Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 15. december 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har under den fornyede
behandling af lovforslaget stillet 5 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 30. november 2017. Lovforslaget
var til 2. behandling den 5. december 2017, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møde
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget skriftlige henvendelser fra Bluegarden A/S
og Leon Petersen, Karlslunde.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 11 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
To af udvalgets spørgsmål og
skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
Samråd
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 15. december 2017.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
1)
Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 7. december 2017 vedtagne
forslag til skatteindberetningslov foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
nr. 13:
»13)
Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en
rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med løbende
udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.«
2. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
nr. 11:
»11)
Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en
rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med løbende
udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1.
pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 13 og lovforslag nr.
L 14]
Til § 7
2) I
stk. 1 indsættes efter
»2018«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 01 træder i kraft den 1. januar 2019.«
Stk. 2-12 bliver herefter stk. 3-13.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændring af skatteindberetningsloven]
4) I
stk. 12, der bliver stk. 13,
ændres »stk. 8« til: »stk. 11«.
[Korrektion af henvisning]
5) Som
stk. 14 indsættes:
»Stk. 14.
§ 01 finder ikke anvendelse på indberetninger om
indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende
engangssum og udbetalinger af eller afgiftspligtige dispositioner
over en rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med
løbende udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som
affattet ved lovens § 1, nr. 16, for kalenderåret 2018.
For sådanne indberetninger finder skattekontrollovens §
8 B, stk. 1, nr. 12, og § 8 F, stk. 1, nr. 10, som affattet
ved lovens § 6, nr. 3 og 6, og forskrifter udstedt i
medfør heraf anvendelse.«
[Virkningstidspunkt for
ændring af skatteindberetningsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved § 6, nr. 3 og 6, i lovforslaget er
det foreslået, at der indsættes et nyt nr. 12 i
skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, og et nyt nr. 10 i
skattekontrollovens § 8 F, stk. 1.
Ved § 90, stk. 2, i lovforslag nr. L
13 til skattekontrollov, som blev vedtaget ved 3. behandling den 7.
december 2017, ophæves den hidtil gældende
skattekontrollov, og bestemmelserne i lovens § 8 B, stk. 1, og
§ 8 F, stk. 1, videreføres i henholdsvis § 9, stk.
1, og § 11, stk. 1, i lovforslag nr. L 14 til
skatteindberetningslov, som ligeledes er vedtaget ved 3. behandling
den 7. december 2017.
Det foreslås på den baggrund,
at det nye nr. 12 i skattekontrollovens § 8 B, stk. 1,
også videreføres som et nyt nr. 13 i
skatteindberetningslovens § 9, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal
forsikringsselskaber efter nærmere regler, der
fastsættes af skatteministeren, årligt indberette
udbetalinger af eller afgiftspligtige dispositioner over en
rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med løbende
udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som
affattet ved § 1, nr. 16, i lovforslag nr. L 16.
Tilsvarende regler vil skatteministeren
efter forslaget til skatteindberetningslovens § 10 kunne
fastsætte for pensionskasser, pensionsfonde og andre, der
udbetaler pensioner. Det samme gælder Arbejdsmarkedets
Tillægspension, for så vidt angår supplerende
arbejdsmarkedspensioner som nævnt i §§ 33 b-33 e i
lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at det nye
nr. 10 i skattekontrollovens § 8 F, stk. 1, videreføres
som et nyt nr. 11 i skatteindberetningslovens § 11, stk.
1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal
banker og sparekasser m.v., der forvalter pensionsordninger, som
omfattes af pensionsbeskatningslovens afsnit I, efter nærmere
regler, der fastsættes af skatteministeren, årligt
indberette udbetalinger af eller afgiftspligtige dispositioner over
en rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med
løbende udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som
affattet ved § 1, nr. 16, i lovforslag nr. L 16.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det ved ændringsforslag nr. 3 er
foreslået at indsætte et særligt
ikrafttrædelsestidspunkt (1. januar 2019) i et nyt stykke i
lovforslagets § 7 for ændringerne af
skatteindberetningsloven i ændringsforslag nr. 1. Dette
tidspunkt afviger fra ikrafttrædelsestidspunktet i
lovforslagets § 7, stk. 1, for lovforslagets øvrige
bestemmelser, og det foreslås derfor, at der i lovforslagets
§ 7, stk. 1, henvises til det nye stykke.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stykke i lovforslagets § 7, hvorefter ændringerne
af skatteindberetningsloven ved ændringsforslag nr. 1
træder i kraft den 1. januar 2019. Dette svarer til
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 64, stk. 1, i det
vedtagne lovforslag nr. L 14 til skatteindberetningslov.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en
henvisning.
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 12, at den beregnede korrektion af kommunens slutskat og
kirkeskat efter stk. 8 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2018, der foreligger pr. 1.
maj 2020.
Stk. 8 omhandler ikke korrektion af
kommunens slutskat og kirkeskat. Derimod indeholder lovforslagets
§ 7, stk. 11, regler om en sådan korrektion. Det
foreslås derfor, at der i § 7, stk. 12, henvises til
dette stykke i stedet for til stk. 8.
Til nr. 5
Det foreslås, at ændringerne af
skatteindberetningsloven ved ændringsforslag nr. 1 ikke
finder anvendelse på indberetninger vedrørende
kalenderåret 2018. For sådanne indberetninger finder
skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, nr. 12, og § 8 F, stk.
1, nr. 10, som affattet ved lovforslagets § 6, nr. 3 og 6, og
regler, der måtte blive udstedt i medfør heraf,
anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse betyder,
at indberetningerne, der vedrører 2018, vil skulle ske efter
den hidtil gældende skattekontrollov og regler udstedt i
medfør heraf, mens indberetninger vedrørende 2019 og
senere kalenderår skal ske efter reglerne i
skatteindberetningsloven. Dette svarer til virkningsbestemmelsen i
§ 64, stk. 2, i det vedtagne lovforslag nr. L 14 til
skatteindberetningslov.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) Anders Stjernholm (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
16 efter betænkningsafgivelse
|
Bilagsnr. | Titel |
10 | Henvendelse af 30/11-17 fra Leon Petersen,
Karlslunde |
11 | Betænkning afgivet den 30. november
2017 |
12 | Henvendelse af 14/12-17 fra Bluegarden
A/S |
13 | Ændringsforslag til 3. behandling,
fra skatteministeren |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 16 efter betænkningsafgivelse
|
Spm.nr. | Titel |
12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm., om den sammensatte beskatning af
afkastet af pensionsindbetalinger, der foretages f.eks. 10
år, 5 år og 2 år før pensionering, ikke
fortsat er væsentligt over topskattegrænsen, jf. svar
på spm. 10, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om, hvorfor hele problemstillingen
vedrørende aldersopsparingen og modregning skal tvinges frem
i lyset, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm., om de korrigerede svar
vedrørende modregning i bestemte familietyper giver
anledning til en ændring af arbejdsudbudseffekterne ved
pensionsforslaget, og om provenuberegningerne bag lovforslaget
dermed påvirkes, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvordan uddannelsesbaggrunden er
for de personer, der i dag anvender muligheden for at få
udbetalt livsvarig livrente, ophørende livrente,
ratepension, aldersopsparing eller kapitalpension, i de
første 2 år efter de har nået
pensionsudbetalingsalderen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om at bekræfte, at
forhøjelsen af pensionsudbetalingsalderen vil føre
til senere tilbagetrækning for personer, der er
beskæftiget inden for brancher med hårdt
arbejdsmiljø, og som i dag anvender muligheden for at
trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet før både
efterløns- og pensionsalderen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om at bekræfte, at hvis
aldersopsparing skal blive en succes og få den udbredelse,
som er lagt til grund i pensionsaftalen, kræver det, at
pensionsselskaber på vegne af kunder med samspilsproblemer
automatisk omlægger fradragsberettiget pensionsopsparing til
aldersopsparing, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for, at pensionsselskaberne kan identificere kunder, der ikke kan
indbetale til aldersopsparing i deres obligatoriske pensionsordning
uden at få nedgang i eget eller famili?ens
rådighedsbeløb, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om at beregne, hvor stor nedgangen i
kontanthjælp pr. måned er i den beskrevne situation,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
pensionsselskaberne kan gøre aldersopsparing til
standardvalget i en pensionsordning, uden at lønmodtagere
eller deres familier risikerer en betydelig nedgang i
rådighedsbeløb pga. modregning i offentlige ydelser,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/12-17 fra Bluegarden A/S, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 16 efter
betænkningsafgivelse
|
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm., om lovforslaget faktisk
afhjælper samspilsproblemet for lavtlønnede, til
skatteministeren |
B | Samrådsspm. om at bekræfte, at
det eneste, der reelt gør aldersopsparingen attraktiv for
lønmodtagere, der har en lønindkomst efter
arbejdsmarkedsbidrag på mellem ca. 189.000 kr. og ca. 435.000
kr. og har en partner, der er på førtidspension, er
det forhold, at der sker en marginalt mindre aftrapning af
førtidspensionen for partneren, end der ville gøre af
lønmodtagerens pensionstillæg i forbindelse med
pensi?onsudbetalinger, til skatteministeren |
C | Samrådsspm., om det er et eksempel
på en god lovgivningsproces, at ministeriet oversender
korrigerede svar på spørgsmål til lovforslaget
efter Skatteudvalgets afgivelse af betænkning, til
skatteministeren |
D | Samrådsspm., om det reviderede svar
fra Skatteministeriet på spørgsmål 10, hvor der
anvendes korrekte regler for aftrapning af pensionstillægget,
får ministeren til at ændre sin vurdering af, hvem der
får mest ud af ordningen, til finansministeren, kopi til
skatteministeren |
E | Samrådsspm., om ministeren
anerkender, at de regneeksempler, der er blevet anvendt i
forbindelse med præsentation af pensionsaftalen - herunder
på regeringen.dk - ikke er retvisende, til finansministeren,
kopi til skatteministeren |
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 18 og 19 og
skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra S.
Spørgsmål 18
Vil ministeren bekræfte, at hvis
aldersopsparing skal blive en succes og få den udbredelse,
som er lagt til grund i pensionsaftalen »Flere år
på arbejdsmarkedet«, så kræver det, at
pensionsselskaber på vegne af kunder med samspilsproblemer
automatisk omlægger fra-dragsberettiget pensionsopsparing til
aldersopsparing? Vil ministeren i forlængelse heraf
bekræfte, at hvis der ikke sker automatisk omlægning -
dvs. at disse kunder aktivt skal tage kontakt til deres
pensionsselskab for at få aldersopsparing - så vil
udbredelsen blive markant lavere end forudsat?
Svar på spørgsmål
18
Som det fremgår af høringsskemaet
til lovforslaget, er det ikke forudsat, at aldersopsparing
indbygges som et obligatorisk element i
arbejdsmarkedspensionerne.
Men den øgede gevinst ved fortsatte
pensionsindbetalinger, som justeringen af aldersopsparingen
bidrager til, vil kunne understøttes ved løsninger,
hvor der indbetales til aldersopsparing, medmindre kunden
fravælger dette, eller ved tilvalgsløsninger, hvor
kunden vælger at indbetale til aldersopsparing i stedet for
ratepension eller livrente - med udgangspunkt i kundens
situation.
Og da muligheden for store indbetalinger til
aldersopsparing som udgangspunkt er et rigtigt godt tilbud til de
pensionskunder, der har udsigt til at blive ramt af
samspilsproblemet på udbetalingstidspunktet, vil det - med
behørig rådgivning fra pensionsudbyderen - være
vigtigt for den enkelte kunde at overveje dette tilbud
nærmere.
Jeg har tillid til, at pensionsbranchen
løfter denne opgave. Skatteministeriet indgår gerne i
dialog om mulige initiativer, der kan gøre det lettere for
pensionsbranchen at opfylde sin rådgivningsforpligtelse, jf.
også svaret på spørgsmål 19.
Spørgsmål 19
Hvad vil ministeren gøre for, at
pensionsselskaberne kan identificere kunder, der ikke kan indbetale
til aldersopsparing i deres obligatoriske pensionsordning uden at
få nedgang i eget eller familiens
rådighedsbeløb? Vil ministeren i forlængelse
heraf bekræfte, at hvis udveksling af oplysninger mellem
pensionsselskaberne og en offentlig myndighed er nødvendig
for at identificere kunder, hvis offentlige ydelser vil blive
beskåret ved omlægning til aldersopsparing, så
vil ministeren tilvejebringe det juridiske grundlag for en
sådan informationsudveksling?
Svar på spørgsmål
19
Skatteministeriet er i dialog med Forsikring
& Pension om løsninger, der indebærer, at
pensionsinstitutterne sættes i stand til at identificere de
pensionskunder, som enten selv modtager offentlige ydelser, som vil
kunne blive påvirket af en omlægning fra
fradragsberettiget pension til aldersopsparing, eller som er gift
eller samlevende med en person, der modtager
indkomstafhængige offentlige ydelser.
I det omfang dialogen resulterer i en
løsning, hvor der skal ske udveksling af oplysninger mellem
pensi?onsselskaber og en offentlig myndighed, vil regeringen
naturligvis sikre, at det fornødne juridiske grundlag er til
stede.