for kombinationstilbuddet, og at forældre ikke kan
klage over kommunens afgørelser i relation til
kombinationstilbuddet.
Det foreslås at indsætte tre
nye stykker i lovforslagets foreslåede § 85 a, som
bliver henholdsvis stykke 6-8.
Det foreslås med et nyt § 85 a,
stk. 6, at fleksible pasningsordninger alene må anvende
betegnelsen fleksibel pasningsordning om ordningen i alle
offentlige sammenhænge.
Forslaget indebærer, at fleksible
pasningsordninger alene må anvende betegnelsen fleksibel
pasningsordning om ordningen, når den fleksible
pasningsordning reklamerer eller på anden måde omtaler
sin ordning i offentlige sammenhænge. Med offentlige
sammenhænge menes alle sammenhænge, hvor den fleksible
pasningsordning skilter eller på anden måde reklamerer
for ordningen eller omtaler sin profession, herunder et skilt
på hoveddøren, en annonce i lokalposten, hjemmesider,
brevpapir m.v. Hvis den fleksible pasningsordning således har
et skilt på hoveddøren, hvor skiltet tilkendegiver, at
den fleksible pasningsordning har til huse her, vil det nye krav
indebære, at betegnelsen fleksibel pasningsordning skal
fremgå af skiltet.
Med forslaget må fleksible
pasningsordninger i offentlige sammenhænge ikke betegne deres
ordning eller sig selv som eksempelvis privat dagpleje. Forslaget
har til formål at sikre, at fleksible pasningsordninger i
deres markedsføring af ordningen ikke giver forældre
og andre indtryk af, at der er tale om eksempelvis en dagpleje
efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og 3, hvortil der stilles
andre krav til rammer og indhold.
Som følge af det foreslåede
nye krav vil fleksible pasningsordninger i offentlige
sammenhænge eksempelvis kunne hedde Susannes fleksible
pasningsordning, Den private økologiske fleksible
pasningsordning el.lign., hvor kravet om, at ordningen betegnes
fleksibel pasningsordning, er opfyldt.
Det foreslås med et nyt § 85 a,
stk. 7, at kommunalbestyrelsen inden godkendelsen af
pasningsaftalen efter § 81, stk. 1, skal påse, at der
ikke indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end fleksibel
pasningsordning om ordningen.
Forslaget indebærer, at der i
officielle dokumenter som eksempelvis pasningsaftalen, der
indgås mellem forældre og den fleksible
pasningsordning, alene må indgå betegnelsen fleksibel
pasningsordning om ordningen, og at kommunalbestyrelsen skal
påse dette.
Med forslaget vil fleksible
pasningsordninger ikke kunne betegne sig selv som privat dagplejer
eller privat børnepasser eller anvende andre navne eller
betegnelser om ordningen i de pasningsaftaler, der indgås
mellem forældre og den fleksible pasningsordning, og som
kommunen skal godkende som forudsætning for, at
forældrene kan få et tilskud til den fleksible
pasningsordning.
Forslaget indebærer, at kommunen
inden godkendelse af en pasningsaftale mellem forældre og en
fleksibel pasningsordning skal påse, at kravet til
betegnelsen af ordningen er opfyldt. Kommunen vil alene kunne
godkende en pasningsaftale, såfremt dette er
tilfældet.
Det foreslås med et nyt § 85 a,
stk. 8, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med det tilsyn, som
den skal føre i medfør af § 81, stk. 1,
også vil skulle føre tilsyn med, at den fleksible
pasningsordning alene anvender betegnelsen fleksibel
pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.
Forslaget indebærer, at kommunen som
en del af sit almindelige tilsyn med den fleksible pasningsordning
skal føre tilsyn med, at den fleksible pasningsordning alene
anvender betegnelsen fleksibel pasningsordning om ordningen i
offentlige sammenhænge, og at betegnelsen er den eneste, der
anvendes til at beskrive ordningen.
Kommunen skal håndhæve kravet
på en måde, som ligger inden for det almindelige
tilsyn.
Hvis eksempelvis kommunen på et
tilsynsbesøg eller på anden vis konstaterer, at den
fleksible pasningsordning via skiltning eller på anden
måde reklamerer for sin ordning og anvender andre navne end
fleksibel pasningsordning som betegnelse for ordningen, skal
kommunen gøre den fleksible pasningsordning opmærksom
på dette, med henblik på at den fleksible
pasningsordning efterlever de krav til betegnelse af ordningen i
offentlige sammenhænge, der følger af loven.
Det foreslås, at de foreslåede
§ 85 a, stk. 6-8, træder i kraft den 1. juli 2018, jf.
lovforslagets § 3, stk. 1.
Til nr. 15
Med lovforslagets § 1, nr. 34, er det
foreslået at ophæve dagtilbudslovens § 80, stk. 4,
idet det som en del af lovforslaget foreslås at
indføre et nyt kombinationstilbud til forældre med et
dokumenteret arbejdsbetinget behov for pasning.
Dagtilbudslovens § 101, stk. 3, og
§ 102, stk. 2, henviser til dagtilbudslovens § 80, stk.
4. Henvisningerne er ved en fejl ikke ændret i lovforslaget.
Med ændringsforslaget foreslås, at henvisningen til
§ 80, stk. 4, i dagtilbudslovens § 101, stk. 3, og i
§ 102, stk. 2, udgår.
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget er alene en række sproglige
præciseringer og vurderes ikke at give anledning til
regulering af det kommunale bloktilskud. Forslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der
er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
regioner.
Til nr. 16
Med den i lovforslaget foreslåede
§ 3 foreslås en ikrafttrædelsesbestemmelse. Det
foreslås at affatte den i lovforslagets foreslåede
§ 3, stk. 5, på ny.
Det foreslås med stk. 5, at
lovforslagets § 1, nr. 31, først finder anvendelse for
private pasningsordninger, der før lovens ikrafttræden
har fået tilladelse efter § 78 i dagtilbudsloven, og for
private pasningsordninger, hvor forældre før lovens
ikrafttræden har fået tilskud efter § 80 i
dagtilbudsloven, fra den 1. januar 2019.
Forslaget indebærer, at private
pasningsordninger, der har fået tilladelse af
kommunalbestyrelsen efter § 78 eller har indgået aftaler
om pasning med forældre før den 1. juli 2018,
først vil blive omfattet af det foreslåede krav om
alene at anvende betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i
offentlige sammenhænge fra den 1. januar 2019.
Forslaget indebærer videre, at
private pasningsordninger, der før den 1. juli 2018 har
indgået pasningsaftaler med forældre, og som i perioden
fra den 1. juli 2018 og frem til den 31. december 2018 indgår
nye pasningsaftaler med forældre, vil være omfattet af
overgangsbestemmelsen og dermed kravet om alene at anvende
betegnelsen privat pasningsordning i alle offentlige
sammenhænge fra den 1. januar 2019.
Forslaget medfører, at alle private
pasningsordninger fra og med den 1. januar 2019 vil være
omfattet af det foreslåede krav om, at private
pasningsordninger alene må anvende betegnelsen privat
pasningsordning om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.
Det foreslåede stk. 5 har til
formål at sikre, at private pasningsordninger, som har
fået tilladelse efter § 78, eller hvortil forældre
har modtaget tilskud efter dagtilbudslovens § 80 før
den 1. juli 2018, og som i god tro har indrettet sig efter de
gældende krav, vil få et halvt år til at tilpasse
sig de nye krav.
Det nye foreslåede krav vil
således indebære, at private pasningsordninger, som i
offentlige sammenhænge som eksempelvis via et skilt på
hoveddøren, på deres hjemmeside, på brevpapir
el.lign. har betegnet deres ordning Susannes private dagpleje, i
alle sammenhænge vil skulle ændre navnet til Susannes
private pasningsordning.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter for kommunerne på ca. 0,6 mio. kr. i 2018 og
på 1,2 mio. kr. i 2019 og årligt herefter. Forslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der
er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne.
Forslaget berører ikke staten. Der
er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Carsten Kudsk
(DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten
Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine
Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag
Oversigt over bilag
vedrørende L 160
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Supplerende høringssvar, fra
børne- og socialministeren | 6 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorledes klagemulighederne er/vil
være for private passere henholdsvis før og efter
lovforslagets ikrafttræden, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor lang den nuværende
sagsbehandlingstid er for klager fra private passere, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag om deling af lovforslaget, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå |
|