Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 13. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 121. Den 28. februar 2018 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål 1-12, og
udvalget forventer, at de resterende spørgsmål
besvares inden 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at der kan være situationer, hvor det er
nødvendigt for politiet at trække på hjælp
fra forsvaret. Når det er sagt, må Enhedslisten
desværre konstatere, at reglerne for denne hjælp
længe har været uigennemskuelige og uklare, og at det
har været umuligt at få opklaret, efter hvilke
retningslinjer og tilladelser konkrete aktioner i de senere
år, hvor forsvaret har ydet bistand til politiet, er
foregået.
Det er på høje tid, at
reglerne bliver klarere, og Enhedslisten anerkender, at
nærværende lovforslag kan repræsentere et
fremskridt med hensyn til at skabe klarere regler. Enhedslisten
anerkender også, at det er et fremskridt, at militært
personel, der agerer sammen med politiet, underlægges Den
Uafhængige Politiklagemyndigheds kompetence.
Når det er sagt, deler Enhedslisten
imidlertid Politiforbundets bekymring over, at dette lovforslag
repræsenterer et paradigmeskift i forholdet mellem politi og
militær i Danmark.
Enhedslisten ønsker at opretholde
nogle meget klare grænser mellem politiets og forsvarets
opgaver og ser ingen grund til en vægtforskydning, der
medfører, at det bliver dagligdag, at militært
personel løser de opgaver, som i en retsstat bør
være overladt til politistyrken, der er uddannet til
borgerbetjening, og som er underlagt andre regler om åbenhed
end det militære system. På den baggrund beklager
Enhedslisten at måtte stemme imod lovforslaget, selv om
klarere regler og grænser for militærets bistand til
politiet i allerhøjeste grad er påkrævet.
Radikale Venstres og Alternativets
medlemmer af udvalget er imod lovforslaget ud fra en række
principielle såvel som afgrænsningsmæssige
betragtninger.
For så vidt det principielle
angår, er det helt centralt, at politiet opfattes som et
civilt serviceorgan for borgerne, og at anvendelse af magt er
undtagelsen. Forsvaret har historisk en helt anden rolle. Bistand
fra forsvaret til løsning af politiets opgaver må
derfor være en undtagelse, og det skal ikke være
naturligt og selvfølgeligt at se militært personel i
politiopgaver.
For så vidt afgrænsningen
angår, er der i forbindelse med udvalgsbehandlingen stillet
en række spørgsmål, som Justitsministeriet ikke
har svaret på inden betænkningsafgivelsen. Disse
uklarheder og den manglende vilje til at bidrage til en afklaring,
bidrager yderligere til partiernes kritiske stillingtagen til
lovforslaget.
På det helt overordnede niveau
fremstår det således uk?lart, hvori ændringerne i
forhold til den eksisterende ordning præcis består.
Lovforslaget afskaffer den eksisterende sondring mellem
»Særlig hjælp« og »Almindelig
hjælp«, som hidtil primært har gået
på, om der var risiko for konfrontation med
civilbefolkningen. Fremover skal der sondres på baggrund af,
om forsvarspersonellet skal have politimæssige
beføjelser. Det forekommer dog uklart, hvorfor der er behov
for at tildele bistående militært personel
politimæssige beføjelser, og det forklares ikke i
lovforslaget.
Partierne ser med stor bekymring på
risikoen for, at lovforslaget indebærer et skred i retning af
»normalisering« af militær i gaderne i kraft af
den brede opgavebeskrivelse, der ligger i § 24 a, stk. 1, nr.
4.
Partierne er meget betænkelige ved
muligheden for at tildele stående bemyndigelse. Den vil
undergrave politiets konkrete ledelse og instruktion og
begrænsningen til vigtige sager, der ligger i, at kun
rigspolitichefen og PET kan beslutte tildeling af
politibeføjelser. Det kan i praksis føre til et
militært skyggepoliti med egen virksomhedskultur, jf. at der
efter det seneste forsvarsforlig er etableret en særlig
militær enhed til at bistå politiet med sådanne
opgaver. Partierne savner i det hele taget en nærmere
beskrivelse af denne enheds forhold til de opgaver og den
ansvarsfordeling og ledelsesordning, der beskrives i lovforslaget.
Partierne savner ligeledes en beskrivelse af procedure, kompetence
og ansvar i forhold til de almindelige daglige bistandsopgaver til
de lokale politikredse (hidtil »Almindelig
Hjælp«), som i praksis ofte er varetaget af
hjemmeværnets politikompagnier på et meget uformelt
grundlag og efter en nem og uformel lokal rekvisitionsprocedure. Er
der risiko for, at de vil få tillagt en stående
bemyndigelse?
Partierne finder det ikke
tilstrækkeligt klart, om politiet har indflydelse på,
hvilket militært personel der skal bistå, jf.
formuleringen »udvalgt personale fra Forsvaret«, og
partierne bemærker, at der ikke sondres mellem fast
forsvarspersonale og hjemmeværnet.
Et andet
mindretal (IA) vil ved 3. behandling stemme hverken for
eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Per Nørhave (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd.
Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Kaare Dybvad (S) Rosa
Lund (EL) Eva Flyvholm (EL) Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja
Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 159
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 159
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan redegørelse
for de svenske, finske og norske regler om militær bistand
til politiet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om der er nogen begrænsninger i
arealstørrelsen eller den tidsmæssige
udstrækning med hensyn til de områder, der efter
lovforslagets eventuelle vedtagelse vil kunne etableres som
»midlertidige militære områder«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
med hensyn til indhegning og til skiltning og andre former for
meddelelse om etablering af de »midlertidige militære
områder«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om det vil være muligt at
indbringe en beslutning om etablering af et »midlertidigt
militært område« for en domstol, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om der kan tænkes etableret
»midlertidige militære områder« i
situationer, hvor der ikke er tale om oprettelse af militære
lejre samt transport og opbevaring af militært personel og
materiel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om der vil kunne etableres
»midlertidige militære områder« i beboede
områder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil kunne anmode om
militær bistand, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om ministeren er enig med
Politiforbundet i, at lovforslaget indebærer et
paradigmeskift, for så vidt angår
spørgsmålet om retshåndhævelse i fredstid,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om lovforslaget vil medføre
nogen form for ændringer i offentlighedens mulighed for at
få indsigt i oplysninger og dokumenter vedrørende
situationer, hvor militæret yder bistand til politiet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om lovforslaget vil medføre
nogen form for ændringer i Folketingets mulighed for at
få indsigt i oplysninger og dokumenter vedrørende
situationer, hvor militæret yder bistand til politiet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvad der menes med »teknisk
og elektronisk indhentning« i lovforslagets
bemærkninger til den foreslåede § 24 a, stk. 1,
nr. 5, i politiloven, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om den nuværende ordning for
forsvarets varetagelse af politimæssige opgaver til
søs og i luften i forbindelse med forsvarets øvrige
opgavevaretagelse giver et hjemmelsgrundlag for overvågning
af borgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvori ændringerne i forhold
til den eksisterende ordning består, til
justitsministeren | 14 | Spm. om, hvorfor det foreslås at
afskaffe den eksisterende sondring mellem »særlig
hjælp« og »almindelig hjælp«, til
justitsministeren | 15 | Spm. om, hvorfor der er behov for at
tildele bistående militært personel politimæssige
beføjelser, til justitsministeren | 16 | Spm., om der er en risiko for et skred i
retning af »normalisering« af militær i gaderne,
til justitsministeren | 17 | Spm. om, hvorfor lovforslaget giver
mulighed for at tildele »stående bemyndigelse«,
til justitsministeren | 18 | Spm., om ministeren vil forholde sig til
risikoen for, at der udvikler sig et militært skyggepoliti
med egen virksomhedskultur i tilfælde af oprettelsen af
militære enheder med stående bemyndigelse, til
justitsministeren | 19 | Spm. om, hvordan enheder med stående
bemyndigelse indgår i forhold til de opgaver og den
ansvarsfordeling og ledelsesordning, der beskrives i lovforslaget,
til justitsministeren | 20 | Spm., om ministeren kan redegøre for
procedure, kompetence og ansvar i forhold til de almindelige
daglige bistandsopgaver til de lokale politikredse (hidtil
»Almindelig Hjælp«), til justitsministeren | 21 | Spm. om, hvordan det kan fastholdes, at
politiet har den operationelle ledelse af det forsvarspersonale,
der bistår, når det af lovbemærkningerne
fremgår, at det militære personale kan indsættes
»alene«, til justitsministeren | 22 | Spm., om politiet har indflydelse på,
hvilket militært personel der skal bistå, til
justitsministeren |
|