Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
To udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 26. juni og den 25. august 2017 disse
udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -? bilag 226 og 259
(folketingsåret 2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Forsikring
& Pension, LO og DA og P. O.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål og skatteministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget medvirker til at gøre det
mere attraktivt for seniorer at blive på arbejdsmarkedet og
til at styrke incitamentet til at spare op til pension.
Med ændringerne i reglerne for
aldersopsparing målrettes ordningen i højere grad den
pensionsopsparing, der foretages sidst i arbejdslivet. Dermed
sikres tilskyndelsen til pensionsopsparing i den del af
arbejdslivet, hvor samspilsproblemet for fradragsberettigede
pensionsordninger er størst, og hvor manglende tilskyndelse
til pensionsopsparing kan bidrage til tidlig tilbagetrækning
fra arbejdsmarkedet. En senere tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet understøttes de?su?den af forslaget om at
forhøje pensionsudbetalingsalderen.
Forslaget om at forhøje den
maksimale udbetalingsperiode for ratepension, således at
ratepensionen kan udtrækkes over ekstra 5 år af
alderdommen, er en hensigtsmæssig tilpasning af reglerne, som
skal ses i sammenhæng med den stigende levetid.
DF, V, LA og KF finder, at lovforslaget -
med den finansiering, som lovforslaget i øvrigt
tilvejebringer til en reduktion af beskatningen af
pensionsindbetalinger - samlet set sikrer, at det bedre kan betale
sig at blive på arbejdsmarke?det, og at det gode
pensionssystem, som vi har i Danmark, bliver endnu bedre.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at der eksisterer et samspilsproblem, men mener ikke,
at lovforsla?get løser problemet på en ordentlig og
socialt balanceret måde. Enhedslisten er således ikke
enig i, at en løsning af samspilsproblematikken skal bruges
som yderligere et redskab til at øge
tilbagetrækningsalderen. Lovforslaget vil således
betyde, at man først kan få udbetalt midler fra sin
pensionsordning 3 år før pensionering mod de
nugældende 5 år. Det betyder, at nedslidte mennesker
får lukket endnu en mulighed for at gå på
pension. Enhedslisten mener heller ikke, at denne løsning
tilgodeser folk som flest. Det siger sig selv, at man skal have en
ganske høj indkomst, hvis man skal kunne spare op til 50.000
kr. op om året i de sidste år inden pension. Tal fra
Finansministeriet har vist, at hos de 10 pct., der har de laveste
indkomster, vil 76 pct. slet ikke kunne bruge ordningen. I
gennemsnit vil gruppen kun spare 3.200 kr. om året pr.
husstand, hvorimod 81 pct. af gruppen med de 10 pct. højest
lønnede vil benytte sig af ordningen, og her vil hver
husstand i gennemsnit spare 27.400 kr. op om året. Så
fordelingsmæssigt mener Enhedslisten at det er en utrolig
skæv måde at løse samspilsproblemet på,
som primært tilgodeser velhavende personer, der nærmer
sig pension. Enhedslisten ville langt hellere se en løsning
på samspilsproblemet, hvor man håndterede den voldsomme
modregning, der rammer mange personer, som får udbetalt
midler fra pensionsordninger. Det ville være langt mere
effektivt, hjælpe mange flere mennesker og være klart
mest socialt afbalanceret. Enhedslisten kan således ikke
støtte lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at ændringerne vedrørende
aldersopsparing godt nok er et forsøg på at
løse et reelt problem, nemlig samspilsproblemet, men at det
også er en løsning, der koster 0,8 mia. kr. i varig
udgift med en betydelig belastning af de offentlige finanser i
»hængekøjeårene«. Løsningen
er udformet, så den er til størst gavn for personer
med forholdsvis høje indkomster, mens personer med små
indkomster ikke har glæde af den, fordi de i forvejen har
svært ved at udnytte den gældende grænse for
indbetalinger til alderspension på 30.200 kr. pr. år.
Desuden har personer, der af helbredsmæssige grunde må
trække sig tidligt fra arbejdsmarkedet, typisk ikke
glæde af ordningen i de år, hvor de er på
førtidspension el.lign.
Samspilsproblemerne burde være
løst på en anden og mere solidarisk måde. SF er
også imod at hæve pensionsudbetalingsalderen med 2
år. Grundlæggende lægger det et tvangselement ned
over personer, der ikke har en fri formue at trække på,
idet de tvinges til at blive 2 år mere på
arbejdsmarkedet. Det er et mærkeligt forslag fra en regering,
der ellers påstår at være liberal og værne
om den personlige frihed. De øvrige elementer i lovforslaget
ser SF ingen problemer med.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
1) I
det under nr. 16 foreslåede § 25 A, stk. 7, indsættes som
nr. 13:
»13) Ved
automatiske udbetalinger til en modtagende ægtefælle,
der sker fra en udloddet del af en pensionsordning, jf. § 30,
stk. 2, i det omfang udbetalingen beror på indtræden af
ejerægtefællens pensionsbegivenhed.«
[Undtagelse til afgift af
indbetalinger til aldersopsparing efter påbegyndelse af
udbetaling af ratepension og livrente m.v.]
Til § 4
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 8, indsættes som 6. pkt.:
»Skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om indberetning m.v. omfattet af 1.-5.
pkt.«
[Indsættelse af
bemyndigelsesbestemmelse]
3) Nr. 2
udgår.
[Udeladelse af fejlagtig
konsekvensrettelse]
Til § 7
4) Stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»For tjenestemænd, der er ansat inden
den 1. januar 2018, finder de hidtil gældende regler for
tidspunktet for tidligste udbetaling af pensionen
anvendelse.«
[Sikring af, at ingen
nuværende tjenestemand bliver omfattet af et senere
udbetalingstidspunkt end efter gældende ret]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 16, er det
foreslået, at hvis en person påbegynder udbetalinger
fra ratepensioner eller livrenter m.v., betales der af
indbetalinger til aldersopsparing i efterfølgende
indkomstår en afgift på 40 pct. af det indbetalte
beløb. Det gælder både indkomstskattepligtige
udbetalinger, der sker i overensstemmelse med vilkårene for
den pågældende pensionsordning, dvs. efter
opnåelsen af pensionsudbetalingsalderen, og udbetalinger og
øvrige dispositioner, dvs. først og fremmest
førtidige udbetalinger af ratepension og livrente.
Efter lovforslaget er det alene
pensionsudbetalinger og afgiftspligtige dispositioner, der sker fra
og med det tiende indkomstår før det indkomstår,
hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, der
fører til, at efterfølgende indbetalinger til
aldersopsparing pålægges afgift på 40 pct.
I en række nærmere angivne
tilfælde - hvor udbetalingen af pensionsordningen beror
på omstændigheder, som ikke kan anses som et aktivt
valg om at reducere pensionsudbetalingerne i de år, hvor der
er indkomstaftrapning af offentlige pensioner - skal der ikke
beregnes afgift på 40 pct. af efterfølgende
indbetalinger til aldersopsparing. Det drejer sig bl.a. om
udbetaling af invalidepension og udbetaling af pension til
efterladte.
Der skal heller ikke beregnes afgift
på 40 pct. af efterfølgende indbetalinger til
aldersopsparing i situationer, hvor udbetaling sker, uden at
pensionsopspareren har indflydelse på det, f.eks. ved
udbetaling af ATP og ved udbetaling af tjenestemandspension i en
række nærmere angivne tilfælde.
Det foreslås at tilføje en
yderligere undtagelse i visse tilfælde, hvor der sker
udbetaling fra en pensionsordning, der på et tidligere
tidspunkt er blevet delt i forbindelse med skilsmisse m.v. Denne
udbetaling kan i visse tilfælde betyde, at der automatisk
også sker udbetaling af den anden ægtefælles del
af pensionsordningen, uden at den anden ægtefælle efter
pensionsaftalen har mulighed for at udsætte udbetalingen.
Der kan eksempelvis være tale om, at
der påbegyndes udbetaling af den udloddede del af en
ratepension, i forbindelse med at ejerægtefællen, dvs.
den ægtefælle, der oprindelig har oprettet
ratepensionen, på grund af pensionsbeskatningslovens
aldersgrænser skal påbegynde udbetaling af sin del af
ratepensionen. Har den modtagende ægtefælle ikke efter
pensi?onsaftalen mulighed for at udsætte udbetalingen af den
udloddede del af ratepensionen, idet den iværksættes
automatisk i anledning af ejerægtefællens
rateudbetaling, beregnes der efter ændringsforslaget ikke
afgift på 40 pct. af den modtagende ægtefælles
efterfølgende indbetalinger til aldersopsparing.
Det bemærkes, at undtagelsen
vedrører en særlig situation, hvor
ejerægtefællens udbetaling medfører, at den
modtagende ægtefælle også modtager udbetaling.
Udlodning af en pensionsordning i forbindelse med skilsmisse m.v.
medfører i øvrigt, at hver ægtefælle
bliver selvstændigt skatte- og afgiftspligtig af sin
udloddede del, hvorfor den ene ægtefælles dispositioner
ikke vil kunne påvirke den anden ægtefælles
muligheder for indbetaling til aldersopsparing.
Når ægtefællerne er
selvstændigt skatte- og afgiftspligtige af hver deres
udloddede del, vil udbetalinger til den enkelte
ægtefælle mindre end 10 år før
folkepensionsalderen således kun for den
pågældende ægtefælle betyde, at
efterfølgende indbetalinger til aldersopsparing
pålægges afgift på 40 pct., medmindre
udbetalingen m.v. er omfattet af en anden undtagelse som
nævnt i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 16.
Til nr. 2
I lovforslagets § 3, nr. 4, er det
foreslået, at det enkelte pensionsinstitut, der udbyder
arbejdsgiveradministreret aldersopsparing, kan vælge at
indeholde en foreløbig skat af arbejdsgiverindbetalinger til
aldersopsparing.
Det er i den forbindelse foreslået,
at pensionsinstituttet i givet fald skal indbetale de forventede
foreløbige skatter for kalenderåret af indbetalinger
til aldersopsparing til SKAT den 1. september. Senest den 20.
januar året efter udløbet af kalenderåret skal
instituttet indbetale de foreløbige skatter for
kalenderåret, dog med modregning af de forventede
foreløbige skatter, der er indbetalt den 1. september. Det
følger af lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter der
indsættes et nyt stk. 8 i opkrævningslovens §
2.
Indeholdelsesordningen, herunder
opkrævningsreglerne i det i lovforslaget foreslåede
§ 2, stk. 8, i opkrævningsloven, svarer i vidt omfang
til pligten for pensionsinstitutterne til at opgøre og
indbetale arbejdsmarkedsbidrag til SKAT af pensionsbidrag, som
indbetales til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Efter
opkrævningslovens § 2, stk. 7, indbetaler
pensionsudbyderne således de forventede arbejdsmarkedsbidrag
for kalenderåret af pensionsindbetalinger den 1. september og
foretager endelig indbetaling året efter. Efter
opkrævningslovens § 2, stk. 7, 5. pkt., kan
skatteministeren fastsætte nærmere regler om
indberetning m.v. Denne bemyndigelse er udnyttet i § 2 i
bekendtgørelse nr. 731 af 21. juni 2013, hvorefter
pensionsudbyderne inden udløbet af betalingsfristerne i
opkrævningsloven skal indgive angivelse om
pensionsindbetalinger som nævnt i kildeskattelovens § 49
A, stk. 3, nr. 1 og 2.
Det foreslås at indsætte en
tilsvarende bemyndigelsesbestemmelse i forslaget til
opkrævningslovens § 2, stk. 8, jf. lovforslagets §
4, nr. 1. Det er tanken at udnytte bemyndigelsesbestemmelsen til at
fastsætte en anvisningspligt, der svarer til
anvisningspligten i ovennævnte bekendtgørelses §
2, for de pensionsudbydere, der vælger at indeholde en
foreløbig skat af arbejdsgiverindbetalinger til
aldersopsparing.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 4, nr. 2,
foreslås det at lave en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter der
indsættes et nyt stk. 8 i opkrævningslovens § 2.
Konsekvensændringen går ud på - som følge
af det nye stk. 8 - at ændre en henvisning til
opkrævningslovens § 2, stk. 1-6, således at der i
stedet henvises til opkrævningslovens § 2, stk. 1-7.
Det giver imidlertid ikke mening, hvorfor
det foreslås, at lovforslagets § 4, nr. 2,
udgår.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det
foreslået, at pensionsudbetalingsalderen forhøjes med
2 år. Forhøjelsen af pensionsudbetalingsalderen har
også betydning for tidspunktet for aldersbetinget udbetaling
af tjenestemandspensioner. Det følger således af
tjenestemandspensionslovens § 3, at en tjenestemand er
berettiget til afsked på grund af alder fra udgangen af den
måned, hvori den pågældende når
pensionsudbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1
a, eller den lavere alder, som efter anden lov måtte
være fastsat for denne ret. En tjenestemand er således
berettiget til afsked på grund af alder fra udgangen af den
måned, hvori den pågældende når
pensionsudbetalingsalderen, som denne er angivet i
pensionsbeskatningslovens § 1 a. Dermed får
forhøjelsen af pensionsudbetalingsalderen også
betydning for tidspunktet for aldersbetinget udbetaling af
tjenestemandspensioner.
Efter lovforslagets § 7, stk. 4, 1.
pkt., er det dog foreslået, at de før 1. juli 2009
gældende regler finder anvendelse for tjenestemænd, der
er ansat inden den 1. januar 2018. Hensigten med dette forslag er
at sikre, at tjenestemænd ansat før den 1. januar 2007
opretholder en pensionsudbetalingsalder på 60 år, mens
tjenestemænd ansat den 1. januar 2007 eller senere, men inden
den 1. januar 2018, opretholder den hidtidige
pensionsudbetalingsalder, således at ingen nuværende
tjenestemand vil blive omfattet af et senere udbetalingstidspunkt
end efter de gældende regler.
Affattelsen af lovforslagets § 7, stk.
4, 1. pkt., sikrer imidlertid ikke denne tilsigtede retstilstand.
Henvisningen i lovforslagets § 7, stk. 4, til de før
den 1. juli 2009 gældende regler sikrer således ikke,
at de i perioden 1. januar 2007-31. december 2017 ansatte
tjenestemænd bevarer det tidspunkt for tidligste udbetaling
af pensionen, der følger af § 5, stk. 4, i lov nr. 1365
af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love.
Det foreslås på denne baggrund
at ændre lovforslagets § 7, stk. 4, 1. pkt.,
således at de hidtil gældende regler for tidspunktet
for tidligste udbetaling af pensionen finder anvendelse for
tjenestemænd, der er ansat inden den 1. januar 2018. Dermed
sikres det, at alle tjenestemænd ansat før 1. januar
2018 bevarer det hidtil gældende tidspunkt for tidligste
udbetaling af pensionen, der følger af § 19, stk. 4, 2.
pkt., i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love
og af § 5, stk. 4, i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
flere andre love.
Det betyder, at tjenestemænd ansat
før den 1. januar 2007 opretholder en
pensionsudbetalingsalder på 60 år, jf. § 19, stk.
4, 2. pkt., i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre
love. Tjenestemænd ansat den 1. januar 2007 eller senere, men
inden den 1. januar 2018, opretholder den hidtidige
pensionsudbetalingsalder, jf. § 5, stk. 4, i lov nr. 1365 af
28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love.
Med ændringsforslaget sikres det, at
ingen nuværende tjenestemand vil blive omfattet af et senere
udbetalingstidspunkt end efter de gældende regler.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 16
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Henvendelse af 6/10-17 fra Forsikring
& Pension, LO og DA | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 21/11-17 fra P. O. | 9 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvilke indkomstgrupper der
får mest gavn af den løsning på
samspilsproblematikken, der vil blive indført, hvis
lovforslaget vedtages, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvor meget folkepensionisten
mister i pensionstillæg om året på, at den
beskæftigede partner indbetaler f.eks. 35.000 kr. før
skat til aldersopsparing, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at for op imod
20 pct. af de beskæftigede, som har mindre end 5 år til
folkepensionen, kan indskud på aldersopsparing ikke betale
sig, fordi indskuddet modregnes i partnerens folkepension, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad det betyder for kvinders
arbejdsudbud og pensionsdækning, at indbetalinger til
aldersopsparing fører til et fald i famili?ens
rådighedsbeløb (i form af lavere
pensionstillæg), når partneren allerede er blevet
folkepensionist, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvad det betyder for
lavtlønnede enlige forsørgeres
rådighedsbeløb, at indskud på aldersopsparing
modregnes i de offentlige ydelser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at bekræfte, at
aldersopsparing er ufordelagtig for stort set alle familier med en
førtidspensionist, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor stor en andel af de
beskæftigede dette er tilfældet for, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om det er tilsigtet fra regeringens
side, at et ægtepar bestående af en beskæftiget
med forholdsvis lav løn og en kontanthjælpsmodtager
kan miste op til 2.000 kr. pr. måned i
rådighedsbeløb, hvis den beskæftigede indbetaler
til aldersopsparing, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvordan
tilbagetrækningsudspillet harmonerer med, at netop rigtig
mange lavtlønnede i praksis er afskåret fra at benytte
aldersopsparing, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/11-17 fra P. O., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 og
skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra V, LA og KF.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6.
oktober 2017 fra Forsikring & Pension, LO og DA, jf. L 16 -
bilag 2.
Svar på spørgsmål
1
Forsikring & Pension (F&P), LO og DA
har skrevet til Folketingets Skatteudvalg om et centralt element i
forslag L 16, som udmønter aftalen mellem regeringen og
Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet.
Henvendelsen fra F&P, LO og DA
vedrører den foreslåede betingelse om, at
pensionsopspareren ikke må have modtaget udbetalinger fra en
fradragsberettiget pensionsordning i perioden 10 år
før folkepensionsalderen, hvis muligheden for at indbetale
det høje beløb til aldersopsparing på ca.
50.000 kr. i de sidste 5 år inden folkepensionsalderen skal
kunne udnyttes. Betingelsen omfatter også udbetalinger i
forbindelse med delpension - dvs. udbetalinger til en
lønmodtager, der har valgt at blive deltids på
arbejdsmarkedet og få pension udbetalt som supplement.
Det betyder ifølge F&P, LO og DA,
at de pensionsopsparere, som muligheden for store indbetalinger til
aldersopsparing ellers er tiltænkt, ikke automatisk kan
få aldersopsparing indbygget i deres arbejdsmarkedspension.
Ifølge F&P, LO og DA er det således meget
vanskeligt at få medlemmer i obligatoriske pensionsordninger
til at træffe aktive valg om pension, hvorfor det er en
præmis for ordningens succes, at aldersopsparing er
standardvalget fra 5 år før folkepensionsalderen.
F&P, LO og DA opfordrer på denne
baggrund til, at værnsreglen udgår af lovforslaget, og
at der afsøges andre muligheder for styring og
målretning af aldersopsparing.
Hertil bemærkes, at lovforslaget bevidst
er målrettet de ældste årgange, der ikke har
påbegyndt udbetalinger fra en indkomstskattepligtig
pensionsordning. Det er en del af aftalen om flere år
på arbejdsmarkedet. Målretningen vil bidrage til at
øge gevinsten ved fortsatte pensionsindbetalinger og derved
styrke arbejdsudbuddet. Lønmodtagere, der modtager
pensionsudbetalinger fx i forbindelse med en delpension, vil
på den baggrund ikke få fordele ved justeringen af
aldersopsparingen.
Den omtalte betingelse er velbegrundet. Det er
ikke hensigtsmæssigt frit at lade eksisterende
pensionsopsparing flytte til aldersopsparing.
Hvis det er muligt at påbegynde
udbetaling af en ratepension eller livrente mv. - uden konsekvenser
for mulighederne for indskud på aldersopsparing - vil det
være muligt at nedbringe eksisterende pensionsopsparing, som
til sin tid kan føre til aftrapning af offentlige ydelser -
og lade udbetalingerne finansiere indskuddene på
aldersopsparing, der ikke medfører aftrapning. Reelt ville
der altså ikke være tale om nye og ekstra
pensionsindbetalinger, men en omlægning af eksisterende
opsparing med henblik på optimering af offentlige ydelser ved
pensionering. Dermed svækkes målretningen af bl.a.
pensionstillæg mod de pensionister, som har mindst.
Den foreslåede målretning af
aldersopsparingen bidrager til finansieringen af den pulje på
2,4 mia. kr. (2017-niveau), der som led i aftalen er afsat til
øge fradraget for pensionsindbetalinger. En afskaffelse af
værnsreglen skønnes potentielt at kunne medføre
et mindreprovenu efter tilbageløb på over 1 mia. kr. i
varig virkning, og vil således - medmindre der tilvejebringes
anden finansiering - reelt forhindre en effektiv håndtering
af samspilsproblemet.
Jeg vil gerne understrege, at forslaget ikke
hindrer, at man går på delpension. Man kan bare ikke
få fordelen ved at indskyde på aldersopsparing
samtidig. Det kan bemærkes, at personer, der
igangsætter udbetalinger fra fradragsberettigede
pensionsordninger før folkepensionsalderen, nedbringer
grundlaget for indkomstaftrapning af deres pensionsudbetalinger i
forhold til andre beskæftigede. Behovet for nedbringelse af
aftrapningsgrundlaget via indbetalinger til aldersopsparing aftager
dermed også.
Samtidig er der med lovforslaget taget
højde for de situationer, hvor udbetalingen af ratepension
eller livrente mv. beror på omstændigheder, som givet
ikke kan tilskrives et ønske om at reducere
pensionsudbetalingerne i de år, hvor der er
indkomstaftrapning af offentlige pensioner. Det gælder fx
udbetaling i forbindelse med invaliditet. Der er også taget
højde for de situationer, hvor udbetaling sker uden, at
pensionsopspareren har indflydelse på det, fx ved udbetaling
af ATP, og ved udbetaling af tjenestemandspension i en række
nærmere angivne tilfælde. Til forskel herfra beror
udbetaling af delpension på pensionsopsparerens egen
beslutning.
Da allerede foretagne pensionsudbetalinger,
herunder igangsættelse af delpension, i sagens natur ikke kan
tilskrives et ønske om at konvertere eksisterende opsparing
til aldersopsparing efter de foreslåede regler, er det i
overgangsreglerne til lovforslaget fastsat, at sådanne
udbetalinger ikke aktiverer værnsreglen. Det gælder
også de fortsatte udbetalinger af delpension, der vil ske
efter lovforslagets vedtagelse.
Der er således ingen, der rammes af
værnsreglen, uden at det principielt beror på en aktiv
stillingtagen fra pensionskundens side. I lovforslaget er det
tilmed foreslået, at en pensionskunde, der rammes af
værnsreglen, efter aftale med pensionsinstituttet kan
overføre det indbetalte beløb til en ratepension
eller en livrente mv., hvorved afgiften nedsættes til 4 pct.,
samtidig med, at det indbetalte beløb vil være
fradragsberettiget.
Efter min opfattelse bør den
øgede gevinst ved fortsatte pensionsindbetalinger, som
justeringen af aldersopsparingen bidrager til, kunne
understøttes af løsninger, hvor der indbetales til
aldersopsparing, medmindre kunden fravælger dette, eller ved
tilvalgsløsninger, hvor kunden vælger at indbetale til
aldersopsparing i stedet for ratepension eller livrente - med
udgangspunkt i kundens situation.
Muligheden for store indbetalinger til
aldersopsparing er i mine øjne et rigtigt godt tilbud til de
pensionskunder, der har udsigt til at blive ramt af
samspilsproblemet; et tilbud, som det med behørig bistand
fra pensionsudbyderen vil have stor værdi for den enkelte
kunde at overveje nærmere.
Og som det også fremgår af
høringsskemaet til lovforslaget, vil Skatteministeriet og
SKAT være behjælpelig med i samarbejde med branchen at
tilvejebringe de mest hensigtsmæssige fremgangsmåder
knyttet til den omhandlede værnsregel - herunder forbedre
adgangen for pensionsudbyderne til information om, hvorvidt en
pensionsopsparer har haft »diskvalificerende«
udbetalinger fra ratepension eller livrente mv. Såfremt det
viser sig, at værnsreglen medfører utilsigtede
konsekvenser, som ikke er beskrevet i lovforslaget, vil jeg som
skatteminister se konstruktivt på at løse disse.
Jeg vil i den forbindelse gerne kvittere for
tilsagnet fra F&P, LO og DA om at indgå i en dialog om
mulighederne for effektivt at begrænse konvertering af
eksisterende pensionsopsparing til aldersopsparing samtidig med, at
samspilsproblemet løses for lav- og mellemindkomster i
årene før folkepensionsalderen. Jeg er altid parat til
at lytte til gode idéer.